Daniëlle verrast in Pluk de Lach PZC Theater, La Bohème in Terneuzen Bavo hoopt dat imago van Ook dat nog! slijt 14 Gevarieerde Night of the blues woensdag 1 november 2000 zie informatie elders op deze pagina tlm 7 november WOENSDAG Sim Bolus Het Goese poppentheater Sim Bolus speelt Feestboom! Berend Boomwacht probeert een feestende eekhoorn uit zijn boom te krijgen. Deze brengt echter zijn vriendjes mier, olifant, reiger en Mannetje Mossel in stelling. De voorstelling, geschikt voor volwassenen en kinderen vanaf 5 jaar, wordt gespeeld door Hans van der Haar. Poppentheater Ambachtscentrum, Goes, 14.00 uur Muzikantater Poppentheater Muzikantater speelt Het verdwenen liedje van Rieneke Ringeloor. De poppenspelman helpt Rieneke met het terugvinden van een verloren liedje. Daarvoor moet het meisje op reis. Hierbij speelt een reuze rasprups een belangrijke rol. Poppentheater Muzikantater, Biezelinge, 15.00 uur Hans Liberg De muzikale cabaretier Hans Liberg brengt een reprise van zijn show Nieuwe Show. Deze voorstelling is uitverkocht. Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur The Mousetrap The Mousetrap is een spannende theaterthriller van Agatha Christie. Het toneelstuk wordt gespeeld door onder anderen Victor Rei- nier, Isa Hoes, Rick Engelkes en Ellevan Rijn. Deze voorstelling is uitverkocht. Schouwburg De Maagd, Bergen op Zoom, 20.15 uur DONDERDAG Ons Boeregoed Ons Boeregoed is actief in de Brasserie van De Drvkkery. In het begin van de middag is er een presentatie van Zeeuwse klederdrachten en 's avonds wordt in Nieuwlandse klederdracht een sketch opgevoerd in Zuid-Bevelands dialect, die bij vodloen- de animo een keer wordt herhaald. De Drvkkery, Middelburg, 14.00,19.30 en 20.15 uur Never Land Never Land is een toneelstuk van de Engelse schrijfster Phyllis Nagy. Een Franse familie woont op een prachtige heuvel in het zuiden van Frankrijk, maar de vader is bezeten van een allesoverheer sende droom: hij wil zich voorgoed in Engeland vestigen. Hjij sleurt zijn gezin mee in deze obsessie. Judith de Rijke regisseer de onder anderen Cas Enklaar, Olga Zuiderhoek en Saskia Tem mink. Zie ook de voorpagina van dit katern. Zuidlandtheater, Terneuzen, 20.00 uur VRIJDAG La Bohème I De Staatsopera van Tatarstan speelt La Bohème. Deze opera van Giacomo Puccini vertelt het verhaal van vier kunstenaarsvrienden in het Parijse Quartier Latin van de vo rige eeuw. Armoede en liefdesperikelen staan centraal, waarbij de amoureuze verhouding van het aan tering lijdende meisje Mi mi met schilder Rodolpho de belangrijkste verhaallijn vormt. Zuidlandtheater, Terneuzen, 20.00 uur ZATERDAG Bassie en Adriaan De Lachspektakelshow van Bassie en Adriaan biedt een middag vol sketches, liedjes, goochelen en grappen en grollen. Bassie onderneemt natuurlijk pogingen om Adriaan op ludieke wijze te foppen en die laat dat niet op zich zitten. De avonturen worden afgewisseld met de bekende liedjes, zoals Spoken be staan niet en Alles is voor Bassie. Sporthal Kruitmolen, Middelburg, 14.00 uur Stamppot Jeugdtheater De Wip brengt de kindervoorstelling Stamppot, een sprookjesmix. Verschillende sprookjesfiguren spelen een rol in dit verhaal, dat begint als Sneeuwwitje, maar onverwachte wendingen krijgt. De kinderen uit het publiek wordt de mogelijkheid geboden inde voorstelling mee te spelen. Onder de Toren, Wissenkerke, 14.00 uur Rijn en Trijn Het theaterduo Rijn en Trijn heeft het sprookje Sneeuwwitje en de 7Dwergen in een nieuw jasje gestoken. Deze voorstelling, die inventief en met hedendaagse humor wordt gespeeld, is bestemd voor jong en oud. Obs De Moolhoek, Kapelle, 15.00 uur Precies zijn vader Het Souburgs Toneel- en Cabaretgezelschap (STEC) speelt het blijspel Precies zijn vader. Dit stuk van Ria de Looze-Lafeber gaat over ene Karei die voort durend belaagd wordt door vrouwen, zoals zijn moeder en een tante. Viona Coster regisseerde KeesWielemaker, Ad Loose, Ad Mijns- bergen, Bella Mijnsbergen, Marjo Jacobse, Ineke Verduin en An de Vries. Er is bal na. De Zwaan, Oost-Souburg, 20.00 uur De Spaanse Hoer Toneelgroep De Zeeuwse Komedie speelt de voorstelling De Spaanse Hoer. Dit toneelstuk is een bewerking van Hugo Claus van de laat vijf- tiende-eeuwse roman La Celestina van Fernando de Rojas. De regie was in handen van Henk Geelhoed, die deze avond om 19.30 uur ook een inleiding houdt over de voorstelling. Vestzak99, Vlissingen, 20.15 uur H Omgekeerde Wereld Jeroen van Merwijk en Bavo Galama brengen de caba retvoorstelling De Omgekeerde Wereld. Zij gaan op zoek naar dartele gedachten, de onverwachte logica van de omkering en naar de bron van depressieve aandoenin gen in het algemeen en die van Van Merwijk in het bijzonder, 't Ouwe Raed'uus, Poortvliet, 20.15 uur BPluk de lach Aan de show Pluk de lach van Ron Boszhard wordt ook meegewerkt door de Zeeuwse zangeres Daniëlle Lous. Tros-presentator Boszhard brengt liedjes en conferences, bijge staan door de zangeressen Mirjam van Dam en Daniëlle Lous en pianist Frans Heemskerk, die ook solistisch zullen optreden. Arsenaaltheater, Vlissingen, 20.30 uur Joop! Ter Heul Carla Schroot regisseerde het blijspel Joop! Ter Heul. In dit stuk, gespeeld door het Middelburgs Theater, naar de boe ken van Cissy van Marxveldt, verwerkte de regisseuse theater, muziek en dans. In dit blijspel voor 17 personen, met in detitelrol Ploneke Scholtsz, ondersteunen drie leden van de musicalgroep Papilion de zang. Minitheater, Middelburg, 20.30 uur ZONDAG Muis en Leeuw Muis en Leeuw treden op voor kinderen vanaf 4 jaar. Deze keer brengen ze een liedjesprogramma. Theater De Parel, Domburg, 15.00 uur DINSDAG Rent Jonge Nederlandse musicalvedetten brengen de eigentijdse Broadway-hit Rent. Deze swingende rockmusical over een groep jongeren die zich staande probeert tehouden in het harde leven van New York kreeg vier Tony Awards. De hoofdrollen worden gespeeld door Tom van Landuyt, Jim de Groot en Nurlaila Karim. Schouwburg De Maagd, Bergen op Zoom, 20.15 uur Zangeres Daniëlle Lous treedt in het programma Pluk de Lach ook solistisch op. foto Gerard Baars Het optreden in de musical Hair, weliswaar in Italië, vormde het eerste pareltje aan de kroon van haar jonge carrière. De in Zoutelande geboren en getogen zangeres Daniëlle Lous stu deerde ruim twee jaar geleden af aan het Brabants Conserva torium in Tilburg en grijpt sindsdien tal van mogelijkheden aan om zich te profileren. Daartoe behoort ook het theater programma Pluk de Lach van Tros-presentator Ron Bosz hard, dat deze maand te zien is in Vlissingen en Terneuzen. door Frans Doeleman „Van de show Pluk de Lach moet je niet verwachten dat je met een diepzinnige boodschap naar huis gestuurd wordt. Het is puur amusement", relativeert de Zeeuwse zangeres Daniëlle Lous, die inmiddels in Den Haag woont. „De mensen moe ten met pijn in de buik van het lachen het theater verlaten, hoewel er ook hele mooie, ont roerende liedjes in zitten. Het is de show van Ron Boszhard en de zangeressen Mirjam van Dam en ik en pianist Frans Heems kerk vormen het verrassingsele ment, dus daar kan ik niet te diep op ingaan zonder iets te verklappen." Adrem „Ik doe drie duetten met Mirjam en twee liedjes solo uit het min der bekende repertoire van gro te cabaretiers. Daarnaast vor men we het koortje voor Rondie de nummers met conferences aan elkaar breitRon staat er om bekend dat hij heel veel inspeelt op het publiek, dat zodoende grote invloed op de show heeft. De mensen reageren telkens op een andere manier en Ron is be hoorlijk adrem. Overigens be staat ons publiek hoofdzakelijk uit mensen die nooit naar de schouwburg gaan en Ron alleen van tv kennen. Je kan deze show zien in het verlengde van de re vues van André van Duin." „Ik vind het leuk om te doen en het is een hele fijne groep om mee te werken. Ze zijn allemaal ouder dan ik, hebben meer erva ring en daar kan ik mij aan op trekken en van leren. Een zaal van 500 mensen die helemaal plat gaat, een regen van lach die over je heen daalt, daar kick ik wel op, hoor." Ruim twee jaar geleden keek Daniëlle in de euforie van het met goed gevolg afgelegde eind examen op bijna naïeve wijzede wereld in, zo blikt zij terug. „Maar ik heb nog steeds de drang om zelf theater te gaan maken en degenen die mij toen inspireerden, doen dat nog steeds. Op dit moment mee" in de hoek van de kleinkunst en de jazz." Ze studeerde geïmpiovi seerde muziek, met klassiek als bijvak, en dat omvat zoveel gen res dat ze voor tal van dingen in zetbaar is. Zo maakte zij deel uit van een groot muziekspektakel ter gele genheid van het 100-jarig be staan van de Rabobank in Utrecht en werkte ze mee aan twee themashows van de Party Company in Kaatsheuvel. Toen kwam de musical Hair op haar pad voor een tournee door Ita lië, die eind 1999 zes weken duurde, met een cast van voor namelijk Amerikanen en enkele Nederlanders. De regie berustte bij James Rado, één van de schrijvers van de uit 1968 date rende voorstelling rond flower power. Magische sfeer „Dat was een hoogtepunt, zo'n geweldig inspirerende show. Er hing een magische sfeer, want het was ineens of je allemaal ooit hippie was geweest, ook door het lopen op blote voeten. Ik was understudy voor de vrou- De Staatsopera van Tatarstan toert deze maand door Neder land met een van de 'mooiste smartlappen uit het Italiaanse repertoire', Puccini's La Bohè me. Elf keer wordt het werk opgevoerd, van Roermond tot Alkmaar. Het Terneuzense Zuidlandtheater heeft Pucci ni's meesterwerk al aan het be gin van de tournee in huis: vrijdagavond 3 november. Scène uit La Bohème. Door de comnbinatie van emo tie, drama en opferingsgezind- heid, liefde en dood, is La Bo hème al meer dan honderd jaar een van de meest populaire opera's in vrijwel alle muziek theaters in de wereld. De opera vertelt het verhaal van vier kunstenaarsvrienden in Parijs van de vorige eeuw. armoede en liefdesperikelen zijn de cen trale elementen, waarbij de amoureuze verhoiuding van het aan tering lijdende meisje Mimi met de schilder Rodolplo de belangrijkste lijn van het verhaal vormt. De Staatsopera van de Russi sche autonome republiek Ta tarstan heeft de opera ook in vorige seizoenen in Nederlanc opgevoerd. Het gezelschap is de laatste jaren regelmatig te gast in ons land. La Bohème van Puccini: vrij dag 3 november, Zuidlandthr ater Terneuzen, 20 uur. welijke hoofdrol Sheila, maar dat heb ik niet hoeven doen, want die speelster had zo'n ont zettend sterke strot en was nooit ziek. Ik was te horen in een trio met twee meiden en deed een so lo, het nummer Black Boys, waarin ik zong over de mooie zwarte mannen. Dan kan je toch even elke avond jezelf neerzet ten. Ik heb ook in mijn Eva-kos tuum gestaan, maar het licht was zo, dat het een waas van schimmen werd. Pas als je naar de kleedkamer liep, voelde je je naakt, niet op het podium." Showtje Terug in Nederland werkte Da niëlle bij theaterrestaurant Goldmund ih Den Haag, waar ze liedjes van Brigitte Kaan dorp, Jasperina de Jong, Karin Bloemen en Harry Jekkers zong. Momenteel is zij bezig een showtje samen te stellen om in Goldmund uit te proberen. „Ca baretnummers vind ik moeilijk om te schrijven, ik hoop dat ik ooit iets uit mijn pen krijg. In dat showtje zit overigens al wat eigen werk. Het is een stap in de richting zelf dingen te maken. Daarnaast is Daniëlle actief als achtergrondzangeres en gaat ze lesgeven in Breda en Delft. Eer ste Kerstdag luistert ze de dienst op in de Oostkerk in Middel burg, begeleid door Bram Beek man. „En ik doe audities, ook öm het auditie doen, zodat je leert omgaan met die spanning, want op zo'n moment moet je pieken. Ik wil mij ooit solisti sche profileren, maar ik ben nog jong, ik ben 24. Ik heb wel wat te zeggen, hoor, maar ik moet dat nog meer uitbouwen voor mij zelf. Ik geloof dat ik de goede kant uit ga. Als ik een theater binnenloop, ruik ik die geur en voel ik mij echt thuis." De show Pluk de Lach is zater dag te zien in het Arsenaalthea ter in Vlissingen (20.30 uur) en woensdag 29 november in het Zuidlandtheater in Terneuzen. Bavo Galama (1958) heeft het idee dat hij net op tijd uit het televisiewereldje is gestapt, waar hij een aantal jaren werk zaam was als uitvoerend producent bij de KRO en een beken de Nederlanders werd dankzij zijn aandeel in het program ma Ook dat nog! Sinds een jaar staat hij weer in het theater, samen met Jeroen van Merwijk, in het programma De Omge keerde Wereld. de truttigheid van Radio 2, dat door de profilering één groot Koffietijd was geworden." „Een persiflage over Radio 2 op Radio 2 word je natuurlijk niet in dank afgenomen, al hebben we het nog anderhalf jaar volge houden voordat we van de zen der gegooid werden. Toen dach ten we, dat kunnen we ook in het theater doen. Het werd De Om gekeerde Wereld, wat overigens niets meer met radio te maken heeft. We hadden al in de gaten dat Jeroen en ik heel goed kun nen samenwerken en schrijven en dat we om dezelfde dingen moeten lachen. Het verschil is dat Jeroen altijd een echte caba retier is geweest en ik vanuit mijn achtergrond (opleiding Academie voor Expressie door Woord en Gebaar in Utrecht) veel meer acteur." „Wanneer je samen voor het eerst een programma maakt, ga je op zoek naar wat je gemeen schappelijk hebt, maar op een gegeven moment kwamen we er achter dat de verschillen veel interessanter waren. Dat heb ben we een beetje als leidraad genomen. Jeroen, de harde cyni cus en wereldverbeteraar die voortdurend iedereen tegen zich in het harnas jaagt, hoewel hij misschien wel gelijk heeft, heb ben we geplaatst tegenover de figuur die ik speel, de ronde, aardige, lieve Bavo, die er alle maal niets van snapt, maar dat ook niet belangrijk vindt en uit is op een gezellige avond. Om die strijd gaat het tussen ons." Als de tournee van De Omge keerde Wereld in februari wordt afgesloten, komt er geen ver volg. „Een tweede programma door Frans Doeleman „Ik heb het gevoel dat dit mijn eerste cabaretprogramma is", zegt Bavo Galama, die in de ja ren tachtig samen met Titus Tiel Groenestege het duo Frisse Jon gens vormde en vervolgens di'ie solo-programma's op de plan ken zette. „Frisse Jongens had een heel toneelmatige aanpak. Een groot verhaal, zonder lied jes, handelend over psychologi sche aspecten. De enige over eenkomst met de Frisse Jongens is dat je ook veel kon lachen, maar dit programma gaat echt over de wereld om ons heen en heet dan ook De Omgekeerde Wereld. Frisse Jongens was veel poëtischer, misschien wel meer literair. Maar dit is echt cabaret. Geen vierde wand, we praten rechtstreeks tot het publiek. Dat vind ik heerlijk trouwens. En er zitten liedjes in, daar ge niet ik ontzettend van. Jeroen van Merwijk is één van de betere liedjesschrijvers in Nederland." Gedenkwaardig „De eerste keer dat ik Jeroen zag, was toen ik voor de Vara-tv Cabarestafette presenteerde Dat was gedenkwaardig, want het publiek dat dacht even voor een uurtje naar de opnamen te zijn gekomen, zat door een tech nische storing drie-en-half uur vast in de Kleine Komedie. Je roen heeft toen een uurtje ge zongen, allemaal hartstikke geinige liedjes, dat vond ik zo apart. Toen ik bij de KRO ging werken, heb ik hem gevraagd samen wat te doen. Daar is het programma Radio Magnolia uit voortgekomen, een parodie op had er misschien nog ingezeten, maar bij een derde kom je toch in de moeilijkheden, omdat je jezelf gaat herhalen in de ver houding tussen de boze, cyni sche Jeroen en die aardige Bavo. Het was een opluchting om na j de tv-peiïode terug te keren in het theater, dus ik ga so wie so door, met een musicus. In het theater wordt veel geconstru- eerder gekeken dan bij tv en het wordt ook veel geconstrueerder gemaakt. Dat leidt tot een ver- dieping in je denken. In het the- ater heeft alles wat je doet een betekenis. Dat bevalt mij heel erg, omdat bij tv op een veel op- I pervlakkiger manier wordt ge werkt." Onafhankelijk „Ik ben er net op tijd uit gestapt. Als ik nog twee of drie jaar bij de tv had rondgewandeld, was ik niet meer in staat geweest een theaterprogramma te maken. Ik vraag mij wel eens af of dat Jack Spijkerman of Paul de Leeuw nog lukt. Als je zelf dingen maakt, kan je onafhankelijk blijven. Bij tv moet je je aanpas sen en concessies doen aan men sen, alleen omdat zij toevallig op die stoel zitten. Hoewel puur acteren hartstikke leuk is, zal ik wel altijd cabaret blijven doen, omdat ik ook schrijf en mijn ei gen werk wil genereren. Van daar dat ik onafhankelijkheid zo belangrijk vind. Ik heb net een rol gedaan in Baantjer, als moordenaar. Dan zie je wat Ook dat nog! doet. Ik ben daar al twee jaar weg, maar dit is pas de eerste keer dat ze me hebben ge vraagd voor een gewonegeen i humoristische rol. Ik vind het wel van belang dat dat imago slijt." De Omgekeerde Wereld is za terdag te zien in 't Ouwe Rae d'uus in Poortvliet (20.15 uur) en vrijdag 15 december in het Zuidlandtheater in Terneuzen (20.00 uur). Bavo Galama (links) en Jeroen van Merwijk brengen het programma De Omgekeerde Wereld. foto Vincent van Merwijk Night of the blues is een show van Amerikaanse artiesten, begeleid door Nederlandse muzikanten, die donderdag ook Middelburg aan doet. Het reizend gezelschap bestaat uit ver tegenwoordigers van verschillende stromingen en regio's, van het Westen, via het uiterste zuiden van Texas naar de East Coast, waardoor een gevarieerde combinatie van uit eenlopende stijlen en stemmen wordt geboden. De zwarte zanger-gitarist Phi lip Walker komt uit Los Ange les, leerde het vak van T-Bone Walker en BB King en was op zijn beurt een inspiratiebron voor Robert Cray. Don't be af raid of the dark was in de jaren zeventig al een hit voor hem. De recente cd's Working girls blues en Sweet tooth bevatten een mix van blues, soul en funky R &B. Zanger-gitarist Mathew Robin son brengt Texas blues met in vloeden van gospel. De uit Bos ton afkomstige zangeres Michelle Willson is aanwezig met haar vaste begeleiders Scott Shetler (saxofoon en kla rinet) en Kenny Clark (toetsen). Michael de Jong (zang en akoes tisch gitaar) is als artiest gerijpt in de clubs van San Franciso, maar nam zijn nieuwste cd Im maculate Deception op in Aus tin (Texas) met lokale muzikan ten. Vorig jaar was hij ook te horen op het North Sea Jazz Festival. Jim Wallace is een mondharmonicaspeler uit de West Coast Bluesscene van Portland in Oregon, met invloe den van Little Walter, Sonny Boy Williamson II en William Clarke. Dit jaar komt zijn eerste cd Rush to hell in Nederland uit. De begeleiding wordt verzorgd door The Blues Factory, met drummer Boyd Small als ritmi sche ruggegraat. Hij verzorgt tevens de presentatie, samen met gitarist Bas Flesseman. The Blues Factory bestaat verder uit Jasper Mortier (contrabas en basgitaar), Matthijs Willemsen (trompet), Jon Spijker (tenor saxofoon) en Aldo Groen (trom bone). Night of the blues: donderdag. Stadsschouwburg Middel burg, aanvang 19.30 uur. Een collage van optredende artiesten: met boven vlnr Boyd Small, Phillip Walker en beneden Michael de Jong, Matthew Robinson en Michelle Wilson.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 14