PZC Oud worden in de tuin van Joséphine Baker 21 A_ Middelburgers kopen deel van Frans landgoed zaterdag 28 oktober 2000 Aan de rivier de Dor- dogne ligt verstild het kasteel Les Milan- des waar revuedanseres Joséphine Baker en haar man Jo Bouillon jarenlang hebben ge woond. Ze voedden daar twaalf aangeno men kinderen op. Met hun 'regenboogkinde ren' wilden ze laten zien dat iedereen met elkaar kan samenleven. Dat was van 1947 tot 1969. J aren later levert het dorpje nog steeds een eerbetoon aan Joséphi ne Baker. In het kasteel komt de danseres tot leven. In de royale zalen en kamers kun je de kinderstem men horen, voel je de aanwezig heid van de hoge gasten die re gelmatig op bezoek kwamen en Winkt revuemuziek zoals in het Parijse Folies Bergère. Les Mi- landes in zijn geheel straalt warmte uit bij het oranjekleurig licht van de ondergaande herfstzon. Johanna en Roeland Kooman kijken vanuit de tuin van hun tweede huis uit op het kasteel. Zij kunnen zich geen mooiere plek in Frankrijk voor stellen. Aan het voormalige Pla ce Joséphine spreken zij over hun derde leven. „Het is een cli ché om te zeggen dat we als God in Frankrijk leven. Ik hou er ei genlijk ook niet van om me op die manier uit te drukken. Maar we voelen ons hier wel erg rijk en gelukkig." Voor het Middelburgse echtpaar speelde bij de aankoop van de bebouwing rondom het voor malige Place Joséphine niet mee dat 'de danseres met het bana- nenrokje' daar jarenlang had vertoefd. Het pleintje is nu afge sloten en is Koomans privédo- mein. „Joséphine is geen koop-, maar ook geen verkoopargu ment geweest", stelt Roeland Kooman. Op zoek Ze werden circa twee jaar gele den getipt dat er een 'object naar hun zin' te koop stond. Ki lometers hadden ze al gereden door het Franse land, op zoek naar een geschikt tweede ver blijf. „Als we die keer geweten hadden dat dit het Les Milandes van Joséphine was, waren we waarschijnlijk nog sneller naar de Dordogne afgezakt." Het was de bouwstijl van de hui zen en de idyllische ligging waarop ze op slag verliefd wa ren. Vanuit het gewezen ge meentehuis heb je een ruim uit zicht over de Dordogne. „Deze panden zijn authentiek geble ven, zijn ongerept." Dat geldt eveneens voor een soort speelzaal, die ook aan Pla ce Joséphine ligt. Jo Bouillon en Joséphine Baker ontvingen daar in andere tijden gasten. Bouillon was een bekend diri gent en hobbykok. Hij kookte daar uitgebreide maaltijden en ze zaten met vrienden tot laat aan tafel. Kooman gebruikt de kamer nu ook weer als een soort ontvangstruimte voor gasten. Juist in deze eetkamer kun je je voorstellen dat Joséphine bin nenwandelt, of danst en zingt met haar door de pastis wat rauw geworden stem. Johanna en Roeland Kooman wilden iets kopen dat ze konden exploiteren. Vanaf ongeveer hun twintigste 'zitten ze in de business, dat wil zeggen in de horeca'. „Wij hebben zeven da gen per week gewerkt in de ho reca. De Nieuwe Doelen aan de Middelburgse Loskade is ons huidige hotel. Onze zoon Edu- ard heeft daar de leiding. We konden nog jaren doorgaan en sterven in het harnas. Dat wil den én hoefden we niet. Nu we nog de energie hebben om iets nieuws aan te pakken, maken we de overstap. Het is ons derde leven. We wilden geen terugge trokken geïsoleerd leven op het Franse platteland. Dat zou een te grote stap terug zijn, want we houden ervan om mensen om ons heen te hebben." Ze verhuren in Les Milandes drie vakantiehuizen in de hoge re prijsklasse. Incidenteel zijn ook enkele kamers in hun eigen manoir bezet. „Dit object is bij uitstek geschikt om te exploite ren. Ik denk er ook aan om maal tijden met elkaar te maken en bereiden", zegt Johanna Koo man. Als ze nog verder de toekomst in kijken, kunnen zij zich voorstel len dat ze in Les Milandes goed oud kunnen worden. „Met an deren om ons heen, die elkaar veel te vertellen hebben. In een Nederlands bejaardenhuis ver wacht ik alleen maar triester en sneller te vergrijzen." De bijzondere geschiedenis van het plaatsje kreeg gaandeweg de onderhandelingen voor de aankoop meer vormIn de muur bij de vroegere bakkerij en het postkantoortje zijn de initialen JB van Joséphine Baker gegrift. Op de grond liggen kleurrijke kiezelstenen waarin Lou Tortue is te lezen, de bijnaam van Jo Bouillon. Het was Joséphines vierde echtgenoot. Het kasteel Les Milandes waar Joséphine Baker en haar man Jo Bouillon van 1947 tot 1969 leefden. Daar hebben ze twaalf aangenomen kinderen opgevoed. r Parijs FRANKRIJK w, -"TV - l i ■>-. - 7r u i- V Limoges Ferrand Les Milandes Toulouse De Middelburgse Johanna Kooman op het voormalige Place Joséphine. Boven het raam zijn de initialen te zien van de Joséphine Baker. foto Edith Ramakers Les Milandes, waar ongeveer twintig vaste bewoners wonen, krijgt jaarlijks circa een half miljoen bezoekers. De oudste geadopteerde zoon van Joséphi ne Baker, Akio uit Japan, komt enkele keren per jaar een praat je houden over zijn jeugd met zijn beroemde moeder en zijn negen broertjes en twee zusjes. „Hij is nu bijna vijftig", weet de kaartverkoopster bij het kasteel te vertellen. „En heel aardig." Veel bezoekers hebben Joséphi ne ooit nog eens op zien treden in een van de revues in de Folies Bergère en het Casino de Paris. „Ze heeft ook zo lang op de planken gestaan. Voor Les Mi landes heeft ze veel betekend", merkt de verkoopster op. „Zij introduceerde voor Les Milan des en omgeving de schoolbus. Haar kinderen moesten onder wijs krijgen en er was ook heel snel elektriciteit. Joséphine nam geen genoegen met tweede keus. Niet voor haarzelf en ook niet voor haar kinderen." Allures In het dorp wonen niet veel mensen meer die Joséphine van dichtbij hebben meegemaakt. Een uitbaatster van een bar an nex winkeltje is jarenlang gids in het kasteel geweest. Zij kan zich nog herinneren hoe het dorp stadse allures kreeg toen de kleurrijke familie in 1947 neerstreek. Maar deze herfstdag heeft ze geen tijd voor een ge sprek. De notenoogst vraagt al haar aandacht. „Kom over twee weken maar terug", zegt ze. Ze kan amper boven het geluid van de machine uitkomen, waarin de walnoten ronddraaien om gewassen te worden. Ze wil nog wel kwijt dat Joséphine een zeer markante vrouw was. Markant, excentriek en boeiend was ze. Zo blijkt uit een bezoek aan het kasteel. De Franse nieu we eigenaar van het kasteel stelt vertrouwen in zijn gasten. Sup poosten ontbreken. Bezoekers krijgen de kans alleen rond te dwalen door de talloze kamers waarin art déco spullen op rijke tafels staan en talloze foto's van de eens gelukkige familie en be kende bezoekers aan de muren hangen. Enkele ontwerpers hebben van Joséphine de opdracht gekregen om badkamers naar kleur, geur en vorm van haar favoriete par fum in te richten. Het merk Ar- pège komt tot uiting in zwarte tegels met bladgoud omlijsting In latere tijden was Diorama Christina Dior haar favoriete merk. Blauw en puur bladzilver waren de toonaangevende kleu- In de kasteelkeuken komt de huiselijkheid van het gezinsle ven tot uiting. Joséphine kon geen kinderen krijgen en be sloot ze te adopteren. Het ver haal gaat dat ze geen nee kon zeggen. Het echtpaar had bij voorbeeld juist besloten dat tien een mooi aantal was, toen ze nog een elfde kind kregen aangebo den. Ze gingen overstag. Het was Kerstmis en ze hebben hem Noël genoemd. Daarna is Stelli- na ook nog aan de regenboog, de 'tribu arc-en-ciel', toegevoegd. Rondom het kasteel zitten in het park tientallen bijzondere roof vogels in hokken, een hobby van de nieuwe kasteelheer. Een wit- Joséphine Baker als revuedanseres. foto Edith Ramakers te oehoe kijkt verstoord op naar voorbijgangers en laat zijn een- dagskuiken een moment voor wat het is. Dagelijks zijn er voor bezoekers voorstellingen met roofvogels in de tuin. Kans Joséphine Baker voelde zich thuis in Frankri j khoewel ze ge boren is in Amerika in Sint Louis, Missouri Via dans en ac teren greep ze de kans om de ar moede te ontvluchten. In 1921 werd ze uitgenodigd voor een rol in een zwarte musicalZe de buteerde wervelend in New York. In La Revue Nègre maakte ze een paar jaar later in Parijs furore. Frankrijk sloot de vrouw met het bananenrokje vanaf dat moment in haar armen. Maar ze heeft er voor moeten knokken. „Ik hoor weieens ver tellen dat het een vrouw is ge weest met ongelooflijk veel energie", zegt Kooman. 's Nachts na een optreden in Pa rijs kwam ze in Les Milandes aan en leefde verder zonder een uurtje te slapen. Ook van de mensen om haar heen verlangde ze levendigheid en aandacht Met geld kon ze met goed om gaan. Dansen en zingen werden steeds meer een noodzaak. Ze moest wel om de zware lasten te kunnen betalen. Schuldeisers wilden dat zij het kasteel ver liet. Zij kwam steeds meer al leen te staan. Ook het huwelijk met Bouillon liep spaak. In de kasteelkeuken hangt in het groot de foto van Joséphine, zit tend op de stoep van het kasteel. Ze weigert haar paleis te verla ten. Toch krabbelt ze weer over eind. Maar het kasteel blijft voor haar na 1969 gesloten. Geldproblemen knagen. Zelfs in 1975, op 69-jarige leeftijd, ging ze vooral uit financiële nood weer de planken op. Bobi- no, haar laatste produktie, werd haar teveel. Vier dagen erna overleed ze. Parijs liep voor haar uit toen ze begraven werd. De stoet passeerde de lichtre clame waar Joséphine's laatste optreden werd aangekondigd. „Joséphine heeft echt geleefd en iets betekend voor zoveel men sen", vindt Johanna Kooman. „Voor ons is het heel bijzonder om hier rond te lopen waar zij ook gewandeld heeft. En soms lijkt het alsof haar geest hier rondwaart. Dat voelt goed. Het is een soort paradijs." Edith Ramakers

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 21