Recreatieschap in nieuw gebouw groeit veel harder y Giro 55055 Kinderkamer Gezocht PZC Astma Fonds dan provincie wil PvdA houdt Vlissingen aan afspraak theater 'n beetje huur voor 'n verre buur giro: 236700 14 De Grevelingen samen met Staatsbosbeheer op vertrouwde plek aan de haven Gcbfllik VHÏÏ «illto Kledingpop gestolen Brommer weg Autoruit vernield zaterdag 11 november 2000 door Piet Kleemans ZONNEMAIRE - Natuur- en Recreatieschap De Grevelingen is terug op het oude nest in een nagelnieuw kantoor, aan de ha ven van Bomnienede bij Zonne- raaire. Het schap begint in het vrijdag officieel in gebruik ge nomen gebouw aan een nieuw hoofdstuk in haar geschiedenis. De basisinrichting van het ge bied is klaar en het schap kan zich nu meer gaan richten op het beheer. Het daarvoor beschik bare budget is verhoogd van 1,2 naar 2 miljoen gulden. Het eerste kantoor van het Gre- velingenschap was ook aan de haven van Bommenede te vin den, maar een geweldig onder komen was dat niet. Schapsdi recteur J. Lodders: „De muizen dansten er op tafel en Margot was gespecialiseerd in het om gaan met ploffende olieka chels." In 1991 verhuisde het schap naar Brouwershaven ,waar een aan het stadhuis grenzend kan toor werd betrokken. Knus, maar aan de krappe kant, Lod ders: „En toen het stadhuis leeg kwam te staan en ook het VW vertrok, werd het daar wel een beetje eenzaam." Staatsbosbeheer kampte met soortgelijke problemen. Het kantoor bij de haven verkeerde in dusdanig slechte staat dat vervanging op korte termijn dringend noodzakelijk werd. Staatsbosbeheer en Grevelin- genschap staken daarom de koppen bij elkaar en uiteinde lijk rolde uit dat overleg het plan om een gezamenlij k onder komen aan de haven van Bom menede neer te zetten, waar dan ook nog ruimte voor huisvesting van de directie visserij van het ministerie van Landbouw, Na tuurbeheer en Visserij inge ruimd kon worden. Prefab Het nieuwe gezamenlijke kan toor kwam er niet zonder slag of stoot. De vertegenwoordiger van het ministerie van LNV bin nen de Raad van Bestuur van het Grevelingenschap zag er ei genlijk de noodzaak niet zo van in. De man bleek echter een roe pende in de woestijn en nadat het besluit gevallen was ging de bouw bijzonder snel. In nog geen twee maanden tijd werd a raison van bijna zeven ton een prefab-gebouw neergezet. Een gebouw met alles erop en eraan. Goed geïsoleerd en be veiligd. Voorzitter M. Houtman van het natuur en recreatie schap: „Als schap willen wij een bepaalde kwaliteit uitstralen, en die kwaliteit moet je dan ook terugzien in de huisvesting. En dat is gelukt,want je ziet dat dit gebouw met zorg vormgegeven is." Om ervoor te zorgen dat de kwa liteit van het Grevelingenge- bied goed blijft, werd vrijdag tijdens de vergadering van de Raad van Bestuur (die aan de opening van het nieuwe kantoor vooraf ging) met algemene stemmen besloten om het jaar lijks budget voor groot onder houd aan verhardingen, gebou wen, steigers en dergelijke te verhogen van 1.2 naar 2 miljoen gulden. MIDDELBURG- In het cen trum van Middelburg is donder dagavond een pop met kleding gestolen. De pop hing buiten een winkel. De waarde van de kleding be draagt enkele honderden gul dens. door Richard Hoving en Edith Ramakers MIDDELBURG - De Middelburgse wet houder R. Visser (AOV/Unie55+, cultuur) moet de Vlissingse weigering om mee te betalen aan de bouw vaneen nieuw thea ter niet over zijn kant laten gaan. Binnen het stadsgewest zijn klip en klare afspra ken gemaakt over de gezamenlijke aan pak van een zwembad en een schouw burg. Dat stelt de fractie van de PvdA in de gemeenteraad van Middelburg. De opstelling van Vlissingen tast volgens de PvdA de geloofwaardigheid van het stadsgewest aan. In schriftelijk vragen aan het college verwijst de fractie naar het ruimtelijk plan stedelijk gebied Wal cheren 2010. In dit plan, dat door beide gemeenteraden is vastgesteld, staat dat de bouw en exploitatie van een A-theater in Middelburg en een zwembad in Vlis singen gezamenlijk worden aangepakt. „Aan de inwoners van Middelburg valt niet uit te leggen waarom wel een zwem bad op Vlissings grondgebied wordt ge bouwd en geen theater in Middelburg." De Vlissingse wethouder L. C. Poppe-de Looff (CDA, cultuur) deed het zoge noemde 'dubbelbesluit' vrijdag in de be grotingsvergadering af als een inspan ningsverplichting. Een vreemde zaak vond .J. Koppejan van de RPCU. „U be grijpt dat ik niet voor een A-theater ben, maar er staat toch een duidelijke af spraak in het ruimtelijke plan Walcheren 2010 over de koppeling?" De PvdA voel de zich overvallen door het besluit van het college. Poppe-de Looff zei toe bin nenkort op. het onderwerp terug te ko men. Visser wil de vragen van de Middelburg se PvdA dinsdag in het college van B en W bespreken. De wethouder sluit niet uit dat hij nog een poging gaat doen om Vlis singen op andere gedachten te brengen. Geheimhouding De Middelburgse wethouder werd vorige week donderdag op de hoogte gesteld van het Vlissingse besluit. Begin deze week tijdens de begrotingsbehandeling zweeg hij daarover. Poppe-de Looff maakte het een dag later bekend. Sociaal Democraten Middelburg, D66 en SGP reageerden onthutst. Volgens hen heeft Visser informatie achtergehouden voor de gemeenteraad. De wethouder stelde op zijn beurt dat hem geheimhouding was opgelegd. Poppe-de Looff ontkende gisteren dat ze Visser gevraagd had zijn mond te hou den. „Ik heb niet om vertrouwelijkheid gevraagd. Visser heeft zich gewoon colle giaal opgesteld door mij de kans te geven eerst de gemeenteraad van Vlissingen te informeren." door Maurits Sep MIDDELBURG - Dc groei van de automobiliteit in Zeeland gaat veel harder dan de provin cie wil. Zij kan dat echter niet tegenhouden. Het toegenomen gebruik van de auto wordt be paald door de groei van de eco nomie en van de bevolking en daar heeft het provinciebestuur geen invloed op. Dit blijkt uit de evaluatie van het regionaal verkeers- en ver voersplan. De provincie stelde zichzelf daarin tot taak de auto mobiliteit tot 2010 met maxi maal 35 procent te laten groei en. Die norm is nu echter al overschreden. Pogingen om de Zeeuwen uit de auto en in de bus of op de fiets te krijgen, zijn niet goed van de grond gekomen. Terugdringen van het autogebruik vereist een mentaliteitsverandering bij de automobilist en dat is een tijd rovende zaak, meldt de evalua tie. De effecten van het provin ciaal beleid zullen pas over enkele jaren merkbaar zijn. Goederen De automobiliteit is ook in het goederenvervoer hard gegroeid. Goederen worden vooral over het water aangevoerd naar de Zeeuwse havens, maar 60 pro cent gaat over de weg naar de eindbestemming. Overigens neemt het aandeel van de bin nenvaart in het binnenlandse goederenvervoer wel toe. Het spoor blijft in Zeeland van mi niem belang. Ook het bevorderen van de ver keersveiligheid wil niet erg vlotten. Na tien jaar is nog steeds geen sprake van een dui delijke afname van het aantal verkeersdoden en -gewonden. De hoop blijft gevestigd op het project Duurzaam Veilig, zodat in 2010 toch een goed resultaat geboekt kan worden. De conclusies uit de evaluatie zijn belangrijk voor het nieuwe provinciaal verkeers- en ver voersplan dat de provincie moet maken, in navolging van het binnenkort te verschijnen na tionaal verkeers- en vervoers- plan. Volgens de evaluatie moet niet meer worden gemikt op ef-' fecten (percentages meer of minder) maar op concrete en dus haalbare en meetbare doe len (kilometers fietspad). Dan ook kan het provinciebestuur worden afgerekend op de uit komsten van het beleid. Verder wordt geadviseerd in het nieuwe verkeers- en vervoers plan duidelijkere keuzes te ma ken. Het huidige plan is te veel een compromis waarin met de belangen van alle betrokkenen (zoals wegbeheerders, wegge-, bruikers, bedrijfsleven en mi lieubeweging) rekening wordt gehouden. Daai'door is het niet, creatief en stuurt het niet in één, richting. Zeeuwse situatie Het provinciebestuur dient het' beleid ook beter af te stemmen- op de Zeeuwse situatie. Sommi ge delen van de provincie zijn bijvoorbeeld aangewezen op de auto als vervoermiddel. Zulke gegevens moeten vertaald wor den in het beleid. Tot nu toe werd te veel gekeken naar lan-, delijke doelstellingen. Overigens is het niet mogelijk een beleid voor tien jaar vast te, leggen, waarschuwt het evalua- tierapport. Ontwikkelingen waar het provinciebestuur geen grip op heeft zullen voortdu- ï'end tot nieuwe situaties leiden. Het beleid moet ruimte in zich hebben om op die veranderin gen in te spelen. Provinciale Staten bespreken de evaluatie binnenkort in de commissie verkeer en vexvoer. KRUININGEN - Bij de carpool-; plaats aan de Zanddijk in Krui- ningen is vrijdag een bromfiets' gestolen. De 17-jarige eigenaar uit de gemeente Reimerswaal. heeft aangifte gedaan van dief stal. VLISSINGEN - In de nacht van donderdag op vrijdag is een ruit vernield van een auto die gepar keerd stond aan de Koudekerk-, seweg in Vlissingen. Ademhalen als dagelijkse strijd Ademhalen. Het lijkt de gewoonste zaak van de wereld. Toch leveren 1.6 miljoen mensen in Nederland dagelijks een gevecht om voldoende lucht. Deze mensen hebben astma, chronische bronchitis of longemfyseem. Ademnood is bedreigend, soms zelfs levensbedreigend. Luchtwegaandoeningen zijn wereldwijd de derde doodsoorzaak. De behandeling wordt gelukkig steeds beter. Maar astma, chronische bronchitis en longemfyseem zijn nog steeds niet te genezen. Sterker nog: steeds meer men sen krijgen last van hun luchtwegen. vecht Het Astma Fonds kent geen adempauze. Steun patiënten in hun luchtgevecht! U kunt uw gift overmaken'op girorekening 55055 of bankrekening 33.59.58.885. Alvast bedankt. 80 huizen voor alleenstaande moeders in de krottenwijken van Mexico. H O m e PI a n Meer informatie? Bel 076-573 67 36 of stuur een briefje naar HomePlan postbus 6849,4802 HV Breda. Schapsvoorzitter M. Houtman (lopend links) heeft net het bord voor het nieuwe gebouw onthuld. Met symbolische sleutels openende hij vervolgens het nieuwe onderkomen. foto Marijke Folkertsma

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 64