Sterke troeven voor Laguna
Lexus ligt
vast op koers
Trailblazer wordt
sportief en veilig
Volvo Sports Edition
Lichtere stoelen
Michelin Diamaris
Extra
licht
37
Licht voor fietscomputer
Onder de naam Sports Edition biedt Volvo in de S40- en V40-mo-
dellen een extra sportief uitgeruste reeks modellen aan. De
Sports Edition is leverbaar in combinatie met alle motoren en het
voordeel kan oplopen tot 5.795 gulden. In het pakket zitten onder
meer 16 inch lichtmetalen wielen met 205/50 banden, zogenaamde
Black Dual koplampen, een vergrote voorspoiler en een uitgebouw
de achterspoiler. Verder beschikken deze modellen over een met leer
bekleed stuurwiel, mistlampen, klimaatregeling en bekleding in
leer en textiel.
Mercedes-Benz rust de V-klasse ruimteauto voortaan uit met
lichtere stoelen. Daardoor zijn deze voortaan makkelijker uit
te nemen. De stoelen wogen voorheen 39 kilo, hetgeen het uitnemen
tot een zware klus maakte. De nieuwe stoelen brengen 27 kilo op de
schaal, omdat ze vervaardigd zijn uit aluminium en magnesium. De
nieuwe stoelen zijn tevens uitgevoerd met een geïntegreerde veilig
heidsgordel en bieden betere verstelmogelijkheden. De stoelen zijn
voorzien van armleuningen en een bagagenet.
Michelin heeft een nieuwe band ontwikkeld voor sterke vier-
wielaangedreven Sports Utility Vehicles. De band heet Dia
maris en wordt onder meer standaard gemonteerd op de BMW X5.
De Diamaris is getest tot snelheden van 300 km/h en biedt het com
fort van een personenautoband. Maar de band heeft ook goede ca
paciteiten voor het terrein. De Diamaris is een sportband voor vier-
wielaangedreven voertuigen en heeft enkele elementen in zich van
de Pilot Sport-reeks.
De Chevrolet Trailblazer is uitgerust met een nieuwe Vortec-motor.
Chevrolet komt volgend
jaar met een nieuwe
Sports Utility Vehicle (SUV)
onder de naam Trailblazer.
Dit volledig nieuwe familie
lid van de Chevy-truck ran
ge wordt vanaf september in
Nederland leverbaar en
volgt de Blazer op.
De Trailblazer is volgens
Chevrolet innovatief in zijn
klasse, vanwege zijn multilink
achterwielophanging en door
het OnStar-systeem en de dual-
stage airbags. De Trailblazer
maakt gebruik van de geheel
nieuwe Vortec 4200 6-cilinder
lijnmotor.
Deze motor combineert volgens
Chevrolet de kracht en souples
se van een V8 met het gunstige
benzineverbruik van een zesci
linder-
De volledig uit lichtmetaal op
getrokken krachtbron met vier
kleppen per cilinder en variabe
le kleptiming (voor het eerst in
een Chevy SUV) is goed voor een
maximum vermogen van 270
pk. De nieuwe Vortec-motor is
lichter dan de 4,3 liter V6 van de
huidige Blazer en zelfs 50 kilo
gram lichter dan de meeste
V8'en. Hij brengt het vermogen
over naar de wielen via een au
tomatische vierversnellings-
bak.
De Trailblazer, die in tegenstel
ling tot zijn voorganger alleen in
een 4-deurs uitvoering wordt
gebouwd, beschikt over een vol
ledig nieuw chassis. De auto
heeft een stijver frame, hetgeen
de wegligging ten goede komt.
In combinatie met de multilink
achteras maakt dat van de
Trailblazer een veel sportievere
auto.
De veiligheid van de inzitten
den heeft een zeer belangrijke
rol gespeeld bij de ontwikkeling
van de Trailblazer. Dual-stage
airbags voor zowel bestuurder
als passagier zijn evenals zij air
bags voorin en driepuntsgordels
voor alle passagiers (inclusief
middenachter) standaard.
De Trailblazer beschikt over de
jongste generatie communica
tiesystemen inclusief OnStar
handsfree bellen, informatie
diensten en vele andere moge
lijkheden. Tot slot is er nog het
Driver Information Center
(DIC), een zeer uitgebreide
boordcomputer die informatie
geeft omtrent tal van systemen
en condities.
In het voorjaar van 2001 gaat de
Trailblazer in Ohio in productie.
Voordat echter de Trailblazer in
september 2001 zijn opwach
ting in Nederland zal maken
wordt de Trailblazer vooraf
gaand aan de Autoshow van Ge-
nève aan Europa voorgesteld.
Prijzen en uitvoeringsspecifica
ties zijn nog niet bekend.
Mario Vos
zaterdag 18 november 2000
In de hogere middenklasse
zijn de kaarten de afgelo
pen maanden flink geschud.
En zoals het er nu naar uit
ziet heeft Renault met de
jongste generatie van de La
guna sterke troeven in han
den. Want belangrijke con
currenten laten potentiële
klanten voor een nieuwe ge
daante of een facelift flink in
de buidel tasten. En bij Re
nault blijft de prijsstijging
mild, terwijl de volledig ver
nieuwde Laguna heel veel te
bieden heeft.
Tot op de gulden nauwkeurig
kon Renault ons nog niet
zeggen wat de prijs van de nieu
we Laguna gaat worden, maar
dat de basisversie net onder of
net boven de 44 mille uitkomt
staat vast. Dat is weliswaar een
boel geld, maar een mooie prijs
vergeleken met de nieuwe Mon-
deo, die ongeveer 48.000 gulden
gaat kosten en de vernieuwde
Passat, die er vanaf 52.995 gul
den is.
Ook in de zakelijke markt ver
wacht Renault goed te kunnen
scoren. De onderhoudsinterval-
len van de Laguna II, zoals de
auto wordt genoemd, zijn na
melijk verlengd tot 30.000 km
voor een kleine beurt en 60.000
km voor een grote beurt, waar
door de onderhoudskosten per
kilometer een stuk lager uitval
len. En dat werkt door in de lea
seprijs.
De voor deze klasse scherpe
prijs heeft Renault niet bereikt
door een uitgeklede auto aan te
bieden. De basisversie, Authen-
tique genaamd, beschikt reeds
over een zeer compleet stan
daardpakket, waaraan je als
verwende automobilist hooguit
airconditioning zou willen toe
voegen. Maar aan luxe en veilig
heid ontbreekt verder niets.
De Laguna gaat in veiligheid
zelf een flinke stap verder dan
wat gebruikelijk is in deze klas
se. Naast airbags voor de be
stuurder en de passagier en zij-
airbags, zien we in deze Renault
ook zogenaamde windowbags,
die het hoofd bescherming bie
den bij een aanrijding. Zijair
bags zijn voor de achterpassa-
De nieuwe Laguna belooft qua prijs, comfort en veiligheid hoge ogen te gooien onder de duurdere middenklassers. foto GPD
giers als optie verkrijgbaar.
Verder heeft de Laguna ABS
met elektronische remkracht-
verdeling en noodstopbekrach
tiging. Die laatste voorziening
helpt de bestuurder bij een pa
niekstop met extra remkracht.
Een noviteit is het bandenspan
ning-controlesysteem, dat in
een vroeg stadium een lang
zaam leeglopende band detec
teert.
Creditcard
Bij de uitrusting zien we ook
wat ongebruikelijke zaken. Zo
is de traditionele sleutel ver
dwenen ten gunste van een soort
creditcard. In de goedkopere
versie kun je daarmee met een
knopje de deuren ontgrendelen,
bij de duurdere typen gaat dat
vanzelf als je de auto nadert en
de deurhendel optilt.
Starten doe je de auto - nadat je
de creditcard in een speciale
gleuf in de middenconsole hebt
geschoven - met een startknop.
De creditcard registreert elke
keer dat je de auto start het
brandstof- en oliepeil, de kilo
meterstand, de bandenspan
ning en de resterende kilome
ters tot de volgende
onderhoudsbeurt en de emissie
controle. Met een speciale lezer
kan de creditcard op een pc wor
den uitgelezen. Vooral wagen
parkbeheerders kunnen veel
met dit systeem.
De nieuwe Laguna heeft niet al
leen veel nieuws te bieden op het
gebied van veiligheid, de vorm
geving is ook nogal ongebruike
lijk. Er is keuze uit twee carros
serievarianten, een vijfdeurs
hatchback en een eveneens met
vijf deuren uitgeruste combi die
de naam Grand Tour krijgt. Die
laatste is de meest aparte om te
zien. Het is geen traditionele
combi, gericht op veel ruimte,
hij maakt door zijn schuin aflo
pende klep een wat sportievere
indruk.
De sportieve indruk wordt be
vestigd door de rijkwaliteiten.
De nieuwe Laguna heeft nog het
comfort en de goed aanspreken
de vering van het vorige model,
maar combineert dat met een
voortreffelijke handelbaarheid
en een bijna sportief bochtge
drag. De auto voelt veel lichter
en directer aan dan je op grond
van het gewicht zou verwach
ten. Dat gewicht speelt trou
wens steeds meer auto's parten.
Veel uitrusting en ingebouwde
extra's eisen hun tol, want de
basisversie van de Laguna, de
1.6 16V, brengt al 1.305 kilo op
de schaal. De Laguna Grand
Tour V6 laat zelfs 1.510 kilo no
teren. Gelukkig is de Laguna
adequaat gemotoriseerd: de 1,6
liter benzinemotor levert al 110
pk en dat loopt via de 1,8 liter
(123 pk) en de 2,0 liter (140 pk)
op tot 210 pk voor de 29 liter V6
Renault biedt ook veel keuze in
dieselmotoren. Er zijn twee ver
sies van de 1,9 liter turbodiesel
met common rail-inspuiting
(105 en 120 pk) en er is een 2,2 li
ter common rail diesel met 145
pk.
Van deze motoren konden we
helaas alleen de zescilinder ben
zinemotor en de 1,9 liter diesel
proberen. Beide voldoen uitste
kend, maar de meeste Laguna's
zullen in ons land de dealer ver
laten met de 1,6 of 1,8 liter ben
zinemotor. Gezien eerdere erva
ring met deze machines lijkt er
voor de Laguna een goede toe
komst weggelegd.
Mario Vos
Het valt niet mee om als
nieuw automerk een
stukje van de markt te ver
overen. Dat is al buitenge
woon moeilijk in de populai
re prijsklassen, maar het is
bijna onmogelijk in de hoge
re klasse, waar imago en
merkbeleving erg zwaar we
gen. Lexus, het luxe merk
van Toyota, waagde tien jaar
geleden deze moeilijke stap
met de LS 400, een model
waarvan de perfectie even
hard afstraalde als de anoni
miteit. Inmiddels is de auto
aan de derde generatie toe en
heet nuLS 430.
Voor veel kopers van de LS
400 was die anonimiteit van
het model indertijd een aan
koopargument. Men wilde de
welvaart niet al te zeer uitdra
gen met een herkenbare BMW
7-serie, Jaguar XJ of Mercedes
S-klasse en koos welbewust
voor de perfectie en de verfij
ning van de Lexus LS 400. En
perfectie en verfijning bood de
auto volop. De LS 400 stond al
snel bekend als de stilste auto op
de hele markt. En de hoeveel
heid luxe was voor die tijd
enorm.
In de Verenigde Staten sloeg de
luxueuze LS 400 direct aan en
werden er in het eerste jaar al
meer dan 50.000 verkocht. Eu
ropeanen hechten blijkbaar
veel meer waarde aan imago en
waren moeilijker te overtuigen.
Pas na de komst van een tweede
model ging het met Lexus iets
beter in Europa. Inmiddels zijn
we echter wat jaartjes verder en
bestaat het gamma van Lexus al
uit vier modellen. En de komst
van een vijfde model is al aange
kondigd.
Topmodel
Topmodel blijft echter de LS,
waarvan de typeaanduiding nu
van 400 in 430 is veranderd. Dat
houdt rechtstreeks verband met
de motorinhoud, die nu geste
gen is van 4,0 naar 4,3 liter. Die
extra inhoud werd niet gebruikt
om meer topvermogen op te
wekken, maar om meer trek
kracht te genereren.
De 282 pk (voorheen 284 pk) le
vert de 4,3 liter machine met va
riabele kleptiming reeds bij
5.600 toeren (was 5.900). De
maximale trekkracht bedraagt
417 Nm en is al bij 3.500 toeren
paraat.
Gekoppeld aan de nieuwe vijf-
traps automaat levert dat een
zeer ontspannen motorisering
op, waarbij haast elk denkbaar
toerental volop vermogen onder
de rechtervoet oplevert. Van 0
tot 100 km/h sprint de LS 430 in
6,7 seconden, de topsnelheid is
net als bij Duitse concurrentie
begrensd op 250 km/h. Een be
langrijke kwaliteit van de
Lexus-motor is nog steeds zijn
zeer geruisarme werking. Je
moet stilstaand echt op de toe-
renteller kijken of de motor
loopt.
Ook als de auto rolt wordt de
rust aan boord nauwelijks ver
stoord. De wielophanging is
blijkbaar zeer goed ontkoppeld
van de carrosserie, want je hoort
de wielen slechts zelden over
een hobbel gaan. De speciale
Dunlopbanden leveren daaraan
ook nog een bijdrage. Windge
ruis blijft ook tot op hoge snel
heden achterwege. De LS 430
glijdt soepel door de rij wind
dankzij de lage Cw-waarde van
0.25.
Het onderstel slikt oneffenhe
den in het wegdek soepeitjes
dankzij de standaard luchtve
ring. Toch wordt niet alle com
municatie met het wegdek hele
maal weggefilterd. Wie eens wat
steviger doorrijdt zal merken
dat de auto vrij snel een beetje
overhelt, maar zeer koersvast
De Lexus LS 430 trekt met een nog steeds wat anonieme uitstraling een publiek, dat er niet op uit is luxe
te etaleren. foto GPD
door sneller genomen bochten
gaat. Ook de stabiliteit is prima
in orde. Waar de voorganger op
hogere snelheden nog wel eens
wat vaag wilde aanvoelen, daar
gaat de nieuwe LS 430 als op
rails rechtuit.
De Lexus LS 430-bestuurder
wordt flink in de watten gelegd
aan boord. Zijn of haar comfort
wordt gegarandeerd door kli
maatregeling, luchtvering, een
elektronische parkeerhulp,
cruise control, elektrische gor-
delhoogteverstelling, leren be
kleding, stoelverwarming vóór
en achter, elektrisch verstelbare
stoelen, een audiosysteem en
een geheugen voor drie instel
lingen van de stoel, de elektrisch
verstelbare spiegels en het
stuurwiel. Je zou denken dat
daar nauwelijks meer iets bij te
verzinnen valt, maar Lexus ont
wikkelde een zogenaamd 'Pre
sidential Package' met separate
airconditioning achterin, be
diening van het audiosysteem
achterin, elektrische verstel
baarheid van rugleuning en
hoofdsteunen achterin, een
massagefunctie voor de achter
bank, een koelbox in de arm-
steun en stoelventilatie.
Daarnaast kan de LS 430 wor
den uitgerust met een audiosys
teem van het topmerk Mark Le-
vinson in combinatie met een
dvd-navigatiesysteem. Dat
laatste systeem heeft een veel
grotere capaciteit dan een sys
teem met cd's, zodat alle landen
van West-Europa op de kaart
staan.
Wie al dit moois zelf wil bezitten
moet wel wat dieper in de buidel
tasten dan tien jaar geleden.
Met het imago van Lexus is na
melijk ook de prijs gestegen. Tot
205.900 gulden om precies te
zijn. Daar kan nog 11,900 gul
den bijkomen voor het presi
dent-pakket. Toch verwacht de
Nederlandse importeur er tegen
de 100 stuks per jaar te verko
pen, de meeste met het extra
pakket, maar niet aan onze mi
nisters.
Mario Vos
Een fietsonderdeel lijkt nooit
af. Fietsers hebben soms een
prachtige minicomputer op hun
stuur staan, waarop de wonder
baarlijkste gegevens zijn af te
lezen. Alleen valt er zodra de
duisternis invalt niets meer te
zien op het kleine beeldscherm
pje-
Zo'n vijftien jaar na de uitvin
ding van de fietscomputer be
denkt een fabrikant dat het toch
wel nut heeft om het ding te
voorzien van verlichting, waar
mee de fietser zijn prestaties in
het donker kan controleren. Een
lampje in het apparaatje zelf
maakt het geheel te groot, om
dat verlichting een flinke batte
rij vraagt, De fietscomputer zelf
kan jaren volstaan met een en
kele knoopcel
De Duitse fabrikant Sigma
Sport heeft een apart lampje ge
maakt waarmee elke computer
met een klein straaltje is te ver
lichten. Het wordt dringen op
het fietsstuur, want deze Night
Light wordt naast de computer
met twee gummi ringen op de
stuurstang bevestigd. Een
LED-lampje in combinatie met
een lithium batterij zorgt voor
vijftien branduren. De prijs be
draagt 19,95.
Ook zonder verlichting blijven
fietscomputers wondertjes van
techniek. Al voor een paar tien
tjes zijn eenvoudige exemplaren
te koop met alle basisfuncties,
zoals snelheid, gemiddelde
snelheid, afgelegde afstand van
een rit en de totaalafstand. Iets
duurdere modellen hebben daar
een klokje bijgeven de trapfre-
quentie aan en zijn zelfs te ge-
De fietser lan het computer lampje aanzetten wanneer dat nodig is.
foto GPD
bruiken op twee verschillende
fietsen. Opmerkelijk is dat er
snelheden te meten zijn tot 300
km/u, maar dat de totaalaf
stand bij 10.000 kilometer te
rugspringt naar nul. Elke fiets
computer is instelbaar voor alle
maten wielen.
Theo van der Kaaij
Philips heeft een
nieuwe lamp ont
wikkeld die als ver
vangervan de gewone
halogeenlamp kan
dienen, maar 50 pro
cent meer licht geeft.
Deze nieuwe halo
geen koplamp geeft
helder wit licht, dat
vrijwel overeenkomt
met daglicht en veel
lijkt op xenonlicht.
Dat betekent in de
praktijk bijvoorbeeld
dat koplampen twin
tig meter verder
schijnen. Het bete
kent ook dat wegmar
keringen en verkeers
borden betere
reflecties geven.
Philips VisionPlus lampen zijn gebaseerd op de halogeentechnolo-
gie, maar ze geven een andere kleur licht dan traditionele halogeen
lampen. Het helder witte licht van de lampen lijkt het meest op
daglicht en werkt m inder vermoeiend op de ogenHet concentratie
vermogen van de bestuurder is daardoor beter en het rijden in het
donker is aangenamer. VisionPlus lampen zijn in H4 en H7 koplam
pen verkrijgbaar.