De wegen zijn niet meer toereikend rnr^ Alles moet om Zeeland draaien Overal is het anders Katoen Natie verkoopt oplossingen PZC Beurs agenda Initial VAREL zeeland 23 Vervoer ondergronds, via lucht en water heeft de toekomst Contacta 2000 over bereikbaar Zeeland fa\Umsr.& donderdag 5 oktober 2000 In de Goese Zeelandhal len wordt van dinsdag 10 tot en met donderdag 12 oktober de bedrijven- contact beurs Contacta 2000 gehouden. Thema is dit jaar 'Bereikbaar Zee land'. Op de beurs vloer en tijdens een seminar van het Platform Logistiek Zeeland en de Kamer van Koophandel Zeeland wordt de logistieke func tie van de provincie in de Kijn-Scheidedelta be licht. De beurs schenkt aan dacht aan de ontwikke lingen van de YVester- scheldetunnel en de Westerschelde Container Terminal en gevolgen als aangepaste spoorwegen, een tunnel onder het Ka naal Gent-Terneuzen bij Sluiskil, distributiecen tra en nieuwe infrastruc turen rond het Sloegebied en de Axelse Vlakte. Het seminar van de Ka mer van Koophandel Zeeland. Trefpunt Zake lijk Zeeland, is traditio neel de opmaat voor de Zeeuwse bedrijvencon- tactbeurs Contacta 2000. In hotel Goes zwengelen dinsdag 10 oktober tussen 14.45 uur 18.30 uur hoofdrolspelers uit indu strie en beleidsvorming de discussie over de logistie ke functie van de provin cie in de Rijn-Schelde Delta aan. Hoogleraar lo gistiek van de KMA Breda en de KUB Tilburg annex adjunctdirecteur van Ne derland Distributieland A. J. M. Vermunt praat over het onderscheidend vermogen van bedrijven in de deltaregio van de Be nelux. Commercieel di recteur Peter Vierstraete van Groep Katoen Natie Antwerpen spreekt over de eisen die verladers aan logistieke dienstverleners stellen en over de rol van de binnenvaart in de delta. Nico Schoonen, ad viseur in transport en lo gistiek schetst de markt- tendenzen die bepalend worden voor Zeeuwse be drijven. Om 18.00 uur gaan de Zcelandhallen in Goes open. Burgemeester D. van der Zaag van Goes en gedeputeerde D J P. Bruinooge (economie) lui den de beurs om 19.00 uur in vanuit het paviljoen van Zeeland Seaports in hal 2. Het open huis op de eerste beursdag komt voor rekening van de Mid delburgse presentatie van gemeente en bedrijfsleven om 20.30 uur in de tweede hal. De ontvangst wordt vanaf 22.00 uur, slui tingsuur van de beurs, voortgezet op 'plein Rei- merswaal', als vanouds op de kop van hal één Woensdag 11 oktober ïsde beurs open tussen 14.00 en 22 uur. Om 19.00 uur is er Happy Hour in het Zeeuws-Vlaams pavil joen dat traditiegetrouw de andere kopse kant van de eerste hal bezet Om 22 .00 uur houdt het Goese paviljoen, tussen de door gangen naar de tweede hal. ontvangst. Zeeuws- Vlaanderen tracteert nog maals tussen 19 00 en 20.00 uur op de laatste beursdag. donderdag 12 oktober, die om 14.00 uur begint Contacta 2000 komt die dag om 22.00 uur tot een einde. door Claudia Sondervan Bovengronds raakt het vol. Hoe kwetsbaar en overbe last het wegtransport is. illu streert als nooit tevoren de nazomer van 2000. Olie- en mo nopoliepolitiek jagen de brand stofprijzen omhoog waardoor de tussen rijtijdenbesluit, files. Kokse kwartjes, tolpoorten en magere marges gemangelde chauffeurs wegen en havens dichtgooien en trafieken overal knarsend tot stilstand komen. De Zeeuwse wegen zijn conges- tievrij, maar dat houdt op zodra het zo waardevolle achterland bereikt wordt. Over alternatieven voor het wegtransport is al veel nage dacht Een aantal zal altijd een utopie blijven, een deel is reeds praktijk en een aantal ideeén zal in de toekomst werkelijkheid worden Containertreinen die onzichtbaar van terminals ver trekken en die pas bovengronds opduiken op het punt waar de inhoud nodig is of verder ver deeld wordt voor transport. Grote luchtschepen die honder den tonnen goederen vervoeren maar niets dan een langzaam voorttrekkende schaduw in het landschap achterlaten Geen tankautos met gevaarlijke stof fen op provinciale wegen maar voortdurend gecontroleerde doorvoer in ondergrondse pijp leidingen. Pakketpost binnen een paar uur in Europa bezorgd per vliegtuigen razendsnel inde hovercraft naar Antwerpen Rust en ruimte in het landschap, vrijheid van beweging op de we gen Opstoppingsvnj. snel. om- gevingsvriendelijk. veilig en goedkoop vervoer van alles wat maatschappij en economie draaiende houdt. De druk van de wegvervoersec tor is voor een overheid aanlei ding om alternatieve vervoers systemen te stimuleren, maar minister Netelenbos houdt veel vuldig de boot af. Zeppelins, containertunnels. het verstoort de Nederlandse huishouding dermate en is zo duur dat de overheid er zelf nog liever niet aan begint Laat dat maar aan bedrijven over, vindt Netelen- Bednjven en regionale overhe den zagen echter graag een ac tievere rijksoverheid. Niet in de laatste plaats bij transportal ternatieven onder de grond. Grote industrieën transporte ren al jaren grondstoffen en pro ducten door buisleidingen. Steeds heviger komt de nood zaak boven om al die individue le pijpen en netwerken te bundelen tot een geordende in frastructuur om nieuwe aan sluitingen mogelijk te maken <>n de structuur ondergronds veilig en beheersbaar te maken. De Nederlandse bodem wordt doorsneden door grote 'aders', kleinere 'stroken' en de aftak kingen daar weer van. 'straten' (in het jargon), waarin vele buisleidingen geconcentreerd zijn. Maar daar rondom zijn vele losse leidingen aangelegd Dat kan doordat de Nederlandse re gelgeving rond buisaanleg ach terloopt en verre van gestroom lijnd is. Zooitje Gedeputeerde ruimtelijke orde ning J C. Van Zwieten noemt het 'een zooitje' onder de Zeeuwse grond Zeeland nam als eerste provincie in Neder land het initiatief om een mo dernisering van de bestaande, achterhaalde regelgeving te weeg te brengen met de integra le beleidsnota buisleidingen. die nu het finale stadium na dert. Een bundeling van leidingen op cruciale punter, in de provincie, in exploitatie bij beheerders, en instrumenten voor de overhe den om bedrijven te dwingen van die voorzieningen gebruik te maken daar opteert de pro vincie Zeeland voor In de Zeeuwse grond liggen buizen bundels door de hals van Beve land naar de ader Rotterdam- Antwerpen met een aftakking naar het Sloe. ..Er is door het Schelde-Rijnkanaal daarvoor een leidingtunnel aangelegd, maar ook daar wordt niet even consequent mee omgegaan. Een bedrijf kan zeggen: daar moet ik voor betalen, terwijl ik met mo- dere technologie beter een eind je verder een buis onder het ka naal kan schieten. Zo wordt een strook steeds breder en is de Het Poolse fosfuatschip Ziemia Gniezniansky lost zijn lading in de Terneuzense haven. foto Peter Nicolai door Jasper van der Bliek Filevrije wegen, brede, diepe vaar geulen en alle ruimte om uit te brei den. Het zijn de voordelen die de havens van V'lissingen en Terneuzen, gebun deld in Zeeland Seaports, uitspelen om nieuwe bedrijvigheid naar Zeeland te lokken. De twee havens zijn de belang rijkste troeven in het provinciale Actie plan Goederenvervoer, waarin Zeeland als spin in een Euopees transport web wordt afgeschilderd. In de verwezenlij king van dat plan spelen grote Zeeuwse logistieke ondernemingen een belang rijke rol. Volgens het concept moet Zeeland de draaischijf van het internationale goe derentransport in Noord-West-Eumpa worden De havens dienen steeds meer gebruikt te worden als overslagpunt en basis voor grote ondernemingen, een belangrijke plaats voor het hele Euro pese goederentransport Om het plan te doen slagen moeten eerst nog de nodige logistieke verbeteringen worden door gevoerd. Daarin zijn ondernemingen als Verbrugge Terminals in Térneuzen van groot belang Het overslagbedrijf is één van de grootste logistieke firma's in de provincie Daarnaast heeft zuster onderneming Verbrugge Transport een vloot van 550 trucks, die in heel Europa goederen afleveren ..Zeeland heeft ze ker het potentieel om die logistieke draaischijf te worden", oordeelt alge meen directeur M Verbrugge „De na tuurlijke voordelen als het diepe vaar water. en goede verbinding naar het achterland zijn ons sterkste punt Hoe goed de natuurlijke voordelen ook zijn, er moet aan de infrastructuur nog een hoop gebeuren, eer Vlissingen en Terneuzen zich kunnen ontwikkelen tot internationale havens van het kali ber Antwerpen Aan verbetering van bekende knelpunten als de Zeeuws- Vlaamse (Mist-westverbinding, de spoorlijn Axel-Zelzate, en de brug bij Sluiskil wordt gewerkt Maar dan nog kan er veel beter, vindt ook Verbrugge, „We maken in Zeeland nog te weinig gebruik van de binnenvaart, terwijl er genoeg mogelijkheden voor zijn. Het is een heel goed alternatief voor de weg, een sector waar zeker in Zeeuws - Vlaanderen nogal wat op aan te merken is." Een ander punt is dat Zeeland wel iswaar nauwelijks files kent. maar dat in de nchting van Antwerpen en Rot terdam wél alles vast staat „En juist daarom zijn andere vormen van trans port, zoals de binnenvaart, zo belang rijk". zegt Verbrugge ..Het klinkt misschien gek, maar als logistieke dienstverleners proberen wij wegver voer juist te vermijden, en groei over spoor, en water te stimuleren Over drie jaar is de goederenspoorlijn naar Ant werpen klaar, wat de weg ook weer ont last." Personeel Tbch blijven de files net buiten Zeeland een probleem, ook vtM>r de directeur van het overslagbedrijf „Dus moeten we heel veel met mensen werken die hier wonen, en de tijd dat er personeel genoeg was is wel voorbij Dat is een probleem, want Randstedelingen aan trekken gaat moeizaam Die zijn vaak heel schuw als ze naar Zeeuws-Vlaan- deren moeten verhuizen Zodra ze hier wonen is de ervaring trouwens dat ze nooit meer weg willen Ondanks de nadelen van de locatie voorspelt Verbrugge vooral voor de Vlissingse haven een grote groei „Er is genoeg ruimte om te groeienzeker door de geplande nieuwe contamerterminal in Vlissingen-Oost Wij breiden daar bijvoorbeeld uit met bosproducten. on ze grootste inkomstenbron Ook in Tér- neuzen is nog genoeg ruimte voor grote ondernemingen om hun activiteiten verder uit te bouwen Wat tegen Zeeland werkt is het imago van plattelandsprovincie. Want hoe en thousiast de provincie en Zeeland Sea ports ook over de toekomst zijn, de rijksoverheid denkt er een stuk genu anceerder over. Voor verbetering van de Zeeuwse infrastructuur is nauwelijks geld beschikbaar Buiten de Wester- scheldetunnel gaat alles naar de Rand stad „Dat is ontzettend teleurstel lend'. vindt Verbrugge Zeeland heeft natuurlijk maar 350.000 inwoners en dat is op 15 miljoen natuurlijk niets Heel jammer, maar ik ben desondanks bijzonder positief over de toekomstige ontwikkelingen in de havens en de lo gistiek Het is ook niet de bedoeling dat Zeeland explosief gaat groeien We moeten geen Rijnmond worden." door Marcel Modde Met tien vestigingen in Euro pa en nog eens vijf join- ventures binnen en huiten het continent, mag het Zierikzeese Zeelandia beslist tot de catego rie exportbedrijven worden ge rekend. De honderd jaar oude onderneming is in niet minder dnn zesenzestig landen verte genwoordigd. Een goede logis tieke organisatie loopt daarmee als een soort levensader dwars door het concern, stelt office manager export Hans Blom. Waar ter wereld je ook bent, overal lijken de felgele bedrijfs wagens met het Zeelandia-logo te rijden In de meeste landen is het vervoer uitbesteed. Via de logistiek dienstverlener die de klanten van de Nederlandse marktleider m bakkerijgrond stoffen bedient vanuit zijn cen trale magazijn (een vorm die (Advertentie) I Initial Varel Security bv VESTIGING GOES Livingstoneweg 42. 4462 GL Goes Open degen q? 10. U Ci 12 oktober a.s. Cram opeungatijdm zijn gailjk mn dia van Coxacta i iNeiStrw» r ondtmcui volgens Blom steeds vaker op gang doet), of verzorgd door de nevenvestigingen zelf „Iedere vestiging is verant woordelijk voor z'n eigen distri butie. Dat gaat dat als volgt ct wordt een order ingestuurd en die wordt ingebracht in de pro ductieplanning Het product wordt gemaakt en gaat vervol gens naar hel distnbutieccn- t rum, waarna de desbetreffende klant wordt ingelicht dat hij zijn bestelling kan komen la den In principe kunnen wij een bestelling zo de volgende dag le veren." Grossiers De wijze van transport varieert volgens Blom sterk per land en klant ..Frankrijk is een typisch distnbutiegbied Daar loopt al les via gn>ssiers. Terwijl als je naar Belgiè kijkt, dat landje la zo klein, daar gaat alles vanuit een centraal magazijn naar de bakkers. Ook in Duitsland en Finland werken we zo. maa| dan via een logistiek dienstver lener Het hangt van het land zelf af wat voor ons voordeliger is In die zin kun je nooit vol staan met het eenvoudigweg ko piëren van logistieke systemen. Kijk je naar Polen, om een voor beeld te noemen, dat land kent z'n eigen specifieke problemen. Dus kun je het transport daar in onze optiek beter overlaten aan de lokale manager Die weet daar veel beter mee om te gaan dan wij vanuit Zienkzee Hoewel Zeelandia al voor de Tweede Wereldoorlog - zij het in beperkte mate - aan export deed. is die tak pas vanaf 1973 daudw. rkelijk van betekenis geworden voorde onderneming, stelt Blom ..Rond die tijd is het wat professioneler opgezet Het meeste vervoer van de Zie- fikzeeae bakkerijgrondstoffen verloopt via het wegtransport Alleen al in Nederland heeft het bedrijf 28 vrachtwagens m be weging De klanten in Italië geven uit kostenoverwegingen Vrachtwagen» van Zeelandia bij de fabriek en distributiecentrum in Zierikzee. foto Janna Woltarbaak de voorkeur aan railtransport Blom verwacht in die zin een be langrijke impuls van de Betu welijn onder meer voor de logistieke verbinding met Zwit serland. Luchtvrachten beho ren vooralsnog tot de uitzonde ringen Van die mogelijkheid wordt vrijwel alleen gebruik ge maakt indien het om een spoed- order gaat naar gebieden als Ja pan. De meeste landen buiten Europa, bedient Zeelandia vooral met containerschepen. Dat geldt ook voor Engeland en Ierland. I>e Kanaaltunnel Is geen optie. Blom „Veel te duur en veel te veel rompslomp pol Uil tunnel niet rendabel Een tweede concentratieplek van buizen ligt in Zeeuws-Vlaande ren naar de Belgische grens Maar ook daar rommelt het. /egt Van Zwieten „Er moeten daar vele buizen herlegd wor den om de aanleg van het slibde- <t m de Koegors polder moge- ijk te maken, wat de kosten onvoorstelbaar omhoog jaagt Doel is de buizen te concentre ren langs de Tractaatweg in een noord-zuid-strook. Gasdam Nog een knelpunt ligt bij de buisleidingen van Zeeuws- Vlaanderen naar Antwerpen- Noord ..Die lopen door de Gas dam en die is vol Wij willen met de Belgische collega fe gaan pra ten over een nieuw tracé onder de Westerschelde door." Binnen tien jaar moet ook de twee jaar geleden op kosten afgesprongen leidingtunnel onder de Wester schelde van Delta Nutsbedrij ven weer op tafel, stelt Van Zwieten. Bovengronds komen alternatie ven niet echt van de grond Ho vercraft Services in s-Heeren- hoek exploiteert sinds ruim tien jaar een hovercraft in de Zeeuwse delta Directeur J. Hoondert ziet ruime exploita tiemogelijkheden voor de ho vercraft in de Zeeuwse wateren ..Je hebt geen tegenwerking van stromingen of ondiepten in het water, hij kan overal aanlanden en is met zijn top van zeventig kilometer per uur snel Maar een echte logistieke rol voor de vaartuigen, omstreden vanwege de geluidssterkte van de moto ren. is in het huidige Zeeuws kli maat niet weggelegd Vracht, afgezien van een onderdeel of pakje, heeft in de exploitatie geen betekenis. Regelmatig vaart de hovercraft met monteurs naar de onbemande radartoren in de Westerschelde bij Bath Rijks waterstaat gebruikt hem voor wateronderzoek en inspectie van de immer schuivende Wes- terscheldebodem. Delta Nuts bedrijven en aannemers gebrui ken hem om mensen snel op moeilijke plaatsen te krijgen en de hovercraft vervult nogal eens de rol van veiligheidsvaartuig. Zeeland Seaports schakelt de hovercraftservice bij tijden wij le in als taxi „En het geeft nu- tuurlijk exclusiviteit als je be zoekers wat wil laten zien", vindt Hoondert „De hovercraft komt daar waar geen ander vaartuig kan komen En als hij zoals laatst iemand met een her senbloeding van een zandplaat kan redden, hoor je niemand over de geluidsoverlast en mi lieuverstoring." Vrachtvervoer maakt voor de bedrijven op Vliegveld Midden- Zeeland tien procent uit van het totale vervoer T\issen de passa giers gaan incidenteel pakket ten. onderdelen en medicijnen zendingen mee naar Engeland. Duitsland. Belgie en Neder landsesteden ..Deze ontwikke ling is nu ruim twee jaar aan de gang en ik zie daar meer moge lijkheden in", zegt vliegvelddi- recteurB van Dam Twee van de grotere bedrijven op het veld. Vliegwerk Holland en Transal. verzorgen de %'rachtzendingen Omvangrij ker vrachtvervoer blijft gehin derd door de l>eperkingen die een start- en landingsbaan van gras met zich meebrengt, hoe wel een luchtkoenersdienst er volgens Van Dam zeker kans van slagen zou hebben ..Als bij voorbeeld TNT. de koenersaf- dehng van PTT Post. er bijvoor beeld interesse in heeft, heeft het veld daar de faciliteiten voor" De hoop van de directeur is ge vestigd op de Duitse ontwikke ling van de Cargolifter, de grote zeppelin die bij mammoettrans porten van en naar de Zeeuwse havens een spectaculaire rol kan krijgen. NV Haven van Vlis singen is zeer geïnteresseerd in de status van VI issingen als zep- pelin-haven ..Het wachten is op het operationeel worden van de Cargolifter. Dat kan nog een drie. vier jaar duren. "Het vlieg veld zou voor de zeppelin een parkeerruimte, brandstofvoor- zienining en ravitaillering kun nen bieden naast verdere dienstverlening die het lucht schip nodig heeft Het heeft iets utopisch, zo'n mammoetluchtschip boven Zeeland, geeft Van Dam toe „De Nederlandse overheid heeft sterk de houding van 'eerst zien en dan geloven Maar het komt absoluut op ons af." door Wout Baroman Vroeger »a* het simpel en overzichtelijk. Katoen Na tie in Antwerpen was een ha ven- en logistiek bedrijf dat goederen ontving, opsloeg en transporteerde. Die ontvangst werd eind jaren zeventig aan anderen overgelaten en \anaf dat moment ging alle aandacht uit naar opslag en transport. Halverwege de jaren tachtig ontwikkelde Katoen Natie zich tot een stuwadoorsbednjf. maar ook dat is alweer veran derd Topman Fernand Huts omschrijft het wereldwijd ope rerende concern nu als 'een ingemeursbedrijf voor hoog technologische service aan de industrie' En dat is heel wat minder simpel. Katoen Natie presenteert zich nu bij de klant met een totaal pakket aan hoogwaardige dienstverlening; het havenbe drijfvan weleer zoekt als 'inge meursbedrijf' antwoord op alle vragen van de industrie Vol gens Huts verschilt de aanpak volledig van die van de traditio nele logistieke bedrijven ..Eris geen enkel onderdeel van het productieproces waar wij niet <>p de «-en of andere manier bij betrokken zijn Of het gaat om poeders auto's of iets anders, dat speelt geen rol We moeten een enorme technologie in huls hebben om op de site van de fa briek installaties te bouwen voor het verwerken van fijnche- micalien. de pre-assemblage van auto-onderdelen, de opslag in silo's en de verpakking van goederen En we gaan nu nog een stap verder we brengen het product tot in de machines van de procesindustrie." Braakmanpolder Een dergelijke rol ziet commer cieel directeur Peter Vierstraete ook voor Katoen Natie wegge legd in het logistiek park in de Braakmanpolder achter de Zee land Container Terminal in Terneuzen Opslag in silo's en loodsen, het verwerken van pro ducten en het verpakken ervan vormen een belangrijk onder deel van de goederenbehande ling Vierstraete spreekt van 'een uniek logistiek concept' „lp het geval van de Braakman- terminal hebben we ingespeeld op de duidelijk geformuleerde wensen van Dow Benelux Té weten, alternatieven voor weg vervoer. zoals spoor en water Dow beseft terdege dat je niet te pasen te onpas vrachtwagens de weg op kunt sturen Het is on economisch en zet het milieu onder druk Wij bieden met die terminal legio alternatieven, al moet de klant daar wel even aan wennen Voor Dow. maar ook voor de rederijen. de scheepsagenten en wegtrans- rteurs is het even omschake- len Dow is in de beginfase goed voor een aanbod van een kleine 10 000 containers Katoen Na tie verwacht nog voor het eind van het jaar een tweede klant (een rederij) binnen te halen, die zorgt voor een verdubbeling van het aantal te behandelen con tainers De topcapaciteit van de terminal wordt pas over een aantal jaren bereikt 150 000 containers Prima locatie Vierstraete is vol lof over Tér- neuzen als nieuwe vestigings- fdaats van Katoen Natie „De oca tie is ronduit schitterend Er is voldoende grond voor uit breiding beschikbaar aan diep vaarwater midden in de groot ste as voor maritiem vervoer In Europa Antwerpen. Rotter dam. Zoebrugge Met een tunnel voor de ontsluiting naar het noorden en een enorm achter land aan de zuidzijde, dat ge makkelijk over water, de wegen via het spoor is te bereiken De terminal aan de Braakmanha ven moet uitgroeien tot een be langrijke internationale draaischijf voor zowel de bin nenvaart- als shortseatrafie ken „Vergis je niet Katoen Natie is Internationaal een grote speler op de markt Een speler met een duidelijk herkenbaar gezicht We werken wereldwijd met lo kale business-units, die redelijk zelfstandig opereren De lijnen binnen ons concern zijn kort. Wie een idee heeft, stapt bij de directeur binnen Zo gaan we ook te werk met onze Klanten Onze dienstverlening wordt op maat geleverd En daarin gaan ye ver. heel ver.m

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 23