Geborgen in de Iraanse leegte
Getrouwd met een soap
PZC
Fransen praten veel
maar doen weinig
Komedie
vol lief
en leed
Bijbelse
actiefilm
woensdag 15 november 2000
15 tlm 21 november
VLISSINGEN
Cine city
(Belbios 0900-9363)
Shaft. Za. 24 u.;
Nurse Betty. Do. t/m di. 19 en 21.45 u.;
The Cell. Wo.t/m di. 13.45,16.15,19 en 21.45 u., za. ook om 24 u.;
Rules of engagement. Wo. 19 en 21.45 u., do. t/m di. 21.45 u.;
Space Cowboys. Wo. 19 u., do. t/m di. 13.45 u.;
What Lies Beneath. Wo. t/m di. 13.45,16.15,19 en 21.45 u.;
Snatch. Do. t/m di. 19 en 21.45 u.;
The Blair Witch Project 2. Wo.19 en 21.45 u., do. t/m di. 21.45 u.(
zat. ook om 24 u.;
American Psycho. Za. 24 u.;
The road to El Dorado. Wo. t/m di. 16.15 u.;
Pokemon 2. Wo. t/m di. 13.45 en 16.15 u.;
Nutty Professor 2. Wo.13.45,16.15 en 21.45 u., do. t/m di. 13.45,
16.15 en 19 u.;
Coyote Ugly. Wo. 13.45,16.15,19 en 21.45 u., do.t/m di. 16.15,19
en 21.45 u.;;
X-Men. Wo. 13.45 u.,
U-571. Wo. 21.45 u., do.t/m di. 13.45 u.;
Wilde Mossels. Wo. t/m di. 16.15 en 19.15 u.;
Chicken Run (Ned.). Wo. t/m di. 13.45 u.;
Sneak Preview. Ma. 21.45 u.;
Revelation. Ma. 19 u.
MIDDELBURG
Schuttershoftheater
(0118 613 482)
Dancer in the dark. Vr. 22 en za. 19.30 u., zo. 14 u.;
Papa's Song. Wo. 20 u.;
Une liaison pornographique. Do. 19 u., vr. 19.30 u., za. 22 u.;
The Cup. Do. 21 u.
De wind zal ons meenemen. Zo. t/m di. 20 u.
HULST
De Koning
(0114312030)
Where the Heart is. Do. 20 u., vr. enza. 19.15 en 22 u.,zo. 16.15 en
20 u., ma. en di. 20 u.;
Rules of engagement. Wo en do. 20 u., vr. en za. 19.15 en 22 u., zo.
16.15 en 20 u., ma. en di. 20 u.;
The Cell. Woendo. 20u.,vr. enza. 19.15en22u.,zo. 13.45,16.15
en 20 u., ma. en di. 20 u.;
Space Cowboys. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 22 u., zo. t/m di. 20 u.;
What Lies Beneath. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 19.15 en 22 u., zo.
13.45,16.15 en 20 u., ma. en di. 20 u.;
Pokémon 2. Wo. en za. 14 u., zo. 13.45 en 16.15 u.;
The road to El Dorado. Wo. en za. 14 u., zo. 13.45 u.;
Nutty Proffessor2. Vr. en za. 19.15 u., zo. 13.45 en 16.15 u.,
Coyote Ugly. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 19.15 en 22 u., zo. t/m di.
20 u.;
U-571. Wo. 20 u.;
Teigetjes Film. Wo. en za. 14 u., zo. 13.45 u.
GOES
't Beest
(0113 228 142)
Kruimeltje. Wo. 14 u.;
De wind zal ons meenemen. Do. en vr. 20.30 u.;
Brief Encounter. Di. 20.30 u.
TERNEUZEN
Porgy Bess
(0115-613293)
Macbeth. Wo. 20 u.
OOSTBURG
Ledeltheater
(0117-452735/453377)
Geen voorstellingen.
BERGENOP ZOOM
Cinemactueel
(0164 254 886)
The Skulls. Do. 20 u., vr. t/m zo. 18.45 en 21.30 u., ma. en di. 20 u.;
The Cell. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 18.45 en 21.30 u., zo. 16.15,
18.45 en 21.30 u., di. 20 u.;
Bedrooms Hallways. Zo. 16 u.;
Pokémon. Wo. en za. 14u.,zo. 14 en 16.15 u.;
Coyote Ugly. Wo. 20 u.;
Nutty Professor 2. Wo. 14 en 20 u., vr. 18.45 en 21.30 u., za. en zo.
14,18.45 en 21.30 u., ma. 20 u.;
The road to Eldorado. Wo., za. en zo. 14 u.;
Sneak Preview. Do. 20 u.;
Mansfield Park. Ma. en di. 20.30 u.
Roxy
(0164 233 434)
Pitch Black. Do. 20 u., vr. 21.30 u., za. 18.45 en 21.30 u., zo. 16. en
20 u., ma. en di. 20 u.;
American Psycho. Wo. 20 u.;
What Lies Beneath. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 18.45 en 21.30 u.,
zo. 16 en 20 u., ma. en di. 20 u.;;
Pokémon 2. Wo. 14 u., vr. 18.45 u., za. en zo. 14 u.;
Chicken Run (Ned.). Wo., za. en zo. 14 u.
door Leo Bankersen
Natalie Portman maakte al
jong een onvergetelijk indruk
als de pientere buurt-Lolita in
'Beautiful Girls'. Ook niet gek
waren haar andere optredens,
zoals in Woody Aliens 'Every
one Says I Love You' en, voor-
uit dan maar, de laatste 'Star
Wars'-episode 'The Phantom
Menace'. We zien haar daarom
graag terug in Where the Heart l
is, het regiedebuut van tv-pro- I
ducent Matt Williams ('Ro-
seanne', 'Home Improvement').
Portman, inmiddels negentien,
speelt de naïeve, kansarme tie
nermoeder N ovalee N ation met
een fobie voor het cijfer vijf,
die we zien uitgroeien tot een
jonge vrouw die stukje bij
beetje haar vertrouwen in
zichzelf en het leven vindt.
Dat klinkt nogal braaf en sen-
timenteel, en dat is ook de in
druk die de film tenslotte ach
terlaat, terwijl het toch zo fris
en eigenzinnig was begonnen.
Aparte personages in een sym
pathieke tragikomedie waarin
het lot wel van een paar grap
jes houdt. Zeventien en hoog
zwanger is Novalee als haar
vriendje haar in zijn oude
roestbak meeneemt naar Cali-
fornië. Vol verwachting op weg
naar haar eerste huis zonder
wielen. Ver komt ze helaas
niet, want als ze bij een win
kelcentrum uitstapt om te
plassen laat de aanstaande va
der haar in de steek.
's Nachts verschuilt ze zich in
het warenhuis en overleeft met
de spullen uit de schappen. Als
ze in de winkel bevalt van een
dochter kan ze zich niet langer
verstoppen en worden moeder
en kind heel even een media-
beroemdheid. Op zo'n moment
van algemene opwinding ligt
het voor de hand er een heerlij- I
ke satire van te maken, maar
Williams en zijn scenario
schrijvers Lowell Ganz en Ba-
baloo Mandel laten die kans al
dan niet bewust schieten.
Opvang
Toch weten ze nog lang tamelijk
veelbelovend uit de hoek te ko
men Novalee en haar dochter
worden liefdevol opgevangen
door een aantal excentrieke in- I
woners van Sequoyah, Oklaho- 1
ma, die graag haar adoptiefami
lie willen zijn. Een levenslustige
verpleegster (Ashley Judd) die
haar kinderen naar snoepgoed
heeft vernoemd neemt de rol
van zusje op zich. Een boeken
wurm die in de bibliotheek
woont (James Frain) wordt haar
stille bewonderaar, en haar sur
rogaatmoeder (Stockard Chan-
ning) is een lieve, godvruchtige
en eigenzinnige vrouw die bij
het bidden nooit zal vergeten
vergeving te vragen voor de on
tucht die ze dagelijks tot groot
genoegen met haar vriend op de
keukentafel bedrijft.
Uiteraard raken die levens met
elkaar vervlochten en zijn we
getuige van allerlei groot en
klein lief en leed, maar het ver
haal wordt nooit zo opwindend
of verrassend als het montere
uitgangspunt suggereert. Where
the Heart is is gebaseerd op een
boek van Billie Letts, en het lijkt
er sterk op dat Ganz en Mandel
niet bij machte zijn geweest de
caleidoscopische geschiedenis
op een bevredigende wijze te
condenseren. Simpelweg de
leukste plaatjes achter elkaar
plakken is niet de methode.
Where the Heart is draait in De
Koning Hulst.
door Leo Bankersen
Bijbelse motieven en christelij
ke symbolen zijn gewild mate
riaal voor spektakel- en hor
rorfilms. Zo wist nog niet zo
lang geleden Arnold Schwar
zenegger in 'End of Days' door
een persoonlijk treffen met de
duivel het einde der tijden te
voorkomen. De Canadese ac
tiefilm Revelation lijkt hier
wel een beetje op: deze keer
heeft Satan een valse messias
vooruit gestuurd om de echte
gelovigen uit te roeien en de j
rest van de mensheid door
middel van in virtual reality
vormgegeven verleidingen bij
het rijk van het kwaad in te lij
ven. Revelation is dan ook een
voorbeeld van wat aan de
overzijde van de oceaan 'chris
tian filmmaking' heet.
In de jaren zeventig werden
wel eens pogingen ondernomen
om met de zogenaamde Beat
mis de kerk weer populair bij
de jeugd te maken. Nu blijkt
ook de actiefilm voor dit doel
ingezet te kunnen worden. Een
forse schietpartij is kennelijk
geen bezwaar meer. De door
Jeff Fahey gespeelde agent
Thorold Stone is echter geen
serieuze concurrent voor
Schwarzenegger.
Revelation: te zien in Cine City
Vlissingen.
Regisseur Abbas Kiarostami filmt net naast het verhaal en geeft op die manier het landschap een vooraanstaande rol.
foto G PD
De titel van Abbas Kiarostami's in Venetië dubbel bekroonde
De lüind zal ons meenemen (Grote juryprijs en persprijs) ver
wijst naar een gedicht van de in Iran zeer bewonderde dich
teres Forough Farrokhzad. Dat zegt u misschien niet zoveel
(een Nederlandse vertaling van haar werk zou welkom zijn),
maar laten we het erop houden dat het in Iran heel normaal is
dat iemand enkele gedichten van haar uit het hoofd kent.
Farrokhzad sprak zich openlijk uit over liefde en seksualiteit
en had een grote invloed op andere dichters. In 1967 kwam ze
op 32-jarige leeftijd bij een auto-ongeluk om het leven.
door Leo Bankersen
Hoewel Kiarostami een hom
mage aan haar brengt door het
titelgedicht in zijn eigen ge
schiedenis te verwerken, heeft
De wind zal ons meenemen niet
rechtstreeks met Farrokhzad te
maken. Wel valt er iets voor te
zeggen om dit verslag van een
gefrustereerde expeditie naar
een Koerdisch dorpje in het
noorden van Iran als een gedicht
op te vatten. Op het eerste ge
zicht ligt dat misschien niet zo
voor de hand, want Kiarosta
mi's strenge en een beetje af
standelijke observaties lijken in
het geheel niet op het soort
kunstfilmerij dat we doorgaans
poëtisch noemen. Maar zoals
een dichter vertrouwde woor
den en zinnen ontregelt om
nieuwe beelden en gevoelens op
te roepen, zo morrelt Kiarosta
mi aan de traditionele construc
tie van de speelfilm.
Een auto rijdt door een schraal
maar aangrijpend mooi gebied.
Het is een beeld dat in de meeste
films van Kiarostami (Through
the Olive Trees, Taste of Cherry)
opduikt en dat min of meer zijn
handtekening is. Over het pre
cieze doel van de tocht blijven
we lang in onzekerheid. Een
man die zich ingenieur laat noe
men zou een televisieregisseur
kunnen zijn die met zijn helpers
wacht op het overlijden van een
oude vrouw, zo ontdekken we
min of meer terloops.
Liever kijkt Kiarostami net
naast het verhaal.Gekibbel van
de mannen over de juiste route.
Ze moeten afslaan bij een boom,
maar in het wijde beeld staan er
meerdere. De camera komt om
zichtig naderbijrijdt mee over
de hobbelige weg, ziet mannen
en vrouwen in de velden aan het
werk. N og dichterbijeen j onge-
tje plotseling in close-up. Hij
heeft de mannen opgewacht. De
auto stopt, de radiator kookt.
Kom mee, zegt de jongen. Hij
klautert de heuvel op, tussen de
huizen door. De ingenieur hem
achterna, door de doolhof van
steegjes, trapjes, dakterassen en
lemen huizen. Geborgenheid in
de woeste leegte.
Zo neemt ook Kiarostami je
mee, en alles gaat net even an
ders dan je verwacht. Je moet
nieuwsgierig willen zijn, en niet
te ongeduldig. We staan een
beetje in dezelfde schoenen als
de ingenieur, die ook voorlopig
weinig anders kan dan wachten.
Hij amuseert zich met een opge
wonden conversatie in het thee
huis, helpt het jongetje bij zijn
schoolwerk en moet telkens als
een dolleman met zijn piepende
gsm naar een heuvel rijden om
dat hij alleen daar ontvangst
heeft. Intussen verstrijken de
dagen en verdampt de missie.
De dood ontglipt hem, wel
maakt hij de geboorte van een
kind mee, helpt hij een bij graaf
werk bedolven man redden en
neemt hij de tijd om naar een
schildpad te kijken.
De wind zal ons meenemen
zweeft ergens tussen een antro
pologische documentaire en een
symbolische fabel waarin de in
woners van het dorpje Siah Da-
reh min of meer zichzelf spelen.
Het gaat over leven en dood, en
over de smaak van een aardbei,
die in Kiarostami's vorige film
een kers was. Hoogdravende
woorden passen hier eigenlijk
niet zo, want de charme zit hem
juist in die broodnuchtere, vaak
ook humoristische observaties
en in de subtiele verschuiving
van het alledaagse naar het ma
gische. Dat sommige ingrepen
toch wat gekunsteld overkomen
(de helpers van de ingenieur
blijven opzettelijk buiten beeld
of dat Kiarostami af en toe een
beetje schoolmeester speelt doet
weinig af aan het ontdekkings-
plezier dat je kunt beleven. Het
is poëzie, maar wel van het soort
dat meer filosofisch dan emo
tioneel gericht is. En omdat hij
iedere melodramatische wen
ding vermijdt mag Kiarostami
af en toe ongestraft imponeren
met een schaamteloos mooi
landschap.
De wind zal ons meenemen:
donderdag en vrijdag in 't Beest
Goes, zondag t/m dinsdag in
Schuttershof Middelburg.
Liaison Pornographique, een film over twee eenzame, nogal egocentrische mensen. foto GPD
De Belgische regisseur Frédéric Fonteyne tooide zijn tweede
speelfilm met de provocerende titel Une Liaison Porno
graphique, maar in wezen gaat het hier om een ouderwets
Frans relatiedrama waarin vooral veel wordt gepraat over
relaties, het leven en de liefde. De paar erotisch getinte scè
nes die de film wel bevat, doen in al hun artistiekerige kuis
heid op geen enkele manier denken aan de onverbloemde
seksuele handelingen die recentelijk te zien waren - of nog te
zien zullen zijn - in omstreden Franstalige producties als
'Romance' en 'Baise-moi'.
door Fritz de Jong
De film draait om een man en
een vrouw die zich openhartig
tot de camera richten met ont
boezemingen over een gepassio
neerde relatie die ze samen
hebben gehad. Zij, een goed ge
conserveerde vrouw van ergens
in de veertig, vertelt dat hun
'pornografische verhouding'
louter en alleen gebaseerd was
op een gedeelde seksuele fanta
sie.
Hijeen knappe vent van
Spaanse komaf, ondersteunt
haar verhaal en toont het por
noblaadje, waarin zij de con
tactadvertentie plaatste waar
mee het allemaal begon. In een
serie flashbacks toont de film
hun eerste schuchtere ontmoe
ting in een café en de aanvanke
lijk ongemakkelijke, maar late
re routineuze gang naar het
hotel waar ze hun afwijkende
fantasieën botvieren. Gaande
weg maken dierlijke lusten ech
ter plaats voor echte genegen
heid. De minnaars krijgen het
benauwd omdat er een emotio
nele band ontstaat, waarop ze
een einde maken aan de relatie.
Op het realistische spel van de
hoofdrolspelers valt weinig af te
dingen, evenals op de beheerste
regie van regisseur Fonteyne.
Desalniettemin maakt de film
een nogal geforceerde indruk.
Dat komt vooral door het scena
rio, dat eerst zijn uiterste best
doet om de kijker nieuwsgierig
te maken naar die o zo bijzonde
re seksuele voorkeur die het stel
bij elkaar brengt, om er vervol
gens doorlopend omheen te
draaien. Daarmee wordt het pu
bliek ongevraagd in de positie
van een voyeur geplaatst, het
geen onnodig veel irritatie op
wekt.
Als ze maar tegen elkaar hadden
durven zeggen wat ze werkelijk
voor elkaar voelden. Nu kwam
hun verhouding tot een abrupt
einde, met achterlating van
twee eenzame - en eerlijk ge
zegd ook nogal egocentrische -
mensen die zich altijd zullen af
vragen of het echt niets had
kunnen worden tussen hen.
Une Liaison Pornographique
draait in Schuttershof Middel
burg.
L. A. waar ze voor het eerst oog
in oog komt te staan met haar
aanbeden dokter David.
Alsof dit alles nog niet absurd
genoeg is wordt het arme schaap
achternagezeten door de twee
bekvechtende misdadigers die
haar man vermoordden, omdat
de auto die ze bij toeval pakte
een voor hen bestemde partij
drugs bevat. Net zoals Betty
verslingerd is aan haar dokter
David ontwikkelt de roman
tisch ingestelde crimineel Mor
gan Freeman een obsessieve be
langstelling voor zuster Betty,
wat het nodige sarcastische
commentaar ontlokt aan zijn
heethoofdige protégé Chris
Rock. Maar hoe komisch de ver
wikkelingen af en toe mogen
worden, de film verliest geen
moment uit het oog dat de zieke
lijke toestand waarin Betty ver
keert ook een hele pijnlijke zijde
heeft. Dat die zo goed uit de verf
komt is zeker een verdienste van
Renée Zellweger, die de blonde
Betty neerzet als een in-goede
en prettig gestoorde engel, waar
iedere filmliefhebber met het
hart op de goede plaats onvoor
waardelijk voor zal vallen.
Nurse Betty is te zien in Cine Ci
ty Vlissingen.
Schreeuwtype
Nu is aan die kerel op zich wei
nig verloren - het is zo'n hufterig
schreeuwtype dat dagelijks te
bewonderen valt in de Jerry
Springer Show - maar de gru
welijke manier waarop hij aan
zijn einde komt wens je nie
mand echt toe. Betty schiet
acuut in een shock en volstrekt
overstuur springt ze in een auto
om zich in Hollywood te melden
bij haar soapdokter. Het is al
gauw duidelijk dat ze door het
Morgan Freeman (links) en Chris Rock spelen het boevenduo, dat het op Nurse Betty heeft voorzien.
foto GPD
Iedereen die wel eens een televisiesoap heeft gevolgd weet
hoe verslavend dat kan zijn. Het eerste bewijs van een versla
ving is meestal dat je de telefoonstekker er uittrekt om niet te
worden gestoord tijdens de uitzending, maar echt erg wordt
het pas als je ook de herhalingen niet overslaat, of als je af
spraken afzegt om niets te hoeven missen van je favoriete se
rie.
door Fritz de Jong
Bij de meeste mensen gaat zo'n
'zeepverslaving' na een tijdje
wel weer over als verveling of
andere interesses hun intrede
doen, maar er zijn altijd uitzon
deringen. Zoals Betty, een goed
gemutste serveerster die com
pleet verslingerd is aan de
ziekenhuissoap 'A Reason To
Love'.
Haar passie voor deze suiker
zoete afstammeling van Peyton
Place is zelfs zo groot dat ze zich
heeft aangeleerd om haar klan
ten koffie in te schenken zonder
te kijken, opdat ze haar idool Dr.
David Ravell nooit uit het oog
hoeft te verliezen. Haar versla
ving slaat echter om in een zie
kelijke obsessie als ze er thuis
getuige van is hoe haar louche
echtgenoot (Aaron Eckhart)
door enkele schurken om het le
ven wordt gebracht.
traumatiserende voorval iedere
greep op de realiteit kwijt is: ze
denkt dat ze zelf een personage
is uit 'A Reason To Love'. Dat
leidt tot bijzonder vermakelijke
misverstanden tussen Betty en
de mensen die ze op haar reis te
genkomt, met als hilarisch
hoogtepunt de cocktailparty in