Sterke troeven voor Laguna Lexus ligt vast op koers Trailblazer wordt sportief en veilig Volvo Sports Edition Lichtere stoelen Michelin Diamaris Extra licht 37 Licht voor fietscomputer Onder de naam Sports Edition biedt Volvo in de S40- en V40-mo- dellen een extra sportief uitgeruste reeks modellen aan. De Sports Edition is leverbaar in combinatie met alle motoren en het voordeel kan oplopen tot 5.795 gulden. In het pakket zitten onder meer 16 inch lichtmetalen wielen met 205/50 banden, zogenaamde Black Dual koplampen, een vergrote voorspoiler en een uitgebouw de achterspoiler. Verder beschikken deze modellen over een met leer bekleed stuurwiel, mistlampen, klimaatregeling en bekleding in leer en textiel. Mercedes-Benz rust de V-klasse ruimteauto voortaan uit met lichtere stoelen. Daardoor zijn deze voortaan makkelijker uit te nemen. De stoelen wogen voorheen 39 kilo, hetgeen het uitnemen tot een zware klus maakte. De nieuwe stoelen brengen 27 kilo op de schaal, omdat ze vervaardigd zijn uit aluminium en magnesium. De nieuwe stoelen zijn tevens uitgevoerd met een geïntegreerde veilig heidsgordel en bieden betere verstelmogelijkheden. De stoelen zijn voorzien van armleuningen en een bagagenet. Michelin heeft een nieuwe band ontwikkeld voor sterke vier- wielaangedreven Sports Utility Vehicles. De band heet Dia maris en wordt onder meer standaard gemonteerd op de BMW X5. De Diamaris is getest tot snelheden van 300 km/h en biedt het com fort van een personenautoband. Maar de band heeft ook goede ca paciteiten voor het terrein. De Diamaris is een sportband voor vier- wielaangedreven voertuigen en heeft enkele elementen in zich van de Pilot Sport-reeks. De Chevrolet Trailblazer is uitgerust met een nieuwe Vortec-motor. Chevrolet komt volgend jaar met een nieuwe Sports Utility Vehicle (SUV) onder de naam Trailblazer. Dit volledig nieuwe familie lid van de Chevy-truck ran ge wordt vanaf september in Nederland leverbaar en volgt de Blazer op. De Trailblazer is volgens Chevrolet innovatief in zijn klasse, vanwege zijn multilink achterwielophanging en door het OnStar-systeem en de dual- stage airbags. De Trailblazer maakt gebruik van de geheel nieuwe Vortec 4200 6-cilinder lijnmotor. Deze motor combineert volgens Chevrolet de kracht en souples se van een V8 met het gunstige benzineverbruik van een zesci linder- De volledig uit lichtmetaal op getrokken krachtbron met vier kleppen per cilinder en variabe le kleptiming (voor het eerst in een Chevy SUV) is goed voor een maximum vermogen van 270 pk. De nieuwe Vortec-motor is lichter dan de 4,3 liter V6 van de huidige Blazer en zelfs 50 kilo gram lichter dan de meeste V8'en. Hij brengt het vermogen over naar de wielen via een au tomatische vierversnellings- bak. De Trailblazer, die in tegenstel ling tot zijn voorganger alleen in een 4-deurs uitvoering wordt gebouwd, beschikt over een vol ledig nieuw chassis. De auto heeft een stijver frame, hetgeen de wegligging ten goede komt. In combinatie met de multilink achteras maakt dat van de Trailblazer een veel sportievere auto. De veiligheid van de inzitten den heeft een zeer belangrijke rol gespeeld bij de ontwikkeling van de Trailblazer. Dual-stage airbags voor zowel bestuurder als passagier zijn evenals zij air bags voorin en driepuntsgordels voor alle passagiers (inclusief middenachter) standaard. De Trailblazer beschikt over de jongste generatie communica tiesystemen inclusief OnStar handsfree bellen, informatie diensten en vele andere moge lijkheden. Tot slot is er nog het Driver Information Center (DIC), een zeer uitgebreide boordcomputer die informatie geeft omtrent tal van systemen en condities. In het voorjaar van 2001 gaat de Trailblazer in Ohio in productie. Voordat echter de Trailblazer in september 2001 zijn opwach ting in Nederland zal maken wordt de Trailblazer vooraf gaand aan de Autoshow van Ge- nève aan Europa voorgesteld. Prijzen en uitvoeringsspecifica ties zijn nog niet bekend. Mario Vos zaterdag 18 november 2000 In de hogere middenklasse zijn de kaarten de afgelo pen maanden flink geschud. En zoals het er nu naar uit ziet heeft Renault met de jongste generatie van de La guna sterke troeven in han den. Want belangrijke con currenten laten potentiële klanten voor een nieuwe ge daante of een facelift flink in de buidel tasten. En bij Re nault blijft de prijsstijging mild, terwijl de volledig ver nieuwde Laguna heel veel te bieden heeft. Tot op de gulden nauwkeurig kon Renault ons nog niet zeggen wat de prijs van de nieu we Laguna gaat worden, maar dat de basisversie net onder of net boven de 44 mille uitkomt staat vast. Dat is weliswaar een boel geld, maar een mooie prijs vergeleken met de nieuwe Mon- deo, die ongeveer 48.000 gulden gaat kosten en de vernieuwde Passat, die er vanaf 52.995 gul den is. Ook in de zakelijke markt ver wacht Renault goed te kunnen scoren. De onderhoudsinterval- len van de Laguna II, zoals de auto wordt genoemd, zijn na melijk verlengd tot 30.000 km voor een kleine beurt en 60.000 km voor een grote beurt, waar door de onderhoudskosten per kilometer een stuk lager uitval len. En dat werkt door in de lea seprijs. De voor deze klasse scherpe prijs heeft Renault niet bereikt door een uitgeklede auto aan te bieden. De basisversie, Authen- tique genaamd, beschikt reeds over een zeer compleet stan daardpakket, waaraan je als verwende automobilist hooguit airconditioning zou willen toe voegen. Maar aan luxe en veilig heid ontbreekt verder niets. De Laguna gaat in veiligheid zelf een flinke stap verder dan wat gebruikelijk is in deze klas se. Naast airbags voor de be stuurder en de passagier en zij- airbags, zien we in deze Renault ook zogenaamde windowbags, die het hoofd bescherming bie den bij een aanrijding. Zijair bags zijn voor de achterpassa- De nieuwe Laguna belooft qua prijs, comfort en veiligheid hoge ogen te gooien onder de duurdere middenklassers. foto GPD giers als optie verkrijgbaar. Verder heeft de Laguna ABS met elektronische remkracht- verdeling en noodstopbekrach tiging. Die laatste voorziening helpt de bestuurder bij een pa niekstop met extra remkracht. Een noviteit is het bandenspan ning-controlesysteem, dat in een vroeg stadium een lang zaam leeglopende band detec teert. Creditcard Bij de uitrusting zien we ook wat ongebruikelijke zaken. Zo is de traditionele sleutel ver dwenen ten gunste van een soort creditcard. In de goedkopere versie kun je daarmee met een knopje de deuren ontgrendelen, bij de duurdere typen gaat dat vanzelf als je de auto nadert en de deurhendel optilt. Starten doe je de auto - nadat je de creditcard in een speciale gleuf in de middenconsole hebt geschoven - met een startknop. De creditcard registreert elke keer dat je de auto start het brandstof- en oliepeil, de kilo meterstand, de bandenspan ning en de resterende kilome ters tot de volgende onderhoudsbeurt en de emissie controle. Met een speciale lezer kan de creditcard op een pc wor den uitgelezen. Vooral wagen parkbeheerders kunnen veel met dit systeem. De nieuwe Laguna heeft niet al leen veel nieuws te bieden op het gebied van veiligheid, de vorm geving is ook nogal ongebruike lijk. Er is keuze uit twee carros serievarianten, een vijfdeurs hatchback en een eveneens met vijf deuren uitgeruste combi die de naam Grand Tour krijgt. Die laatste is de meest aparte om te zien. Het is geen traditionele combi, gericht op veel ruimte, hij maakt door zijn schuin aflo pende klep een wat sportievere indruk. De sportieve indruk wordt be vestigd door de rijkwaliteiten. De nieuwe Laguna heeft nog het comfort en de goed aanspreken de vering van het vorige model, maar combineert dat met een voortreffelijke handelbaarheid en een bijna sportief bochtge drag. De auto voelt veel lichter en directer aan dan je op grond van het gewicht zou verwach ten. Dat gewicht speelt trou wens steeds meer auto's parten. Veel uitrusting en ingebouwde extra's eisen hun tol, want de basisversie van de Laguna, de 1.6 16V, brengt al 1.305 kilo op de schaal. De Laguna Grand Tour V6 laat zelfs 1.510 kilo no teren. Gelukkig is de Laguna adequaat gemotoriseerd: de 1,6 liter benzinemotor levert al 110 pk en dat loopt via de 1,8 liter (123 pk) en de 2,0 liter (140 pk) op tot 210 pk voor de 29 liter V6 Renault biedt ook veel keuze in dieselmotoren. Er zijn twee ver sies van de 1,9 liter turbodiesel met common rail-inspuiting (105 en 120 pk) en er is een 2,2 li ter common rail diesel met 145 pk. Van deze motoren konden we helaas alleen de zescilinder ben zinemotor en de 1,9 liter diesel proberen. Beide voldoen uitste kend, maar de meeste Laguna's zullen in ons land de dealer ver laten met de 1,6 of 1,8 liter ben zinemotor. Gezien eerdere erva ring met deze machines lijkt er voor de Laguna een goede toe komst weggelegd. Mario Vos Het valt niet mee om als nieuw automerk een stukje van de markt te ver overen. Dat is al buitenge woon moeilijk in de populai re prijsklassen, maar het is bijna onmogelijk in de hoge re klasse, waar imago en merkbeleving erg zwaar we gen. Lexus, het luxe merk van Toyota, waagde tien jaar geleden deze moeilijke stap met de LS 400, een model waarvan de perfectie even hard afstraalde als de anoni miteit. Inmiddels is de auto aan de derde generatie toe en heet nuLS 430. Voor veel kopers van de LS 400 was die anonimiteit van het model indertijd een aan koopargument. Men wilde de welvaart niet al te zeer uitdra gen met een herkenbare BMW 7-serie, Jaguar XJ of Mercedes S-klasse en koos welbewust voor de perfectie en de verfij ning van de Lexus LS 400. En perfectie en verfijning bood de auto volop. De LS 400 stond al snel bekend als de stilste auto op de hele markt. En de hoeveel heid luxe was voor die tijd enorm. In de Verenigde Staten sloeg de luxueuze LS 400 direct aan en werden er in het eerste jaar al meer dan 50.000 verkocht. Eu ropeanen hechten blijkbaar veel meer waarde aan imago en waren moeilijker te overtuigen. Pas na de komst van een tweede model ging het met Lexus iets beter in Europa. Inmiddels zijn we echter wat jaartjes verder en bestaat het gamma van Lexus al uit vier modellen. En de komst van een vijfde model is al aange kondigd. Topmodel Topmodel blijft echter de LS, waarvan de typeaanduiding nu van 400 in 430 is veranderd. Dat houdt rechtstreeks verband met de motorinhoud, die nu geste gen is van 4,0 naar 4,3 liter. Die extra inhoud werd niet gebruikt om meer topvermogen op te wekken, maar om meer trek kracht te genereren. De 282 pk (voorheen 284 pk) le vert de 4,3 liter machine met va riabele kleptiming reeds bij 5.600 toeren (was 5.900). De maximale trekkracht bedraagt 417 Nm en is al bij 3.500 toeren paraat. Gekoppeld aan de nieuwe vijf- traps automaat levert dat een zeer ontspannen motorisering op, waarbij haast elk denkbaar toerental volop vermogen onder de rechtervoet oplevert. Van 0 tot 100 km/h sprint de LS 430 in 6,7 seconden, de topsnelheid is net als bij Duitse concurrentie begrensd op 250 km/h. Een be langrijke kwaliteit van de Lexus-motor is nog steeds zijn zeer geruisarme werking. Je moet stilstaand echt op de toe- renteller kijken of de motor loopt. Ook als de auto rolt wordt de rust aan boord nauwelijks ver stoord. De wielophanging is blijkbaar zeer goed ontkoppeld van de carrosserie, want je hoort de wielen slechts zelden over een hobbel gaan. De speciale Dunlopbanden leveren daaraan ook nog een bijdrage. Windge ruis blijft ook tot op hoge snel heden achterwege. De LS 430 glijdt soepel door de rij wind dankzij de lage Cw-waarde van 0.25. Het onderstel slikt oneffenhe den in het wegdek soepeitjes dankzij de standaard luchtve ring. Toch wordt niet alle com municatie met het wegdek hele maal weggefilterd. Wie eens wat steviger doorrijdt zal merken dat de auto vrij snel een beetje overhelt, maar zeer koersvast De Lexus LS 430 trekt met een nog steeds wat anonieme uitstraling een publiek, dat er niet op uit is luxe te etaleren. foto GPD door sneller genomen bochten gaat. Ook de stabiliteit is prima in orde. Waar de voorganger op hogere snelheden nog wel eens wat vaag wilde aanvoelen, daar gaat de nieuwe LS 430 als op rails rechtuit. De Lexus LS 430-bestuurder wordt flink in de watten gelegd aan boord. Zijn of haar comfort wordt gegarandeerd door kli maatregeling, luchtvering, een elektronische parkeerhulp, cruise control, elektrische gor- delhoogteverstelling, leren be kleding, stoelverwarming vóór en achter, elektrisch verstelbare stoelen, een audiosysteem en een geheugen voor drie instel lingen van de stoel, de elektrisch verstelbare spiegels en het stuurwiel. Je zou denken dat daar nauwelijks meer iets bij te verzinnen valt, maar Lexus ont wikkelde een zogenaamd 'Pre sidential Package' met separate airconditioning achterin, be diening van het audiosysteem achterin, elektrische verstel baarheid van rugleuning en hoofdsteunen achterin, een massagefunctie voor de achter bank, een koelbox in de arm- steun en stoelventilatie. Daarnaast kan de LS 430 wor den uitgerust met een audiosys teem van het topmerk Mark Le- vinson in combinatie met een dvd-navigatiesysteem. Dat laatste systeem heeft een veel grotere capaciteit dan een sys teem met cd's, zodat alle landen van West-Europa op de kaart staan. Wie al dit moois zelf wil bezitten moet wel wat dieper in de buidel tasten dan tien jaar geleden. Met het imago van Lexus is na melijk ook de prijs gestegen. Tot 205.900 gulden om precies te zijn. Daar kan nog 11,900 gul den bijkomen voor het presi dent-pakket. Toch verwacht de Nederlandse importeur er tegen de 100 stuks per jaar te verko pen, de meeste met het extra pakket, maar niet aan onze mi nisters. Mario Vos Een fietsonderdeel lijkt nooit af. Fietsers hebben soms een prachtige minicomputer op hun stuur staan, waarop de wonder baarlijkste gegevens zijn af te lezen. Alleen valt er zodra de duisternis invalt niets meer te zien op het kleine beeldscherm pje- Zo'n vijftien jaar na de uitvin ding van de fietscomputer be denkt een fabrikant dat het toch wel nut heeft om het ding te voorzien van verlichting, waar mee de fietser zijn prestaties in het donker kan controleren. Een lampje in het apparaatje zelf maakt het geheel te groot, om dat verlichting een flinke batte rij vraagt, De fietscomputer zelf kan jaren volstaan met een en kele knoopcel De Duitse fabrikant Sigma Sport heeft een apart lampje ge maakt waarmee elke computer met een klein straaltje is te ver lichten. Het wordt dringen op het fietsstuur, want deze Night Light wordt naast de computer met twee gummi ringen op de stuurstang bevestigd. Een LED-lampje in combinatie met een lithium batterij zorgt voor vijftien branduren. De prijs be draagt 19,95. Ook zonder verlichting blijven fietscomputers wondertjes van techniek. Al voor een paar tien tjes zijn eenvoudige exemplaren te koop met alle basisfuncties, zoals snelheid, gemiddelde snelheid, afgelegde afstand van een rit en de totaalafstand. Iets duurdere modellen hebben daar een klokje bijgeven de trapfre- quentie aan en zijn zelfs te ge- De fietser lan het computer lampje aanzetten wanneer dat nodig is. foto GPD bruiken op twee verschillende fietsen. Opmerkelijk is dat er snelheden te meten zijn tot 300 km/u, maar dat de totaalaf stand bij 10.000 kilometer te rugspringt naar nul. Elke fiets computer is instelbaar voor alle maten wielen. Theo van der Kaaij Philips heeft een nieuwe lamp ont wikkeld die als ver vangervan de gewone halogeenlamp kan dienen, maar 50 pro cent meer licht geeft. Deze nieuwe halo geen koplamp geeft helder wit licht, dat vrijwel overeenkomt met daglicht en veel lijkt op xenonlicht. Dat betekent in de praktijk bijvoorbeeld dat koplampen twin tig meter verder schijnen. Het bete kent ook dat wegmar keringen en verkeers borden betere reflecties geven. Philips VisionPlus lampen zijn gebaseerd op de halogeentechnolo- gie, maar ze geven een andere kleur licht dan traditionele halogeen lampen. Het helder witte licht van de lampen lijkt het meest op daglicht en werkt m inder vermoeiend op de ogenHet concentratie vermogen van de bestuurder is daardoor beter en het rijden in het donker is aangenamer. VisionPlus lampen zijn in H4 en H7 koplam pen verkrijgbaar.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 57