Spyker C8 is nieuwe sensatie
Kawasaki's
ZRX in
drie varianten
Vijf kandidaten voor titel Fietsstad 2000
Rover schittert
in Birmingham
door afwezigheid
Saxo Bi-Ton
Seat Cupra
Alhambra op grijs
Geen koude voeten
33
zaterdag 28 oktober 2000
Op de openingsdag van de
Birmingham Motor
show stond de nieuwe sport
wagen van Spyker promi
nent in de spotlights. Na 75
jaar lijkt dit legendarische
Nederlandse automerk hele
maal terug van weggeweest;
mooier, spannender - en
duurder - dan ooit. De nieu
we Spyker C8 Spyder sport
wagen, die waarschijnlijk
vanaf volgend jaar in Baarn
of Soest gebouwd gaat wor
den, was de sensatie van de
show. Bijna even verrassend
was de absentie van Rover:
het enige grote, puur-Britse
automerk liet de autoshow
in zijn thuisland links liggen
Had de Birmingham Motor
show twee jaar geleden nog
groot nieuws in de vorm van de
Rover 75 en Jaguar S-type, dit
keer moest je het nieuws met een
lamp zoeken. Naast het ontbre
ken van Rover gaven ook de an
dere Britse automerken weinig
reden tot opwinding.
Overigens probeerde Rover wel
een graantje mee te pikken van
de media-aandacht voor de
Birmingham-show. Het hoofd
kantoor van de nieuwe Rover
eigenaren bevindt zich op een
steenworp afstand van het ex
positiegebouw. En op het par
keerterrein van dit gebouw had
Rover zijn hele huidige model-
lijn uitgestald: de oude Mini, de
75, de begin dit jaar verschenen
25 en 45 en natuurlijk de MG-F.
Maar het was echt het toppunt
van kneuterigheid. Bij de eerste
de beste dealer staat de Rover
range er beter bij.
Niche-merken
Britse niche-merken, zoals Jen
sen, TVR plus de voor ons onbe
kende merken Parradine en
Ronart gaven met nieuwe mo
dellen de Britse autosalon, die
tot en met 29 oktober open is,
nog enig aanzien.
Zo toonde TVR er zijn nieuwe
Tamora en Tuscan RDe Tamora
geldt als het eerste model van de
komende generatie TVR's. Hij is
gebaseerd op de Tuscan Speed
Six, zoals de Chimaera een zusje
is van de Griffith. De Tamora
heeft een nieuwe 3,6 liter versie
van TVR's eigen zescilinder lijn
motor. Het blok levert maxi
maal 330 pk. Ook de Tuscan R is
verwant met de Tuscan Speed
Six. Hij is acht inch langer en
wat 'ruiger' gestileerd.
Bij Jensen maakte de C-V8 Cou
pé zijn opwachting. Met dit 'we
relddebuut' keert de naam C-
V8, die een jaar of 30 geleden
voor 't eerst door Jensen werd
gebruikt, weer terug. De C-V8 is
De Spyker C8 Spyder.
ontworpen door Design Q. Dit
in de Britse Midlands gevestig
de ontwerphuis was ook verant
woordelijk voor de Jensen S-V8
sportscar. De nieuwe Jensen
gaat in 2001 in productie.
Bij Parradine. het merk van ei
genaar John Parradine, stond
één auto op de stand, de Parra
dine 525S. Deze robuust gelijn
de spider wordt aangedreven
door een lichtmetalen V8 van
4,6 liter, die via een handbe
diende zesbak de achterwielen
aandrijft.
Er is maximaal 517 pk beschik
baar. De auto flitst van 0 naar
100km/hin3,8sec.Hij haalteen
top van 320 km/h. Er worden
volgend jaar zo'n 50 Parradines
gebouwd.
Subaru stelde als primeur de
jongste Impreza-generatie ten
toon. Vergeleken met de huidige
Impreza GT Turbo oogt de nieu
we Impreza 2.0 WRX AWD min
der agressief. Een spoiler is niet
meer standaard. Anno 2001
heeft de Impreza grote koplam
pen en een fors, maar toch ook
elegant uiterlijk.
Begin december komt dit model
in Nederland op de markt Door
de schommelingen op de valuta
markt wacht de importeur tot
het laatst toe met het vaststellen
van de prijzen.
Lotus
Van de andere fameuze Britse
merken bracht Lotus zijn ver
jongde Elise voor het voetlicht.
Het uiterlijk van de nu vijf jaar
te koop zijnde Elise werd gere-
styled. In de styling wordt meer
dan voorheen benadrukt dat de
Elise achterwielaandrijving
heeft. Zo is de 'staartsectie' gro
ter gegroeid. Tevens werd er aan
techniek en dynamiek gesleu
teld en is het chassis verbeterd.
Samen met de nieuwe Bridge-
stone Potenza's geeft dit meer
grip, meer stuurgevoel en meer
stabiliteit bi] hoge snelheden.
Ford onthulde zijn 'high-per
formance' Focus RS. De inspi
ratie voor dit model komt van
Ford's World Rally Champion
ship auto's. De turbo-charged
versie van de tweeliter Zetec-
motor verschaft maximaal 200
pk. De Focus RS heeft voorwiel
aandrijving en een sportief af
gestemd onderstel. Verkoop
start: voorjaar 2001. De show
werd in Birmingham gestolen
door een weer tot leven gewekt
Nederlands automerk: Spyker.
Trots onthulden de initiatiefne
mers Victor R. Muller en Maar
ten J. de Bruijn hun droomauto.
Voor 't eerst sinds in 1925 de
Spyker-fabriek in Amsterdam
zijn poorten sloot, verschijnt er
weer een nieuw productiemodel
onder de naam Spyker.
Victor Muller: „Spyker was van
oorsprong een exclusief merk.
Dat zie je nu ook terug in onze
C8. We kozen deze naam omdat
de 'C4destijds één van de mooi
ste en beste Spykers was. De
'acht' in de naam verwijst naar
de Audi V8-motor die onze C8
aandrijft."
Vakmanschap
„We hebben dit prototype met
de hand in Engeland laten ma
ken, omdat ze alleen hier over
het nodige vakmanschap be
schikken. We zijn nu op zoek
naar een terrein in Baam of
Soest waar we volgend jaar on
ze droomauto's gaan bouwen. In
het eerste jaar denken we 10
stuks te kunnen maken; in 2002
zo'n 25 en daarna hooguit 50 per
jaar. Meer willen we er niet ma
ken, anders verliest het merk
zijn exclusiviteit."
Maarten de Bruijn: „De C8 is de
verwezenlijking van een jon
gensdroom. Body en chassis zijn
van aluminium en komen van
Polynorm. De exclusitiveit van
de C8 blijkt onder meer uit de
afwerking: gecapitonneerd Co-
foto GPD
nolly-leer in het interieur, spe
ciale VDO-klokken met Spy-
ker-embleem en uit de hele
vormgeving en detaillering. Zo
zit bijvoorbeeld het Spyker-em-
bleem ook op de uitlaatpoorten
De Kom-schokdempers zi]n
vergelijkbaar met die uit de
Formule 1."
Zoals gezegd heeft de 'C8' een
aluminium V8 van Audi met vijf
kleppen per cilinder en vier bo
venliggende nokkenassen. De
Spyder is 405 cm lang, 188 cm
breed en 108 cm hoog. Zijn wiel
basis beloopt 255 cm.
De achterin gemonteerde, 4172
cm3 grote krachtbron levert
maximaal 298 kW/400 pk aan
de achterwielen. Zijn grootste
trekkracht bedraagt 480 Nm.
Hij spuit in 4,5 seconden van 0
naar 100 km/h en haalt een top
van 300 km/h.
Fraaie details van deze goed ge
proportioneerde, imposante
coupé zijn de grote aluminium
tankdop midden voor de voor
ruit en de grote, van gaas voor
ziene luchthappers in de brede
achterheupen.
Gevraagd naar een prijsindica
tie zegt Muller: „We gaan voor
Nederland uit van zo'n vier ton
vóór belastingen. Inclusief BPM
en BTW kom je dan op pakweg
zes ton. Daarvoor krijg je één
van de meest exclifsieve auto's
ter wereld met een legendari
sche naam We werken ook aan
een dichte C8-versie voor deel
name op Le Mans."
Willem van den Elskanip
Kawasaki lijkt voor komend
modeljaar pas op de plaats
te maken. Het merk maakte vo
rig jaar nog goede sier met de
komst van de allersterkste vier-
cilinder supersportmotor van
dit moment (de ZX-12 R), maar
dit jaar verloopt alles wat rusti
ger. Toch is er echt modelnieuws
te melden in de vorm van de
ZRX 1200, die in drie varianten
op de markt wordt gebracht:
kaal, met stuurkuipje (de ZRX
1200 R) en met echte tophalf (de
ZRX 1200 S).
Het vloeistofgekoelde trio is be
doeld als opvolgers van de in
1997 geïntroduceerde ZRX
1100. die goed was voor
72kW/98pk. De drie viercilin-
der ZRX 1200-varianten zullen
ongetwijfeld over een iets hoger
motorvermogen en iets meer
motorkoppel beschikken. Hoe
veel precies blijft nog even de
vraag, omdat Kawasaki tradi
tiegetrouw de motorvermogens
pas aan het begin van een nieuw
kalenderjaar bekend maakt.
Vergeleken met de ZRX 1100
heeft het remmend gedeelte van
de ZRX 1200 in ieder geval
een fikse spong voorwaarts
gemaakt. Kawasaki rustte het
trio 'muscle bikes' uit met zes
zuiger remtangen voor de
beide voorste remschijven.
De populaire luchtgekoelde
viercilinderZR-7 krijgt volgend
jaar gezelschap in de vorm van
de ZR-7S, die voorzien is van
een stuurkuipje. In naakte of
gekuipte toestand is het motor
vermogen identiek.
56 kW/76 pk en een trekkracht
van zegge
63 Nm bij 7.500 tpm.
Vrolijk
Vermeldenswaard zijn ook de
wijzigingen bij de choppers. Zo
wel de VN 800 Drifter
(42 kW/57 pk) als de VN 1500
Drifter (47 kW/65 pk en een
De ZX-12R van Kawasaki
koppel van 113 Nm) kregen een
beduidend vrolijker uitstraling
door het toepassen van extra
chroom en de montage van een
persoons zadels. Met name dit
laatste maakt van beide vloei
stofgekoelde Drifters tweewie-
Iers met een totaal andere
uitstraling dan de tweeper
soonsedities van vorig jaar
Wat ongewijzigd bleef, was de
onmiskenbare Indian-look,
die vorig jaar de tongen heftig in
beroering bracht.
In de lagere regionen werd de
vloeistofgekoelde ER-5 optisch
opgewaardeerd. De
37 kW/50 pk sterke twin kreeg
een andere tankvorm, terwijl
ook de achterpartij opnieuw
foto GPD
werd vormgegeven. Tevens
werd de zithouding van deze
allrounder aangepast Op su
persportgebied maakt onder
gingen vermogensgiganten als
de ZX-6 R, de ZX-9 R en de
131 kW/178 pk sterke ZX-12 R
kleine wijzigingen in details en
kleurstelling.
Ruud Vos
De titel Fietsstad van het jaar
2000 gaat dit jaar zeker niet
naar een van de vier grote steden
in de Randstad, want De Fiet
sersbond heeft daarvoor
Groningen, Zwolle, Houten (U),
Veenendaal en Wageningen ge
nomineerd. Minister Netelen
bos maakt over twee weken
(10 november) bekend welke
van deze vijf gemeenten het
fietsvriendelijkst is. Dat ge
beurt op een symposium ter ge
legenheid van het 25-jarig be
staan van de bond, die voortaan
zonder de afkorting ENWB
door het leven gaat.
De Fietsersbond heeft het fiets-
klimaat in 59 Nederlandse ge
meenten uitvoerig onderzocht.
De meeste gemeenten hebben
zich voor deze Fietsbalans zelf
aangemeld. Met twee bijzonde
re meetfietsen is iti totaal 2000
kilometer afgelegd pm erachter
te komen hoe het is gesteld met
de kwaliteit van het wegdek, het
oponthoud bij de verkeerslich
ten en de hinder van auto's. Bo
vendien zijn fietsers en gemeen
teambtenaren geënquêteerd en
statistieken van het CBS nage
plozen. De vijf genomineerde
gemeenten scoren op veel as
pecten 'goed' tot 'zeer goed'.
Een hoog fietsgebruik gaat in
deze gemeenten gepaard met
weinig oponthoud, geringe hin
der van auto's, comfortabel
wegdek en weinig verkeersla
waai. Wel blijven er verschillen
tussen de steden. Houten is bij
zonder verkeersveilig, maar
Wageningen weer niet In Gro
ningen kan de fiets uitstekend
concurreren met de auto. Vol
gens de berekeningen is de fiets
hier 28 procent sneller dan de
auto. Veel minder te spreken
zijn de Groningers over het gro
te risico van fietsendiefstal.
Klimaat
Groningen, Zwolle en Houten
timmeren al jaren aan de weg
om een aangenaam klimaat
voor fietsers te scheppen Uit
het onderzoek blijkt nu dat dit
beleid vruchten afwerpt.
Veenendaal en Wageningen zijn
sterk in opkomst als prettige
fietssteden. Almere en Leiden
zijn net buiten de boot gevallen.
In Almere is het prettig fietsen,
maar de auto is sneller. Leiden
blijkt voor fietsers nog te onvei
lig te zijn om genomineerd te
worden als Fietsstad 2000.
Theo van der Kaaij
Citroën biedt de Saxo voortaan aan in een in twee kleuren gespo
ten carrosserie. Men noemt de auto de Saxo Bi-ton. Het gaat bij
de Bi-ton altijd om een in zilvergrijs gespoten carrosserie met een
donkergrijs gespoten onderzijde. Deze kleurstelling is leverbaar op
de Saxo 1.4,1.6 en 1.6 16VVTS. De Saxo Bi-ton is er vanaf 26.790
gulden Citroën heeft ook een Limited Edition uitgebracht van de
Saxo 1.4 VTS. Van deze in zwart uitgevoerde auto komen slechts
200 stuks naar Nederland. Als extra's heeft deze auto een airbag
voor de passagier en speciale, zwart/blauwe bekleding.
Van de Ibiza heeft Seat deze zomer al een extra kwieke versie uit
gebracht, de Cupra. Maar op de Autoshow in Birmingham liet
het Spaanse merk een nog snellere variant zien, de Ibiza Cupra R.
Deze uitvoering wordt in een oplage van 200 exemplaren gemaakt
en heeft net als de 'gewone' Cupra een 1,8 liter turbomotor onder de
kap. Deze is voor de Cupra R echter getuned tot 180 pk. Daarmee
kan de Seat in 7,2 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/h sprin
ten en een topsnelheid bereik van 225 km/h. De auto heeft een aan
gepast onderstel met stuggere veren, grotere wielen en betere rem
men Standaard zijn 16 inch wielen met 205/45 banden. De Seat Ibi
za Cupra R is er in rood, geel of zwart. Een prijs is nog niet bekend.
Seat biedt de Alhambra ruimteauto voortaan ook aan op zoge
naamd grijs kenteken, dat wil zeggen als bestelauto. De auto
heeft daartoe geblindeerde achterzijramen en een tussenschot tus
sen de twee voorstoelen en de laadruimte. De Seat Alhambra Van is
alleen leverbaar met een 1,9 liter turbodieselmotor met 90 of 115 pk
De uitrusting is zeer compleet: centrale portiervergrendeling met
afstandsbediening, airco, airbags voor de bestuurder en de passa
gier en zijairbags behoren tot het standaardpakket. De Seat Al
hambra Van is er vanaf 46.160 gulden exclusief BTW.
In de tweede helft van oktober kan het 's ochtends al aardig koud
zijn op de fiets. De gebruikelijke fietsschoenen met harde zolen
zijn dan eigenlijk te dun en te luchtig om de voeten warm te houden.
Voor wie deze praktische schoenen ook in herfst en winter wil dra
gen, zijn overschoenen een uitkomst
Er bestaan dunne rubber laarzen om over schoenen heen te stropen
Deze zorgen er wel voor dat schoenen en voeten bij regen droog blij
ven, maar zij houden nauwelijks warmte vast. Daarvoor is ander
materiaal nodig. Het merk Pro voert twee modellen overschoenen,
de Open Heel en de Multifunction. Beide gemaakt van neopreen,
een rubbersoort die gebruikt wordt om duikers warm te houden.
Het type Open Heel heeft een gat op de plaats van de hiel om instap
pen te vergemakkelijken Bovendien zijn de ritsen extra lang. De
sluitstrip is van wit reflecterend materiaal. Het neopreen is drie
millimeter dik. De overschoenen zijn te gebruiken op racefietsen en
mountainbikes en hebben open zolen om fietsen met klikpedalen
niet onmogelijk te maken. In diverse maten verkrijgbaar voor 52,50
guldenVoor vij f gulden meer bestaat er een waterdichte uitvoering
met speciale coating en gelijmde naden.