PZC trends Mode grijpt kleurrijk twee decennia terug Speelgoed piept als nooit tevoren ii Krachtige kreet van Victor Rolf Zomer in New York en Londen vrijdag 13 oktober 2000 Na de modeshows van DüsseldorfNew York en Londen is één ding duide lijk. De mode voor de zomer 2001 blijft kleurrijk. En daar zullen veel vrouwen blij mee zijn. Maar of ze dat ook zijn met de terugkeer van de mo de van de jaren '70 en '80 is nog maar de vraag. Die pe riode, zeker die van de jaren '80 staat nu niet bepaald be kend als een tijdperk waarin echt mooie kleren werden gemaakt. En zeker is dat de tijd van de hotpants, de leg gings en de van de schouder afglijdende truitjes nog veel te dicht bij ligtom nu al weer enthousiasme te wekken. Het was opvallend dat vooral de jonge ontwerpers zowel in New York als in Londen te ruggrepen op deze jaren. Het is natuurlijk ook bijna onmogelijk om nog iets geheel nieuws te be denken, want zoals de Haagse ontwerper Jean Louzac eens zei: „Het moet altijd over twee be nen en twee armen passen", en dat is natuurlijk een wijsheid als een koe, maar om daarom maar terug te grijpen op vroege re perioden in de mode is toch ook wat al te gemakkelijk. Het leidt er ook toe, dat de presenta tie steeds belangrijker wordt, zonder opvallende show geen publiciteit. En dat leidt tot enorm overtrokken shows waarbij de goede smaak wel eens ver te zoeken is. Alexander Mc Queen is sterk in het organiseren van morbide presentaties. Dit keer liet hij de mannequins in een grote glazen vitrine zijn nieuwste kleren sho wen, ze kropen soms tegen de wanden op. probeerden het glas te breken. In het midden van de vitrine was dan nog eens een glazen box, die aan het eind uit elkaar spatte, waarbij een plaag motten tevoorschijn kwam. 'Het was prachtig en afschuwe lijk', schreef Suzy Menkes van de Herald Tribune, de meest be kende moderecensente van dit moment. Engelse ontwerpers zijn op dit moment erg populair in New York en dus vinden ze ook na volging wat betreft gekke shows. De 'imitation of Christ Label' is de naam van een ont werper die zijn show gaf in een mortuarium, compleet met doodskisten en kaarsjes en wat mooie jonge priesters.Maar is dat waar het publiek, de kopers op zitten te wachten? Nee, is dan het antwoord en het gevaar is groot dat hetzelfde publiek zich afwendt van mode en gewoon geen nieuwe kleren meer koopt of zich beperkt tot bepaalde ba sisstukken. En dat kan toch niet de bedoeling zijn. Hoe het wel moet is nog maar de vraag. Een paar jaar geleden al besloot Pierre Bergé, de zakelij ke partner van Yves St. Laurent dat de aandacht te weinig naar de kleren ging en te veel naar de show. Vandaar dat een collectie van Yves St. Laurent werd ge toond zonder muziek en manne- Creatie van Alexander McQueen. foto Hugo Philpott quins die keurig stuk voor stuk opkwamen met een bordje in de hand waarop het nummer van het kledingstuk was vermeld; het was geen groot succes overi gens Het probleem van de Londense ontwerpers gaat nog verder: Er is zeker veel talent, maar de al om geuite klacht dat ze geen on dersteuning krijgen, leidt ertoe dat de kleren vaak slecht ge maakt zijn en dat de levering te wensen over laat. Dus in eerste instantie wel aandacht in de media, maar het vervolg laat op zich wachten. En die situatie duurt nu al jaren. Gelukkig waren er ook uitzon deringen. Het mondiale merk Burberry dat de laatste jaren een opmerkelijke comeback doormaakt, deed ook nu weer van zich spreken. Het aloude Liberty, van de bekende bloe metjes, kwam met een nieuwe collectie en de 'oude' Jasper Conran verraste met een prima stel kleren. Identiteit In New York eigenlijk hetzelfde, jonge ontwerpers die worstelen met hun identiteit. Amerikanen die ook in Europa werken zoals Michael Kors en Mare Jacobs of Europeanen die naar Amerika zijn gegaan en niet precies we ten wat ze met de Amerikaanse cultuur aan moeten. Maar ook daar uitzonderingen zoals Ni colas Ghesquiere die furore maakte bij Balenciaga en nu een collectie maakte voor het Itali aanse merk Callaghan, die zeer goed aansloeg. Succes was er in New York ook voor de bekende namen zoals Ralph Lauren, Cal vin Klein en Donna Karen Mooie kleren, goed gemaakt en draagbaar voor velen. De evolutie van de laatste jaren op het gebied van stoffen maakt dat alles veel lichter en soepeler is geworden. Je voelt je lekker in deze kleren, maar of iedereen nu zit te wachten op spectaculaire veranderingen wat betreft sil houet is nog maar de vraag, En daar moeten al die Jonge ont werpers nog maar eens over na denken Ria Schuurhuizen Een ultrastrak geregisseerde Broadway- revue. Duur: hooguit 15 minuten. De nieuwe prêt-A-portershow van Victor Rolf die zondagavond in Parijs plaats had was kort maar krachtig. Alle modellen zagen eruit als Liza Minelli. Ze waren gestoken in alle bekende varian ten van het traditionele kledingstuk: broek- pakken, driedelige kostuums, rokjes, col berts en trenchcoats, uitgevoerd in zwart of wit of beige. Consequent waren alle kle dingstukken afgezet met lurex randjes en ruches. Als aan het eind van de show het duo zelf ten tonele verschijnt voor een tapdans- je, ligt de zaal volledig plat Dan is het afge lopen Achter de coulissen hangt een groot vel pa pier aan de muur, met viltstift beschreven Neem het publiek mee terug noar Broad way. Jullie zijn de nieuwe Ginger Rogera en Fred Astaire en beter! Jullie moeten stralen Alles klopte aan deze happening: chique zaal in een chique buurt, tientallen interna tionale fotografen en tv-ploegen. nacht blauw decor bezaaid met kerstlichtjes en volop champagne Een perfect gedanste show met aan net slot een tableau vivant Beide sterren stralend temidden van hun modellen in complete witte garderobe Vooral de Amerikaanse bezoekers zijn vol lof over de verbeeldingskracht Dit is thea ter Want je gaat niet naar een show van Vic tor At Rolf kijken om nieuwe modelijnen te signaleren, je wilt een nieuw statement zien. Dat luidt There's no business like show bu siness Overigens de kleding is zeer draag baar en ziet er perfect uit. Wie overweegt een V&R te kopen, moet wel van glamour houdendaar zijn de ontwerpers nu een maal gek op Zonder lurex ruches kom je volgend jaar zomer niet weg Modellen presenteren Nederlandse ontwerpen van Viktor Rolf tijdens een tapdance- show in Parijs pi-,- vi,,iu« Victor Horsting en Rolf Snoeren koesterden al bij de start van hun bedrijf 1993 die grote droom roem Hun eerste creaties, die be stonden uit enorme, bolle silhouetten, wer den gezien als een schreeuw voor creatieve vrijheid De grote droom is eindelijk in vervulling ge gaan, maar de twee personalities blijven na drukkelijk achter de schennen VAR willen geen roem voor zichzelf, maar voor het mo demerk Je hebt onze persoonlij kheid he- foto Jean-Pierre Muller lemaal niet nodig om onze kleren te kunnen waarderen." zeiden ze al eens ..We zijn geen circusdieren Toekomstplannen zijn er vol op een VékR schoenen- en accessotreslijn, een V&cR- winkel, maar eerst in november In het Groninger Museum een overzichtsexpo sitie Na Kerstmis is de nieuwe prét-A-porter van V&R wereldwijd te koop in onder meer win kels te Parijs. Londen. New York. Milaan en Amsterdam ANP In 2000 piept en flikkert het babyspeelgoed als nooit tevoren. Op een verantwoor de manier, beweren fabri kanten en importeurs, want het speelgoed laat klassieke muziek horen! Amper heeft Nederland ken nis gemaakt met het robot achtige nondje 'Poo-chi', dat een fragment uit de Negende van Beethoven kan 'blaffen' of de concurrentie presenteert een hele serie babyspeelgoed vol klassieke klanken Bovendien is voor de verkiezing van het Speelgoed van het Jaar 2000 een puzzel genomineerd, die het goed neerleggen van bijvoor beeld een stukje waarop Wmnie de Pooh met gitaar te zien is. 'beloond' met citaarmuziek De opmerkelijke belangstelling voor klassieke muziek is te danken aan de commerciële vertaling van Amerikaans on derzoek Dat zou hebben aange toond dat zuigelingen, dreume sen en peuters niet alleen geboeid kunnen luisteren naar klassieke muziek, maar daar door ook concentratievermogen kunnen ontwikkelen met alle gevolgen voor logisch (mathe matisch) denken. Nieuw zijn deze conclusies niet Over de invloed van muziek op alle levende wezens, inclusief bijen, koeien en zuigelingen, is veel gepubliceerd Nieuw is de vertaling die speelgoedfabri kanten er aangeven Ouders willen het beste voor hun kind? Dan lijkt speelgoed met een leerzaam tintje meer dan leuk Het is immers ook nog 'zinnig' Daarom roept uit een stoffen Onze Lieve Heersbeestje van Vtech een onverwacht zware mannenstem 'cirkel', zodra een dreumes een plekje raakt waar een gemiddelde Nederland rondje tegen zegt En kan een kleuter 'afval' weggooien m een plastic vuilnisvat, waaruit, aangedreven door twee flinke batterijen, 6 blauwe en 30 zwar te vliegen springen, met als ge wenst neveneffect het spelen derwijs leren zorgen voor het milieu (Vat vol vliegen. Goliath) Bliepjes Spelend leren wordt door fabri kanten ondersteunt met veel lichtjes, bliepjes en actie Daar zijn kinderen dol op. En als het leerzaam lijkt te zijn zullen ou ders hun weerzin tegen dure, milieuonvriendelijke batterij en. herrie en wilde spelletjes wel overwinnen Leerzaam speel goed dus. ondersteund met mu ziek. is de trend Van de tien genomineerde arti kelen in de categorieën tot zes jaar voor de promotiecampagne Speelgoed van het Jaar werkt de helft op batterijen De speel- waarde' is bi) allemaal, volgens de aanprijzingen althans, leer zaam educatief, verantwoord, stimulerend of interactief' Het publiek mag uit deze door de handel voorgedragen artikelen kiezen, dus als u mee doet is het uw eigen schuld De Amerikaanse gigant Fisher Price doet aan dit spel niet mee. terwijl ze nog wel zo n mooi ver haal hebben Deze fabrikant brengt een hele serie babyspeel- De Amerikaanse fabrikant van dit reusachtige keyboard denkt dat baby's daar een stuk beter van worden goed die is voorzien van frag menten klassieke muziek Pronkstuk is het 'baby-key board'. waarmee volgens de aanprijzing 'een kind vermaakt, gekalmeerd en gestimuleerd' kan worden Volgens de bijslui ter is dit speelgoed goed voor de allerkleinsten tot een jaar of vier Het bevat vier klassieke mu ziekfragmenten die weerklin ken zodra een van de vier enor me toetsen worden ingedrukt Iedere toets is voorzien van een felle kleur waarachter een lamp in het ritme van de muziek flik kert Als een zuigeling daar niet bij stilvalt, kan men uitwijken naar de mobile waar niet alleen klassieke riedels uitkomen, maar ook gezichten verschijnen bij gedempt licht Naar het kind toegaan, wanneer het na afloop toch begint te hullen is niet meer nodig Het apparaat is van af stand te bedienen Wie zo'n meubel teveel is. kan kiezen voor een spiegel, speel dozen in de vorm van een pas send muziekinstrument (viool bijvoorbeeld) of rammelaars, allemaal voorzien van klassieke muziekfragmenten, onder steund door flikkerlicht. Want onderzoek heeft bewezen, haalt Fisher Price in haar aanprijzing aan. dat muziek kinderen boeit en kalmeert. Luisteren is goed voorde concentratie, het leer proces. het geheugen en het denkvermogen Een simpele stelling, want al is de kern waar. dan is daarmee nog niet gezegd dat speelgoed met bellen en toeter* daaraan een bijdrage zal leveren Het ge hoor van jonge kinderen is nog niet tot in detail ontwikkeld. Ze horen nog niet alle klanknuan ces. maar vooral de uitersten, waarvan ze de hoge tonen dui delijk prettiger vinden dan de hele lage Fluit, harp en piano solo)*. bijvoorbeeld met harmo nische loopjes, vinden ze prettig om naar te luisteren Wie goed luistert hoort snel meer De ene toon leidt naar de volgende. Daardoor wordt het gehoor geoefend En door het volgen van het een komt het an der ontstaat een begin van lo gisch denken Samengestelde klanken gebracht door meer dan een instrument tegelijk, met wisselende ritmen, kenmer kend voor veel moderne compo sities, zijn moeilijker te volgen en boeien daardoor minder Vandaar de voorkeur voor klas sieke muziek Wie niet alleen hoort, maar ook luistert, richt zich op dat ene zintuig, concentreert zich, be weegt minder, ziet minder, kan zich ontspannen, wordt daar door rustiger De door Fisher Price aange haalde onderzoeker, bevestieen dit Zuigelingen gedijen goed op klassieke muziek, net als koeien en volwassen mensen Met dit verschil dat kleine kinderen een gemiddeld concentratievermo gen van hooguit vijf minuten wordt toegedicht Verdoving Flinkerende lichten boelen wel. houden de oaen gefixeerd, maar lelden ook al van het luisteren naar de muziek De discolam pen m het keyboard en de me chanische geluiden in steeds meer speelgoed verdoven daar bij meer dan dat ze stimuleren Lichten, geluiden en bewegin gen in en van speelgoed, bepalen en beperken het spelen Ze zijn doel Kinderen richten zich op de effecten Kinderen spelen daarbij nauwelijks, ze toetsen Goed speelgoed schrijft (zegti niet voor Goed speelgoed biedt kinderen mogelijkheden om hun eigen spel te maken Wat ze daarbij ervaren, ontdekken, uitproberen en herhalen draagt bij aan meer dan "leerzaam Een goede verstandelijke ontwikke ling is mede gebaseerd op goed bewegen, fantaseren, met el kaar omgaan, kennen en kun nen Maar ja. klassieke muziek in speelgoed klinkt in onze oren vast minder infantiel dan het eeuwige 'Slaap kindje, slaap' of Mary had a little lamb maar het blijft hetzelfde getokkel Wie een kind echt wil laten ge nieten van mooie muziek, kan bij het voeden of wiegen beter een goede cd opzetten voor hooguit tien minuten Marianne de Vaick De geavanceerdste brabbel-babbel troetels spelen een muziekje of spreken een geruststellend woordje.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 11