Langverwachte baby voor Jaguar
PZC
Dieseloffensief van Volkswagen
Land Rover streeft
naar marktleiderschap
Slimme Steppenwolf
35
Pajero
Facelift
Alto
Fietschip
Micra
zaterdag 11 november 2000
Jaguar kondigde het jaren
geleden al aan: er zou uit
breiding van het gamma
naar beneden komen. Eerst
met de S-type in de klasse
van de BMW 5-serie en de
Mercedes E-klasse, en nu
nog een klasse lager met een
echte concurrent voor de
BMW 3, de Audi A4 en Mer
cedes C. Ga even zitten voor
de nieuwe baby-Jag, de Ja
guar X-Type.
Met een vanafprijs van circa
80.000 gulden is de Jaguar
X-Type voor een veel grotere
groep mensen bereikbaar dan
de grotere modellen, die boven
de ton beginnen. Jaguar rekent
daarom ook op een verdubbe
ling van de totale productie van
het merk van 100.000 naar
200.000 auto's per jaar. DeX-
Type zal officieel worden gepre
senteerd op de Autosalon van
Genève in maart van het vol
gend jaar en komt in de zomer
op de Nederlandse markt.
Jaguar maakte bij de ontwikke
ling van de X-Type gebruik van
de parallelle ontwikkeling van
de nieuwe Mondeo van moeder
maatschappij Ford. Er zijn wel
iswaar geen zichtbare en voel
bare overeenkomsten tussen de
twee auto's, maar de bodem
plaat en de crashstructuur van
de Mondeo en de X-Type zijn
identiek en dat brengt het per
centage gelijke delen op onge
veer 20 procent.
Wielophanging
Eigenlijk moet de Mondeo meer
gezien worden als een donor
voor de X-Type. Zelfs de bo
demplaat en de wielophangin
gen werden niet zomaar overge
nomen. De Jaguar X-Type heeft
De Jaguar X-Type.
in vergelijking met de Mondeo
een vier centimeter kortere
wielbasis en een andere wielop
hanging. Zelfs voor de bestu
ring vertrouwde Jaguar alleen
op een eigen ontwikkeling.
Eigenlijk kun je alleen aan de
plaatsing van de motor zien dat
er met Ford gedeeld moest wor
den. De 2,5 of 3,0 liter V6 staat
dwars voorin, omdat de Mondeo
ontwikkeld is voor voorwiel -
aandrijving. Jaguar moest deze
constructie wel overnemen,
maar voorziet de X-Type van
permanente vierwielaandrij-
ving. Het is overigens niet on
denkbaar dat er in de toekomst
nog een goedkopere basisversie
van de X-Type verschijnt met
alleen voorwielaandrijving en
een 2,2 liter V6-motor. Veel zal
afhangen van de acceptatie van
de X-Type in deze vorm.
Ook diesel
Jaguar heeft er in elk geval alles
aan gedaan om bij het uiterlijk
geen twijfel te laten bestaan
over de herkomst. De X-Type is
onmiskenbaar een Jaguar; hij
lijkt op foto's zelfs als twee
druppels water op de grote XJ
sedan. Dubbele ronde koplam
pen, waarvan de vorm in de mo
torkap doorloopt, een chique
grille en die typische licht aflo
pende achterkant maken er ei
genlijk een nog elegantere auto
van dan de S-Type. De X-Type
is overigens 4,70 meter lang,
1,80 meter breed en 1,40 meter
lang. In het interieur heerst een
echte Jaguar-sf eermaar het ge
heel maakt toch wel een heel op
geruimde indruk. Het dash
board lijkt uit één stuk hout te
zijn gemaakt waarin een uitspa
ring voor het instrumentenpan
eel is te vinden. Een dominante
positie in het interieur krijgt de
middenconsole met een grote
monitor.
Bij de keuze van de motoren
grijpt Jaguar terug op de V6-
motor uit de S-Type (familie
van de Duratec V6 van Ford).
Als 3,0 liter machine levert hij
235 pk en in een tot 2,5 liter ver
kleinde uitvoering komt er 190
pk uit de zescilinder. Jaguar
heeft de beide motoren wel in
grijpend gewijzigd om de sou
plesse en de draaikarakteristiek
te verbeteren. Zoals al gemeld
wordt er tevens gedacht over
een 2,2 liter versie van die mo
tor. Bovendien moet in de toe
komst ook een dieselmotor niet
worden uitgesloten.
Ford werkt samen met Peugeot
aan een nieuwe generatie com
mon rail dieselmotoren met zes,
acht en tien cilinders. De zesci
linder met een inhoud van iets
minder dan drie liter is zeer ge
schikt voor de X-Type.
Stationwagon
Nu Jaguar zich in de populaire
klasse begeeft, kan het merk ook
andere belangrijke trends niet
meer negeren. Zo wordt er ook
gewerkt aan een combiversie
van de X-Type, want 40 procent
van de verkochte auto's in deze
klasse is immers een stationwa
gon. Deze Stationwagon komt
vermoedelijk in de herfst van
2002 op de markt. Verder zal Ja
guar de serie ook uitbouwen met
een extra sportief model, naar
het voorbeeld van de BMW M3.
Deze X-iype R krijgt naar alle
waarschijnlijkheid een 3,0 liter
V6-motor met compressor en
300 pk.
Voorlopig vormt dat de kroon op
de X-iype, maar toekomstige
varianten mogen we zeker niet
uitsluiten. Jaguar maakt im
mers deel uit van de Premie Au
tomotive Group van Ford, met
aan het hoofd de ex-BMW ont
wikkelingschef Wolfgang
Reitzle, Hij was in de jaren ne
gentig verantwoordelij k voor de
succesvolle uitbouw van de 3-
serie van BMW. En die kennis en
ervaring komt hem van pas bij
het op de kaart zetten van Ja
guar in een populairdere klasse.
Mario Vos
De nieuwe Mitsubishi Pajero is
recent ook als bestelauto op de
markt gekomen. Bij deze versie
is de achterbank verwijderd en
is een laadvloer aangebracht, en
daarmee hoeft bij de aankoop
geen BPM te worden betaald.
Daardoor is de Pajero Van, zoals
de auto heet, vanaf 55.145 gul
den exclusief BTW te leveren.
Bij de Pajero Van is er keuze uit
een driedeurs model met korte
wielbasis en een vijfdeurs met
lange wielbasis. Daarnaast is er
keuze uit een 3,5 liter V6-motor
met 202 pk, een 2,5 liter turbo
diesel met 100 pk erf een 3,2 liter
direct ingespoten turbodiesel
met 165 pk. Daarnaast kan de
koper kiezen uit drie uitrus
tingsniveaus.
Lancia heeft de Ypsilon-reeks
een facelift gegeven. Het gaat
om een vrij bescheiden verande
ring van de buitenkant en enke
le wijzigingen aan het interieur
Bij de buitenkant gaat het om
veranderingen aan de bumpers
en de toepassing van koplam
pen met helder glas. Ook zijn de
achterlichten veranderd. Bij al
le versies van de Ypsilon zijn de
bumpers in de kleur van de car
rosserie uitgevoerd.
Het interieur van de Ypsilon
heeft een beter afleesbaar in
strumentarium gekregen, het
stuurwiel is veranderd en er zijn
andere kledingsstoffen geko
men. Bij de motoren is er nog
steeds keuze uit een 1,2 liter mo
tor met 60 pk of een iets sterkere
variant daarop met 80 pk.
Batavus bouwt bij alle fietsen
duurder dan 1500 gulden een
antidiefstal chip in. Het is een
langwerpig voorwerpje van nog
geen twee centimeter lang, dat
op twee plekken in het frame
wordt ingebouwd. De fabriek
verklapt niet waar precies. Al
leen de politie kan met speciale
apparatuur de gegevens van de
chip aflezen. Batavus wil op de
ze manier andere fietsfabrikan-
ten en de politie aansporen nu
werkelijk actie te ondernemen
tegen fietsendiefstal.
Als een auto in de populaire
klasse ruim acht jaar op de
markt is, zou je eigenlijk wel een
compleet nieuw model mogen
verwachten, Nissan geeft de Mi
cra echter alleen een facelift. En
dat is dan de tweede in enkele
jaren tijd. De uiterlijke wijzi
gingen zijn vrij beperkt, de ver
nieuwingen hebben vooral be
trekking op het interieur en de
techniek. De auto kreeg een for
sere voorbumper, de grille komt
met de chroom afwerking wat
prominenter voor de dag en de
koplampen zijn achter helder
glas geplaatst. Het interieur is
grondiger onder handen geno
men. Het dashboard is in twee
kleuren uitgevoerd en is afge
werkt met diverse zilverkleuri
ge details.
Het meest belangwekkende
nieuws is te vinden onder de mo
torkap. Daar is een vanwege
emissie-eisen licht gewijzigde
éénliter benzinemotor te vin
den, terwijl de 1,3 liter motor
werd vergroot tot 1,4 liter.
De Suzuki Alto is de voordelig
ste kleine auto. Dat blijkt uit een
onderzoek van de Consumen
tenbond naar de kosten van au
to's. De gemiddelde kosten per
model blijken bij de Alto in G A-
uitvoering het laagst, gerekend
over een periode van 2,5 jaar én
gerekend over een periode van 5
jaar In het onderzoek is uitge
gaan van een jaarkilometrage
van 16.000.
BMW heeft er een, Audi heeft er
een, en dus mócht Mercedes-
Benz niet achterblijven met een
direct ingespoten achtcilinder
diesel. Met deze S 400 CDI heeft
Mercedes nu de krachtigste per
sonenauto met dieselmotor ter
wereld in huis. De direct inge
spoten biturbo met waterge-
koelde interkoeler (V8 met 32
kleppen) kan 250 pk naar de
achterwielen stuwen en bij 1700
toeren is al een koppel van 560
Nm voorhanden. De superdiesel
is niet alleen muisstil, maar bo
vendien bloedsnel. In 7,7 secon
den ligt de 100 km/u binnen be
reik. Zijn topsnelheid is 250
km/u en de manier waarop die
top wordt bereikt, is zonder
meer indrukwekkend. De S 400
CDI zal op het circuit beslist
geen gek figuur slaan.
Handigheidje van de Steppenwolf.
T Toorlopig heeft Audi hem de naam Steppenwolf gegeven. Maar
V of hij onder die naam ook op de markt wordt gebracht, is nog
onzeker, want het gaat hier om een prototype van een zeer luxe,
vierwielaangedreven terreinwagen. Het ding beschikt over twee
slimmigheidjes: onder de kofferruimte is er een handige schuifla
voor het reserevewiel. Daarnaast heeft hij twee uitklapbare tree
plankjes, waardoor bijvoorbeeld de skibox gemakkelijker bereik
baar is. De vier wielen worden aangedreven door een 3.2 liter V6,
goed voor 225 pk. Voor het ruige terrein is het mogelijk de carrosse
rie maximaal zes centimeter te verhogen.
Het gaat goed met Land Ro
ver in Nederland. Het Brit
se 4x4-merk denkt dit jaar in
Nederland uit te komen op zo'n
2750 nieuw verkochte auto's en
daarmee is het na Suzuki het
best verkopende terreinauto
merk. Land Rover streeft overi
gens nadrukkelijk naar het
marktleiderschap in het 4x4-
segment, waarbij het nogal wat
verwacht van twee nieuwe
Freelander-versies: een 2,5 liter
zescilinder (waarnaar lang is.
uitgekeken) en een nieuwe 2,0
liter turbodiesel met common
railtechniek.
Ook organisatorisch is er het
nodige aan de hand bij Land Ro
ver, want na vele tientallen ja
ren is het merk nu losgeweekt
van Rover. Rover en Land Rover
maakten tot begin dit jaar deel
uit van de BMW Group, dat in
maart het hechte duo scheidde.
Rover kwam in handen van het
Phoenix-consortium en Land
Rover werd verkocht aan Ford,
dat het beroemde merk prompt
onderbracht in zijn Premier Au
tomotive Group, waarvan ook
Jaguar, Aston Martin, Volvo en
Lincoln deel uitmaken.
Land Rover bevindt zich der
halve in goed gezelschap en het
is dan ook geen toeval dat de Ne
derlandse importvestiging per 1
januari verhuist van Vianen
naar het Volvo-onderkomen in
Beesd. Daar zullen Volvo en
Land Rover een aantal activi
teiten samen gaan doen, maar
naar buiten toe hun eigen iden
titeit behouden.
Directeur van Land Rover Ne
derland is de van Rover afkom
stige Piet Aanraad, volgens wie
er in vijf jaar tijd veel gebeurd is
met het merk. „In 1995 verkoch
ten we nog 550 auto's per jaar en
dit jaar komen we uit op 2750.
We streven er overigens naar om
binnen een jaar of vier vierdui
zend auto's per jaar te verko
pen."
Profiteren
Volgens Guido Pot, de marke
ting manager van de nieuwe
Land Rover-organisatie, mag
zijn merk blij zijn met een moe
der als Ford. „Je merkt dat Ford
ons merk toch anders benadert.
BMW wilde vooral profiteren
van de 4x4-kennis bij Land
Rover, maar Ford treedt heel
anders op. Dat is per slot van re
kening zélf wereldwijd markt
leider met vierwielaangedreven
auto's. Het begrijpt dus heel
goed hoe het op de 4x4-markt
werkt. En dus kunnen we nu al
aankondigen dat er volgend
jaar al een geheel nieuwe Range
Rover zal worden gepresen
teerd Ford zet er du idelijk vaart
achter", aldus Pot, volgens wie
Land Rover de afgelopen jaren
het tij wel heeft mee gehad.
,,Tja, het 4x4-segment in de au
tomarkt is in korte tijd gegroeid
van 1,5 naar 2 procent en na
tuurlijk heeft de introductie van
de Freelander in 1997 voor veel
extra verkopen gezorgd. We
hebben dit jaar 1150 Freelan-
ders verkocht en met de nieuwe
versies moet dat aantal nog wel
kunnen doorstijgen naar 1400."
De droge cijfers maken overi
gens duidelijk dat in 4x4-land
Suzuki en Land Rover samen
één derde van de markt in han
den hebben. Suzuki verkocht
tot en met september van dit
jaar ruim 2300 auto's, wat een
marktaandeel van 17 procent
betekent. Land Rover kwam uit
op 2253, wat 16,5 procent bete
kent. Nummer drie, Nissan,
blijft met 8,5 procent ver achter
bij de twee hoofdrolspelers.
Om Suzuki, dat overigens in een
beduidend lager prijssegment
opereert, voorbij te streven,
heeft Land Rover Nederland
een ambitieus marketingpro
gramma opgesteld. Belangrijke
onderdelen daarvan zijn een ei
gen kledinglijn (Land Rover
Gear), een programma van ex
clusieve (dus dure) reizen naar
bijvoorbeeld de Himalaya (Ad-
venture) en een veelomvattend
programma voor gebruikte au
to's (Land Rover Original). Sa
men met aanpassingen bij alle
achttien Nederlandse dealers
moet die aanpak van Land Ro
ver de marktleider maken in
4x4-land.
Daarbij komt uiteraard de ver
Land Rover komt met de Freelander V6.
breding van het Freelander-
programma van pas. Met de
komst van de Freelander V6 bij
voorbeeld wordt 'Young mister
Land Rover' immers eindelijk
voorzien van de motor waarom
al vanaf de introductie werd ge
vraagd. Bij zijn lancering, in
1997, was de kritiek op de Free
lander vooral dat de motorise
ring een tikje aan de magere
kant was. De onder de motorkap
bijna niet terug te vinden 1,8 li
ter benzinemotor, bekend uit de
MGF, voldeed, maar daar was
ook alles mee gezegd. En de 2,0
liter dieselmotor had dan wel
trekkracht, maar liep nogal
rauw.
Land Rover weerlegde wel, dat
door de toepassing van een
gewichtsbesparende, zelfdra
gende carrosserie, met relatief
lichte motoren kon worden vol
staan, maar duidelijk was dat
met een V6 de Freelander-lijn
pas écht het imago zou hebben
dat de auto verdient. Bovendien
was die motor gewoon beschik
baar, want die werd al geleverd
in eerst de Rover 800 en vervol
gens in diens opvolger, de 75.
Waarom Land Rover (of mis
schien BMW wel) zo lang heeft
gewacht met de lancering van
de Freelander V6, zal wel altijd
een raadsel blijven, maar nu is
de auto er dan. Hij is met 177 pk
in één klap bijna 50 procent
sterker dan de (gewoon lever
baar blijvende) 1.8 en met zijn
koppel van 240 Nm uitermate
soepel in het verkeer en sterk in
het terrein.
De V6 wordt standaard gekop
peld aan een vijftraps automaat
met Steptronic, welke laatste
voorziening het mogelijk maakt
om met de hand te schakelen.
Mario Vos
Het is bijna 25 jaar geleden
dat Volkswagen een revolu
tie teweegbracht voor de diesel
motor. In de compacte VW Golf
bracht het Duitse merk een lich
te en krachtige dieselmotor uit.
Liefst 50 pk werd ontlokt aan
een 1,5 liter viercilinder motor.
Nu presenteert Volkswagen
echter een dieselmotor waaruit
drie keer zoveel vermogen
wordt gehaald: een turbodiesel
met 1,9 liter inhoud en een in
drukwekkende 150 pk.
Een verdrievoudiging van het
vermogen in 25 jaar tijd heeft
waarschijnlijk niemand voor
mogelijk gehouden. Maar met
name het laatste decennium van
de vorige eeuw heeft de diesel
motor een stormachtige ont
wikkeling doorgemaakt. De
turbodiesel was er al, maar di
recte inspuiting bracht nieuwe
impulsen.
Pompverstuiver
Vervolgens werden er nieuwe
inspuitsystemen bedacht: Fiat
kwam met de inmiddels zeer po
pulaire common rail inspuiting
voor de dag, Volkswagen intro
duceerde de pompverstuiver. En
die laatste vondst geeft nu de
De Volkswagen Golf TDI.
Golf Turbodiesel de prestaties
van een GTI.
De pompverstuiver dankt zijn
naam aan de combinatie van
een kleine pomp en de inspuit-
verstuiver in de cilinderkop van
de motor. Elke cilinder heeft z'n
eigen pompverstuiver en die
wordt aangedreven door een
aparte nokkenas. Alleen zo is
het volgens Volkswagen moge
lijk om de gewenste druk in het
systeem op te bouwen zonder
dat er lekverliezen optreden.
Die brandstofdruk bereikt een
indrukwekkende waarde van
2050 bar. En dat is volgens VW
een belangrijke voorwaarde om
het vermogen te verhogen en de
schadelijke componenten in de
uitlaatgassen te verminderen.
Varianten
Volkswagen leverde de 1,9 liter
turbodiesel met pompverstui
ver al enige tijd in een 115 pk
versie. Nu worden er echter
meerdere varianten van die mo
tor gebouwd. Als topversie voor
de Volkswagen Passat is er sinds
kort een 130 pk uitvoering, ter
wijl de basis turbodiesel over
enige tijd de 100 pk pompver
stuiver turbodiesel zal zijn,
want de 90 pk turbodiesel gaat
verdwijnen. De reeks motoren
wordt bekroond met een extra
krachtige versie met liefst 150
pk.
Mario Vos