Corporatie houdt woonwagens af Zeeuws Museum veel langer dicht PZC Gebruik van auto groeit veel harder dan provincie wil Eén lamp vervangen, nog 3765 te gaan Carnavalspomp in de steigers Drankrijders beloven beterschap in hoop op behoud rijbewijs 14 Zeeuws-Vlaamse gemeenten moeten één regeling maken voor overdracht Commandanten brandweer weg Kruiningen verplaatst molen Ruiten huizen ingegooi d Hard VROM-beleid platteland verontrust CDA-Statenfractie Kijkuitstraat wordt 't Zeegat zaterdag 11 november 2000 door Pascalle Cappetti TERNEUZEN - Er zit voorlopig nog geen beweging in het plan van de Zeeuws-Vlaamse ge meenten om de woonwagencen tra in de streek over te hevelen naar de woningbouwcorpora ties. De bal ligt bij de gemeen ten. Zij moeten gezamenlijk één regeling maken waarin staat onder welke condities de corpo raties de centra overnemen. Voor de Regionale Zeeuws- Vlaamse Woningbouwvereni ging (RZVW) staat voorop dat de woonwagenkampen niet op de nominatie mogen staan om gesaneerd te worden. De gemeente Sluis-Aardenburg hoeft er dan ook niet op te reke nen dat de RZVW er happig op is om het woonwagencentrumpje aan de Eedeseweg in Aarden burg over te nemen. Het woonwagenkamp, waar voorheen plaats was voor zes KOEWACHT - Tijdens de jaar lijkse bindingsavond van de Vrijwillige Brandweer van Ax el, reikte burgemeester J.F. Mul der achttien diploma's en oor kondes uit. Tevens werd afscheid genomen van de post- commandanten van de kernen Zuiddorpe en Koewacht. Burgemeester Mulder noemde het korps een voorbeeld voor het brandweerkorps van de toe komstige nieuwe kanaalzone gemeente. Bovendien kon hij melden dat Koewacht een nieu we brandweerwagen krijgt. Vervolgens ging hij over tot de uitreiking van diploma's Acht tien brandweerlieden ontvin gen diploma's (onder meer binnenbrandbestrijding, brandweerchauffeur, hoofd brandwacht en brandwacht le klasse). Tevens werd om afscheid genomen van postcom- mandant A. d'Hert van Zuiddorpe die na 30 het brand weerkorps verlaat en van post- commandant E. de Letter uit Koewacht die het na 25 jaar voor gezien houdt. woonwagens maar dat nu nog slechts vier standplaatsen ge vuld heeft, moet broodnodig worden opgeknapt. De gemeen te dubt over renovatie of ver plaatsing van het centrum. In overleg met een extern bureau bekijkt zij welke knelpunten bestaan en hoe de huidige over last kan worden teruggedron gen. Een verhuizing loopt volgens wethouder G. van Daele in elk geval flink in de papieren. „Is dat een zinvolle investering, ge zien het kleine aantal woonwa gens?", twijfelt hij. Eerst moet de overlast aangepakt worden. „Dan kunnen we daarna bekij ken of we het centrum zo kun nen overdragen of dat we eerst een kwaliteitslag moeten ma ken." Directeur C. Reinhoudt van de RZVW wacht echter liever een gezamenlijk voorstel van de Zeeuws-Vlaamse gemeenten af, voordat de corporatie zich be reid toont een enkel centrum als dat in Aardenburg over te ne men. „We hebben geen enkele ervaring met de huisvesting van deze specifieke groep. Neemt niet weg dat de deur open staat en dat we best willen meewer ken aan één regeling voor Zeeuws-Vlaanderen. In deze re geling moeten dezelfde eisen worden gesteld aan de huurders en overal dezelfde voorzienin gen worden geboden. Want je kunt natuurlijk niet hebben dat een bewoner wegtrekt van het ene centrum naar het andere omdat daar betere voorzienin gen zijn. De risico's moeten vol doende afgedekt zijn. Per loca tie moeten we daarnaast de financiële consequenties bekij ken." KRUININGEN - Een commis sie van de gemeenteraad van Reimerswaal heeft ingestemd met de verplaatsing van de Kruiningse Oude Molen. De molen schuift een paar hon derd meter op. Daardoor on- staat er ruimte om een nieuwe woonwijk te voltooien. Ver plaatsing kost ƒ260.000. Wethouder W. Kayser vervangt het eerste armatuur aan de Hulsternieuwlandweg in Hulst. foto Peter Nicolai door Sheila van Doorsselaer HULST - De Hulster wethouder W. Kay ser (openbare werken) gaf vrijdagochtend het startsein voor het Verlichtingsplan 2000-2002 voor de gemeente. Hij plaatste, op drie meter hoogte, het eerste vernieuw de armatuur van een lichtmast aan de Hulsternieuwlandweg. In twee jaar tijd moeten nog 37 6 51 ampen worden vervangen in de gemeente. Het verlichtingsplan kost 2,2 miljoen gulden en wordt uitgevoerd door Delta Nutsbe drijven. Een adviesbureau, in samenwerking met Delta Nuts en alle Hulsterse wijk- en dorpsraden, is in 1998 bezig geweest alle lichtpunten van het openbaar verlich- tingsnet te inventariseren. Werkelijk elke lantaarnpaal is in beeld gebracht naar leeftijd, soort lamp en plaats. Uit die in ventarisatie is een beleidsplan voortgeko men waarin staat welk armatuur vervan gen moet worden, door welk type, van welke hoogte en welke lamp moet worden gebruikt. Ook is gekeken of licht punten moeten worden bijgeplaatst of verplaatst. De oudste lichtmasten, soms ruim veertig jaar oud, worden versneld vervangen door moderne lampen. De jongste exemplaren krijgen moderne lampen. Hierdoor kan aanzienlijk worden bezuinigd op energie verbruik en wordt er ook meer licht op straat gebracht, wat de verkeersveilig heid en sociale veiligheid ten goede komt. Met het aanpakken van de verlichting wordt voldaan aan de richtlijnen van de Nederlandse Stichting Voor Verlichtings- kunde. Er worden lampen met verschillende lichtsterktes gebruikt. Voor wijkontslui- tingswegen worden bijvoorbeeld andere armaturen en lampen gebruikt dan voor buurt- of woonstraten, woonerven, de binnenstad, parkeer- en bedrijfsterrei nen. Voet- en fietspaden krijgen weer an dere verlichting. Gekeken wordt naar de benodigde hoogte van de lichtpunten bo ven het wegdek, de onderlinge afstand en kleurverlichting. De lantaarnpaal aan de Hulsternieuw landweg was gisteren de eerste die totaal vernieuwd werd. Het Verlichtingsplan wordt in vier fasen uitgevoerd. De eerste fase begon vrijdag en behoort tot de fase ten noorden van de binnenstad. In het voorjaar van 2001 komen Graauw, Paal, Clinge en Nieuw Namen aan de beurt. Het najaar is gereserveerd voor Sint Jansteen en Heikant. De Hulster binnenstad wordt in 2002 aangepakt. door Maurits Sep MIDDELBURG - Dc groei van de automobiliteit in Zeeland gaat veel harder dan de provin cie wil. Zij kan dat echter niet tegenhouden. Het toegenomen gebruik van de auto wordt be paald door de groei van de eco nomie en van de bevolking en daar heeft het provinciebestuur geen invloed op. Dit blijkt uit de evaluatie van het regionaal verkeers- en ver voersplan. De provincie stelde zichzelf daarin tot taak de auto mobiliteit tot 2010 met maxi maal 35 procent te laten groei en. Die norm is nu echter al overschreden. Pogingen om de Zeeuwen uit de auto en in de bus of op de fiets te krijgen, zijn niet goed van de grond gekomen. Terugdringen van het autogebruik vereist een mentaliteitsverandering bij de automobilist en dat is een tijd rovende zaak, meldt de evalua tie. De effecten van het provin ciaal beleid zullen pas over enkele jaren merkbaar zijn. De automobiliteit is ook in het goederenvervoer hard gegroeid. Goederen worden vooral over het water aangevoerd naar de Zeeuwse havens, maar 60 pro cent gaat over de weg naar de eindbestemming. Overigens neemt het aandeel van de bin nenvaart in het binnenlandse goederenvervoer wel toe. Het spoor blijft in Zeeland van mi niem belang. Verkeersdoden Ook het bevorderen van de ver keersveiligheid wil niet erg vlotten. Na tien jaar is nog steeds geen sprake van een dui delijke afname van het aantal verkeersdoden en -gewonden. De hoop blijft gevestigd op het project Duurzaam Veilig, zodat in 2010 toch een goed resultaat geboekt kan worden. De conclusies uit de evaluatie zijn belangrijk voor het nieuwe provinciaal verkeers- en ver voersplan dat de provincie moet maken, in navolging van het binnenkort te verschijnen na tionaal verkeers- en vervoers plan. Volgens de evaluatie moet niet meer worden gemikt op ef fecten (percentages meer of minder) maar op concrete en dus haalbare en meetbare doe len (kilometers fietspad). Dan ook kan het provinciebestuur worden afgerekend op de uit komsten van het beleid. Verder wordt geadviseerd in het nieuwe verkeers- en vervoers plan duidelijkere keuzes te ma ken. Het huidige plan is te veel een compromis waarin met de belangen van alle betrokkenen (zoals wegbeheerders, wegge bruikers, bedrijfsleven en mi lieubeweging) rekening wordt gehouden. Daardoor is het niet creatief en stuurt het niet in één richting. Zeeuwse situatie Het provinciebestuur dient het beleid ook beter af te stemmen' op de Zeeuwse situatie. Sommi-; ge delen van de provincie zijn bijvoorbeeld aangewezen op de! auto als vervoermiddel. Zulke gegevens moeten vertaald wor den in het beleid. Tot nu toe werd te veel gekeken naar lan delijke doelstellingen. Overigens is het niet mogelijk een beleid voor tien jaar vast te leggen, waarschuwt het evalua tierapport. Ontwikkelingen waar het provinciebestuur geen grip op heeft zullen voortdu-, rend tot nieuwe situaties leiden. Het beleid moet ruimte in zich hebben om op die veranderin gen in te spelen. Provinciale Staten bespreken de evaluatie binnenkort in de commissie verkeer en vervoer. GOES - In de nacht van donder- dag op vrijdag zijn bij drie Goe-, se woningen ramen ingegooid, Om 04.15 uur ging bij een huis, aan de Smallegangesbuurt het. keukenraam aan diggelen na-, dat er baksteen doorheen was. gegooid. Een uur later ging aan de Montgomerystraat een bloempot door een ruit. En vijf tien minuten later werd het raam van een woning aan de Rooseveltstede getroffen door een bloempot. door Maurits Sep MIDDELBURG - Het Zeeuws Museum blijft veel langer dicht dan verwacht. Volgens ge deputeerde G. de Kok (PvdA, cultuur) is dat onvermijdelijk, omdat het plan van aanpak voor de verbouwing van het museum en inrichting van een depot in het voormalige Rijksarchief pas volgend jaar juni klaar zal zijn. Hij vermoedt dat het dan vrij wel onmogelijk is dat het Zeeuws Museum eind volgend jaar heropent. Voorzitter M. M. Steenbeek van het Zeeuws Museum ging er een maand geleden nog vanuit dat het museum voor de zomer van 2001 weer open zou kunnen. De miljoenen die nodig zijn voor de verbouwing zijn door Provinci ale Staten wel toegekend: eer der dit jaar twee miljoen, giste ren nog eens twee én er is het voornemen over een half jaar het vijfde miljoen op tafel te leg gen. Het provinciebestuur wil het geld echter pas overmaken als er overeenstemming is over het te voeren museumbeleid. En die is er nog niet. Sterker, de discussies hierover moeten nog beginnen. De PvdA gaf gisteren tijdens de begrotingsvergade- ring van de provincie wel een voorzetje. Het Zeeuws Museum moet zich beperken tot de oude kunst. Dan krijgt het een duide lijker profiel. Daarnaast blijft de PvdA stre ven naar een museum voor he dendaagse kunst, verklaarde fractievoorzitter L. Vermeulen- Geschiere. Dat mag in nieuw bouw, maar dat hoeft niet. De gedeputeerde moet op zoek naar partners die hieraan willen meewerken. Tot nu toe is Mid delburg steeds als thuishaven genoemd voor een museum voor moderne kunst, maar wat de so cialisten betreft komt het Vlis- singse Scheldeterrein ook in aanmerking. „Dat past prima in het plan voor een stedennet- werk Vlissingen, Middelburg, Goes en Terneuzen", legde zij uit. Suggestie Gedeputeerde De Kok nam de suggestie van zijn partijgenoten in Provinciale Staten over om partners te zoeken voor een mu seum voor hedendaagse kunst. „Ik heb die bereidheid. Het Zeeuws Museum heeft op de korte termijn prioriteit, maar dat betekent niet dat i k stop met nadenken over de lange ter mijn." Overigens lijkt de verbouwing van het Zeeuws Museum, dus ook een zaak van de lange adem te worden. Net als de PvdA en ook het CDA („de burger en toe rist verwachten in 1,5 uur een beeld te krijgen van de geschie denis van Zeeland") willen Ge deputeerde Staten dat dit muse um zich toelegt op de oude kunst, op de cultuurhistorie. „Daarop komt het zwaartepunt te liggen in het bedrijfs- en ver bouwingsplan dat volgend jaar juni klaar moet zijn", zei De Kok. Heropening van het Zeeuws Museum is dan niet bin nen een jaar vanaf nu te ver wachten. De Kok: „Dat kan al leen nog als er helemaal niets meer tegenzit." door Michelle Koek GOES - De CDA-Staten fractie wil weten welke stap pen het college van Gedepu teerde Staten onderneemt om te voorkomen dat het platteland in Zeeland lijdt onder toekomstig beleid van het ministerie van VROM. De Inspectie Ruimtelijke Orde ning dreigt de bestemmings plannen voor de bedrijven terreinen Cruijckelcreke in Wissenkerke en de De Poort in Rilland met een vervan- gingsbesluit van tafel te ve gen. Dat baart de Statenfrac tie grote zorgen. Noord-Beveland wil een duurzaam bedrijventerrein aanleggen, Reimerswaal wil bedrijventerrein De Poort bij Rilland uitbreiden. Als het aan de inspecteur Ruimtelij ke Ordening ligt, gaan beide plannen niet door. De inspec teur liet onlangs in een brief weten dat hij de bestem mingsplannen in strijd acht met zowel het nationale als provinciale ruimtelijke be leid. Wanneer de gemeenten hun bestemmingsplan toch vaststellen, dan zet de in specteur met een vervan- gingsbesluit een streep door de plannen. De CDA-Statenfractie wil van het college weten of de provincie wist dat de inspec teur dit bestuurlijk zware machtsmiddel zou inzetten toen de bestemmingsplan nen door de provinciale pla nologische commissie in be handeling werden genomen. De fractie is tevens benieuwd of meer bestemmingsplan nen in voorbereiding zijn, waarvan de provincie het vermoeden heeft dat deze ook bedreigd worden met een vervangingsbesluit. Daar naast vraagt de CDA zich af of de provincie medewerking aan de plannen verleent in dien de gemeenten hun be stemmingsplannen toch vaststellen. De meest prangende vraag van de fractie bevindt zich op het terrein van te nemen maatregelen. Welke stappen gaat het college ondernemen om te zorgen dat het platte land in Zeeland niet verder te lijden krijgt van het toekom stige beleid van VROM? De CDA-Statenfractie vindt dat de inspecteur zich moet baseren op democratisch vastgesteld beleid, zoals ver woord in de Vierde Nota Ruimtelijke Ordening Extra en het Streekplan. De fractie vreest dat er beslissingen worden genomen op basis van toekomstige ideeën van minister Pronk. De Vijfde Nota Ruimtelijke Ordening is in de maak en zal naar ver wachting pas in 2003 worden vastgesteld. In die nota wordt de mogelijkheid om in landelijke gebieden te bou wen of uit te breiden hoogst waarschijnlijk verder inge perkt. SAS VAN GENT - De Carnavalscommissie van Sas van Gent is boos op het gemeentebestuur. De oude pomp op de Markt, die sinds jaar en dag sym bolisch wordt betrokken bij het carnavalsfeest, staat er verwaarloosd bij. En van een opknap beurt was tot nu toe geen sprake. Tot het stuk an tiek vrijdag plotsklaps toch nog in de steigers werd gezet. Het was reden voorde Carnavalscom- missie om de afsluitingsceremonie van het feest - en dat feest is in verband met het 44-jarig jubile um dit jaar heel bijzonder - te verhuizen naar el ders. Sas van Gent mag zich vandaag (zaterdag) met recht carnavalsstad bij uitstek noemen. Van af tien uur - als het jubileumboek 44 jaar Alaaf - wordt aangeboden, wordt er uitgebreid carnaval gevierd. Het hele programma dat anders in vier dagen tijd wordt afgewerkt, grijpt nu plaats in één dag. Met als één van de hoogtepunten natuurlijk de verkiezing van een nieuwe prins. Om elf over elf. foto Charles Strijd door Aector Doorns TERNEUZEN - Dertig drank rijders moesten zich vrijdag verantwoorden voor de politie rechter in Terneuzen. De mees ten boden hun excuses aan met de wetenschap dat ze het niet meer terug konden draaien. „Stom, natuurlijk. Het zal niet meer gebeuren", waren gisteren veelgehoorde kreten. Bijna alle verdachten vreesden de straf, ontzegging van de rij bevoegdheid, en betoogden dat ze hun rijbewijs niet konden missen. Legio brieven waren er richting officier van justitie ge stuurd om aan te geven dat de auto nodig was voor het werk, want anders dreigde er ontslag. Of de politierechter daar maar rekening mee wilde houden. Een van de verdachten echter had het rijbewijs, dat justitie aan hem wüde teruggeven, bot weg geweigerd. „Ik ben ontzet tend geschrokken. Ik kon het niet maken om mezelf niet te straffen, omdat ik een week voor mijn aanhouding iemand heb ontslagen vanwege drinken op het werk", vond de 30-jarige Terneuzenaar. Het kostte de man met het open baar vervoer meer tijd om op zijn werk te komen, maar dat was volgens hem zijn verdiende loon. De verdachte werd 14 au gustus aangehouden in Hulst, nadat hij tegen een lichtmast was gereden. Zijn gebaar werd verdisconteerd in de straf: poli tierechter J. Hopmans legde een rijontzegging van zes maanden op, waarvan drie maanden voorwaardelijk, en 1650 gulden boete. Beroepschauffeur Een 53-jarige man uit Philippi ne kwam er met zes maanden rij-ontzegging plus zes maan den voorwaardelijk en 2000 gulden boete vanaf. Relatiepro blemen hadden de beroeps chauffeur geen goed gedaan. De man blies op 25 juli in Hulst 910 microgram alcohol per liter adem uit, ruim vier keer boven de limiet van 220 microgram. De politierechter hield er in de strafmaat rekening mee dat de verdachte hulp had gezocht om van zijn alcoholprobleem af te raken. Een 66-jarige man uit Terneu zen werd voor dronken rijden veroordeeld tot zes maanden voorwaardelijke rijontzegging en 1000 gulden boete. De Ter neuzenaar viel 24 juli in zijn woonplaats op door zijn vreemd: rijgedrag. „Ik had geen geld meer om een taxi te nemen. Het was lekker rustig op de weg. Ik dacht nog naar huis te kunnen rijden", verklaarde hij. 6000 gulden Het rijbewijs was eveneens van groot belang voor een 29-jarige man uit Schoondijke. De verdachte was 15 augustus in, Oostburg na café-bezoek aan-, gehouden met 700 microgram,, Officier van justitie C. Laukens hield het op zes maanden rij-; ontzegging, waarvan twee maanden voorwaardelijk. Die straf zou zijn baan kunnen kos ten. De politierechter week van de richtlijnen af. Hopmans von- niste de Schoondijkenaar tot, 6.000 gulden boete en een jaar; voorwaardelijke rij-ontzeg- ging. CLINGE - De PvdA-fractie in Hulst ziet een lang gekoesterde wens in vervulling gaan. Dc partij wil graag dat de naam van de Kijkuitstraat in Clinge ge wijzigd wordt in 't Zeegat, een straatnaam die sinds 1972 niet meer bestaat, maar door de bur gers nog steeds wordt gebruikt. Het college van burgemeester en wethouders zag eerst abso luut niets in het plan, omdat de bestuurders de noodzaak van de wijziging niet inzagen. Op aan dringen van de PvdA ging het college tijdens de begrotings- raad alsnog overstag, mits alle bewoners van de Kijkuitstraat (ongeveer tien gezinnen) ermee akkoord gaan. Volgens de PvdA is in 1972 de verkeerde beslissing genomen om de straat te herdopen tot Kijkuitstraat. Een straatnaam wijziging brengt voor de ge meente kosten met zich mee. Zo moet de gemeente de inwoners en eventuele bedrijven een be drag betalen voor het wijzigen van postpapier en visitekaart jes. Ook moet de PTT in kennis worden gesteld, kaarten worden aangepast en moeten er nieuwe straatnaamborden komen. Het college is bereid deze-kosten te dragen als de bewoners van de Kijkuitstraat graag in 't Zeegat willen wonen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 70