zitten bomen Wij zijn de smeerolie van de samenleving PZC 22 RUDEN RIEMENS zaterdag 21 oktober 2000 In Nederland lijken de bomen tot in de hemel te groeien en geluk lijkt een recht. Maar met de stijgende welvaart zijn de huiselijke problemen nog com plexer geworden. Stress, opvoedingspro blemen en relatieproblemen door alco holmisbruik en Internet zijn aan de orde van de dag. Een half miljoen mensen klopt jaarlijks aan bij het maatschappe lijk werk. „Wij zijn de smeerolie van de samenleving." Doorgedraaide werkende moeders, partti mers die hetzelfde werk willen doen in minder tijd, nabestaanden die de dood van een geliefde niet kunnen verwerken, gezinnen met schulden, eenzame ouderen en relaties die op springen staan door overspel of alcoholmis bruik. Het cliëntenbestand van een gemiddeld bureau maatschappelijk werk toont de som bere kant van Nederland. Een keerzijde waar niemand mee te koop loopt. „Er is een dwang tot gelukkig zijn. Het is een onuitgesproken druk waar veel mensen last van hebben. Reclame en commercie dragen daar veel toe bijJe móet gelukkig zijnDe één zoekt het in het hebben en de ander meer in het zijn", zegt Anneke van der Wal. Zij is sinds twintig jaar maatschappelijk werker. Wie niet gelukkig is, zwijgt daarover en kropt de pro blemen op of roept onmiddellijk hulp in om het verdriet zo snel mogelijk weg te poetsen. Heeft de oudere generatie nog grote moeite om hulp in te roepen, de jongere generatie kent weinig drempelvrees. „Hulp zoeken is aan dacht besteden aan jezelfHet is geen blijk van onvermogen meer, maar goed om aan jezelf te werken." Alcohol Het maatschappelijk werk heeft het razend druk en krijgt het alleen maar drukker. Bedoe ling is dat minder mensen worden doorverwe zen naar de Riaggs omdat het maatschappe lijk werk de kwaliteit in huis heeft heel veel psychosociale problemen te behandelen. Vo rig jaar gaf minister Borst 25 miljoen gulden extra om vijfhonderd nieuwe hulpverleners aan te stellen en de werkdruk te verlichten. Want die is hoog. Had het maatschappelijk werk vroeger naast relatieproblemen en rouwverwerking te ma ken met tamelijk praktische huisvestingspro blemen, nu staan mensen in de rij met stress, schulden en alcohol verslaving. Maatschappe- lijk werkster Tinja Verkleij: „De nieuwste daklozen zijn gezinnen die op straat komen. Ze kopen veel maar betalen geen huur. Met grote aankopen proberen ze hun onvrede te compenseren. Aankopen hebben status en ze worden aangeprezen met aantrekkelijke kre dieten." Het aantal huiselijke problemen door alcohol gebruik is flink toegenomen. Nieuw zijn de re laties die op springen staan door partners, veelal mannen, die eindeloos achter de com puter zitten te surfen en/of chatten met andere vrouwen. Het is de kracht van het maatschappelijk werk om zicht te houden op de verwevenheid van problemen. Veel cliënten hebben èn schulden èn psychische problemen èn relatie- en of op voedingsproblemen en dus worden soms ook gezinsleden geholpen. Het maatschappelijk werk zet mensen weer op het spoor. In gemiddeld zeven, acht gesprek ken krijgen cliënten vaak een andere kijk op hun problemen en zien ze mogelijkheden om er mee om te gaan. „Uiteindelijk moeten de mensen het zelf doen. Ik zie ons werk als de smeerolie in de samenleving", zegt Ron Bol- scher, maatschappelijk werker. Vroeger fungeerde de kerk als smeerolie, later kwamen familie en vrienden een heel eind, en nu rafelt het informele vangnet. Riny Dijk man: „Hulpverleners hebben het drukker om dat andere mensen geen tijd meer hebben om te luisteren. We merken dat elke dag weer: mensen vinden het zó prettig dat wij een uur naar hen luisteren." Sinds veel meer vrouwen werken, is er veel meer stress en haast. Iedereen is druk of onder weg. Het leven is geroosterd. Er is geen ruimte meer om mee te denken met een ander. Kinde ren ervaren het ook. Alles moet in een bepaald tijdsbestek. Aankleden, eten, tandenpoetsen, opschieten, mamma moet de trein halen en pappa wil voor de file uit. Kinderen voelen de druk en gaan tegenstribbelen. Op het werk is ook minder ruimte. Collega's proberen vooral de hoge werkdruk vol te houden. Ron Bol- scher: „Mensen verwachten dat je na drie maanden een sterfgeval hebt verwerkt. Daar na is er geen aandacht meer voor en moet je weer door. Vroeger mochten er mensen op het werk lopen die minder presteren; nu moeten we allemaal gelijk zijn." De gejaagdheid van alledag bezorgt het maat schappelijk werk zoveel klanten, dat de wachttijden zijn opgelopen tot vier, vijf we ken. De hulpvragen zijn altijd terecht, maar af en toe zet het maatschappelijk werk vraagte kens bij het incasseringsvermogen van men sen. „Datlijktminderte worden. Geen wonder als je kijkt hoe kinderen worden opgevoed. Veel kinderen bouwen geen frustratietoleran tie meer op. Ze leren niet leven met tegensla gen. Als Koentje jarig is, krijgen broertje en Met de stijgende welvaart zijn de huiselijke problemen complexer geworden, foto Phil Nijhuis zusje ook een cadeautje. Want anders worden ze misschien wel boos of verdrietig en dat vin den ouders sneu. Ze kunnen moeilijk met nare gevoelens omgaan. Kapotte spullen worden gemakkelijk vervangen. Juist ook door ouders die het niet zo breed hebben. Ouders willen hun kinderen geen buitenbeentje laten zijn. Die nieuwe eigenlijk onbetaalbare fiets wordt toch gekocht. Kinderen die na twee dagen hun zakgeld hebben uitgegeven en om meer komen vragen, krijgen dat. Dat is niet goed. Je krijgt later ook niet twee keer salaris. Toegeven aan kinderen is op korte termijn gemakkelijk, maar later betaal je de rekening." Overspannen Sonja Brouwers kon haar 9-jarige dochter Sa bine begin dit jaar niet meer aan en raakte er overspannen van. „Wie de baas in huis was? Zij. Ik was af en toe bang dat ze me iets zou aandoen. Ze kan enorme driftbuien hebben en is daarbij heel sterk. Laatst heb ik nog een ge kneusde rib opgelopen. Dat agressieve heeft ze van haar vader, een temperamentvolle Griek die na onze scheiding is teruggegaan naar Griekenland. Sabine heeft in die tijd veel last gehad van verlatingsangst. Bang als ze was ook mij te verliezen, liep ze hand in hand met me door het huis. Naarmate ze ouder werd, i werden de conflicten heftiger. Ik zat in een welles/nietes strijd waarin ik me machteloos voelde. In huilbuien schreeuwde ze dat nie mand van haar hield. Ze dreigde zichzelf iets aan te doen." Een maatschappelijk werker bezocht het tweetal thuis maar toen de videocamera snor de, bleven de driftbuien natuurlijk uit. Maar dat maakt niet uit, verzekert Martine Geurts, maatschappelijk werker. „We kijken altijd eerst wat er goed gaat in het contact tussen ou der en kind. Ouders krijgen dan zelfvertrou wen en moeten zich alleen afvragen of ze die vaardigheden ook op moeilijke momenten ge bruiken. Het gaat erom dat je je kind goed ont vangt. Laten merken dat je hem begrijpt en dan de leiding nemen." Trots weerhield Sonja aanvankelijk om hulp in te roepen. „Ik vond dat ik gefaald had als moeder en schaamde me. Nu heb ik spijt dat ik niet veel eerder bij het maatschappelijk werk heb aangeklopt. Ze stonden meteen voor me klaar. En nog. Als het uit de hand loopt, kan ik bellen en m'n verhaal doen." De resultaten van video-hometraining zijn verbluffend. Niet voor niets worden de trai ners de 'positivo's van de hulpverlening' ge noemd. In drie tot zes trainingen is het contact tussen ouders en kinderen meestal sterk ver beterd. Scholen noemen de kinderen attenter en geconcentreerder. Steun en leun Maar op andere terreinen moeten maatschap pelijk werkers accepteren dat ze weinig voor uitgang zullen boeken. Bijna iedere maat schappelijk werker heeft zogenoemde steun en leuncontacten. Ex-psychiatrische patiën ten, mensen die tegen het zwakbegaafde aan zitten, mensen die eenzaam zijn, alcoholisten die zich na mislukte af kickpogingen dood zul len drinken. Ron Bolscher: „Soms is het heel schraal wat je kunt bereiken, ben je de brood nodige steunpilaar om de ellende vol te hou den. Je kunt dan geen pijn wegnemen, wel ver zachten. Dat zijn de schrijnende kanten van het leven en het vak." Cliënten zijn heel tevreden over het maat schappelijk werk. Marijke Berends: „Ik ver wachtte praktische begeleiding om mijn scheiding te regelen. Maar het was veel meer. Ik ben ook psychisch heel erg geholpen. Door al die gesprekken heb ik het gevoel dat ik meer overwogen een besluit heb genomen. Ik kon wel bij familie of vrienden terecht, maar nie mand van hen is waardevrij. Het was een ver ademing om met iemand te spreken die zonder belangen spiegelt en ordent, Niet gemakke lijk, confronterend zelfs, maar wel goed.Ma rijke is in haar eigen huis drie jaar lang bedro gen door haar man en een goede vriendin. „Nu pas eigenlijk kom ik toe aan m'n verdriet. Een jaar lang heb ik alleen maar gevochten voor mezelf en de kinderen. Ik voel me zó bescha digd. Ik was gelukkig, dacht het leven in m'n vingers te hebben en dan in één keer, wham, is alles weg. Ik schaam me. Ik voel me vies door m'n verhaal. Schuldig ook. Dat ik het niet eer der heb gezien, niet eerder heb opgetreden. Schuldig ook omdat Ik het ben die gaat schei den. Mijn gereformeerde omgeving zegt dat een vrouw bij haar man moet blijven. Ik dacht dat ik los was van m'n geloof, maar je wordt er toch door gemangeld. Het lijkt soms zo egoïs tisch. Is het erg genoeg om te scheiden? Hoe moet het met de kinderen? Maak ik er sleutel kinderen van? Wat vindt de maatschappij daarvan? Als het fout gaat, is jiet dan mijn schuld? Had ik maar bij m'n man moeten blij ven. Mijn ex zegt: het was een akkefietje, ik heb berouw, wat zeur je nu?" Monique de Knegt (Op verzoek zijn de namen van de cliënten ge fingeerd)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 22