Beleving zonder einde Frisse gezichtjes van de Gouden Eeuw Rob Birza in het Stedelijk ie TVTp kunst i lj\j cultuur Frans Halsmuseum toont het kind Wheels of Fortune, 1992 Als er een tentoonstelling is waarmee je jongeren enthousiast voor het museum kunt maken, dan is het wel Cold, Fusion van de Utrechtse kunstenaar Rob Birza. Je betaalt een kaartje voor het Stedelijk Museum in Amsterdam en je krijgt een circus. De verduisterde erezaal is door hem gevuld met monsters, kleurbeelden, slingers, een dump head in waterbassin, video en geluiden van yoorbijrazend verkeer, monsters, vogels en olifanten. Wat een fantasiewereld en wat verbindt de kunstenaar dat sprookjesachtig mooi met de echte wereld. Birza wordt beschouwd als een van de interessantste Nederlandse kunstenaars van een jonge generatie. Tien jaar geleden debuteerde hij in hetzelfde Stedelijk Museum met zijn eerste schilderijen Het was nog voordat hij in een Ralerie exposeerde en federlands meest gerenommeerde galerie Fons Welters hem voorgoed binnenhaalde In het Stedelijk Museum vult Birza zeven zalen Samen geven ze het tot nu toe meest volledige beeld van dit complexe, want in zoveel verschillende stijlen uitgevoerd werk Birza staat bekend als de kunstenaar van de positiewisselingen, de stijlhopper Hij schildert, maakt keramiek, video, beelden en installaties en houdt zich daarbinnen nergens aan. Figuratief, abstract, expressief, met Mondriaan of Magritte als achtergrondje, maar ook Walt Disney, horrorstrips, kitsch en de rommelmarkt als inspiratiebron Birza lijkt een alleseter, doet alles. Ook z'n atelier ziet eruit als een malle Pietje. Tbch vindt de kunstenaar nu de tijd rijp af te rekenen met zijn kameleon etiket ..Ik zou willen dat mijn werk nu eens niet op die verschillende verschijningsvormen getoetst wordtmaar dat er gekeken wordt naar het gevoel erachter. Alles heeft met eenzelfde concentratie te maken. Cold Fusion betekent voor mij het koud aan elkaar plakken van tegenstellingen. Dat gaat niet alleen over technieken, maar ook over inhoud." Birza's kunst gaat over alles wat hem in het leven bezig houdt. ..Kunst die alleen naar zichzelf verwijst is niet interessant Wie lang kijkt zal de tegenstellingen en de verdraaiingen in de kunst van Birza vanzelf ondergaan. Bij de entree moeten twee metershoge wachters gepasseerd worden om Birza's kunstwereld te betreden Dubbel bewapend en met ogen op staafjes zien ze er griezelig uit Maar het zijn ook je begeleiders door de kunst", verzekert de kunstenaar. Videoprojecties op de wanden tonen beelden van voorbij razend verkeer tegenover subtiel zingende vogeltjes, een armzalig ratje tegenover een wuft beschilderde olifant. Ze strijden om decibellen. Videokunst heeft een hogere status dan keramiek. Om de lariekoek daarvan aan de kaak te stellen plaatst Birza z'n nieuwste keramieken maskers onder de videobeeldenZe staan op sokkels waarin moderne lichtbeelden de mooiste kleuren tevoorschijn toveren. De zeven Dumb Heads (nr.2), 1999 maskers ogen primitief, hebben in de verte iets met een reis naar Mongolië te maken. Een keramieken monster op de voorgrond mag elke dag een Rob Birza lijkt een alleseter: Figuratief, abstract, expressief, met Mondriaan of Magritte als achtergrondje, maar ook Walt Disney, horrorstrips, kitsch en de rommelmarkt als inspiratiebron. foto Peter Boer electriciteitssnoercn en een paar opgezette dieren. Het is alsof je voor de etalage van een lampenwinkel staat. Er gaat iets verstikkends vanuit. De natuur wordt gestoofd? Kijken we straks alleen nog door een etalage naar wat de natuur ooit was? Een tentoonstelling van Birza is een beleving zonder einde, wat door het Stedelijk Museum is vertaald in een zogenaamd 'couplet' van tentoonstellingen. In aangrenzende zalen zijn verbindende tentoonstellingen ingericht die Birza nog verder de hemel inzingen. Zijn kunst wordt er gekoppeld aan werken van Bruce Nauman, Jorg Immendorff, A R. Penck. Roos Theuws en choreograaf en fotograaf Hans van Manen. De absoluut niet bescheiden gebleven kunstenaar had het spannender gevonden met werk van Picabia, Fontana en Mondriaan. .,Dat couplet was niet nodig." ander masker opzetten, vindt de kunstenaar. De aardige tot en met venijnige koppen zijn op te vatten als allegorisch voor Birza's veelzijdige kunstenaarschap. Tegenstellingen ontmoeten we ook in de andere zalen in schilderkunst van 'Cosy monsters trom inner space' en bloemstillevens of 'Power Flower Portraits'. Het bloemstilleven is het minst gewaardeerde genre in de schilderkunst en wordt door Birza nieuw leven ingeblazen. In de schilderkunst is de kunstenaar overigens het meest honkvast. „Ik kom er steeds bij terug, voel steeds de behoefte daar series te maken." Het meest trots is hij ook op een apart zaaltje 'abstract', schilderijen die hij in 1991 en 1992 maakte. In deze vroege schilderijen zien we de eerste sporen van collages. Stukken tapijt zijn nog redelijk braaf aan elke compositie toegevoegd. Later gaan er meters tapijt, lampen en meubels in. De lampen flikkeren aan en uit. (Overbodig te vragen wie zich dan ook als hoofdsponsor voor deze tentoonstelling aandiende. Maar in een later schilderij Kill the flame' gaat het licht uit. Hier gaat het weer om een gewoon rood geschilderd doek met daarin een magenta vlamvorm. Wat de vlam moet killen staat voor het schilderij. Het is een jaren zestig, smoezelig rood stoeltje. Het licht komt weer terug in zijn installatie 'Buddha's Horizon/View of Lights'. Achter glas staan diverse brandende designlampen opgesteld met daartussen Thea Figee Expositie Cold Fusion van Rob Bir za, t/m 26 november in het Stedelijk Museum, Paulus Potterstraat 13, Amsterdam; dagelijks 11-17 uur Wie zou denken dat anno 2001 de trots van ons vaderlands erfgoed, de 17e- eouwse schilderkunst, van onder tot boven is doorgeploegd door de heren en dames kunsthistorici, heeft het mis Een even toe gankelijk als voor de hand liggend genre in de Noord- en Zuid-Nederlandse schilder kunst is tot op heden braak blijven liggen het kinderportret Als Doornroosje slapend gehouden, maar nu wakker gekust door het Frans Halsmuseum in Haarlem en het Ko ninklijk Museum voor Schone Kunsten te Antwerpen De twee musea stelden geza menlijk een smultentoonstelling samen vol mooie plaatjes waar iedereen zich mee kan Identificeren Wie de kleine man met driftige pasjes door de zalen van het Frans Halsmuseum ziet be nen, aanschouwt een perfectionist die meer dan betrokken aan het werk is Vertrekkend directeur Derk Snoep wil zijn zwanenzang zo mooi en zo waardig mogelijk laten klin ken, zoveel is duidelijk De aanlevering van de bruiklenen, afkomstig uit de hele wereld, en de inrichting verloj>en geolied als ging het hier om een militaire operatie De hele tentoonstelling is eerst virtueel uit gedokterd in de computer Waarna schilde rij voor schilderij op schaal, zaal voor zaal in de juiste setting is uitgeprint Het ophan gen is dus een eit je Vandaa r dat de expositie ruim een week voor de opening al voor drie kwart 'staat' Snoei) ..Dit zal ik nog het meestemissen Ik heb destijds de Schutters- tentoonstelling ingericht, de herinrichting van de vaste collectie begeleid en nu dan de ze expositie Inrichten is heerlijk om te doen. 't werkt verslavend." Het idee dateert van 1986 Tijdens de voor bereidingen van de tentoonstelling Portret ten van Echt en Trouw in het Frans Halsmu seum werd al gesproken over een logische opvolger kinderportretten Na veertien Paulus Moraelso: Portret van twee kinderen tn pastorale kleding, 1662 jaar broeden, komt het Frans Halsmuseum weer eens prestigieus voor de dag met Por tretten op hun mooist Vergelijkbaar in grootte en belang met de expositie Judith Leyster 1993), de grote Frans Halstentoon stelling (1990) en Schutters in Holland (1988) Aanvankelijk werd gedacht aan een samen werking met het Fries Museum. Toen directeur Rik Vos de overstap maakte van Leeuwarden naar het Instituut Collectie Nederland werden die plannen afgeblazen. Misschien maar goed ook, want het Ant werpse Museum voor Schone Kunsten zou een veel aantrekkelijker partner blijken, omdat het thema kinderportret in de Noor delijke én de Zuidelijke Nederlanden kon worden samengevoegd Snoep „Precieshet gebied waar het kinder portret als genre floreerde Tja, en Haarlem met zijn Vlaamse inborst en Antwerpen zijn dan de meest geéigende steden. Ook al om dat beide steden welvarend als ze toen wa ren, belangrijke portrettisten hebben voort gebracht als Rubens. Van Dijck (Antwerpen Frans Hals en Jan de Bray (Haarlem! Dat het Frans Halsmuseum de expositie binnenhaalde, heeft ook te maken met het feit dat het portret in het algemeen een speerpunt in het beleid is van het museum. Denk aan de schutterstukken van diverse 17e-eeuwsc kunstenaars en de vele portret ten van kunstenaars uit de omgeving van Frans Hals en andere Haarlemse meesters die het museum bezit. Snoep: „Pas toen we - en daar gingen jaren overheen - al het geld binnen hadden. Haar lem door sponsoring en Antwerpen uit eigen budget, hadden we het go-moment voor de schrijvers van de catalogus: erkende autori teiten op het gebied van de portret kunst als Katlijne Van der Stighelen, hoofddocente aan de Katholieke Universiteit Leuven. Jan Baptiste Bedaux, werkzaam aan de Vrije Universiteit en Rudi Ekkart, directeur van het Rijksbureau voor Kunsthistorische Do cumentatie, en niet te vergeten Saskia Kuus, kenner van het historische kinder kostuum. Het was ook het moment om de bruikleenlijsten samen te stellen. Nou ja, en dan krijg je een genereus bruikleen van het Rijksmuseum Elf topstukken' Als dan zo n vet schaap eenmaal over de dam is, wordt het bij elkaar krijgen van de rest van de bruiklenen een stuk makkelijker, kan ik je zeggen We hebben dan ook bijna alles ge kregen wat het hart begeerde." Niet alle portretten met kinderen kwamen in aanmerking voor de expositie. Snoep: „Er moet bij het begrip portret gedacht worden aan. eh hoe luidt de definitie ook al weer? Een voorstelling die in opdracht, of bij portretten van de kinderen van de schil der zelf, op eigen initiatief werd vervaar digd om de gelaatstrekken van een bepaald kind vast te leggen Ogenschijnlijk voor de hand liggende werken als Rembrandts Ti tus, zijn zoontje, vielen af, aangezien onze beroemdste schilder uit de Gouden Eeuw het portret als studiekop had geschilderd, wat je in de kunstgeschiedenis een tronie noemt Naast de vele, soms onvoorstelbaar mooie, individuele portretten werden ook groeps portretten. familiegroepen waarin kinde ren een zwaarwegende rol speelden, opge nomen in de expositie Fraai voorbeeld is het schilderij van de Zuid-Nederlandse schilder Cornelis de Vos van Anton Rey- niers, Maria Le Witer en hun vijf kinderen. En uit de Noordelijke Nederlanden, het ver bluffend knap geschilderde werk van de Haagse schilder Jan Mijtens. Mr Willem van den Kerckhoven en zijn gezin Deze kunstenaar, van wie bekend is dat hij tien tallen families portretteerde, bedacht een elegante oplossing voor de kinderen die al waren overleden voor het portret tot stand kwam 1652-1655). Hij gaf ze weer als putti, als engeltjes. Het is geen geheim dat veel kunstenaars i grote problemen hadden met het weergeven van kinderen. Michelangelo, dé grootheid I van de Renaissance, bakte er volgens zijn 1 critici bijzonder weinig van. In die zin toont de tentoonstelling aan dat het kinderportret j in de zestiende en zeventiende eeuw al op een veel hoger plan stond dan in de Renais sance, maar dat er onderling, ook al beleef de het genre zijn hoogtepunt in de Gouden Eeuw. toch nog veel verschil in kwaliteit is Zelfs het portret, van Rubens Het kind met de vogel valt tegen. Toppers zijn daarente gen Cornells de Vos. Het meisje in het blauw. Jongen en Slapende jongen in Kinderstoel van Johannes Verspronck en Dirck Dircksz Santvoort en de bijna Goya-achtige por- tretten van Jacob van Oost de Ouden- Aart van der Kuijl Expositie Kinderen op hun mooist - Het kinder portret in de Nederlanden 1500-1700 Frans Halt- muitum, Groot Heiligland, Haarlem Te zien t an 7 oktober tot en met .11 december 'atalogus, soft cover 59,50 en hard cover f 75,- Open maan- j dag tot en met zaterdag van 11 tot 17 uur, zon - en feestdagen 12 tot 17 uur Van 14 oktober t/m 16 de- j cember diverse lezingen op de zaterdagmidda- J gen Telefoon 023-5115775 Van 21 fan t/m 22apnl2001 u de expositie te zie* j in het Koninklijk Museum 00«r Schone Kunsten j in Antwerpen vrijdag 6 oktober 2000

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 16