De wegen zijn niet meer toereikend
rnr^
Alles moet om Zeeland draaien
Overal is het anders
Katoen Natie
verkoopt
oplossingen
PZC
Beurs
agenda
Initial VAREL
zeeland
23
Vervoer ondergronds, via lucht en water heeft de toekomst
Contacta
2000 over
bereikbaar
Zeeland
fa\Umsr.&
donderdag 5 oktober 2000
In de Goese Zeelandhal
len wordt van dinsdag
10 tot en met donderdag
12 oktober de bedrijven-
contact beurs Contacta
2000 gehouden. Thema is
dit jaar 'Bereikbaar Zee
land'. Op de beurs vloer en
tijdens een seminar van
het Platform Logistiek
Zeeland en de Kamer van
Koophandel Zeeland
wordt de logistieke func
tie van de provincie in de
Kijn-Scheidedelta be
licht.
De beurs schenkt aan
dacht aan de ontwikke
lingen van de YVester-
scheldetunnel en de
Westerschelde Container
Terminal en gevolgen als
aangepaste spoorwegen,
een tunnel onder het Ka
naal Gent-Terneuzen bij
Sluiskil, distributiecen
tra en nieuwe infrastruc
turen rond het Sloegebied
en de Axelse Vlakte.
Het seminar van de Ka
mer van Koophandel
Zeeland. Trefpunt Zake
lijk Zeeland, is traditio
neel de opmaat voor de
Zeeuwse bedrijvencon-
tactbeurs Contacta 2000.
In hotel Goes zwengelen
dinsdag 10 oktober tussen
14.45 uur 18.30 uur
hoofdrolspelers uit indu
strie en beleidsvorming de
discussie over de logistie
ke functie van de provin
cie in de Rijn-Schelde
Delta aan. Hoogleraar lo
gistiek van de KMA Breda
en de KUB Tilburg annex
adjunctdirecteur van Ne
derland Distributieland
A. J. M. Vermunt praat
over het onderscheidend
vermogen van bedrijven
in de deltaregio van de Be
nelux. Commercieel di
recteur Peter Vierstraete
van Groep Katoen Natie
Antwerpen spreekt over
de eisen die verladers aan
logistieke dienstverleners
stellen en over de rol van
de binnenvaart in de
delta. Nico Schoonen, ad
viseur in transport en lo
gistiek schetst de markt-
tendenzen die bepalend
worden voor Zeeuwse be
drijven. Om 18.00 uur
gaan de Zcelandhallen in
Goes open. Burgemeester
D. van der Zaag van Goes
en gedeputeerde D J P.
Bruinooge (economie) lui
den de beurs om 19.00 uur
in vanuit het paviljoen
van Zeeland Seaports in
hal 2. Het open huis op de
eerste beursdag komt
voor rekening van de Mid
delburgse presentatie van
gemeente en bedrijfsleven
om 20.30 uur in de tweede
hal. De ontvangst wordt
vanaf 22.00 uur, slui
tingsuur van de beurs,
voortgezet op 'plein Rei-
merswaal', als vanouds op
de kop van hal één
Woensdag 11 oktober ïsde
beurs open tussen 14.00 en
22 uur. Om 19.00 uur is er
Happy Hour in het
Zeeuws-Vlaams pavil
joen dat traditiegetrouw
de andere kopse kant van
de eerste hal bezet Om
22 .00 uur houdt het Goese
paviljoen, tussen de door
gangen naar de tweede
hal. ontvangst. Zeeuws-
Vlaanderen tracteert nog
maals tussen 19 00 en
20.00 uur op de laatste
beursdag. donderdag 12
oktober, die om 14.00 uur
begint Contacta 2000
komt die dag om 22.00 uur
tot een einde.
door Claudia Sondervan
Bovengronds raakt het vol.
Hoe kwetsbaar en overbe
last het wegtransport is. illu
streert als nooit tevoren de
nazomer van 2000. Olie- en mo
nopoliepolitiek jagen de brand
stofprijzen omhoog waardoor
de tussen rijtijdenbesluit, files.
Kokse kwartjes, tolpoorten en
magere marges gemangelde
chauffeurs wegen en havens
dichtgooien en trafieken overal
knarsend tot stilstand komen.
De Zeeuwse wegen zijn conges-
tievrij, maar dat houdt op zodra
het zo waardevolle achterland
bereikt wordt.
Over alternatieven voor het
wegtransport is al veel nage
dacht Een aantal zal altijd een
utopie blijven, een deel is reeds
praktijk en een aantal ideeén zal
in de toekomst werkelijkheid
worden Containertreinen die
onzichtbaar van terminals ver
trekken en die pas bovengronds
opduiken op het punt waar de
inhoud nodig is of verder ver
deeld wordt voor transport.
Grote luchtschepen die honder
den tonnen goederen vervoeren
maar niets dan een langzaam
voorttrekkende schaduw in het
landschap achterlaten Geen
tankautos met gevaarlijke stof
fen op provinciale wegen maar
voortdurend gecontroleerde
doorvoer in ondergrondse pijp
leidingen. Pakketpost binnen
een paar uur in Europa bezorgd
per vliegtuigen razendsnel inde
hovercraft naar Antwerpen
Rust en ruimte in het landschap,
vrijheid van beweging op de we
gen Opstoppingsvnj. snel. om-
gevingsvriendelijk. veilig en
goedkoop vervoer van alles wat
maatschappij en economie
draaiende houdt.
De druk van de wegvervoersec
tor is voor een overheid aanlei
ding om alternatieve vervoers
systemen te stimuleren, maar
minister Netelenbos houdt veel
vuldig de boot af. Zeppelins,
containertunnels. het verstoort
de Nederlandse huishouding
dermate en is zo duur dat de
overheid er zelf nog liever niet
aan begint Laat dat maar aan
bedrijven over, vindt Netelen-
Bednjven en regionale overhe
den zagen echter graag een ac
tievere rijksoverheid. Niet in de
laatste plaats bij transportal
ternatieven onder de grond.
Grote industrieën transporte
ren al jaren grondstoffen en pro
ducten door buisleidingen.
Steeds heviger komt de nood
zaak boven om al die individue
le pijpen en netwerken te
bundelen tot een geordende in
frastructuur om nieuwe aan
sluitingen mogelijk te maken <>n
de structuur ondergronds veilig
en beheersbaar te maken. De
Nederlandse bodem wordt
doorsneden door grote 'aders',
kleinere 'stroken' en de aftak
kingen daar weer van. 'straten'
(in het jargon), waarin vele
buisleidingen geconcentreerd
zijn. Maar daar rondom zijn vele
losse leidingen aangelegd Dat
kan doordat de Nederlandse re
gelgeving rond buisaanleg ach
terloopt en verre van gestroom
lijnd is.
Zooitje
Gedeputeerde ruimtelijke orde
ning J C. Van Zwieten noemt
het 'een zooitje' onder de
Zeeuwse grond Zeeland nam
als eerste provincie in Neder
land het initiatief om een mo
dernisering van de bestaande,
achterhaalde regelgeving te
weeg te brengen met de integra
le beleidsnota buisleidingen.
die nu het finale stadium na
dert.
Een bundeling van leidingen op
cruciale punter, in de provincie,
in exploitatie bij beheerders, en
instrumenten voor de overhe
den om bedrijven te dwingen
van die voorzieningen gebruik
te maken daar opteert de pro
vincie Zeeland voor In de
Zeeuwse grond liggen buizen
bundels door de hals van Beve
land naar de ader Rotterdam-
Antwerpen met een aftakking
naar het Sloe. ..Er is door het
Schelde-Rijnkanaal daarvoor
een leidingtunnel aangelegd,
maar ook daar wordt niet even
consequent mee omgegaan. Een
bedrijf kan zeggen: daar moet ik
voor betalen, terwijl ik met mo-
dere technologie beter een eind
je verder een buis onder het ka
naal kan schieten. Zo wordt een
strook steeds breder en is de
Het Poolse fosfuatschip Ziemia Gniezniansky lost zijn lading in de Terneuzense haven.
foto Peter Nicolai
door Jasper van der Bliek
Filevrije wegen, brede, diepe vaar
geulen en alle ruimte om uit te brei
den. Het zijn de voordelen die de havens
van V'lissingen en Terneuzen, gebun
deld in Zeeland Seaports, uitspelen om
nieuwe bedrijvigheid naar Zeeland te
lokken. De twee havens zijn de belang
rijkste troeven in het provinciale Actie
plan Goederenvervoer, waarin Zeeland
als spin in een Euopees transport web
wordt afgeschilderd. In de verwezenlij
king van dat plan spelen grote Zeeuwse
logistieke ondernemingen een belang
rijke rol.
Volgens het concept moet Zeeland de
draaischijf van het internationale goe
derentransport in Noord-West-Eumpa
worden De havens dienen steeds meer
gebruikt te worden als overslagpunt en
basis voor grote ondernemingen, een
belangrijke plaats voor het hele Euro
pese goederentransport Om het plan te
doen slagen moeten eerst nog de nodige
logistieke verbeteringen worden door
gevoerd. Daarin zijn ondernemingen
als Verbrugge Terminals in Térneuzen
van groot belang Het overslagbedrijf is
één van de grootste logistieke firma's in
de provincie Daarnaast heeft zuster
onderneming Verbrugge Transport een
vloot van 550 trucks, die in heel Europa
goederen afleveren ..Zeeland heeft ze
ker het potentieel om die logistieke
draaischijf te worden", oordeelt alge
meen directeur M Verbrugge „De na
tuurlijke voordelen als het diepe vaar
water. en goede verbinding naar het
achterland zijn ons sterkste punt
Hoe goed de natuurlijke voordelen ook
zijn, er moet aan de infrastructuur nog
een hoop gebeuren, eer Vlissingen en
Terneuzen zich kunnen ontwikkelen
tot internationale havens van het kali
ber Antwerpen Aan verbetering van
bekende knelpunten als de Zeeuws-
Vlaamse (Mist-westverbinding, de
spoorlijn Axel-Zelzate, en de brug bij
Sluiskil wordt gewerkt Maar dan nog
kan er veel beter, vindt ook Verbrugge,
„We maken in Zeeland nog te weinig
gebruik van de binnenvaart, terwijl er
genoeg mogelijkheden voor zijn. Het is
een heel goed alternatief voor de weg,
een sector waar zeker in Zeeuws -
Vlaanderen nogal wat op aan te merken
is." Een ander punt is dat Zeeland wel
iswaar nauwelijks files kent. maar dat
in de nchting van Antwerpen en Rot
terdam wél alles vast staat „En juist
daarom zijn andere vormen van trans
port, zoals de binnenvaart, zo belang
rijk". zegt Verbrugge ..Het klinkt
misschien gek, maar als logistieke
dienstverleners proberen wij wegver
voer juist te vermijden, en groei over
spoor, en water te stimuleren Over drie
jaar is de goederenspoorlijn naar Ant
werpen klaar, wat de weg ook weer ont
last."
Personeel
Tbch blijven de files net buiten Zeeland
een probleem, ook vtM>r de directeur
van het overslagbedrijf „Dus moeten
we heel veel met mensen werken die
hier wonen, en de tijd dat er personeel
genoeg was is wel voorbij Dat is een
probleem, want Randstedelingen aan
trekken gaat moeizaam Die zijn vaak
heel schuw als ze naar Zeeuws-Vlaan-
deren moeten verhuizen Zodra ze hier
wonen is de ervaring trouwens dat ze
nooit meer weg willen
Ondanks de nadelen van de locatie
voorspelt Verbrugge vooral voor de
Vlissingse haven een grote groei „Er is
genoeg ruimte om te groeienzeker door
de geplande nieuwe contamerterminal
in Vlissingen-Oost Wij breiden daar
bijvoorbeeld uit met bosproducten. on
ze grootste inkomstenbron Ook in Tér-
neuzen is nog genoeg ruimte voor grote
ondernemingen om hun activiteiten
verder uit te bouwen
Wat tegen Zeeland werkt is het imago
van plattelandsprovincie. Want hoe en
thousiast de provincie en Zeeland Sea
ports ook over de toekomst zijn, de
rijksoverheid denkt er een stuk genu
anceerder over. Voor verbetering van de
Zeeuwse infrastructuur is nauwelijks
geld beschikbaar Buiten de Wester-
scheldetunnel gaat alles naar de Rand
stad „Dat is ontzettend teleurstel
lend'. vindt Verbrugge Zeeland heeft
natuurlijk maar 350.000 inwoners en
dat is op 15 miljoen natuurlijk niets
Heel jammer, maar ik ben desondanks
bijzonder positief over de toekomstige
ontwikkelingen in de havens en de lo
gistiek Het is ook niet de bedoeling dat
Zeeland explosief gaat groeien We
moeten geen Rijnmond worden."
door Marcel Modde
Met tien vestigingen in Euro
pa en nog eens vijf join-
ventures binnen en huiten het
continent, mag het Zierikzeese
Zeelandia beslist tot de catego
rie exportbedrijven worden ge
rekend. De honderd jaar oude
onderneming is in niet minder
dnn zesenzestig landen verte
genwoordigd. Een goede logis
tieke organisatie loopt daarmee
als een soort levensader dwars
door het concern, stelt office
manager export Hans Blom.
Waar ter wereld je ook bent,
overal lijken de felgele bedrijfs
wagens met het Zeelandia-logo
te rijden In de meeste landen is
het vervoer uitbesteed. Via de
logistiek dienstverlener die de
klanten van de Nederlandse
marktleider m bakkerijgrond
stoffen bedient vanuit zijn cen
trale magazijn (een vorm die
(Advertentie)
I Initial Varel Security bv
VESTIGING GOES Livingstoneweg 42. 4462 GL Goes
Open degen
q? 10. U Ci 12 oktober a.s.
Cram opeungatijdm zijn gailjk mn dia van Coxacta i
iNeiStrw» r ondtmcui
volgens Blom steeds vaker op
gang doet), of verzorgd door de
nevenvestigingen zelf
„Iedere vestiging is verant
woordelijk voor z'n eigen distri
butie. Dat gaat dat als volgt ct
wordt een order ingestuurd en
die wordt ingebracht in de pro
ductieplanning Het product
wordt gemaakt en gaat vervol
gens naar hel distnbutieccn-
t rum, waarna de desbetreffende
klant wordt ingelicht dat hij
zijn bestelling kan komen la
den In principe kunnen wij een
bestelling zo de volgende dag le
veren."
Grossiers
De wijze van transport varieert
volgens Blom sterk per land en
klant ..Frankrijk is een typisch
distnbutiegbied Daar loopt al
les via gn>ssiers. Terwijl als je
naar Belgiè kijkt, dat landje la
zo klein, daar gaat alles vanuit
een centraal magazijn naar de
bakkers. Ook in Duitsland en
Finland werken we zo. maa|
dan via een logistiek dienstver
lener Het hangt van het land
zelf af wat voor ons voordeliger
is In die zin kun je nooit vol
staan met het eenvoudigweg ko
piëren van logistieke systemen.
Kijk je naar Polen, om een voor
beeld te noemen, dat land kent
z'n eigen specifieke problemen.
Dus kun je het transport daar in
onze optiek beter overlaten aan
de lokale manager Die weet
daar veel beter mee om te gaan
dan wij vanuit Zienkzee
Hoewel Zeelandia al voor de
Tweede Wereldoorlog - zij het in
beperkte mate - aan export
deed. is die tak pas vanaf 1973
daudw. rkelijk van betekenis
geworden voorde onderneming,
stelt Blom ..Rond die tijd is het
wat professioneler opgezet
Het meeste vervoer van de Zie-
fikzeeae bakkerijgrondstoffen
verloopt via het wegtransport
Alleen al in Nederland heeft het
bedrijf 28 vrachtwagens m be
weging De klanten in Italië
geven uit kostenoverwegingen
Vrachtwagen» van Zeelandia bij de fabriek en distributiecentrum
in Zierikzee. foto Janna Woltarbaak
de voorkeur aan railtransport
Blom verwacht in die zin een be
langrijke impuls van de Betu
welijn onder meer voor de
logistieke verbinding met Zwit
serland. Luchtvrachten beho
ren vooralsnog tot de uitzonde
ringen Van die mogelijkheid
wordt vrijwel alleen gebruik ge
maakt indien het om een spoed-
order gaat naar gebieden als Ja
pan. De meeste landen buiten
Europa, bedient Zeelandia
vooral met containerschepen.
Dat geldt ook voor Engeland en
Ierland. I>e Kanaaltunnel Is
geen optie. Blom „Veel te duur
en veel te veel rompslomp
pol
Uil
tunnel niet rendabel Een
tweede concentratieplek van
buizen ligt in Zeeuws-Vlaande
ren naar de Belgische grens
Maar ook daar rommelt het.
/egt Van Zwieten „Er moeten
daar vele buizen herlegd wor
den om de aanleg van het slibde-
<t m de Koegors polder moge-
ijk te maken, wat de kosten
onvoorstelbaar omhoog jaagt
Doel is de buizen te concentre
ren langs de Tractaatweg in een
noord-zuid-strook.
Gasdam
Nog een knelpunt ligt bij de
buisleidingen van Zeeuws-
Vlaanderen naar Antwerpen-
Noord ..Die lopen door de Gas
dam en die is vol Wij willen met
de Belgische collega fe gaan pra
ten over een nieuw tracé onder
de Westerschelde door." Binnen
tien jaar moet ook de twee jaar
geleden op kosten afgesprongen
leidingtunnel onder de Wester
schelde van Delta Nutsbedrij
ven weer op tafel, stelt Van
Zwieten.
Bovengronds komen alternatie
ven niet echt van de grond Ho
vercraft Services in s-Heeren-
hoek exploiteert sinds ruim tien
jaar een hovercraft in de
Zeeuwse delta Directeur
J. Hoondert ziet ruime exploita
tiemogelijkheden voor de ho
vercraft in de Zeeuwse wateren
..Je hebt geen tegenwerking van
stromingen of ondiepten in het
water, hij kan overal aanlanden
en is met zijn top van zeventig
kilometer per uur snel Maar
een echte logistieke rol voor de
vaartuigen, omstreden vanwege
de geluidssterkte van de moto
ren. is in het huidige Zeeuws kli
maat niet weggelegd Vracht,
afgezien van een onderdeel of
pakje, heeft in de exploitatie
geen betekenis.
Regelmatig vaart de hovercraft
met monteurs naar de
onbemande radartoren in de
Westerschelde bij Bath Rijks
waterstaat gebruikt hem voor
wateronderzoek en inspectie
van de immer schuivende Wes-
terscheldebodem. Delta Nuts
bedrijven en aannemers gebrui
ken hem om mensen snel op
moeilijke plaatsen te krijgen en
de hovercraft vervult nogal eens
de rol van veiligheidsvaartuig.
Zeeland Seaports schakelt de
hovercraftservice bij tijden wij
le in als taxi „En het geeft nu-
tuurlijk exclusiviteit als je be
zoekers wat wil laten zien",
vindt Hoondert „De hovercraft
komt daar waar geen ander
vaartuig kan komen En als hij
zoals laatst iemand met een her
senbloeding van een zandplaat
kan redden, hoor je niemand
over de geluidsoverlast en mi
lieuverstoring."
Vrachtvervoer maakt voor de
bedrijven op Vliegveld Midden-
Zeeland tien procent uit van het
totale vervoer T\issen de passa
giers gaan incidenteel pakket
ten. onderdelen en medicijnen
zendingen mee naar Engeland.
Duitsland. Belgie en Neder
landsesteden ..Deze ontwikke
ling is nu ruim twee jaar aan de
gang en ik zie daar meer moge
lijkheden in", zegt vliegvelddi-
recteurB van Dam
Twee van de grotere bedrijven
op het veld. Vliegwerk Holland
en Transal. verzorgen de
%'rachtzendingen Omvangrij
ker vrachtvervoer blijft gehin
derd door de l>eperkingen die
een start- en landingsbaan van
gras met zich meebrengt, hoe
wel een luchtkoenersdienst er
volgens Van Dam zeker kans
van slagen zou hebben ..Als bij
voorbeeld TNT. de koenersaf-
dehng van PTT Post. er bijvoor
beeld interesse in heeft, heeft
het veld daar de faciliteiten
voor"
De hoop van de directeur is ge
vestigd op de Duitse ontwikke
ling van de Cargolifter, de grote
zeppelin die bij mammoettrans
porten van en naar de Zeeuwse
havens een spectaculaire rol
kan krijgen. NV Haven van Vlis
singen is zeer geïnteresseerd in
de status van VI issingen als zep-
pelin-haven ..Het wachten is op
het operationeel worden van de
Cargolifter. Dat kan nog een
drie. vier jaar duren. "Het vlieg
veld zou voor de zeppelin een
parkeerruimte, brandstofvoor-
zienining en ravitaillering kun
nen bieden naast verdere
dienstverlening die het lucht
schip nodig heeft
Het heeft iets utopisch, zo'n
mammoetluchtschip boven
Zeeland, geeft Van Dam toe
„De Nederlandse overheid heeft
sterk de houding van 'eerst zien
en dan geloven Maar het komt
absoluut op ons af."
door Wout Baroman
Vroeger »a* het simpel en
overzichtelijk. Katoen Na
tie in Antwerpen was een ha
ven- en logistiek bedrijf dat
goederen ontving, opsloeg en
transporteerde. Die ontvangst
werd eind jaren zeventig aan
anderen overgelaten en \anaf
dat moment ging alle aandacht
uit naar opslag en transport.
Halverwege de jaren tachtig
ontwikkelde Katoen Natie zich
tot een stuwadoorsbednjf.
maar ook dat is alweer veran
derd Topman Fernand Huts
omschrijft het wereldwijd ope
rerende concern nu als 'een
ingemeursbedrijf voor hoog
technologische service aan de
industrie' En dat is heel wat
minder simpel.
Katoen Natie presenteert zich
nu bij de klant met een totaal
pakket aan hoogwaardige
dienstverlening; het havenbe
drijfvan weleer zoekt als 'inge
meursbedrijf' antwoord op alle
vragen van de industrie Vol
gens Huts verschilt de aanpak
volledig van die van de traditio
nele logistieke bedrijven ..Eris
geen enkel onderdeel van het
productieproces waar wij niet
<>p de «-en of andere manier bij
betrokken zijn Of het gaat om
poeders auto's of iets anders,
dat speelt geen rol We moeten
een enorme technologie in huls
hebben om op de site van de fa
briek installaties te bouwen
voor het verwerken van fijnche-
micalien. de pre-assemblage
van auto-onderdelen, de opslag
in silo's en de verpakking van
goederen En we gaan nu nog
een stap verder we brengen het
product tot in de machines van
de procesindustrie."
Braakmanpolder
Een dergelijke rol ziet commer
cieel directeur Peter Vierstraete
ook voor Katoen Natie wegge
legd in het logistiek park in de
Braakmanpolder achter de Zee
land Container Terminal in
Terneuzen Opslag in silo's en
loodsen, het verwerken van pro
ducten en het verpakken ervan
vormen een belangrijk onder
deel van de goederenbehande
ling Vierstraete spreekt van
'een uniek logistiek concept'
„lp het geval van de Braakman-
terminal hebben we ingespeeld
op de duidelijk geformuleerde
wensen van Dow Benelux Té
weten, alternatieven voor weg
vervoer. zoals spoor en water
Dow beseft terdege dat je niet te
pasen te onpas vrachtwagens de
weg op kunt sturen Het is on
economisch en zet het milieu
onder druk Wij bieden met die
terminal legio alternatieven, al
moet de klant daar wel even aan
wennen Voor Dow. maar ook
voor de rederijen. de
scheepsagenten en wegtrans-
rteurs is het even omschake-
len
Dow is in de beginfase goed voor
een aanbod van een kleine
10 000 containers Katoen Na
tie verwacht nog voor het eind
van het jaar een tweede klant
(een rederij) binnen te halen, die
zorgt voor een verdubbeling van
het aantal te behandelen con
tainers De topcapaciteit van de
terminal wordt pas over een
aantal jaren bereikt 150 000
containers
Prima locatie
Vierstraete is vol lof over Tér-
neuzen als nieuwe vestigings-
fdaats van Katoen Natie „De
oca tie is ronduit schitterend
Er is voldoende grond voor uit
breiding beschikbaar aan diep
vaarwater midden in de groot
ste as voor maritiem vervoer In
Europa Antwerpen. Rotter
dam. Zoebrugge Met een tunnel
voor de ontsluiting naar het
noorden en een enorm achter
land aan de zuidzijde, dat ge
makkelijk over water, de wegen
via het spoor is te bereiken De
terminal aan de Braakmanha
ven moet uitgroeien tot een be
langrijke internationale
draaischijf voor zowel de bin
nenvaart- als shortseatrafie
ken
„Vergis je niet Katoen Natie is
Internationaal een grote speler
op de markt Een speler met een
duidelijk herkenbaar gezicht
We werken wereldwijd met lo
kale business-units, die redelijk
zelfstandig opereren De lijnen
binnen ons concern zijn kort.
Wie een idee heeft, stapt bij de
directeur binnen Zo gaan we
ook te werk met onze Klanten
Onze dienstverlening wordt op
maat geleverd En daarin gaan
ye ver. heel ver.m