PZC overzees Trek vooral nergens een kast van de muur RUDEN RIEMENS Onderhoud basisscholen zaterdag 11 november 2000 O G Zuidwesthoek. „Deze problematiek speelt al zeker vijftien jaar. Vertegenwoordigers van het onderwijs hebben al zo vaak bij Den Haag geklaagd. Het is wel hoopvol dat een onafhan kelijke instelling als TNO nu de problemen aankaart." De schoonmaakster is klaar met stofzuigen in de Goese lokalen. Toch liggen her en der nog propjes en stofjes op de grond. Het gezegde dat van een schone vl oer gegeten kan worden gaat zeker niet op. „En ze werken al zo hard als ze kunnen", steekt Reijerse de schoonmaakploeg een hart onder de riem. „De situatie is als volgt: ze werken twee uur per dag, terwijl dat er op een school met 250 leerlingen als deze vier zouden moeten zijn. De kosten voor die dagelijkse twee schoonmaakuren zijn maar voor zeventig procent gedekt door het geld dat we van het rijk krijgen. Dus het is echt het maximale. En op het eerste gezicht gaat het al lemaal nog wel, maar trek vooral nergens een kast van de muur, want dan vind je enge din gen." Onvoldoende Verder door het schoolgebouw lopend toont directeur Reijerse het meubilair, de tafels en stoelen voor leraren en leerlingen. Ze zijn bij lange na niet meer nieuw. „Nieuwheid is te genwoordig niet meer het enige wat voor In het gebouw van de openbare basis school de Zuidwesthoek in Goes is de werkster aan het eind van de middag be zig met stofzuigen. Ze heeft nog maar een uur over en er moet nog zoveel gebeuren. Lokalen, WC's, tafels, geen einde aan. Lukt nooit, het schema is te krap. Gierig heid van de school is hier niet het pro bleem. Alle Nederlandse onderwijsin stellingen hebben er al jaren last van. Te weinig geld, en daarom versloft de boel. Onderzoeksbureau TNO publiceerde begin deze week de resultaten van een onder zoek naar de situaite in het basisonderwijs. Het ministerie kreeg een paar flinke vegen uit de pan: leslokalen in basisscholen zijn vies en onveilig, de werkomstandigheden bedroe vend, en de inrichting zwaar belabberd. Daags na de uitkomst prijkten de resultaten pontifi caal op voorpagina's van kranten en spraken betrokkenen en kenners op radio en tv schan de van de Haagse nalatigheid. Voor sommige betrokkenen komen de bevin dingen van TNO helemaal niet als een verras sing. Zoals Frans Reijerse, directeur van de Schoonmaaksters hebben nauwelijks tijd om alle lokalen te doen. schoolmeubilair van belang is. De stoelen moeten goed zitten, de tafels van juiste hoogte zijn. Op al die punten scoren wij - en zo'n beet je alle Nederlandse basisscholen - een onvol doende." Slechte cijfers dus voor het basisonderwijs. Ook de beoordeling door de Gemeenschappe- lijke Gezondheidsdienst (GGD) valt niet hoog uit. Iedere Zeeuwse school krijgt om de vijf jaar bezoek van een inspecteur van de instel ling, die onderzoekt hoe het staat met de hygi ene. Coby Vrij van de GGD wil voorop stellen dat de problemen in Zeeland minder erg zijn dan in de Randstad. „Toch is de situatie ook hier alarmerend. We horen wel klachten over leerlingen met astma die door stoffige lokalen problemen krijgen, en infecties door vieze toi letten." Klagen bij scholen doet de GGD wei nig. Volgens Vrij kun je van een kale kip immers niet plukken. „Dit is puur een geld kwestie. Als GGD signaleren we bij de basis scholen een serieus probleem: het onderhoud is gebrekkig, waardoor er gezondheidsrisico's ontstaan. Alleen doen die scholen allemaal hun best, dat weet ik." De problemen in het basisonderwijs, naast het foto Dirk-Jan Gjeltema gebrekkig onderhoud ook onveiligheid, slech te werkomstandigheden en het bekende lera rentekort zijn allemaal terug te voeren op de zogenaamde Londoregeling. Een stelsel waar in de overheid jaarlijks bepaalt hoeveel iedere school krijgt voor verschillende uitgaven (boeken, onderhoud gebouw, salarissen). „De hoofdoorzaak voor de problemen van nu is het bezuinigingsbeleid van de afgelopen zestien jaar", zegt de Goese schooldirecteur terwijl hij bladert door het boekje waarin de overheids- bedragen staan. „De kosten voor de scholen zijn gestegen, terwijl de bedragen gelijk ble ven. Ja, de onderverdeling per categorie ver andert wel eens." Beknibbelen op de uitgaven dus. Concreet uit zich dat bijvoorbeeld in goedkope, maar stoffige krijtjes, het personeel zelf de vuilnisbakken laten legen, en 'creatief' indelen van schoonmaakroosters. Geld voor computers en andere moderne snufjes is er al helemaal niet. Kleine geste Onderzoeksbureau TNO adviseert het minis terie in zijn rapport scholen meer vrijheid te geven in de besteding van de budgetten. Deze week voerde minster Hermans deze maatregel al door, en deed er structureel twaalf miljoen gulden bovenop. De redenering van de bewindsman is dat scholen zelf het beste we ten wat voor problemen ze hebben en hoe ze die moeten bestrij denReij erse blij ft sceptisch over deze in zijn ogen kleine geste. „Met dat loslaten van de macht schuift de overheid de verantwoordelijkheid van zich af." Op de Openbare Basisschool de Zuidwest hoek, de school van Frans Reijerse, gebeurt het niet, maar veel andere onderwijsinstellin gen doen het wel. Ouderparticipatie wil zeg gen dat ouders de school een helpende hand bieden bij verschillende taken. Voorleesmoe- ders en overblijfmoeders zijn ingeburgerd, maar schoonmaken en assisteren in de les toch minder. G. Veneman is voorzitter van de ou derraad van de Theo Tijssenschool in Vlissin- gen. Onlangs gaf zij samen met andere ouders de school een grondige schoonmaakbeurt. „Het was echt nodig, de werksters hebben al leen tijd voor de dagelijkse dingen. Dus heb ben we de gordijnen gewassen, en de lokalen eens grondig gedaan. Eigenlijk is het geen taak van de ouderraad, we organiseren feesten zoals Sinterklaas en kerst, en proberen de be trokkenheid van ouders bij de school te ver groten. Maar het was gewoon echt nodig." Ve neman benadrukt wel dat het geen gewoonte moet worden dat ouders schoonmaken of an dere schooltaken op zich nemen. „Anders wordt het probleem nooit duidelijk." Gelukkig klinken uit Zeeland naast negatieve ook nog wat positieve geluiden. Basisschool de Knotwilg in Oostkapelle is branschoon, en ouders dragen op een aparte manier bij aan het onderwijs. Ivonne de Wilde, die de kleine school (53 leerlingen) leidt, heeft geen reden tot klagen. „Onze werkster maakt al heel lang bij ons schoon, en steekt vrije uren in de school. Daarnaast hebben wij het project Ate lier, waarin ouders op een kunstzinnige ma nier bijdragen aan het onderwijs. Zo leert de één de kinderen beeldhouwen, en de ander schilderen. Ik heb dit zelf bedacht, en iedereen is er hartstikke entousiast over." Jasper van der Bliek

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 24