Hercules ziet kansen na overname NS bieden met KLM op hogesnelheidslijn Beleggers moeten hun winst, maar ook hun verlies nemen Philips krijgt blikvanger in Silicon Valley BAM verhoogt winstverwachting Hollands poffertje verovert Tel Aviv Economische groei vult IMF-schatkist financiën en economie zaterdag 16 september 2000 Ford breekt met Daewoo Denen wenden zich af van euro Vraag naar olie groeit te snel Vissers IJsselmeer negeren verbod Overheidstekort eurozone daalt Amerikaans concern Eastman koopt Middelburgse kunstharsfabriek SEOEL - Ford ziet af van een definitief overnamebod op de Zuid-Koreaanse autoproducent Daewoo. Het Amerikaanse autoconcern liet dat gisteren weten. De twee partijen hadden zich voorgenomen eind augustus tot overeenstemming te komen. Ford zou zijn bod van 6,9 miljard dollar willen verlagen omdat Daewoo er financieel slechter voor zou staan dan de Amerikanen verwachtten. Analisten beschouwen het besluit van Ford slechts als een tactische zet. Het concern en de Zuid-Koreaanse overheid zijn het volgens hen niet eens kunnen worden over de prijs en ze zien de twee partijen binnenkort wel weer om de tafel zit ten. ANP/Bridge KOPENHAGEN - In Denemarken wordt de kloof steeds gro ter tussen voor- en tegenstanders van de euro. Momenteel is 49 procent van de bevolking tegen, en veertig procent voor. De Denen houden op 28 september een referendum over het in voeren van de euro. Volgens de voorgaande peiling, op 1 september, zou 44 pro cent tegen stemmen, en 43 voor. Voor de prognose, van onder zoeksbureau Megafon, zijn ruim duizend mensen onder vraagd. Elf procent gaf aan het nog niet zeker te weten. Uit eerdere peilingen bleek al dat Denemarken afstevent op een 'nej'. Van de uitkomst van de volksstemming hangt af of Denemarken toetreedt tot de Economische en Monetaire Unie. AFP/RTR PARIJS - De producerende landen kunnen de snel groeiende vraag naar ruwe olie niet bijhouden. Dat stelde minister Saoud Nasser al Sabah van Oliezaken van Koeweit gisteren in een vraaggesprek met de Franse krant Le Figaro. Volgens de minister kunnen alleen Saoedi-Arabië en de Ver enigde Arabische Emiraten op korte termijn de productie nog verhogen. Hij riep op tot een dialoog met de industrielanden over lange-termijn-oplossingen voor stabilisatie van de brandstofprijs. AFP DEN HAAG - Er mag een week niet worden gevist op het IJs selmeer, maar de vissers gaan maandag toch het water op. Van 17 tot en met 23 september moeten ze binnen blijven, omdat de visserijcapaciteit onvoldoende is ingekrompen, zo heeft het ministerie van Landbouw en Visserij laten weten. Afgesproken was die capaciteit te verminderen met vijftig procent vergeleken met 1996. Maar de reductie is blijven ste ken op 46 procent. Sluiting met een week maakt dat tekort goed. Tot de sanering werd in 1996 besloten, omdat de vis stand op het IJsselmeer door onder meer overbevissing steeds lager werd. „Er is helemaal geen overleg geweest. Deze maatregel is niet nodig. Landbouw kan op forse schadeclaims rekenen", aldus secretaris G. Hiemstra van de Nederlandse Vissersbond. ANP BRUSSEL - De EU-lidstaten die de euro hanteren, hadden vorig jaar een gemiddeld financieringstekort van 1,3 procent en een gemiddelde staatsschuld van 72,2 procent van het bru to binnenlands product. In 1998 was het tekort nog 2,1 pro cent en de schuld 73,5 procent. Dat blijkt uit cijfers van Eurostat, het statistisch bureau van de EU. Nederland hoort met Denemarken, Ierland, Luxem burg, Finland, Zweden en het Verenigd Koninkrijk tot de lid staten die een financieringsoverschot kenden in 1999. De staatsschuld van Nederland kwam vorig jaar uit op 62,9 pro cent. ANP HnnrMauritsSep MIDDELBURG - Kunstharsfa brikant Hercules in Middelburg wordt overgenomen door het Amerikaanse chemieconcern Eastman. De 250 werknemers van Hercules behouden hun werk. Volgens directeur F. Geers van het Middelburgse bedrijf biedt de overname zelfs moge lijkheden tot uitbreiding. Eastman Chemical Company heeft reeds een kunstharsfa briek in de Verenigde Staten en is bezig er één in China op te starten. Hercules wordt de enige productie-eenheid in Europa voor Eastman, dat wereldwijd tot de top van de kunstharspro ductie wil gaan behoren. „Dat betekent een nieuwe impuls en volop perspectieven voor ons", stelt Geers vast. Over de gevolgen voor de werk gelegenheid is hij dan ook eer der optimistisch dan pessimis tisch. „Wij zijn een winstgevend bedrijf, dus er is geen reden tot zorg. Bovendien passen wij uit stekend in de groeistrategie van Eastman en is de markt voor kunstharsen bijzonder goed. Hoewel ik erbij moet zeggen dat er nog geen concrete plannen zijn voor uitbreiding." Toezeggingen Vakbond CNV verlangt harde toezeggingen van zowel Hercu les als Eastman over het behoud van de werkgelegenheid, rea geert F. van der Veen. „Wij drin gen aan op overleg met de direc tie van Hercules en zullen uiteindelijk ook van Eastman een garantie eisen." De zorgen van CNV betreffen vooral de ge volgen voor het personeel op de verkoopafgdeling en het hoofd kantoor van Hercules Neder land in Rijswijk, die ook over gaan naar Eastman. Verder wil CNV duidelijke af spraken maken over de huidige CAO en over voortzetting daar van. De CAO loopt af op 1 juni volgend jaar. „Ook het pensi oenfonds is een punt van aan dacht", zegt Van der Veen. „Niet alle bedrijven van Hercules in Nederland worden door East man overgenomen. Daarom moet het fonds gesplitst wor den. Daar moeten we goed naar kijken." Het moederbedrijf van Hercu- van onze redactie economie DEN HAAG - De Nederlandse Spoorwe gen doen samen met de KLM en het En gelse vervoersbedrijf National Express een gooi naar de exploitatie van de hoge snelheidslijn HSL-Zuid. De alliantie wil vanaf 2005 het treinverkeer van Amster dam tot Parijs voor haar rekening ne men. Het is nog onzeker of de Nederlands- Britse combinatie de vergunning bin nenhaalt. Nog drie consortia hebben be langstelling getoond. De bekendste is de samenwerking tussen Deutsche Bahn en het Britse Arriva. Ook de Nederlandse busmaatschappij Connexxion meldde zich gisteren aan. Connexxion trekt samen op met de Franse vervoersreus CGEA-Connex en de Zweedse spoor wegmaatschappij SJ. Als laatste kandi daat voor de exploitatie is het Britse Sta gecoach in de race. Opvallend is dat het Franse en Belgische staatsspoor (SNCF en NMBS) zich niet als kandidaat heb ben gemeld. Voor de NS betekent de aanbesteding een herkansing. Vorig jaar brachten de Spoorwegen vanuit een bevoorrechte positie al een bod uit, maar minister Ne telenbos (Verkeer) verwierp dat als 'fi nancieel en kwalitatief' onvoldoende. Het kabinet besloot vervolgens dit voor jaar tot openbare aanbesteding, waarbij de NS als gelijkwaardige partij de strijd met de concurrentie zou moeten aan gaan. De uitverkorene mag zijn HSL-treinen tot Parijs laten rijden. De minister ver klaarde eind juni zo'n toezegging al bin nen te hebben van België, met Frankrijk volgen binnenkort afspraken. Netelen bos wijst volgend najaar de winnaar van de aanbesteding aan. Over enkele weken (26 oktober) volgt al een eerste schifting. Samenhang Het mislopen van de vergunning heeft verregaande gevolgen voor de NS. Vol gens oud-topman Den Besten zou het zelfs de doodssteek voor de Spoorwegen betekenen. Bovendien verdwijnt met de komst van een andere speler de samen hang tussen het HSL- en het binnenland se kernnet, dat de NS tot 2010 in handen hebben. De NS-samenwerking met KLM komt niet als een verrassing. Beide partijen praten al enkele jaren over aansluiting van eikaars vervoersstromen op Schip hol. National Express heeft al ruime bui tenlandse ervaring. Een kwart van zijn activiteiten voert de Britse maatschappij al over de grens uit (VS, Australië). Geduchte tegenstand kan de NS van Deutsche Bahn en Arriva verwachten. De Duitsers zijn vele malen groter dan hun Nederlandse collega en willen in de toekomst ook de HSL-Oost (Amster dam-Frankfurt) exploiteren. Het Britse Arriva laat in Nederland treinen rijden in Friesland en Groningen. Grote speler in het consortium van Con nexxion is CGEA-Connex. Het Zweedse SJ, dat ook lid is van deze combinatie, werd in 1988 als een van de eerste Euro pese vervoerders geprivatiseerd. Stagecoach (bus, trein, tram) is als spoorwegmaatschappij vooral bekend doorzijn routes tussen Londen en Zuid- west-Engeland. De in 1980 opgerichte vervoerder heeft zestien procent van de Britse markt. ANP les, het Amerikaanse Hercules Inc., maakte in februari van dit jaar al bekend dat zij de Middel burgse vestiging wilde afstoten. Vanaf het begin is met Eastman Chemical Company onderhan deld, maar Geers hoorde pas in een later stadium wie de koper was. Volgens hem hebben de on derhandelingen niet langer ge duurd dan normaal, maar lijkt dat zo omdat Hercules Inc. al heel vroeg met de voorgenomen verkoop naar buiten trad. Hercules Inc. en Eastman heb ben de intentieverklaring voor de verkoop inmiddels getekend. Geers verwacht dat de overna me binnen een paar maanden een feit zal zijn. Hoeveel East man voor de Middelburgse fa briek betaalt, is niet bekendge maakt. Omzet Eastman Chemical Company is actief in dertig landen en heeft wereldwijd ruim 15.000 mede werkers. Het concern behaalde in 1999 een omzet van meer dan tien miljard gulden met de pro ductie van over de vierhonderd soorten fibers, chemicaliën en plastics. Eastman bezit in de Botlek tevens een fabriek waar de grondstof wordt gemaakt voor bijvoorbeeld kunststof frisdrankflessen (PET-flessen). In Rotterdam staat een logistiek centrum. Hercules nam vorig jaar een nieuwe dispersiefabriek in gebruik. foto Lex de Meester van onze redactie economie AMSTERDAM - Het elektroni caconcern Philips verplaatst het hoofdkantoor van de divisie Componenten van Eindhoven naar Sunnyvale in Californië, het zogenoemde Silicon Valley. De 44-jarige Amerikaan Matt Madeiros, sinds 1988 groepsdi- recteur bij Philips, komt per di rect aan het hoofd van de divi sie. Hij is de opvolger van Gerard Kleisterlee, de nieuwe kroonprins van het concern. Philips verplaatst het hoofd kantoor met het oog op de 'snelle groeistrategie'. Het concern ziet Silicon Valley als het kloppend hart van de digitale technologie in de wereld. Philips Compo nenten legt zich toe op de pro ductie van elektronische en digitale onderdelen voor com puterapparatuur. De verhui zing heeft verder als doel de aanwezigheid van Philips in de Verenigde Staten te versterken. Op het hoof dkantoor in Eindho ven werken 65 mensen. Tien tot vijftien functies worden overge heveld naar Californië. Volgens een woordvoerder gaat het slechts om een kleine verhuis- operatie. „Componenten maakt deel uit van het hart van Philips en het hart van Philips blijft in Eindhoven", aldus de zegsman. In 1998 verhuisde Philips zijn concernhoofdkantoor van Eindhoven naar Amsterdam. Om de verhitte Eindhovense ge moederen te sussen, werd toen gezegd dat Eindhoven het tech nologisch centrum van Philips zou blijven. De kersverse topman van Phi lips Componenten maakte gis teren bekend circa honderd mil joen dollar te zullen investeren in de ontwikkeling van kleuren- schermpjes voor telecomapara- tuur. Deze activiteit wordt on dergebracht in een nieuwe groep, Philips Mobile Display Systems Kobe in Japan. Philps-topman Boonstra liet gisteren weten dat de goede ver wachtingen die het concern eer der dit jaar uitsprak, worden waargemaakt. „Het jaar 2000 wordt een recordjaar in elk op zicht", aldus Boonstra. ANP van onze redactie economie BUNNIK - De nettowinst van het bouwconcern BAM Groep is in de eerste helft van dit jaar ten opzichte van dezelfde periode van 1999 gestegen met 26 pro cent tot 9,6 miljoen euro (ƒ21,1 miljoen). De prognose van de winststijging over het hele jaar is verhoogd van twintig procent tot 25 procent, zo heeft BAM gisteren bekendgemaakt. De winst komt overeen met het eerder gegeven voorlopige re sultaat. De winst per aandeel steeg met negentien procent tot 3,84 euro. Het concern verwacht vanaf 2001 een 'sterke' stijging van de winst per aandeel door de overname van de bouwacti viteiten van NBM Amstelland. Door deze aan het begin van de maand aangekondigde transac tie wordt. BAM de grootste bouwonderneming op de Ne derlandse markt. De omzet groeide met vijftien procent tot 549 miljoen euro 1,21 miljard). Voor het gehele jaar verwacht BAM een omzet van 1,2 miljard euro, bijna tien procent meer dan in 1999 BAM liet bij de publicatie van de cijfers weten op korte termij n drie nieuwe overnames te zullen afronden. Het gaat om de be drijven Interflow in Wieringer- werf, Breda Wegenbouw in Te- teringen en De Vaklieden in Amsterdam. Interflow bouwt 'cleanrooms' (ruimtes waar steriel moet wor den gewerkt) en laboratoria. Het heeft een jaaromzet van 6,5 miljoen euro en ruim zeventig werknemers. Breda Wegen bouw zet 11,5 miljoen euro om met negentig personeelsleden. De Vaklieden, het onderhouds bedrijf van de woningstichtin gen Patrimonium en Nieuw Amsterdam, behaalt met 65 mensen een omzet van negen miljoen euro. ANP door Fred van Essen DEN HAAG - Shell graait, ABN Amro graait, de Post bank graait, de Nederlandse overheid graait, makelaars, beleggers graaien. Wie pro beert tegenwoordig niet zoveel mogelijk naar zich toe te ha len? Graaien is een volkssport geworden. Nina Brink lijkt meer exemplarisch voor de toestand van de natie, dan dat zij het verdient als outcast be handeld te worden. Zij houdt aan de opheffingsuitverkoop van World Online nog eens 275 miljoen gulden over. Toen een twaalfjarige scholier deze week tijdens een tv-quiz de vraag kreeg voorgelegd 'Welk bedrijf bracht Nina Brink dit voorjaar naar de beurs?', antwoordde hij met speels gemak: World Online. Elke tijd heeft zijn eigen the ma's. 'Aandelen' horen bij nu. Tien jaar geleden had een jon gen van twaalf niet eens gewe ten wat 'de beurs' was, behalve de portemonnee van zijn moe der. Twintig jaar geleden onderwe zen economieleraren op het vwo nog dat speculeren op de beurs misdadig was: aande lenhandelaren hadden er de langdurige economische crisis van de jaren dertig mee ver oorzaakt. Nu beleggen bijna twee miljoen particulieren ac tief in aandelen, en de rest ontvangt er via verzekerings maatschappijen en pensioen fondsen zijn uitkering en oudedagsvoorziening van. Werknemers worden betaald met opties. Mensen belenen hun huis om te speculeren en te consumeren. Gouden tijden, maar niemand accepteert het als hei tegenvalt. Heldin De beursmalheur rond World Online is een rechtszaak ge worden, het geharrewar rond Baan ook. Het is opmerkelijk hoe onder de oppervlakte van de jacht op geld, sterke ethi sche gevoelens de kop opste ken. Nina Brink was de heldin van de 'nieuwe economie' en het voorbeeld voor een genera tie ondernemers, toen zij met visie en durf haar internetbe drijf van de grond tilde. Toen de koers van World Online - naar de beurs gebracht op wat Nina Brink, heldin of paria? later precies de top van de technohype was - inzakte, werd zij een paria. Bedrog, flessentrekkerij! Alsof Brink er baat bij had dat haar bedrijf naar de knoppen ging. KPN heeft sinds maart nog meer verloren, TIE ook. Door het bod van Tiscali (twintig euro per aandeel World Online) verdient Brink met haar resterende belang nu 275 miljoen. Ook de andere aandeelhouders, zoals de San- doz Family Foundation en Baystar strijken miljoenen op. Schande! Maar als het 275 miljard was geweest had Nina de beleggers rijk gemaakt en was zij als de Bill Gates van de lage landen rondgedragen. De sloebers die 43 euro betaal den, verliezen ruim de helft van hun belegging. Handige jongens die insprongen op elf euro, verdienen negentig pro cent in een paar weken. De oude economieleraar zou streng maar rechtvaardig oor delen: ieder z'n verdiende loon. De verliezers zijn immers vol gens ouderwetse opvattingen geen arme sloebers, maar op portunisten en profiteurs, die de pech hadden. De handela ren die een paar dagen voor de beursgang, via Londen in de grijze handel stukken WOL kochten voor 135 euro, zijn nog veel meer de klos. Zoals hoogleraar G. Boender aan pensioenfondsen onderwijst: elk risico heeft een geldcom- ponent. Zelfs professionele fondsbe heerders hebben psychologi sche moeite dat te accepteren. Uit een onderzoek van K. Am bachtsheer, deskundige in Amerikaanse beleggingen, blij kt dat zestig procent van de pensioenfondsen in de Ver enigde Staten onverantwoor de risico's loopt. Met de verze keringspremie meegerekend scoren zij een negatief rende ment. In een stijgende markt gaat het goed. in een dalende helemaal mis. Voorzichtig Waar professionals de mist in gaan, past particulieren voor zichtigheid. Wie zijn geld vei lig wil wegzetten moet het op een renterekening zetten, of de belegging afdekken met op ties. Een beroep op medelijden achteraf blijft een verhaal van foto Phil Nijhuis/GPD 'losers'Trouwens: de enige ze kere winnaars in de processen rond WOL en Baan zijn de ad vocaten, die voor een uurver goeding werken en niet tegen 'no cure no pay.' Roetbakken Het gedoe van de afgelopen week om de dieselprijs, lijkt in de kern op het aalgladde op portunisme van de Baan- en WOL-beleggers-met-spijt. De 'eigen rijders' koersen acht tien uur per dag in hun brand stof zuipende roetbakken door het land en verdienen er niets mee. 'Er moet geld bij', hoorde j e ze zeggen Ja ren geleden z i j n ze voor zichzelf begonnen om dat ze dan meer konden ver dienen. En nu het tegenvalt mag het volk hun dure hobby betalen. Krom verhaal. Ook particuliere beleggers moeten niet zeuren, maar hun kansen wegen over een lange termijn. De lessen van profes sor Boender: elk rendement heeft zijn risico en elk risico heeft zijn prijs. Alleen de slim- sten en de snelsten met het best georganiseerde informatieap paraat winnen met specule ren. Dus: ken uzelve. GPD van onze redactie economie HERZLIYA - Nu Nederland heeft kennisgemaakt met het broodje falafel - Israels 'natio nale snack' - is het hoog tijd voor Nederland om ook eens een' voedseltrend in Israël te intro duceren. Het geheime wapen: het poffertje. De Oudhollandse lekkernij wint rap aan popula riteit. De 'poffer' werd zes maanden geleden in Tel Aviv geïntrodu ceerd doorGidonSinvani. Hij is een tot psychotherapeut omge schoold kunstenaar die aan ern stige burn-outverschijnselen leed en besloot iets anders voor de kost te gaan doen. Hij liet twee poffertjespannen overko men uit Nederland en kocht een soort hotdogkarretje. Sinvani kende de poffertjes uit Neder land waar hij vijftien jaar lang deel uitmaakte van de kunstscè ne. Nu, een half jaar later, duikt de mobiele poffertjeskraam van Sinvani steeds vaker in het straatbeeld op. Het karretje is een hit op bruiloften, bar mit- zwa's, kinderpartijtjes en straatfeesten. Een van de grote hi-tech bedrijven laat bij recep ties de poffertjeswagen aanruk ken. Per dag bestellen zo'n vijf tig werknemers in de yuppie kantoren wijk Herzliya Pituach een poffertjeslunch. Keten Twee andere met Nederlandse vlaggen gesierde, blauw-wit ge schilderde poffertjeskarren vonden al een permanent on derkomen in de luxe winkelcen tra van Tel Aviv en Herzliya. Rijke investeerders met een neus voor succes, hebben plan nen voor een 'poffertjeskarren- keten', die vast onderdeel worden moet van ieder winkel centrum in Israël. „Het klinkt misschien gek", zegt Sinvani. „Maar Israëli's vinden het pof fertje exotisch." Het snelle succes is des te op merkelijker, omdat alle reclame tot nog toe uitsluitend van mond tot mond is gegaan. Wel is de kunst van het poffertjes eten enigszins aangepast aan de Is raëlische verlangens en ver wachtingen. Het succes van de Franse crêpe heeft de plaatselij ke smaakpapillen doen wennen aan toevoegingen als ijs, slag room, stroop en chocoladesi roop. Na een aanvankelijke periode van argwaan, raken volgens Sinvani evenwel steeds meer van zijn klanten in de ban van de Nederlandse poffertjes- traditie: ondergesneeuwd door poedersuiker en met een klont wegsmeltende echte boter. Stopcontact Een echte Oud-Hollandse vaste poffertjeskraam komt er wat Sinvani betreft voorlopig niet in Israël. Het geheim van zijn suc ces is juist het mobiele en goed kope karretje. Het enige dat hij nodig heeft, is een stopcontact voor de inmiddels professionele poffertjesplaat. Een heel wat beter leven, meent Sinvani, dan iedere dag handenwringend te moeten afwachten of het res taurant vol genoeg loopt om de huur te kunnen betalen. En raakt het poffertje uit de mode, dan is het karretje nog altijd in een handomdraai om te bouwen tot falafelstand. ANP van onze redactie economie WASHINGTON - De verbete ring van de economische situa tie in de wereld heeft het beroep op leningen van het Internatio naal Monetair Fonds (IMF) fors doen slinken. De financiële po sitie van het fonds is daardoor op een gezond niveau gekomen, blijkt uit het jaarverslag. In het eind april afgesloten boekjaar leende het IMF 8,3 miljard dollar aan lidstaten met problemen. Dat is minder dan een derde van de 28,2 miljard dollar in het voorgaande jaar. Vooral het onverwacht snelle einde aan de in 1997 uitgebro ken crisis in Oost-Azië was daar debet aan. Het IMF leende niet alleen min der uit, maar kreeg opk meer binnen aan aflossing van oude leningen. Daardoor verminder de het bedrag aan uitstaande le ningen van 88,7 miljard dollar tot 66,5 miljard dollar. De liquiditeitsratio, de verhou ding tussen beschikbaren uit geleend geld, ging omhoog van 89,2 procent tot 153. i. procent. ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 7