Slappe lach op de set Ruzie kan inspirerend zijn Kom op Kaandorp, we maken een film Janet Jackson in Nutty Professor TV7P kunst riAj cultuur Tragikomedie vol popliedjes Lars Von Trier en Björk hoofdrol is voor Brigitte Kaan dorp, die hiermee voor het eerst de stap van podium naar film doek maakt. De film heet Babs, ook met rollen voor Victor Löw en Lee Towers. ..Cut", roept de regisseuse. ,,Was het zo erg?" reageert Brigitte Kaandorp. Ze heeft het een paar keer over moeten doen, maar nu staat het er op. Kaandorp die treurend over de kade loopt, met op de achtergrond een fel ver lichte Erasmusbrug. Haar min naar is net gearresteerd, van daar. Onderwijl passeert een tram, geheel beplakt met de aankondiging van het Lee To wers Gala of the Year 2000. Ook Lee heeft een rol in de verwikke lingen. Een muzikale komedie over een criminele romance, dat moet Babs worden. Een gefilmde mu sical eigenlijk, iets wat we in Nederland lang niet meer heb ben gehad. Cabaretière Kaan dorp speelt de hoofdrol van Babs. een nogal onhandige da me die het aanlegt met een lou che eigenaar van een Rotter damse nachtclub. Net wanneer de romance in volle hevigheid opbloeit wordt de minnaar, neergezet door Michel van Dousselaere, gearresteerd op verdenking van moord op een danseres. Maar dat is nog niet alles: Babs is moeder van het 8-jarige meis je Geert, dat zich in het hoofd haalt dat Lee Towers haar vader is. De Rotterdamse zanger zal ook acte de présence geven in de film, waarvoor straks opnames zullen worden gemaakt in Ahoy' als Lee zijn gala geeft Kaandorp zelf neemt in de film een stuk of twaalf liedjes voor haar rekening. Het idee voor Babs is afkomstig van de filmmaakster Irma Ach ten. Zij bezocht de theatershow 'De Musical' van Kaandorp en werd zo geïnspireerd ook zelf een musical te schrijven, maar dan voor het filmdoek. Tijdens de schrijfarbeid kwam haar als vanzelf het gezicht van Kaan dorp voor de geest in de rol van Babs, hoofdpersoon van het verhaal. ,,Ik heb het dus echt om haar heen geschreven", zegt Achten. Nou viel het nog niet mee om Kaandorp daadwerkelijk voor de rol te strikken. Want de caba retière heeft al een hele serie filmrollen aangeboden gekre gen en wees die stuk voor stuk af. ,,Ook nu wilde ik in eerste in stantie helemaal niet", vertelt Kaandorp. „Ik voel me namelijk uitstekend op mijn podiumpje. En het is zo lekker om helemaal onafhankelijk te zijn, wat bij het maken van een film wel an ders is. Dus moet je van goeden huize komen wil je mij een film- rel verkopen Filmmaakster Achten slaagde er toch in. Haar eigengereidheid sprak Kaandorp zodanig aan, dat ze besloot in te stappen. „Ze zei: 'Kom Kaandorp, zit niet zo te zaniken. We gaan een film maken'. Die totale angstloos heid, dat stond me wel aan." Babs wordt bijna geheel in de Rotterdamse regio opgenomen. Alleen voor enkele interieurscè nes wordt uitgeweken naar Luxemburg. Al de nodige loca ties in en rond de Maasstad zijn bezocht. Zo heeft de camera ge draaid in Maassluis. Rozenburg en Schiedam, evenals in het cen trum van Rotterdam. Dat leidde nog tot een opmerkelijke situa tie. Een scène voor de Bijenkorf waarin acteur Victor Löw speel de dat hij een meisje lastigvalt werd door het publiek zo serieus genomen, dat nogal wat mobiele telefoons werden ingetoetst richting politie. Hoewel de verhaallijn van Babs moddervet klinkt moet het een tamelijk serieus drama worden. Een tragikomedie die niets heeft van een oubollige musical, maar vol zit met popliedjes, van de hand van de gebroeders Bol land. „Het wordt geen cabaret", verzekert regisseur Achten. „Het wordt poppy, clipachtig, allemaal heel lekker gesneden." En wat hel publiek aangaat: ,,'t Is een klote woord, maar het moet een familiefilm worden. Met alle ingrediënten: span ning, romantiek, drama en hu mor. Maar met melancholische inslag. Geen dijenkletser." Babsgeproduceerd door het Amsterdamse The Kasander Film Company moet vanaf 7 de cember van dit jaar in de Neder landse bioscopen zijn te zien en wil derhalve onderdeel worden van het kerstaanbod. Of het me teen de laatste keer is dat Kaan dorp voor de camera's staat weet de cabaretière niet. „Hele maal nog niet over nagedacht. Lk vind het wel leuk om zo'n ding te maken, maar ik heb nog verschrikkelijk veel ideeën voor op het podium. Daar ga ik eerst wat meedoen." Marc Floor Babs: vanaf 7 december in de bio scoop. Brigitte Kaandorp (rechts) met regisseuse Irma Achten op de set in Rotter dam. foto Cor Vos ddie Murphy heeft een vervolg gemaakt op The Nutty Professor, zijn succesklucht uit 1996. In The Nutty Professor II: The Klumps (sinds deze week i8n de bioscopen) repriseert Murphy de rol van de briljante wetenschapper Sherman Klump die een gouden hart heeft kloppen in een onhandig lichaam van 200 kilo. De zwarte komiek speelt tevens vier nauwelijks minder schilderachtige telgen uit de familie Klump. De enige rol die Murphy onmogelijk zelf kon spelen was die van de lieftallige collega op wie Sherman verliefd wordt. Die rol kreeg popdiva Janet Jackson aangeboden en ze greep de kans met beide handen aan. Voor de jongste dochter van de fameuze familie Jackson, is acteren niets nieuws, al dateert haar vorige filmrol van 1992, toen ze alom waardering oogstte voor haar spel in 'Poetic Justice', van John Singleton. Maar toen Janet zich met haar parelwitte tandjes volledig vastbeet in een muziekcarrière die zou resulteren in de verkoop van 45 miljoen albums tot dusver, had ze al een carrière als tv-actrice achter de rug. Sinds haar zevende stond ze in series als 'Good Times', 'A New Kind of Family', 'Different Strokes' en 'Fame' Een goede actrice worden is nog steeds een van haar ambities, zegt ze. Aanbiedingen zijn er altijd wel geweest, maar ze kon er de tijd niet voor vrijmaken. Maar toen Eddie Murphy haar benaderde voor The Nutty Professor II, was ze zelfs bereid haar werk aan een nieuw album tijdelijk op te schorten Janet Jackson: „Vooral om te kunnen werken met Eddie. Ik ben een fan van hem sinds Saturday Night Live' en ik was dol op die eerste Nutty Professor-film. Eddie vertelde me wat voor iemand ik zou moeten spelen. En dat beviel me The Nutty Professor is bedoeld als pretentieloos vermaak Toch is er sprake van een thema dat interessant is. Ik speel Denise, de collega van Sherman. We zijn verliefd op elkaar, maar hij kan zich niet voorstellen dat Denise van hem zou kunnen houden. Mooi-zijn schijnt tegenwoordig een al te belangrijke rol te spelen in onze samenleving. Alle tijdschriften staan vol met informatie over hoe je er behoort uit te zien. Maar het enige wat er werkelijk toedoet is dat je jezelf accepteert, tevreden bent met wie je bent Alle dingen waarvan andere mensen vinden dat ze fout zijn aan Sherman, die vindt Denise onbelangrijk of juist wel grappig Ze heeft vooral oog voor hoe eerlijk hij is en hartelijk Daar houdt ze van Zo ben ik zelf ook Ik kan me heel goed voorstellen dat ik smoorverliefd kan worden op iemand die er uitziet als Sherman." „Het moeilijkste tijdens de opnamen was voor mij om mijn lachen in te houden. Want Eddie improviseerde de hele tijd en probeerde van al zijn karakters een show te maken Daarbij was hij zo inventief, zo komisch, dat het mij de allergrootste moeite kostte om niet om de haverklap de slappe lach te krijgen. Maar tussen de opnamen door was Eddie uiterst voorkomend en leek het belangrijk te vinden dat ik me comfortabel kon blijven voelen op de set." De humor van The Nutty Professor mag dan niet altijd uitblinken in fijnzinnigheid, maar Janet Jackson heeft er wel de antenne voor: „Ja. wat is humor? Als je jezel f hoort lachen, vind je het blijkbaar leuk. Ik vind 'Blazing Sadies', van Mel Brooks, een van beste komedies die ik ooit heb gezien en die was ook niet echt subtiel. Ik groeide op met mijn broers, kijkend naar 'The Three Stooges'. Dat vond ik sublieme humor Een soort slapstick, puur onnozel, een tikkeltje cynisch. Maar we lagen voortdurend in een deuk." „Ja het was vaak erg gezellig bij ons thuis vroeger. Dat is nóg een reden waarom deze Klumps me aanspreken. Wij hadden net zo'n druk gezin Soms was het een ontzettende pan Oergezellig. En wij hadden ook zo'n oma die de ziel was van de familiefeesten. Ze maakte van die enorme maaltijden, samen met mijn moeder We hadden een papegaai, Rickie. Michael had hem cadeau gekregen voor zijn zeventiende verjaardag. Die Papegaai hadden we geleerd om 'Grandma' te reepen. En dat deed hij dan ook de hele dag, terwijl oma maar bleef denken dat het een van ons was Prachtige tijden waren dat." Die prachtige tijden van vroeger hebben de Jacksons ooit vereeuwigd op de plaat: 2300 Jackson St. Waarom is het eigenlijk zo lang geleden dat ze samen iets hebben ondernomen? „Het is gewoon bij niemand opgekomen nog eens iets te doen Ik heb gehoord dat mijn broers nu een muzikale retlnie zouden voorbereiden. En iemand zei me dat het bedoeld zou zijn als een complete familie-reünie Ik heb er zelf nog niks over gehoord. Maar ik ben bij ons altijd de laatste die iets hoort. Ik word nog altijd beschouwd als het babv-zusje Ben ik altijd geweest en dat zal nooit veranderen. Als ze me tegenkomen, dan word ik nog steeds opgetild en geknuffeld, alsof ik nog altijd die kleine meid ben En ik moet zeggen dat draad weer op te pakken? „Niet voormij in dit geval. Ikzat nog maar in de beginfase. Ik werk ook nooit met veel technici. Als ik in de studio bezig ben, zitten daar eigenlijk alleen Jimmy Jam en ikzelf. Met hem werk ik al sinds 1986. Hij produceert dus ook de nieuwe cd. Met hem heb ik een heel speciaal contact. Als ik het werk tijdelijk opzout, kan ik op elk gewenst moment daarna weer gewoon verder met Jimmy Bovendien vormen mijn liedjes altijd een reflectie van wat er in mijn leven gebeurt. Als er dus zoiets speciaals gebeurt zoals meespelen in een film, kan dat dus inspiratie opleveren voor mijn muziek." Liedjes maken, hoe doet Janet Jackson dat eigenlijk? Speelt ze piano of gitaar? „Toen wij opgroeiden, hebben we allemaal pianoles gehad. Toen mijn broers ermee ophielden, deed ik dat ook Want ik heb altijd willen doen wat mijn broers deden. Ik speel tegenwoordig niet meer van bladmuziek, alleen op mijn eigen gehoor en ik speel voor mezelf als ik liedjes componeer. Maar soms krijg ik een melodie in mijn hoofd terwijl ik bij voorbeeld autorijd. Dus ik heb altijd mijn taperecorder in de aanslag. Altijd. Zelfs op mijn nachtkastje, aangezien ik soms liedjes droom en dat wil ik kunnen vasthouden als ik wakker word. Want als je dat niet snel genoeg doet, is het weg." Janet Jackson zegt dat de grondslag voor haar muzikaal gevoel werd gelegd door veel luisteren naar Marvin Gaye en Stevie Wonder, maar ook Bach, Strawinsky, Beethoven. The Stones en The Beatles. Ze houdt ook erg van Braziliaanse muziek: „Gilberto Gil. Dat is het eerste wat ik 's ochtends draai als ik koffie ga zetten. Daar ga ik me lekker bij voelen." Pieter van Lierop The Nutty Professor II is te zien in Cine City Vlissingen, De Koning Hulst en Cinemactueel Bergen op Zoom. Janet Jackson, het zusje van... Janet Jackson en Eddie Murphy: ..Wat is humor? Als je jezelf hoort lachen, vind je het blijkbaar leuk." ik daar totaal geen problemen mee heb." Behalve een acteerprestatie heeft Janet Jackson ook een nieuw liedje bijgedragen aan The Nutty Professor: Doesn't Really Matter. De video werkt als trailer voor de film. „Als ik in de film zou zitten, wilde ik ook graag op de soundtrack. Ik bood het aan en voelde me wat ongemakkelijk omdat het kon lijken of ik me opdrong Maar ze waren blij met het idee. En de fans lijken het eveneens te waarderen. Ik blijf altijd in open verbinding staan met mijn aanhang. Ik lees de brieven en ik houd de chat box bij. Ik begrijp dat ze het leuk vinden om me te zien acteren. De eerste Nutty Professor-film hadden ze heerlijk gevonden en de tweede gaan ze ook vast zien." „Het maken van zo'n film geeft een totaal andere kick dan op een podium staanAls je optreedt, haal je alle motivatie uit de response van het publiek. Het enthousiasme. Ze roepen voortdurend je naam Dat geeft een heel directe bevrediging die je onmiddellijk kunt omzetten in nieuwe energie, Dat mis je bij film. Daar krijg je de kick pas helemaal aan het einde van de rit. als alle stukjes van de puzzel op hun plaats zijn gevallen. Ik geniet ervan als ik dat zie gebeuren. Maar ik vind het niet speciaal leuk mezelf daar terug te zien. Ik heb nooit plezier ontleend aan kijken naar mezelf. Zelfs als kind niet. Ben altijd gegeneerd en bang dat het me niet zal bevallen. Dat is een van de dingen die onze ouders vroeger deden: Je laten kijken naar opnamen, zodat je kon leren van je fouten. Ze zeiden natuurlijk ook wel wat goed was en het was ook beslist nuttig. Maar ik vond dat altijd eng. En dat vind ik nog steeds." Om in deze film te kunnen spelen, had Janet Jackson dus de werkzaamheden aan haar nieuwe cd gestaakt. Was het daarna niet moeilijk om de Lars Von TYiers film Dancer In The Dark werd voor het eerst in ons land gepre- senteerd tijdens het Nederlands Film Festi val Per slot van rekening is het tn Cannes dubbel bekroonde werkstuk ook een beetje Nederlands Els Vandevorst was co-pre- ductrice. er zit geld in van de VPRO. het Ne derlands Fonds Voor De Film droeg drie ton subsidie bij en Robby Muller superviseerde het camerawerk dat zo spraakmakend is ge bleken Lars von Trier betwijfelt of zijn ouders Dancer In The Dark een mooie film zouden hebben gevonden „Ik kom uit zo n ratio neel liberaal nest waar emot ies werden ver drongen en sentiment nog minder op prijs weid gesteld Breaking The Waves' vonden ze verschrikkelijk want in die film ging het ook nog eens over religie Mijn ouders had den het zinvoller gevonden als ik porno films zou maken en wellicht ga ik dat nog doen. Maar zij maken het niet meer moe. want ze zijn inmiddels gestorven De nuchtere ontboezeming van de Deense cineast staat in schril contrast tot Von Triers in tranen gedrenkte musical over alles opof ferende moederliefde Dancer In The Dark werd tijdens hef Festival van Cannes be kroond met de Gouden Palm En hoofdrol speelster Björk, die tevens alle muziek had geschreven, werd onderscheiden met de Ac- tricoprijs Maar onverdeeld was de waarde ring geenszins geweest. Speciaal het Angel saksische deel van de wereldpers had geen goed woord over voor deze van elke gla mour gespeende musical die werd opgenomen met digitale videocamera's, soms 100 tege lijkertijd Terwijl in Cannes de verhitte discussies tus sen voor- en tegenstanders nog in volle gang waren, had de filmer zich teruggetrokken in de rust van het luisterrijke Hotel Du Cap in Antibes. Vanuit een comfortabele badcabi- ne was de kunstenaar alleszins bereid nader uit te wijden over zijn film en zijn gerucht makende ruzies met Björk „Ik was van plan een musical te maken en had alleen een simpel idee voor een verhaal Plotseling bleek dat ik het gefinancierd kon krijgen en toen ben ik er meteen bovenop gesprongen Maar ik had nog geen flauwe notie hoe ik het moest aanpakken Zo ziet het er ook uit vreemd! Wat ik geprobeerd heb is een musical maken die volop emotio neel mocht zijn. Meer dus zoals een opera. Die hebben meestal eveneens een nogal me lodramatisch verhaal zonder happy end." Björk speelt in het Amerika van de jaren vijftig een fabrieksarbeidster met een grote liefde voor musicals. De vrouw is bijna blind maar ze werkt zich uit de naad om geld opzij te kunnen leggen voor een operatie die moet verhinderen dat haar zoontje als ge volg van dezelfde familiekwaal zijn ge zichtsvermogen verliest. Ze heeft het geld bijna bij elkaar, als ze wordt ontslagen, be stolen. van moord beschuldigd en tot de strop veroordeeld Maar deze dappere moe der heeft een methode om zelfs de zwaarste beproevingen dragelijk te maken dan sluit ze de ogen en vlucht weg in uitbundige zang- en dansnummers Von TYier: „Er is geprobeerd de zangnum mers te verwerken in de handeling. Dus niet de heleboel stilzetten als er ineens zo nodig gezongen moet worden en gedanst, maar bezien of het te integreren valt De teksten van de liedjes heb ik geschreven in samen werking met Björks vaste tekstschrijver Sjon Sigurdsson, een IJslandse surrealist. Wat me heel leuk lijkt om te zijn: een IJs landse surrealist. Hoeveel zouden ze er heb ben? Twee?" „De hele muzikale invulling is afkomstig van Björk In hoeverre de stijl zich verhoudt tot recente stromingen in de popmuziek, dat is iets ik wat ik niet kan overzien. Björk is er volledig verantwoordelijk voor geweest Mijn vertrekpunt was eigenlijk de klassieke musical en zij had iets in gedachten wat meer avant-gardistisch was Ergens zouden we elkaar dan tegenkomen. Nee. een ge makkelijk proces is dat niet geweest We hebben er een jaar over gediscussieerd. Ik heb drie keer met haar gebroken en zij heeft twee keer met mij gebroken En toen hadden we eindelijk muziek Als inspiratiebronnen noemt Von Trier be roemde Deense regisseurs als Douglas Sirk en Carl Dreyer, naast Richard Brooks ver filming van 'In Cold Blood' Maar de meeste verwantschap heeft Dancer In The Dark met gewoon Von Triers twee vorige films 'Breaking The Waves' en The Idiots'. Je mag het een trilogie noemen. Je kunt in- j derdaad zeggen dat de vrouwen in de» films eigenlijk hetzelfde personage zijn Ik had zelf aanvankelijk gedacht dat alle drie deze films zouden gaan over goedheid. Maar ik zie ze nu meer als vertellingen over vrouwen die tot in het extreme trouw blij ven aan een ideaal dat niet noodzakelijk met goedheid verband houdt. Het gaat ook over sterke karakters. Dat is wellicht nog belangrijker dan hun onschuld." Bij ilii1 problemen die Biörk en ik met el kaar hebben gehad, kan ik toch niet zwaar genoeg beklemtonen dat wat zij aan deze film heeft toegevoegd door mij is ervaren als een immens geschenk. We hebben het samen I afschuwelijk gehad en ik weet niet wie daar het meest onder heeft geleden „Ik heb geen hekel aan Björk Ik geloof zelfs dat in een si tuatie waar wij geen macht over elkaar zou den hebben, we op elkaar gesteld zouden kunnen raken. Ik zou zelfs naar haar durven toegaan en zeggen dat ik haar ondanks alles erg mag. Als ik maar zeker zou weten dat j niet ergens een geladen pistool bij zich had.' Pieter van Lierop Dancer In The Dark vanaf 26okt in de bioscoop vrijdag 6 oktober 2000

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 14