Slappe lach
op de set
Ruzie kan inspirerend zijn
Kom op Kaandorp,
we maken een film
Janet Jackson in
Nutty Professor
TV7P kunst
riAj cultuur
Tragikomedie
vol popliedjes
Lars Von Trier
en Björk
hoofdrol is voor Brigitte Kaan
dorp, die hiermee voor het eerst
de stap van podium naar film
doek maakt. De film heet Babs,
ook met rollen voor Victor Löw
en Lee Towers.
..Cut", roept de regisseuse. ,,Was
het zo erg?" reageert Brigitte
Kaandorp. Ze heeft het een paar
keer over moeten doen, maar nu
staat het er op. Kaandorp die
treurend over de kade loopt, met
op de achtergrond een fel ver
lichte Erasmusbrug. Haar min
naar is net gearresteerd, van
daar. Onderwijl passeert een
tram, geheel beplakt met de
aankondiging van het Lee To
wers Gala of the Year 2000. Ook
Lee heeft een rol in de verwikke
lingen.
Een muzikale komedie over een
criminele romance, dat moet
Babs worden. Een gefilmde mu
sical eigenlijk, iets wat we in
Nederland lang niet meer heb
ben gehad. Cabaretière Kaan
dorp speelt de hoofdrol van
Babs. een nogal onhandige da
me die het aanlegt met een lou
che eigenaar van een Rotter
damse nachtclub. Net wanneer
de romance in volle hevigheid
opbloeit wordt de minnaar,
neergezet door Michel van
Dousselaere, gearresteerd op
verdenking van moord op een
danseres.
Maar dat is nog niet alles: Babs
is moeder van het 8-jarige meis
je Geert, dat zich in het hoofd
haalt dat Lee Towers haar vader
is. De Rotterdamse zanger zal
ook acte de présence geven in de
film, waarvoor straks opnames
zullen worden gemaakt in
Ahoy' als Lee zijn gala geeft
Kaandorp zelf neemt in de film
een stuk of twaalf liedjes voor
haar rekening.
Het idee voor Babs is afkomstig
van de filmmaakster Irma Ach
ten. Zij bezocht de theatershow
'De Musical' van Kaandorp en
werd zo geïnspireerd ook zelf
een musical te schrijven, maar
dan voor het filmdoek. Tijdens
de schrijfarbeid kwam haar als
vanzelf het gezicht van Kaan
dorp voor de geest in de rol van
Babs, hoofdpersoon van het
verhaal. ,,Ik heb het dus echt om
haar heen geschreven", zegt
Achten.
Nou viel het nog niet mee om
Kaandorp daadwerkelijk voor
de rol te strikken. Want de caba
retière heeft al een hele serie
filmrollen aangeboden gekre
gen en wees die stuk voor stuk
af. ,,Ook nu wilde ik in eerste in
stantie helemaal niet", vertelt
Kaandorp. „Ik voel me namelijk
uitstekend op mijn podiumpje.
En het is zo lekker om helemaal
onafhankelijk te zijn, wat bij
het maken van een film wel an
ders is. Dus moet je van goeden
huize komen wil je mij een film-
rel verkopen
Filmmaakster Achten slaagde
er toch in. Haar eigengereidheid
sprak Kaandorp zodanig aan,
dat ze besloot in te stappen. „Ze
zei: 'Kom Kaandorp, zit niet zo
te zaniken. We gaan een film
maken'. Die totale angstloos
heid, dat stond me wel aan."
Babs wordt bijna geheel in de
Rotterdamse regio opgenomen.
Alleen voor enkele interieurscè
nes wordt uitgeweken naar
Luxemburg. Al de nodige loca
ties in en rond de Maasstad zijn
bezocht. Zo heeft de camera ge
draaid in Maassluis. Rozenburg
en Schiedam, evenals in het cen
trum van Rotterdam. Dat leidde
nog tot een opmerkelijke situa
tie. Een scène voor de Bijenkorf
waarin acteur Victor Löw speel
de dat hij een meisje lastigvalt
werd door het publiek zo serieus
genomen, dat nogal wat mobiele
telefoons werden ingetoetst
richting politie.
Hoewel de verhaallijn van Babs
moddervet klinkt moet het een
tamelijk serieus drama worden.
Een tragikomedie die niets
heeft van een oubollige musical,
maar vol zit met popliedjes, van
de hand van de gebroeders Bol
land. „Het wordt geen cabaret",
verzekert regisseur Achten.
„Het wordt poppy, clipachtig,
allemaal heel lekker gesneden."
En wat hel publiek aangaat: ,,'t
Is een klote woord, maar het
moet een familiefilm worden.
Met alle ingrediënten: span
ning, romantiek, drama en hu
mor. Maar met melancholische
inslag. Geen dijenkletser."
Babsgeproduceerd door het
Amsterdamse The Kasander
Film Company moet vanaf 7 de
cember van dit jaar in de Neder
landse bioscopen zijn te zien en
wil derhalve onderdeel worden
van het kerstaanbod. Of het me
teen de laatste keer is dat Kaan
dorp voor de camera's staat
weet de cabaretière niet. „Hele
maal nog niet over nagedacht.
Lk vind het wel leuk om zo'n
ding te maken, maar ik heb nog
verschrikkelijk veel ideeën voor
op het podium. Daar ga ik eerst
wat meedoen."
Marc Floor
Babs: vanaf 7 december in de bio
scoop.
Brigitte Kaandorp (rechts) met regisseuse Irma Achten op de set in Rotter
dam. foto Cor Vos
ddie Murphy heeft een vervolg gemaakt op The
Nutty Professor, zijn succesklucht uit 1996. In The
Nutty Professor II: The Klumps (sinds deze week
i8n de bioscopen) repriseert Murphy de rol van de briljante
wetenschapper Sherman Klump die een gouden hart heeft
kloppen in een onhandig lichaam van 200 kilo. De zwarte
komiek speelt tevens vier nauwelijks minder schilderachtige
telgen uit de familie Klump. De enige rol die Murphy
onmogelijk zelf kon spelen was die van de lieftallige collega
op wie Sherman verliefd wordt. Die rol kreeg popdiva Janet
Jackson aangeboden en ze greep de kans met beide handen
aan.
Voor de jongste dochter van
de fameuze familie Jackson,
is acteren niets nieuws, al
dateert haar vorige filmrol van
1992, toen ze alom waardering
oogstte voor haar spel in 'Poetic
Justice', van John Singleton.
Maar toen Janet zich met haar
parelwitte tandjes volledig
vastbeet in een muziekcarrière
die zou resulteren in de verkoop
van 45 miljoen albums tot
dusver, had ze al een carrière als
tv-actrice achter de rug. Sinds
haar zevende stond ze in series
als 'Good Times', 'A New Kind
of Family', 'Different Strokes'
en 'Fame'
Een goede actrice worden is nog
steeds een van haar ambities,
zegt ze. Aanbiedingen zijn er
altijd wel geweest, maar ze kon
er de tijd niet voor vrijmaken.
Maar toen Eddie Murphy haar
benaderde voor The Nutty
Professor II, was ze zelfs bereid
haar werk aan een nieuw album
tijdelijk op te schorten
Janet Jackson: „Vooral om te
kunnen werken met Eddie. Ik
ben een fan van hem sinds
Saturday Night Live' en ik was
dol op die eerste Nutty
Professor-film. Eddie vertelde
me wat voor iemand ik zou
moeten spelen. En dat beviel
me The Nutty Professor is
bedoeld als pretentieloos
vermaak Toch is er sprake van
een thema dat interessant is. Ik
speel Denise, de collega van
Sherman. We zijn verliefd op
elkaar, maar hij kan zich niet
voorstellen dat Denise van hem
zou kunnen houden. Mooi-zijn
schijnt tegenwoordig een al te
belangrijke rol te spelen in onze
samenleving. Alle tijdschriften
staan vol met informatie over
hoe je er behoort uit te zien.
Maar het enige wat er werkelijk
toedoet is dat je jezelf
accepteert, tevreden bent met
wie je bent Alle dingen
waarvan andere mensen vinden
dat ze fout zijn aan Sherman,
die vindt Denise onbelangrijk of
juist wel grappig Ze heeft
vooral oog voor hoe eerlijk hij is
en hartelijk Daar houdt ze van
Zo ben ik zelf ook Ik kan me
heel goed voorstellen dat ik
smoorverliefd kan worden op
iemand die er uitziet als
Sherman."
„Het moeilijkste tijdens de
opnamen was voor mij om mijn
lachen in te houden. Want Eddie
improviseerde de hele tijd en
probeerde van al zijn karakters
een show te maken Daarbij was
hij zo inventief, zo komisch, dat
het mij de allergrootste moeite
kostte om niet om de haverklap
de slappe lach te krijgen. Maar
tussen de opnamen door was
Eddie uiterst voorkomend en
leek het belangrijk te vinden dat
ik me comfortabel kon blijven
voelen op de set."
De humor van The Nutty
Professor mag dan niet altijd
uitblinken in fijnzinnigheid,
maar Janet Jackson heeft er wel
de antenne voor: „Ja. wat is
humor? Als je jezel f hoort
lachen, vind je het blijkbaar
leuk. Ik vind 'Blazing Sadies',
van Mel Brooks, een van beste
komedies die ik ooit heb gezien
en die was ook niet echt subtiel.
Ik groeide op met mijn broers,
kijkend naar 'The Three
Stooges'. Dat vond ik sublieme
humor Een soort slapstick,
puur onnozel, een tikkeltje
cynisch. Maar we lagen
voortdurend in een deuk."
„Ja het was vaak erg gezellig bij
ons thuis vroeger. Dat is nóg een
reden waarom deze Klumps me
aanspreken. Wij hadden net
zo'n druk gezin Soms was het
een ontzettende pan
Oergezellig. En wij hadden ook
zo'n oma die de ziel was van de
familiefeesten. Ze maakte van
die enorme maaltijden, samen
met mijn moeder We hadden
een papegaai, Rickie. Michael
had hem cadeau gekregen voor
zijn zeventiende verjaardag.
Die Papegaai hadden we
geleerd om 'Grandma' te
reepen. En dat deed hij dan ook
de hele dag, terwijl oma maar
bleef denken dat het een van ons
was Prachtige tijden waren
dat."
Die prachtige tijden van
vroeger hebben de Jacksons ooit
vereeuwigd op de plaat: 2300
Jackson St. Waarom is het
eigenlijk zo lang geleden dat ze
samen iets hebben
ondernomen?
„Het is gewoon bij niemand
opgekomen nog eens iets te
doen Ik heb gehoord dat mijn
broers nu een muzikale retlnie
zouden voorbereiden. En
iemand zei me dat het bedoeld
zou zijn als een complete
familie-reünie Ik heb er zelf
nog niks over gehoord. Maar ik
ben bij ons altijd de laatste die
iets hoort. Ik word nog altijd
beschouwd als het babv-zusje
Ben ik altijd geweest en dat zal
nooit veranderen. Als ze me
tegenkomen, dan word ik nog
steeds opgetild en geknuffeld,
alsof ik nog altijd die kleine
meid ben En ik moet zeggen dat
draad weer op te pakken?
„Niet voormij in dit geval. Ikzat
nog maar in de beginfase. Ik
werk ook nooit met veel
technici. Als ik in de studio
bezig ben, zitten daar eigenlijk
alleen Jimmy Jam en ikzelf. Met
hem werk ik al sinds 1986. Hij
produceert dus ook de nieuwe
cd. Met hem heb ik een heel
speciaal contact. Als ik het werk
tijdelijk opzout, kan ik op elk
gewenst moment daarna weer
gewoon verder met Jimmy
Bovendien vormen mijn liedjes
altijd een reflectie van wat er in
mijn leven gebeurt. Als er dus
zoiets speciaals gebeurt zoals
meespelen in een film, kan dat
dus inspiratie opleveren voor
mijn muziek."
Liedjes maken, hoe doet Janet
Jackson dat eigenlijk? Speelt ze
piano of gitaar?
„Toen wij opgroeiden, hebben
we allemaal pianoles gehad.
Toen mijn broers ermee
ophielden, deed ik dat ook
Want ik heb altijd willen doen
wat mijn broers deden. Ik speel
tegenwoordig niet meer van
bladmuziek, alleen op mijn
eigen gehoor en ik speel voor
mezelf als ik liedjes componeer.
Maar soms krijg ik een melodie
in mijn hoofd terwijl ik bij
voorbeeld autorijd. Dus ik heb
altijd mijn taperecorder in de
aanslag. Altijd. Zelfs op mijn
nachtkastje, aangezien ik soms
liedjes droom en dat wil ik
kunnen vasthouden als ik
wakker word. Want als je dat
niet snel genoeg doet, is het
weg."
Janet Jackson zegt dat de
grondslag voor haar muzikaal
gevoel werd gelegd door veel
luisteren naar Marvin Gaye en
Stevie Wonder, maar ook Bach,
Strawinsky, Beethoven. The
Stones en The Beatles. Ze houdt
ook erg van Braziliaanse
muziek: „Gilberto Gil. Dat is
het eerste wat ik 's ochtends
draai als ik koffie ga zetten.
Daar ga ik me lekker bij
voelen."
Pieter van Lierop
The Nutty Professor II is te zien in
Cine City Vlissingen, De Koning
Hulst en Cinemactueel Bergen op
Zoom.
Janet Jackson, het zusje van...
Janet Jackson en Eddie Murphy: ..Wat is humor? Als je jezelf hoort lachen, vind je het blijkbaar leuk."
ik daar totaal geen problemen
mee heb."
Behalve een acteerprestatie
heeft Janet Jackson ook een
nieuw liedje bijgedragen aan
The Nutty Professor: Doesn't
Really Matter. De video werkt
als trailer voor de film.
„Als ik in de film zou zitten,
wilde ik ook graag op de
soundtrack. Ik bood het aan en
voelde me wat ongemakkelijk
omdat het kon lijken of ik me
opdrong Maar ze waren blij met
het idee. En de fans lijken het
eveneens te waarderen. Ik blijf
altijd in open verbinding staan
met mijn aanhang. Ik lees de
brieven en ik houd de chat box
bij. Ik begrijp dat ze het leuk
vinden om me te zien acteren.
De eerste Nutty Professor-film
hadden ze heerlijk gevonden en
de tweede gaan ze ook vast
zien."
„Het maken van zo'n film geeft
een totaal andere kick dan op
een podium staanAls je
optreedt, haal je alle motivatie
uit de response van het publiek.
Het enthousiasme. Ze roepen
voortdurend je naam Dat geeft
een heel directe bevrediging die
je onmiddellijk kunt omzetten
in nieuwe energie, Dat mis je bij
film. Daar krijg je de kick pas
helemaal aan het einde van de
rit. als alle stukjes van de puzzel
op hun plaats zijn gevallen. Ik
geniet ervan als ik dat zie
gebeuren. Maar ik vind het niet
speciaal leuk mezelf daar terug
te zien. Ik heb nooit plezier
ontleend aan kijken naar
mezelf. Zelfs als kind niet. Ben
altijd gegeneerd en bang dat het
me niet zal bevallen. Dat is een
van de dingen die onze ouders
vroeger deden: Je laten kijken
naar opnamen, zodat je kon
leren van je fouten. Ze zeiden
natuurlijk ook wel wat goed was
en het was ook beslist nuttig.
Maar ik vond dat altijd eng. En
dat vind ik nog steeds."
Om in deze film te kunnen
spelen, had Janet Jackson dus
de werkzaamheden aan haar
nieuwe cd gestaakt. Was het
daarna niet moeilijk om de
Lars Von TYiers film Dancer In The Dark
werd voor het eerst in ons land gepre-
senteerd tijdens het Nederlands Film Festi
val Per slot van rekening is het tn Cannes
dubbel bekroonde werkstuk ook een beetje
Nederlands Els Vandevorst was co-pre-
ductrice. er zit geld in van de VPRO. het Ne
derlands Fonds Voor De Film droeg drie ton
subsidie bij en Robby Muller superviseerde
het camerawerk dat zo spraakmakend is ge
bleken
Lars von Trier betwijfelt of zijn ouders
Dancer In The Dark een mooie film zouden
hebben gevonden „Ik kom uit zo n ratio
neel liberaal nest waar emot ies werden ver
drongen en sentiment nog minder op prijs
weid gesteld Breaking The Waves' vonden
ze verschrikkelijk want in die film ging het
ook nog eens over religie Mijn ouders had
den het zinvoller gevonden als ik porno
films zou maken en wellicht ga ik dat nog
doen. Maar zij maken het niet meer moe.
want ze zijn inmiddels gestorven
De nuchtere ontboezeming van de Deense
cineast staat in schril contrast tot Von Triers
in tranen gedrenkte musical over alles opof
ferende moederliefde Dancer In The Dark
werd tijdens hef Festival van Cannes be
kroond met de Gouden Palm En hoofdrol
speelster Björk, die tevens alle muziek had
geschreven, werd onderscheiden met de Ac-
tricoprijs Maar onverdeeld was de waarde
ring geenszins geweest. Speciaal het Angel
saksische deel van de wereldpers had geen
goed woord over voor deze van elke gla mour
gespeende musical die werd opgenomen
met digitale videocamera's, soms 100 tege
lijkertijd
Terwijl in Cannes de verhitte discussies tus
sen voor- en tegenstanders nog in volle gang
waren, had de filmer zich teruggetrokken in
de rust van het luisterrijke Hotel Du Cap in
Antibes. Vanuit een comfortabele badcabi-
ne was de kunstenaar alleszins bereid nader
uit te wijden over zijn film en zijn gerucht
makende ruzies met Björk
„Ik was van plan een musical te maken en
had alleen een simpel idee voor een verhaal
Plotseling bleek dat ik het gefinancierd kon
krijgen en toen ben ik er meteen bovenop
gesprongen Maar ik had nog geen flauwe
notie hoe ik het moest aanpakken Zo ziet
het er ook uit vreemd! Wat ik geprobeerd
heb is een musical maken die volop emotio
neel mocht zijn. Meer dus zoals een opera.
Die hebben meestal eveneens een nogal me
lodramatisch verhaal zonder happy end."
Björk speelt in het Amerika van de jaren
vijftig een fabrieksarbeidster met een grote
liefde voor musicals. De vrouw is bijna
blind maar ze werkt zich uit de naad om geld
opzij te kunnen leggen voor een operatie die
moet verhinderen dat haar zoontje als ge
volg van dezelfde familiekwaal zijn ge
zichtsvermogen verliest. Ze heeft het geld
bijna bij elkaar, als ze wordt ontslagen, be
stolen. van moord beschuldigd en tot de
strop veroordeeld Maar deze dappere moe
der heeft een methode om zelfs de zwaarste
beproevingen dragelijk te maken dan sluit
ze de ogen en vlucht weg in uitbundige
zang- en dansnummers
Von TYier: „Er is geprobeerd de zangnum
mers te verwerken in de handeling. Dus niet
de heleboel stilzetten als er ineens zo nodig
gezongen moet worden en gedanst, maar
bezien of het te integreren valt De teksten
van de liedjes heb ik geschreven in samen
werking met Björks vaste tekstschrijver
Sjon Sigurdsson, een IJslandse surrealist.
Wat me heel leuk lijkt om te zijn: een IJs
landse surrealist. Hoeveel zouden ze er heb
ben? Twee?"
„De hele muzikale invulling is afkomstig
van Björk In hoeverre de stijl zich verhoudt
tot recente stromingen in de popmuziek, dat
is iets ik wat ik niet kan overzien. Björk is er
volledig verantwoordelijk voor geweest
Mijn vertrekpunt was eigenlijk de klassieke
musical en zij had iets in gedachten wat
meer avant-gardistisch was Ergens zouden
we elkaar dan tegenkomen. Nee. een ge
makkelijk proces is dat niet geweest We
hebben er een jaar over gediscussieerd. Ik
heb drie keer met haar gebroken en zij heeft
twee keer met mij gebroken En toen hadden
we eindelijk muziek
Als inspiratiebronnen noemt Von Trier be
roemde Deense regisseurs als Douglas Sirk
en Carl Dreyer, naast Richard Brooks ver
filming van 'In Cold Blood' Maar de meeste
verwantschap heeft Dancer In The Dark
met gewoon Von Triers twee vorige films
'Breaking The Waves' en The Idiots'.
Je mag het een trilogie noemen. Je kunt in- j
derdaad zeggen dat de vrouwen in de»
films eigenlijk hetzelfde personage zijn Ik
had zelf aanvankelijk gedacht dat alle drie
deze films zouden gaan over goedheid.
Maar ik zie ze nu meer als vertellingen over
vrouwen die tot in het extreme trouw blij
ven aan een ideaal dat niet noodzakelijk
met goedheid verband houdt. Het gaat ook
over sterke karakters. Dat is wellicht nog
belangrijker dan hun onschuld."
Bij ilii1 problemen die Biörk en ik met el
kaar hebben gehad, kan ik toch niet zwaar
genoeg beklemtonen dat wat zij aan deze
film heeft toegevoegd door mij is ervaren als
een immens geschenk. We hebben het samen I
afschuwelijk gehad en ik weet niet wie daar
het meest onder heeft geleden „Ik heb geen
hekel aan Björk Ik geloof zelfs dat in een si
tuatie waar wij geen macht over elkaar zou
den hebben, we op elkaar gesteld zouden
kunnen raken. Ik zou zelfs naar haar durven
toegaan en zeggen dat ik haar ondanks alles
erg mag. Als ik maar zeker zou weten dat j
niet ergens een geladen pistool bij zich had.'
Pieter van Lierop
Dancer In The Dark vanaf 26okt in de bioscoop
vrijdag 6 oktober 2000