PZC Moet alleen de ANWB de weg wijzen? Rekeningrijden komt er nooit 23 Minister tornt aan macht van autoclub RITS VOLGENS DE REGELS RIJD ONTSPANNE EN RUSTI DENK EN KIJK Mr GEEF TIJDIG V RICHTING AAN RIJD NIET ONNODIG LINKS GEBRUIK GEEN ALCOHOL OF DRUGS RESPECTEER DE •'EERSREGEL%.., zaterdag 11 november 2000 Het botert niet tussen mi nister Netelenbos van verkeer en de ANWB. Want de grootste vereniging van Nederland is fel tegen het re keningrijden dat de minister zo graag wil invoeren. Plots vraagt Netelenbos zich af of de ANWB nog wel automa tisch alle opdrachten moet krijgen voor het plaatsen van wegwijzers, verkeers borden en praatpalen in Ne derland. ANWB-directeur Van Woerkom weigert zich de mond te laten snoeren. De Algemene Nederlandse Wielrijders Bond plaatste in 1894 de allereerste wegwij zers in Nederland. Nu wil minis ter Netelenbos onderzoeken of de ANWB nog altijd automa tisch de orders voor nieuwe bor den moet krijgen. Directeur be wegwijzering en uitgeverijen Jaap Groen van de ANWB zou het onverstandig vinden met andere partijen in zee te gaan. „Het heeft ons honderd jaar ge kost om te worden wat we nu zijn. Iedereen kan een bord plaatsen, maar bij goede beweg wijzering komt meer kijken. Al leen wij hebben die ervaring." Groen laat een computerpro gramma zien. Een willekeurig verkeersplein wordt tevoor schijn getoverd, het Schieplein in Rotterdam. Er verschijnen talloze nummertjes op het scherm, naast de tekening van het plein. Er wordt geklikt op een nummertje en direct ver schijnt het verkeersbord dat op die plek aan de weg staat. „Alle honderdduizend Nederlandse verkeersborden zitten in die computer, met alle benodigde gegevens. We weten precies hoe oud de borden zijn en wanneer ze moeten worden vervangen." Zo'n systeem zal een nieuwe 'bordenplaatser' niet snel aan schaffen. Daar komt bij dat het heel vervelend is als niet alle borden precies op elkaar wor den afgestemd. „Ik heb dat zelf ook. Als ik eerst een bepaalde plaatsnaam op een bord zie staan die even later weer is ver dwenen, dan vraag ik me af: 'zit ik nog wel goed?' Wij plaatsen borden en zorgen daarom dat de wegwijzers op de snelweg aan sluiten op die in de bebouwde kom, en andersom." In meer dan honderd jaar is de ANWB uitgegroeid tot een ver eniging met 3,6 miljoen leden. Daarnaast heeft de bond in al die jaren op het gebied van mo biliteit een grote deskundigheid opgebouwd. Op een aantal ge bieden kunnen de automobilist én de minister bijna niet meer om de ANWB heen. En dat zit vooral de laatste niet lekker. Praatpaal Ergens op de A12 tussen Gouda en Den Haag heeft een bestuur der van een Fiat Punto proble men gekregen met zijn wagen. Ook al is hij geen lid van de ANWB, toch loopt hij naar de dichtstbijzijnde gele praatpaal en vraagt om hulp. Op dat mo ment gaat in meldkamer Bad hoevedorp bij bijna iedere telefoniste het aparte 'praat paalsysteem' rinkelen. Een an dere beller wordt desnoods in de wacht gezet, om de beller bij de praatpaal zo snel mogelijk te woord te kunnen staan. „Belt ie mand ons met een telefoon, dan kun je er gevoeglijk van uit gaan dat het om een pechgeval gaat", verklaart John Ottens, manager infrastructuur van de ANWB. „Is er een ongeluk gebeurd, dan bellen mensen immers direct naar 112. Maar met een melding vanaf een praatpaal weet je van tevoren nooit wat er aan de hand is." Telefoniste Ria Kruizenga heeft binnen een paar tellen haar vo rige gesprek beëindigd. Al blijkt - - TOON RESPECT VOOR ELKAAR HOUD VOLDOENDE AFSTAND HAAL VEILIG \N Hoofddirecteur Guido van Woerkom van de ANWB: ,,Er moet beter worden geluisterd naar de burgers. foto Roger Dohmen De ANWB was de hele twintigste eeuw een bepalend en behulpzaam gezicht op de Nederlandse wegen. het bij de praatpaal om een 'ge woon' pechgeval te gaan, toch staat ze de man vriendelijk te woord. De pechvogel is geen lid van de Wegenwacht. Hij heeft zijn wagen in onderhoud bij de garage waar hij hem kocht. Kruizenga vraagt het telefoon nummer, belt de garage en geeft de gegevens door aan de garage houder. De autohandelaar zegt toe een kijkje te gaan nemen. Jaarlijks komen erbij de vier re gionale meldpunten van de ANWB in totaal 1,7 miljoen hulpvragen binnen. De meer derheid belt met een mobiele te lefoon, maar nog altijd wordt de praatpaal honderdduizend keer per jaar gebruikt. Alternatief Een aantal van die meldingen is niet bestemd voor de bond. En kele verzekeraars bieden sinds een paar jaar een eigen alterna tief voor de Wegenwacht. „Wij noteren in zo'n geval de gege vens en bellen de desbetreffende hulporganisatie", zegt Ottens. „In principe zouden we die kos ten kunnen doorberekenen aan onze collega's, maar dat doen we niet. Het gaat om zo'n margi naal deel, dat is de moeite niet waard." Minister Tineke Netelenbos van verkeer en waterstaat noemt de praatpalen als een van de vier terreinen waarop de ANWB in Nederland een monopolie heeft. Het onderhoud wordt al sinds jaar en dag door de ANWB ge daan. Moeten er nieuwe palen bijkomen, dan gaat die op dracht ook automatisch naar de bond. Naast de bekende palen, zou de ANWB ook een monopo lie hebben op het plaatsen van bewegwijzering, 'incidentma- nagement' (zorgen voor het wegtakelen van auto's na onge lukken) en het geven van ver keersinformatie. Met 36 milj oen leden, een omzet van meer dan een miljard gul den en bijna vierduizend werk nemers is de ANWB in de Ne derlandse samenleving een factor van belang geworden. Te meer ook, omdat de bond zich niet beperkt tot service verlenen aan de leden. De ANWB noemt zich belangenbehartiger voor alles en iedereen op het gebied van mobiliteit, recreatie en toe risme. In het hoofdkantoor in Den Haag is een aparte afdeling belangenbehartiging actief, die vooral invloed probeert uit te oefenen op de politiek. Er zitten zelfs enkele ANWB'ers in Brus sel. Ook daar kan de autolobby immers wel wat steun gebrui ken. De ANWB verleent service aan leden, voert opdrachten uit na mens verschillende overheden, maar adviseert diezelfde over heden ook en bekritiseert nieu we wetsvoorstellen soms open lijk. Het lijken taken die lastig met elkaar te verenigen zijn, maar bij de ANWB zelf heeft niemand daar problemen mee. Eén ding bindt de verschillende activiteiten namelijk: alles voor mobiliteit, recreatie en toeris me. Files Sinds twee jaar zijn vrijwel alle filemeldingen op de verschil lende radiozenders afkomstig van de ANWB. Het Traffic In formation Center (TIC) in Utrecht verzamelt sinds die tijd alle gegevens afkomstig van de- tectielussen in het wegdek. Het TIC is een overheidsinstelling, die de gegevens doorverkoopt aan geïnteresseerde particulie ren. Naast de ANWB zijn dat een tiental andere ondernemin gen, vooral internet-aanbie- ders. „Het TIC levert slechts cijfer materiaal", legt Jacques Lors- heijd uit, chef van de afdeling actuele informatie van de ANWB. „Wij interpreteren die gegevens en maken er onder meer een radiopraatje van." De ANWB heeft de eigen tv-zender Weer en Verkeer, levert aan Te letekst, aan de eigen internetpa gina, aan radiozenders en aan speciale telefoonnummers voor file-informatie. „In de jaren zestig begonnen mensen spontaan naar de ANWB te bellen om te vragen of het soms ergens heel erg druk was op de weg", legt Lorsheijd uit. De bond van de wegrijders was wel gecharmeerd van die vraag en zag een nieuwe taak voor zichzelf weggelegd. „In de eerste jaren zat daar dus ge woon een telefoniste die de bel lers te woord stond. Ik herinner me nog dat we op een gegeven moment door het callcenter heen renden om op grote borden steeds weer nieuwe files in te te kenen of juist weer uit te wis sen." Niet veel later begon de ANWB met de eerste filemel dingen op de radio. Destijds maakte de ANWB vooral gebruik van de waarne mingen van de wegenwachters. Zij waren toch altijd op de weg en wisten altijd te melden waar het verkeer vaststond. Naast de DE ANWB IN 1999 Omzet 1.001,7 miljoen, winst 33,5 miljoen Omzet in hulpverlening: 375,9 miljoen Omzet verzekeringen: 219,4 miljoen Aantal medewerkers: 3419 De ANWB beheert 100.000 wegwijzers en 70.000 toeristische bordjes. Jaarlijks worden er ruim 15.000 vervangen, in 1999 was daar een bedrag van zo'n 50 miljoen gulden mee gemoeid. Ontwikkeling ledental 1890-1999 1890 <p 3087 1900 wegenwacht begon echter ook de politie file-gegevens te ver zamelen. Dat leidde wel eens tot vreemde situaties. Wat op de ene zender wel een file was, was dat op de andere niet. Twee jaar ge leden kwam daar verandering in. Het verzamelen van gege vens werd als overheidstaak ge zien, andere organisaties zou den die kunnen afnemen. Maar het bleef niet bij die orga nisatorische verandering. „Dat er veel moest veranderen, was duidelijk. De lijst met files werd zo lang, soms was de voorlezer vier tot vijf minuten bezig, ter wijl het bijna altijd om dezelfde meldingen ging. Het begrip da gelijkse file werd daarom be dacht. Voor een massamedium als de radio was er geen andere oplossing. We melden nu alleen nog dagelijkse files die veel lan ger zijn dan normaal. Wie echt alles tot in detail wil weten, die belt een infolijn of kijkt op in ternet." Verliezen Natuurlijk zou ook op dit ter rein best concurrentie mogelijk zijn. Dezelfde gegevens kunnen immers ook door een andere or ganisatie worden opgelezen. Het is echter de vraag of dat zo snel zal gebeuren. „Jaarlijks kost die verkeersinformatie ons drie miljoen gulden. Dat is niet erg, want wij willen mensen op dit gebied informeren, dat mag wat kosten", zegt manager Hans van der Plas van het callcenter in Den Haag. „Informeren be hoort tot onze takenEen andere organisatie zie ik dat nog niet zo snel uit eigen zak betalen." Om dezelfde reden zal er niet snel een 'nieuwe borden plaat sende club' opstaan, die het werk van de ANWB overneemt. Omdat de bond alle bewegwij zering in Nederland voor zijn rekening neemt, kan hij alle ver keersborden in één keer aanbe steden. Dat levert een enorme korting op. Hetzelfde geldt voor de portalen waaraan de signale ringsborden worden opgehan gen, of het schilderwerk aan de wegwijzers. „Vorig jaar ontvingen wij van Rijkswaterstaat, de provincies en de gemeenten 45 miljoen gul den voor nieuwe wegwijzers. Daarvan waren wij 39 miljoen kwijt aan onze aannemers, die voor dat bedrag het werk uit voeren", zegt directeur beweg wijzering Jaap Groen. „De kos ten van ons apparaat bedragen zeven miljoen, waardoor we dus feitelijk een miljoen tekort ko men. Dat geld leggen we er graag bijWant natuurlijk is de automobilist gebaat bij goede wegwijzers. Ik zou niet zo snel weten welke vereniging daar in Nederland nog meer voor zou kunnen zorgen. Sander Rooijakkers 16.344 1910 Q 29.425 1920 1950 1960 1970 1980 1990 1999 -® 54,402 38.405 100.524 239.129 448.139 Van de 3.562.860 ANWB-leden in 1999 zijn er 3.370.146 lid van de Wegenwacht -£) 1.345.895 -€) 2.502.906 O 2.908.904 3.562.890 In een democratie mag je zeggen wat je vindt, zonder bang te moeten zijn voor eventuele sancties. Daarom vindt hoofd directeur Guido van Woerkom van de ANWB dat zijn vereniging het volste recht heeft om te ageren tegen de plannen voor rekeningrijden. Als minister Nete lenbos (verkeer en waterstaat) meent daar een sanctie tegenover te moeten zet ten, dan is dat volgens Van Woerkom een hele kwalijke zaak. „Ik snap er ook niets van." De minister wil laten onderzoeken hoe het zit met de monopoliepositie van de ANWB op vier verschillende terreinen. Netelenbos heeft inmiddels ontkend dat ze dat onderzoek wilde laten doen als di rect gevolg van het verzet tegen reke ningrijden. „Maar het staat toch echt zwart op wit in de stukken aan de Tweede Kamer. Daar kun je niet zo maar even overheen stappen", zegt Van Woerkom. Boos weigerde de ANWB vervolgens mee te werken aan een onderzoek naar de on derlinge verhoudingen. De grootste vereniging van Nederland verdedigt volgens haar hoofddirecteur niet meer en met minder dan de belangen van haar leden. Daar kan de politiek dus maar beter naar luisteren. Proberen de ANWB de mond te snoeren, dat heeft geen zin. „We hebben het hier echt over iets wezenlijks. De opkomst bij de ge meenteraadsverkiezingen in Utrecht was deze week lager dan vijftig procent. Dat zegt genoeg, er moet beter worden geluisterd naar de burgers anders verlies je het contact." De ANWB luistert echt, bezweert Van Woerkom. Met grote regelmaat wordt de dialoog gezocht met de leden. De wegen wachters praten met hun klanten, de ver kopers doen dat in de winkels, er zijn ledenbijeenkomsten en er komen miljoe nen telefoontjes enmailtjes binnen bij de wielrijdersbond in Den Haag. „Gisteren hadden we het nog over het schrijven van een nieuwe brief aan de mi nister. Binnenkort krijgen fietsers van rechts overal voorrang. Maar pas de helft van alle gemeenten heeft de infrastruc tuur daar op aangepast. We wilden de minister vragen de gemeenten te verzoe ken om vaart te maken met de aanpassin gen. Of we daarmee niet de kans liepen andere sancties van het ministerie over ons af te roepen, zo vroeg iemand zich hier intern af. Dat we ons dat zelfs maar af moeten vragen, dat is al te gek voor woorden." De discussie over de monopoliepositie van de ANWB lijkt zich momenteel toe te spitsen op de bewegwijzering. Jaarlijks trekt Rijkswaterstaat van Netelenbos daar twintig miljoen gulden voor uit. Liefst 8 5 procent gaat direct door naar de fabrikanten, de rest is vooral personeels kosten. „Ik begrijp niet goed wat de minister wil", schudt Van Woerkom het hoofd. „Het gaat haar dus om die vijftien pro cent, drie miljoen op jaarbasis. Daar zou misschien een heel klein beetje af kun nen. Maar aan de andere kant krijgen wij, doordat we alle projecten in één keer kunnen aanbesteden, de hoogst mogelij ke korting. Verdeel je het geld over meer partijen, dan wordt de bewegwijzering uiteindelijk echt niet goedkoper." Dit soort bedragen staan al helemaal niet in verhouding tot de 550 miljoen die het ministerie uittrekt voor het rekeningrij den. De Raad van State bracht deze week een negatief advies uit over rekeningrij den, omdat buitenlandse auto's eigenlijk niet kunnen betalen bij de tolpoorten. Rijden zij gratis de grote steden binnen, dan leidt dat tot rechtsongelijkheid. De Nederlandse automobilist zal dat ver schil zeker met succes bij een Europese rechter aanvechten. „Voor mij staat vast dat het rekeningrij den er niet komt. Of het nu over juridi sche of infrastructurele bezwaren strui kelt, dat weet ik niet. Dat maakt ook niet uit. De nu voorgestelde proef duurt tot 2005, maar in 2006 zouden we in Neder land al klaar zijn voor de invoering van een kilometerheffing. Dat is onder een aantal voorwaarden wel een goed sys teem. Het moet de automobilist duidelijk zijn waarom hij op een bepaald moment een bepaald bedrag moet betalen. Kan zo'n systeem over zes jaar al worden in gevoerd, dan moeten we die tussenfase, het rekeningrijden, maar gewoon over slaan." De ANWB zal daar wat Van Woerkom betreft ook in de toekomst tegen blijven strijden. En aan de andere kant blijft hij ook gewoon zaken doen met het ministe rie van Netelenbos. „We zijn tot elkaar veroordeeld, we zijn immers allebei ge baat bij een goede mobiliteit in Neder land. Wij kunnen onze verschillende pet ten prima uit elkaar houden." Minister Netelenbos schroefde begin dit jaar een nieuwe fraudebestendige kentekenplaat op een ANWB-auto. foto Roland de Bruin

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 23