pzc
Geld voor
Schelde
naar België
VVD wil
elke Zeeuw
op Internet
Kernafval kon eerder naar VS
Boek over trucks vliegt de deur uit
Treinongeval vierde
'toevallige incident'
lijn naar Rotterdam
Vervuiling buiten Nederland
Staatscircus
niet welkom
in Goes
Wissenkerkse
molen open
voor publiek
Loodswezen baalt van
gebrekkig overleg met
minister Netelenbos
Rechter stelt
zaak vernietigd
archief Axel uit
fpö ~T BELASTINGAANGIFTEN
nni lTPD CP BEDRIJFSADVIEZEN
zaterdag 11 november 2000
foto Ruben Oreel
De containers met hoogradioactief afval uit Petten zijn tijdelijk opgeslagen bij de Covra in Borssele.
Greenpeace vindt dat exportbesluit ECN Petten te laat komt
door Rinus Antonisse
MIDDELBURG - Er moet har
der getrokken worden aan het
gezondmaken van de Schelde.
De provincie dient totstandko
ming van projecten die de wa
terkwaliteit verhogen sterk te
bevorderen. Zeeland moet
daarvoor Europees geld buiten
de provincie, ofwel in België en
Frankrijk, inzetten. Deze deze
Statenbreed gesteunde motie
van de CDA'ster L. Nederhoed-
Zijlstra kregen Gedeputeerde
Staten vrijdag bij de begro
tingsbehandeling als opdracht
mee.
Puttend uit eigen onderzoek
naar de waterkwaliteit onder
streepte Nederhoed dat het
water van de Schelde ernstig
verontreinigd is en dat de be
langrijkste vervuilingsbronnen
buiten Nederland liggen.
Ze wees erop dat de natuur en de
menselijke leefomgeving in het
stroomgebied van de Schelde
bijzonder gebaat zijn bij het
verbeteren van de waterkwali
teit. Omdat dat allemaal erg sto-
perig verloopt vond Nederhoed
-het hoog tijd dat Zeeland ten
koste van de eigen portemonnee
-meer Europees geld richting
Vlaanderen, Wallonië en Frank
rijk laat gaan voor concrete pro-
jecten.
„De waarde en de effecten hier
van zijn voor Zeeland zo groot,
dat we het mindere geld maar
voor lief moeten nemen", stelde
de CD A-fractieleider. Gedepu
teerde L. Coppoolse (CDA, Del-
tawateren) had niet veel moeite
i met het idee. Hij beklemtoonde
dat projecten wel een gegaran-
j deerd positief effect aan Zeeuw-
I se kant moeten hebben. De ge-
deputeerde waarschuwde dat
het overhevelen van geld van
het ene naar het andere land ge-
let op de Brusselse regelgeving
niet eenvoudig is. „Maarwezul-
len het uitzoeken en de dialoog
met andere landen aangaan."
Het CDA drong ook aan op na
dere uitwerking van het plan
Over-Schelde: het weer in ver
binding brengen van de Wester
en Oosterschelde. Terug naar de
situatie van voor de aanleg van
de Kreekrakdam. Een idee dat
M. Weststrate (Partij Weststra-
te) vierkant afwees. „Zeeland
terug op de kaart anno 1850.
Tweeduizend hectare Zeeuws
polderland opofferen voor een
open verbinding. Het water van
de vervuilde Westerschelde de
Oosterschelde in laten lopen
omdat er te weinig voedsel in de
Oosterschelde zou zijn. Ze ver
zinnen maar wat om toch te
kunnen ontpolderen."
Gedeputeerde Coppoolse was
het daar niet mee eens. Hij
steunde het inmiddels al lopen
de onderzoek naar een Over-
Schelde. De gedeputeerde gaf
aan dat een verbinding tussen
de twee zeearmen op langere
termijn nodig kan zijn. „De
Oosterschelde als overstro
mingsgebied als het water in de
Westerschelde te hoog komt, is
een prachtige optie. We hoeven
niet bang te zijn voor vuil Schel -
dewater. Het gaat dan namelijk
om overstort van schoon zeewa
ter."
DeSGP'erW. Kolijn keerde zich
tegen ontpoldering. Voor de
goede orde voegde hij eraan toe
dat zijn partij een volgende ver
dieping van de Westerschelde
categorisch afwijst. Hij vond
gedeputeerde Coppoolse aan
zijn zijde. „Wij willen niet over
een nieuwe verdieping van de
Westerschelde praten. Er moet
in elk geval eerst duidelijkheid
zijn over de gevolgen van de
huidige verdieping." Hij be
toogde dat de nadelen van een
derde verdieping, die overigens
wel als mogelijkheid in de lange
termijnvisie voor de Wester
schelde wordt meegenomen,
buitengewoon groot kunnen
zijn.
door Jeffrey Kutterink
BORSSELE - Milieuorganisa
tie Greenpeace is boos dat het
Energie Centrum Nederland
(ECN) in Petten nu pas heeft be
sloten kernafval naar de Ver
enigde Staten te exporteren. Ze
zegt die mogelijkheid twee jaar
geleden al op tafel te hebben ge
legd en dat het centrum 'moed
willig niet heeft gedaan wat no
dig was'.
In de ogen van Greenpeace had
het onderzoekscentrum er alles
aan moeten doen om het hoog
radioactief af val naar de VS te
vervoeren vanwege de betere
opslagmogelijkheden. De groe
pering vermoedt dat financiële
redenen de oorzaak zijn van het
'dwarsbomen'.
Dat zegt woordvoerster F. Bar-
tels van Greenpeace. Ze vindt
dat door het late besluit 'geheel
onnodig' vier containers met
hoogradioactief afval in Bors
sele staan opgeslagen. „Nu
staan de containers op een plek
die er niet geschikt voor is. Als
het ECN naar ons had geluis
terd, hadden die containers
daar nooit hoeven staan."
Alle Nederlandse kernafval
gaat naar de Centrale Organisa
tie Voor Radioactief Afval (Co
vra) in Borssele. Daar staan ge
bouwen voor laag- en middelra-
dioactief afval. De in aanbouw
zijnde opslagruimte voor hoog
radioactief afval is in 2004 ge
reed. De nucleaire brandstof
staven uit Petten zijn nu bij de
Covra opgeslagen in containers
die in de VS niet gecertificeerd
zijn en dus niet worden geac
cepteerd Overpakken is niet zo
maar mogelijk.
Greenpeace heeft volgens Bar-
tels twee jaar geleden al aan de
bel getrokken. „Toen hebben we
het ECN in Petten al verteld dat
transport naar de Verenigde
Staten de beste oplossing is.
Niet omdat we het afval niet in
onze eigen achtertuin willen
hebben, maar omdat de opslag-
mogeljkheden voor hoog radio
actief afval daar beter zijn dan
in Nederland. Maar twee jaar
geleden weigerde de VS het af
val terug te nemen, vanwege een
ruzie met Europa. Het ECN in
Petten moest het afval toch
kwijt en sloot een contract met
het Covra. De ruzie met de VS is
een half jaar later bijgelegd.
Toen heeft Greenpeace er bij het
ECN op aangedrongen het afval
alsnog naar de VS te vervoeren.
Het onderzoekscentrum onder
nam niets."
Bartels wijst er op dat minister
Pronk het ECN financieel tege
moet wilde komen om ervoor te
zorgen dat het afval alsnog naar
de Verenigde Staten zou worden
vervoerd. „Het onderzoekscen
trum heeft dat aanbod niet aan
genomen en het afval in contai
ners gestopt waarvan het wist
dat die in de VS niet gecertifi
ceerd zijn."
Volgens Bartels was het ECN
bang voor een schadeclaim van
de Covra. „Het ECN heeft doel
bewust transport naar de VS ge
dwarsboomd om extra kosten te
voorkomen. Op 1 september is
een schip met nucleair afval
vanuit Europa naar de VS geva
ren. Dit afval had toen aan
boord moeten zijn."
Het ECN in Petten wil voorals
nog niet op de kritiek reageren.
Een woordvoerder wil alleen
kwijt dat van de kritiek is ken
nisgenomen. Directeur H. Co-
dée van de Covra zegt dat er
twee jaar geleden geen alterna
tief was voor de opslag van het
hoogradioactiefafval. Volgens
hem is in het contract met het
ECN geen leveringsplicht opge
nomen. „Greenpeace verzint
dat verhaal van die schade
claim. Ook al had de Covra in
komsten misgelopen als deleve
ring niet was doorgegaan, de
Covra heeft het ECN nooit ge
dreigd met een schadeclaim."
door Jeffrey Kutterink
VLISSINGEN - Voor de vierde
keer binnen twee weken is het
treinverkeer op het traject Vlis-
singen-Roosendaal-Rotterdam
in het ongerede geraakt. In de
nacht van donderdag op vrijdag
ontspoorde tussen Roosendaal
en Bergen op Zoom een lege wa
gon. Reizigers tussen Roosen
daal en Vlissingen liepen een
vertraging op tot drie kwartier.
De NS noemt de ontsporing 'de
volgende gebeurtenis in een
reeks toevallige incidenten' en
is niet van plan groepen reizi
gers schadevergoeding te beta
len.
Het treinverkeer kwam gisteren
in de loop van de middag pas
weer op gang. Het ongeval ge
beurde op de aansluiting van de
regionale vuilstort De Kragge
en het hoofdspoor. Volgens de
NS liep de voorste van zeven
afvalwagons naast de rails
doordat hij door een locomotief
tegen een spoorblok werd ge
duwd. Zo'n blok voorkomt dat
de trein onbedoeld op het
hoofdspoor terecht komt. De
wagon kantelde in de berm.
Het is het vierde ongeval binnen
twee weken. Op dinsdag 7 no
vember ontspoorde een aantal
wagons van een goederentrein
bij Zevenbei'gschenhoek in
Noox'd-Brabant. De brandweer
sloeg groot alarm, omdat hij niet
wist of er gevaarlijke stoffen
lekten. Het treinverkeer op het
traject tussen Lage Zwaluwe en
Roosendaal werd stilgelegd tot
aan het begin van de avond. NS
zetten bussen in.
De maandag 30 oktober lag het
treinverkeer uren stil als gevolg
van blikseminslag in de boven
leiding bij de Vlakebrug. En op
zaterdagavond 4 november trok
de bestuui'der van een trekker
bij Woensdx-echt de bovenlei
ding aan diggelen. Dat leidde
tot een stremming die tot aan
het eind van zondagmorgen
vooilduurde.
Baanvak
Woordvoerder N. Feller van de
NS-vei'keersleiding in Utrecht
noemt het een reeks van 'toeval
lige gebeurtenissen'. „Ergebeu
ren op dat baanvak naar ver
houding niet meer ongevallen of
incidenten dan elder's in het
land."
Ook al betreurt de NS de ontsta
ne vertragingen, volgens Feller
keert de spoorwegorganisatie
geen schadevergoedingen uit.
„Reizigers kunnen altijd een
brief schrijven naar de klanten
service met een verzoek tot
schadevergoeding. Als mensen
een examen missen -doordat ze
vertraging hebben opgelopen,
zal de NS daar serieus naar kij
ken. Maar elke aanvraag wordt
apaxt behandeld. Uitgesloten is
een massale schadevergoeding.
Zo willen scholieren vertraging
nog wel eens gebruiken als ar
gument om te spijbelen. Ze vra
gen de NS dan een verklaring,
maar die krijgen ze niet.
GOES - Het Groot Rus
sisch Staatscircus is niet
meer welkom in Goes. Het
Goese gemeentebestuur
heeft dat besloten naar
aanleiding van het jongste
bezoek van het circus aan
de stad, twee maanden ge
leden.
„Ze hebben er een puin
hoop van gemaakt", aldus
burgemeester D. J. van
der Zaag. Het circus leef
de allerlei regels en voor
schriften niet na. De op
stelling op het Molenplein
klopte bijvoorbeeld niet,
het schoonmaken na af
loop gebeurde niet zoals
het hoorde en bij het ma
ken van reclame in de stad
werden de regels overtre
den. De behuizing van de
bruine beren riep afkeu
rende reacties van het
winkelend publiek op.
Reden genoeg voor de ge
meente om het Groot Rus
sisch Staatscircus voort
aan de deur te wijzen.
„Alles wat verkeerd kan
gaan, is daar ook verkeerd
gegaan", aldus Van dei-
Zaag. „Daarom is het cix--
cus niet meer welkom.
door Maurits Sep
MIDDELBURG - Elke Zeeuw
een modem. Wat de VVD betreft
moet een internetaansluiting
net zo vanzelfsprekend worden
als die op het gas, licht, water en
riool. Of Gedeputeerde Staten
dat niet even met Delta Nutsbe
drijven kunnen regelen, wilden
de liberalen weten. Delta ver
leent immers al deze diensten.
Nou, dat willen we best probe-
ren, reageerden de gedeputeer
den D. Bruinooge (PvdA, econo
mie en dus informatie- en
communicatietechnologie ICT)
en T. Poppelaax-s (CDA, energie
en dus Delta) opvallend toe
schietelijk. Het hielp daarbij
wel dat ook de PvdA en D66 tij
dens hun beschouwing op de
provinciale begroting voor 2001
een wai'm pleidooi hielden voor
meer investeringen in ICT.
Democrate P. van Veen-de
Rechter hei'innerde aan de op
roep van haar voorganger R.
Bastiaanse van exact een jaar
geleden: 'Een beetje Zeeuw is
voorbereid op de volgende eeuw
en dat kan niet zonder informa
tietechnologie.'
„Waai'om duux*t het zo lang
voordat u met uw beloofde noti
tie komt?" wilde zij weten van
Bruinooge. „Omdat we dat ui
termate gedegen en zorgvuldig
aanpakken", verklaarde die. De
PvdA, ook ongeduldig wach
tend op de notitie, merkte op dat
die onmiddellijk gevolgd moet
worden door een plan van aan
pak. ICT kan volgens de socia
listen de Zeeuwse economie
versterken en de jongeren in
Zeeland houden.
Bruinooge en Poppelaars zeg
den toe met Delta te ovexTeggen
over de mogelijkheid om huis
houdens via de kabel aan te slui
ten op het internet. Waar dat
nog kan, moet dat tegelijk ge
beuren met de aansluiting op
het ï'iool, opperde de WD. Pop
pelaars rekende voor dat dat
nog bij 1500 tot 2000 huishou
dens kan. „Van de 183.000 wo
ningen in Zeeland, inclusief de
vakantieparken, zijn er slechts
10.000 nog niet op de glasvezel
kabel aangesloten. Daarvan
heeft een kwart nog geen rioo
laansluiting."
WISSENKERKE - De on
langs gerestaureerde stel
lingmolen De Onderne
ming in Wissenkerke is
vandaag, zaterdag, open
voor publiek.
De molen heeft de afgelo
pen maanden een grondi
ge opknapbeurt onder
gaan. Wethouder J. M.
Meulenberg-op 't Hof van
de gemeente Noord-Beve-
land stelt, geassisteerd
door vrijwillig molenaar
T. Mulder, de molen van
ochtend om 11.15 uur
officieel weer in gebruik.
Dat gebeurt door het lich
ten van de vang.
Belangstellenden kunnen
het gerestaureerde bouw-
wei'k tussen 13.00 en
16.00 uur bezichtigen.
door Harmen van der Werf
DEN HAAG - Minister T. Nete
lenbos van Verkeer en Water
staat en het Nederlands Loods
wezen liggen met elkaar
overhoop. Het Loodswezen
voelt zich absoluut niet serieus
genomen.
Netelenbos heeft over die on
vrede bij het Loodswezen deze
week een brief geschreven aan
de Tweede Kamer-. Haar reactie
luidt kortweg: het Loodswezen
moet niet zeuren. Er wordt vol
doende overlegd over het invoe
ren van marktwerking bij het
beloodsen van zeeschepen. En,
merkt zij bits op, de loodsen
moeten hun werk blijven doen,
ondanks alle onzekerheden op
DEN HAAG - Het principiële
geschil over de vernietiging van
een deel van het gemeentear
chief van Axel is vri jdag niet be
handeld door rechter L. Loeb
van de Raad van State in Den
Haag.
Hij hield de zaak aan om hem
over enige tijd samen met twee
andere rechters te kunnen be
handelen. Wanneer een zaak of
een zeer principieel karakter
draagt, of gecompliceerder is
dan aanvankelijk was voorzien,
kunnen rechtszaken bij de Raad
van State van de enkelvoudige
kamer worden overgedragen
aan de meervoudige. In het ge
val van Axel doet de Raad van
State geen mededelingen waar
om het een meervoudige zitting
wordt. De kwestie is aangekaart
I door een a matexn-onderzoeker
I met een bovenmatige interesse
voor Axel. Hij is ontstemd over
het besluit van de raad om in
verband met de hoge instand-
I houdingskosten alleen nog
i maar die archieven te bewaren,
die volgens de wet in stand ge
houden moeten worden. De
amateur-ondex'zoeker vreest
daardoor in de problemen te ko
men, omdat hij i-egelmatig di-
I verse archieven van de gemeen-
j te raadpleegt. In eerste instantie
stapte de onderzoeker naar de
rechtbank in Middelburg. Daar
kreeg hij nul op rekest. Nu pro
beert hij in hoger beroep bij de
Raad van State de toekomst van
het gehele gemeente archief vei
lig te stellen.
de weg naar vrije marktwer
king.
Met de laatste opmerking doelt
zij op het vertrek van loodsen uit
het noorden naar Rotterdam,
waardoor een tekort dreigt. Ook
in andere regio's, waaronder de
Westerschelde, di'eigt dat, om
dat de opleiding van register-
loodsen al geruime tijd stil ligt.
Het Loodswezen wil geen dui'e
mensen opleiden, waarvoor la
ter geen werk blijkt te zijn.
Bestuursvoorzitter A. G. Nauta
van het Nederlands Loodswe
zen in Vlissingen reageert pissig
op de brief van Netelenbos. „Ie
dereen weet dat zij de loods-
plicht wil versoepelen. Zij wil
schepen tot 100 meter van
loodsplicht vrijstellen. Daar
moet je dan toch rekening mee-
houden, uit oogpunt van de be
drijfsvoering."
Constructief
Van overleg is volgens Nauta
ook geen sprake. „Er zijn wel
enkele besprekingen geweest,
waarin over cijfei'materiaal is
gesproken, maar dat was geen
overleg. Ik versta daar iets an
ders onder: dat je in werkgroep
verband voor alle problemen,
zoals de pensioenvoorziening,
constnxctief een oplossing pro
beert te zoeken."
Dat gebeurt niet. Het landelijke
Loodswezen is met tal van an
dere belanghebbenden, zoals
reders en havens, uitgenodigd
voor een commissie die de ovev-
gang naar marktwerking moet
begeleiden. De loodsenorgani-
satie mag regionaal in eenzelfde
soort commissies meedraaien,
onder meer om te praten over
hoe de versoepeling van cle
loodsplicht wordt doorgevoerd.
Overgangstermijn
In Zeeland moet die commissie
nog bijeenkomen, eind deze
maand, texwijl Netelenbos al
1 januari 2001 de overgangster
mijn naar volledige marktwer
king wil laten ingaan. „Netelen
bos draaft door", stelt Nauta,
„terwijl zij bijvoorbeeld niet
aangeeft hoe zij het veiligheids
niveau denkt te willen handha
ven. En zij zet een goed draaien
de organisatie op het spel, dat is
slecht voor de havens."
Ondanks alles is het Nederlands
Loodswezen niet van de plan de
kont tegen de krib te gooien. De
hoop richt zich op de politiek,
dat Kamerleden Netelenbos tot
de orde roepen. Zij hebben eer
der in een overleg met de minis
ter aangedrongen op serieus
overleg met het Loodswezen.
door Jeffrey Kutterink
KRUININGEN - Zeker om de tien minu
ten rinkelt de telefoon van Ko Koster uit
Kruiningen. Of hij nog een exemplaar te
koop heeft van het boek 75 Jaar Transport
in Zeeland, deel 2. „En of ik er nog een
heb", antwoordt de oud-chauffeur met
luide stem. „Ja hoor, van het eerste deel
heb ik ook nog een exemplaar." Hij grijpt
pen en papier en krast er in grote letters de
naam, het adres en het telefoonnummer
van de beller op. „Ik zorg ervoor dat u de
boeken krijgt."
Als hij de hoorn neerlegt, staax*t hij door
het raam naar buiten. Even is hij in zich
zelf gekeerd. Plots veert hij omhoog.
„Fantastisch is het toch? Uit de hele pro
vincie bellen mensen om boeken te bestel
len. En velen die al hebben gekocht, be
stellen er extra bij
Hij ploft weer neer op de bank en geniet
zichtbaar van alle belangstelling. Het zijn
hectische dagen voor de schrijver. Tijdens
een druk bezochte bijeenkomst in restau
rant De Korenbeurs in Kruiningen, gaf
Koster gisteren het eerste exemplaar van
het tweede deel van het boek 75 Jaar
Transport in Zeeland aan burgemeester
A. Verbree. Ook vandaag is het een drukte
van belang, want chauffeurs komen
langswippen om het bestelde boek af te
halen. „Daar verheug ik me op."
Hij gaat staan en wijst naar buiten. „Dan
staat er een rij tot aan de overkant." Ze
komen binnen, betalen en gaan in de huis
kamer gelijk in het boek zitten bladeren.
Dat zou je moeten zien. Een heel huis vol
met chauffeurs. En de een na de ander zal
roepen: 'Hé dat ben ik. Hé, die ken ik
ook',"
Warme broodjes
Het eerste deel, uitgebracht in een oplage
van 2500 exemplaren, is op enkele tiental
len boeken na, als warme broodjes overde
toonbank gegaan. Naar aanleiding van
dat boek reageex-den zoveel Zeeuwse
chauffeurs, dat de basis werd gelegd voor
de uitgave van een tweede deel. „En ik kan
nu al zeggen dat mijn vrouw en ik vanaf
januari gaan werken aan het derde deel
van de boekenreeks."
Herkenning is in één woord samengevat
de sleutel tot het succes van de boeken. In
320 pagina's met, 840 foto's, laat Koster
zien wat er aan vrachtwagens over de
Zeeuwse wegen toerde en toex*t. „Het bla
deren door het boek roept bij mensen oude
herinneringen op."
Foto's
Samen met zijn vrouw Hansje heeft hij
een jaar aan het tweede deel gewerkt.
Voor dit boek zijn er bijna tweeduizend
foto's door hun handen gegaan. „Dubbele
en slechte foto's halen we er gelijk tussen
uit, evenals foto's waarvan niet bekend is
wat er op staat."
Volgende week toert Koster met de vlam
in de pijp door Zeeland om bestelde boe
ken af te leveren. „Wat als een hobby is be
gonnen, is gierend uit de klauwen gelo
pen. Gelukkig maar.
(Advertentie)
(Advertentie)
De leukste St. Nicolaasgeschenken koopt u
op onze inspirerende interieur- en kerstmarkt
's-Heer Hendrikskinderen, 0113-215395
Torenstraat 43a - 4353 AB Serooskerke
tel: (0118) 593159 /Fax: (0118) 593244
Na het succes van het eerste deel heeft Ko Koster nu deel twee af van '7 5 Jaar Transport in Zeeland'.
foto Willem Mieras
ADMINISTRATIE KANTOOR
ffrt\ ADMINISTRATIES