Miljoenenorder voor Istimewa PZC Burger kiest uit depot eigen collectie Westerweel houdt zijn keramiek dicht bij huis Florijn groep biedt belegging in films Zuidelijke provincies bundelen krachten 12 Vlissings bedrijf bouwt elektrische installatie op boortorens ondernemend zeeland in detail Vertelavond in Bevelands dialect kunst cultuur zaterdag 28 oktober 2000 door Claudia Sondervan VLISSINGEN-OOST - Istime wa Elektro in Vlissingen heeft met de opdracht voor twee boortorens voor het nieuwe grote olieboorplatform Ring- horne van Esso Noorwegen de grootste order tot nu toe bin nengehaald. Het project, dat acht miljoen gulden beloopt voor het bedrijf, omvat de com plete elektrische installatie van de twee boortorens die door Grootint in Zwijndrecht worden gebouwd. Bij het Ringhorne Platform is ook Heerema Havenbedrijf Vlissingen betrokken als bou wer van het jacket, waar het platform in zee op rust. Het nieuwe platform wordt in gezet in de Noorse Noordzee op het Balderveld, om gekoppeld aan een bestaand platform ne gen oliebronnen te exploiteren. Het platform wordt in drie seg menten gebouwd. Istimewa is betrokken bij het ontwerp van de installaties door Rig Design Services in Londen, werkt vervolgens in Zwijndrecht bij de bouw, voert de inspectie en tests van alle systemen uit en is betrokken in Noorwegen bi] Heerema Tons- berg bij de koppeling van de drie segmenten die het plat form vormen. In oktober 2001 moet Istimewa het werk ople veren. Begin afgelopen zomer leverde het bedrijf de elektrische in- De rubriek Onderne mend Zeeland staat on der redactie van Claudia Sondervan. Vragentips en mededelingen kunnen schriftelijk worden aan geboden aan de redactie van de PZC, postbus 18, 4380 AA Vlissingen, of via fax 0118-470102. stallatie van het tweede plat form op voor oliemaatschappij Winterstad, een order van 7,5 miljoen gulden. Een jaar eerder completeerde het bedrijf het eerste platform voor dezelfde maatschappij. „Drie van zulke orders in drie jaar is opmerkelijk," vindt di recteur P. E P. Kwekkeboom- Janse. „We hebben ieder jaar wel een platform opgeleverd, maar veel kleinere van één tot drie miljoen gulden." Het bedrijf rondt voor het ein de van dit jaar een project van heel andere orde af op en rond de Markt in Goes. Daar wordt het netwerk van vijftien toe- zichtcamera's met een blikveld van 360 graden en de aanstu ring vanuit het politiebureau Goes aangelegd. Kwekkeboom hoopt dat het project leidt tot zelfde opdrachten voor andere gemeenten. In Yerseke legt het bedrijf een voorziening voor schoon spoelwater voor de mosselbedrijven daar aan, dat komend voorjaar af komt. Ook op het programma staat de elektrische inrichting van het blendstation voor de vruchten sapbehandeling bi] Klooster boer Koel- en Vriesvemen in Vlissingen-Oost en de uitbrei ding van de capaciteit van de waterzuivering Verseput bij Kerkwerve. „Daar wordt een PLC-netwerk aangelegd, waarbij allerlei signalen en metingen uit het veld over de waterhuishouding samenko men bij de regeling. Wij maken daar de software voor." Het bedrijf is ook verantwoor delijk voor de automatisering van de brugbediening langs het Istimewa-directeur P. Kwekkeboom-Janse: „Drie van zulke orders in drie jaar is opmerkelijk." foto Willem Mieras door Sheila van Doorsselaer SINT JANSTEEN - Vermogensbeheer- kantoor Florijn groep in Sint Jansteen biedt een wel zeer glamoureus beleggings fonds aan. Beleggers kunnen investeren in de Nederlandse film, het zogenaamde Filmfonds van Delta Lloyd. Het fonds le vert een gegarandeerd rendement, maar dat kan flink stijgen naar mate het kassuc ces van de film. Het Filmfonds is volgens directeur F. van den Bos van Florijn groep een beleggings fonds zonder risico. „Het risicoloze ele ment zit hem erin dat het fonds alleen be doeld is voor de hogere inkomens", zegt Van den Bos. Alleen personen die vijftig of zestig procent inkomstenbelasting betalen (respectievelijk 58.762 gulden en 107.756 gulden bruto jaarsalaris) komen voor het fonds in aanmerking. Zij nemen een aan deel in een zogenaamde commanditaire vennootschap. De fiscus ziet dit bedrag als aftrekpost. Zelfs als de film 'flopt' behalen de beleggers minimaal 9,9 procent rende ment (bij vijftig procent inkomstenbelas ting) Diegenen die vallen binnen de schaal van zestig procent, behalen zelfs een gega randeerd rendment van veertig procent. Is de film een kassucces dan loopt de winst alleen maar op. De looptijd van het fonds is zeer kort, an derhalf jaar. De filmtitels waarin wordt geïnvesteerd zijn al bekend. Het betreft zes rolprenten, waaronder City of Ghosts, The Empress en Perfect Partners. Allemaal films die worden geproduceerd door The Pleswin Entertainment Group in Amster dam. Deze filmproductiemaatschappij is opgericht door schrijver en filmproducent Leon de Winter (onder andere bekend van Zoeken naar Eileen) en de Amerikaanse producer Eric Pleskow Silence of the Lambs). Het geld dat voortkomt uit het Filmfonds stellen de producers in de gele genheid Engelstalige films in Nederland te produceren en zo een gooi te doen naar een internationaal bioscooppubliek. Van den Bos is in Zeeuws-Vlaanderen de enige die zich serieus heeft verdiept in het Filmfonds. Hij kan geïnteresseerden de werking van het Filmfonds in detail uit leggen. Wie een 'aandeel' wil nemen in zijn 'eigen' film, heeft nog tot 10 november de tijd zich in te schrijven bij Florijn groep. Als extraatje krijgen nieuwe aanmelders twee bioscoopkaartjes die zijn te besteden bij cinemacentrum De Koning van Enge land in Hulst. Kanaal door Walcheren en de slagboomkasten en kassa's bij de PSD-veerpleinen. „Ik vind het fantastisch om te zien hoe goed het gaat met het bedrijf", zegt directeur Kwek keboom-Janse. „De orderpor tefeuille is goed gevuld tot ze ker najaar 2001." Istimewa viert in juni 2001 het dertigja rig bestaan van het bedrijf, In 1997 maakte de onderneming zich los uit de Kopeke Groep, twee jaar na de overname door Kopeke International Supply Services. Het bedrijf groeide, sinds het de nieuwbouw aan de Frankrijkweg in 1995 betrok, naar een kleine honderd vaste werknemers. In piektijden, zo als afgelopen zomer in de aan loop naar de oplevering van de productieplatforms, worden soms tot zestig inleenkrachten ingezet. „Nu zijn dat er vijf tien. Momenteel hebben we veel projecten in de opstartfa- ABN Amro houdt vandaag, 28 oktober, een Beleggersdag in het kantoor aan de Kousteen- sedijk in Middelburg. Er zijn drie presentaties: 10.00 uur, de beginnende belegger door D. Griffioen van de AEX; 11.30 uur, de psychologie van het be leggen door J. A. de Jonge en F. K. Hulsbergen van Private Banking Goes; 13.00 uur: tech nische analyse van het aandeel door P. A. Stobbink van de Centrale Desk Technische Analyse. In de drogisterij van Apo theek Van de Sande in Vlissin gen maakt een specialist van de firma Vichy, fabrikant van hy- poallergene huidverzorgings producten, gratis huidanaly ses. Dit gebeurt van maandag 30 oktober tot en met vrijdag 3 november. Ter inluiding van de actie bezoekt maandag om 15.00 uur een klant, die volgens de drogisterij een huidpro bleem heeft, met haar paard Kobus de zaak aan de Badhuis straat. door Rinus Antonisse MIDDELBURG - De provincie Zeeland stapt samen met Noord-Brabant en Limburg en het rijk in een Alliantie Zuid- Nederland. Doel is afspraken te maken over versterking van de ruimtelijke ordening en de soci aal-economische activiteiten in de zuidelijke regio. Daarvoor moeten de provincies met het rijk een zogenaamd regioconve nant sluiten. Provinciale Staten stemden vrijdag in met de sa menwerking; alleen de fractie van GroenLinks was tegen, om dat Zeeland kans loopt in de al liantie ondergesneeuwd te ra ken. Fractievoorzitter F. H. van Kol- lem vond de uitgangspunten voor de zuidelijke samenwer king maar vaag. Hij miste speci fieke Zeeuwse zaken waaraan aandacht besteed zal worden, zoals een doorlaatmiddel Veerse Meer en het oplossen van knel punten op het gebied van ver keer en vervoer. Het statenlid vreesde dat zaken als ontkoppe ling milieu en economie, terug dringen van de mobiliteit en verminderen van de broeikas gassen nauwelijks aan de orde zullen komen. „Laten we ons maar bezig houden met wat er in Zeeland speelt." De PvdA'ster M. B. de Koster was bezorgd over het democra tisch gehalte van de besluitvor ming binnen de nieuwe allian tie. Ze zei dat voornemens en plannen die uit het overleg voortvloeien steeds apart be oordeeld moeten worden. Ook P. L. E. van Veen-Rechter (D66), die aan het begin van de verga dering als nieuw statenlid werd geïnstalleerd, vroeg zich af hoe groot de inbreng is van Zeeland ten opzichte van Noord-Bra bant en Limburg. Passende inbreng Gedeputeerde L. Coppoolse (CDA, grensoverschrijdende zaken) verzekerde dat Zeeland binnen de alliantie een passen de inbreng zal hebben. Hij gaf aan dat samenwerking wel haast onontkoombaar is, omdat het rijk vast van plan is in de toekomst op regionaal niveau zaken te doen over investerin gen op het gebied van onder meer bereikbaarheid en econo mie. Gedeputeerde J. G. van Zwieten (WD, ruimtelijke or- dening) onderstreepte dat. Hij stelde dat Zeeland al genoeg problemen zal hebben om de provincie landelijk gezien vol waardig op de kaart te krijgen. Een van de belangrijke zaken die voor elkaar moet komen is het accepteren van de vier Zeeuwse steden als regionaal stedelijk netwerk, met als sterk punt de havenontwikkeling (waaronder een Westerschelde Container Terminal). Binnen de Alliantie Zuid-Ne derland zijn er drie thema's waarvoor de provincies tot con crete afspraken moeten komen. Op het gebied van ruimtelijke ordening gaat het om verbete ring van de grensoverschrijden de samenwerking (elkaar niet met projecten in de wielen rij den en zorgen dat ontwikkelin gen beter op elkaar aansluiten) Voor de bereikbaarheid van de economische kerngebieden moet gewerkt worden aan een meer samenhangend vervoers netwerk, met inbegrip van een spoorvisie Zuid-Nederland- /Vlaanderen/Noord-Rijn- Westfalen. Inzet van kennis en arbeid moet worden bevorderd door het opzetten van een regio naal arbeidsmarktplan. ELLEWOUTSDIJK - In het kerkje van Ellesdiek in Ellewoutsdijk vindt op zaterdag 11 november de vierde Bevelandse Vertel en Toneelavond plaats. Vanaf 20.00 uur krijgen de bezoekers een gevarieerd programma aangeboden. Er is een optreden van de Noord-Bevelandse zan geres An ja Kopmels en er zijn verhalen van Toon Martens en Bertus Limo- nard. Toneelgroep Ad Hoe uit Heinkenszand speelt het stuk 'Schijn bedriegt' van Jopie Minnaard. Het komische stuk wordt in het Zuid-Bevelands dia lect gespeeld. Vleeshal toont werk uit versnipperde verzameling SBKM door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - Maar weinigen we ten dat de Stichting Beeldende Kunst Middelburg (SBKM) over een verzame ling hedendaagse kunst beschikt. Be langrijkste taak van de SBKM is im mers het organiseren van exposities in de Vleeshal. Dat is geen museum maar een kunsthal, of in de woorden van di recteur Rutger Wolfson 'een laboratori um voor experimenten op het gebied van hedendaagse kunst'. Toch is sinds 1986 actuele kunst verzameld. Onder de titel Eigen collectie begint morgen in de Vleeshal een tentoonstelling met kunst uit het depot van de SBKM. Voor de expositie is de Vleeshal in twee helften verdeeld. Achterin is een ruimte ingericht waarin een groot deel van de verzameling, die uit zo'n zestig kunst werken bestaat, in depotopstelling staat. Voorin is met een selectie uit de verzameling een tentoonstelling ge maakt die elke twee weken wisselt. Wolfson heeft inwoners van Middel burg gevraagd die selectie te maken. Zondag begin de tentoonstelling met de presentatie door boekhandelaar Dick Anbeek (1949) Vanaf 14 november volgt de keuze van de scholieren Shoona Tahitu (1982) en Thijs van der Vliet (1983) en vanaf 28 november is de afsluitende presentatie te zien door oud- gemeentesecretaris Ton Kerkhove (1941). Wolfson wilde niet zelf een selectie ma ken uit het depot. „Ik vind het span nend inwoners van Middelburg te vra gen. Ik geloof niet in de museum- of kunsthaldirecteur als iemand met mys tieke gaven om dingen te presenteren. Het is altijd een spel met interpretatie van werken. Dat kunnen anderen mis schien wel op een heel verrassende ma nier. Verder gaat het om werk dat voor de gemeenschap is aangekocht, met geld van de gemeenschap. Dan is het toch interessant om mensen uit die ge meenschap bij een tentoonstelling daarvan te betrekken. Dat zal het pu bliek ook meer aanspreken dan wan neer ik dat doe." Wat voor kunstverzameling beheert de SBKM eigenlijk? „De collectie is net zo versnipperd als het aankoopbeleid en de motieven op grond waarvan is aangekocht. Na het aflopen van de Beeldende Kunste naarsregeling is een selectie van het werk behouden gebleven. Dat tonen we overigens niet. Toen is vanaf 1986 voor namelijk door de toenmalige directeur Anton van Gemert verzameld. De ge dachte was waarschijnlijk dat een stad als Middelburg over een collectie he dendaagse kunst zou moeten beschik ken. Van Gemert organiseerde veel Een medewerker legt, bij werk van Piet Dieleman, de laatste hand aan de expositie Eigen collectie in de Middelburgse Vleeshal. foto Lex de Meester om verschillende redenen en vanuit verschillende ideeën verzameld. Het is van geen kant een geheel. Met deze ten toonstelling wil ik de mensen ook laten zien hoe de collectie is samengesteld en de vraag opwerpen wat we ermee moe ten doen." Een museum bouwen toch? „Voor de collectie die er nu is, kun ]e geen museum bouwen. De verzameling is te klein en heeft te weinig identiteit. Wil je wel een collectie hebben waar voor je een museum kunt bouwen, dan zul je eerst dieper in de buidel moeten tasten. In Porto hebben ze net het Ser- ralves Museum fors uitgebreid. Daar voor is de directeur met zestig miljoen dollar de boer op gestuurd om werk te kopen Dat geeft aan dat je niet zomaar een collectie bij elkaar hebt. Middel burg is natuurlijk geen Porto, laat staan een New York. Hier moet over elke gul den worden nagedacht. Het aankoop budget was hier 50.000 gulden per jaar, maar door de inrichting van de Kabi netten van de Vleeshal is dat noodge dwongen verlaagd tot iets van 20 000 gulden. Daar kun je niet met goed fat soen van verzamelen." Rutger Wolfson Fluxus-achtige projecten en verzamel de vanuit dat perspectief. Mijn voor ganger Lex ter Braak had een budget om te verzamelen, ongetwijfeld met het oog op het museum van Aldo en Hannie van Eyck dat Middelburg wilde bou wen. Hij richtte zich vooral op jonge, internationale kunstenaars wier werk op dat moment nog betaalbaar was. Verder is een aantal geslaagde installa ties die in het verleden in de Vleeshal zijn opgesteld, aangekocht. Er is met de beste bedoelingen verzameld en de col lectie bevat een aantal zeer sterke wer ken, maar er zit geen lijn in. In de loop der jaren is door verschillende mensen, U zegt in feite dat aan de bouw van een museum een miljoeneninvestering in de collectie voorafgaat. Sommigen vinden al dat u het plan Van Eyck hebt getorpe deerd, wilt u nu voor eens en al de dis cussie over een nieuw museum beëindi gen? „Wie de boel zo interpreteert, wil zijn eigen gelijk halen. Ik zeg alleen dat wie een museum wil de collectie moet ver sterken. Er is in Middelburg nu niet ge noeg kunst voorhanden om een muse um te dragen. Met deze tentoonstelling wil ik dat zichtbaar maken, niet omdat ik tegen een nieuw museum ben, maar omdat ik wil dat er wordt nagedacht over goede oplossingen." De kans dat er miljoenen beschikbaar zijn voor een collectie is nihil. Wat dan met de huidige collectie? Verkopen? „Ik vind het niet zo logisch dat een in stituut als de Vleeshal een collectie heeft. Ik zie het als een laboratorium, niet als een museum. Er is interesse van een groot museum voor een werk uit de collectie van de Vleeshal. Bepaalde werken uit de Vleeshalcollectie zouden het fantastisch doen in het Stedelijk, in Boymans of in Groningen. Ik voel me een olifant in een porseleinkast, want het ontzamelen van een collectie ligt in de kunstwereld natuurlijk verschrik kelijk gevoelig. Maar ik vind dat helder moet zijn wat je doet met een collectie. Als het geld er niet is voor een museale voorziening met een goede collectie, moet je de vraag stellen wat je doet met de collectie die er nu is. Zeker als er be langstelling is van andere musea. Het is niet zo dat je het naar Sotheby's brengt. Je kunt werken ook weer aan de kun stenaar aanbieden. Met de opbrengst, stel dat het een paar ton oplevert, kun je een fonds oprichten, waarvan je het rendement bijvoorbeeld gebruikt als extra productiemiddel voor tentoon stellingen. Het geld dat de collectie heeft opgeleverd blijft op die manier beschikbaar wanneer je ooit weer een collectie wilt opbouwen. Niemand heeft mij kunnen uitleggen waarom het een slecht idee is op nationaal niveau te bekijken of je delen van collecties el ders kunt onderbengen. Je kunt de identiteit op beide plekken versterken, dus ook waar een werk weggaat. Er zit dan geen vreemd element meer in de collectie." „Let wel, ik vind niet dat we moeten verkopen. Ik vind dat we over de vraag moeten durven nadenken. De zaak ligt ook niet zo zwart-wit: of miljoenen in vesteren of verkopen. Ik wil alleen maar dat over de collectie van de Vlees hal een ambitie wordt geformuleerd, al is het maar voor de komende tien jaar. En ik wil daar niet in mijn eentje over nadenken." Expositie: Eigen collectie, Vleeshal Middel burg, t/m 10 dec, di t/m zo van 13-17 uur. Hans Westerweel: „Mensen vinden het leuk om meer te weten over wie er achter het werk zit." foto Willem Mieras door Esme Soesman THOLEN - Zijn keramisch werk is sober van vorm en veelal ogenschijnlijk wankel van evenwicht. Een glimp ervan is op te vangen op een wel heel bij zondere plaats; temidden van huizen in de woonwijk Buiten zorg in Tholen-stad. Keramist Hans Westerweel bouwde daar bij zijn woning aan het Rosari um 13 een eigen expositieruim te. De van een glazen pui voorziene minigalerie vormt een sfeervol verlicht rustpunt tussen voor- en garagedeuren, potplanten en personenwagens. De ruimte is vooral bedoeld om mensen - ga leriehouders en particulieren - die geïnteresseerd zijn in zijn werk rustig de kans te geven eens rond te kijken. Het geeft kopers bovendien de mogelijk heid persoonlijk contact te heb ben met de maker. „Een idee dat ik heb opgedaan in Engeland Mensen vinden het leuk om meer te weten over wie er achter het werk zit." Een jaar of twintig geleden werd Westerweel, na een cursus, gegrepen door het pottenbak ken. Hij begon in steengoed - hooggebakken aardewerk van draaiklei - en breidde zijn tech niek drie jaar geleden met raku uit. Een methode die van de Ja panse theeceremonie afstamt en die - door het snel afkoelen van zo'n 1000 naar 20 graden Celsi us - steeds onvoorspelbare crac- quelépatronen oplevert. Het is die toevalsfactor die Wester weel aantrekt en die ook bepaalt wat hij met zijn overige vormge ving doet. Zijn objecten - vooral schalen, dekselvazen en kom- vormen - moeten strak en sober zijn. „Het effect van de glazuur is al sterk, daar kan niks anders meer bij." Tegenover het stomweg af wachten hoe de glazuur uitein delijk uitpakt - een dicht of open patroon, al dan niet egaal over het aardewerk verspreid -, staat de totstandkoming van de ba sisvorm. De Thoolse keramist laat hier - a ls het even kan - niets aan toeval over. Van schets werkt hij naar mal, om dan pas het uiteindelijke object te ma ken. Daarbij lijkt hij een voor keur te hebben voor rondebolle vormen. Veelvuldig voorzien van smalle onderkanten, waar door zijn werk een bijna broos voorkomen heeft. Spanning Ook zijn steengoed is tamelijk strak. Vrije driedimensionale vormen zijn - nu althans - niet aan hem besteed. Het werken vanaf de draaischijf blijft de kunstenaar boeien. „Zo'n klomp klei dat op je draaischijf iets wordt, waar je spanning in aan kunt brengen. De mogelijk heden ervan worden volgens mij onderschat. En ik ben er dan ook voorlopig nog niet op uit ge keken." Westerweels expositieruimte aan huis (Rosarium 13, Tholen-stad) is zaterdags geopend tussen 11 en 17 uur en elke tweede zondag van de maand. Ook op afspraak Werk van Westerweel is ook tot en met 12 no vember te zien in galerie Rietpen in Bergen op Zoom, dinsdag tot en met zondag van 14 tot 17 uur. Advertentie Adviezen, teksten, creatieve ontwerpen, logo's, brochures, commercials, internetsites, advertenties... Bel voor een gesprek (0113 252052) of kijk op www.boomkollektief.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 66