PZC
trends
Mode grijpt kleurrijk
twee decennia terug
Speelgoed piept
als nooit tevoren
ii
Krachtige kreet van Victor Rolf
Zomer in New York en Londen
vrijdag 13 oktober 2000
Na de modeshows van
DüsseldorfNew York
en Londen is één ding duide
lijk. De mode voor de zomer
2001 blijft kleurrijk. En daar
zullen veel vrouwen blij mee
zijn. Maar of ze dat ook zijn
met de terugkeer van de mo
de van de jaren '70 en '80 is
nog maar de vraag. Die pe
riode, zeker die van de jaren
'80 staat nu niet bepaald be
kend als een tijdperk waarin
echt mooie kleren werden
gemaakt. En zeker is dat de
tijd van de hotpants, de leg
gings en de van de schouder
afglijdende truitjes nog veel
te dicht bij ligtom nu al weer
enthousiasme te wekken.
Het was opvallend dat vooral
de jonge ontwerpers zowel
in New York als in Londen te
ruggrepen op deze jaren. Het is
natuurlijk ook bijna onmogelijk
om nog iets geheel nieuws te be
denken, want zoals de Haagse
ontwerper Jean Louzac eens zei:
„Het moet altijd over twee be
nen en twee armen passen", en
dat is natuurlijk een wijsheid
als een koe, maar om daarom
maar terug te grijpen op vroege
re perioden in de mode is toch
ook wat al te gemakkelijk. Het
leidt er ook toe, dat de presenta
tie steeds belangrijker wordt,
zonder opvallende show geen
publiciteit. En dat leidt tot
enorm overtrokken shows
waarbij de goede smaak wel
eens ver te zoeken is.
Alexander Mc Queen is sterk in
het organiseren van morbide
presentaties. Dit keer liet hij de
mannequins in een grote glazen
vitrine zijn nieuwste kleren sho
wen, ze kropen soms tegen de
wanden op. probeerden het glas
te breken. In het midden van de
vitrine was dan nog eens een
glazen box, die aan het eind uit
elkaar spatte, waarbij een plaag
motten tevoorschijn kwam.
'Het was prachtig en afschuwe
lijk', schreef Suzy Menkes van
de Herald Tribune, de meest be
kende moderecensente van dit
moment.
Engelse ontwerpers zijn op dit
moment erg populair in New
York en dus vinden ze ook na
volging wat betreft gekke
shows. De 'imitation of Christ
Label' is de naam van een ont
werper die zijn show gaf in een
mortuarium, compleet met
doodskisten en kaarsjes en wat
mooie jonge priesters.Maar is
dat waar het publiek, de kopers
op zitten te wachten? Nee, is dan
het antwoord en het gevaar is
groot dat hetzelfde publiek zich
afwendt van mode en gewoon
geen nieuwe kleren meer koopt
of zich beperkt tot bepaalde ba
sisstukken. En dat kan toch niet
de bedoeling zijn.
Hoe het wel moet is nog maar de
vraag. Een paar jaar geleden al
besloot Pierre Bergé, de zakelij
ke partner van Yves St. Laurent
dat de aandacht te weinig naar
de kleren ging en te veel naar de
show. Vandaar dat een collectie
van Yves St. Laurent werd ge
toond zonder muziek en manne-
Creatie van Alexander McQueen. foto Hugo Philpott
quins die keurig stuk voor stuk
opkwamen met een bordje in de
hand waarop het nummer van
het kledingstuk was vermeld;
het was geen groot succes overi
gens
Het probleem van de Londense
ontwerpers gaat nog verder: Er
is zeker veel talent, maar de al
om geuite klacht dat ze geen on
dersteuning krijgen, leidt ertoe
dat de kleren vaak slecht ge
maakt zijn en dat de levering te
wensen over laat. Dus in eerste
instantie wel aandacht in de
media, maar het vervolg laat op
zich wachten. En die situatie
duurt nu al jaren.
Gelukkig waren er ook uitzon
deringen. Het mondiale merk
Burberry dat de laatste jaren
een opmerkelijke comeback
doormaakt, deed ook nu weer
van zich spreken. Het aloude
Liberty, van de bekende bloe
metjes, kwam met een nieuwe
collectie en de 'oude' Jasper
Conran verraste met een prima
stel kleren.
Identiteit
In New York eigenlijk hetzelfde,
jonge ontwerpers die worstelen
met hun identiteit. Amerikanen
die ook in Europa werken zoals
Michael Kors en Mare Jacobs of
Europeanen die naar Amerika
zijn gegaan en niet precies we
ten wat ze met de Amerikaanse
cultuur aan moeten. Maar ook
daar uitzonderingen zoals Ni
colas Ghesquiere die furore
maakte bij Balenciaga en nu een
collectie maakte voor het Itali
aanse merk Callaghan, die zeer
goed aansloeg. Succes was er in
New York ook voor de bekende
namen zoals Ralph Lauren, Cal
vin Klein en Donna Karen
Mooie kleren, goed gemaakt en
draagbaar voor velen.
De evolutie van de laatste jaren
op het gebied van stoffen maakt
dat alles veel lichter en soepeler
is geworden. Je voelt je lekker in
deze kleren, maar of iedereen nu
zit te wachten op spectaculaire
veranderingen wat betreft sil
houet is nog maar de vraag, En
daar moeten al die Jonge ont
werpers nog maar eens over na
denken
Ria Schuurhuizen
Een ultrastrak geregisseerde Broadway-
revue. Duur: hooguit 15 minuten. De
nieuwe prêt-A-portershow van Victor
Rolf die zondagavond in Parijs plaats had
was kort maar krachtig.
Alle modellen zagen eruit als Liza Minelli.
Ze waren gestoken in alle bekende varian
ten van het traditionele kledingstuk: broek-
pakken, driedelige kostuums, rokjes, col
berts en trenchcoats, uitgevoerd in zwart of
wit of beige. Consequent waren alle kle
dingstukken afgezet met lurex randjes en
ruches. Als aan het eind van de show het duo
zelf ten tonele verschijnt voor een tapdans-
je, ligt de zaal volledig plat Dan is het afge
lopen
Achter de coulissen hangt een groot vel pa
pier aan de muur, met viltstift beschreven
Neem het publiek mee terug noar Broad
way. Jullie zijn de nieuwe Ginger Rogera en
Fred Astaire en beter! Jullie moeten stralen
Alles klopte aan deze happening: chique
zaal in een chique buurt, tientallen interna
tionale fotografen en tv-ploegen. nacht
blauw decor bezaaid met kerstlichtjes en
volop champagne Een perfect gedanste
show met aan net slot een tableau vivant
Beide sterren stralend temidden van hun
modellen in complete witte garderobe
Vooral de Amerikaanse bezoekers zijn vol
lof over de verbeeldingskracht Dit is thea
ter Want je gaat niet naar een show van Vic
tor At Rolf kijken om nieuwe modelijnen te
signaleren, je wilt een nieuw statement zien.
Dat luidt There's no business like show bu
siness Overigens de kleding is zeer draag
baar en ziet er perfect uit. Wie overweegt
een V&R te kopen, moet wel van glamour
houdendaar zijn de ontwerpers nu een
maal gek op Zonder lurex ruches kom je
volgend jaar zomer niet weg
Modellen presenteren Nederlandse ontwerpen van Viktor Rolf tijdens een tapdance-
show in Parijs pi-,- vi,,iu«
Victor Horsting en Rolf Snoeren koesterden
al bij de start van hun bedrijf 1993 die grote
droom roem Hun eerste creaties, die be
stonden uit enorme, bolle silhouetten, wer
den gezien als een schreeuw voor creatieve
vrijheid
De grote droom is eindelijk in vervulling ge
gaan, maar de twee personalities blijven na
drukkelijk achter de schennen VAR willen
geen roem voor zichzelf, maar voor het mo
demerk Je hebt onze persoonlij kheid he-
foto Jean-Pierre Muller
lemaal niet nodig om onze kleren te kunnen
waarderen." zeiden ze al eens ..We zijn geen
circusdieren Toekomstplannen zijn er vol
op een VékR schoenen- en accessotreslijn,
een V&cR- winkel, maar eerst in november In
het Groninger Museum een overzichtsexpo
sitie
Na Kerstmis is de nieuwe prét-A-porter van
V&R wereldwijd te koop in onder meer win
kels te Parijs. Londen. New York. Milaan en
Amsterdam ANP
In 2000 piept en flikkert het
babyspeelgoed als nooit
tevoren. Op een verantwoor
de manier, beweren fabri
kanten en importeurs, want
het speelgoed laat klassieke
muziek horen!
Amper heeft Nederland ken
nis gemaakt met het robot
achtige nondje 'Poo-chi', dat
een fragment uit de Negende
van Beethoven kan 'blaffen' of
de concurrentie presenteert een
hele serie babyspeelgoed vol
klassieke klanken Bovendien is
voor de verkiezing van het
Speelgoed van het Jaar 2000 een
puzzel genomineerd, die het
goed neerleggen van bijvoor
beeld een stukje waarop Wmnie
de Pooh met gitaar te zien is.
'beloond' met citaarmuziek
De opmerkelijke belangstelling
voor klassieke muziek is te
danken aan de commerciële
vertaling van Amerikaans on
derzoek Dat zou hebben aange
toond dat zuigelingen, dreume
sen en peuters niet alleen
geboeid kunnen luisteren naar
klassieke muziek, maar daar
door ook concentratievermogen
kunnen ontwikkelen met alle
gevolgen voor logisch (mathe
matisch) denken.
Nieuw zijn deze conclusies niet
Over de invloed van muziek op
alle levende wezens, inclusief
bijen, koeien en zuigelingen, is
veel gepubliceerd Nieuw is de
vertaling die speelgoedfabri
kanten er aangeven Ouders
willen het beste voor hun kind?
Dan lijkt speelgoed met een
leerzaam tintje meer dan leuk
Het is immers ook nog 'zinnig'
Daarom roept uit een stoffen
Onze Lieve Heersbeestje van
Vtech een onverwacht zware
mannenstem 'cirkel', zodra een
dreumes een plekje raakt waar
een gemiddelde Nederland
rondje tegen zegt En kan een
kleuter 'afval' weggooien m een
plastic vuilnisvat, waaruit,
aangedreven door twee flinke
batterijen, 6 blauwe en 30 zwar
te vliegen springen, met als ge
wenst neveneffect het spelen
derwijs leren zorgen voor het
milieu (Vat vol vliegen.
Goliath)
Bliepjes
Spelend leren wordt door fabri
kanten ondersteunt met veel
lichtjes, bliepjes en actie Daar
zijn kinderen dol op. En als het
leerzaam lijkt te zijn zullen ou
ders hun weerzin tegen dure,
milieuonvriendelijke batterij
en. herrie en wilde spelletjes wel
overwinnen Leerzaam speel
goed dus. ondersteund met mu
ziek. is de trend
Van de tien genomineerde arti
kelen in de categorieën tot zes
jaar voor de promotiecampagne
Speelgoed van het Jaar werkt de
helft op batterijen De speel-
waarde' is bi) allemaal, volgens
de aanprijzingen althans, leer
zaam educatief, verantwoord,
stimulerend of interactief' Het
publiek mag uit deze door de
handel voorgedragen artikelen
kiezen, dus als u mee doet is het
uw eigen schuld
De Amerikaanse gigant Fisher
Price doet aan dit spel niet mee.
terwijl ze nog wel zo n mooi ver
haal hebben Deze fabrikant
brengt een hele serie babyspeel-
De Amerikaanse fabrikant van dit reusachtige keyboard denkt dat
baby's daar een stuk beter van worden
goed die is voorzien van frag
menten klassieke muziek
Pronkstuk is het 'baby-key
board'. waarmee volgens de
aanprijzing 'een kind vermaakt,
gekalmeerd en gestimuleerd'
kan worden Volgens de bijslui
ter is dit speelgoed goed voor de
allerkleinsten tot een jaar of
vier
Het bevat vier klassieke mu
ziekfragmenten die weerklin
ken zodra een van de vier enor
me toetsen worden ingedrukt
Iedere toets is voorzien van een
felle kleur waarachter een lamp
in het ritme van de muziek flik
kert Als een zuigeling daar niet
bij stilvalt, kan men uitwijken
naar de mobile waar niet alleen
klassieke riedels uitkomen,
maar ook gezichten verschijnen
bij gedempt licht Naar het kind
toegaan, wanneer het na afloop
toch begint te hullen is niet meer
nodig Het apparaat is van af
stand te bedienen
Wie zo'n meubel teveel is. kan
kiezen voor een spiegel, speel
dozen in de vorm van een pas
send muziekinstrument (viool
bijvoorbeeld) of rammelaars,
allemaal voorzien van klassieke
muziekfragmenten, onder
steund door flikkerlicht. Want
onderzoek heeft bewezen, haalt
Fisher Price in haar aanprijzing
aan. dat muziek kinderen boeit
en kalmeert. Luisteren is goed
voorde concentratie, het leer
proces. het geheugen en het
denkvermogen
Een simpele stelling, want al is
de kern waar. dan is daarmee
nog niet gezegd dat speelgoed
met bellen en toeter* daaraan
een bijdrage zal leveren Het ge
hoor van jonge kinderen is nog
niet tot in detail ontwikkeld. Ze
horen nog niet alle klanknuan
ces. maar vooral de uitersten,
waarvan ze de hoge tonen dui
delijk prettiger vinden dan de
hele lage Fluit, harp en piano
solo)*. bijvoorbeeld met harmo
nische loopjes, vinden ze prettig
om naar te luisteren
Wie goed luistert hoort snel
meer De ene toon leidt naar de
volgende. Daardoor wordt het
gehoor geoefend En door het
volgen van het een komt het an
der ontstaat een begin van lo
gisch denken Samengestelde
klanken gebracht door meer
dan een instrument tegelijk,
met wisselende ritmen, kenmer
kend voor veel moderne compo
sities, zijn moeilijker te volgen
en boeien daardoor minder
Vandaar de voorkeur voor klas
sieke muziek
Wie niet alleen hoort, maar ook
luistert, richt zich op dat ene
zintuig, concentreert zich, be
weegt minder, ziet minder, kan
zich ontspannen, wordt daar
door rustiger
De door Fisher Price aange
haalde onderzoeker, bevestieen
dit Zuigelingen gedijen goed op
klassieke muziek, net als koeien
en volwassen mensen Met dit
verschil dat kleine kinderen een
gemiddeld concentratievermo
gen van hooguit vijf minuten
wordt toegedicht
Verdoving
Flinkerende lichten boelen wel.
houden de oaen gefixeerd, maar
lelden ook al van het luisteren
naar de muziek De discolam
pen m het keyboard en de me
chanische geluiden in steeds
meer speelgoed verdoven daar
bij meer dan dat ze stimuleren
Lichten, geluiden en bewegin
gen in en van speelgoed, bepalen
en beperken het spelen Ze zijn
doel Kinderen richten zich op
de effecten Kinderen spelen
daarbij nauwelijks, ze toetsen
Goed speelgoed schrijft (zegti
niet voor Goed speelgoed biedt
kinderen mogelijkheden om
hun eigen spel te maken Wat ze
daarbij ervaren, ontdekken,
uitproberen en herhalen draagt
bij aan meer dan "leerzaam Een
goede verstandelijke ontwikke
ling is mede gebaseerd op goed
bewegen, fantaseren, met el
kaar omgaan, kennen en kun
nen
Maar ja. klassieke muziek in
speelgoed klinkt in onze oren
vast minder infantiel dan het
eeuwige 'Slaap kindje, slaap' of
Mary had a little lamb maar
het blijft hetzelfde getokkel
Wie een kind echt wil laten ge
nieten van mooie muziek, kan
bij het voeden of wiegen beter
een goede cd opzetten voor
hooguit tien minuten
Marianne de Vaick
De geavanceerdste
brabbel-babbel troetels
spelen een muziekje
of spreken
een geruststellend
woordje.