Recreatieschap in nieuw gebouw groeit veel harder
y
Giro
55055
Kinderkamer
Gezocht
PZC
Astma
Fonds
dan provincie wil
PvdA houdt Vlissingen aan afspraak theater
'n beetje huur
voor 'n verre buur
giro: 236700
14
De Grevelingen samen met Staatsbosbeheer op vertrouwde plek aan de haven Gcbfllik VHÏÏ «illto
Kledingpop
gestolen
Brommer weg
Autoruit vernield
zaterdag 11 november 2000
door Piet Kleemans
ZONNEMAIRE - Natuur- en
Recreatieschap De Grevelingen
is terug op het oude nest in een
nagelnieuw kantoor, aan de ha
ven van Bomnienede bij Zonne-
raaire. Het schap begint in het
vrijdag officieel in gebruik ge
nomen gebouw aan een nieuw
hoofdstuk in haar geschiedenis.
De basisinrichting van het ge
bied is klaar en het schap kan
zich nu meer gaan richten op het
beheer. Het daarvoor beschik
bare budget is verhoogd van 1,2
naar 2 miljoen gulden.
Het eerste kantoor van het Gre-
velingenschap was ook aan de
haven van Bommenede te vin
den, maar een geweldig onder
komen was dat niet. Schapsdi
recteur J. Lodders: „De muizen
dansten er op tafel en Margot
was gespecialiseerd in het om
gaan met ploffende olieka
chels."
In 1991 verhuisde het schap
naar Brouwershaven ,waar een
aan het stadhuis grenzend kan
toor werd betrokken. Knus,
maar aan de krappe kant, Lod
ders: „En toen het stadhuis leeg
kwam te staan en ook het VW
vertrok, werd het daar wel een
beetje eenzaam."
Staatsbosbeheer kampte met
soortgelijke problemen. Het
kantoor bij de haven verkeerde
in dusdanig slechte staat dat
vervanging op korte termijn
dringend noodzakelijk werd.
Staatsbosbeheer en Grevelin-
genschap staken daarom de
koppen bij elkaar en uiteinde
lijk rolde uit dat overleg het
plan om een gezamenlij k onder
komen aan de haven van Bom
menede neer te zetten, waar dan
ook nog ruimte voor huisvesting
van de directie visserij van het
ministerie van Landbouw, Na
tuurbeheer en Visserij inge
ruimd kon worden.
Prefab
Het nieuwe gezamenlijke kan
toor kwam er niet zonder slag of
stoot. De vertegenwoordiger
van het ministerie van LNV bin
nen de Raad van Bestuur van
het Grevelingenschap zag er ei
genlijk de noodzaak niet zo van
in. De man bleek echter een roe
pende in de woestijn en nadat
het besluit gevallen was ging de
bouw bijzonder snel. In nog
geen twee maanden tijd werd a
raison van bijna zeven ton een
prefab-gebouw neergezet.
Een gebouw met alles erop en
eraan. Goed geïsoleerd en be
veiligd. Voorzitter M. Houtman
van het natuur en recreatie
schap: „Als schap willen wij een
bepaalde kwaliteit uitstralen,
en die kwaliteit moet je dan ook
terugzien in de huisvesting. En
dat is gelukt,want je ziet dat dit
gebouw met zorg vormgegeven
is."
Om ervoor te zorgen dat de kwa
liteit van het Grevelingenge-
bied goed blijft, werd vrijdag
tijdens de vergadering van de
Raad van Bestuur (die aan de
opening van het nieuwe kantoor
vooraf ging) met algemene
stemmen besloten om het jaar
lijks budget voor groot onder
houd aan verhardingen, gebou
wen, steigers en dergelijke te
verhogen van 1.2 naar 2 miljoen
gulden.
MIDDELBURG- In het cen
trum van Middelburg is donder
dagavond een pop met kleding
gestolen.
De pop hing buiten een winkel.
De waarde van de kleding be
draagt enkele honderden gul
dens.
door Richard Hoving en Edith Ramakers
MIDDELBURG - De Middelburgse wet
houder R. Visser (AOV/Unie55+, cultuur)
moet de Vlissingse weigering om mee te
betalen aan de bouw vaneen nieuw thea
ter niet over zijn kant laten gaan. Binnen
het stadsgewest zijn klip en klare afspra
ken gemaakt over de gezamenlijke aan
pak van een zwembad en een schouw
burg. Dat stelt de fractie van de PvdA in
de gemeenteraad van Middelburg.
De opstelling van Vlissingen tast volgens
de PvdA de geloofwaardigheid van het
stadsgewest aan. In schriftelijk vragen
aan het college verwijst de fractie naar
het ruimtelijk plan stedelijk gebied Wal
cheren 2010. In dit plan, dat door beide
gemeenteraden is vastgesteld, staat dat
de bouw en exploitatie van een A-theater
in Middelburg en een zwembad in Vlis
singen gezamenlijk worden aangepakt.
„Aan de inwoners van Middelburg valt
niet uit te leggen waarom wel een zwem
bad op Vlissings grondgebied wordt ge
bouwd en geen theater in Middelburg."
De Vlissingse wethouder L. C. Poppe-de
Looff (CDA, cultuur) deed het zoge
noemde 'dubbelbesluit' vrijdag in de be
grotingsvergadering af als een inspan
ningsverplichting. Een vreemde zaak
vond .J. Koppejan van de RPCU. „U be
grijpt dat ik niet voor een A-theater ben,
maar er staat toch een duidelijke af
spraak in het ruimtelijke plan Walcheren
2010 over de koppeling?" De PvdA voel
de zich overvallen door het besluit van
het college. Poppe-de Looff zei toe bin
nenkort op. het onderwerp terug te ko
men.
Visser wil de vragen van de Middelburg
se PvdA dinsdag in het college van B en W
bespreken. De wethouder sluit niet uit
dat hij nog een poging gaat doen om Vlis
singen op andere gedachten te brengen.
Geheimhouding
De Middelburgse wethouder werd vorige
week donderdag op de hoogte gesteld
van het Vlissingse besluit. Begin deze
week tijdens de begrotingsbehandeling
zweeg hij daarover. Poppe-de Looff
maakte het een dag later bekend. Sociaal
Democraten Middelburg, D66 en SGP
reageerden onthutst. Volgens hen heeft
Visser informatie achtergehouden voor
de gemeenteraad. De wethouder stelde
op zijn beurt dat hem geheimhouding
was opgelegd.
Poppe-de Looff ontkende gisteren dat ze
Visser gevraagd had zijn mond te hou
den. „Ik heb niet om vertrouwelijkheid
gevraagd. Visser heeft zich gewoon colle
giaal opgesteld door mij de kans te geven
eerst de gemeenteraad van Vlissingen te
informeren."
door Maurits Sep
MIDDELBURG - Dc groei van
de automobiliteit in Zeeland
gaat veel harder dan de provin
cie wil. Zij kan dat echter niet
tegenhouden. Het toegenomen
gebruik van de auto wordt be
paald door de groei van de eco
nomie en van de bevolking en
daar heeft het provinciebestuur
geen invloed op.
Dit blijkt uit de evaluatie van
het regionaal verkeers- en ver
voersplan. De provincie stelde
zichzelf daarin tot taak de auto
mobiliteit tot 2010 met maxi
maal 35 procent te laten groei
en. Die norm is nu echter al
overschreden.
Pogingen om de Zeeuwen uit de
auto en in de bus of op de fiets te
krijgen, zijn niet goed van de
grond gekomen. Terugdringen
van het autogebruik vereist een
mentaliteitsverandering bij de
automobilist en dat is een tijd
rovende zaak, meldt de evalua
tie. De effecten van het provin
ciaal beleid zullen pas over
enkele jaren merkbaar zijn.
Goederen
De automobiliteit is ook in het
goederenvervoer hard gegroeid.
Goederen worden vooral over
het water aangevoerd naar de
Zeeuwse havens, maar 60 pro
cent gaat over de weg naar de
eindbestemming. Overigens
neemt het aandeel van de bin
nenvaart in het binnenlandse
goederenvervoer wel toe. Het
spoor blijft in Zeeland van mi
niem belang.
Ook het bevorderen van de ver
keersveiligheid wil niet erg
vlotten. Na tien jaar is nog
steeds geen sprake van een dui
delijke afname van het aantal
verkeersdoden en -gewonden.
De hoop blijft gevestigd op het
project Duurzaam Veilig, zodat
in 2010 toch een goed resultaat
geboekt kan worden.
De conclusies uit de evaluatie
zijn belangrijk voor het nieuwe
provinciaal verkeers- en ver
voersplan dat de provincie moet
maken, in navolging van het
binnenkort te verschijnen na
tionaal verkeers- en vervoers-
plan. Volgens de evaluatie moet
niet meer worden gemikt op ef-'
fecten (percentages meer of
minder) maar op concrete en
dus haalbare en meetbare doe
len (kilometers fietspad). Dan
ook kan het provinciebestuur
worden afgerekend op de uit
komsten van het beleid.
Verder wordt geadviseerd in het
nieuwe verkeers- en vervoers
plan duidelijkere keuzes te ma
ken. Het huidige plan is te veel
een compromis waarin met de
belangen van alle betrokkenen
(zoals wegbeheerders, wegge-,
bruikers, bedrijfsleven en mi
lieubeweging) rekening wordt
gehouden. Daai'door is het niet,
creatief en stuurt het niet in één,
richting.
Zeeuwse situatie
Het provinciebestuur dient het'
beleid ook beter af te stemmen-
op de Zeeuwse situatie. Sommi
ge delen van de provincie zijn
bijvoorbeeld aangewezen op de
auto als vervoermiddel. Zulke
gegevens moeten vertaald wor
den in het beleid. Tot nu toe
werd te veel gekeken naar lan-,
delijke doelstellingen.
Overigens is het niet mogelijk
een beleid voor tien jaar vast te,
leggen, waarschuwt het evalua-
tierapport. Ontwikkelingen
waar het provinciebestuur geen
grip op heeft zullen voortdu-
ï'end tot nieuwe situaties leiden.
Het beleid moet ruimte in zich
hebben om op die veranderin
gen in te spelen.
Provinciale Staten bespreken
de evaluatie binnenkort in de
commissie verkeer en vexvoer.
KRUININGEN - Bij de carpool-;
plaats aan de Zanddijk in Krui-
ningen is vrijdag een bromfiets'
gestolen. De 17-jarige eigenaar
uit de gemeente Reimerswaal.
heeft aangifte gedaan van dief
stal.
VLISSINGEN - In de nacht van
donderdag op vrijdag is een ruit
vernield van een auto die gepar
keerd stond aan de Koudekerk-,
seweg in Vlissingen.
Ademhalen als dagelijkse strijd
Ademhalen. Het lijkt de gewoonste zaak
van de wereld. Toch leveren 1.6 miljoen
mensen in Nederland dagelijks een
gevecht om voldoende lucht.
Deze mensen hebben astma, chronische
bronchitis of longemfyseem.
Ademnood is bedreigend, soms zelfs
levensbedreigend. Luchtwegaandoeningen
zijn wereldwijd de derde doodsoorzaak.
De behandeling wordt gelukkig steeds
beter. Maar astma, chronische bronchitis
en longemfyseem zijn nog steeds niet te
genezen. Sterker nog: steeds meer men
sen krijgen last van hun luchtwegen.
vecht
Het Astma Fonds kent geen adempauze.
Steun patiënten in hun luchtgevecht!
U kunt uw gift overmaken'op
girorekening 55055 of bankrekening
33.59.58.885. Alvast bedankt.
80 huizen voor alleenstaande moeders in de krottenwijken van Mexico. H O m e PI a n
Meer informatie? Bel 076-573 67 36 of stuur een briefje naar HomePlan postbus 6849,4802 HV Breda.
Schapsvoorzitter M. Houtman (lopend links) heeft net het bord voor het nieuwe gebouw onthuld. Met symbolische sleutels openende hij
vervolgens het nieuwe onderkomen. foto Marijke Folkertsma