Daniëlle verrast
in Pluk de Lach
PZC
Theater,
La Bohème in Terneuzen
Bavo hoopt dat imago
van Ook dat nog! slijt
14
Gevarieerde Night of the blues
woensdag 1 november 2000
zie informatie elders op deze pagina
tlm 7 november
WOENSDAG
Sim Bolus
Het Goese poppentheater Sim Bolus speelt Feestboom!
Berend Boomwacht probeert een feestende eekhoorn uit zijn
boom te krijgen. Deze brengt echter zijn vriendjes mier, olifant,
reiger en Mannetje Mossel in stelling. De voorstelling, geschikt
voor volwassenen en kinderen vanaf 5 jaar, wordt gespeeld door
Hans van der Haar.
Poppentheater Ambachtscentrum, Goes, 14.00 uur
Muzikantater
Poppentheater Muzikantater speelt Het verdwenen liedje van
Rieneke Ringeloor.
De poppenspelman helpt Rieneke met het terugvinden van een
verloren liedje. Daarvoor moet het meisje op reis. Hierbij speelt
een reuze rasprups een belangrijke rol.
Poppentheater Muzikantater, Biezelinge, 15.00 uur
Hans Liberg
De muzikale cabaretier Hans Liberg brengt een reprise van zijn
show Nieuwe Show.
Deze voorstelling is uitverkocht.
Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur
The Mousetrap
The Mousetrap is een spannende theaterthriller van Agatha
Christie.
Het toneelstuk wordt gespeeld door onder anderen Victor Rei-
nier, Isa Hoes, Rick Engelkes en Ellevan Rijn. Deze voorstelling is
uitverkocht.
Schouwburg De Maagd, Bergen op Zoom, 20.15 uur
DONDERDAG
Ons Boeregoed
Ons Boeregoed is actief in de Brasserie van De Drvkkery.
In het begin van de middag is er een presentatie van Zeeuwse
klederdrachten en 's avonds wordt in Nieuwlandse klederdracht
een sketch opgevoerd in Zuid-Bevelands dialect, die bij vodloen-
de animo een keer wordt herhaald.
De Drvkkery, Middelburg, 14.00,19.30 en 20.15 uur
Never Land
Never Land is een toneelstuk van de Engelse schrijfster Phyllis
Nagy.
Een Franse familie woont op een prachtige heuvel in het zuiden
van Frankrijk, maar de vader is bezeten van een allesoverheer
sende droom: hij wil zich voorgoed in Engeland vestigen. Hjij
sleurt zijn gezin mee in deze obsessie. Judith de Rijke regisseer
de onder anderen Cas Enklaar, Olga Zuiderhoek en Saskia Tem
mink.
Zie ook de voorpagina van dit katern.
Zuidlandtheater, Terneuzen, 20.00 uur
VRIJDAG
La Bohème
I De Staatsopera van Tatarstan speelt La Bohème.
Deze opera van Giacomo Puccini vertelt het verhaal van
vier kunstenaarsvrienden in het Parijse Quartier Latin van de vo
rige eeuw. Armoede en liefdesperikelen staan centraal, waarbij
de amoureuze verhouding van het aan tering lijdende meisje Mi
mi met schilder Rodolpho de belangrijkste verhaallijn vormt.
Zuidlandtheater, Terneuzen, 20.00 uur
ZATERDAG
Bassie en Adriaan
De Lachspektakelshow van Bassie en Adriaan biedt een middag
vol sketches, liedjes, goochelen en grappen en grollen.
Bassie onderneemt natuurlijk pogingen om Adriaan op ludieke
wijze te foppen en die laat dat niet op zich zitten. De avonturen
worden afgewisseld met de bekende liedjes, zoals Spoken be
staan niet en Alles is voor Bassie.
Sporthal Kruitmolen, Middelburg, 14.00 uur
Stamppot
Jeugdtheater De Wip brengt de kindervoorstelling Stamppot,
een sprookjesmix.
Verschillende sprookjesfiguren spelen een rol in dit verhaal, dat
begint als Sneeuwwitje, maar onverwachte wendingen krijgt.
De kinderen uit het publiek wordt de mogelijkheid geboden inde
voorstelling mee te spelen.
Onder de Toren, Wissenkerke, 14.00 uur
Rijn en Trijn
Het theaterduo Rijn en Trijn heeft het sprookje Sneeuwwitje en
de 7Dwergen in een nieuw jasje gestoken.
Deze voorstelling, die inventief en met hedendaagse humor
wordt gespeeld, is bestemd voor jong en oud.
Obs De Moolhoek, Kapelle, 15.00 uur
Precies zijn vader
Het Souburgs Toneel- en Cabaretgezelschap (STEC) speelt het
blijspel Precies zijn vader.
Dit stuk van Ria de Looze-Lafeber gaat over ene Karei die voort
durend belaagd wordt door vrouwen, zoals zijn moeder en een
tante.
Viona Coster regisseerde KeesWielemaker, Ad Loose, Ad Mijns-
bergen, Bella Mijnsbergen, Marjo Jacobse, Ineke Verduin en An
de Vries. Er is bal na.
De Zwaan, Oost-Souburg, 20.00 uur
De Spaanse Hoer
Toneelgroep De Zeeuwse Komedie speelt de voorstelling De
Spaanse Hoer.
Dit toneelstuk is een bewerking van Hugo Claus van de laat vijf-
tiende-eeuwse roman La Celestina van Fernando de Rojas. De
regie was in handen van Henk Geelhoed, die deze avond om
19.30 uur ook een inleiding houdt over de voorstelling.
Vestzak99, Vlissingen, 20.15 uur
H Omgekeerde Wereld
Jeroen van Merwijk en Bavo Galama brengen de caba
retvoorstelling De Omgekeerde Wereld.
Zij gaan op zoek naar dartele gedachten, de onverwachte logica
van de omkering en naar de bron van depressieve aandoenin
gen in het algemeen en die van Van Merwijk in het bijzonder,
't Ouwe Raed'uus, Poortvliet, 20.15 uur
BPluk de lach
Aan de show Pluk de lach van Ron Boszhard wordt ook
meegewerkt door de Zeeuwse zangeres Daniëlle Lous.
Tros-presentator Boszhard brengt liedjes en conferences, bijge
staan door de zangeressen Mirjam van Dam en Daniëlle Lous en
pianist Frans Heemskerk, die ook solistisch zullen optreden.
Arsenaaltheater, Vlissingen, 20.30 uur
Joop! Ter Heul
Carla Schroot regisseerde het blijspel Joop! Ter Heul.
In dit stuk, gespeeld door het Middelburgs Theater, naar de boe
ken van Cissy van Marxveldt, verwerkte de regisseuse theater,
muziek en dans. In dit blijspel voor 17 personen, met in detitelrol
Ploneke Scholtsz, ondersteunen drie leden van de musicalgroep
Papilion de zang.
Minitheater, Middelburg, 20.30 uur
ZONDAG
Muis en Leeuw
Muis en Leeuw treden op voor kinderen vanaf 4 jaar.
Deze keer brengen ze een liedjesprogramma.
Theater De Parel, Domburg, 15.00 uur
DINSDAG
Rent
Jonge Nederlandse musicalvedetten brengen de eigentijdse
Broadway-hit Rent.
Deze swingende rockmusical over een groep jongeren die zich
staande probeert tehouden in het harde leven van New York
kreeg vier Tony Awards. De hoofdrollen worden gespeeld door
Tom van Landuyt, Jim de Groot en Nurlaila Karim.
Schouwburg De Maagd, Bergen op Zoom, 20.15 uur
Zangeres Daniëlle Lous treedt in het programma Pluk de Lach ook solistisch op. foto Gerard Baars
Het optreden in de musical Hair, weliswaar in Italië, vormde
het eerste pareltje aan de kroon van haar jonge carrière. De in
Zoutelande geboren en getogen zangeres Daniëlle Lous stu
deerde ruim twee jaar geleden af aan het Brabants Conserva
torium in Tilburg en grijpt sindsdien tal van mogelijkheden
aan om zich te profileren. Daartoe behoort ook het theater
programma Pluk de Lach van Tros-presentator Ron Bosz
hard, dat deze maand te zien is in Vlissingen en Terneuzen.
door Frans Doeleman
„Van de show Pluk de Lach
moet je niet verwachten dat je
met een diepzinnige boodschap
naar huis gestuurd wordt. Het is
puur amusement", relativeert
de Zeeuwse zangeres Daniëlle
Lous, die inmiddels in Den
Haag woont. „De mensen moe
ten met pijn in de buik van het
lachen het theater verlaten,
hoewel er ook hele mooie, ont
roerende liedjes in zitten. Het is
de show van Ron Boszhard en de
zangeressen Mirjam van Dam
en ik en pianist Frans Heems
kerk vormen het verrassingsele
ment, dus daar kan ik niet te
diep op ingaan zonder iets te
verklappen."
Adrem
„Ik doe drie duetten met Mirjam
en twee liedjes solo uit het min
der bekende repertoire van gro
te cabaretiers. Daarnaast vor
men we het koortje voor Rondie
de nummers met conferences
aan elkaar breitRon staat er om
bekend dat hij heel veel inspeelt
op het publiek, dat zodoende
grote invloed op de show heeft.
De mensen reageren telkens op
een andere manier en Ron is be
hoorlijk adrem. Overigens be
staat ons publiek hoofdzakelijk
uit mensen die nooit naar de
schouwburg gaan en Ron alleen
van tv kennen. Je kan deze show
zien in het verlengde van de re
vues van André van Duin."
„Ik vind het leuk om te doen en
het is een hele fijne groep om
mee te werken. Ze zijn allemaal
ouder dan ik, hebben meer erva
ring en daar kan ik mij aan op
trekken en van leren. Een zaal
van 500 mensen die helemaal
plat gaat, een regen van lach die
over je heen daalt, daar kick ik
wel op, hoor."
Ruim twee jaar geleden keek
Daniëlle in de euforie van het
met goed gevolg afgelegde eind
examen op bijna naïeve wijzede
wereld in, zo blikt zij terug.
„Maar ik heb nog steeds de
drang om zelf theater te gaan
maken en degenen die mij toen
inspireerden, doen dat nog
steeds. Op dit moment mee" in
de hoek van de kleinkunst en de
jazz." Ze studeerde geïmpiovi
seerde muziek, met klassiek als
bijvak, en dat omvat zoveel gen
res dat ze voor tal van dingen in
zetbaar is.
Zo maakte zij deel uit van een
groot muziekspektakel ter gele
genheid van het 100-jarig be
staan van de Rabobank in
Utrecht en werkte ze mee aan
twee themashows van de Party
Company in Kaatsheuvel. Toen
kwam de musical Hair op haar
pad voor een tournee door Ita
lië, die eind 1999 zes weken
duurde, met een cast van voor
namelijk Amerikanen en enkele
Nederlanders. De regie berustte
bij James Rado, één van de
schrijvers van de uit 1968 date
rende voorstelling rond flower
power.
Magische sfeer
„Dat was een hoogtepunt, zo'n
geweldig inspirerende show. Er
hing een magische sfeer, want
het was ineens of je allemaal
ooit hippie was geweest, ook
door het lopen op blote voeten.
Ik was understudy voor de vrou-
De Staatsopera van Tatarstan
toert deze maand door Neder
land met een van de 'mooiste
smartlappen uit het Italiaanse
repertoire', Puccini's La Bohè
me. Elf keer wordt het werk
opgevoerd, van Roermond tot
Alkmaar. Het Terneuzense
Zuidlandtheater heeft Pucci
ni's meesterwerk al aan het be
gin van de tournee in huis:
vrijdagavond 3 november.
Scène uit La Bohème.
Door de comnbinatie van emo
tie, drama en opferingsgezind-
heid, liefde en dood, is La Bo
hème al meer dan honderd jaar
een van de meest populaire
opera's in vrijwel alle muziek
theaters in de wereld. De opera
vertelt het verhaal van vier
kunstenaarsvrienden in Parijs
van de vorige eeuw. armoede
en liefdesperikelen zijn de cen
trale elementen, waarbij de
amoureuze verhoiuding van
het aan tering lijdende meisje
Mimi met de schilder Rodolplo
de belangrijkste lijn van het
verhaal vormt.
De Staatsopera van de Russi
sche autonome republiek Ta
tarstan heeft de opera ook in
vorige seizoenen in Nederlanc
opgevoerd. Het gezelschap is
de laatste jaren regelmatig te
gast in ons land.
La Bohème van Puccini: vrij
dag 3 november, Zuidlandthr
ater Terneuzen, 20 uur.
welijke hoofdrol Sheila, maar
dat heb ik niet hoeven doen,
want die speelster had zo'n ont
zettend sterke strot en was nooit
ziek. Ik was te horen in een trio
met twee meiden en deed een so
lo, het nummer Black Boys,
waarin ik zong over de mooie
zwarte mannen. Dan kan je toch
even elke avond jezelf neerzet
ten. Ik heb ook in mijn Eva-kos
tuum gestaan, maar het licht
was zo, dat het een waas van
schimmen werd. Pas als je naar
de kleedkamer liep, voelde je je
naakt, niet op het podium."
Showtje
Terug in Nederland werkte Da
niëlle bij theaterrestaurant
Goldmund ih Den Haag, waar
ze liedjes van Brigitte Kaan
dorp, Jasperina de Jong, Karin
Bloemen en Harry Jekkers zong.
Momenteel is zij bezig een
showtje samen te stellen om in
Goldmund uit te proberen. „Ca
baretnummers vind ik moeilijk
om te schrijven, ik hoop dat ik
ooit iets uit mijn pen krijg. In
dat showtje zit overigens al wat
eigen werk. Het is een stap in de
richting zelf dingen te maken.
Daarnaast is Daniëlle actief als
achtergrondzangeres en gaat ze
lesgeven in Breda en Delft. Eer
ste Kerstdag luistert ze de dienst
op in de Oostkerk in Middel
burg, begeleid door Bram Beek
man. „En ik doe audities, ook
öm het auditie doen, zodat je
leert omgaan met die spanning,
want op zo'n moment moet je
pieken. Ik wil mij ooit solisti
sche profileren, maar ik ben nog
jong, ik ben 24. Ik heb wel wat te
zeggen, hoor, maar ik moet dat
nog meer uitbouwen voor mij
zelf. Ik geloof dat ik de goede
kant uit ga. Als ik een theater
binnenloop, ruik ik die geur en
voel ik mij echt thuis."
De show Pluk de Lach is zater
dag te zien in het Arsenaalthea
ter in Vlissingen (20.30 uur) en
woensdag 29 november in het
Zuidlandtheater in Terneuzen.
Bavo Galama (1958) heeft het idee dat hij net op tijd uit het
televisiewereldje is gestapt, waar hij een aantal jaren werk
zaam was als uitvoerend producent bij de KRO en een beken
de Nederlanders werd dankzij zijn aandeel in het program
ma Ook dat nog! Sinds een jaar staat hij weer in het theater,
samen met Jeroen van Merwijk, in het programma De Omge
keerde Wereld.
de truttigheid van Radio 2, dat
door de profilering één groot
Koffietijd was geworden."
„Een persiflage over Radio 2 op
Radio 2 word je natuurlijk niet
in dank afgenomen, al hebben
we het nog anderhalf jaar volge
houden voordat we van de zen
der gegooid werden. Toen dach
ten we, dat kunnen we ook in het
theater doen. Het werd De Om
gekeerde Wereld, wat overigens
niets meer met radio te maken
heeft. We hadden al in de gaten
dat Jeroen en ik heel goed kun
nen samenwerken en schrijven
en dat we om dezelfde dingen
moeten lachen. Het verschil is
dat Jeroen altijd een echte caba
retier is geweest en ik vanuit
mijn achtergrond (opleiding
Academie voor Expressie door
Woord en Gebaar in Utrecht)
veel meer acteur."
„Wanneer je samen voor het
eerst een programma maakt, ga
je op zoek naar wat je gemeen
schappelijk hebt, maar op een
gegeven moment kwamen we er
achter dat de verschillen veel
interessanter waren. Dat heb
ben we een beetje als leidraad
genomen. Jeroen, de harde cyni
cus en wereldverbeteraar die
voortdurend iedereen tegen zich
in het harnas jaagt, hoewel hij
misschien wel gelijk heeft, heb
ben we geplaatst tegenover de
figuur die ik speel, de ronde,
aardige, lieve Bavo, die er alle
maal niets van snapt, maar dat
ook niet belangrijk vindt en uit
is op een gezellige avond. Om
die strijd gaat het tussen ons."
Als de tournee van De Omge
keerde Wereld in februari wordt
afgesloten, komt er geen ver
volg. „Een tweede programma
door Frans Doeleman
„Ik heb het gevoel dat dit mijn
eerste cabaretprogramma is",
zegt Bavo Galama, die in de ja
ren tachtig samen met Titus Tiel
Groenestege het duo Frisse Jon
gens vormde en vervolgens di'ie
solo-programma's op de plan
ken zette. „Frisse Jongens had
een heel toneelmatige aanpak.
Een groot verhaal, zonder lied
jes, handelend over psychologi
sche aspecten. De enige over
eenkomst met de Frisse Jongens
is dat je ook veel kon lachen,
maar dit programma gaat echt
over de wereld om ons heen en
heet dan ook De Omgekeerde
Wereld. Frisse Jongens was veel
poëtischer, misschien wel meer
literair. Maar dit is echt cabaret.
Geen vierde wand, we praten
rechtstreeks tot het publiek.
Dat vind ik heerlijk trouwens.
En er zitten liedjes in, daar ge
niet ik ontzettend van. Jeroen
van Merwijk is één van de betere
liedjesschrijvers in Nederland."
Gedenkwaardig
„De eerste keer dat ik Jeroen
zag, was toen ik voor de Vara-tv
Cabarestafette presenteerde
Dat was gedenkwaardig, want
het publiek dat dacht even voor
een uurtje naar de opnamen te
zijn gekomen, zat door een tech
nische storing drie-en-half uur
vast in de Kleine Komedie. Je
roen heeft toen een uurtje ge
zongen, allemaal hartstikke
geinige liedjes, dat vond ik zo
apart. Toen ik bij de KRO ging
werken, heb ik hem gevraagd
samen wat te doen. Daar is het
programma Radio Magnolia uit
voortgekomen, een parodie op
had er misschien nog ingezeten,
maar bij een derde kom je toch
in de moeilijkheden, omdat je
jezelf gaat herhalen in de ver
houding tussen de boze, cyni
sche Jeroen en die aardige Bavo.
Het was een opluchting om na j
de tv-peiïode terug te keren in
het theater, dus ik ga so wie so
door, met een musicus. In het
theater wordt veel geconstru-
eerder gekeken dan bij tv en het
wordt ook veel geconstrueerder
gemaakt. Dat leidt tot een ver-
dieping in je denken. In het the-
ater heeft alles wat je doet een
betekenis. Dat bevalt mij heel
erg, omdat bij tv op een veel op- I
pervlakkiger manier wordt ge
werkt."
Onafhankelijk
„Ik ben er net op tijd uit gestapt.
Als ik nog twee of drie jaar bij de
tv had rondgewandeld, was ik
niet meer in staat geweest een
theaterprogramma te maken. Ik
vraag mij wel eens af of dat Jack
Spijkerman of Paul de Leeuw
nog lukt. Als je zelf dingen
maakt, kan je onafhankelijk
blijven. Bij tv moet je je aanpas
sen en concessies doen aan men
sen, alleen omdat zij toevallig
op die stoel zitten. Hoewel puur
acteren hartstikke leuk is, zal ik
wel altijd cabaret blijven doen,
omdat ik ook schrijf en mijn ei
gen werk wil genereren. Van
daar dat ik onafhankelijkheid
zo belangrijk vind. Ik heb net
een rol gedaan in Baantjer, als
moordenaar. Dan zie je wat Ook
dat nog! doet. Ik ben daar al
twee jaar weg, maar dit is pas de
eerste keer dat ze me hebben ge
vraagd voor een gewonegeen i
humoristische rol. Ik vind het
wel van belang dat dat imago
slijt."
De Omgekeerde Wereld is za
terdag te zien in 't Ouwe Rae
d'uus in Poortvliet (20.15 uur)
en vrijdag 15 december in het
Zuidlandtheater in Terneuzen
(20.00 uur).
Bavo Galama (links) en Jeroen van Merwijk brengen het programma De Omgekeerde Wereld.
foto Vincent van Merwijk
Night of the blues is een show van Amerikaanse artiesten,
begeleid door Nederlandse muzikanten, die donderdag ook
Middelburg aan doet. Het reizend gezelschap bestaat uit ver
tegenwoordigers van verschillende stromingen en regio's,
van het Westen, via het uiterste zuiden van Texas naar de
East Coast, waardoor een gevarieerde combinatie van uit
eenlopende stijlen en stemmen wordt geboden.
De zwarte zanger-gitarist Phi
lip Walker komt uit Los Ange
les, leerde het vak van T-Bone
Walker en BB King en was op
zijn beurt een inspiratiebron
voor Robert Cray. Don't be af
raid of the dark was in de jaren
zeventig al een hit voor hem. De
recente cd's Working girls blues
en Sweet tooth bevatten een
mix van blues, soul en funky R
&B.
Zanger-gitarist Mathew Robin
son brengt Texas blues met in
vloeden van gospel. De uit Bos
ton afkomstige zangeres
Michelle Willson is aanwezig
met haar vaste begeleiders
Scott Shetler (saxofoon en kla
rinet) en Kenny Clark (toetsen).
Michael de Jong (zang en akoes
tisch gitaar) is als artiest gerijpt
in de clubs van San Franciso,
maar nam zijn nieuwste cd Im
maculate Deception op in Aus
tin (Texas) met lokale muzikan
ten. Vorig jaar was hij ook te
horen op het North Sea Jazz
Festival. Jim Wallace is een
mondharmonicaspeler uit de
West Coast Bluesscene van
Portland in Oregon, met invloe
den van Little Walter, Sonny
Boy Williamson II en William
Clarke. Dit jaar komt zijn eerste
cd Rush to hell in Nederland uit.
De begeleiding wordt verzorgd
door The Blues Factory, met
drummer Boyd Small als ritmi
sche ruggegraat. Hij verzorgt
tevens de presentatie, samen
met gitarist Bas Flesseman. The
Blues Factory bestaat verder uit
Jasper Mortier (contrabas en
basgitaar), Matthijs Willemsen
(trompet), Jon Spijker (tenor
saxofoon) en Aldo Groen (trom
bone).
Night of the blues: donderdag.
Stadsschouwburg Middel
burg, aanvang 19.30 uur.
Een collage van optredende artiesten: met boven vlnr Boyd Small, Phillip Walker en beneden Michael
de Jong, Matthew Robinson en Michelle Wilson.