Langverwachte baby voor Jaguar PZC Dieseloffensief van Volkswagen Land Rover streeft naar marktleiderschap Slimme Steppenwolf 35 Pajero Facelift Alto Fietschip Micra zaterdag 11 november 2000 Jaguar kondigde het jaren geleden al aan: er zou uit breiding van het gamma naar beneden komen. Eerst met de S-type in de klasse van de BMW 5-serie en de Mercedes E-klasse, en nu nog een klasse lager met een echte concurrent voor de BMW 3, de Audi A4 en Mer cedes C. Ga even zitten voor de nieuwe baby-Jag, de Ja guar X-Type. Met een vanafprijs van circa 80.000 gulden is de Jaguar X-Type voor een veel grotere groep mensen bereikbaar dan de grotere modellen, die boven de ton beginnen. Jaguar rekent daarom ook op een verdubbe ling van de totale productie van het merk van 100.000 naar 200.000 auto's per jaar. DeX- Type zal officieel worden gepre senteerd op de Autosalon van Genève in maart van het vol gend jaar en komt in de zomer op de Nederlandse markt. Jaguar maakte bij de ontwikke ling van de X-Type gebruik van de parallelle ontwikkeling van de nieuwe Mondeo van moeder maatschappij Ford. Er zijn wel iswaar geen zichtbare en voel bare overeenkomsten tussen de twee auto's, maar de bodem plaat en de crashstructuur van de Mondeo en de X-Type zijn identiek en dat brengt het per centage gelijke delen op onge veer 20 procent. Wielophanging Eigenlijk moet de Mondeo meer gezien worden als een donor voor de X-Type. Zelfs de bo demplaat en de wielophangin gen werden niet zomaar overge nomen. De Jaguar X-Type heeft De Jaguar X-Type. in vergelijking met de Mondeo een vier centimeter kortere wielbasis en een andere wielop hanging. Zelfs voor de bestu ring vertrouwde Jaguar alleen op een eigen ontwikkeling. Eigenlijk kun je alleen aan de plaatsing van de motor zien dat er met Ford gedeeld moest wor den. De 2,5 of 3,0 liter V6 staat dwars voorin, omdat de Mondeo ontwikkeld is voor voorwiel - aandrijving. Jaguar moest deze constructie wel overnemen, maar voorziet de X-Type van permanente vierwielaandrij- ving. Het is overigens niet on denkbaar dat er in de toekomst nog een goedkopere basisversie van de X-Type verschijnt met alleen voorwielaandrijving en een 2,2 liter V6-motor. Veel zal afhangen van de acceptatie van de X-Type in deze vorm. Ook diesel Jaguar heeft er in elk geval alles aan gedaan om bij het uiterlijk geen twijfel te laten bestaan over de herkomst. De X-Type is onmiskenbaar een Jaguar; hij lijkt op foto's zelfs als twee druppels water op de grote XJ sedan. Dubbele ronde koplam pen, waarvan de vorm in de mo torkap doorloopt, een chique grille en die typische licht aflo pende achterkant maken er ei genlijk een nog elegantere auto van dan de S-Type. De X-Type is overigens 4,70 meter lang, 1,80 meter breed en 1,40 meter lang. In het interieur heerst een echte Jaguar-sf eermaar het ge heel maakt toch wel een heel op geruimde indruk. Het dash board lijkt uit één stuk hout te zijn gemaakt waarin een uitspa ring voor het instrumentenpan eel is te vinden. Een dominante positie in het interieur krijgt de middenconsole met een grote monitor. Bij de keuze van de motoren grijpt Jaguar terug op de V6- motor uit de S-Type (familie van de Duratec V6 van Ford). Als 3,0 liter machine levert hij 235 pk en in een tot 2,5 liter ver kleinde uitvoering komt er 190 pk uit de zescilinder. Jaguar heeft de beide motoren wel in grijpend gewijzigd om de sou plesse en de draaikarakteristiek te verbeteren. Zoals al gemeld wordt er tevens gedacht over een 2,2 liter versie van die mo tor. Bovendien moet in de toe komst ook een dieselmotor niet worden uitgesloten. Ford werkt samen met Peugeot aan een nieuwe generatie com mon rail dieselmotoren met zes, acht en tien cilinders. De zesci linder met een inhoud van iets minder dan drie liter is zeer ge schikt voor de X-Type. Stationwagon Nu Jaguar zich in de populaire klasse begeeft, kan het merk ook andere belangrijke trends niet meer negeren. Zo wordt er ook gewerkt aan een combiversie van de X-Type, want 40 procent van de verkochte auto's in deze klasse is immers een stationwa gon. Deze Stationwagon komt vermoedelijk in de herfst van 2002 op de markt. Verder zal Ja guar de serie ook uitbouwen met een extra sportief model, naar het voorbeeld van de BMW M3. Deze X-iype R krijgt naar alle waarschijnlijkheid een 3,0 liter V6-motor met compressor en 300 pk. Voorlopig vormt dat de kroon op de X-iype, maar toekomstige varianten mogen we zeker niet uitsluiten. Jaguar maakt im mers deel uit van de Premie Au tomotive Group van Ford, met aan het hoofd de ex-BMW ont wikkelingschef Wolfgang Reitzle, Hij was in de jaren ne gentig verantwoordelij k voor de succesvolle uitbouw van de 3- serie van BMW. En die kennis en ervaring komt hem van pas bij het op de kaart zetten van Ja guar in een populairdere klasse. Mario Vos De nieuwe Mitsubishi Pajero is recent ook als bestelauto op de markt gekomen. Bij deze versie is de achterbank verwijderd en is een laadvloer aangebracht, en daarmee hoeft bij de aankoop geen BPM te worden betaald. Daardoor is de Pajero Van, zoals de auto heet, vanaf 55.145 gul den exclusief BTW te leveren. Bij de Pajero Van is er keuze uit een driedeurs model met korte wielbasis en een vijfdeurs met lange wielbasis. Daarnaast is er keuze uit een 3,5 liter V6-motor met 202 pk, een 2,5 liter turbo diesel met 100 pk erf een 3,2 liter direct ingespoten turbodiesel met 165 pk. Daarnaast kan de koper kiezen uit drie uitrus tingsniveaus. Lancia heeft de Ypsilon-reeks een facelift gegeven. Het gaat om een vrij bescheiden verande ring van de buitenkant en enke le wijzigingen aan het interieur Bij de buitenkant gaat het om veranderingen aan de bumpers en de toepassing van koplam pen met helder glas. Ook zijn de achterlichten veranderd. Bij al le versies van de Ypsilon zijn de bumpers in de kleur van de car rosserie uitgevoerd. Het interieur van de Ypsilon heeft een beter afleesbaar in strumentarium gekregen, het stuurwiel is veranderd en er zijn andere kledingsstoffen geko men. Bij de motoren is er nog steeds keuze uit een 1,2 liter mo tor met 60 pk of een iets sterkere variant daarop met 80 pk. Batavus bouwt bij alle fietsen duurder dan 1500 gulden een antidiefstal chip in. Het is een langwerpig voorwerpje van nog geen twee centimeter lang, dat op twee plekken in het frame wordt ingebouwd. De fabriek verklapt niet waar precies. Al leen de politie kan met speciale apparatuur de gegevens van de chip aflezen. Batavus wil op de ze manier andere fietsfabrikan- ten en de politie aansporen nu werkelijk actie te ondernemen tegen fietsendiefstal. Als een auto in de populaire klasse ruim acht jaar op de markt is, zou je eigenlijk wel een compleet nieuw model mogen verwachten, Nissan geeft de Mi cra echter alleen een facelift. En dat is dan de tweede in enkele jaren tijd. De uiterlijke wijzi gingen zijn vrij beperkt, de ver nieuwingen hebben vooral be trekking op het interieur en de techniek. De auto kreeg een for sere voorbumper, de grille komt met de chroom afwerking wat prominenter voor de dag en de koplampen zijn achter helder glas geplaatst. Het interieur is grondiger onder handen geno men. Het dashboard is in twee kleuren uitgevoerd en is afge werkt met diverse zilverkleuri ge details. Het meest belangwekkende nieuws is te vinden onder de mo torkap. Daar is een vanwege emissie-eisen licht gewijzigde éénliter benzinemotor te vin den, terwijl de 1,3 liter motor werd vergroot tot 1,4 liter. De Suzuki Alto is de voordelig ste kleine auto. Dat blijkt uit een onderzoek van de Consumen tenbond naar de kosten van au to's. De gemiddelde kosten per model blijken bij de Alto in G A- uitvoering het laagst, gerekend over een periode van 2,5 jaar én gerekend over een periode van 5 jaar In het onderzoek is uitge gaan van een jaarkilometrage van 16.000. BMW heeft er een, Audi heeft er een, en dus mócht Mercedes- Benz niet achterblijven met een direct ingespoten achtcilinder diesel. Met deze S 400 CDI heeft Mercedes nu de krachtigste per sonenauto met dieselmotor ter wereld in huis. De direct inge spoten biturbo met waterge- koelde interkoeler (V8 met 32 kleppen) kan 250 pk naar de achterwielen stuwen en bij 1700 toeren is al een koppel van 560 Nm voorhanden. De superdiesel is niet alleen muisstil, maar bo vendien bloedsnel. In 7,7 secon den ligt de 100 km/u binnen be reik. Zijn topsnelheid is 250 km/u en de manier waarop die top wordt bereikt, is zonder meer indrukwekkend. De S 400 CDI zal op het circuit beslist geen gek figuur slaan. Handigheidje van de Steppenwolf. T Toorlopig heeft Audi hem de naam Steppenwolf gegeven. Maar V of hij onder die naam ook op de markt wordt gebracht, is nog onzeker, want het gaat hier om een prototype van een zeer luxe, vierwielaangedreven terreinwagen. Het ding beschikt over twee slimmigheidjes: onder de kofferruimte is er een handige schuifla voor het reserevewiel. Daarnaast heeft hij twee uitklapbare tree plankjes, waardoor bijvoorbeeld de skibox gemakkelijker bereik baar is. De vier wielen worden aangedreven door een 3.2 liter V6, goed voor 225 pk. Voor het ruige terrein is het mogelijk de carrosse rie maximaal zes centimeter te verhogen. Het gaat goed met Land Ro ver in Nederland. Het Brit se 4x4-merk denkt dit jaar in Nederland uit te komen op zo'n 2750 nieuw verkochte auto's en daarmee is het na Suzuki het best verkopende terreinauto merk. Land Rover streeft overi gens nadrukkelijk naar het marktleiderschap in het 4x4- segment, waarbij het nogal wat verwacht van twee nieuwe Freelander-versies: een 2,5 liter zescilinder (waarnaar lang is. uitgekeken) en een nieuwe 2,0 liter turbodiesel met common railtechniek. Ook organisatorisch is er het nodige aan de hand bij Land Ro ver, want na vele tientallen ja ren is het merk nu losgeweekt van Rover. Rover en Land Rover maakten tot begin dit jaar deel uit van de BMW Group, dat in maart het hechte duo scheidde. Rover kwam in handen van het Phoenix-consortium en Land Rover werd verkocht aan Ford, dat het beroemde merk prompt onderbracht in zijn Premier Au tomotive Group, waarvan ook Jaguar, Aston Martin, Volvo en Lincoln deel uitmaken. Land Rover bevindt zich der halve in goed gezelschap en het is dan ook geen toeval dat de Ne derlandse importvestiging per 1 januari verhuist van Vianen naar het Volvo-onderkomen in Beesd. Daar zullen Volvo en Land Rover een aantal activi teiten samen gaan doen, maar naar buiten toe hun eigen iden titeit behouden. Directeur van Land Rover Ne derland is de van Rover afkom stige Piet Aanraad, volgens wie er in vijf jaar tijd veel gebeurd is met het merk. „In 1995 verkoch ten we nog 550 auto's per jaar en dit jaar komen we uit op 2750. We streven er overigens naar om binnen een jaar of vier vierdui zend auto's per jaar te verko pen." Profiteren Volgens Guido Pot, de marke ting manager van de nieuwe Land Rover-organisatie, mag zijn merk blij zijn met een moe der als Ford. „Je merkt dat Ford ons merk toch anders benadert. BMW wilde vooral profiteren van de 4x4-kennis bij Land Rover, maar Ford treedt heel anders op. Dat is per slot van re kening zélf wereldwijd markt leider met vierwielaangedreven auto's. Het begrijpt dus heel goed hoe het op de 4x4-markt werkt. En dus kunnen we nu al aankondigen dat er volgend jaar al een geheel nieuwe Range Rover zal worden gepresen teerd Ford zet er du idelijk vaart achter", aldus Pot, volgens wie Land Rover de afgelopen jaren het tij wel heeft mee gehad. ,,Tja, het 4x4-segment in de au tomarkt is in korte tijd gegroeid van 1,5 naar 2 procent en na tuurlijk heeft de introductie van de Freelander in 1997 voor veel extra verkopen gezorgd. We hebben dit jaar 1150 Freelan- ders verkocht en met de nieuwe versies moet dat aantal nog wel kunnen doorstijgen naar 1400." De droge cijfers maken overi gens duidelijk dat in 4x4-land Suzuki en Land Rover samen één derde van de markt in han den hebben. Suzuki verkocht tot en met september van dit jaar ruim 2300 auto's, wat een marktaandeel van 17 procent betekent. Land Rover kwam uit op 2253, wat 16,5 procent bete kent. Nummer drie, Nissan, blijft met 8,5 procent ver achter bij de twee hoofdrolspelers. Om Suzuki, dat overigens in een beduidend lager prijssegment opereert, voorbij te streven, heeft Land Rover Nederland een ambitieus marketingpro gramma opgesteld. Belangrijke onderdelen daarvan zijn een ei gen kledinglijn (Land Rover Gear), een programma van ex clusieve (dus dure) reizen naar bijvoorbeeld de Himalaya (Ad- venture) en een veelomvattend programma voor gebruikte au to's (Land Rover Original). Sa men met aanpassingen bij alle achttien Nederlandse dealers moet die aanpak van Land Ro ver de marktleider maken in 4x4-land. Daarbij komt uiteraard de ver Land Rover komt met de Freelander V6. breding van het Freelander- programma van pas. Met de komst van de Freelander V6 bij voorbeeld wordt 'Young mister Land Rover' immers eindelijk voorzien van de motor waarom al vanaf de introductie werd ge vraagd. Bij zijn lancering, in 1997, was de kritiek op de Free lander vooral dat de motorise ring een tikje aan de magere kant was. De onder de motorkap bijna niet terug te vinden 1,8 li ter benzinemotor, bekend uit de MGF, voldeed, maar daar was ook alles mee gezegd. En de 2,0 liter dieselmotor had dan wel trekkracht, maar liep nogal rauw. Land Rover weerlegde wel, dat door de toepassing van een gewichtsbesparende, zelfdra gende carrosserie, met relatief lichte motoren kon worden vol staan, maar duidelijk was dat met een V6 de Freelander-lijn pas écht het imago zou hebben dat de auto verdient. Bovendien was die motor gewoon beschik baar, want die werd al geleverd in eerst de Rover 800 en vervol gens in diens opvolger, de 75. Waarom Land Rover (of mis schien BMW wel) zo lang heeft gewacht met de lancering van de Freelander V6, zal wel altijd een raadsel blijven, maar nu is de auto er dan. Hij is met 177 pk in één klap bijna 50 procent sterker dan de (gewoon lever baar blijvende) 1.8 en met zijn koppel van 240 Nm uitermate soepel in het verkeer en sterk in het terrein. De V6 wordt standaard gekop peld aan een vijftraps automaat met Steptronic, welke laatste voorziening het mogelijk maakt om met de hand te schakelen. Mario Vos Het is bijna 25 jaar geleden dat Volkswagen een revolu tie teweegbracht voor de diesel motor. In de compacte VW Golf bracht het Duitse merk een lich te en krachtige dieselmotor uit. Liefst 50 pk werd ontlokt aan een 1,5 liter viercilinder motor. Nu presenteert Volkswagen echter een dieselmotor waaruit drie keer zoveel vermogen wordt gehaald: een turbodiesel met 1,9 liter inhoud en een in drukwekkende 150 pk. Een verdrievoudiging van het vermogen in 25 jaar tijd heeft waarschijnlijk niemand voor mogelijk gehouden. Maar met name het laatste decennium van de vorige eeuw heeft de diesel motor een stormachtige ont wikkeling doorgemaakt. De turbodiesel was er al, maar di recte inspuiting bracht nieuwe impulsen. Pompverstuiver Vervolgens werden er nieuwe inspuitsystemen bedacht: Fiat kwam met de inmiddels zeer po pulaire common rail inspuiting voor de dag, Volkswagen intro duceerde de pompverstuiver. En die laatste vondst geeft nu de De Volkswagen Golf TDI. Golf Turbodiesel de prestaties van een GTI. De pompverstuiver dankt zijn naam aan de combinatie van een kleine pomp en de inspuit- verstuiver in de cilinderkop van de motor. Elke cilinder heeft z'n eigen pompverstuiver en die wordt aangedreven door een aparte nokkenas. Alleen zo is het volgens Volkswagen moge lijk om de gewenste druk in het systeem op te bouwen zonder dat er lekverliezen optreden. Die brandstofdruk bereikt een indrukwekkende waarde van 2050 bar. En dat is volgens VW een belangrijke voorwaarde om het vermogen te verhogen en de schadelijke componenten in de uitlaatgassen te verminderen. Varianten Volkswagen leverde de 1,9 liter turbodiesel met pompverstui ver al enige tijd in een 115 pk versie. Nu worden er echter meerdere varianten van die mo tor gebouwd. Als topversie voor de Volkswagen Passat is er sinds kort een 130 pk uitvoering, ter wijl de basis turbodiesel over enige tijd de 100 pk pompver stuiver turbodiesel zal zijn, want de 90 pk turbodiesel gaat verdwijnen. De reeks motoren wordt bekroond met een extra krachtige versie met liefst 150 pk. Mario Vos

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 35