Drankrijtest jongeren op herhaling Van laatste rustplaats tot lusthof PZC GroenLinks wil hakhout langs het Veerse Meer Sasse burgemeester boos na onterecht verwijt Kronosramp 15 ZCAD-project toont effect alcohol op rijgedrag Contactmiddag ouders van een overleden kind Statenlid twijfelt aan nut projecten Euregio &7E*LllAR.M Twee boetes voor 19-jarige automobilist zaterdag 28 oktober 2000 door Ab van derSluis GOES - Dronken in een auto rij den, zonder een fikse bekeuring te krijgen of het rijbewijs kwijt te raken. Het kan vanaf komen de maandag weer tijdens het project Alcoholvrij op weg van het Zeeuws Consultatiebureau voor Alcohol en Drugs (ZCAD). Jonge automobilisten krijgen daarin de kans om de effecten op het rijgedrag aan den lijve te on dervinden. Uit het onderzoek 'Drinks, drugs and drive, NO WAY' van het ZCAD uit 1999 bleek dat jongeren niet weten hoe het rij gedrag beïnvloed wordt door drinken of drugs gebruiken. Aan de ene kant waren zij voor stander van strenge straffen, terwijl zij tegelijkertijd aanga ven zelf wel eens met een slok op of onder invloed van verdoven de middelen achter het stuur te stappen. Maar liefst zestig procent, bleek uit de enquête, merkt dat alco hol en drugs een negatief effect hebben op het rijden. Tussen GOES - De zelfhulporganisatie Ouders van een overleden kind houdt op zaterdag 4 november een contactmiddag in Goes. De middag begint om 13.30 uur in het gebouw van De Tiende aan de Beethovenlaan. (Advertentie) De wereld- waterbalans Tc. Natuurlijk water? Lezing door prof.dr. J.J. de Vries Donderdag 9 november 2000 20.00 uur. fl 5,- Middelburg, Zeeuwse Bibliotheek, Kousteensedijk 7 Info/opgave: (020) 444 9292 of www.vupodium.nl denken en doen, concludeerde het ZCAD, zit dus een groot ver schil. Twee jaar daarvoor hield de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid ook een onderzoek. Daaruit kwam naar voren dat jonge be stuurders, ook als zij nuchter zijn, een veel grotere kans heb ben op een ongeval dan oudere automobilisten. In '97 overtrad 3,3 procent van de jongeren tus sen de 18 en 25 jaar de wet wat betreft rijden onder invloed van drank. Onder de vijftigplussers was dat percentage overtreders 1,7. In Nederland maken jonge ren tussen de 18 en 25 jaar vijf procent uit van de bevolking, maar van het totaal aantal ver keersdoden en ziekenhuisge wonden door alcoholgebruik behoorde bijna een kwart tot deze leeftijdscategorie In Drenthe vonden ze de cijfers zo indrukwekkend dat actie werd ondernomen. Het project Alcoholvrij op weg zag het licht. Vorig jaar haalde het Zeeuwse consultatiebureau het idee naar deze provincie. De resultaten waren even hoopgevend als in Drenthe. Jongeren die deelna men vonden de rijproef een leu ke, maar indringende ervaring. Ook rijschoolhouders zagen het belang in het van het project door mee te werkenHet tweede, achtereenvolgende project be gint maandag in de Zeelandhal len te Goes. De rijproef begint met een theoretisch deel. Daarin worden de effecten van alcohol op de rijvaardigheid uit de doe ken gedaan. Ook het wettelijk kader rond rijden onder invloed krijgt aandacht. Voor de lunch krijgen deelnemers de kans om samen met hun rijinstructeur het afgesloten parcours in de lesauto te verkennen. Na de lunch is het drinken ge blazen. Op de kaart staan bier en wodka-jus. Iedereen krijgt zoveel te drinken dat hun alco holpromillage 1 bedraagt. Dat is tweemaal de wettelijk toege stane hoeveelheid. Onder in vloed van de drank gaan de kan didaten nogmaals het parcours op. Hun rijgedrag wordt ten slotte vergeleken en besproken. Misdrijf Omdat rijden onder invloed van grote hoeveelheden alcohol ook op eigen terrein een misdrijf is, is er samenwerking gezocht met het openbaar ministerie. Dat zal. gelet op het maatschappe lijk belang van het terugdringen van alcohol in het verkeer, af zien van strafvervolging. De po litie Oosterscheldebekken is tij dens de rijproef aanwezig om de kandidaten een blaastest af te nemen en toe te zien op een goe de gang van zaken. Het rijgedrag van de jongeren wordt vastgelegd op video. De kandidaten krijgen de eind montage na een aantal weken toegestuurd. De ervaring van het ZCAD leert dat jongeren de video aan vrienden en bekenden laten zien en zo met anderen over rijden onder invloed pra ten. Het project duurt tot en met december. MIDDELBURG - Stapels pa pier en veel bureaucratie ken merken de activiteiten van de Euregio Scheldemond. Dankzij veel geld uit Brussel kunnen er veel projecten op touw worden gezet. Het is echter de vraag of die projecten door de Zeeuwse burger als nuttig en noodzake lijk worden ervaren. Statenlid H. J. van Geesbergen (WD) uitte vrijdag in de staten vergadering zijn twijfels over de ontwikkelingen in de Euregio Scheldemond. ..Kunnen we de plannen nog duidelijk maken aan de burgers? Schieten ze er ook iets mee op?", vroeg hij zich af. Van Geesbergen stelde dat het binnenhalen van zoveel mo gelijk Europese subsidies geen doel op zich mag zijn ,,We moe ten ons hoeden voor onnuttige zaken en oppassen voor een par tij bureaucratie die zijn weerga niet kent." Statenlid F. H. van Kollem (GroenLinks) deelde de bezwaren. „Waar blijft het tast baar bewijs dat projecten goed uitpakken?", wilde hij weten. En W. Kolijn (SGP) vond dat de scepsis uit het begin van de Eu- regio-periode nog steeds aan de orde is. Hij sprak over het 'onge looflijk rondpompen van geld'. Gedeputeerde L. Coppoolse deelde de opvattingen over de toenemende bureaucratie. Hij beklemtoonde dat er projecten moeten worden uitgevoerd die een dui del ij ke meerwaarde heb ben voor de burgers en hij vond dat de Scheldemond op de goe de weg is. De gedeputeerde noemde culturele manifesta ties, het krekenproject en acties voor natuureducatie. Gids over tuin- en landschapsarchitectuur in Zeeland Toegang tot de algemene begraafplaats van Goes. door Rinus Antonisse De vroede vaderen van Goes namen ooit, bijna twee eeuwen geleden, een vooruitstrevend besluit. In 1806 werd buiten de stad een algemene begraafplaats gesticht. Dat was een op merkelijke stap. want begraven ge beurde in die tijd in de stad zelf en in de kerken. Het veroorzaakte onhygiëni sche toestanden en eind 18e eeuw ont stond een stroming om daar een eind aan te maken. In die tijd schreef het Zeeuws Genootschap een prijsvraag uit voor een oplossing om de doden een verantwoorder laatste rustplaats te be zorgen. J. D. van Leeuwen uit Tiel was de winnaar. Hij had ervaring met de aanleg van buitenbegraafplaatsen. Het was helemaal niet zo vanzelfspre kend Om de stad te verlaten. Veel stads bestuurders beschikten over grafrech ten in een van hun kerken. En kerkbe stuurders vreesden vermindering van inkomsten als het begraven werd ver plaatst. Daardoor kwamen de eerste buitenbegraafplaatsen slechts schoor voetend en met veel moeite tot stand. Pas vanaf 1829 werden gemeenten met meer dan duizend inwoners verplicht een kerkhof buiten de bebouwde kom aan te leggen. De meeste buitenbe graafplaatsen dateren dan ook van na die tijd. Goes vervulde in deze ontwik keling dus duidelijk een voortrekkers rol. Aan het Geldeloozepad ligt nu een ter rein van 5,5 hectare met een mooie be planting en diverse fraaie grafmonu menten. De begraafplaats vormt een prima buffer tussen de drukke stad en de eeuwige rust. Het verhaal staat in het vierde en laatste deel van de Gids voor de Nederlandse 7\tin- en Land schapsarchitectuur, dat Zeeland, Noord-Brabant en Limburg beschrijft. Het is een inventarisatie van al het openbaar toegankelijke, monumentale groen, waarvan het vastleggen in ver gelijking met de architectuur nog in de kinderschoenen staat. Eén van de rede nen hiervoor ligt in het pas recentelijk waarderen van de tuin als onlosmake lijk onderdeel van de culltuurgeschie- denis. Begrip Sinds ongeveer twintig jaar is de be langstelling voor tuinen sterk toegeno men. De 'Zeeuwse Tuinen' zijn een be grip geworden en steeds meer mensen stellen er een eer en genoegen in, al dan niet met behulp van architecten, van hun grond een waar lusthof te maken. Het bezoek aan deze tuinen, die vaak voortborduren op historische elemen ten, neemt van jaar tot jaar toe. De fraai uitgevoerde en zeer uitgebreide gids haakt in op de groeiende interesse voor tuinen. In deel vier zijn 450 locaties be schreven, met ruime aandacht voor het Zeeuwse. Landgoederen, buitenplaat sen, kloostertuinen, botanische tuinen, parken, villaparken, tuindorpen, krui dentuinen, heemtuinen en recreatie parken passeren de revue. Er is ook aandacht voor groenstructureren en landschapsontwerpen Opvallend is daarbij de rol die de uit Zeeland afkom stige architect Nico de Jonge (1920- 1997) hierbij vervulde. De Gids voor de Nederlandse Tuin- en Landschapsarchitectuur bevat een uit voerig overzicht van de geschiedenis van tuinen en landschappen van de Middeleeuwen tot heden. Ook vroeger werd al veel aandacht geschonken aan het vastleggen van pronkjuwelen, via prenten, beschrijvingen en schilderij en. De Nieuwe Cronyk van Zeeland, in 1696 geschreven door Mattheus Smal- legange, is daar een bekend voorbeeld van. Dankzij die aandacht is het goed mogelijk te begrijpen waarom Walche ren in de 17e en 18e eeuw zonder twijfel het predikaat 'Tuin van Zeeland' ver diende. Het eiland vertoonde in die tijd het rijkste buitenplaatsenlandschap van Nederland. Breed publiek De rijk geïllustreerde gids richt zich tot een breed publiek. Van tuinliefhebbers die uitstapjes in de eigen omgeving wil len maken, tot kunsthistorici die het boekwerk als naslagwerk willen ge bruiken. Ook voor ontwerpers, restau rateurs van tuinen, landgoedbezitters en lokale overheden is de gids waarde vol, door de streekgerichte inleiding, biografische gegevens van ontwerpers, verklarende woordenlijst en diverse uitgebreide registers. De samenstellers foto Willem Mieras Carla Oldenburger-Ebbers. Anne Mie- ke Backer en Eric Blok hebben de pre tentie voor een standaardwerk te heb ben gezorgd en dat wordt waarge maakt. Het plezierige is dat het boek zich niet beperkt tot tuinen en buitenplaatsen. Er wordt aandacht besteed aan onder meer vliedbergen (bij Baarland en Borssele), de inrichting van de Greve- lingen en Neeltje Jans. verschillende stadswallen (Goes. Hulst, Sluis, Zierik- zee). maar ook aan bijvoorbeeld de in richting van de gedempte kanaalarm in Hansweert, de Bevelandse bloemdij- ken, de ruilverkaveling de Poel-Hein- kenszand, het fruitteeltmuseum in Ka- pelleen het landschapsplan Walcheren. Aan de hand van de op zich staande be schrijvingen van tuinen en landschap pen wordt duidelijk ook in deze sector de maatschappelijke ontwikkelingen doorwerken. Zo is het maken van een landschapsontwerp steeds minder het product vanuit één visie geworden. Gids voor de Nederlandse Tuin- en Land schapsarchitectuur. Deel 4: Zeeland, Noord- Brabant en Limburg. Door Carla Oldenbur ger-Ebbers, Anne Mieke Backer en Eric Blok. Uitgeverij De Hef publishers, Rotterdam Prijs f 89,- (per 1 november f99,-). Eerder verschenen deel l, Noord; deel 2, Oost en Midden; deel 3, West. Carla Oldenburger geeft vandaag, zaterdag, een inleiding over de nieuwe gids, in De Drukkery te Middelburg, aanvang 11.00 uur. COR DE JONGE hll^lVAUMWilHE7 ..7ol/0X'Tea.ir$^l(iT^ V^WWfrALtZtyiUeDUiEH. PftHVW) zecnve cesuevetusrtct vKrmvjywiHuawr/E Her ojkt HiepuiH&KTiKkUöFaHi samch uw- «EEueE*" sexueuw/Hmve/KZV.JE EH P/H6eyes/HTETÜ&CKZN- N&eenaL \ho6 l*AlpACH7/e /AH een <SCa>TSCH/£ers SpcSZeHtoHtcejZ-Zxtx: ÉCHP/Hi CUIDtüJK MAKeH PAT BCST/WPUS N/C7/1 f7cT2£caH/ie KotZPSf/y Y^7£{,HoeSHeiteHj'jHtrH/voScE/ejl^, IK ZIE PATJE Sceo 6€Oa 7/UCEKO Benr - X KOPKCTJE éurwUK<&> OEHK jECKaHfpi PU-KOL IH jouvHXirefiT/c HEBjeu&- E&-4 ewa en ffU\4iT£ST door Rinus Antonisse MIDDELBURG - Langs het Veerse Meer moet een flinke oppervlakte hakhout worden aangeplant. Dat kan gebruikt worden als brandstof voor de kolencentrale in Borssele. Het bijstoken van hout is gunstig voor beperking van de uitstoot van broeikasgassen en kan bij dragen aan behoud van de EPZ- centrale in Zeeland. Dit stelt de Statenfractie van GroenLinks in een discussienota over de toe komst van het Veerse Meer. Voor aanplant van hakhout geeft het Rijk een flinke subsi die (2.800 gulden per hectare). Daardoor wordt aanleg aan trekkelijk voor bij voorbeeld een milieucoöperatie van boeren, meent GroenLinks. In dat hak- houtgebied kunnen ook vormen van 'ruige recreatie' -, zoals sur vival en ruitersport, een plaats vinden. Dat levert nog extra in komsten op. En het landschap kan van het nieuwe bos opknap pen. In voor- en najaar is zo' n gebied geschikt voor tijdelijke berging van overtollig regenwa ter GroenLinks vindt het een goede zaak dat er gewerkt wordt aan een nieuwe inrichting van het Veerse-Meergebied. De huidige inrichting, daterend uit de jaren zestig, is verouderd. Op ecolo gisch gebied is er nogal wat mis, vooral door de slechte water kwaliteit. Ook het vliegveld Zeeland Air- port vormt een probleem, stelt GroenLinks. De fractie acht baanverharding en -verlichting onbespreekbaar en pleit voor sluiting van de luchthaven (als dat niet mogelijk is, moet het vliegveld in elk geval beperkt van omvang blijven). Door GroenLinks zijn 'kern doelstellingen' voor het Veerse Meer op een rij gezet. Voorop staat aanleg van een doorlaat- middel in de Zandkreekdam en handhaving van een vast of licht wisselend waterpeil. Het areaal aan natuur- en natuurrecreatie- gebieden moet groter. De be staande ecologische verbin dingszone behoeft herstel en verbetering, met voorrang voor het Schengegebied. Het Veerse Meergebied moet grotendeels gratis toegankelijk blijven; voor dag- en oeverrecreatie mag geen toegangsprijs worden ge vraagd. Voor extra diensten als parkeren en kleedmimten is een bijdrage redelijk. De kwaliteit van de voorzienin gen op de openbare terreinen - nu minimaal en niet op de toe komst berekend - moet volgens GroenLinks hoger worden. Drukbezochte terreinen als Schotsman, Schelphoek, de Piet en Veerse Gatdam dienen met openbaar vervoer bereikbaar te zijn. Ondernemers moeten een verbeterplan voor verblijfsre- creatie maken. Er is geen ruimte voor uitbreiding van de ver- blijfsaccommodatie, betoogt GroenLinks. De eilanden in het Veerse Meer mogen niet worden bebouwd. De Veerse Gatdam kan versterkt worden met voor zieningen als horeca, (sportieve )recreatie en diensten. De sta tenfractie rekent erop dat ge meenten extra geven voor de herinrichting. VLISSINGEN - Op de Nieuwe Zuidbeekseweg in Vlissingen heeft de po litie vrijdag om 0.30 uur een 19-jarige automobi list uit die plaats aange houden. Even daarvoor zag de po litie hem met hoge snel heid over de Bossenburg- weg rijden Hij negeerde een stopteken en reed de wijk Bossenburg in waar hij in Assemburg uit de auto stapte, wegrende en de auto onbeheerd achter liet. De man kreeg twee boetes. Een omdat bleek dat hij geen rijbewijs had, de tweede vanwege het negeren van een stopte ken. door Conny van Gremberghe SAS VAN GENT - Burgemees ter J. Lonink van Sas van Gent vindt dat de provincie in een evaluatie van de afhandeling van de chloorwolkontsnapping bij het Gentse bedrijf Kronos 'een volstrekt verkeerde voor stelling van zaken heeft gege ven'. Lonink zal dat provinciale staten in een brief laten weten. In dat schrijven komt volgens de Sasse burgemeester ook te staan op welke punten overheden en hulpverlenende instanties aan weerszijden van de grens steken hebben laten vallen. Lonink is ontzettend kwaad op medewerkers van het kabinet van commissaris van de konin gin W. van Gelder. Zij stelden een evaluatie op die vrijdag aan de leden van provinciale staten werd verstrekt. In dat rapport staat te lezen dat er in Oost- Vlaanderen bij het verstrekken van informatie aan de pers over de ramp bij Kronos fouten zijn gemaakt. Doordat een rijkswachter de omroep AVS te kennen had ge geven dat bewoners van Zelza- te, Evergem, Doornzele en Asse nede er goed aan zouden doen om de ramen en deuren te slui ten - en dit bericht vervolgens op AVS-teletekst verscheen - ontstond er aan de Nederlandse zijde van de grens een lichte pa niek. Op dat moment was daartoe geen aanleiding, maar kon men dat in Nederland niet weten, omdat de Zeeuwse instanties pas ruim een uur na de gasont- snapping door de Oost-Vlamin gen werden geïnformeerd. Zo dra dit gebeurd was, probeerde de meldkamer van de regionale brandweer burgemeester Lo nink van Sas van Gent op de hoogte te stellen van het voor val, maar Lonink bleek - zo meldt de evaluatie - ruim een half uur niet bereikbaar. Voor het overige verliep de in formatieversterking door de provincie Oost-Vlaanderen aan Zeeland conform de afspraken zoals die in 1992 tussen de pro vincies zijn gemaakt. Verslag Lonink betwijfelt dit ten zeerste en neemt het de opstellers van de rapportage kwalijk dat zij feitelijke onjuistheden in het verslag hebben opgenomen. „Dat ik niet bereikbaar was is gewoonweg onzin. Ik zat in het Sasse stadhuis, samen met ver tegenwoordigers van de Sasse hulpdiensten te overleggen over wat wij moesten doen omdat wij op dat moment - rond twaalven al via via en via de televisie aan de weet waren gekomen wat er speelde. Dat de regionale brandweer mij niet kon berei ken lag niet aan mij, maar aan de brandweer. Zij belden in de lunchpauze het stadskantoor en ja, dan ben ik daar niet bereik baar. Achteraf bleek dat de brandweer niet de beschikking had over een lijst met de juiste telefoonnummers. Daarvoor heeft nota bene commandant Van Leersum nog zijn excuses aangeboden. De opstellers van de evaluatie wisten hiervan af, maar daarover lees ik niets in hun rapport En dat kan natuur- lijk niet. Dit is een Zwarte Pie- tenspel en daar houd ik niet van." Gelijk Loninks gelijk werd vrijdag middag na afloop van de staten vergadering bevestigd door Van Gelder. De commissaris liet via zijn kabinetchef een briefje aan de leden van de commissie Alge meen Bestuur uitgaan, waarin gesteld werd dat hetgeen in de evaluatie vermeld wordt een vertekend beeld kan geven. Lo nink was wél bereikbaar, maar niet via het algemene nummer van de gemeente Sas van Gent. Volgens het briefje heeft de alarmcentrale niet geprobeerd om Lonink via zijn pieper of mobilofoon te bereiken. Lonink werd uiteindelijk bijan twee uur na het incident bereikt via het nationale noodnet. Onnodig Volgens de Sasse burgemeester was dit volstrekt onnodig. Hij zal nu op zijn beurt de leden van de provinciale staten een notitie sturen waarin zijn versie van het gaswolkverhaal valt te le zen. „Eigenlijk zou dat niet moeten. Wat ik de commissaris gevraagd heb, is dat er een integraal eva- luatieverslag wordt gemaakt. Waarin optreden en de rol van alle instanties wordt doorge licht. Nu schrijft eenieder zijn stukje. De politie, de brand weer, de provincie, de Vlamin gen en wij. Daaruit zal moeilijk te concluderen zijn wat er zoal misging, maar dat er zaken ver keerd gelopen zijn; daar ben ik heilig van overtuigd", aldus Lo nink.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 15