pzc Geld voor Schelde naar België VVD wil elke Zeeuw op Internet Kernafval kon eerder naar VS Boek over trucks vliegt de deur uit Treinongeval vierde 'toevallige incident' lijn naar Rotterdam Vervuiling buiten Nederland Staatscircus niet welkom in Goes Wissenkerkse molen open voor publiek Loodswezen baalt van gebrekkig overleg met minister Netelenbos Rechter stelt zaak vernietigd archief Axel uit fpö ~T BELASTINGAANGIFTEN nni lTPD CP BEDRIJFSADVIEZEN zaterdag 11 november 2000 foto Ruben Oreel De containers met hoogradioactief afval uit Petten zijn tijdelijk opgeslagen bij de Covra in Borssele. Greenpeace vindt dat exportbesluit ECN Petten te laat komt door Rinus Antonisse MIDDELBURG - Er moet har der getrokken worden aan het gezondmaken van de Schelde. De provincie dient totstandko ming van projecten die de wa terkwaliteit verhogen sterk te bevorderen. Zeeland moet daarvoor Europees geld buiten de provincie, ofwel in België en Frankrijk, inzetten. Deze deze Statenbreed gesteunde motie van de CDA'ster L. Nederhoed- Zijlstra kregen Gedeputeerde Staten vrijdag bij de begro tingsbehandeling als opdracht mee. Puttend uit eigen onderzoek naar de waterkwaliteit onder streepte Nederhoed dat het water van de Schelde ernstig verontreinigd is en dat de be langrijkste vervuilingsbronnen buiten Nederland liggen. Ze wees erop dat de natuur en de menselijke leefomgeving in het stroomgebied van de Schelde bijzonder gebaat zijn bij het verbeteren van de waterkwali teit. Omdat dat allemaal erg sto- perig verloopt vond Nederhoed -het hoog tijd dat Zeeland ten koste van de eigen portemonnee -meer Europees geld richting Vlaanderen, Wallonië en Frank rijk laat gaan voor concrete pro- jecten. „De waarde en de effecten hier van zijn voor Zeeland zo groot, dat we het mindere geld maar voor lief moeten nemen", stelde de CD A-fractieleider. Gedepu teerde L. Coppoolse (CDA, Del- tawateren) had niet veel moeite i met het idee. Hij beklemtoonde dat projecten wel een gegaran- j deerd positief effect aan Zeeuw- I se kant moeten hebben. De ge- deputeerde waarschuwde dat het overhevelen van geld van het ene naar het andere land ge- let op de Brusselse regelgeving niet eenvoudig is. „Maarwezul- len het uitzoeken en de dialoog met andere landen aangaan." Het CDA drong ook aan op na dere uitwerking van het plan Over-Schelde: het weer in ver binding brengen van de Wester en Oosterschelde. Terug naar de situatie van voor de aanleg van de Kreekrakdam. Een idee dat M. Weststrate (Partij Weststra- te) vierkant afwees. „Zeeland terug op de kaart anno 1850. Tweeduizend hectare Zeeuws polderland opofferen voor een open verbinding. Het water van de vervuilde Westerschelde de Oosterschelde in laten lopen omdat er te weinig voedsel in de Oosterschelde zou zijn. Ze ver zinnen maar wat om toch te kunnen ontpolderen." Gedeputeerde Coppoolse was het daar niet mee eens. Hij steunde het inmiddels al lopen de onderzoek naar een Over- Schelde. De gedeputeerde gaf aan dat een verbinding tussen de twee zeearmen op langere termijn nodig kan zijn. „De Oosterschelde als overstro mingsgebied als het water in de Westerschelde te hoog komt, is een prachtige optie. We hoeven niet bang te zijn voor vuil Schel - dewater. Het gaat dan namelijk om overstort van schoon zeewa ter." DeSGP'erW. Kolijn keerde zich tegen ontpoldering. Voor de goede orde voegde hij eraan toe dat zijn partij een volgende ver dieping van de Westerschelde categorisch afwijst. Hij vond gedeputeerde Coppoolse aan zijn zijde. „Wij willen niet over een nieuwe verdieping van de Westerschelde praten. Er moet in elk geval eerst duidelijkheid zijn over de gevolgen van de huidige verdieping." Hij be toogde dat de nadelen van een derde verdieping, die overigens wel als mogelijkheid in de lange termijnvisie voor de Wester schelde wordt meegenomen, buitengewoon groot kunnen zijn. door Jeffrey Kutterink BORSSELE - Milieuorganisa tie Greenpeace is boos dat het Energie Centrum Nederland (ECN) in Petten nu pas heeft be sloten kernafval naar de Ver enigde Staten te exporteren. Ze zegt die mogelijkheid twee jaar geleden al op tafel te hebben ge legd en dat het centrum 'moed willig niet heeft gedaan wat no dig was'. In de ogen van Greenpeace had het onderzoekscentrum er alles aan moeten doen om het hoog radioactief af val naar de VS te vervoeren vanwege de betere opslagmogelijkheden. De groe pering vermoedt dat financiële redenen de oorzaak zijn van het 'dwarsbomen'. Dat zegt woordvoerster F. Bar- tels van Greenpeace. Ze vindt dat door het late besluit 'geheel onnodig' vier containers met hoogradioactief afval in Bors sele staan opgeslagen. „Nu staan de containers op een plek die er niet geschikt voor is. Als het ECN naar ons had geluis terd, hadden die containers daar nooit hoeven staan." Alle Nederlandse kernafval gaat naar de Centrale Organisa tie Voor Radioactief Afval (Co vra) in Borssele. Daar staan ge bouwen voor laag- en middelra- dioactief afval. De in aanbouw zijnde opslagruimte voor hoog radioactief afval is in 2004 ge reed. De nucleaire brandstof staven uit Petten zijn nu bij de Covra opgeslagen in containers die in de VS niet gecertificeerd zijn en dus niet worden geac cepteerd Overpakken is niet zo maar mogelijk. Greenpeace heeft volgens Bar- tels twee jaar geleden al aan de bel getrokken. „Toen hebben we het ECN in Petten al verteld dat transport naar de Verenigde Staten de beste oplossing is. Niet omdat we het afval niet in onze eigen achtertuin willen hebben, maar omdat de opslag- mogeljkheden voor hoog radio actief afval daar beter zijn dan in Nederland. Maar twee jaar geleden weigerde de VS het af val terug te nemen, vanwege een ruzie met Europa. Het ECN in Petten moest het afval toch kwijt en sloot een contract met het Covra. De ruzie met de VS is een half jaar later bijgelegd. Toen heeft Greenpeace er bij het ECN op aangedrongen het afval alsnog naar de VS te vervoeren. Het onderzoekscentrum onder nam niets." Bartels wijst er op dat minister Pronk het ECN financieel tege moet wilde komen om ervoor te zorgen dat het afval alsnog naar de Verenigde Staten zou worden vervoerd. „Het onderzoekscen trum heeft dat aanbod niet aan genomen en het afval in contai ners gestopt waarvan het wist dat die in de VS niet gecertifi ceerd zijn." Volgens Bartels was het ECN bang voor een schadeclaim van de Covra. „Het ECN heeft doel bewust transport naar de VS ge dwarsboomd om extra kosten te voorkomen. Op 1 september is een schip met nucleair afval vanuit Europa naar de VS geva ren. Dit afval had toen aan boord moeten zijn." Het ECN in Petten wil voorals nog niet op de kritiek reageren. Een woordvoerder wil alleen kwijt dat van de kritiek is ken nisgenomen. Directeur H. Co- dée van de Covra zegt dat er twee jaar geleden geen alterna tief was voor de opslag van het hoogradioactiefafval. Volgens hem is in het contract met het ECN geen leveringsplicht opge nomen. „Greenpeace verzint dat verhaal van die schade claim. Ook al had de Covra in komsten misgelopen als deleve ring niet was doorgegaan, de Covra heeft het ECN nooit ge dreigd met een schadeclaim." door Jeffrey Kutterink VLISSINGEN - Voor de vierde keer binnen twee weken is het treinverkeer op het traject Vlis- singen-Roosendaal-Rotterdam in het ongerede geraakt. In de nacht van donderdag op vrijdag ontspoorde tussen Roosendaal en Bergen op Zoom een lege wa gon. Reizigers tussen Roosen daal en Vlissingen liepen een vertraging op tot drie kwartier. De NS noemt de ontsporing 'de volgende gebeurtenis in een reeks toevallige incidenten' en is niet van plan groepen reizi gers schadevergoeding te beta len. Het treinverkeer kwam gisteren in de loop van de middag pas weer op gang. Het ongeval ge beurde op de aansluiting van de regionale vuilstort De Kragge en het hoofdspoor. Volgens de NS liep de voorste van zeven afvalwagons naast de rails doordat hij door een locomotief tegen een spoorblok werd ge duwd. Zo'n blok voorkomt dat de trein onbedoeld op het hoofdspoor terecht komt. De wagon kantelde in de berm. Het is het vierde ongeval binnen twee weken. Op dinsdag 7 no vember ontspoorde een aantal wagons van een goederentrein bij Zevenbei'gschenhoek in Noox'd-Brabant. De brandweer sloeg groot alarm, omdat hij niet wist of er gevaarlijke stoffen lekten. Het treinverkeer op het traject tussen Lage Zwaluwe en Roosendaal werd stilgelegd tot aan het begin van de avond. NS zetten bussen in. De maandag 30 oktober lag het treinverkeer uren stil als gevolg van blikseminslag in de boven leiding bij de Vlakebrug. En op zaterdagavond 4 november trok de bestuui'der van een trekker bij Woensdx-echt de bovenlei ding aan diggelen. Dat leidde tot een stremming die tot aan het eind van zondagmorgen vooilduurde. Baanvak Woordvoerder N. Feller van de NS-vei'keersleiding in Utrecht noemt het een reeks van 'toeval lige gebeurtenissen'. „Ergebeu ren op dat baanvak naar ver houding niet meer ongevallen of incidenten dan elder's in het land." Ook al betreurt de NS de ontsta ne vertragingen, volgens Feller keert de spoorwegorganisatie geen schadevergoedingen uit. „Reizigers kunnen altijd een brief schrijven naar de klanten service met een verzoek tot schadevergoeding. Als mensen een examen missen -doordat ze vertraging hebben opgelopen, zal de NS daar serieus naar kij ken. Maar elke aanvraag wordt apaxt behandeld. Uitgesloten is een massale schadevergoeding. Zo willen scholieren vertraging nog wel eens gebruiken als ar gument om te spijbelen. Ze vra gen de NS dan een verklaring, maar die krijgen ze niet. GOES - Het Groot Rus sisch Staatscircus is niet meer welkom in Goes. Het Goese gemeentebestuur heeft dat besloten naar aanleiding van het jongste bezoek van het circus aan de stad, twee maanden ge leden. „Ze hebben er een puin hoop van gemaakt", aldus burgemeester D. J. van der Zaag. Het circus leef de allerlei regels en voor schriften niet na. De op stelling op het Molenplein klopte bijvoorbeeld niet, het schoonmaken na af loop gebeurde niet zoals het hoorde en bij het ma ken van reclame in de stad werden de regels overtre den. De behuizing van de bruine beren riep afkeu rende reacties van het winkelend publiek op. Reden genoeg voor de ge meente om het Groot Rus sisch Staatscircus voort aan de deur te wijzen. „Alles wat verkeerd kan gaan, is daar ook verkeerd gegaan", aldus Van dei- Zaag. „Daarom is het cix-- cus niet meer welkom. door Maurits Sep MIDDELBURG - Elke Zeeuw een modem. Wat de VVD betreft moet een internetaansluiting net zo vanzelfsprekend worden als die op het gas, licht, water en riool. Of Gedeputeerde Staten dat niet even met Delta Nutsbe drijven kunnen regelen, wilden de liberalen weten. Delta ver leent immers al deze diensten. Nou, dat willen we best probe- ren, reageerden de gedeputeer den D. Bruinooge (PvdA, econo mie en dus informatie- en communicatietechnologie ICT) en T. Poppelaax-s (CDA, energie en dus Delta) opvallend toe schietelijk. Het hielp daarbij wel dat ook de PvdA en D66 tij dens hun beschouwing op de provinciale begroting voor 2001 een wai'm pleidooi hielden voor meer investeringen in ICT. Democrate P. van Veen-de Rechter hei'innerde aan de op roep van haar voorganger R. Bastiaanse van exact een jaar geleden: 'Een beetje Zeeuw is voorbereid op de volgende eeuw en dat kan niet zonder informa tietechnologie.' „Waai'om duux*t het zo lang voordat u met uw beloofde noti tie komt?" wilde zij weten van Bruinooge. „Omdat we dat ui termate gedegen en zorgvuldig aanpakken", verklaarde die. De PvdA, ook ongeduldig wach tend op de notitie, merkte op dat die onmiddellijk gevolgd moet worden door een plan van aan pak. ICT kan volgens de socia listen de Zeeuwse economie versterken en de jongeren in Zeeland houden. Bruinooge en Poppelaars zeg den toe met Delta te ovexTeggen over de mogelijkheid om huis houdens via de kabel aan te slui ten op het internet. Waar dat nog kan, moet dat tegelijk ge beuren met de aansluiting op het ï'iool, opperde de WD. Pop pelaars rekende voor dat dat nog bij 1500 tot 2000 huishou dens kan. „Van de 183.000 wo ningen in Zeeland, inclusief de vakantieparken, zijn er slechts 10.000 nog niet op de glasvezel kabel aangesloten. Daarvan heeft een kwart nog geen rioo laansluiting." WISSENKERKE - De on langs gerestaureerde stel lingmolen De Onderne ming in Wissenkerke is vandaag, zaterdag, open voor publiek. De molen heeft de afgelo pen maanden een grondi ge opknapbeurt onder gaan. Wethouder J. M. Meulenberg-op 't Hof van de gemeente Noord-Beve- land stelt, geassisteerd door vrijwillig molenaar T. Mulder, de molen van ochtend om 11.15 uur officieel weer in gebruik. Dat gebeurt door het lich ten van de vang. Belangstellenden kunnen het gerestaureerde bouw- wei'k tussen 13.00 en 16.00 uur bezichtigen. door Harmen van der Werf DEN HAAG - Minister T. Nete lenbos van Verkeer en Water staat en het Nederlands Loods wezen liggen met elkaar overhoop. Het Loodswezen voelt zich absoluut niet serieus genomen. Netelenbos heeft over die on vrede bij het Loodswezen deze week een brief geschreven aan de Tweede Kamer-. Haar reactie luidt kortweg: het Loodswezen moet niet zeuren. Er wordt vol doende overlegd over het invoe ren van marktwerking bij het beloodsen van zeeschepen. En, merkt zij bits op, de loodsen moeten hun werk blijven doen, ondanks alle onzekerheden op DEN HAAG - Het principiële geschil over de vernietiging van een deel van het gemeentear chief van Axel is vri jdag niet be handeld door rechter L. Loeb van de Raad van State in Den Haag. Hij hield de zaak aan om hem over enige tijd samen met twee andere rechters te kunnen be handelen. Wanneer een zaak of een zeer principieel karakter draagt, of gecompliceerder is dan aanvankelijk was voorzien, kunnen rechtszaken bij de Raad van State van de enkelvoudige kamer worden overgedragen aan de meervoudige. In het ge val van Axel doet de Raad van State geen mededelingen waar om het een meervoudige zitting wordt. De kwestie is aangekaart I door een a matexn-onderzoeker I met een bovenmatige interesse voor Axel. Hij is ontstemd over het besluit van de raad om in verband met de hoge instand- I houdingskosten alleen nog i maar die archieven te bewaren, die volgens de wet in stand ge houden moeten worden. De amateur-ondex'zoeker vreest daardoor in de problemen te ko men, omdat hij i-egelmatig di- I verse archieven van de gemeen- j te raadpleegt. In eerste instantie stapte de onderzoeker naar de rechtbank in Middelburg. Daar kreeg hij nul op rekest. Nu pro beert hij in hoger beroep bij de Raad van State de toekomst van het gehele gemeente archief vei lig te stellen. de weg naar vrije marktwer king. Met de laatste opmerking doelt zij op het vertrek van loodsen uit het noorden naar Rotterdam, waardoor een tekort dreigt. Ook in andere regio's, waaronder de Westerschelde, di'eigt dat, om dat de opleiding van register- loodsen al geruime tijd stil ligt. Het Loodswezen wil geen dui'e mensen opleiden, waarvoor la ter geen werk blijkt te zijn. Bestuursvoorzitter A. G. Nauta van het Nederlands Loodswe zen in Vlissingen reageert pissig op de brief van Netelenbos. „Ie dereen weet dat zij de loods- plicht wil versoepelen. Zij wil schepen tot 100 meter van loodsplicht vrijstellen. Daar moet je dan toch rekening mee- houden, uit oogpunt van de be drijfsvoering." Constructief Van overleg is volgens Nauta ook geen sprake. „Er zijn wel enkele besprekingen geweest, waarin over cijfei'materiaal is gesproken, maar dat was geen overleg. Ik versta daar iets an ders onder: dat je in werkgroep verband voor alle problemen, zoals de pensioenvoorziening, constnxctief een oplossing pro beert te zoeken." Dat gebeurt niet. Het landelijke Loodswezen is met tal van an dere belanghebbenden, zoals reders en havens, uitgenodigd voor een commissie die de ovev- gang naar marktwerking moet begeleiden. De loodsenorgani- satie mag regionaal in eenzelfde soort commissies meedraaien, onder meer om te praten over hoe de versoepeling van cle loodsplicht wordt doorgevoerd. Overgangstermijn In Zeeland moet die commissie nog bijeenkomen, eind deze maand, texwijl Netelenbos al 1 januari 2001 de overgangster mijn naar volledige marktwer king wil laten ingaan. „Netelen bos draaft door", stelt Nauta, „terwijl zij bijvoorbeeld niet aangeeft hoe zij het veiligheids niveau denkt te willen handha ven. En zij zet een goed draaien de organisatie op het spel, dat is slecht voor de havens." Ondanks alles is het Nederlands Loodswezen niet van de plan de kont tegen de krib te gooien. De hoop richt zich op de politiek, dat Kamerleden Netelenbos tot de orde roepen. Zij hebben eer der in een overleg met de minis ter aangedrongen op serieus overleg met het Loodswezen. door Jeffrey Kutterink KRUININGEN - Zeker om de tien minu ten rinkelt de telefoon van Ko Koster uit Kruiningen. Of hij nog een exemplaar te koop heeft van het boek 75 Jaar Transport in Zeeland, deel 2. „En of ik er nog een heb", antwoordt de oud-chauffeur met luide stem. „Ja hoor, van het eerste deel heb ik ook nog een exemplaar." Hij grijpt pen en papier en krast er in grote letters de naam, het adres en het telefoonnummer van de beller op. „Ik zorg ervoor dat u de boeken krijgt." Als hij de hoorn neerlegt, staax*t hij door het raam naar buiten. Even is hij in zich zelf gekeerd. Plots veert hij omhoog. „Fantastisch is het toch? Uit de hele pro vincie bellen mensen om boeken te bestel len. En velen die al hebben gekocht, be stellen er extra bij Hij ploft weer neer op de bank en geniet zichtbaar van alle belangstelling. Het zijn hectische dagen voor de schrijver. Tijdens een druk bezochte bijeenkomst in restau rant De Korenbeurs in Kruiningen, gaf Koster gisteren het eerste exemplaar van het tweede deel van het boek 75 Jaar Transport in Zeeland aan burgemeester A. Verbree. Ook vandaag is het een drukte van belang, want chauffeurs komen langswippen om het bestelde boek af te halen. „Daar verheug ik me op." Hij gaat staan en wijst naar buiten. „Dan staat er een rij tot aan de overkant." Ze komen binnen, betalen en gaan in de huis kamer gelijk in het boek zitten bladeren. Dat zou je moeten zien. Een heel huis vol met chauffeurs. En de een na de ander zal roepen: 'Hé dat ben ik. Hé, die ken ik ook'," Warme broodjes Het eerste deel, uitgebracht in een oplage van 2500 exemplaren, is op enkele tiental len boeken na, als warme broodjes overde toonbank gegaan. Naar aanleiding van dat boek reageex-den zoveel Zeeuwse chauffeurs, dat de basis werd gelegd voor de uitgave van een tweede deel. „En ik kan nu al zeggen dat mijn vrouw en ik vanaf januari gaan werken aan het derde deel van de boekenreeks." Herkenning is in één woord samengevat de sleutel tot het succes van de boeken. In 320 pagina's met, 840 foto's, laat Koster zien wat er aan vrachtwagens over de Zeeuwse wegen toerde en toex*t. „Het bla deren door het boek roept bij mensen oude herinneringen op." Foto's Samen met zijn vrouw Hansje heeft hij een jaar aan het tweede deel gewerkt. Voor dit boek zijn er bijna tweeduizend foto's door hun handen gegaan. „Dubbele en slechte foto's halen we er gelijk tussen uit, evenals foto's waarvan niet bekend is wat er op staat." Volgende week toert Koster met de vlam in de pijp door Zeeland om bestelde boe ken af te leveren. „Wat als een hobby is be gonnen, is gierend uit de klauwen gelo pen. Gelukkig maar. (Advertentie) (Advertentie) De leukste St. Nicolaasgeschenken koopt u op onze inspirerende interieur- en kerstmarkt 's-Heer Hendrikskinderen, 0113-215395 Torenstraat 43a - 4353 AB Serooskerke tel: (0118) 593159 /Fax: (0118) 593244 Na het succes van het eerste deel heeft Ko Koster nu deel twee af van '7 5 Jaar Transport in Zeeland'. foto Willem Mieras ADMINISTRATIE KANTOOR ffrt\ ADMINISTRATIES

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 17