Eigenwijze zitvormen vertellen een verhaal Ereplaats voor glaskunst pele dingen die om me heen voorhanden zijn. Of dat nu sta len wapeningsnetten voor beton zijn of gasbuizen, harde vloer bedekking en hout. De plastie ken hebben basisvormen die al door de eeuwen heen gebruikt zijn. Meetkundige figuren in feite. Daar ga ik mee puzzelen. Ik ben ook altijd bezig met tech nische dingen. Het oplossen van problemen waar materiaal of vorm me voor zetten. Mijn ont werpen hebben vaak raakvlak ken met Chinese, puzzelachtige dingen." „Een idee ontstaat in een fractie van een seconde. Dat kan overal en altijd zijn. Bij voorbeeld als ik aan het grasmaaien ben. Dan moet ik snel een krabbel maken. Het detailleren vergt vervolgens enig denkwerk. Ik gooi heel veel weg. Van de tien varianten op dat idee verdwijnen er negen in de vuilnisbak. Ik heb gemerkt dat het eerste idee vaak het bes te is. Maar het uitwerken daar van, het bijschaven kost veel energie en veel tijd. Ik moet dan gaan zoeken naar materiaal en kleur die het beste bij de vorm passen. Het is voor mij ook be langrijk om het materiaal in zijn waarde te laten. Daar moet je niet te veel aan verhaspelen." Hij pakt een doos propvol plas tieken en zitvormen. „De plas tieken zijn er om in kleine opla ge uit te brengen. Ze zijn niet echt bedoeld om er een tafeltje naast te zetten en er een kopje thee in te drinken. De zitvormen zijn wel geschikt om in grotere getalen op de markt te brengen. Die hebben al hun definitieve gebruiksvorm. Die heb ik tij dens het ontwerpen al in een be paalde omgeving gezet. De plas tieken spreken voor zich. Die geven me veel meer vrijheid tij dens het ontwerpen. Het aardi ge is dat ik niet direct aan geld hoef te denken bij de productie ervan. Maar het is soms frap pant hoe je toch op eenvoudige manieren komt om zo'n ont werp in elkaar te zetten." Sportelastiek Kijkend naar de objecten ont dek j e dat de ontwerper zich niet gehouden heeft aan de conven ties binnen de meubelmakerij Sportelastieken, kunststof vloerbedekking die door druk knopen tot een conische vorm wordt 'gedwongen', afdekzeil voor vrachtwagens bieden vol doende aanknopingspunten voorzittingen, sluitingen en op- hangsystemen. Fraai is het ont werp Bungette. Daarbij is een vorm gemaakt uit buigbaar plaatmateriaal door middel van een vloeiende lijn. Zo onstond uit één cirkel een spiraal met een cirkelvormig eindpunt. Een ro de bliksemschicht die door rub beren sportelastieken is beves tigd aan een metalen construc tie. Een soort bungee-jump in zitvorm. „Mijn vrouw verzint de namen voor zijn ontwerpen. En die pas sen goed bij de uitstraling van de objecten." Een blik op zijn plastieken bevestigt dat. Coset- te bijvoorbeeld is een plastiek waarin een scherm ter afscher ming en bescherming een hoofdrol speelt. Het ontwerp Pirouette is een vrolijke ont werp met als basis kegelvormen van kunststof tapijt die door middel van drukknopen gedicht worden. De conische vorm wordt feestelijk aan de boven zijde afgedekt met een kogel- vorm die tevens dienst doet als handvat. „Ik zie dat ontwerp staan in een kleuterschool, voor jarige kinderen. Het zou ook goed dienst kunnen doen als trouwstoel. Dan moet je er twee naast elkaar plaatsen, waar door de 'zitters', naar elkaar toe gedraaid zitten. Die twee objec ten vormen samen een ring- vorm. Heel symbolisch voor een huwelijk." Zo heeft de architect tal van ideeën en gedachten over zijn geesteskinderen. Het publiek kan kennis nemen van zijn zit- plastieken en het idee erachter in het keldergewelf van de sfeervolle galerie De Mollegan- gen in Bergen op Zoom. Annemarie Zevenbergen Expositie zitplastieken van Jaap Spaanderman. Galerie De Mollegangen, Molstraat 12-14 Bergen op Zoom, te zien t/m 31 december. Tel. 0164 - 258886 Cosette Zijn plastieken bieden een geheel andere kijk op zitten. Het zijn kunstobjecten waarop je met gemak plaats kunt nemen. Ze bieden hem vrijheid en ongebondenheid in ont werp en afwerking. Interieurarchitect Jaap Spaanderman (54) heeft duidelijk zijn eigen ideeën over interieur en vorm geving. „Er wordt te veel gestyled door interieurachitecten en te weinig nagedacht over de architecturale kracht van een ruimte." Zijn ontwerpen zijn niet trendy maar gaan uit van de tij dloze kracht van vorm en materiaal.,Ik hou me niet be zig met mode. Ik wil met alles wat ik maak tijdloos overko men. Dat gaat uiteindelijk het langst mee." Een gesprek met een gedreven en - niet in de laatste plaats - eigenwijze man die zijn sporen verdiend heeft in de binnen huisarchitectuur. Hij gaf vorm aan de binnenkant van ver schillende zorginstellingen en ziekenhuizen. Zo staat de in richting van het Goese Oosterscheldeziekenhuis op zijn naam. Interieurarchitect Jaap Spaan derman Eigenwijs is hij zeker. Dat bleek al toen hij als jonge jongen in de avonduren de op leiding Interieurarchitect BNI volgde aan de Rietveld Acade mie. Overdag deed hij een studie bouwkunde. „Ik wilde toen al andere paden bewandelen dan de gangbare. Op de Rietveld vonden ze me maar een eigen wijs jochie dat zo z'n eigen gang ging. En dat doe ik nog steeds. Ook toen ik verbonden was aan architectenbureaus." Aan zelf kennis ontbreekt het interieur architect Jaap Spaanderman uit Bergen op Zoom niet. Niet alleen eigenwijsheid maar ook een zekere arrogantie kenmerkt hem. Hij doet daar niet moeilijk over. Ventileert zijn mening over (binnenhuis)architectuur en ontwerpen met een haast char mante stelligheid. Trends zeg gen hem niets. „Die volg ik niet. Ik volg ook niet al die woonbla den waarin die modeverschijn selen gepresenteerd worden. Of ik moet bij de kapper zitten en een tijdschrift zien waarvan ik denk, hé dat heeft met wonen te maken, laat ik eens even kijken. Ik sla echter niets op van wat daarin staat. Het is voor mij geen basis, geen uitgangspunt voor mijn werk en mijn werk lust." „Ik wil een beetje doorbreken wat er nu op de markt voorhan den is. De mensen worden de weg gewezen en dat is wel goed bedoeld, maar het heeft als ef fect dat je overal dezelfde inte rieurs ziet. Ik ben zelf iemand die als architect met de ruimte bezig is. Wat er in komt zal me een biet wezen. Al zijn het oude fietsen. De ruimte moet archi tectonisch zo sterk zijn dat het niet uitmaakt wat er in staat. Zo'n sterke ruimte kan niet meer stuk. Daarin passen mijn zitobjecten goed. Maar het maakt in feite niet uit wat er staat. Een mooie stapel oude kranten kan ook kunst zijn. Als er maar wat gebeurt in die ruim te." Tijdsbeeld „Veel van wat we nu kennen in de meubelbranche heeft té veel te maken met het tijdsbeeld. Zo als in de periode dat alle meube len gepolitoerd werden. Je kent het wel, er was bijna niets an ders. Voorspelbaar, zonder spanning. Ik heb een andere ma nier om met ruimte en ontwer zaterdag 18 november 2000 Bungette pen om te gaan. Ik ga niet uit van de standaard van slaapkamer, woonkamer en keuken. Ik zoek naar een koppeling van die ruimtes. Ik creëer ook ruimte. Veel architecten houden zich al leen bezig met styling. Zoeken naar een fraai product van een bekende ontwerper om daar mee de ruimte mooi te maken. Ik vind dat dat niets met architec tuur te maken heeft. Voor mij is een interieurachitect iemand die ver is doorgegaan in de ar chitectuur. Iemand die bezig is met het overgangsgebied van binnen naar buiten." J aap houdt zich dan ook niet al leen met 'binnen' bezig. Hij kan zijn creativiteit ook kwijt in de tuin en in het ontwerpen van ge bouwen. „Ik doe ook aan vorm geving van tuinen." Hij wijst op de diepe tuin achter zijn woon huis annex kantoor. „Ook daar in wil ik nieuwe dingen ontdek ken die niet trendy zijn. Zoeken naar andere oplossingen dan de voor de hand liggende. Ik wil in alles wat ik maak tijdloos over komen. Dat gaat het langst mee. Veel mensen houden daar niet van. Zij zoeken naar standaard dingen die status verlenen. Er is een kleine groep mensen die be- foto's Jaap Spaanderman ziekenhuizen (het Oosterschel deziekenhuis in Goes, het Aca demisch ziekenhuis in Gronin gen en de Daniël den Hoedtkli- niek zijn daar voorbeelden van) en ander werk in opdracht leve ren hem genoeg op om ook de andere kant van zijn persoon lijkheid aan bod te laten komen. Hij ontwerp ook huizen en ap partementen. In een opvallende ronde vorm.„Ik ben nu even van het hoekige aan het loskomen. Niet dat me dat niet meer boeit, maar ik wil nu wat anders. Ik heb voor rond gekozen, omdat je die woningen naar de zon kunt draaien. Bovendien staat een rond huis nooit scheef. Je kunt een rond gebouw in de stad neerzetten, maar ook in een wei land. Bovendien wil ik me niet te veel laten dwingen in een be paalde manier om een gebouw in te richten." Basisvormen Zijn filosofie in de zitobjecten is te werken met pure, minimale middelen. Het materiaal vertelt een verhaal, de vorm vertelt ook een verhaal. „Ik probeer altijd iets nieuws te ontdekken. Iets wat nog niet eerder is toegepast of gebruikt. Ik gebruik ook sim grijpt waarmee ik bezig ben. Dat is voor mij genoeg." Maar hij is realistisch genoeg om ook aan de financiële kant van zijn creativiteit te denken. Klussen als het inrichten van De vrolijke Pirouette Tupimets Ufo Vase Glaskunst bereikbaar maken voor het pu bliek: dat is het uitgangs punt van L'Anverre gewor den. Dit collectief van 4 kunstenaars werkt al 15 jaar samen en is 4 jaar geleden overgestapt naar de produc tie van kunstige glasobjec ten. Tijdens Interieur Kort - rijk stalen zij de show: daar kregen hun monumentale creaties terecht een ere plaats toegemeten. Het zijn stuk voor stuk fenomenale staaltjes van glaskunst. L'Anverre maakte de blits met een serie overmaatse vazen zoals Tupi: deze staat niet met een vaste voet op de bodem, daarmee alle vuistregels voor bloemen vazen tartend. 'Kijkuit dat hij niet omvalt' is hier niet van toepassing. Tupi ligt dwars als een tol, schuin op de onder grond en kan vrij heen en weer wiebelen. Tupi is een monumen tale vaas voor bijzondere bloemsierkunst en verdient meer dan een ordinair, saai bos je bloemen. L'Anverre is wel pragmatisch ingesteld: de glasobjecten, hoe kunstig ook, zijn (multifunc tioneel. Riante, druppelvormige schalen fungeren als fruit schaal, maar ook als wandlam- pen en als 'poten' onder een gla zen salontafel. Naast de blow up objecten zijn er ook voorwer pen met normale proporties, zo als het glas met de poëtische be naming 'dancing glass fly'. De objecten zijn een lust om naar te kijken en te gebruiken. Wie zich afvraagt waar ze te zien zijn: L'Anverre is de samen trekking van Anvers (Antwer pen in het Frans) en Verre (glas) Wie geen zin heeft in een dagje Antwerpen: een paar gerenom meerde interieurzaken in Ne derland zijn al voor L'Anverre gevallen.Frances van der Steen) Info: l'Anverre, 0032 3 238 3363; marc.l.anverre@pandora.be.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 59