Sukkelen met bus en trein PZC Eensgezindheid over tweede tunnel Zelzate Zonneboiler vindt te traag zijn weg naar woningen We halen heel wat overhoop Besprekingen over tijdschema bouw verlopen moeizaam 21 Waterschap verkoopt pand van centraal laboratorium Wandexpositie Kindertelefoon ELICHT vrijdag 3 november 2000 TERNEUZEN - Het algemeen bestuur van het waterschap Zeeuws-Vlaanderen ging don derdag akkoord met de verkoop van het gebouw van het centraal laboratorium van de Zeeuwse waterschappen in Sluiskil aan W. Schipper uit Nieuwerkerk aan de IJssel. Met de verkoop had geen enkele hoofdingeland moeite, maar een flink aantal vroeg zich wel hardop af of het schap niet meer voor het pand had kunnen van gen. Het gebouw wisselt van ei genaar voor 615.000 gulden. Volgens gezworene T. Wemaer (organisatie) viel er niet meer uit de onderhandelingen te ha len, omdat voor het gebouw moeilijk een goede bestemming kan worden gevonden. Hoofd ingeland J. van Schaik was het daarmee eens, maar meende dat in het contract met de koper wel opgenomen kan worden dat bij een wijziging van de bestem ming van het gebied in Sluiskil het gebouw fors meer waard zou kunnen worden en dat dan die meerwaarde ook naar het schap moest terugvloeien. Het dagelijks bestuur dankte Van Schai k voor die commercië le gedachte, maar gaf onmiddel - lijk ook aan dat de kandidaat koper van een dergelijke con tractclausule niet geporteerd zou zijn. Overigens kan het schap de eerstkomende drie jaar nog wel van het gebouw gebruik maken op huurbasis. Het onder zoekswerk voor het waterschap zal dan ook die jaren in Sluiskil worden uitgevoerd. Na die drie jaar staat het het schap vrij om het labwerk te gunnen aan het waterschap Zeeuwse Eilanden of een commercieel bedrijf. Het afstoten van het eigen lab levert het waterschap een structurele besparing op van ruim een ton. Privatiseren van de werkzaam heden op termijn levert daar nog eens een veelvoud van op. VLISSINGEN - In het Zieken huis Walcheren in Vlissingen is van 13 tot en met 24 november een wandexpositie van de Kin dertelefoon Zeeland te bezichti gen. 1997 gepland tijdpad door Jasper van derBliek Het openbaar vervoer in Zeeland krimpt meer en meer. Ten faveure van de Randstad wil de NS tijdelijk minder treinstellen inzetten en waar schijnlijk rijden er vanaf begin volgend jaar in de late avond en in de weekein den minder of geen bussen. Ook func tioneert de aansluitgarantie van trein op bus maar gebrekkig. Gisteren luidde Rover de noodklok, omdat de kwaliteit van het vervoer per trein 'ver beneden een aanvaardbaar niveau' is gekomen. Volgens de reizi gersorganisatie rijzen de vertragingen de pan uit en is de drukte in de spits enorm. Samen met de consumenten bond en de ANWB heeft Rover een spoedzitting van overlegorgaan Locov (Landelijk Overleg Consumentenbe langen Openbaar Vervoer) geëist om een oplossing te forceren. In een reactie op de klachten onderkent de NS alle verwijten. Er is te weinig materieel voorhanden en van de beschikbare trei nen zijn er te veel door defecten of een onderhoudsachterstand niet in ge bruik. Volgens voorlichter J. Krijgsman is er een oplossing, maar wel voor de lange termijn. „We hebben 252 nieuwe trein stellen besteld, maar het duurt twee jaar voordat de eersten daarvan in ge bruik genomen kunnen worden. En dat is al ultrasnel, want normaal duurt het vier jaar. We hadden dit liever al veel eerder gedaan, maar er was heel lang onzekerheid of de NS wel het recht zou behouden om het spoornet te exploite ren. Nadat dat bekend werd, hebben we meteen die extra dubbeldekkers be steld. Bij elkaar ter waarde van zo'n miljard gulden." Treinstellen Tot 2002 blijven de huidige problemen. Vooral in de Randstad is het volgens Rover te gek. Eén van de oplossingen van de NS om het almaar groeiende aantal reizigers daar op te vangen, is het wegkapen van treinstellen uit 'dun ne' regio's als Zeeland. Niets nieuws en naar alle waarschijnlijkheid worden de treinen op de Zeeuwse lijn weer korter. Krijgsman: „Het is goed mogelijk dat bepaalde regio's tijdelijk minder trein stellen krijgen. Het aantal reizigers blijft nu eenmaal groeien, vooral in de Randstad. In Zeeland is die groei veel kleiner." Voor Rover-bestuurslid M. Lootens, woordvoerster voor Zeeland, is de maat zo langzamerhand vol. „Ik ben hier al vaak boos over geweest. We zijn al af hankelijk van dat ene spooiiijntje en dat blijft de NS maar inkrimpen." 'gsdB Reizigers die met de bus op het station in Vlissingen aankomen, moeten ondanks de sinds 1996 van kracht zijnde aansluitga rantie, vaak nog steeds (tevergeefs) rennen om de trein te halen. foto Ruben Oreel Openbaar vervoer Een ander probleem waar Zeeland mee te kampen heeft is de slecht functione rende aansluitgarantie van bus op trein, sinds 1996 vankracht. Hoewel de provincie de enige Nederlandse regio is waar een dergelijke service bestaat, moet het volgens Rover desondanks wel goed werken. „Het probleem is dat veel reizigers niet weten dat die garantie er is", zegt Lootens. „En ook conducteurs weten het te weinig, omdat dit alleen in Zeeland bestaat en zij door het hele land werken. Wat wij zouden willen, is dat het naast op de stations, ook in de trein omgeroepen wordt. Dan is ieder een van de regeling op de hoogte." Commercieel directeur H. Bouma van Connexxion sluit zich aan bij Rover. „We krijgen veel klachten van mensen dat ze de conducteur niet kunnen vin den en daardoor de bus missen, want dan kan de chauffeur niet gewaar schuwd worden. Ik heb de NS gevraagd om hier eens over te praten, want van beide kanten is er de intentie om het te verbeteren." Namens de spoorwegen meldt voor lichter Krijgsman dat dat overleg met Connexxion 'binnenkort' plaatsvindt. „Dan gaan we met hen de hele procedu re eens rustig doorspreken en inhoude lijk kijken hoe het werkt en wat er beter kan." Van een eventuele opheffing van de aansluitgarantie is volgens de NS- woordvoerder in geen geval sprake. Connexxion-man Bouma is iets terug houdender. Volgens hem moet het be staansrecht van de garantie afhangen van het aantal mensen dat er gebruik van maakt. „Als dat er echt heel weinig zijn, moeten we nadenken over het nut ervan." Avondritten Hoogstwaarschijnlijk zijn er volgend jaar toch al minder bussen om aanslui ting op te garanderen, omdat Connex xion voor bijna drie miljoen moet be zuinigen. De maatschappij verwacht dat de financiële bijdrage van het Rijk beduidend lager wordt en schrapt daarom waarschijnlijk een aantal avondritten. Reden voor de maatregel zijn de teruglopende reizigersaantallen en de daardoor dalende opbrengst. De provincie Zeeland moet de nieuwe dienstregeling nog wel goedkeuren, maar volgens beleidsambtenaar ver keer C. Lindenberg is er geen signaal dat de politiek extra geld zal aanwen den om buslijnen te behouden. Binnen twee weken is de hoogte van de rijksbij drage bekend en daarmee of de inkrim ping van de dienstregeling doorgaat. door Rinus Antonisse GOES - Het aantal zonneboilers in Zeeland neemt gestaag toe. Maar de stijging van deze mi lieubewuste apparatuur is bij lange niet genoeg om in het jaar 2010 aan 10.000 zonneboilers (of combinaties ervan met gas- ketels) te komen. Op die hoe veelheid heeft de provincie Zeeland ingezet. Momenteel worden in de provincie onge veer 1100 wooneenheden voor zien van warm water via zonne- energie. Er is dus nog heel wat werk aan de winkel. Landelijk gezien loopt de pro vincie achter bij het benutten van zonne-energie. „Zeeland heeft de meeste zon. Dat buiten we nog niet ten volle uit, we la ten eigenlijk iets liggen", zegt bedrijfsleider H. Boonstra van Energieservice Delta. Hij hoopt dat daarin snel verandering komt en dat onder meer ge meenten méér gaan doen aan het bevorderen van duurzame energie. Energieservice Delta steekt in elk geval zelf de handen uit de mouwen. Voor 2001 is de cam pagne Zon in Zeeland voorzien. Een project om gebruik van zonneboilers in bestaande par ticuliere huizen te bevorderen en waarbij ook gemeenten, wo ningbouwcorporaties en instel lingen in de gezondheidszorg actief worden benaderd. In de campagne wordt ook gemikt op het stimuleren van andere vor men van zonne-energie, zoals voor elektriciteitsopwekking. Oliecrisis Boonstra legt uit dat de kiem voor het toepassen van zonne boilers al gelegd is tijdens de oliecrisis van 1973. Lange tijd is er wat mee gesukkeld. Begin ja ren negentig verschenen profes sionelere producten op de markt en ging de overheid (subsidie )steun verlenen. Inmiddels staan er in Nederland circa 50.000 boilers en het streven is erop gericht dat het er over tien jaar 100.000 zijn. Hoewel Zee land naar verhouding wat ach terloopt (er zijn geen heel grote nieuwe woonwijken waar in eens een grote klapper kan wor den gemaakt) is Boonstra toch niet ontevreden. „We lopen re delijk in de pas." Enei'giesex-vice Delta (een volle dochter van Delta Nutsbedrij ven, die in Zeeland een groot deel van de zonne-energiemarkt bestrijkt) heeft zich afgelopen tijd vooral bezig gehouden met wat grotere projecten. Zo werd het Cityhotel in Terneuzen voorzien van een zonneboiler van 120 vierkante meter, met zes vaten van elk 750 liter in houd. Bij woningen aan de Schutterijstraat in Vlissingen gebeurde hetzelfde. In het re creatiepark Hof van Zeeland bij Heinkenszand zijn in 165 wo ningen zonnegascombinaties geplaatst en in Veerse Bree bij Vrouwenpolder 7 6 combinaties. In Vlissingen kregen 54 nieuw- bouweenheden in Rosenburg en 40 bestaande huizen in Paau- wenburg zonneboilers. Dit jaar zijn in appartementen aan de Falckstraat in Vlissingen, de witte flats in Souburg en het verzorgingshuis Rehoboth in Goes boilers gezet. Boonstra geeft aan dat de prijs van een zoninstallatie vergele ken met de traditionele appara tuur nog altijd aan de hoge kant is, tussen 3500 en 4000 gulden. Dat maakt plaatsing in een be staand huis minder aantrekke lijk, maar wanneer een cv-ketel aan vervanging toe is, kan zon zeker een optie zijn, meent de bedrijfsleider. Sommige ge meenten steunen een aanschaf met subsidie. De gemeente Goes bijvoorbeeld komt tot wel 3000 gulden over de brug. Vlissingen is één van de acht deelnemers aan een project voor de intro ductie van zonne-energie. Mid delburg hield vorig jaar een zonneboileractie. Volgens Boonstra is de inzet van ge meenten onmisbaar om zonne- energie een wijdere vlucht te ge ven. De Novem, organisatie voor duurzame energie, houdt dezer weken een verkiezing voor de Zonneboilerstad 2000. Mensen kunnen gemeenten hiervoor aanmelden. In het VARA-radio- programma Vroege Vogels wor den 19 november de drie geno mineerde steden bekend gemaakt. Iboren tunnelgangen Jr Eric Oppers foto Willem Mieras door Ben Jansen ELLEWOUTSDIJK - De aanleg van de Westerschelde- tunnel brengt bijkomende werkzaamheden met zich mee die, hoewel ze minder opzienbarend zijn, evenveel aandacht en zorgvuldigheid vergen als het boorproces onder de rivier. De wegen naar de tunnel vormen door snijdingen van het landschap, waardoor bestaande ver bindingen worden afgesloten. Met behulp van viaduc ten, tunnels en dergelijke kunnen de nadelige effecten daarvan goeddeels worden hersteld. Op Zuid-Beveland vergt de inpassing van de weg naar de Westerscheldetunnel de bouw van vijf viaducten, één brug, één overkluizing van een leidingenstrook, één duiker en één fietstunnel. „Tja", erkent Eric Oppers, „we halen heel wat overhoop." Oppers maakt deel uit van het drjemansteam van de NV Westerscheldetunnel dat de uitvoering van de kunstwerken aan de noordkant van de tunnel begeleidt. Een team dat volgens hem wordt gekenmerkt door 'een plezierige mix van erva ring en jonge gretigheid'. Voor de inbreng van dat laat ste zorgt Oppers ongetwijfeld zelf: hij is 28 jaar. Oppers - hij woont in Den Bosch - kwam in 1997 na zijn studie als trainee bij de Bouwdienst van Rijkswater staat om werkervaring op te doen. Via de tweede sluis bij Lith en de rondweg Etten-Leur belandde hij bij de Westerscheldetunnel. Een tot de verbeelding sprekend project, maar Oppers haast zich te verklaren dat aan de bouw van de negen kunstwerken op Zuid-Beveland niets speciaals zit. „Het is gewoon standaard werk." De constructie van de viaducten, de tunnel, de brug, de overkluizing en de duiker mag dan in technisch opzicht weinig spectaculair zijn, het interessante is volgens Op pers ervoor te zorgen dat de uitvoering zo min mogelijk hinder oplevert voor mensen die in de buuxl wonen. „De omwonenden hebben toch al te maken met door hoger hand genomen beslissingen. Je moet dan proberen door overleg en regelmatige contacten de werkzaamheden zodanig te laten verlopen dat overlast tot een minimum wordt beperkt." Dat geldt ook voor de overkluizing van de leidingen- strook pal ten noorden van het tolpl ei n in aan leg. De lei dingen dienen voor de aan- en afvoer van grondstoffen voor en producten van bedrijven in Vlissingen-Oost. Oppers,Tij dens de werkzaamheden moeten die leidin gen natuurlijk wel intact blijven. Dat stelt eisen aan de uitvoering en het is ook gewenst dat de bedrijven ervan op de hoogte zijn dat alles in het werk wordt gesteld om schade te voorkomen." door Wout Bareman GENT - De aanleg van een tweede tunnel onder het Kanaal Gent-Terneuzen is een flinke stap dichterbij gekomen. Naast de 'oude' tunnel bij Zelzate zou een tunnel moeten worden aan gelegd ter hoogte van het Siffer- dok in het havengebied pal ten noorden van Gent. De menings verschillen over het tracé zijn uit de wereld: het havenbedrijf, de havengemeenschap (bedrij ven) en de adviserende diensten van stad, provincie en Vlaams Gewest zijn het eens. En daar mee groeit de haalbaarheid van het project. In december hakt de Vlaamse regering de knoop door. Gezien de eenstemmigheid ligt het voor de hand dat wordt gekozen voor een tunnel van ruim 700 miljoen gulden, die behalve het kanaal zelf een groot deel van de bedrij- venterrein aan weei'szijden van het kanaal ki'uist. Verkeers technisch is het de meest aan trekkelijke oplossing, omdat het niet alleen de twee ontslui tingswegen (R4-West en -Oost) verbindt, maar ook direct aan sluit op de afslag naar de inter nationale autowegen EÏ7-E40. In de Vlaamse Kanaalzone wordt al dertig jaar gebakkeleid huizetunnel een prima alterna tief zou zijn voor de oude tunnel, als die onverhoopt door welke oorzaak dan ook zou moeten worden afgesloten. Nu er eensgezindheid is in de Gentse haven, ziet Zelzate de bui al hangen. Het gemeentebe stuur heeft aangekondigd zich lengte 6,5 km WEEKBOEK TUNNEL over het tracé voor de tweede, gezien de verkeersdruk onmis bare tunnel. Jarenlang werd uitgegaan van een tunnel halverwege het ka naal tussen Zelzate en Gent on der het Rodenhuizedok. Dat tracé genoot ook de voorkeur van Zelzate, omdat de Roden- V - *W'' 3 november 2000 tot het uiterste te zullen verzet ten tegen een meer duidelijk ge legen tunnel. Maar Zelzate moest in het verleden bijna al tijd wijken voor de Gentse ha- venbelangen, dus de uitkomst lijkt duidelijk. Vraag is alleen wie die 700 miljoen op tafel kan leggen. onlosmakelijk met elkaar ver bonden." Tunneldirecteur Tin Buis beaamt dat. „En juist dat financiële aspect maakt de zaak zo gecompliceerd. We moeten veel procedures dooi'. Het nieu we tijdpad en alle consequen ties moeten niet alleen heel dui delijk worden vastgelegd,maar je moet met dat hele pakket ook naar je aandeelhouders en je i'aad van commissarissen Voordat de twee partijen half september om de tafel schoven, was er al minstens een half jaar voorbereidend werk gedaan KMW en de Bouwdienst van Rijkswaterstaat, die namens de NV de tunnelbouw nauwlettend volgt, hadden bijvoorbeeld al uitgebreid gestudeerd op de mo gelijkheid om de afbouwfase te bekenden. In de oorspronkelijke schema's werd ervan uitgegaan dat die afbouw twintig maan den in beslag zou nemenAl snel kwamen de deskundigen tot de conclusie dat daarin - uit oog punt van veiligheid - nauwe lijks rek zat. Tegelijkei-tijd boren en afbouwen zou op logis tieke (het transport van bouw- materialen over één spoorlijn per tunnelbuis) problemen stui ten. Nu echter lijkt het erop dat de afbouwfase tóch kan worden bekort. Er zou op verschillende plaatsen in de buizen bijvoor beeld wel degelijk met dubbel spoor kunnen worden gewerkt en op die manier zouden er extra treinen kunnen worden ingezet. Of nog spectaculaire winst kan worden geboekt in het boorpro ces, is de vraag. Scheidend KMW-directeur Hui b de Jonge - een bouwer met wereldfaam - vond dat hij donderdag een op timistisch beeld schetste met de vooi'spelling dat de boi'en over 21 maanden Ellewoutsdijk zul len hebben bereikt. Maar hij ba seerde dat wel op een jarenlange ervaring in de bouw. Half november maken de NV Westei-scheldetunnel en KMW bekend hoeveel later dan 15 maax-t 2003 volgens hen kan worden opgelevei'd. Feit is dat de boormachines nu meer dan goede voi'deringen maken: Neeltje Suzanna was in de west buis 1932 meter gevorderd (966 tunnelringen) en Sax-a zat in de oostbuis op 15 56 meter (778 rin gen). Gemiddeld vorderen de twee booi'machines zeven tun nelringen per etmaal. En dat is boven het geplande gemiddelde van 12 meter per dag. (Advertentie) Kees den Herde Interieurstyling Walcheren door Wout Bareman TERNEUZEN - De besprekin gen tussen de NV Westerschel detunnel en tunnelbouwer KMW verlopen al net zo traag als het boorproces in de begin fase. Terwijl de booi'machines Neeltje Suzanne en Sara nu op volle snelheid - en zelfs meer dan dat - liggen, sleept het over leg tussen de opdrachtgever en de bouwer over een nieuw tijd schema zich voort. De gespreks- partners vexwachten er nu half november uit te zijn. Is dat het geval, dan hebben de onderhandelingen precies twee maanden in beslag genomen. En dat is veel langer dan aanvanke lijk was verwacht. Woordvoer der Ingo de Moor van de NV Westerscheldetunnel geeft dat toe. „Maar het is dan ook een enorme exercitie. Je hebt het over de bijstelling van de plan- Een tweede tunnel ter hoogte van het havengebied ten noorden van Gent verbindt de twee ontsluitingswegen en sluit direct aan op de af- ning en vooral ook over het kos- slag naar de internationale autowegen. foto Peter Nicolai tenaspect; die twee zijn immers 125, Serooskerke, 0118-593030 Stormvloedkering. Ei van Columbus in de politieke impasse uit de jaren zeventig. Oosterschelde open of dicht. Misschien is dat ei uitgebroed in een stoel die rust geeft om creatief te kunnen filosoferen. Bijvoorbeeld zo'n comfortabele zetel van Leolux. U kunt het zelf uitproberen. Er lekker lui in zitten Lezen, converseren of relaxed over het leven nadenken. Met een knipoog naar Papageno, die vrije vogel uit Mozart's Zauberflöte.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 45