Spyker C8 is nieuwe sensatie Kawasaki's ZRX in drie varianten Vijf kandidaten voor titel Fietsstad 2000 Rover schittert in Birmingham door afwezigheid Saxo Bi-Ton Seat Cupra Alhambra op grijs Geen koude voeten 33 zaterdag 28 oktober 2000 Op de openingsdag van de Birmingham Motor show stond de nieuwe sport wagen van Spyker promi nent in de spotlights. Na 75 jaar lijkt dit legendarische Nederlandse automerk hele maal terug van weggeweest; mooier, spannender - en duurder - dan ooit. De nieu we Spyker C8 Spyder sport wagen, die waarschijnlijk vanaf volgend jaar in Baarn of Soest gebouwd gaat wor den, was de sensatie van de show. Bijna even verrassend was de absentie van Rover: het enige grote, puur-Britse automerk liet de autoshow in zijn thuisland links liggen Had de Birmingham Motor show twee jaar geleden nog groot nieuws in de vorm van de Rover 75 en Jaguar S-type, dit keer moest je het nieuws met een lamp zoeken. Naast het ontbre ken van Rover gaven ook de an dere Britse automerken weinig reden tot opwinding. Overigens probeerde Rover wel een graantje mee te pikken van de media-aandacht voor de Birmingham-show. Het hoofd kantoor van de nieuwe Rover eigenaren bevindt zich op een steenworp afstand van het ex positiegebouw. En op het par keerterrein van dit gebouw had Rover zijn hele huidige model- lijn uitgestald: de oude Mini, de 75, de begin dit jaar verschenen 25 en 45 en natuurlijk de MG-F. Maar het was echt het toppunt van kneuterigheid. Bij de eerste de beste dealer staat de Rover range er beter bij. Niche-merken Britse niche-merken, zoals Jen sen, TVR plus de voor ons onbe kende merken Parradine en Ronart gaven met nieuwe mo dellen de Britse autosalon, die tot en met 29 oktober open is, nog enig aanzien. Zo toonde TVR er zijn nieuwe Tamora en Tuscan RDe Tamora geldt als het eerste model van de komende generatie TVR's. Hij is gebaseerd op de Tuscan Speed Six, zoals de Chimaera een zusje is van de Griffith. De Tamora heeft een nieuwe 3,6 liter versie van TVR's eigen zescilinder lijn motor. Het blok levert maxi maal 330 pk. Ook de Tuscan R is verwant met de Tuscan Speed Six. Hij is acht inch langer en wat 'ruiger' gestileerd. Bij Jensen maakte de C-V8 Cou pé zijn opwachting. Met dit 'we relddebuut' keert de naam C- V8, die een jaar of 30 geleden voor 't eerst door Jensen werd gebruikt, weer terug. De C-V8 is De Spyker C8 Spyder. ontworpen door Design Q. Dit in de Britse Midlands gevestig de ontwerphuis was ook verant woordelijk voor de Jensen S-V8 sportscar. De nieuwe Jensen gaat in 2001 in productie. Bij Parradine. het merk van ei genaar John Parradine, stond één auto op de stand, de Parra dine 525S. Deze robuust gelijn de spider wordt aangedreven door een lichtmetalen V8 van 4,6 liter, die via een handbe diende zesbak de achterwielen aandrijft. Er is maximaal 517 pk beschik baar. De auto flitst van 0 naar 100km/hin3,8sec.Hij haalteen top van 320 km/h. Er worden volgend jaar zo'n 50 Parradines gebouwd. Subaru stelde als primeur de jongste Impreza-generatie ten toon. Vergeleken met de huidige Impreza GT Turbo oogt de nieu we Impreza 2.0 WRX AWD min der agressief. Een spoiler is niet meer standaard. Anno 2001 heeft de Impreza grote koplam pen en een fors, maar toch ook elegant uiterlijk. Begin december komt dit model in Nederland op de markt Door de schommelingen op de valuta markt wacht de importeur tot het laatst toe met het vaststellen van de prijzen. Lotus Van de andere fameuze Britse merken bracht Lotus zijn ver jongde Elise voor het voetlicht. Het uiterlijk van de nu vijf jaar te koop zijnde Elise werd gere- styled. In de styling wordt meer dan voorheen benadrukt dat de Elise achterwielaandrijving heeft. Zo is de 'staartsectie' gro ter gegroeid. Tevens werd er aan techniek en dynamiek gesleu teld en is het chassis verbeterd. Samen met de nieuwe Bridge- stone Potenza's geeft dit meer grip, meer stuurgevoel en meer stabiliteit bi] hoge snelheden. Ford onthulde zijn 'high-per formance' Focus RS. De inspi ratie voor dit model komt van Ford's World Rally Champion ship auto's. De turbo-charged versie van de tweeliter Zetec- motor verschaft maximaal 200 pk. De Focus RS heeft voorwiel aandrijving en een sportief af gestemd onderstel. Verkoop start: voorjaar 2001. De show werd in Birmingham gestolen door een weer tot leven gewekt Nederlands automerk: Spyker. Trots onthulden de initiatiefne mers Victor R. Muller en Maar ten J. de Bruijn hun droomauto. Voor 't eerst sinds in 1925 de Spyker-fabriek in Amsterdam zijn poorten sloot, verschijnt er weer een nieuw productiemodel onder de naam Spyker. Victor Muller: „Spyker was van oorsprong een exclusief merk. Dat zie je nu ook terug in onze C8. We kozen deze naam omdat de 'C4destijds één van de mooi ste en beste Spykers was. De 'acht' in de naam verwijst naar de Audi V8-motor die onze C8 aandrijft." Vakmanschap „We hebben dit prototype met de hand in Engeland laten ma ken, omdat ze alleen hier over het nodige vakmanschap be schikken. We zijn nu op zoek naar een terrein in Baam of Soest waar we volgend jaar on ze droomauto's gaan bouwen. In het eerste jaar denken we 10 stuks te kunnen maken; in 2002 zo'n 25 en daarna hooguit 50 per jaar. Meer willen we er niet ma ken, anders verliest het merk zijn exclusiviteit." Maarten de Bruijn: „De C8 is de verwezenlijking van een jon gensdroom. Body en chassis zijn van aluminium en komen van Polynorm. De exclusitiveit van de C8 blijkt onder meer uit de afwerking: gecapitonneerd Co- foto GPD nolly-leer in het interieur, spe ciale VDO-klokken met Spy- ker-embleem en uit de hele vormgeving en detaillering. Zo zit bijvoorbeeld het Spyker-em- bleem ook op de uitlaatpoorten De Kom-schokdempers zi]n vergelijkbaar met die uit de Formule 1." Zoals gezegd heeft de 'C8' een aluminium V8 van Audi met vijf kleppen per cilinder en vier bo venliggende nokkenassen. De Spyder is 405 cm lang, 188 cm breed en 108 cm hoog. Zijn wiel basis beloopt 255 cm. De achterin gemonteerde, 4172 cm3 grote krachtbron levert maximaal 298 kW/400 pk aan de achterwielen. Zijn grootste trekkracht bedraagt 480 Nm. Hij spuit in 4,5 seconden van 0 naar 100 km/h en haalt een top van 300 km/h. Fraaie details van deze goed ge proportioneerde, imposante coupé zijn de grote aluminium tankdop midden voor de voor ruit en de grote, van gaas voor ziene luchthappers in de brede achterheupen. Gevraagd naar een prijsindica tie zegt Muller: „We gaan voor Nederland uit van zo'n vier ton vóór belastingen. Inclusief BPM en BTW kom je dan op pakweg zes ton. Daarvoor krijg je één van de meest exclifsieve auto's ter wereld met een legendari sche naam We werken ook aan een dichte C8-versie voor deel name op Le Mans." Willem van den Elskanip Kawasaki lijkt voor komend modeljaar pas op de plaats te maken. Het merk maakte vo rig jaar nog goede sier met de komst van de allersterkste vier- cilinder supersportmotor van dit moment (de ZX-12 R), maar dit jaar verloopt alles wat rusti ger. Toch is er echt modelnieuws te melden in de vorm van de ZRX 1200, die in drie varianten op de markt wordt gebracht: kaal, met stuurkuipje (de ZRX 1200 R) en met echte tophalf (de ZRX 1200 S). Het vloeistofgekoelde trio is be doeld als opvolgers van de in 1997 geïntroduceerde ZRX 1100. die goed was voor 72kW/98pk. De drie viercilin- der ZRX 1200-varianten zullen ongetwijfeld over een iets hoger motorvermogen en iets meer motorkoppel beschikken. Hoe veel precies blijft nog even de vraag, omdat Kawasaki tradi tiegetrouw de motorvermogens pas aan het begin van een nieuw kalenderjaar bekend maakt. Vergeleken met de ZRX 1100 heeft het remmend gedeelte van de ZRX 1200 in ieder geval een fikse spong voorwaarts gemaakt. Kawasaki rustte het trio 'muscle bikes' uit met zes zuiger remtangen voor de beide voorste remschijven. De populaire luchtgekoelde viercilinderZR-7 krijgt volgend jaar gezelschap in de vorm van de ZR-7S, die voorzien is van een stuurkuipje. In naakte of gekuipte toestand is het motor vermogen identiek. 56 kW/76 pk en een trekkracht van zegge 63 Nm bij 7.500 tpm. Vrolijk Vermeldenswaard zijn ook de wijzigingen bij de choppers. Zo wel de VN 800 Drifter (42 kW/57 pk) als de VN 1500 Drifter (47 kW/65 pk en een De ZX-12R van Kawasaki koppel van 113 Nm) kregen een beduidend vrolijker uitstraling door het toepassen van extra chroom en de montage van een persoons zadels. Met name dit laatste maakt van beide vloei stofgekoelde Drifters tweewie- Iers met een totaal andere uitstraling dan de tweeper soonsedities van vorig jaar Wat ongewijzigd bleef, was de onmiskenbare Indian-look, die vorig jaar de tongen heftig in beroering bracht. In de lagere regionen werd de vloeistofgekoelde ER-5 optisch opgewaardeerd. De 37 kW/50 pk sterke twin kreeg een andere tankvorm, terwijl ook de achterpartij opnieuw foto GPD werd vormgegeven. Tevens werd de zithouding van deze allrounder aangepast Op su persportgebied maakt onder gingen vermogensgiganten als de ZX-6 R, de ZX-9 R en de 131 kW/178 pk sterke ZX-12 R kleine wijzigingen in details en kleurstelling. Ruud Vos De titel Fietsstad van het jaar 2000 gaat dit jaar zeker niet naar een van de vier grote steden in de Randstad, want De Fiet sersbond heeft daarvoor Groningen, Zwolle, Houten (U), Veenendaal en Wageningen ge nomineerd. Minister Netelen bos maakt over twee weken (10 november) bekend welke van deze vijf gemeenten het fietsvriendelijkst is. Dat ge beurt op een symposium ter ge legenheid van het 25-jarig be staan van de bond, die voortaan zonder de afkorting ENWB door het leven gaat. De Fietsersbond heeft het fiets- klimaat in 59 Nederlandse ge meenten uitvoerig onderzocht. De meeste gemeenten hebben zich voor deze Fietsbalans zelf aangemeld. Met twee bijzonde re meetfietsen is iti totaal 2000 kilometer afgelegd pm erachter te komen hoe het is gesteld met de kwaliteit van het wegdek, het oponthoud bij de verkeerslich ten en de hinder van auto's. Bo vendien zijn fietsers en gemeen teambtenaren geënquêteerd en statistieken van het CBS nage plozen. De vijf genomineerde gemeenten scoren op veel as pecten 'goed' tot 'zeer goed'. Een hoog fietsgebruik gaat in deze gemeenten gepaard met weinig oponthoud, geringe hin der van auto's, comfortabel wegdek en weinig verkeersla waai. Wel blijven er verschillen tussen de steden. Houten is bij zonder verkeersveilig, maar Wageningen weer niet In Gro ningen kan de fiets uitstekend concurreren met de auto. Vol gens de berekeningen is de fiets hier 28 procent sneller dan de auto. Veel minder te spreken zijn de Groningers over het gro te risico van fietsendiefstal. Klimaat Groningen, Zwolle en Houten timmeren al jaren aan de weg om een aangenaam klimaat voor fietsers te scheppen Uit het onderzoek blijkt nu dat dit beleid vruchten afwerpt. Veenendaal en Wageningen zijn sterk in opkomst als prettige fietssteden. Almere en Leiden zijn net buiten de boot gevallen. In Almere is het prettig fietsen, maar de auto is sneller. Leiden blijkt voor fietsers nog te onvei lig te zijn om genomineerd te worden als Fietsstad 2000. Theo van der Kaaij Citroën biedt de Saxo voortaan aan in een in twee kleuren gespo ten carrosserie. Men noemt de auto de Saxo Bi-ton. Het gaat bij de Bi-ton altijd om een in zilvergrijs gespoten carrosserie met een donkergrijs gespoten onderzijde. Deze kleurstelling is leverbaar op de Saxo 1.4,1.6 en 1.6 16VVTS. De Saxo Bi-ton is er vanaf 26.790 gulden Citroën heeft ook een Limited Edition uitgebracht van de Saxo 1.4 VTS. Van deze in zwart uitgevoerde auto komen slechts 200 stuks naar Nederland. Als extra's heeft deze auto een airbag voor de passagier en speciale, zwart/blauwe bekleding. Van de Ibiza heeft Seat deze zomer al een extra kwieke versie uit gebracht, de Cupra. Maar op de Autoshow in Birmingham liet het Spaanse merk een nog snellere variant zien, de Ibiza Cupra R. Deze uitvoering wordt in een oplage van 200 exemplaren gemaakt en heeft net als de 'gewone' Cupra een 1,8 liter turbomotor onder de kap. Deze is voor de Cupra R echter getuned tot 180 pk. Daarmee kan de Seat in 7,2 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/h sprin ten en een topsnelheid bereik van 225 km/h. De auto heeft een aan gepast onderstel met stuggere veren, grotere wielen en betere rem men Standaard zijn 16 inch wielen met 205/45 banden. De Seat Ibi za Cupra R is er in rood, geel of zwart. Een prijs is nog niet bekend. Seat biedt de Alhambra ruimteauto voortaan ook aan op zoge naamd grijs kenteken, dat wil zeggen als bestelauto. De auto heeft daartoe geblindeerde achterzijramen en een tussenschot tus sen de twee voorstoelen en de laadruimte. De Seat Alhambra Van is alleen leverbaar met een 1,9 liter turbodieselmotor met 90 of 115 pk De uitrusting is zeer compleet: centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, airco, airbags voor de bestuurder en de passa gier en zijairbags behoren tot het standaardpakket. De Seat Al hambra Van is er vanaf 46.160 gulden exclusief BTW. In de tweede helft van oktober kan het 's ochtends al aardig koud zijn op de fiets. De gebruikelijke fietsschoenen met harde zolen zijn dan eigenlijk te dun en te luchtig om de voeten warm te houden. Voor wie deze praktische schoenen ook in herfst en winter wil dra gen, zijn overschoenen een uitkomst Er bestaan dunne rubber laarzen om over schoenen heen te stropen Deze zorgen er wel voor dat schoenen en voeten bij regen droog blij ven, maar zij houden nauwelijks warmte vast. Daarvoor is ander materiaal nodig. Het merk Pro voert twee modellen overschoenen, de Open Heel en de Multifunction. Beide gemaakt van neopreen, een rubbersoort die gebruikt wordt om duikers warm te houden. Het type Open Heel heeft een gat op de plaats van de hiel om instap pen te vergemakkelijken Bovendien zijn de ritsen extra lang. De sluitstrip is van wit reflecterend materiaal. Het neopreen is drie millimeter dik. De overschoenen zijn te gebruiken op racefietsen en mountainbikes en hebben open zolen om fietsen met klikpedalen niet onmogelijk te maken. In diverse maten verkrijgbaar voor 52,50 guldenVoor vij f gulden meer bestaat er een waterdichte uitvoering met speciale coating en gelijmde naden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 33