PZC A. Bernard schildert impulsief en intuïtief Bedrijfs Milieu Diensten fuseren o»ic« Surinaams feest met een schraal Hollands randje Lijnenspel brengt mystiek in werken Ashot Safian Echtpaar Roelse sluit schoenenzaak Van der Vlies wijst staatssecretaris op afspraken visserij 14 kunst cultuur Haenen nieuwe programmeur 't Beest Goes Eén organisatie voor Zeeland en West- en Midden Brabant ondernemend zeeland Rabobank in Sint Jansteen vernieuwd Kaasboerderij presenteert Biervlieter zaterdag 18 november 2000 door Famke van Loon BRUINISSE - Iemand die 'hal verwege de wedstrijd de spelre gels verandert'. Zo vatte B. van der Vlies, Tweede Kamerlid voor de SGP, vrijdagavond tij dens een bezoek aan Bruinisse de opstelling van staatssecreta ris G. Faber van visserij samen. Van der Vlies is het niet eens met de plannen van de staatssecre taris meer kokkels en mosselen te reserveren voor vogels in de Waddenzee. Want hoewel vorig jaar nog is vastgesteld dat het huidige beleid pas in 2003 ge- evalueerd zal worden, wil Faber nu al van koers veranderen,Nu wil de staatssecretaris, tegen mijn zin, die evaluatie naar vo ren halen of zelfs alvast maar beschermende maatregelen ne men", legde Van der Vlies de laatste stand van zaken uit. De SGP-er benadrukte dat hij niet tegen natuur- en milieube scherming is, maar dat ook de de visserijsector gerespecteerd moet worden 'in haar rechtma tig belang'. Ter illustratie haal de hij het belang van de plaatse lijke mosselvloot aan. „Voor het economisch draagvlak van Schouwen-Duiveland spelen de havenactiviteiten en de daarbij behorende visserij in Bruinisse een belangrijke rol." Volgens Van der Vlies moet de staatsse cretaris zich dan ook aan de ge maakte afspraken houden „Af spraak is afspraak", stelde hij streng. Natuurbeheer In de zaal van 't Durps'uus in Bruinisse ontving hij voor dit standpunt veel instemmend ge- knik van de aanwezigen, die in grote getalen op de thema avond Vitaal Platteland waren afgekomen. Naast de laatste po litieke ontwikkelingen op het gebied van de visserij tipte Van der Vlies ook ondermeer het be lang van woningbouw in de kleine kernen en het agrarisch natuurbeheer aan. Tevens maakte hij van de gele genheid gebruik enkele kantte keningen te plaatsen bij de huidige koers van het paarse ka binet. „We worden de laatste tijd geconfronteerd met de con sequenties van paars", meende Van der Vlies. Hi] doelde hier mee op het opheffen van het bordeelverbod, het besluit van de Tweede Kamer ten aanzien van het homo-huwelijk en de op handen zijnde euthanasiewet geving. „Het is de ontkerkelij king van de maatschappij die doorwerkt in de politieke be sluitvorming. Paars trekt met haar beleid diepe sporen in ons land", stelde hij somber vast. (Advertentie) De jaarlijkse speurtocht van de Junior Kamer Schouwen-Duiveland naar de Beste Ondernemers Visie Het aftellen is begonnen I Volgende week vrijdag de ontknoping van de ondememersverkiezing van Schouwen-Duiveland. Geen entree bewijs ontvangen? Mail (bovgjksd.nl) of bel (0111 417828) naar de BOV commissie. De komende weken in deze krant meer informatie over dé ondernemers verkiezing van Schouwen Duivelandl Hoofdsponsor SNSèbank Zeeland «ft "tkumsl Ijl Auto Accel bv Gesponsord door Bijdevaate, Zeelandia, Delortte &Touche, Coen Honig Optiek, Schoonmaakbedrijf Koster Co, Flexibekleding, Van PijkererVVan Leeuwen, Mol Agrocom en Mol Schuddebeurs door René Hoonhorst HULST - De naam van de in Armenië geboren kunstenaar Ashot Safian begint langzamer hand een bekende klank te krijgen in Zeeland. Na eerder werk te hebben geëxposeerd in zijn woonplaats Goes en in Middelburg, Vlissingen, Zierikzee, Kapelle en Terneuzen, zijn zijn 'lijnis- tische' olieverfschilderijen nu te zien in Galerie De Eenhoorn in Hulst. Het 'lijnisme' is een door Safian uitgevonden kunstvorm, die verschillende kunststromingen combineert. Door afbeeldingen in die verschil lende stijlen heen trekt de Goesenaar lijnen: de pijlers van zijn 'lijnisme'. Dwars door kleurrijke afbeeldingen van kerken, menselijke figuren en auto's trekt Safian rechte dan wel kronkelige, meestal zwarte, lijnen. Ze voorzien de meeste werken van een wat mystieke lading en dienen tegelijkertijd als onmiskenbare handtekening van de maker. De felle kleuren geven de schilde rijen een bepaalde vrolijkheid. Die vrolijkheid Ashot Safian, Combination of abstract colours and realistic naked woman, foto Peter Nicolai botst op een of andere manier niet met de religi euze symboliek van kerken en kruizen die op veel doeken is terug te vinden. Wat de kunste naar met de symbolen bedoelt, is minder makke lijk te doorgronden. Naast silhouetten van een naakte vrouw in verschillende poses zijn op Combination of abstract colours and realistic naked woman kruizen in verschillende soorten en maten te vinden. De bedoeling van de in hard blauw wegzinkende crucifixen is ook niet uit de titel van het doek te halen, maar intrigeert wel. Hetzelfde geldt voor een soort reclameposter waarop zes moderne auto's staan geschilderd. Colour game noemt Safian het werk, de toe schouwer in verwarring latend waarop de auto's duiden. Overconsumptie van de moderne mens, een aanklacht tegen afstotelijke reclame of ge woon een beeld voor schoonheid en snelheid? Waarschijnlijk zijn alle interpretaties die ie mand aan een werk wil geven goed. Voor degenen die zich liever niet het hoofd bre ken over mogelijke betekenissen van kunstwer ken, blijft er overigens genoeg te genieten over. Schilderijen van kerken (waaronder de Maria Magdalenakerk in Goes), muzikanten en op hun leven terugkijkende oude mannen kunnen zon der hoofdbrekens worden bekeken. Arthur Bernard voor het schilderij 'Mothers gift'. Het beeld links, 'Just a lady', is van Jacob Hordijk foto Charles Strijd door Ernst Jan Rozendaal CLINGE - Hoewel zijn schilde rijen uiteindelijk altijd figuren bevatten of landschappen voor stellen, weet schilder Arthur Bernard uit Maasdam van tevo ren nooit wat hij gaat maken. Hij zet muziek aan in zijn ate lier, begint op tien doeken tege lijk en ziet waar hij uitkomt. „Ik schilder gewoon. Ik weet bij God niet wat ik aan het doen ben. Je hoort en je leest dingen en dat komt allemaal op hel doek terecht." Morgen (zondag) begint in galerie Esprit in Clin- ge een expositie met schilderij en van Bernard. Hij is in Mechelen geboren. Zijn studie aan de Academie voor Schone Kunsten aldaar heeft hi] nodit afgemaakt. „Ik was eigen wijs hè. Ik wist alles beter." Hij reisde naar Frankrijk en de Ver enigde Staten en bekwaamde zichzelf in het vak van kunst schilder. „In Amerika raakte ik helemaal wezenloos van het werk van De Kooning. Ik moest echt even stoppen met schilde ren, want ik maakte alleen maar kopieën." Uiteindelijk kwam hi] terecht in Maasdam, vlakbij Rotterdam. Daar schildert hij dag in dag uit, complete werk dagen, met 's avonds overwerk als de schilderijen daarom vra gen. „Je hebt schilders die van tevo ren bedenken wat ze gaan doen", legt Bernard uit. „Dat is het creatieve gedeelte van hun vak. Daarna is het uitwerken gemakkelijk Bi] mij gaat het andersom. Ik zet de muziek hard aan. Shosjakovitsj, Rachma- ninov of Moessorgski, van die enerverende Russische muziek Dan begin ik teksten op mijn doeken te schrijven. Ik lees veel. Boelie van Leeuwen en Jeannet- te Winterson zijn favoriete schrijvers. Heb ik daarvan iets gelezen voor het slapengaan, dan blijft dat hangen. Ik zet dan tien doeken op een rijtje. Daar loop ik langs en onderwijl schrijf ik mijn teksten. Die lo pen dus door over de doeken. De verf druipt van de letters naar beneden. Dan loop ik nog eens langs met een andere kleur en schrijf ik verder. De woorden zijn meer vorm dan inhoud. De letters worden lijnen, er ont staan vlakken. Er gebeuren al lerlei dingen op het doek. Dat zoek ik op en zo vormen zich beelden. Het is mijn manier van werken, ik weet niet waarom het zo is ontstaan." Hoewel in de schilderijen van Bernard duidelijk zichtbaar is dat hij laag over laag schildert, is van de teksten meestal geen spoor meer over. Anders dan zi]n werkwijze doet vermoeden, zijn de afbeeldingen niet vol strekt abstract In Clinge zijn op elk schilderij figuren te zien, meestal meer dan één. „Als er één figuur op staat, komt er na een tijdje nog één in de buurt. Het klinkt hoogdravend, maar blijkbaar vind ik dat ]e om een volwaardig mens te zijn altijd een ander nodig hebt. Als men sen overlijden, besef ik vaak hoe weinig ik naar ze heb geluisterd. Vandaar waarschijnlijk die dia logen. Op mijn schilderijen pra ten mensen altijd met elkaar." Behalve figuren schildert Ber nard landschappen. In Clinge is daarvan geen voorbeeld te zien. Zelf karakteriseert de schilder ze als 'fragmenten' met 'huisjes waar niks van klopt'. „Het op merkelijke is wel dat alle lijnen daarin recht zijn, terwijl ik m de schilderijen waarop mensen staan altijd vloeiende lijnen schilder. Op zijn kop Bernard schildert impulsief en intuïtief. Hij weet wanneer een doek af is, maar kan het niet be redeneren. „Als ik een doek op zijn kant draai, zie ik de dingen die niet kloppen. Als ik niet weet hoe ik verder moet, hang ik het doek op zijn kop en schilder ik er in grote letters overheen: 'Ik weet het niet meer.Ik verziek het schil derij. Anders ga ik om de ge slaagde gedeelten heen schilde ren. Dat werkt niet. Je moet je schilderij kapot durven maken om het mooi te krijgen." Expositie: schilderijen van Arthur Bernard en beelden van Jacob Hor dijk, van 19 nov t/m 17 dec in galerie Esprit in Clinge, open do-zo van 13.30-17.30 uur, do ook van 19-21 TERNEUZEN, Zuidlandtheater 'Welopgevoed', cabaret door Jetty Mathurin doorTreesvan Herpen Een 75-jarig opvoedingsjubi- leum, dat moet gevierd wor den en daarvoor wordt iedereen uitgenodigd, de randgroepfa milieleden Jetty en Stanley en iedereen die Jetty Mathurins voorstelling Welopgevoed komt bekijken. Het wordt een uitbun dig Surinaams feest met flink wat ironische knipogen naar de Hollandse schraalheid. Voor de derde keer staat Jetty Mathurin met een soloprogram ma op de planken. Haar typetjes zijn gebleven en met haar mee gegroeid. Vrolijkheid voert de boventoon maar Mathurin schuwt gevoelige thema's niet. In een geraffineerde mengel moes van Nederlandse actualiteit en Surinaamse pro blematiek komt zij met een ver rassende kijk op de ingewikkel de verhouding tussen beide bevolkingsgroepen. En passant houdt ze een aantal vooroorde len over allochtonen in het alge meen tegen het licht en weet de ze op humoristische wijze te relativeren. Nergens is ze zwaar op de hand, haar luchtige toon en gulle lach maken de voorstel ling tot een aangename con frontatie. Als Ta ante viert ze haar 7 5-jarig opvoedingsjubileum. Volgens Surinaams gebruik ontfermde zij zich jarenlang over allerlei kinderen, eigen of vreemd. Zij verdeelt die periode in twee fa ses: 25 jaar in Nederland en 25 jaar in Suriname, maar dat zijn tropenjaren en die tellen dub bel. „Mijn werk is bemoeien", zegt ze in onmiskenbare Suri naamse tongval. Neef Stanley en nicht Jetty organiseren een verrassingsfeest voor haar. De drie personages die Mat hurin in de loop van de voorstel ling neerzet zijn nogal uiteenlo pend. De gemoedelijke, wijze Taante, de haaiebaaierige Jetty en de brallerige supermacho Stanley krijgen de nodige kleur en persoonlijkheid en komen stuk voor st.uk levensecht over. Op een vanzelfsprekende wijze maakt ze contact met haar pu bliek waarbij ze heel directe taal spreekt. „Die zwarte daar weet wel wat ik bedoel." Of wanneer ze aan iemand vraagt hoe laat het is dan wordt het antwoord onmiddellijk gevolgd door de opmerking: „Onze lieve heer heeft de witte mens de klok gegeven en de zwarte mens de tijd." De paus krijgt een sneer terwijl die andere bisschop, Sinter klaas juist haar favoriet is. Prachtige dubbelzinnigheden en gevatte woordspelingen doorspekken haar verhalen en ontlokken het publiek menig lachsalvo. Maar wanneerzezin- loos geweld ter sprake brengt is het muisstil. Ze drijft de spot met de Surinaamse mannen maar ook met de overspannen verwachtingen van Surinamers ten aanzien van Nederland. Ze drijft ook de spot met de Neder landse aanpak van het ver meende allochtonenprobleem. Haar oplossing is een 'Taante- kamp', opgericht met de tenten van de mislukte asielzoekersop- vang waar ontspoorde jongeren een pak slaag kunnen komen halen. Terwijl neef en nicht alles in het werk stellen om een groots fes tijn voor Taante op te bouwen gaat zij zich verkleden in de luisterrijke dracht die zo be kend is van het koloniale tijd perk. Dan komt als klap op de vuurpijl een gezongen verjaars lied waarna de ontroerde Taan te het publiek trakteert: Op oerhollandse minuscule kaas blokjes. Duidelijker kan het niet. Nog te zien op 28 november in de Stadsschouwburg van Middelburg GOES - Vincent Haenen (28) uit Den Bosch is de nieuwe poppro- grammeur van podium 't Beest in Goes. Hij studeerde aan de kunstaca demies in Den Bosch, Hilversum en Tilburg. De afgelopen jaren organiseerde hij feesten waarbij beeldende kunst, muziek en ob- jecttheater een relatie met el kaar aangingen. Zelf is Haenen ook muzikant. Hij componeert met behulp van elektronica en verschillende akoestische in strumenten. De rubriek Onderne mend Zeeland staat on der redactie van Jeffrey Kutterink. Vragen, tips en mededelingen kunnen schriftelijk worden aan geboden aan de redactie van de PZC, postbus 18, 4380 AA Vlissingen, of via fax 0118-470102. door Jeffrey Kutterink MIDDELBURG - De Bedrijfs Milieu Diensten Zeeland en West- en Midden Brabant gaan met elkaar fuseren. De nieuwe organisatie heet per 1 januari BMD advies Zuidwest Neder land. De kantoren in Middel burg, Tilburg en Breda blijven bestaan en het aantal werkne mers wordt eerder uitgebreid dan ingekrompen. Dat zegt directeur W. Vette van BMD advies Zeeland. Klanten krijgen in december een infor matiebrief. BMD Advies Zee land telt twee adviseurs. De administratie besteedt de or ganisatie uit. Na de fusie ont staat een dienst met tien advi seurs, twee administratief medewerkers en een directeur. De BMD's zijn tien jaar geleden opgericht op initiatief van werkgeversvereniging VNO- NCW in samenwerking met In novatiecentra (Syntens) en de Kamers van Koophandel. De twaalf BMD's die er landelijk zijn, adviseren bedrijven zon der winstoogmerk in milieu zorg en begeleiden de opzet en certificering van zorgsystemen voor kwaliteitsbewaking, ar- bo- en milieuzorg. BMD Zee land adviseert ruim honderd bedrijven per jaar. „BMD Zee land bestaat een jaar of acht en blijft een kleine organisatie", motiveert Vette de fusie met BMD West- en Midden Bra bant. „Hoewel BMD Zeeland zaken uitbesteedt, moeten twee adviseurs het werk doen. Daardoor is de organisatie kwetsbaar en kan de continuï teit in gevaar komen als er ie mand weg gaat. In een grotere organisatie is meer kennis en mankracht aanwezig en is het makkelijker grotere projecten aan te trekken." Toch is het niet de bedoeling om adviseurs tussen de kanto ren uit te wisselen. „Daarvoor is de reisafstand te groot", zegt Vette. Hoewel de fusie zo goed als rond is, moeten de besturen van de twee Bedrijfs Milieu Diensten er nog officieel mee instemmen tijdens een verga dering op 28 november. Daarna wordt het besluit een maand ter inzage gelegd, onder meer bij de Kamer van Koophandel. Vette: „Als er in de inspraak procedure geen gekke dingen gebeuren, is de fusie per 1 janu ari formeel een feit." SINT JANSTEEN - De Rabo bank Sint Jansteen is vrijdag avond heropend na een ingrij pende verbouwing. Het gebouw aan de Van Hoves- traat/Geslechtendijk staat er pas acht jaar, maar in die tijd is het kantoor enorm gegroeid. In 1992 telde het bankkantoor 32 medewerkers, intussen wer ken er bijna zestig mensen. Het pand in Sint Jansteen is de hoofdvestiging van de Rabo bank Sint Jansteen en omstre ken. De vernieuwde bankhal staat ten dienste van de moder ne consument. Er is vooral re kening gehouden met de be langrijkste wensen van de klant: snelheid en privacy. Zo kunnen de cliënten zelf hun bankzaken regelen of hulp van het bankpersoneel inroepen. Voor uitgebreidere voorlich ting en transacties zijn er spreekhoeken en -kamers. Be langstellenden kunnen van daag tussen 10.00 en 15.00 uur de nieuwe bank bezichtigen. BIERVLIET - Zeeuws-Vlaan- deren is een culinair produkt van eigen bodem rijker. Kaas boerin Marlies de Vos presen teerde op kaasboerderij De Vos - die zij samen met echtgenoot Ad drijft - aan de Helenaweg in Biervliet de Biervlieter; een ei gengemaakte Goudse kaas met een romige smaak. Wethouder P. C. Hamelinck kreeg vrijdag middag het eerste exemplaar aangeboden. Marlies de Vos maakt sinds vijf jaar dagelijks kazen van verse ochtendmelk van de eigen koeien op de kaasboerderij. Kaas maken zit al generaties lang in de familie. Ook haar moeder en grootmoeder maak ten zelf kaas en van hen leerde ze de fijne kneepjes van het vak. „Toch ontbrak er iets. Een kaas met een eigen naam en ge zicht", vertelt De Vos. „Hierin is nu verandering gekomen. Vanaf nu heet de kaas Biervlie ter en is herkenbaar aan de kaassticker met het silhouet van Biervliet. Loes Cozijnsen, een kunstenares uit Biervliet, ontwierp hiervoor een aqua rel." Kaasboerderij De Vos staat op korte termijn nog een andere verandering te wachten. Het bijbehorende winkeltje met verse streekproducten wordt uitgebreid. Het streven is om hier volgend jaar voor het be gin van de grote vakantie mee klaar te zijn. door Ellen De Vriend foto Lex de Meester studeren, want van de tien kin deren hebben er acht moeilijke voeten", weet Roelse. „Het grappige is, dat de schoenfa brieken Cema en Fort in de jaren zestig, zes maanden ga rantie op de zolen van kinder schoenen gaven. Het liep hier soms storm. Door die garanties zijn de fabrieken kapot ge gaan." Het echtpaar Roelse ging jaarlijks ongeveer dertig weekenden op pad om schoe nen in te kopen. Zij sluiten hun Schoenenhuis in de loop van volgende week. VLISSINGEN - Schoenenhuis Roelse aan de Scheldestraat in Vlissingen sluit volgende week. Het Vlissingse bedrijf bestaat 110 jaar. Hiermee komt een einde aan een bedrijf dat nog garanties gaf op de sterkte van schoenzolen. In 1890 begon grootvader Roel se in de Vlissingse Nieuwstraat met een grote schoenmakerij. Daar werden bedrijfsschoenen voor het Loodswezen, De Schelde, de gemeente en Rijks waterstaat gemaakt. De veer tien personeelsleden maakten alles met de hand. Naast een schoenfabriek had Roelse des tijds ook een groothandel in leer en rubber waarvoor afne mers in heel Zeeland en Bra bant waren. Zijn zaak was maar klein omdat schoenen toen nog een gebruiksartikel waren. Schoenen moesten de gelijk zijn en sterk, meer niet. Begin 1900 werden dames schoenen pas wat meer aan mode onderhevig. Roelse sloeg het hele schoenen maken met de stoommachine over en investeerde direct in een elektrische machine. Zijn zoon kwam rond 1918 in de zaak en nam deze twaalf jaar later over. De schoenfabriek was toen al gestopt, omdat zich in Brabant veel grote fabrieken vestigden. Samen met zijn vrouw inves teerde Roelse voornamelijk in de detailhandel. Want tussen Na 110 jaar stopt familiebedrijf Roelse ermee. de Eerste en Tweede Wereld oorlog was de schoen, als mo deartikel, in opkomst. Na de oorlog hielp hun zoon mee, om de in elkaar gezakte schoenen- handel weer op te bouwen. Tij dens de watersnoodramp van 1953 stond er tweeëneenhalve meter water in hun winkel aan de Nieuwstraat. Het pand ver bouwen had geen zin meer. Met weinig financiële middelen bouwden zij hun winkelhandel weer op in een huurpand aan de Scheldestraat 44. Vlissingen was destijds maar de helft van nu, maar er waren nog drie andere schoenenza ken De huidige eigenaren van Schoenenhuis Roelse, verhuis den in 1966 naar een eigen pand op nummer 60. Daar be sloten zij zich te specialiseren in kinderschoenen en schoenen voor 35-plussers. Moeilijke voeten In het Schoenenhuis is het vooral door de kindercollectie erg druk geweest. Er waren zelfs zes personeelsleden in dienst. „Ikbenvoetkundegaan

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 14