Kok heeft geen tijd voor een goed gesprek Wie breekt, betaalt lang niet altijd Zakelijke benadering kan premier opbreken zaterdag 11 november 2000 Wim Kok heeft weinig op met gevoeligheden in het kabi net. 'Doe gewoon je werk, daar ben je voor aangenomen', is zijn motto. Hij is vaak geprezen om die zakelijke benadering. Maar die heeft ook nadelen. De veelbespro ken ruzie met Van Aartsen had voorkomen kunnen worden als Kok iets voorzichtiger met zijn collega was omgegaan. Het is vrijdagmiddag 6 oktober. Wim Kok verdedigt na het kabi netsberaad tegenover de vaderlandse pers zijn minister van buitenlandse za ken Jozias van Aartsen, die een dag eerder een ongekende verbale afram meling heeft gehad van een woedend parlement. Van Aartsen heeft de Servische opposi tieleider Kostunica publiekelijk aan geraden toch vooral mee te werken aan een eventuele tweede verkiezingsron de in Servië. De Kamer vindt zijn uitla tingen tegen het licht van de volksop stand in Belgrado vooral beschamend. Tegenover de schrijvende pers kwijt Kok zich bekwaam van zijn taak. Hij laat blijken zich geërgerd te hebben aan het 'rondje Van Aartsen pesten'. Het gaat hier immers om een bekwaam collega, 'een goede minister van bui tenlandse zaken'. Dan is het de beurt aan de audiovisuele media. Zodra de camera's lopen, kiest Kok andere woorden.Van Aartsen had het beter niet kunnen zeggen. Het is jammer dat hij het wel gezegd heeft, en dat vindt hij zelf ook", verklaart de premier. „Kok valt Van Aartsen af", staat de volgende dag dan ook groot in de kranten. Vanaf dat moment gaat alles mis. Van Aartsen dreigt met aftreden als hij niet de volledige steun van de minister-pre sident krijgt. Kok gaat op huisbezoek om de vrede te tekenen. Maar de be noeming van Ruud Lubbers tot Hoge Commissaris voor de Vluchtelingen werpt opnieuw roet in het eten. De twee vallen elkaar openlijk af. Kok is de regie kwijt, zo concluderen de me dia eensluidend. Hoe kon het zo ver komen? Wat be weegt Kok om het ene moment zijn col lega in bescherming te nemen en hem het volgende moment als een baksteen te laten vallen? Misschien was het wel gewoon naïvi teit, suggereren vrienden en vertrou welingen van de premier. Het is niet onwaarschijnlijk dat Kok er echt geen kwaad in zag toen hij openlijk ver klaarde dat Van Aartsen beter zijn mond had kunnen houden over de ver kiezingen in Joegoslavië. Wantdat was toch ook zo? „Kok vergeet wel eens dat gevoelens een rol spelen in de politiek", vertelt een persoonlijke vriend van de pre mier. „In het werk eist hij dat anderen even accuraat en serieus zijn als hij en dat ze zaken en gevoelens kunnen scheiden." Maar Kok ging eraan voor bij dat Van Aartsen die week alle hoe ken van de Tweede Kamer al had ge zien. Hij was aangeschoten wild dat op dat moment juist behoefte had in be scherming te worden genomen door zijn premier. Rationeel Kok en Van Aartsen zijn nooit dikke vrienden van elkaar geweest. Dat hoeft ook niet in de visie van Kok; je hoeft niet van elkaar te houden om fat soenlijk samen te werken. Die ratione le houding bij het leidinggeven heeft hij tegenover alle leden van het kabi net. „En daarbij gaat hij er soms ten onrechte vanuit dat anderen even ra tioneel zijn als hij", aldus een promi nent PvdA'er. „Hij redeneert: we zijn allemaal volwassen, we moeten ons werk doen. Hij wil zo min mogelijk af hankelijk zijn van hoe je in je vel zit en of je die morgen al dan niet naar de tandarts bent geweest." Kok is afstandelijk. Hij voelt vaak te laat aan dat het nodig is de contacten met een van de andere kabinetsleden weer eens aan te halen. Hij is niet het type dat denkt: ik heb die Vliegenthart al een paar weken niet meer gespro ken, hoe zou het met haar zijn? Zijn so ciale klok tikt wel, maar langzamer dan bij andere mensen. „Waarschijnlijk had die ruzie met Van Premier Kok leest voor in Sesamstraat. foto GPD/FR-NOB Aartsen niet plaatsgevonden als hij eerder met hem was gaan dineren", zegt een betrokkene. „Kok heeft het druk, hij is vaak in het buitenland. Be windslieden die ergens mee zitten, kunnen snel het gevoel krijgen dat hij geen tijd voor hen heeft. Kok wacht vrij lang voordat hij met iemand per soonlijk om de tafel gaat zitten. Soms té lang. Anders kun je iedere avond wel uit eten, redeneert hij. Daar word j e alleen maar dik van Gevoeligheden Ook Van Aartsen moet het gevoel heb ben gehad dat Kok er niet voor hem was. Is er op 6 oktober die openlijke sneer, twee weken later erkent Kok ook nog eens dat hij de minister niet genoeg vertrouwde om hem de kandi datuur van Ruud Lubbers als UNH- CR-topman te melden. Van Aartsen voelt zich alleen staan en slaat terug met de bewering dat hij juist degene was die Kok op de hoogte bracht van Lubbers' kandidatuur. Iets wat Kok had kunnen voorkomen als hij meer oog had gehad voor de gevoeligheden bij zijn minister. Kok heeft een zakelijke manier van leidinggeven. De ministers zijn ver antwoordelijk voor hun eigen porte feuille. Kok coördineert wel, maar bemoeit zich van tevoren niet inhou delijk met hun werk. Alleen bij onder werpen die in zijn ogen meer aandacht behoeven, zoals het nieuwe zorgplan, trekt hij meer verantwoordelijkheid naar zich toe. Als er iets misgaat, kloppen de ministers wel bij hem aan, denkt hij Hij kan ook keihard zijn, bevestigen bronnen rond het kabinet. In de mi nisterraad kan hij collega's rück sichtslos voor paal zetten als hij vindt dat zij hun werk niet goed hebben ge daan. Zonder scrupules wijst hij men sen terecht. Zoals destijds in zijn oordeel over landbouwminister Apo theker, die hij na diens aftreden klei neerde met de woorden: „Blijkbaar kon meneer Apotheker het niet aan." Na zo'n aanvaring in de wekelijkse kabinetsvergadering gaat Kok altijd snel weer over tot de orde van de dag. „Hij is niet het type man dat voortdu rend bezig is met iedereen op goede voet te komen. Daar heeft hij het ook te druk voor. En voor je het weet, ben je alleen nog maar daarmee bezig, want er zijn genoeg gevoeligheden in een ministersploeg." het ministerie van Algemene Zaken aan het Binnenhof) en de Apenrots (bijnaam van het gebouw van Buiten landse Zaken) noodzakelijk. Maar die samenwerking verloopt juist moei zaam. Beide departementen houden zaken voor elkaar geheim en proberen zich een zo groot mogelij k deel van het beleid toe te eigenen. Ook de bewinds lieden zelf ontkomen niet aan die In het vorige kabinet had Kok vice- premier Dijkstal voor dit soort akke fietjes. 'De man met het oliekannetje' werd die ook wel genoemd omdat hij op moeilijke momenten het ijs kon breken met een kwinkslag of een rela tiverende opmerking. Kok leunde zwaar op hem. In het huidige kabinet ontbeert Kok een figuur als Dijkstal. Minister De Vries van binnenlandse zaken wordt door collega's nog wel eens gebruikt om op terug te vallen, maar de huidige vice-premiers Borst en Jorritsma heb ben andere dingen aan hun hoofd. Borst heeft het al moeilijk genoeg met de schier onoplosbare problemen in de zorg, Jorritsma met het gebrek aan affiniteit voor haar eigen beleidster rein van economische zaken. Buitenland Wat bijdroeg aan de aanvaring met Van Aartsen is Koks eigen rol in het buitenlands beleid. De werkzaamhe den van de premier overlappen deels die van Van Aartsen. Kok moet vaak naar het buitenland, ontvangt rege ringsleiders en vergadert mee over de toekomst van Europa. In die con structie is een goede samenwerking tussen het Torentje (Koks werkplek in competentiestrijd en kijken met ar gusogen naar eikaars verrichtingen. Nadeel van de vele buitenlandse ta ken is daarnaast dat Kok en Van Aartsen elkaar zelden lijfelijk treffen. Overleg loopt meestal via ambtenaren of via de telefoon. Gevoegd bij de ook normaal al gebrekkige communicatie tussen Kok en Van Aartsen is dat aan houdend aanleiding voor kleine cri ses. Dat risico wordt nog vergroot door de aanslag die elke reis pleegt op het gestel. Wie de agenda van beide bewindslieden tegen het licht houdt, ziet een indrukwekkende maar vooral vermoeiende aaneenschakeling van hoofdsteden. Oververmoeidheid en irritatie liggen dan ook voortdurend op de loer. Tijd voor een goed gesprek is er zelden. Toch ligt daarin niet de echte oorzaak van de problemen, menen de mensen rond Kok. De premier heeft het ver mogen zich verbazend snel te herstel len van nachtelijke vergaderingen en aansluitende vliegreizen, en komt vaak opvallend monter weer voor de dag. Een insider: „Wij merken er wei nig van dat hij het zo zwaar heeft. Er ontstaat natuurlijk ook een zekere routine. Hoe langer hij dit werk doet, hoe makkelijker hij er ook mee om gaat. Het is wat je bij meer regerings leiders ziet: ze worden sterker door er varing." De problemen van de laatste tijd vin den veeleer hun oorzaak in Koks ka rakter, is de algemene opvatting. En naast die ongevoeligheid voor ander mans problemen is er nóg een karak tereigenschap van Kok die eruit springt: zijn loyaliteit, in dit geval je gens Jan Pronk die in de ogen van het kabinet de Unhcr-kandidaat bij uit stek was. „Het was misschien beter geweest als hij wat eerder afstand had genomen van Pronk", zegt een van Koks adviseurs. „Maar zijn loyaliteit speelde een belangrijke rol. Hij bleef aan diens kandidatuur vasthouden om later niet het verwijt te krijgen dat hij niet alles had gedaan om Pronk daar benoemd te krijgen." Niet dat Kok vond dat Pronk beloond moest worden voor diens jarenlange inspanning voor de Derde Wereld als minister van ontwikkelingssamen werking. „Daar is hij juist ontzettend huiverig voor, dat hij ervan wordt ver dacht mensen te belonen voor bewe zen diensten. Als hij iemand voor draagt, is dat omdat Kok echt vindt dat die persoon de beste kandidaat is. Kok vond dat Pronk gewoon de beste was voor die post bij de VN", zegt een van zijn vertrouwelingen. Die 'allergie' voor het belonen van mensen zorgt weer voor andere pro blemen. „Hij is niet het type van 'voor wat hoort wat'. Daar maakt hij het zichzelf af en toe ook weer moeilijk mee. Zo maak je weinig vrienden in de politiek." Boetekleed Het is vrijdagmiddag 3 november. Na afloop van de ministerraad trekt Kok tegenover de pers het boetekleed aan. Het is niet zijn sterkste week als pre mier geweest, meldt hij met gevoel voor understatement. „Iedereen heeft wel eens zwakke momenten", zegt hij De kritiek heeft hem niet onberoerd gelaten. Niet eerder in zijn carrière als premier stond hij zelf zo in het middel punt van alle kritiek. „Hij is gevoelig voor hoe er naar hem wordt gekeken. Het raakt hem als er een beeld ontstaat dat volgens hem niet bij hem past. Als er vraagtekens worden gezet bij zijn betrouwbaarheid kom je aan zijn per soonlijkheid. In die gevallen kan hij nukkig en kortaf reageren. Dat is ab soluut een slechte eigenschap van hem", aldus een bekende. „Hij laat zich soms erg kennen." Wat hem vorige week vooral aangreep was dat hij zich herkende in het beeld dat de media schetsten: Kok had zijn greep op de gebeurtenissen verloren, was de regie kwijtgeraakt. Wat eerder die week in de Kamer gebeurde, was niet voorzien. Ook tot zijn eigen ver bijstering liepen de zaken daar volle dig uit de hand. Hij had er geen reke ning mee gehouden dat Van Aartsen een andere lezing van de gebeurtenis sen zou geven dan hijzelf. „Daar was hij echt kapot van", vertelt een ver trouweling. Het was een gevoelige knauw voor Koks zelfvertrouwen. Hij heeft zich inmiddels heilig voorge nomen het nimmer meer zo ver te laten komen. Er komen enkele belangrijke gebeurtenissen aan waarbij hij met Van Aartsen moet samenwerken, zoals de Europese top in Nice. Nieuwe aanvallen op het beeld van de 'betrouwbare Kok' kan hij niet ge bruiken. Hij wil later niet herinnerd worden als de man die in de laatste jaren van zijn premierschap van het ene naar het an dere conflict hobbelde. Maar het tegenovergestelde is nou ook weer niet nodig. „Veel vrienden in de politiek zal Kok nooit maken. Dat hoeft voor hem ook niet. Op zijn ver jaardag komt al genoeg bezoek en in de weekeinden geniet hij volop van de tijd die hij doorbrengt met zijn gezin en kleinkind", vertelt een vriend van de premier. „Werk blijft voor hem werk." Hans van Soest en Koos van Wees Er moet meer gedaan worden voor de slachtoffers van misdrijven. Dat was de grondgedachte bij de in voering van de Wet Terwee in 19 9 5In Middelburg werd al rond 1990 een proefproject opgezet om slachtoffers tegemoet te komen. Per 1 april 1995 vormt de Wet Terwee een meer for mele basis. Daarbij worden drie hoofdlijnen gevolgd, waarvan de eer ste te denken geeft: het slachtoffer heeft recht op een correcte en waar nodig persoonlijke benadering door de politie. Blijkbaar had de politie daarvoor destijds een duidelijke aan wijzing nodig. De tweede hoofdlijn is dat het slachtoffer op de hoogte ge houden moet worden van de gang van zaken die volgt op het tegen hem ge richte misdrijf. De derde houdt in dat het slachtoffer in een aantal gevallen een schadeclaim kan indienen. Slachtoffers van misdrijven hebben als regel een hang naar genoegdoe ning. Zij voelen zich geschaad in hun persoonlijke integriteit en voor hun gevoel is het niet voldoende als de da der gestraft wordt, zonder dat die wordt verplicht ook in de persoonlij ke sfeer iets recht te trekken. De vergoeding door de dader van niet door de verzekering gedekte mate riële schade en van immateriële schade is vooral psychologisch van betekenis. Als degene die heeft ge broken ook moet betalen, dan wordt daarmee in zekere zin voor het Balans is een tweewekelijkse ru briek over rechtspleging. slachtoffer een afronding bereikt. De Wet Terwee biedt daartoe mogelijk heden, maar niet uitputtend. Wie zich met de aangifte van een misdrijf bij de politie meldt, krijgt onder meer het advies zich te wenden tot het Zeeuws InformatiePunt voor Slacht offers. De politie verstrekt tevens een folder van het informatiepunt, waarin een duidelijke relativering wordt gege ven: „U moet er rekening mee houden dat in een aantal gevallen vergoeding van de schade in een strafzaak niet mogelijk is." A.J. Duinkerke, schadebemiddelaar bij het Openbaar Ministerie in Mid delburg, kan zich erin vinden dat in een vroeg stadium een slag om de arm wordt gehouden. „Het is van belang dat mensen die het slachtoffer zijn geworden van een misdrijf de moge lijkheid hebben schadevergoeding te claimen. Wat dat betreft is er de afge lopen jaren heel wat verbeterd. Maai er zijn toch nogal wat restricties. Om te beginnen worden lang niet alle misdrijven opgelost. Vijfentwintig tot dertig van iedere honderd geval len waarvan aangifte wordt gedaan, wordt opgehelderd. In alle andere ge vallen valt er niets te bemiddelen Hoewel, ook daarop is er weer een uitzondering: wie in Nederland slachtoffer wordt van een gewelds misdrijf en daarbij ernstig letsel heeft opgelopen, kan een beroep doen op het Schadefonds Gewelds misdrijven. Onder een aantal voor waarden kan uit dat fonds een ver goeding worden gegeven, ook als de dader niet gepakt is. Maar in veruit de meeste gevallen is er, eenvoudig omdat een misdrijf niet wordt opge lost, voor het slachtoffer weinig te bereiken." Komt het wél tot een oplossing, dan kan het slachtoffer dat te horen krij gen via het Zeeuws InformatiePunt voor Slachtoffers. Daar krijgt hij ook informatie over de instantie die de zaak in behandeling heeft. Verder wordt hem of haar uitgelegd of en hoe een claim kan worden ingediend en of en wanneer de zaak door de rechter behandeld kan worden. Over de vraag of en op welke manier een eis tot schadevergoeding kan worden ingediend, kan een slachtof fer zich in Middelburg verstaan met bemiddelaar Duinkerke. „De volgor de is dat aangifte wordt gedaan, dat de politie een onderzoek instelt en dat in een aantal gevallen de dader gepakt wordt. Dan volgt een verhoor dat op papier wordt gezet en naar het parket gaat. Vervolgens is er een juri dische beoordeling om te zien of er voldoende bewijs is om de zaak aan de rechter voor te leggen. Daarbij valt een aantal zaken af, bijvoor beeld omdat er onvoldoende bewijs is. De zaak wordt geseponeerd en het is einde oefening, ook voor het slachtoffer. Die kan alleen schade vergoeding claimen als een misdrijf bewezen geacht wordt en er een rechtszitting of schadebemiddeling komt." Het Openbaar Ministerie kan, als het bewijs wel voldoende is, in plaats van voor vervolging ook kiezen voor een transactie, zoals ook gebeurt bij snel heidsovertredingen. De dader van een wat lichter misdrijf krijgt van de Officier van Justitie het aanbod een boete te betalen en daaraan kan een schadevergoeding worden gekop peld. Duinkerke: „Ik heb dan telefo nisch contact met het slachtoffer om een beeld van de schade te krijgen. Het komt geregeld voor dat daarover met de dader overeenstemming wordt bereikt. Die betaalt een boete en vergoedt de schade en daarmee is de zaak afgedaan. In andere, zwaar dere gevallen wordt de zaak wél ter zitting gebracht. Ook dan kan ik, voorafgaand aan de strafzaak, be middelen. Blijkt dan al dat een dader bereid is de schade te vergoeden, dan kan dat invloed hebben op het ver volg van de zaak. Een dader kan geen afkoopregeling krijgen, maar het kan hem goed doen als hij zich redelijk toont." De incasso van toegewezen schade claims kan op verschillende manie ren plaatsvinden. Soms krijgt het slachtoffer een zogenaamde grosse toegestuurd, een schriftelijk stuk waarmee de deurwaarder aan het werk kan worden gezet. Het slachtof fer loopt dan wel risico: als er niets te halen valt, draait hij op voor de deur waarderskosten. Comfortabeler is het als de rechter een schadevergoe dingsmaatregel oplegt, waarbij de Staat probeert het geld binnen te krijgen. Betaalt de dader niet, dan kan vervangende hechtenis worden opgelegd. Een derde mogelijkheid is dat aan de straf een bijzondere voor waarde wordt verbonden. In dat ge val moet binnen een bepaalde tijd via de schadebemiddelaar de schade worden vergoed. Houdt de dader zich niet aan de voorwaarden, dan kan alsnog de voorwaardelijke straf op gelegd worden. Weinigen zullen dat aantrekkelijk vinden: de vergoedin gen voor met name immateriële scha de zijn als regel van beperkte om vang. Ze belopen, uitzonderingen daargelaten, ten hoogste enkele dui zenden guldens. Amerikaanse toe standen komen in dit land niet voor. Duinkerke: „Er zijn mogelijkheden. In Middelburg krijgen j aarlijks enke le honderden slachtoffers via de schadebemiddeling geld uitgekeerd. Maar er zijn ook beperkingen. Soms is een zaak zo gecompliceerd, dat van schadebemiddeling niets te ver wachten valt. Ingewikkelde fraude zaken, daar begin je niet aan als bemiddelaar. In andere gevallen kunnen slachtoffers weinig uitrich ten omdat misdrijven ad informan- dum aan een dagvaarding worden toegevoegd. Als een dader van tien- tallen inbraken wordt verdacht, staan vaak in de dagvaarding alleen de twee of drie ernstigste feiten, waarbij volledig bewijs is, De andere I inbraken waarvan zo iemand wordt verdacht, worden alleen genoemd. In dat geval kunnen de slachtoffers via het strafrecht geen beroep doen op j bemiddeling. Wel kunnen ze zich wenden tot de burgerlijke rechter, waarbij ze zich gesteund kunnen voelen door het vonnis van de straf- I rechter. Zo zijn de regels." A.J. Snel I

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 26