Op de fiets langs de Grote Oorlog v^nnfihrm Lanting fotografeert verdwijnende jungles PZC 34 i i m ui! Flessenschip IJsdroom Efteling Droogbloem Huis Bergh Cultuurstad zaterdag 18 november 2000 Ieper is etappeplaats van de Landelijke Fietsroute door Vlaanderen. Een afge leidtraject, de 'Vredesroute', leidt langs talloze oorlogs kerkhoven die de stad rijk is. Een wringende symbiose van fietsvakantie en pure waanzin. De Britse kapitein Julian Grenf ell had nog het echte vakantiegevoel toen hij 24 okto ber 1914 in het Westvlaamse Ie per schreef: 'Ik adoreer oorlog. Het is als een grote picknick, maar dan zonder de doelloos heid van een picknick.' Dat hij aan de vooravond stond van een allesvernietigend tijdsgewricht vermoedde hij evenmin als die negen miljoen andere soldaten die zich tijdens de Eerste We reldoorlog lieten afslachten. Voor 160.000 van de twee mil- j oen Britse soldaten die alleen al in Ieper waren gelegerd, eindig de de vier jaar durende 'vakan tie' op een van de ruim 170 oor logskerkhoven die deze stad rijk is. Nog eens 90.000 slachtoffers zijn nooit geïdentificeerd. Van hen rest enkel de gegraveerde naam in een of ander oorlogs monument. Wie tegenwoordig op fietsva kantie gaat naar West-Vlaande ren, hoeft qua inspanning geen duizend doden te sterven. Het Vlaamse land is plat als een dubbeltje. Maar vergis je niet. Er is een fietstocht van 45 kilo meter lengte (de 'Vredesroute', start bij de Lakenhallen in het centrum van Ieper), die slechts een fractie van alle oorlogsbe graafplaatsen van de stad aan doet. Niet de afstand, maar de ontelbare graftekens die de fiet ser voor de wielen krijgt, degra deert de Mont Ventoux al bin nen luttele minuten tot een stoeprand. De vele oorlogsslachtoffers ge ven je een bijna oneerbaar ge voel bij het doorkruisen van de voormalige frontstad. De be klemming van wat de Belgen de Grote Oorlog noemen, doet zich voelen op elke vierkante meter die je hier trapt. Vier jaar gifgas en loopgraven- geweld bleek er nodig om de im passe tussen geallieerden en Duitsers te doorbreken. Vanuit een modderig cordon van schui vende frontlinies is in die tijd het historische lakenhan delstadje tot de grond toe plat geschoten en afgebrand. In de zestig jaren daarna is het bak steen voor baksteen weer in au thentieke, middeleeuwse stijl opgebouwd. Kortom, alles wat aan zinloosheid over oorlog te vertellen valt, is samengevat in Ieper en diens groteske puinho pen van weleer. Imposant Als bezoeker moet je stevig in je schoenen staan om niet onder de indruk te raken van zo'n impo sant icoon voor de vrede. Ster ker, je kunt een schuldgevoel onmogelijk onderdrukken. Mag je hier wel ontspanning zoeken tijdens zoiets banaals als een vakantie? Toerisme Vlaande ren, waarom stuurt u onschuldi ge, nietsvermoedende fietsers over dergelijk gewijde grond en niet in een grote boog erom heen? „Tachtig jaar na de oorlog moe ten ook de jongeren weten dat dit nooit meer mag gebeuren", beantwoordt stadsgids Ivan Woussen de vraag. Hij geeft rondleidingen door het in 1998 geopende 'The Flanders Fields'. Afstappen is hier verplicht. Het betreft een uiterst aangrijpend oorlogsmuseum waar bezoekers met interactieve foefjes aan den lijve ondervinden wat de Grote Oorlog betekende voor soldaat en burger. Bezoekerscijfers la ten zien dat Nederland nog een grote achterstand heeft weg te werken: ruim 40 procent komt uit Groot-Brittannië, iets meer dan 6 procent uit Nederland. Dat is overigens nog 4 procent meer dan het Franse aandeel, terwijl Ieper op slechts 10 kilo meter van de Franse grens ligt. Stefaan Gheysen, regiocoördi nator voor toerisme in de West hoek, neemt kort na zijn rondleiding door het oude stadscentrum de zoveelste teug. Niet van 'plat water' (bronwa ter), wat een normaal mens op dit tijdstip prefereert, maar van het zware Hommelbier. Cyni scher dan zijn collega geeft hij een tweede verklaring waarom toeristen Ieper moeten bezoe ken: „Als frontlinie hebben wij vier jaar flink moeten boeten. Nou is de tijd gekomen om daar de vruchten van te plukken." Wat hem betreft kan, nee, moet het calvinisme overboord. Dat zegt hij ook als Westhoeker, de streek in West-Vlaanderen waar tot voor tien jaar economisch gezien bar weinig viel te genie ten. Dankzij het toerisme raakt de regio langzaam maar zeker uit het slop. Jawel, de Grote Oorlog is tachtig jaar na dato big business geworden. Behalve economische noodzaak voor zijn geboortestreek is Bourgondisch genieten wat hem betreft ook de opdracht aan het leven. Zijn omvangrijke bier buik duidt dus op diepzinnig historisch besef. Ook tijdens de Tweede Wereldoorlog was Ieper een stad waar de klappen vielen. Geniet maar, drukt Hij uit met zijn Bourgondische levensstijl, want voor je het weet dient nummer drie zich aan. Bieren Toeristen kunnen, als ze dat wil len, volop genieten in de voor malige frontstad. De heerlijkste restaurants leveren copieuze maaltij den tegen een vriendelij - ke prijs. Vanzelfsprekend zijn daar de terrassen waar de uitge lezen Belgische bieren worden geschonken. Het stadsschoon is bovendien oogverblindend mooi. Wie niet wordt gehinderd door historisch-architectoni- sche kennis, waant zich zonder aarzeling in het originele decor van middeleeuwse lakenhallen, trapgevelhuizen en Sint-Ni- claaskerk. Zo goed is Ieper weer op- en nagebouwd! Ook de Gro te Markt doet mee aan de idylle. Het is het op een na grootste marktplein van België. In 1988 was het groot genoeg voor een gigantisch huldebetoon aan de bezoekende paus. Toch had het niet veel gescheeld of Ieper zou niet hebben ge krioeld van de toeristen, maar van de ratten. Kort na de Eerste Wereldoorlog gingen Britse stemmen op het in puin gescho ten Ieper onaangeroerd te laten. Als een soort 'Holy Ground' moest de stad voor eeuwig een monumentaal bewijs worden van de oorlogswaanzin. Inwo ners van Ieper, tijdelijk gesta tioneerd in Frankrijk, zagen dat niet zitten. Onder aanvoering van burgemeester en Belgische regering werd daarom besloten de stad weer vanaf de grond he lemaal op te bouwen. Ter com pensatie is in het 'oude' stads centrum een oorlogsmonument opgericht, de Menenpoort. Hierin staan de namen gegra veerd van 54.896 vermiste Brit se soldaten. Als eerbetoon wordt voor hen nog iedere avond The Last Post geblazen. Veldslag De fietstoerist kan zich van hieruit opmaken voor de vol gende veldslag of zo men wil, oorlogsetappe. Want als in deze streek ergens geen gebrek aan is, dan is het aan oorlogsherinne ringen. Op nog geen 25 kilome ter bijvoorbeeld, vlakbij Diks- muide, is langs de Landelijke Fietsroute de zogenoemde Dod engang te vinden. Hier liggen loopgraven in hun originele staat. In Diksmuide zelf staat de IJzertoren, een slank oprijzend oorlogsmonument dat je op de fiets al van verre toewenkt. Het is een betonnen steenmassa met een nogal verdacht, want Vlaams-nationalistisch verle den. Frank Hermans De Lakenhallen domineren het centrum van Ieper. In navolging van de Neder landse stichting Landelijk Fietsplatform heeft ook Toeris me Vlaanderen (een Vlaamse kruising van ANWB en VW) sinds 1990 gekozen voor het op zetten van Landelijke Fietsrou tes: genummerde routes die in twee richtingen zijn bewegwij- zerd met rechthoekige bordjes. Aaneengesloten is het mogelijk een 'ronde van Vlaanderen' te fietsen. Letterlijk loopt die heel Vlaan deren rond. De Vlaamse LF-routes zijn compleet terug te vinden op landkaartjes (schaal 1:50.000) in drie zogenoemde Topogidsen 21,50: Vlaanderen Fietsrou te ('Ronde van Vlaanderen'), Landelijke Fietsroutes (noord- zuidverbindingen) en Kempen route (Eindhoven-Antwerpen). De Topogidsen geven behalve de route voorzieningen aan als jeugdherbergen, trekkershut ten, spoorwegstations, kam peerterreinen, restaurants, hotels en andere horecagelegen heden. Een aanrader is om bij meer daagse fietstochten te over nachten in trekkershutten. Vlaanderen telt dergelijke voor zieningen op vijftig locaties. Ze liggen om de zestig kilometer. Alleen de provincie Limburg is nog ondervertegenwoordigd. De trekkershutten zijn vrijwel allemaal het gehele jaar ge opend. Een overnachting kost 55,- (vanaf 1 januari 60,-), ongeacht het aantal personen (maximaal vier, bij uitzonde ring vijf). De voorziening biedt behalve bedden ook kook- en douchegelegenheid. Wel een ei gen slaapzak meenemen. Voor uit reserveren kan in Turnhout, telefoon 0032-1443.6111. Voor elke streek zijn arrange menten in de aanbieding met overnachtingen in trekkershut (inclusief ontbijt) of hotel (half pension). De gidsen zijn verkrijgbaar bij ANWB- en veel VVV-winkels en de ruim gesorteerde boekhan del. Voor meer toeristische informa tie: Toerisme Vlaanderen Brussel, Koninginnegracht 86, 2514 AJ Den Haag, telefoon 070-4168110. Tungles heet de presentatie eJ van vijftig foto's waarmee de wereldberoemde natuurfoto graaf Frans Lanting nadrukke lijk aanwezig is in museum Naturalis in Leiden. De in Rot terdam geboren, maar in Ameri ka wonende fotograaf geeft met die foto's een indringend beeld van de overweldigende schoon heid van de bedreigde jungles in Centraal Amerika, de Amazone, Azië en Afrika. Hij is geboren in Rotterdam, woont in Amerika, werkt in de meest afgelegen gebieden van de wereld en is te zien in het natuurhistorisch museum Na turalis. Dat wil zeggen zijn werk, zijn foto's. Zelf was de in ternationaal befaamde natuur fotograaf en filmer Frans Lan ting maar even in levende lijve te aanschouwen tijdens de ope ning van de tentoonstelling Jungles. Maar het draait na tuurlijk om zijn werk; de be scheiden Lanting zal de eerste zijn om daarop te wijzen. Frans Lanting wordt wereld wijd gezien als een der beste, zo niet de allerbeste natuurfoto graaf van zijn tijd. Zijn werk is verschenen in elk belangrijk (natuur)tijdschrift van de we reld, inclusief National Geo graphic, Life, Stern en Audubon. Hij kreeg lovende kritieken voor zijn (foto)boeken over Madagascar en de Okavan- go-delta in The New York Times en de Boston Globe en won di verse prijzen bij het prestigieu ze World Press Photo. De BBC riep hem in 1991 uit tot Wildlife Photographer of The Year. Zijn foto's hingen in de grote musea van New York, Parijs, Londen en Tokyo. Ze hangen nu in Lei den, in Naturalis. Vijftig stuks. Als stadsjongen geboren op 13 juli 1951 was de interesse voor de natuur bij Frans Lanting al op jonge leeftijd gewekt. De hoofdpersoon uit een kinder boek, Nils Holgerssson, was daar vooral debet aan. De schepping van de Zweedse schrijver Selma Lagerlof vloog met wilde ganzen en maakte deel uit van het dierenrijk. Lan ting raakte gefascineerd door die belevenissen en bekende veel later dat de rol die Nils speelde als tussenpersoon hem bijzonder aansprak. Dat niet al leen; hij streefde er als fotograaf zelf naar om een soortgelijke functie te vervullen: een inter mediair te zijn tussen mens en dier. Santa Cruz Op 21-jarige leeftijd trok Lan ting tijdens een vakantie langs de wildparken van de Verenigde Staten om daar foto's te maken. Niet tevreden over het eindre sultaat kocht hij een betere ca mera en werkte in en rond zijn geboortestad Rotterdam aan zijn techniek. Altijd met de na tuur als uitgangspunt. In de tus sentijd studeerde hij in 1977 af aan de Erasmus-universiteit in milieu en economie en schreef zich in aan de University of Ca lifornia in Santa Cruz voor een vervolgstudie. Uit Santa Cruz zou hij niet meer weggaan. Be halve om te werken in alle uit hoeken van de aarde toen hij eenmaal definitief voor de fotografie gekozen had. Gezien het voorgaande, gezien zijn liefde voor de natuur, lag het voor de hand dat Lanting zich zou specialiseren in na tuurfotografie. „Beter een slechte dag in het veld dan een goede dag op kantoor", luidde zijn devies. En het veld werd het. Lanting reisde de hele aard bol over om zijn foto's te maken. Van Madagascar tot Antartica, van Peru tot Botswana en van de Congo tot Belize. Hij had daar bij niet alleen oog voor de dieren die er doorgaans uitspringen, zoals olifanten en jachtluipaar den, maar voor alles wat kruipt en sluipt - hoe klein het ook is. Maar wat maakte deze Hollan der nu zo speciaal, dat hij op een gegeven moment algemeen werd gezien als een der beste op zijn vakgebied? „Hij kan zich volledig inleven in het gedrag van het dier"zo omschreef Tho mas Kennedy het, chef-foto van het toonaangevende blad Na tional Geographic. „De dieren zijn zich niet bewust van zijn aanwezigheid. Als gevolg daar van kan hij dichterbij komen dan een ander." Volharding De fotograaf David Cavagnaro werkte samen met Frans Lan ting aan het boek 'Feathers' (1982). In een interview met het blad 'Departures'zei hij: „Het is de liefde voor het vak en voor de natuur die er bij hem van meet af aan inzat. Plus de volharding en het geduld. Hij kon uren stil zitten voor één foto. Er zijn maar weinig fotografen die over zulke gaven beschikken." Wil burg Garrett van de National Geographic voegde daar nog aan toe: „Het is zijn esthetische kijk op en zijn kennis van de na tuur die hem onderscheidt van de rest." Zelf gelooft hij heilig in li chaamstaal. Geluidloos opgaan in de omgeving, als het ware één worden met de natuur. Oog in oog met het onderwerp staan, of dat nu de schuwste van alle in secten in het regenwoud is dan wel de koning der roofdieren op de steppe. „Ik probeer de situa tie te controleren tot op een ze ker punt en laat vervolgens de deur open zodat ze de mogelijk heid hebben om te blijven of te Frans Lanting, zelfportret. Orang-oetang foto Frans Lanting gaan. Waarop ik dan weer moet improviseren", zo zei hij eens in een interview. Door en door betrokken bij de natuur, maakt Lanting zich overigens als geen ander zorgen over de toekomst. Tegen een journalist van het blad 'Outside' vertelde hij: „Ik vrees dat ik deel uitmaak van een uitstervend ras van fotografen die de mogelijk heid hadden om de natuur in al zijn glorie te laten zien, De vol gende generatie zal ongetwij feld over nog geavanceerder materiaal beschikken, over nog betere technologie. Maar wat blijft er voor hen nog over om te fotograferen? Waar ik ook kom, zie ik complete eco-systemen ontrafelen en als sneeuw voor de zon verdwijnen. Wat dat betreft verkeerde ik in een bevoorrech te positie. Als de ogen van de wereld." Ad van Kaam H| TT'ototentoonstelling Jungles 2 X? in Naturalis in Leiden: tot 1 15 januari 2001. De expositie in de Galerie van Naturalis is tot stand gekomen door samenwerking van het museum, de fotograaf en het Wereld Natuur Fonds. Tijdens de opening werd het boek Jung les gepresenteerd. Het omvat een grote collectie foto's en be schrijvingen van de junglerei- zen die fotograaf Lanting in de afgelopen jaren heeft gemaakt voor alle belangrijke natuur- tijdschriften, zoals National Geographic, Life Audubon en Stern. In het Flessenscheepjesmuse- um aan de Zuiderspui (een straatje dat op zich al een be zoek waard is) in Enkhuizen exposeert tot en met de Kerst dagen Albert Kouwenhoven veertig meesterstukjes van zijn hand. De 65-jarige Enkhuize- naar, die enkele keren per week demonstraties in het museum verzorgt, was 35 toen hij z'n eer ste, in een fles gestopte model maakte: de EH 75, een vissers schip waarop zijn vader voer. Het heeft op de tentoonstelling een ereplaats gekregen. Kouwenhoven wordt gezien als een van de bedrijvigste flessen- scheepjesbouwers ter wereld. Hij heeft er inmiddels 628 ge bouwd. Verdere informatie: Flessen- scheepjesmuseum, telefoon 0228-318583. Op het Vrijthof in Maastricht kan van 7 december tot en met 7 januari weer worden ge schaatst. Net als vorig jaar staat er op het fameuze plein een ijs baan, ditmaal met een opper vlakte van 1000 vierkante meter. De arena is dagelijks ge opend van 9 tot 23 uur en het is mogelijk ter plaatse schaatsen te huren. Ook de Rathausplatz in Wenen verandert vanaf 27 ja nuari in een schaatsarena die de naam 'Wiener Eistraum' heeft meegekregen. Tot laat in de avond is het mogelijk tegen het decor van het verlichte Rathaus rondjes te draaien. Schaatsen kunnen ook hier eventueel wor den gehuurd en ter verhoging van de feestvreugde wordt er net als in Maastricht hete punch geschonken. A ttractiepark De Efteling is JTA-het afgelopen zomerseizoen bezocht door 2.75 miljoen men sen, ruim tweehonderdduizend minder dan in het topjaar 1999. Directievoorzitter Ronald van der Zijl toonde zich niet onte vreden met dit resultaat. Ten eerste is het jaar nog niet afge sloten (er komt nog een winter- opening in december), ten twee de was de concurrentie groot (Wereldexpo Hannover, Euro pees Kampioenschap voetbal, Olympische Spelen) en ten der de was juli door de slechte weersomstandigheden een 'kleine ramp'. Ondanks de ope ning van de stevig aan de weg timmerende concurrent Six Flags in de Flevopolder kende De Efteling een uitstekend voorseizoen. Jan Cees Lont organiseert in zijn boerderij in het Noord- Hollandse Oude-Niedorp (Ter- diek 23) tot en met 6 januari 2001 voor de negende achter eenvolgende winter een Kunst- Cadeau- Droogbloementen toonstelling. Twintig deelne mers exposeren onder meer schilderijen, etsen, zeefdruk ken, foto's, beelden, textiel, ke ramiek, bloemwerk en glas kunst. De openingsuren zijn van maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 18.00 uur, op zaterdag van 08.00 tot 17.30 uur en op zondag van 10.30 tot 17.00 uur. Tijdens de kerstdagen en op nieuwjaarsdag zijn de deuren gesloten. Informatie: telefoon 0226- 411259 In Huis Bergh in 's-Heerenberg (bij Doetinchem) worden ook dit jaar rondom kerst weer een aantal 'aangeklede' rondleidin gen georganiseerd. Tijdens deze avonden (op 15,19, 20,22,27 en 28 december) treedt in de Habs- burgerzaal van het kasteel het ensemble Cambiamento op. Re serveren onder telefoonnummer 0314-661281 is gewenst. Bij de British Tourist Autho rity (BTA) verscheen on langs de brochure 'UK City Culture'. In het met veel foto's geïllustreerde gidsje worden in korte bewoordingen de culture le hoogtepunten beschreven van 12 Britse steden, te weten Brighton, Londen, Bath, Bris tol, Cardiff, Birmingham, Leeds, Manchester, Liverpool, Newcastle, Glasgow en Belfast. 'UK City Culture' (Engelstalig) kan worden aangevraagd bij het Britst Toeristenbureau, Stad houderskade 2,1054 ES Am sterdam, 020 689 00 02; Britln- fo@bta.org.uk. NOORDZEE Oostende IEPER NEDERLAND d>,

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 54