Biken met uitzicht op zee Zelfs nep is mooi in Heusden PZC Schoorlse Duinen 32 Reiziger Ski-Trein Sesamstraat Madurodam zaterdag 11 november 2000 Uit nood geboren. Ruzie tussen fietsers en wan delaars. Ruzie tussen paard rijders en joggers. Ruzie tussen wandelaars en paard- rijders. Kortom: ruzie tussen iedereen die de rust van de Schoorlse Duinen zocht. Soms werd er in die roerige jaren zelfs wel eens een potje geknokt. Niet dat de irrita ties nu geheel en al zijn ver dwenen. „Maar", stelt op zichter Jaap Jorritsma tevreden vast, „sinds we die mountainbike-route hebben aangelegd, is het toch een stuk rustiger geworden." Mountainbiken in de Schoorlse Duinen. foto's Hans van Weel/GPD Het idee ontstond in 1995. Over de met dennennaal den geveerde Nielsblink, een ki lometer ten zuidoosten van uit spanning De Berekuil, liep al een fietscross-traject. Maar dat voldeed niet. Het parkoers was te kort (waardoor mountainbi- kers al snel andere weggetjes opzochten), te simpel en het lag - dót vooral - te dicht bij popu laire 'paaltjes wandelingen' als de 'rode' en de 'blauwe' route. Gevolg: zelfs in het breedste (vijf kilometer) duingebied van Nederland liepen en reden be zoekers elkaar toch nog voort durend in de weg. Elke maand stonden er wel een paar boze brieven in het Noordhollands Dagblad en ook bij Staatsbos beheer, aan wie de Schoorlse Duinen toebehoren, regende het klachten. Met altijd weer die vraag: Kunnen die fietsers niet ophoepelen? Conflicten Nee, dat kon niet. Opzichter Jorritsma: „Dat zou te gek zijn natuurlijk. Fietsers hebben net zoveel rechten als wandelaars. Maar omdat er op een gegeven moment toch te veel conflicten ontstonden, hebben we contact gezocht met wielerverenigingen in de omgeving. Aanvankelijk alleen met de bedoeling om via de clubbladen wat gedragregels af te geven. Van het een kwam het ander. Op een gegeven mo ment is toen het idee ontstaan om een grote ATB-route aan te leggen. Nooit vermoedend na tuurlijk dat daar per week zo'n duizend mountainbikers over heen zouden gaan rijden. Ja, in derdaad, vijftigduizend per jaar. Het is onderhand een van de drukst bezochte attracties van Noord-Holland noord ge worden." Wat best een wonder mag heten. Eenvoudig is het bijna vijftien kilometer lange, in 1996 in ge bruik genomen parkoers im mers allerminst. Niet alleen voert het de mountainbiker over de top van de 48 meter hoge Schoorlse Nok, ook krijgt hij te ma'ken met grote repen rul zand, steile afdalingen en smalle, zich langs en over boomwortels slin gerende doorgangetjes. Jorrits ma: „Als je het parkoers weet af te leggen binnen een uur, dan mag je jezelf een schouderklop je geven. Maar in wezen gaat het ons daar natuurlijk niet om. Ik heb eigenlijk veel liever dat de mensen er twee of drie uur over doen. Zodat ze kunnen genieten van wat misschien wel het mooiste duingebied van Neder land is." En het hoogste. Het Radarduin, aan het einde van Klimweg, reikt tot 54 meter boven de zee spiegel en vormt daarmee 'het dak' van Hollands kust. Na tuurlijk is er aan gedacht moun tainbikers ook over deze top te leiden. Maar daarvoor is het er te druk met wandelaars die er willen genieten van een van de spectaculairste uitzichten in Nederland. Steil Jorritsma: „Het parkoers is met de grootste zorg aangelegd. Drukke, maar vooral ook kwetsbare plekken hebben we vermeden. Mooie en bijzondere gebieden, zoals De Kerf, de Zwarte Blink en de Grensvlakte wilden we er juist weer in heb ben. En daar hebben we goed aan gedaan. Vooral bij De Kerf zie ik de mensen vaak afstap pen." Wat dan echter wel uit eigen vrije wil gebeurt. Eerder al, bij de Zwarte Blink, gaan velen uit het zadel omdat het er domweg te steil is. Net als achter de Schoorlse Nok (een afdaling door het zand) en op een onver hoeds opduikende muur, even na de passage van de Groen veldslaan, waar zelfs schaats en wielerprofs (die hier 's win ters vaak trainen) in de proble men komen. Jorritsma grijn zend: „Wie zonder een voet aan de grond te zetten het parkoers aflegt, is een kanjer. En soms Het ATB-parkoers door de Schoorlse Duinen is iets meer dan 14 kilometer lang en kan grofweg worden opgesplitst in drie de len: een zwaar stuk dat loopt van de voet van de Schoorlse Nok tot aan de top van de Zwarte Blink, een betrekkelijk vlak gedeelte van de Zwarte Blink tot iets voor de Grensvlakte en een middelzwaar stuk van de Grensvlakte tot de voet van de Schoorlse Nok. Het tra ject is alleen af te leggen op een goed onderhouden moutainbike (liefst met vering) voorzien van een versnelling die minstens kan worden teruggeschakeld tot 1 op 1 (bijvoorbeeld 28x28). Er zijn zes opstapplaatsen. Het officiële startpunt ligt in de zuid oosthoek van het gebied, bij de Postweg, op de weg van Bergen naar Schoorl, niet ver van Manege Poelenburg. De vijf andere plekken waar kan worden begonnen, liggen respectievelijk bij de kruising van de Julianalaan en de Mariaweg (niet ver van uitspanning De Berekuil), aan de Van Steijnweg (Schoorl aan Zee, richting Bergen aan Zee), bij de Verspeyckweg (Bergen aan Zee), het kruispunt van de Julianaweg en de Blijdesteinweg, alsmede aan de Blijdestein- weg, tweehonderd meter na de ingang van boswachterij Schoorlse Duinen, bij pompstation Bergen. Auto's kunnen worden geparkeerd bij Manege Poelenburg (even buiten Bergen, richting Schoorl), restaurant Duinvermaak/Ski- baan (Bergen) en Bezoekerscentrum Het Zandspoor (Schoorl). Ver- huuradressen van mountainbikes: Beukers Bike-Centre, Ir. v.d. Banstraat 14 in Petten (0226).38.13.67; firma Raat, Duinweg 41 in Schoorl (072).509.13.30 en Masteling, Heereweg 242 in Groet (072 509.12.45. Een folder met gegevens over het parkoers is verkrijg baar bij Bezoekerscentrum Het Zandspoor, Oorsprongweg 1,1871 HA Schoorl, telefoon (072).509.33.52; internet www.staatsbosbe- heer.nl/noord-holland. wordt een klim zelfs zo rul - we zitten tenslotte in een duinge bied - dat zelfs de beste fietsers moeten lopen. Maar op die plaatsen gooien we dan hout snippers of schelpen. En ook ge bruiken we wel zand om bij voorbeeld de drassige delen en plassen achter in de route te dempen." Werkstraf Tot genoegen van de gebruikers die regelmatig ook zelf de mou wen oprollen om het pad in zo'n goed mogelijke staat te houden. Jorritsma: „Dat gaat heel goed, allemaal. De fietsclubs leveren regelmatig vrijwilligers, er zijn een paar scholen die ons helpen, maar ook trekken we vaak met werkgestraften de duinen in. Er is altijd wel wat te verhapstuk ken. Vooral in het begin, toen het pad vrij smal was en er nog wel eens een over het hoofd ge zien boomstronkje gerooid moest worden, In die tijd ook ging er regelmatig eentj e over de kop en is er zelfs eens een heli kopter aan te pas gekomen om een gewonde mountainbiker af te voeren. Maar dat is verleden tijd. Het is nu een veilige, voor Nederland unieke toeristische route waarbij de gebruiker zich een beetje meer moet inspannen dan normaal. Maar de voldoe ning is daardoor des te groter." Rob van den Dobbelsteen In eerste instantie slaat de argeloze bezoeker de schrik om het hart. 'Bakker tje Deeg' staat er in Oudhol lands schoonschrift op een winkelpui. En 'Kunstkabi net Het Blaauw Laaken'. En 'Vleeschhouwerij Janson'. En 'Bloemsierkunst In den Prince'. Is ook Heusden weer zo'n vacuüm getrokken Ot- en-Sien-stadje dat doet als of? „Welnee", zegt John van Berlo. „Ik heb een tijdje in Bourtange gewoond. Da's pas een openluchtmuseum. Maar Heusden leeft. Hier hebben we nog supermark ten, rijden er auto's door de straten, staan er parkeerme- ters." Van Berlo, die samen met z'n vrouw Mieke in de Nieuw- straat kaarsen verkoopt, heeft gelijk. Wandelend door de Hoogstraat, langs de Demer en over de Vismarkt, dient Heus den zich zelf al snel op als een smakelijk ratjetoe van nep en echt. Waarbij de nep zelden zó nep is dat het je gaat tegenstaan. Dat komt: ze hebben nogal hun best gedaan, daar aan de Bra bantse Maasoever, naast Den Bosch. Halverwege de jaren zes tig nog, dreigde het stadje met de grond gelijk te worden ge maakt. Hoge flats moesten er komen. En nieuwe, brede we gen. En een hypermoderne pas santenhaven ook. De tekenin gen lagen al ter inzage, maar toen begonnen er een paar na te denken. Flatgebouwen aan de Vismarkt? De Demer gedempt? De wallen geslecht? Alsof Heus den niet barstte van de monu menten. Alsof de bastions en de daarvoor liggende ravelijnen niet ooit deel uitmaakten van een van de machtigste (en meest bewierookte) vestingen van de Lage Landen. Alsof het stadje in het begin van de 20e eeuw in een reisgids niet werd omschreven als 'een artistiek wonder in Bra bant'. Zo beroemd was het 'ge zicht op Heusden' zelfs, dat er met gemak dertig olieverfschil derijen van te vinden zijn. Om over de ontelbare gravures en tekeningen nog te zwijgen. Dat Heusdenhet Heusden dus dat staat afgebeeld in de ver maarde stedenatlas (1648) van Nederlands beroemdste carto graaf Joan Blaeu, moest terug komen. Met burcht, met Catha- rinekerk, met het in oude luister teruggebrachte bolwerk en met al die andere ruim 130 monu menten. Een flinke klus. De met '60.000 pond buskruit, hand granaten en stinckpotten' afge laden burcht was al in 1680 de lucht in gevlogen (bliksemin- Oud straatje in Heusden. slag), de Catharinekerk stortte in, toen in november 1944 te rugtrekkende Duitse troepen grote delen van het stadje in as legden en de wallen hadden meer weg van een door mollen ondermijnd geitendijkje dan van de geduchte hindernis waaraan de Spanjaarden in de Tachtigjarige Oorlog steeds weer hun neus stootten. Heusdens restauratie begon in 1968 en werd halverwege de ja ren tachtig afgerond. Niet om dat al het oude weer nieuw was. Verre van dat. Maar de inwoners hadden domweg genoeg van het onophoudelijke geklop, gezaag en geboor. En kregen een punt hoofd van de puriteinen die al les in een kreukvrije, 17e-eeuw- se staat wilden terugbrengen. Bovendien bleek de herbouw van de burcht al rap een niet te vervullen droom en moest het herstel van de Catharinekerk wegens geldgebrek worden af gebroken, nog voordat aan de toren kon worden begonnen. Gelukkig maar. Niets zo saai als de volmaakte nabootsing. Om dat daarin de scheuren ontbre ken, de afbladderende verf, het vermolmde hout, het leven dus. Kranen In Heusden wordt gewoond. Dokkeren er (meer lawaai ma kend dan op nat asfalt) auto's over de Anton Pieck-keitjes. Steken de aartslelijke kranen van de scheepswerf ver boven de bastions van de keurig opge knapte wallen, bastions, rave lijnen en andere weennidelen uit. Trekt de pizzeria-grillroom op de Vismarkt een lange neus tegen het statige neoclassicisme van 'Hotel Het Wapen van Am sterdam', dat bij nadere be schouwing het filiaal van een bank blijkt te zijn. Wat nou de 17e eeuw revisited? Trapgevels met spitsboogvensters, een mo len die uit Lommei werd ge haald en een gemeentehuis dat foto Ron Pichel/GPD min of meer werd gebouwd vol gens de strakke lijnen van de uit het begin van de vorige eeuw stammende Delftse School. Heusden ziet er inderdaad oud uit. Maar dan wel met tientallen stijlbreuken. Ga nooit op zon dag naar het stadje. Als in 'Cho colaterie Cerisette', de witte handschoentjes van Tineke Ver- molen al tegen het middaguur helemaal bruin zijn van het pra lines afwegen. En als in de Kaarsenstal van John en Mieke van Berlo de duffe stank van op drogende winterjassen de fees telijke kerstgeur van gesmolten was verdringt. En als het in het Demerhofje, de Weessteeg en op de ten-asjes langs de in 1904 feestelijk gedempte en in 1974 weer even feestelijk uitgegra ven stadshaven zwart ziet van de bezoekers. Vierhonderd- tot vierhonderdvijftigduizend zijn dat er nu al per jaar. Oud is in. Rob van den Dobbelsteen Heusden (met 134 officieel benoemde monumenten) ligt langs de Maas, iets ten wes ten van 's Hertogenbosch. De toegangswegen vanaf de A59 zijn zo smal, dat ze in vakanties en op zondagen (als zo goed als alle winkels open zijn) niet zel den dichtslibben met auto's. Door de week is het een stuk stil ler. Rondom de stad is een aantal parkeerterreinen aangelegd waarop de wagen gratis kan worden neergezet. Door de plaatselijke WV is een groot aantal wandelingen uit gezet. Eén daarvan voert door de binnenstad (circa drie kwar tier), een ander leidt het bezoek over een groot deel van de wal len (anderhalf uur) en er is er ook eentje speciaal voor kinde ren waarbij het verleden cen traal staat en waarbij wordt uitgelegd hoe bijvoorbeeld ka nonnen werken en hoe de hoogte van een toren wordt gemeten. De eerste twee routes (met toe lichting) staan opgetekend in een brochure (prijs 3,50); de laatste maakt onderdeel uit de inhoud van een rugzak die voor 5 gulden te huur is. Ook is het voor groepen van minimaal acht personen mogelijk met een gids door de stad te wandelen en een diapresentatie te bezoeken waarin een beeld wordt gegeven van 'Heusden door de eeuwen' heen. Tevens kan bij het VW-kantoor worden geboekt voor meer daagse arrangementen waarbij (wandelend, fietsend dan wel per auto) naast de stad onder meer ook het natuurgebied 'Loonse en Drunense Duinen' wordt bezocht. Informatie: VVV Heusden en omstreken, Postbus 20,5256 ZG Heusden, telefoon (0416) 662100. Onderhand het hoogste wat een hotel in Nederland of België kan bereiken: een zoen van de dames Reiziger. Sinds het voorjaar van 1995 geven de da mes onvervaard hun mening over het hotel (en het personeel) waarin ze hebben gelogeerd. Hun bundeltje 'De leukste ho tels van De dames Reiziger' is alweer aan de achtste druk toe. Nu is er een tweede deeltje ('Lo geren met de Dames') waarin de meiden - zeer tot hun plezier, en soms met de 'kleine Reizigers' - ook België bezoeken. Daar ook werden dit keer veruit de meeste zoenen uitgedeeld. Daarnaast bevat het boekje mooie typerin gen als deze: 'Bovendien lijkt het alsof er een vliegtuig over Limburg is gevlogen dat een im mense lading witte plastic stoe len over het land heeft uitge strooid.' Logeren met de Dames - De da mes Reiziger Uitgeverij: Contact Prijs: 27,90 Na een wat moeizaam begin lijkt het erop dat de Ski- Trein (een particulier initiatief van Euro-Express-Treincharter in Delft) in het vijfde jaar van z'n bestaan definitief op de rails I staat. De eerste express van dit winterseizoen vertrekt op wij- l dagavond 22 december vanaf het Centraal Station in Rotter dam; de laatste op 17 maart. Zo als gewoonlijk heeft de speciaal op het vervoer van winterspor ters ingerichte trein zowel een classic (met 'rijdend café') als een discogedeelte (met rijdende discotheek). De Ski-Trein rijdt 's nachts in één x-uk van Rotterdam (20.27 uur), Den Haag CS (20.54), Utrecht CS (22.07), Den Bosch (22.46) en Venlo (23.59) naar Kufstein in Oostenrijk (10.27). Vandaar gaat het onder meer naar Wörgl (10.49), Westendorf (11.28), Kirchberg (11.40), Kitz- bühel (11.50), Sankt Johann (12.01), Fieberbraun (12.11), Zeil am See (12.52) en Inns bruck (11.44). Het goedkoopste retourbiljet kost 214 gulden (zes persoons zitcoupé); voor een couchette moet ongeveer 80 gulden extra worden betaald. Tegen betaling van minimaal 15 en maximaal 55 gulden kan vanaf het station voor bustransfers worden ge zorgd naar populaire winter sportbestemmingen. Informatie (ook over speciale hotelarrangementen): Euro- Express in Delft, 015-2133636. De tentoonstelling in Hoorn over de beroemdste straat van Nederland is een groot suc ces. Sinds de opening, begin mei, hebben al tegen de 50.000 kinderen en volwassenen de ex positie bezocht. Ze zijn er alle maal: Pino, Tommy, Ieniemie- nie, Oscar, Koekiemonster, Bert en Ernie. De derde verdieping van het museum is veranderd in een waar kinderparadijs. Over al zijn stukken decor nage bouwd en klinken er muziekjes uit het overbekende televisie programma. Aan veel is gedacht: zo is er een voorleeshoek en een plek waar naar Sesamstraat kan worden gekeken, Er zijn videospelletjes over Sesamstraat, maar bij voorbeeld ook varianten op 'mens erger je niet' en 'boter, kaas en eieren'. Hoogleraar ont wikkelingspsychologie Dolph Kohnstamm haalde in 1975 het programma naar Nederland. De j NOS bleek geïnteresseerd. Sesamstraat werd hier op 4 ja nuari 1976 voor het eerst uitge zonden. Eerst wekelijks, maar sinds 1978 kunnen kleuters da gelijks pedagogisch verant woord vermaak bekijken. 25 jaar Sesamstraat duurt t/m 31 december. Museum van de Twintigste Eeuw, Bierkade 4, Hoorn, is dinsdag t/m zondag open van 10-17.00 uur. /Tadurodam gokt ook i-Vivolgend jaar weer op de aantrekkingskracht van de combinatie miniatuurstad en expositie. Omdat afgelopen voorjaar ruim 450.000 van alle bezoekers ook de vrieskou in de speciale hal trotseerden om te genieten van de expositie van Chinese ijssculpturen, is op nieuw gekozen voor dit oogstre- lende spektakel. De ijskunstenaars uit Harbin (Volksrepubliek China) begin nen in februari met het bouwen van nieuwe ijsbeelden in Madu- I rodam. De expositie is vervolgens te be zichtigen van donderdag 22 fe- bruari t/m zondag 6 mei 2001.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 32