Corporatie houdt woonwagens af
Zeeuws Museum
veel langer dicht
PZC
Gebruik van auto
groeit veel harder
dan provincie wil
Eén lamp vervangen, nog 3765 te gaan
Carnavalspomp in de steigers
Drankrijders beloven
beterschap in hoop
op behoud rijbewijs
14
Zeeuws-Vlaamse gemeenten moeten één regeling maken voor overdracht
Commandanten
brandweer weg
Kruiningen
verplaatst molen
Ruiten huizen
ingegooi d
Hard VROM-beleid
platteland verontrust
CDA-Statenfractie
Kijkuitstraat
wordt 't Zeegat
zaterdag 11 november 2000
door Pascalle Cappetti
TERNEUZEN - Er zit voorlopig
nog geen beweging in het plan
van de Zeeuws-Vlaamse ge
meenten om de woonwagencen
tra in de streek over te hevelen
naar de woningbouwcorpora
ties. De bal ligt bij de gemeen
ten. Zij moeten gezamenlijk één
regeling maken waarin staat
onder welke condities de corpo
raties de centra overnemen.
Voor de Regionale Zeeuws-
Vlaamse Woningbouwvereni
ging (RZVW) staat voorop dat
de woonwagenkampen niet op
de nominatie mogen staan om
gesaneerd te worden.
De gemeente Sluis-Aardenburg
hoeft er dan ook niet op te reke
nen dat de RZVW er happig op is
om het woonwagencentrumpje
aan de Eedeseweg in Aarden
burg over te nemen.
Het woonwagenkamp, waar
voorheen plaats was voor zes
KOEWACHT - Tijdens de jaar
lijkse bindingsavond van de
Vrijwillige Brandweer van Ax
el, reikte burgemeester J.F. Mul
der achttien diploma's en oor
kondes uit. Tevens werd
afscheid genomen van de post-
commandanten van de kernen
Zuiddorpe en Koewacht.
Burgemeester Mulder noemde
het korps een voorbeeld voor het
brandweerkorps van de toe
komstige nieuwe kanaalzone
gemeente. Bovendien kon hij
melden dat Koewacht een nieu
we brandweerwagen krijgt.
Vervolgens ging hij over tot de
uitreiking van diploma's Acht
tien brandweerlieden ontvin
gen diploma's (onder meer
binnenbrandbestrijding,
brandweerchauffeur, hoofd
brandwacht en brandwacht le
klasse). Tevens werd om
afscheid genomen van postcom-
mandant A. d'Hert van
Zuiddorpe die na 30 het brand
weerkorps verlaat en van post-
commandant E. de Letter uit
Koewacht die het na 25 jaar
voor gezien houdt.
woonwagens maar dat nu nog
slechts vier standplaatsen ge
vuld heeft, moet broodnodig
worden opgeknapt. De gemeen
te dubt over renovatie of ver
plaatsing van het centrum. In
overleg met een extern bureau
bekijkt zij welke knelpunten
bestaan en hoe de huidige over
last kan worden teruggedron
gen.
Een verhuizing loopt volgens
wethouder G. van Daele in elk
geval flink in de papieren. „Is
dat een zinvolle investering, ge
zien het kleine aantal woonwa
gens?", twijfelt hij. Eerst moet
de overlast aangepakt worden.
„Dan kunnen we daarna bekij
ken of we het centrum zo kun
nen overdragen of dat we eerst
een kwaliteitslag moeten ma
ken."
Directeur C. Reinhoudt van de
RZVW wacht echter liever een
gezamenlijk voorstel van de
Zeeuws-Vlaamse gemeenten af,
voordat de corporatie zich be
reid toont een enkel centrum als
dat in Aardenburg over te ne
men. „We hebben geen enkele
ervaring met de huisvesting van
deze specifieke groep. Neemt
niet weg dat de deur open staat
en dat we best willen meewer
ken aan één regeling voor
Zeeuws-Vlaanderen. In deze re
geling moeten dezelfde eisen
worden gesteld aan de huurders
en overal dezelfde voorzienin
gen worden geboden. Want je
kunt natuurlijk niet hebben dat
een bewoner wegtrekt van het
ene centrum naar het andere
omdat daar betere voorzienin
gen zijn. De risico's moeten vol
doende afgedekt zijn. Per loca
tie moeten we daarnaast de
financiële consequenties bekij
ken."
KRUININGEN - Een commis
sie van de gemeenteraad van
Reimerswaal heeft ingestemd
met de verplaatsing van de
Kruiningse Oude Molen.
De molen schuift een paar hon
derd meter op. Daardoor on-
staat er ruimte om een nieuwe
woonwijk te voltooien. Ver
plaatsing kost ƒ260.000.
Wethouder W. Kayser vervangt het eerste armatuur aan de Hulsternieuwlandweg in Hulst.
foto Peter Nicolai
door Sheila van Doorsselaer
HULST - De Hulster wethouder W. Kay
ser (openbare werken) gaf vrijdagochtend
het startsein voor het Verlichtingsplan
2000-2002 voor de gemeente. Hij plaatste,
op drie meter hoogte, het eerste vernieuw
de armatuur van een lichtmast aan de
Hulsternieuwlandweg.
In twee jaar tijd moeten nog 37 6 51 ampen
worden vervangen in de gemeente. Het
verlichtingsplan kost 2,2 miljoen gulden
en wordt uitgevoerd door Delta Nutsbe
drijven.
Een adviesbureau, in samenwerking met
Delta Nuts en alle Hulsterse wijk- en
dorpsraden, is in 1998 bezig geweest alle
lichtpunten van het openbaar verlich-
tingsnet te inventariseren. Werkelijk elke
lantaarnpaal is in beeld gebracht naar
leeftijd, soort lamp en plaats. Uit die in
ventarisatie is een beleidsplan voortgeko
men waarin staat welk armatuur vervan
gen moet worden, door welk type,
van welke hoogte en welke lamp moet
worden gebruikt. Ook is gekeken of licht
punten moeten worden bijgeplaatst of
verplaatst.
De oudste lichtmasten, soms ruim veertig
jaar oud, worden versneld vervangen door
moderne lampen. De jongste exemplaren
krijgen moderne lampen. Hierdoor kan
aanzienlijk worden bezuinigd op energie
verbruik en wordt er ook meer licht op
straat gebracht, wat de verkeersveilig
heid en sociale veiligheid ten goede komt.
Met het aanpakken van de verlichting
wordt voldaan aan de richtlijnen van de
Nederlandse Stichting Voor Verlichtings-
kunde.
Er worden lampen met verschillende
lichtsterktes gebruikt. Voor wijkontslui-
tingswegen worden bijvoorbeeld andere
armaturen en lampen gebruikt dan voor
buurt- of woonstraten, woonerven, de
binnenstad, parkeer- en bedrijfsterrei
nen. Voet- en fietspaden krijgen weer an
dere verlichting. Gekeken wordt naar de
benodigde hoogte van de lichtpunten bo
ven het wegdek, de onderlinge afstand en
kleurverlichting.
De lantaarnpaal aan de Hulsternieuw
landweg was gisteren de eerste die totaal
vernieuwd werd. Het Verlichtingsplan
wordt in vier fasen uitgevoerd. De eerste
fase begon vrijdag en behoort tot de fase
ten noorden van de binnenstad. In het
voorjaar van 2001 komen Graauw, Paal,
Clinge en Nieuw Namen aan de beurt. Het
najaar is gereserveerd voor Sint Jansteen
en Heikant. De Hulster binnenstad wordt
in 2002 aangepakt.
door Maurits Sep
MIDDELBURG - Dc groei van
de automobiliteit in Zeeland
gaat veel harder dan de provin
cie wil. Zij kan dat echter niet
tegenhouden. Het toegenomen
gebruik van de auto wordt be
paald door de groei van de eco
nomie en van de bevolking en
daar heeft het provinciebestuur
geen invloed op.
Dit blijkt uit de evaluatie van
het regionaal verkeers- en ver
voersplan. De provincie stelde
zichzelf daarin tot taak de auto
mobiliteit tot 2010 met maxi
maal 35 procent te laten groei
en. Die norm is nu echter al
overschreden.
Pogingen om de Zeeuwen uit de
auto en in de bus of op de fiets te
krijgen, zijn niet goed van de
grond gekomen. Terugdringen
van het autogebruik vereist een
mentaliteitsverandering bij de
automobilist en dat is een tijd
rovende zaak, meldt de evalua
tie. De effecten van het provin
ciaal beleid zullen pas over
enkele jaren merkbaar zijn.
De automobiliteit is ook in het
goederenvervoer hard gegroeid.
Goederen worden vooral over
het water aangevoerd naar de
Zeeuwse havens, maar 60 pro
cent gaat over de weg naar de
eindbestemming. Overigens
neemt het aandeel van de bin
nenvaart in het binnenlandse
goederenvervoer wel toe. Het
spoor blijft in Zeeland van mi
niem belang.
Verkeersdoden
Ook het bevorderen van de ver
keersveiligheid wil niet erg
vlotten. Na tien jaar is nog
steeds geen sprake van een dui
delijke afname van het aantal
verkeersdoden en -gewonden.
De hoop blijft gevestigd op het
project Duurzaam Veilig, zodat
in 2010 toch een goed resultaat
geboekt kan worden.
De conclusies uit de evaluatie
zijn belangrijk voor het nieuwe
provinciaal verkeers- en ver
voersplan dat de provincie moet
maken, in navolging van het
binnenkort te verschijnen na
tionaal verkeers- en vervoers
plan. Volgens de evaluatie moet
niet meer worden gemikt op ef
fecten (percentages meer of
minder) maar op concrete en
dus haalbare en meetbare doe
len (kilometers fietspad). Dan
ook kan het provinciebestuur
worden afgerekend op de uit
komsten van het beleid.
Verder wordt geadviseerd in het
nieuwe verkeers- en vervoers
plan duidelijkere keuzes te ma
ken. Het huidige plan is te veel
een compromis waarin met de
belangen van alle betrokkenen
(zoals wegbeheerders, wegge
bruikers, bedrijfsleven en mi
lieubeweging) rekening wordt
gehouden. Daardoor is het niet
creatief en stuurt het niet in één
richting.
Zeeuwse situatie
Het provinciebestuur dient het
beleid ook beter af te stemmen'
op de Zeeuwse situatie. Sommi-;
ge delen van de provincie zijn
bijvoorbeeld aangewezen op de!
auto als vervoermiddel. Zulke
gegevens moeten vertaald wor
den in het beleid. Tot nu toe
werd te veel gekeken naar lan
delijke doelstellingen.
Overigens is het niet mogelijk
een beleid voor tien jaar vast te
leggen, waarschuwt het evalua
tierapport. Ontwikkelingen
waar het provinciebestuur geen
grip op heeft zullen voortdu-,
rend tot nieuwe situaties leiden.
Het beleid moet ruimte in zich
hebben om op die veranderin
gen in te spelen.
Provinciale Staten bespreken
de evaluatie binnenkort in de
commissie verkeer en vervoer.
GOES - In de nacht van donder-
dag op vrijdag zijn bij drie Goe-,
se woningen ramen ingegooid,
Om 04.15 uur ging bij een huis,
aan de Smallegangesbuurt het.
keukenraam aan diggelen na-,
dat er baksteen doorheen was.
gegooid. Een uur later ging aan
de Montgomerystraat een
bloempot door een ruit. En vijf
tien minuten later werd het
raam van een woning aan de
Rooseveltstede getroffen door
een bloempot.
door Maurits Sep
MIDDELBURG - Het Zeeuws
Museum blijft veel langer
dicht dan verwacht. Volgens ge
deputeerde G. de Kok (PvdA,
cultuur) is dat onvermijdelijk,
omdat het plan van aanpak voor
de verbouwing van het museum
en inrichting van een depot in
het voormalige Rijksarchief pas
volgend jaar juni klaar zal zijn.
Hij vermoedt dat het dan vrij
wel onmogelijk is dat het
Zeeuws Museum eind volgend
jaar heropent.
Voorzitter M. M. Steenbeek van
het Zeeuws Museum ging er een
maand geleden nog vanuit dat
het museum voor de zomer van
2001 weer open zou kunnen. De
miljoenen die nodig zijn voor de
verbouwing zijn door Provinci
ale Staten wel toegekend: eer
der dit jaar twee miljoen, giste
ren nog eens twee én er is het
voornemen over een half jaar
het vijfde miljoen op tafel te leg
gen. Het provinciebestuur wil
het geld echter pas overmaken
als er overeenstemming is over
het te voeren museumbeleid.
En die is er nog niet. Sterker, de
discussies hierover moeten nog
beginnen. De PvdA gaf gisteren
tijdens de begrotingsvergade-
ring van de provincie wel een
voorzetje. Het Zeeuws Museum
moet zich beperken tot de oude
kunst. Dan krijgt het een duide
lijker profiel.
Daarnaast blijft de PvdA stre
ven naar een museum voor he
dendaagse kunst, verklaarde
fractievoorzitter L. Vermeulen-
Geschiere. Dat mag in nieuw
bouw, maar dat hoeft niet. De
gedeputeerde moet op zoek naar
partners die hieraan willen
meewerken. Tot nu toe is Mid
delburg steeds als thuishaven
genoemd voor een museum voor
moderne kunst, maar wat de so
cialisten betreft komt het Vlis-
singse Scheldeterrein ook in
aanmerking. „Dat past prima in
het plan voor een stedennet-
werk Vlissingen, Middelburg,
Goes en Terneuzen", legde zij
uit.
Suggestie
Gedeputeerde De Kok nam de
suggestie van zijn partijgenoten
in Provinciale Staten over om
partners te zoeken voor een mu
seum voor hedendaagse kunst.
„Ik heb die bereidheid. Het
Zeeuws Museum heeft op de
korte termijn prioriteit, maar
dat betekent niet dat i k stop met
nadenken over de lange ter
mijn."
Overigens lijkt de verbouwing
van het Zeeuws Museum, dus
ook een zaak van de lange adem
te worden. Net als de PvdA en
ook het CDA („de burger en toe
rist verwachten in 1,5 uur een
beeld te krijgen van de geschie
denis van Zeeland") willen Ge
deputeerde Staten dat dit muse
um zich toelegt op de oude
kunst, op de cultuurhistorie.
„Daarop komt het zwaartepunt
te liggen in het bedrijfs- en ver
bouwingsplan dat volgend jaar
juni klaar moet zijn", zei De
Kok. Heropening van het
Zeeuws Museum is dan niet bin
nen een jaar vanaf nu te ver
wachten. De Kok: „Dat kan al
leen nog als er helemaal niets
meer tegenzit."
door Michelle Koek
GOES - De CDA-Staten
fractie wil weten welke stap
pen het college van Gedepu
teerde Staten onderneemt
om te voorkomen dat het
platteland in Zeeland lijdt
onder toekomstig beleid van
het ministerie van VROM. De
Inspectie Ruimtelijke Orde
ning dreigt de bestemmings
plannen voor de bedrijven
terreinen Cruijckelcreke in
Wissenkerke en de De Poort
in Rilland met een vervan-
gingsbesluit van tafel te ve
gen. Dat baart de Statenfrac
tie grote zorgen.
Noord-Beveland wil een
duurzaam bedrijventerrein
aanleggen, Reimerswaal wil
bedrijventerrein De Poort bij
Rilland uitbreiden. Als het
aan de inspecteur Ruimtelij
ke Ordening ligt, gaan beide
plannen niet door. De inspec
teur liet onlangs in een brief
weten dat hij de bestem
mingsplannen in strijd acht
met zowel het nationale als
provinciale ruimtelijke be
leid. Wanneer de gemeenten
hun bestemmingsplan toch
vaststellen, dan zet de in
specteur met een vervan-
gingsbesluit een streep door
de plannen.
De CDA-Statenfractie wil
van het college weten of de
provincie wist dat de inspec
teur dit bestuurlijk zware
machtsmiddel zou inzetten
toen de bestemmingsplan
nen door de provinciale pla
nologische commissie in be
handeling werden genomen.
De fractie is tevens benieuwd
of meer bestemmingsplan
nen in voorbereiding zijn,
waarvan de provincie het
vermoeden heeft dat deze
ook bedreigd worden met een
vervangingsbesluit. Daar
naast vraagt de CDA zich af
of de provincie medewerking
aan de plannen verleent in
dien de gemeenten hun be
stemmingsplannen toch
vaststellen.
De meest prangende vraag
van de fractie bevindt zich op
het terrein van te nemen
maatregelen. Welke stappen
gaat het college ondernemen
om te zorgen dat het platte
land in Zeeland niet verder te
lijden krijgt van het toekom
stige beleid van VROM?
De CDA-Statenfractie vindt
dat de inspecteur zich moet
baseren op democratisch
vastgesteld beleid, zoals ver
woord in de Vierde Nota
Ruimtelijke Ordening Extra
en het Streekplan. De fractie
vreest dat er beslissingen
worden genomen op basis
van toekomstige ideeën van
minister Pronk. De Vijfde
Nota Ruimtelijke Ordening
is in de maak en zal naar ver
wachting pas in 2003 worden
vastgesteld. In die nota
wordt de mogelijkheid om in
landelijke gebieden te bou
wen of uit te breiden hoogst
waarschijnlijk verder inge
perkt.
SAS VAN GENT - De Carnavalscommissie van
Sas van Gent is boos op het gemeentebestuur. De
oude pomp op de Markt, die sinds jaar en dag sym
bolisch wordt betrokken bij het carnavalsfeest,
staat er verwaarloosd bij. En van een opknap
beurt was tot nu toe geen sprake. Tot het stuk an
tiek vrijdag plotsklaps toch nog in de steigers
werd gezet. Het was reden voorde Carnavalscom-
missie om de afsluitingsceremonie van het feest -
en dat feest is in verband met het 44-jarig jubile
um dit jaar heel bijzonder - te verhuizen naar el
ders. Sas van Gent mag zich vandaag (zaterdag)
met recht carnavalsstad bij uitstek noemen. Van
af tien uur - als het jubileumboek 44 jaar Alaaf -
wordt aangeboden, wordt er uitgebreid carnaval
gevierd. Het hele programma dat anders in vier
dagen tijd wordt afgewerkt, grijpt nu plaats in één
dag. Met als één van de hoogtepunten natuurlijk
de verkiezing van een nieuwe prins. Om elf over
elf. foto Charles Strijd
door Aector Doorns
TERNEUZEN - Dertig drank
rijders moesten zich vrijdag
verantwoorden voor de politie
rechter in Terneuzen. De mees
ten boden hun excuses aan met
de wetenschap dat ze het niet
meer terug konden draaien.
„Stom, natuurlijk. Het zal niet
meer gebeuren", waren gisteren
veelgehoorde kreten.
Bijna alle verdachten vreesden
de straf, ontzegging van de rij
bevoegdheid, en betoogden dat
ze hun rijbewijs niet konden
missen. Legio brieven waren er
richting officier van justitie ge
stuurd om aan te geven dat de
auto nodig was voor het werk,
want anders dreigde er ontslag.
Of de politierechter daar maar
rekening mee wilde houden.
Een van de verdachten echter
had het rijbewijs, dat justitie
aan hem wüde teruggeven, bot
weg geweigerd. „Ik ben ontzet
tend geschrokken. Ik kon het
niet maken om mezelf niet te
straffen, omdat ik een week
voor mijn aanhouding iemand
heb ontslagen vanwege drinken
op het werk", vond de 30-jarige
Terneuzenaar.
Het kostte de man met het open
baar vervoer meer tijd om op
zijn werk te komen, maar dat
was volgens hem zijn verdiende
loon. De verdachte werd 14 au
gustus aangehouden in Hulst,
nadat hij tegen een lichtmast
was gereden. Zijn gebaar werd
verdisconteerd in de straf: poli
tierechter J. Hopmans legde een
rijontzegging van zes maanden
op, waarvan drie maanden
voorwaardelijk, en 1650 gulden
boete.
Beroepschauffeur
Een 53-jarige man uit Philippi
ne kwam er met zes maanden
rij-ontzegging plus zes maan
den voorwaardelijk en 2000
gulden boete vanaf. Relatiepro
blemen hadden de beroeps
chauffeur geen goed gedaan. De
man blies op 25 juli in Hulst 910
microgram alcohol per liter
adem uit, ruim vier keer boven
de limiet van 220 microgram. De
politierechter hield er in de
strafmaat rekening mee dat de
verdachte hulp had gezocht om
van zijn alcoholprobleem af te
raken.
Een 66-jarige man uit Terneu
zen werd voor dronken rijden
veroordeeld tot zes maanden
voorwaardelijke rijontzegging
en 1000 gulden boete. De Ter
neuzenaar viel 24 juli in zijn
woonplaats op door zijn vreemd:
rijgedrag. „Ik had geen geld
meer om een taxi te nemen. Het
was lekker rustig op de weg. Ik
dacht nog naar huis te kunnen
rijden", verklaarde hij.
6000 gulden
Het rijbewijs was eveneens van
groot belang voor een 29-jarige
man uit Schoondijke. De
verdachte was 15 augustus in,
Oostburg na café-bezoek aan-,
gehouden met 700 microgram,,
Officier van justitie C. Laukens
hield het op zes maanden rij-;
ontzegging, waarvan twee
maanden voorwaardelijk. Die
straf zou zijn baan kunnen kos
ten. De politierechter week van
de richtlijnen af. Hopmans von-
niste de Schoondijkenaar tot,
6.000 gulden boete en een jaar;
voorwaardelijke rij-ontzeg-
ging.
CLINGE - De PvdA-fractie in
Hulst ziet een lang gekoesterde
wens in vervulling gaan. Dc
partij wil graag dat de naam van
de Kijkuitstraat in Clinge ge
wijzigd wordt in 't Zeegat, een
straatnaam die sinds 1972 niet
meer bestaat, maar door de bur
gers nog steeds wordt gebruikt.
Het college van burgemeester
en wethouders zag eerst abso
luut niets in het plan, omdat de
bestuurders de noodzaak van de
wijziging niet inzagen. Op aan
dringen van de PvdA ging het
college tijdens de begrotings-
raad alsnog overstag, mits alle
bewoners van de Kijkuitstraat
(ongeveer tien gezinnen) ermee
akkoord gaan.
Volgens de PvdA is in 1972 de
verkeerde beslissing genomen
om de straat te herdopen tot
Kijkuitstraat. Een straatnaam
wijziging brengt voor de ge
meente kosten met zich mee. Zo
moet de gemeente de inwoners
en eventuele bedrijven een be
drag betalen voor het wijzigen
van postpapier en visitekaart
jes. Ook moet de PTT in kennis
worden gesteld, kaarten worden
aangepast en moeten er nieuwe
straatnaamborden komen. Het
college is bereid deze-kosten te
dragen als de bewoners van de
Kijkuitstraat graag in 't Zeegat
willen wonen.