Delwaide is Hollands getalm beu
Boven-Schelde zo dood als een pier
PZC zeeland zaterdag 16 september 2000 17
Proefboring voor containerkade
LAGUNE
uit voor natuur
Provincie eist van
gemeenten plaats
voor windturbines
Antwerpse havenwethouder hamert op noodzaak verdere verdieping HüVGIlSChüp trekt
Omleiding door
werk op N670
Volleyballers
Middelburgs
AZC beste
Boete voor
ingooien ruit
J TERNEUZEN - De Terneuzense
politierechter heeft vrijdag een
19-jarige man uit Terneuzen een
boete van 800 gulden, waarvan
de helft voorwaardelijk, opge
legd.
i
tlll4 I7AA»^ r» A full W+
Leo baron Delwaide: „Ik krijg hoe langer hoe meer de indruk dat Nederland alleen maar aan de eigen belangen denkt."
foto Lex de Meester
Zeeland Seaports onderzoekt draagkracht ondergrond Kaloot
door Maurits Sep
VLISSINGEN - Zeeland Seaports is begon
nen met grondonderzoek voor de Wester-
schelde Container Terminal. Vlak voor de
Kaloot in de Westerschelde worden metin
gen verricht naar de draagkracht van de on
dergrond. Die moeten uitwijzen hoe zwaar
de maximale belasting van de containerka
de mag zijn.
Het havenschap heeft het bedrijf Fugro in
de arm genomen voor de uitvoering van het
geotechnisch onderzoek. Vanaf een boot (de
geonaut) voor de kust wordt een stalen buis
de bodem in gedreven om te meten wat de
weerstand is, legt F. H. de Brui jne, hoofd ha
venontwikkeling van Zeiand Seaports, uit.
„Die buis gaat veertig tot vijftig meter de
grond in. Hij meet de draagkracht per vier
kante centimeter." Vooral de damwand van
de containerkade zal een grote druk zal uit
oefenen. Langs die wand leggen de grootste
containerschepen aan om hun lading te los
sen. Die wordt met enorme kranen van
boord gehaald en op de kade geplaatst.
Draagkracht
„Juist op die hoogte is het dus belangrijk te
weten wat de draagkracht van de onder
grond is", zegt De Bruijne. „Vandaar dat we
ter hoogte van de damwand om de 25 meter
meten en de meetpunten steeds tien meter
naar voren of achteren verspringen," Voor
de terminal zelf wordt volstaan met metin
gen om de tweehonderd meter. De terminal
wordt in totaal ongeveer 2,6 kilometerlang.
De resultaten van de grondmetingen wor
den half november verwacht. De Bruijne
verwacht dat die onder meer zullen uitwij
zen dat zich op 20 tot 23 meter onder NAP
een hele harde laag bevindt, die bestaat uit
schelpen en zand. De Bruijne: „Deze crack-
laag zal waarschijnlijk betekenen dat we
minder diep hoeven te heien."
Het m 11 ieu-eff ectrapport (mer) voor de Wes
terschelde Container Terminal is nog niet
klaar. Zeeland Seaports heeft het concept
wel een heel eind gereed, aldus De Bruijne.
De definitieve versie wordt eind dit jaar ter
inzage gelegd.
Bij de bron in Frankrijk lijkt de Schelde nog schoon.
foto René Schrier
door Ben Jansen
ANTWERPEN - Leo baron Del
waide, havenwethouder van
Antwerpen, is woedend op Ne
derland. Het getalm over een
volgende verdieping van de
Westerschelde zit hem hoog.
Antwerpen heeft haast. De
I vaargeul moet zo snel mogelijk
I tot 15,75 meter worden ver-
diept. „Dat is een absolute le
vensnoodzaak voor Antwerpen
i omhaarpositie als wereldhaven
te vrijwaren. Maar Nederland
voert uitsluitend vertragings
tactieken uit." En: „Nederland
i is niet eerlijk."
Gepeperde uitspraken voor de
man die zich eerder als zo be-
I minnelijk heeft laten kennen.
Vijf jaar geleden kwam hij,
pas aangetreden als schepen
voor de Antwerpse haven, zich
voorstellen bij de stichting Ha-
venbelangen Vlissingen. Ge
amuseerde blik, charmante ma
nieren, vriendelijke woorden.
„Kom een langs om eens wat te
praten en te eten", sprak hij
gastvrij, „want we moeten el
kaar beter leren kennen.
Hij hééft de Nederlanders beter
leren kennen. Dat verklaart de
harde teksten waarvan Delwai
de zich nu bedient. „Inderdaad
dat is een heel verschil met vijf
jaar geleden. Ik ben bitter ge
worden wanneer de verhoudin
gen met Nederland aan de orde
zijn. Of het nu gaat om de ver
dieping van de Westerschelde of
de reactivering van de IJzeren
Rijn. We ontmoeten alleen maar
treuzelarij en tegenkanting."
Vóór de verdieping die nu zo
goed als voltooid is, konden
schepen die niet dieper staken
dan 10 meter onafhankelijk van
het getij Antwerpen bereiken.
De vaargeul is nu op 116 0 meter
gebracht. Het verdiepingsver-
drag voorziet in een tweede fase
tot 12,20 meter. Over de uitvoe
ring ervan is nog geen beslissing
genomen. Antwerpen wil echter
nog verder gaan: schepen met
een diepgang tot 14 meter moe
ten de Westerschelde getij- on
gebonden kunnen op- en afva
ren. Om daarbij voldoende
kielspeling te hebben, dient de
vaargeul op een diepte van
15,75 meter te worden gebracht
In Antwerpen vinden ze dat Ne-
derland zich achter de langeter-
mijnvisie voor het Schelde-es-
KLOETINGE - De provinciale
j weg tussen Yerseke en Kloetin-
ge wordt opnieuw geasfalteerd.
1
Tussen maandag 26 september
en vrijdag 13 oktober worden
I delen van de weg afgesloten.
Het verkeer op de N670 wordt
dan omgeleid. De eerste afslui
ting duurt drie dagen en is tus-
j sen Yerseke en de Postbrug. Ver
der ontstaan er stremmingen
van één dag door werkzaamhe
den tussen Lurpseweg en Ka-
pelle, Wemeldingseweg en Goe-
sestraatweg en de Goesestraat-
weg en de Monnikendijk. De
langste afsluiting duurt negen
dagen, als er wordt gewerkt tus
sen de Monnikendijk en de aan
sluiting met de op- en afrit
Kloetinge.
MIDDELBURG - Een volley-
j balteam van het asielzoekers
centrum aan de Zuidsingel in
Middelburg heeft het landelijke
I AZC-volleybaltoernooi gewon-
I nen.
De organisatie was in handen
van de landelijke bond, het Cen
traal Orgaan opvang Asielzoe
kers en de Stichting Fair Play.
Tijdens het toernooi werd ge
speeld met mannenteams en
mix-teams. In de laatste teams
waren minimaal twee vrouwen
opgesteld. Het AZC in Middel
burg was een gelegenheidsteam,
samengesteld uit drie alleen
staande minderjarige asielzoe
kers en vier volwassen bewo
ners.
Docente Nederlands Lieneke
Boeije was de aanvoerster. Plet
Middelburgse team won de fi-
nale van een ploeg uit Dokkum.
I Het resultaat was een beker en
een groepsfoto.
De verdachte gooide 7 mei dit
jaar in Terneuzen na een avond-
I je stappen met een bierfles een
I pit in bij Lichtland in de
Noordstraat. De Terneuzenaar
vertelde op de zitting kwaad te
zijn op zijn broer. Toen hij de
bierfles in zijn richting gooide,
bukte zijn broer.
tuarium verschuilt. Delwaide:
„Natuurlijk is het een goede
zaak dat een onderzoek wordt
ingesteld naar milieu en veilig
heid in Schelde en Westerschel
de op de wat langere termijn.
Maar het mag geen lange&aan-
visie worden. Antwerpen zit om
om die verdieping tot 15,75 me
ter te spingen."
Zijn beschuldiging is niet mals.
„De Nederlandse ambtenaren
die aan die langetermijnvisie
werken, hebben maar één doel:
de zaak zoveel mogelijk probe
ren af te remmenDe tegenwer
ping dat toch ook Vlaamse des
kundigen betrokken zijn bij het
onderzoek naar de bevaarbaar
heid, natuurlijkheid en veilig
heid van het Schelde-estuari-
um, brengt hem niet van zijn
stuk. „Die Vlamingen zijn te
goeder trouw, te zeer te goeder
trouw. Ze geloven te makkelijk
dat die studie op een objectieve
manier wordt uitgevoerd."
Ook staatssecretaris M. de Vries
van Verkeer en Waterstaat heeft
het bij Delwaide verkorven. „Ze
heeft in de Tweede Kamer ge
zegd: als de uitkomst van de
langetermijnvisie is dat een ver
dere verdieping niet bezwaar
lijk is, dan commiteert ons dat
nog niet. Alsof we alleen maar
een academische discussie voe
ren. We hebben het wel over de
levensader van de Belgische
economie. Ik krijg steeds meer
de indruk dat Nederland alleen
maar aan de eigen belangen
denkt. Over die containertermi-
nal bij Vlissingen hoor je nie
mand. Maar ik heb vernomen
dat die een grotere invloed heeft
op het gedrag van de rivier dan
de verdieping die we wensen."
De Vlamingen weten volgens
Delwaide veel beter wat goed
nabuurschap inhoudt. „Wij
hebben voor de hogesnelheids
lijn in noordelijke richting niet
het traject gekozen dat ons goed
uitkwam, maar we hebben ons
geheel gericht naar de wensen
van Nederland. Je hoort nu een
maal begrip te hebben voor de
desideraten van je buurman."
Delwaide ontkent dat zijn felle
bewoordingen van de laatste
tijd iets te maken hebben met de
verkiezingen op gemeentelijk
niveau die in Vlaanderen voor
de deur staan. „De haven van
Antwerpen is geen verkiezings
thema. Die gaat de partijpoli
tiek ver te boven."
door Rinus Antonisse
DOORNIK - Een open, stinkend
riool. Inktzwart, dood water.
Verbijsterd staan Zeeuwse Sta
tenleden - op werkexcursie
langs de Schelde - bij de plaats
waar het riviertje de Spiere uit
mondt in de Schelde. Ze nemen
voorzichtig afstand van de
doordringende stank. De sta
tenleden zijn het roerend eens:
'dit is heel erg'. De Zwarte Spie-
rebeek voert het vuile water mee
van steden als Roubaix en
Moeskroen, goed voor zo'n één
miljoen vervuilingseenheden.
Al jarenlang stroomt het tussen
Doornik en Oudenaarde in de
Schelde. Het einde is nog lang
niet in zicht.
Een halve dag eerder verkennen
de Statenleden de plaats waar
de Schelde ontspringt, in de
buurt van het Noord-Franse
Saint-Quentin. Een simpele ste
nen bak, waaruit een vriende
lijk slootje loopt, aangekleed
met wat kroos. Het water oogt
helder, schoon. Schijn bedriegt.
Een woordvoerder van Agence
l'Eau en Artois Picardië, een
soort waterschap dat een gebied
van 20.000 vierkante kilometer
met 4,7 miljoen inwoners be
strijkt, legt uit dat het water al
vanaf de bron besmet wordt
door uitspoelend landbouwgif.
Dat is een domper voor de Sta
tenleden, die de zon ineens min
der opgewekt doet schijnen.
Als één ding duidelijk wordt tij
dens de driedaagse Scheldetoer
van provinciale staten, dan is
het wel dat er in Frankrijk en
België (Waals, Brussels en
Vlaams Gewest) nog heel veel
water door de Schelde moet
stromen, voordat een niveau is
bereikt als in de Zeeuwse Wes
terschelde. Een achterstand van
ongeveer vijftien jaar. Natuur
lijk, er wordt gewerkt aan de
bouw van zuiveringsinstallaties
en aanpak van industriële lo
zingen. Dat is in veel gevallen
een zaak van lange adem. Nog
altijd loost Brussel, zetel van de
Europese Unie, ongezuiverd in
de Zenne, die weer via de Dijle
en de Rupel in de Schelde uit
komt. Van maar 49 procent van
de Vlamingen wordt het afval
water gezuiverdNiet voor niets
is Vlaanderen door de Europese
Unie op de vingers getikt voor
de niet-naleving van de Richt
lijn Stedelijk Afvalwater.
Grauwheid
In Frankrijk lijkt het besef aar
dig te zijn doorgedrongen datt
een schone Schelde noodzaak is.
Door de Agence l'Eau en Artois
Picardië wordt met Nederlands
aandoende bevlogenheid de
strijd tegen de vervuiling einde
lijk serieus aangepakt. In Wal
lonië is dat veel minder het
geval. De grauwheid die het ge
bied uitstraalt, uit zich ook in de
aarzelende benadering van het
vervuilingsprobleem. Tussen de
Franse grens en Gent is de Bo
ven-Schelde zo dood als een
pier. Geen vis te bekennen en
zwemmen levert gevaar voor de
gezondheid op. Brussel is een re
gelrechte ramp; er wordt niet
voldoende geld gefourneerd om
aan de ongezuiverde lozingen
snel een halt toe te roepen. In
Vlaanderen wordt de zuive-
ringstaak serieuzer benaderd,
maar er moet nog heel veel ge
beuren.
Het gaat niet alleen om het
schoonmaken van het opper
vlaktewater, krijgen de Staten
leden te zien en te horen tijdens
een vaartocht tussen Gent en
Antwerpen. De natuur in en om
de Schelde behoeft een ingrij
pend reddingsplan. In de loop
van eeuwen zijn grote stukken
van de rivier afgesneden ten
pleziere van de scheepvaart.
Veel van de a fgesneden stukken
meanders genaamd, liggen er
verloren bij. Met het Schelde-
vallei-project probeert de pro
vincie Oost-Vlaanderen de na
tuur te herstellen, onder meer
door verdroging tegen te gaan,
de te intensieve landbouw te sa
neren en de versnippering van
het landschap te keren.
„Hoe kunnen overheden dat
voor hun verantwoordelijkheid
nemen?", vraagt commissaris
van de koningin Wim van Gel
der zich af. „Het is een beetje het
idee van: als het over de grens is,
dan is het niet meer onze verant
woordelijkheid. Op grotere
schaal denken bij de overheden
is nog moeilijk." Van Gelder ziet
een lichtpunt in de Europese re
gelgeving. „Daardoor wordt
men gedwongen, goedschiks of
kwaadschiks, wat te doen." De
CdK troost zich met de aanwe
zigheid van een eenzame aal
scholver op een paaltje midden
in de rivier. Dat is in elk geval
een begin: de vogels hebben nog
niet alle vertrouwen verloren,
Wim Kolijn van de SGP wordt
herinnerd aan situaties zoals die
dertig jaar geleden in Zeeland
nog voorkwamen. „De toestand
wordt nog veel te breed geac
cepteerd, er is teveel vrijblij
vendheid. De erkenning dat
een inhaalslag nodig is, ont
breekt."
Geschrokken
„Ik ben geschrokken van wat ik
in België gezien heb. Ik heb de
indruk dat ze in Frankrijk op de
goede weg zijn en dat water be
hoorlijke aandacht krijgt", zegt
ChristenUnie-voorman Jaap
van Ginkel. Hij noemt het een
'vreemde zaak'dat in een West-
Europees land nog vrijelijk af
valwater geloosd wordt. Leintje
Vermeulen van de PvdA sluit
zich daarbij aan. „Je schrikt er
van, het is een stroperig proces.
We moeten ook in Europees ver
band meer aandacht vragen
voor de problemen. Ik ben er
niet vrolijker van geworden.
Het idee dat er al veel gebeurd is,
wordt wel wat gerelativeerd."
Marten Wiersma van Groen-
Links/Delta Anders kent de
Scheldeproblematiek goed,
„Toch schrik je wel als je het in
werkelijkheid ziet. Ze doen hun
best, maar de rivier is nog altijd
smerig. En Europa is nog geen
Europa. Er zijn richtlijnen voor
waterkwaliteit; het systeem van
toezicht en sancties schiet volle
dig tekort. Het is meer Europa
van de markt dan van mensen en
milieu."
CDA-leider Lukkie Nederhoed
is met de neus op de feiten ge
drukt wat de vervuiling betreft.
„Het is erger dan ik dacht. Het
speelt al vanaf de bron. Ik heb
een fles bronwater meegenomen
en laat die onderzoeken." Ze
hoopt dat de meanders weer tot
de rivier toegelaten kunnen
worden, als het water schoner
is. De situatie sterkt Nederhoed
in de overtuiging dat Zeeland
heel zuinig moet zijn op de Wes
terschelde: beslist geen derde
verdieping.
door Rinus Antonisse
ANTWERPEN - Het haven
schap Zeeland Seaports trekt 25
miljoen gulden uit voor herstel
van natuurschade die ontstaat
door aanleg van de Westerschel-
de-containerterininal in het
Sloegebied. De compensatie-
werken worden zoveel mogelijk
in de buurt van de nieuwe termi
nal uitgevoerd.
Zo wordt het bestaande Ram-
mekensschor uitgebreid met
een nat schorrengebied van zo'n
vijftig hectare. Er komt per sal
do méér natuur terug dan in de
Westerschelde verloren gaat,
verzekert gedeputeerde Daan
Bruinooge (PvdA), honderdvijf
tig tegen dertig hectare. „We
doen dit op de koninkli j ke weg.
De natuurcompensatie is een
van de hobbels die genomen
moet worden om het ambiteuze
project te doen slagen: een con-
tainerterminal op een gebied
van 180 hectare, met een kade
lengte van 2,6 kilometer. Aan de
kade kunnen negen grote sche
pen tegelijk liggen, die bediend
worden door 16 grote kranen,
die een rij van 22 containers te
gelijk kunnen lossen of laden.
Capaciteit: 1,5 miljoen contai
ners per jaar. Eraaast een speci
ale haven voor de binnenvaart.
En de stellige verwachting dat
zich bij de terminal diverse
bedrijven vestigen die met de
verdere behandeling van con
tainers van doen hebben (de lo
gistieke service-providers).
Goed voor achthonderd ar
beidsplaatsen en afgeleid nog
eens zeker zevenhonderd
Trots
Het eerste schip moet in de loop
van 2003 afgehandeld kunnen
worden, weet directeur
E. D'hondt van Hessenatie in
Antwerpen heel zeker. Zijn be
drijf gaat de terminal exploite
ren Bedoeling is dat in stappen
te doen. Eerst een stuk van zes
honderd meter kade en dan
uitbouwen, waarvoor op een pe
riode van maximaal tien jaar
gerekend wordt. „Dan zijn we
de grootste container-behande
laar in Europa", zegt D'hondt
niet zonder trots, in een inlei
ding voor Zeeuwse statenleden
op werkexcursie langs de Schel
door Maurits Sep
MIDDELBURG - De zeventien
Zeeuwse gemeenten moeten
binnen drie jaar in kaart hebben
gebracht waar windmolens ge
bouwd kunnen worden. Het
provinciebestuur kiest in het
actieprogramma duurzame
energie ondubbelzinnig voor
wind als de meest rendabele
vorm van alternatieve energie
bron. In 2006, als het actiepro
gramma afloopt, moet 180 me-
gaWatt windenergie worden
opgewekt.
Het actieprogramma is erop ge
richt de uitstoot van kooldioxi
de, dat mede het broeikaseffect
veroorzaakt, in 2006 te hebben
verminderd met 2,5 miljoen ton.
Met name de uitbreiding van
windenergie moet helpen die
doelstelling te bereiken. Als
Zeeland erin slaagt over zes jaar
180 megaWatt windenergie op
te wekken, levert dat een tiende
van de CO:-reductie op: 215.000
ton.
Inventarisatie
Volgens het provinciebestuur is
de belangstelling voor wind
energie groot genoeg, zowel op
industrieterreinen als bij agra
riërs. Het is echter nog niet ge
heel duidelijk waar windmolens
kunnen komen, en waar niet.
Daarom is per gemeente een in
ventarisatie nodig, vindt het
provinciebestuur. De geschikte
locaties dienen in beleidsplan
nen en bestemmingsplannen te
worden opgenomen.
Windenergie moet ook een toe
ristische attractie worden. Ge
deputeerde Staten denken aan
een windpaviljoen: een wind
turbine met een uitkijkplatform
hoog op de mast net onder de
gondel, en daarin mogelijk een
restaurant. Tevens zou er een in
formatiecentrum moeten ko
men. De gedachte gaat uit naar
een windpaviljoen bij Neeltje
Jans, omdat daar ook een wa
terpaviljoen is.
Kooldioxide
Het bedrijfsleven kan de groot
ste bijdrage leveren in het te
rugdringen van de uitstoot van
kooldioxide, blijkt uit het actie
programma. Liefst 63 procent
van alle CO, die in Zeeland in de
lucht komt, komt van de indu
strie. Landelijk zijn de bedrij
ven maar voor 29 procent debet
aan de C02-uitstoot.
Het bedrijfsleven doet al veel
de. Hij is ervan overtuigd dat de
Antwerpse haven samen met de
nieuwe terminal in Vlissingen-
Oost, de haven van Rotterdam;
naar de kroon kan steken. „Ant-
werpen/Vlissingen is een per
fecte combinatie, die kan het
opnemen tegen Rotterdam."
Het gaat om een investering van
zeker één miljard gulden, ver
telt gedeputeerde Bruinooge.
Hij gelooft heilig in het succes.
„We kunnen er de grootste sche
pen ontvangen. En er is een ten
dens om nog veel meer dingen
met containers te doen. Het
wordt spectaculair. We kunnen
de groei opvangen en een grote
speler op de contalnermarkt
worden." Directeur D'hondt
voegt eraan toe dat Hessenatie
nu al benaderd is door rederijen
die een optie willen op een
plaats aan de containerkade,
iets wat het bedrijf in Antwer
pen nog nooit is overkomen. Hij
heeft voor de Statenleden maar
een mededeling om de vreugde
wat te temperen: het verdiept
stapelen van de containers stuit
op bezwaren.
Kandidaten
Bruinooge hoopt dat in het eer
ste kwartaal van 2001 de plano
logische besluiten genomen
zijn. Intussen is Zeeland Sea
ports al de aanbestedingsmarkt
opgegaan. Uit de dertig geïnte
resseerden wordt een aantal
kandidaten geselecteerd, met
wie verder gegaan wordt. Eind
2001 moet de aanleg beginnen.
Bedoeling is de plannen van
Hessenatie nu al aan de contai
nerwereld te slijten, want het
ombuigen van vervoersstromen
kost geld. Bruinooge laat weten
dat de containers voor de helft
via water verder vervoerd wor
den, voor 20 tot 25 procent per
spoor en voor de rest over de
weg. Met die verdeling scoort
het Sloegebied beter dan andere
havens.
Of de aanleg van de kade een
verdere verdieping van de Wes
terschelde overbodig maakt?
Gedeputeerde Bruinooge waagt
zich niet op glad ijs, „Die wordt
in elk geval veel minder urgent"
zegt hij diplomatiek. Hij wijst
erop dat de Zeeuwse Staten zich
al tegen zo'n derde verdieping
hebben uitgesproken.
om zijn aandeel te verminderen,
erkent het provinciebestuur. Als
extra maatregel wordt daaraan
toegevoegd de ontwikkeling
van glastuinbouw. Die kan de
restwarmte en kooldioxide van
de industrie gebruiken voor het
verwarmen van de kassen
Verder wordt de aandacht ge
richt op de recreatiesector. De
provincie wil de komende zes
jaar zeventig energiebesparen
de projecten opzetten met deze
sector. Daarbij wordt gedacht
aan zonneboilers en het vervan
gen van asbest daken (bijvoor
beeld van schuren van kam-
peerboeren) door daken met
zonnecollectoren. Een resultaat
van vijftig procent besparing en
tien procent duurzame energie
wordt haalbaar geacht.
Nieuwe huizen
Nieuwe huizen moeten nog
duurzamer gebouwd worden,
vinden GS. Derhalve wordt het
convenant duurzaam bouwen
aangescherpt. Om te laten zien
hoe écht energiezuinig gebouwd
kan worden, moet ergens in de
provincie een voorbeeldwoon
wijk verrijzen. Het gaat daarbij
om een forse wijk van enkele
honderden woningen, in ieder
geval veel meer dan 200.
De provincie draagt zelf ook
haar steentje bij aan het actie
programma, beloven GS. De
kantoren maken al gebruik van
groene stroom, maar voortaan
zal ook de openbare verlichting
met groene stroom worden ge
voed. Bovendien zal de verlich
ting van twintig van de tachtig
bushaltes langs provinciale we
gen komen uit zonne-energie.
Volgens het actieprogramma
wordt een energiefonds opge
richt. Daaruit worden initiatie
ven van derden, onderzoeken,
voorlichtingscampagnes en
personeelskosten voor het pro
jectteam betaald. Voor de eerste
drie jaar wordt dat gevuld met
2,6 miljoen gulden.
(Advertentie)
Ontdek in Veere het Venetië van Zeeland
tijdens de opera I due Foscari
zie advertentie in deze krant
of bel (0118) 659 659