Leigh terug in de tijd PZC Verkrampte lofzang op Amerikaans heldendom Film 18 In het brein van een seriemoordenaar woensdag 8 november 2000 8 t/m 14 november VLISSItXIGEIXI Cine city (Belbios 0900-9363) The Cell. Do. t/m di. 13.45,16.15,19 en 21.45 u.,za. ook om 24 u.; Rules of engagement. Do. t/m di. 19 en 21.45 u.; 10 Geboden. Zo. 11 u. gebod 1 -2,13 u. gebod 3-4,15 u. gebod 5-6, 16.50 u. gebod 7-8,19.30 u. gebod 9-10, 21.15 u. discussie; Space Cowboys. Wo. 13.45,16.15,19 en 21.45 u.; do., vr., za., ma. en di. 19 u.; What Lies Beneath. Wo. t/m di. 13.45,16.15,19 en 21.45 u., zo. niet om 13.45 u.; American Psycho. Za. 24 u.; Snatch. Za. 24 u.; The Blair Witch Project 2. Wo. t/m di. 19 en 21.45 u., zat. ook om 24 u.; Reindeer Games. Za. 24 u.; Sneak Preview. Ma. 21.45 u.; The roadto El Dorado. Wo. 13.45 u., do. t/m di. 16.15 u.; Pokemon 2. Wo. t/m di. 13.45 en 16.15 u.; Nutty Professor2. Wo. t/m di. 13.45,16.15,19 en 21.45 u., do. t/m di. 13.45, 16.15 en 21.45 u.; Coyote Ugly. Wo. t/m di. 13.45,16.15,19 en 21.45 u., zo. niet om 13.45 en 16.15 u.; X-Men. Wo. 21.45 u., do. t/m di. 13.45 u.; U-571. Wo. t/m di. 21.45 u., m.u.v. ma.; Wilde Mossels. Wo. t/m di. 16.15 en 19.15 u.; Chicken Run (Ned.). Wo. 13.45 en 16.15 u., do. t/m di. 13.45 u.; La veuve de St. Pierre. Wo. 19.15 u. MIDDELBURG Schuttershoftheater (0118613482) Dancer in the dark. Wo.20u., do. 19 u., vr. enza. 19.30 u., zo. 14en 19 u.; Sneak Preview. Do. 21 u.; Luna Papa. Vr. en za. 22 u., zo. 21.30 u.; Brief Encouter. Ma. 20 u. HULST De Koning (0114312 030) Rules of engagement. Do. 20 u., vr. enza. 19.15 en 22 u.,zo. 16.15 en 20 u., ma. en di. 20 u.; The Cell. Do. 20 u.f vr. en za. 19.15 en 22 u., zo. 13.45,16.15 en 20 u., ma. en di. 20 u.; Space Cowboys. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 19.15 en 22 u., zo. 16.15 en 20 u., ma. en di. 20 u.; What Lies Beneath. Wo. en do. 20 u., vr. enza. 19.15 en 22 u., zo. 13.45,16.15 en 20 u., ma. en di. 20 u.; Pokémon 2. Wo. en za. 14 u., zo. 13.45 en 16.15 u.; The roadto El Dorado. Wo. en za. 14 u., zo. 13.45 u.; Nutty Proffessor 2. Wo. 20 u., vr. en za. 19.15 u., zo. 13.45 en 16.15 u., di. 20 u.; Coyote Ugly. Wo. 20 u., vr. en za. 19.15 en 22 u., zo. en ma. 20 u U-571. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 22 u., zo. t/m di. 20 u.; X-Men. Wo. 20 u.; Chicken Run. Wo. 14 u.; Teigetjes Film. Wo. en za. 14 u., zo. 13.45 u. 't Beest (0113 228 142) Topsy Turvy. Do. en vr. 20.30 u.; Kruimeltje. Zo. 14 u. GOES TERIUEUZEIM Porgy Bess (0115-613293) Fried green tomatoes. Wo. 20 u. Ledeltheater (0117-452735/453377) Hollow Man. Vr. en za. 20 u., ma. 20.30 u. OOSTBURG BERGENOP ZOOM Cinemactueel (0164 254 886) The Cell. Do. 20 u., vr. enza. 18.45 en 21.30 u., zo. 16.15,18.45 en 21.30 u., ma. en di. 20 u.; Headon. Zo. 16 u.; Reindeer Games. Wo. 20 u.; Pokémon. Wo. 14u., vr. 18.45 u.,za. 14u.,zo. 14en 16.15u.; Coyote Ugly. Wo. en do. 20 u., vr. 21.30 u., za. en zo. 18.45 en 21.30 u.,di. 20 u.; Nutty Professor2. Wo. 14en 20 u., vr. 18 45 en 21.30 u., za. en zo. 14,18.45 en 21.30 u., ma. 20 u.; The road to Eldorado. Wo., za. en zo. 14 u.; Sneak Preview. Do. 20 u.; Une Liaison Pornographique. Ma. 20.30 u.; Somberman's Actie. Di. 20.30 u. Roxy (0164 233 434) American Psycho. Do. 20 u., vr. 21.30 u., za. 18.45 en 21.30 u., zo. 16 en 20 u., ma. en di. 20 u.; What Lies Beneath. Wo. 20 u., do. 20 u., vr. en za. 18.45 en 21.30 u., zo. 16 en 20 u., ma. en di. 20 u.;; Pokémon 2. Wo. 14 u., vr. 18.45 u., za. en zo. 14 u.; X-Men. Wo. 20 u.; Chicken Run (Ned.). Wo., za. en zo. 14 u. Vergeleken met de aangrijpende eigentijdse drama's die Mi ke Leigh ('Naked', 'Secrets Lies') tot nu toe placht te ma ken is zijn nieuwste werkstuk een buitenbeentje. Op en top een kostuumfilm, en nog wel eentje die zich afspeelt in de theaterwereld. Maar toch, als we Leigh's liefde voor acteurs in aanmerking nemen en bedenken dat toneelspelers in het Victoriaanse Engeland de proletariërs onder de kunstenaars waren, dan is Topsy-Turvy misschien minder afwijkend dan we op het eerste gezicht zouden zeggen. door Leo Bankersen Topsy-Turvy is gebaseerd op een episode uit het leven van de Londense theatermakers Wil liam Gilbert (Jim Broadbent) en Arthur Sullivan (Allan Cordu- ner), die aan het eind van de ne gentiende eeuw veel succes had den met hun komische opera's. Leighlaat je plaatsnemen in een echte tijdmachine. Alsof hij zijn camera zomaar een ruime eeuw terug heeft gezet, links en recht binnenstapt in het turbulente leven van de talloze personages, de kijker achteloos bedelvend onder een overdaad aan authen ticiteit. Een heel intens soort realisme, met een prachtig kleurgebruik met veel rode en blauwe accenten waarmee hij een intiem en toch expressief gevoel oproept. En uiteraard met een uitgelezen ensemble van de beste acteurs. Een genot om te zien, al dringt zich na verloop van tijd toch de vraag op of Leigh deze keer ka rakter en ontwikkeling niet on dergeschikt heeft gemaakt aan sfeer en detail. En bovendien staat authenticiteit niet gelijk aan toegankelijkheid. Pas als je weet dat regisseren zoals Gil bert dat deed eigenlijk iets heel nieuws was, kan je het gesputter tijdens de repetities op de juiste waarde schatten. Het is niet altijd even duidelijk waar Leigh zijn prioriteiten wil leggen. We vallen min of meer met de deur in huis, op het mo ment dat Gilbert (de theater man) en Sullivan (de componist) voor een crisis in hun samen werking staan. Hun nieuwste musical 'Princess Ida' dreigt een flop te worden en Sullivan, die serieuzere ambities koestert, wil niets meer met de kluchtige verzinsels van zijn trouwe com pagnon te maken hebben. Leigh maakt ruim baan voor de tragi komische verwikkelingen die hieruit voortvloeien en knoopt er de ontstaansgeschiedenis van de door een Japanse tentoon stelling geïnspireerde operette 'The Mikado' aan vast. Dit zou Gilbert en Sullivans meest suc cesvolle productie worden. Terzijdes Daarnaast spelen echter allerlei min of meer toevallige terzijdes in de kleedkamer of uit het per soonlijk leven van Gilbert en Sullivan een minstens zo be langrijke rol. Regelmatig levert dat kleine juweeltjes op, maar samenhang en evenwicht laten te wensen over. Zo is ertegen het eind een wonderlijk ontroerend moment waarin Gilberts echt genote (Lesley Manville) hem een bizarre fantasie toever trouwt die veel onthult over hun droefgeestige relatie. De relatie tussen Gilbert en Sullivan daar entegen verdwijnt na een on stuimige introductie lange tijd naar de achtergrond om ruimte te maken voor Gilbert en zijn kersverse fascinatie voor Japan. Duidelijke suggesties van dra ma aan de zijlijn blijven soms zonder uitwerking, een Europe se reis is teruggebracht tot een moment van vertier in een Frans bordeel, en zo is er wel meer wat het de kijker lastig maakt om greep op de zaak te krijgen. Je kan wel zien dat er met grote toewijding aan is gewerkt, maar Leighs beste is het niet. Topsy-Turvy is te zien in 't Beest in Goes. Wat gaat er om in het brein van een seriemoordenaar? In de nu al klassieke thrillers 'Seven' (David Fincher, 1995) en 'The silence of the lambs' (Jonathan Demme, 1991) gunden de filmmakers ons een overtuigende glimp van wat er om gaat in het hoofd van een gestoorde gek, en voor veel mensen was dat al griezelig genoeg. Maar regisseur Tarsem Singh probeert in zijn speelfilmdebuut The Cell nog een stapje ver der te gaan door daadwerkelijk in de geest van een maniaka le moordenaar binnen te dringen. door Fritz de Jong In de film is dat mogelijk dank zij een experimentele psycholo gische techniek die therapeut Jennifer Lopez in staat stelt om haar geest te verbinden met die van een ander. De techniek is eigenlijk ontwik keld om getraumatiseerde pati ënten uit hun schulp te lokken, maar als de FBI de dader van een reeks gruwelijke moorden inrekent wordt haar hulp inge roepen. De door Vincent D'Onofrio ge speelde griezel is tijdens de ar restatie namelijk in een coma geschoten, terwijl zijn volgende vrouwelijke slachtoffer op een onbekende plaats wacht op haar onaangename dood. Lopez moet het seriemoordenaars brein binnengaan om daar zo snel mogelijk te achterhalen waar hij zijn slachtoffers ver bergt, maar de psychologe zou geen psychologe zijn als niet te gelijkertijd zou proberen om de gestoorde man te helpen. De zoektocht naar het slachtoffer van de seriemoordenaar is nogal plichtmatig uitgewerkt volgens het stramien van de hiervoor al genoemde genrevoorbeelden, maar eigenlijk is die plot ook maar bijzaak. De echte hoofdmoot van de film wordt gevormd door de scènes waarin Lopez zich begeeft in het onderbewustzijn van anderen, en het legertje vormgevers dat zich met de film bemoeide kon zich hierin compleet uitleven. En dus duikt diva Lopez op in de meest buitenissige decors ter wijl ze gehuld is in de prachtig ste gewaden, met als visueel hoogtepunt haar verschijning als een met goudrandje versier de Madonna, een beeld dat sterk doet denken aan de superieure kitsch van Mexicaanse bid prentjes. Helaas doet het met zorg vormgegeven beeldenbom bardement nogal afstandelijk aan. De filmmakers lijken zich bij het ontwerpen van de ver schillende droomwerelden vooral te hebben laten inspire ren door de esthetiek van opera, videoclip en modeshow, op smaak gebracht met een verant woord snufje kunstgeschiede nis. Surrealisten Wellicht hadden ze beter te rade kunnen gaan bij de op hetzelfde terrein opererende surrealisten. In baanbrekende films als 'Un Chien Andalou' (1927) en 'L'Age d'Or' (1930) diepten Luis Bunu- êl en Salvador Dali een reeks angstaanjagende beelden op uit het onderbewuste, die zich in al hun gruwelijkheid direct op het netvlies van de kijker branden. Toegegeven, ook The Cell kent enkele momenten van ijzing wekkende schoonheid, zoals het beeld van een paard dat door een soort glazen guillotine in mootjes wordt gehakt, waarna de organen van het dier gewoon blijven functioneren. Zeer indringend is ook het Je roen Bosch-achtige gruweltafe-- reel waarbij ingewanden met een katrol uit een mensenli chaam worden getrokken. Mo menten als deze zijn echter inde minderheid, en uiteindelijk ver drinkt The Cell in een overvloed aan mooie plaatjes die net te veel op afstand blijven om pijn te doen, of je op een andere ma nier te raken. The Cell draait in Cine City Vlis- singen, De Koning Hulst en Ci nemactueel Bergen op Zoom. Jennifer Lopez in The Cell. In de Drukkery in Middelburg is de expositie 'Middelburg On dersteboven' van het Provincia le Archeologisch Centrum Zee land te zien. De tentoonstelling bestaat uit twee delen: een over zicht van de bewoning op de plaats waar later Middelburg zou verrijzen en een overzicht van de stad Middelburg en haar ontwikkeling tot de zestiende eeuw. Te zien t/m 2 december tij dens winkeluren. In de expositieruimte van de Zeeuwse Bibliotheek is de ten toonstelling Zie hier, leergrage jeugd! Een nuttig allerlei. Dat het u tot vermaak en leeringe gedij. De expositie bestaat uit kinderprenten uit de collectie van de bibliotheek. Te zien t/m 25 november ma. 17.30 - 21.00 uur, di. t/m vri 10-21 uur, zat 10- 13 uur. In het Zorgcentrum in Goes is een dubbelexpositie te zien. Scoophet Zeeuws Inti tuut voor zorg, welzijn cultuur heeft de tentoonstelling 100 Zeeuwse portretten ingericht. Daarnaast zijn foto's van Adriaan Hame link te zien. Hij toont foto's van dorpsgezichten uit de omgeving van Goes, paddestoelen en herfsttaferelen. Te zien t/m 31 december dagelijks van 8-18 uur. Peter van Nes exposeert in Kunstgalerie DAG Antheunis. De exposant toont aquarellen, tekeningen en pastels. Te zien tot 2 januari ma 08.00-12.00 en 13.00-18.00, di. 08.00-13.00, wo t/m vri 08.00-12.00 en 13.00- 18.00, zat. 08.00-12.00 en 13.00- 17.00 Cacao, koek en zopie en Barbie op de schaats is de titel van de nieuwe tentoonstelling in het blikmuseum de Blikvanger in Renesse. De expositie bestaat uit cacaoblikken uit de collectie van Jaap de Schipper in een winters decor uit de jaren veer tig en vijftig. De tentoongestel de Barbies van meisjes uit de omgeving zijn ook gekleed in schaatskleding. Daarnaast zijn oude Barbies te bewonderen. Te zien van 10 nov. t/m 7 jan. di en vri 10-12 uur, extra openings dagen de zondagen 12 en 26 nov., 24 dec. en 7 jan 13-17 uur. Geef kunst cadeau is het motto van een expositie in stu ART Ga lerie in Bergen op Zoom. Tien kunstenaars exposeren schilde rijen, tekeningen, aquarellen, zeefdrukken, keramiek en beel den. Van vier van de tien kunste naars is nog niet eerder werk in stuART te zien geweest. De deelnemende kunstenaars zijn Annet Kemperman, Cees Boer, de Middelburger Corian de Dreu, Cornelius, Iris Slock, Jassperv.d. Wel, Kees Bak, Mat- thieu Gelissen, Wies van Dort en Yvette Bakker. Te zien t/m 23 december, do 11-17 uur, vri. 12- 17 uur, zat. 12-17 uur en op af spraak. In Bergen op Zoom staat zondag de maandelijkse galeriezondag op het programma. Het publiek kan dan tentoonstellingen van schilderijen, tekeningen, beel den, keramiek en sieraden be kijken. De deelnemende gale ries zijn. De Mollegangen (Het Interium), stuArt GALERIE, Galerie Govert van Dijk, Arto theek 18, Galerie de Mollegan gen en Rietpen Galerie. Ope ningstijden 14.00-17.00 uur In de jaren na Vietnam werd in veel Amerikaanse actiefilms die oorlog alsnog op symbolische wijze gewonnen. De teneur was vaak dat de jongens die op het slagveld hét vuile werk opknapten door het thuisfront (pers, politici en protestbewe ging) in de steek werden gelaten. Die verongelijkte gevoelens spelen weer krachtig op in William Friedkins Rules of Enga gement, een gespierde kruising tussen actiefilm en militair rechtbankdrama. door Leo Bankersen De spleetogen van weleer zijn vervangen door al even vijandi ge moslims die in dit geval de Amerikaanse ambassade in Je men belegeren. Ook dit doet denken aan een voor Amerika zeer traumatische gebeurtenis die rechtzetting behoeft: de be zetting van de ambassade in Te heran in 1979, gevolgd door een mislukte bevrijdingspoging die strandde in een Iraanse woes tijn en acht mariniers het leven kostte. De reddingsactie die in Rules of Engagement op touw wordt ge zet lukt wel. De ambassadeur en zijn gezin worden op het nipper tje in veiligheid gebracht door een eenheid mariniers onder lei ding van de doortastende kolo nel Childers (Samuel L. Jackson Maar om de mythe van mis kend heldendom nieuw leven in te blazen is meer nodig. Dus wordt Childers bij zijn thuis komst als beloning voor de rechtbankgedaagd. In het nauw gedreven door sluipschutters - drie van zijn manschappen wa ren al gesneuveld - had hij na melijk het vuur laten openen op de menigte voor de ambassade. Het bloedbad dreigt een schan daal te veroorzaken. Om haar imago nog enigszins te redden heeft de Amerikaanse regering nu snel een zondebok nodig. Childers wordt moord ten laste gelegd. In de handleiding voor gevechtssituaties staat immers: eerst burgers evacueren, dan pas schieten. Sentiment Childers, die nu werkelijk door iedereen in de steek wordt gela ten, zou natuurlijk het best ge diend zijn met een gehaaide strafpleiter Het ligt echter in de lijn van Rules of Engagement om het sentiment te laten spre ken. Dus vestigt hij zijn hoop op een vroegere strijdmakker (Tommy Lee Jones) die nu een sukkelend advocatenpraktijkje heeft, Ze vochten samen in Viet nam en Childers redde zijn ka meraad daar het leven met een actie die ook al tegen het oor logsrecht indruiste. Zoiets schept een band. Ze mijmeren over betere tij den en het h ui dige gebrek aan respect. We zien ze met elkaar huilen en met elkaar vechten, want soms weet je ook als geharde ijzervreter wel eens niet waar je het zoeken moet. Voor het beste en meest spraak makende werk van Friedkin ('The French Connection', 'The Excorcist') moeten we terug naar het begin van de jaren ze ventig. Zijn reputatie als vak man heeft hij weten te bewaren, al waren in dit geval zijn vaar digheden een betere zaak waar dig geweest. Hij pakt fors uit met rauwe actiescènes, geladen confrontaties en pijnlijke per soonlijke momenten. Alles met stevig effect en de uitstraling vaneen serieus, aangrijpend drama waarin het draait om ho gere waarden. Intussen stapelen de karikaturen van haatdragen de moslims en achterbakse re geringsfunctionarissen zich op, wordt de loftrompet gestoken over eer, uniform en vlag, en gaat achter de spannende rechtszaak een bedenkelijk staaltje publieksmanipulatie schuil. Aanvankelijk heeft ook de kij ker namelijk de indruk dat Chil ders ongewapende mensen laat neerschieten. Pa_s tijdens de rechtszaak ontdekken we dat de demonstranten wapens droegen en die ook gebruikten. Het gaat zelfs zo ver dat we eerst tot sym pathie met de slachtoffers wor den verleid door schokkende beelden van zwaargewonden, waaronder een meisje dat haar been is verloren. Vervolgens wijst een flashback ons terecht. Dat zielige meisje had een pis tool en schoot op Amerikanen. Met andere woorden: geloof niets van die huilebalken die zo nodig Amerika moeten bekriti seren. In Rules of Engagement heerst het paranoïde wereld beeld dat na het einde van de Koude Oorlog even verdwenen leek te zijn. Rules of Engagement: te zien in Cine City Vlissingen en De Ko ning Hulst. Samuel L. Jackson (I) en Tommy Lee Jones in Rules of Engagement. Timothy Spall als de mikado in Topsy-Turvy. Regisseur Leigh weet hoe hij kleur moet gebruiken en zorgt voor rode en blauwe accenten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 58