Delwaide is Hollands getalm beu Boven-Schelde zo dood als een pier PZC zeeland zaterdag 16 september 2000 17 Proefboring voor containerkade LAGUNE uit voor natuur Provincie eist van gemeenten plaats voor windturbines Antwerpse havenwethouder hamert op noodzaak verdere verdieping HüVGIlSChüp trekt Omleiding door werk op N670 Volleyballers Middelburgs AZC beste Boete voor ingooien ruit J TERNEUZEN - De Terneuzense politierechter heeft vrijdag een 19-jarige man uit Terneuzen een boete van 800 gulden, waarvan de helft voorwaardelijk, opge legd. i tlll4 I7AA»^ r» A full W+ Leo baron Delwaide: „Ik krijg hoe langer hoe meer de indruk dat Nederland alleen maar aan de eigen belangen denkt." foto Lex de Meester Zeeland Seaports onderzoekt draagkracht ondergrond Kaloot door Maurits Sep VLISSINGEN - Zeeland Seaports is begon nen met grondonderzoek voor de Wester- schelde Container Terminal. Vlak voor de Kaloot in de Westerschelde worden metin gen verricht naar de draagkracht van de on dergrond. Die moeten uitwijzen hoe zwaar de maximale belasting van de containerka de mag zijn. Het havenschap heeft het bedrijf Fugro in de arm genomen voor de uitvoering van het geotechnisch onderzoek. Vanaf een boot (de geonaut) voor de kust wordt een stalen buis de bodem in gedreven om te meten wat de weerstand is, legt F. H. de Brui jne, hoofd ha venontwikkeling van Zeiand Seaports, uit. „Die buis gaat veertig tot vijftig meter de grond in. Hij meet de draagkracht per vier kante centimeter." Vooral de damwand van de containerkade zal een grote druk zal uit oefenen. Langs die wand leggen de grootste containerschepen aan om hun lading te los sen. Die wordt met enorme kranen van boord gehaald en op de kade geplaatst. Draagkracht „Juist op die hoogte is het dus belangrijk te weten wat de draagkracht van de onder grond is", zegt De Bruijne. „Vandaar dat we ter hoogte van de damwand om de 25 meter meten en de meetpunten steeds tien meter naar voren of achteren verspringen," Voor de terminal zelf wordt volstaan met metin gen om de tweehonderd meter. De terminal wordt in totaal ongeveer 2,6 kilometerlang. De resultaten van de grondmetingen wor den half november verwacht. De Bruijne verwacht dat die onder meer zullen uitwij zen dat zich op 20 tot 23 meter onder NAP een hele harde laag bevindt, die bestaat uit schelpen en zand. De Bruijne: „Deze crack- laag zal waarschijnlijk betekenen dat we minder diep hoeven te heien." Het m 11 ieu-eff ectrapport (mer) voor de Wes terschelde Container Terminal is nog niet klaar. Zeeland Seaports heeft het concept wel een heel eind gereed, aldus De Bruijne. De definitieve versie wordt eind dit jaar ter inzage gelegd. Bij de bron in Frankrijk lijkt de Schelde nog schoon. foto René Schrier door Ben Jansen ANTWERPEN - Leo baron Del waide, havenwethouder van Antwerpen, is woedend op Ne derland. Het getalm over een volgende verdieping van de Westerschelde zit hem hoog. Antwerpen heeft haast. De I vaargeul moet zo snel mogelijk I tot 15,75 meter worden ver- diept. „Dat is een absolute le vensnoodzaak voor Antwerpen i omhaarpositie als wereldhaven te vrijwaren. Maar Nederland voert uitsluitend vertragings tactieken uit." En: „Nederland i is niet eerlijk." Gepeperde uitspraken voor de man die zich eerder als zo be- I minnelijk heeft laten kennen. Vijf jaar geleden kwam hij, pas aangetreden als schepen voor de Antwerpse haven, zich voorstellen bij de stichting Ha- venbelangen Vlissingen. Ge amuseerde blik, charmante ma nieren, vriendelijke woorden. „Kom een langs om eens wat te praten en te eten", sprak hij gastvrij, „want we moeten el kaar beter leren kennen. Hij hééft de Nederlanders beter leren kennen. Dat verklaart de harde teksten waarvan Delwai de zich nu bedient. „Inderdaad dat is een heel verschil met vijf jaar geleden. Ik ben bitter ge worden wanneer de verhoudin gen met Nederland aan de orde zijn. Of het nu gaat om de ver dieping van de Westerschelde of de reactivering van de IJzeren Rijn. We ontmoeten alleen maar treuzelarij en tegenkanting." Vóór de verdieping die nu zo goed als voltooid is, konden schepen die niet dieper staken dan 10 meter onafhankelijk van het getij Antwerpen bereiken. De vaargeul is nu op 116 0 meter gebracht. Het verdiepingsver- drag voorziet in een tweede fase tot 12,20 meter. Over de uitvoe ring ervan is nog geen beslissing genomen. Antwerpen wil echter nog verder gaan: schepen met een diepgang tot 14 meter moe ten de Westerschelde getij- on gebonden kunnen op- en afva ren. Om daarbij voldoende kielspeling te hebben, dient de vaargeul op een diepte van 15,75 meter te worden gebracht In Antwerpen vinden ze dat Ne- derland zich achter de langeter- mijnvisie voor het Schelde-es- KLOETINGE - De provinciale j weg tussen Yerseke en Kloetin- ge wordt opnieuw geasfalteerd. 1 Tussen maandag 26 september en vrijdag 13 oktober worden I delen van de weg afgesloten. Het verkeer op de N670 wordt dan omgeleid. De eerste afslui ting duurt drie dagen en is tus- j sen Yerseke en de Postbrug. Ver der ontstaan er stremmingen van één dag door werkzaamhe den tussen Lurpseweg en Ka- pelle, Wemeldingseweg en Goe- sestraatweg en de Goesestraat- weg en de Monnikendijk. De langste afsluiting duurt negen dagen, als er wordt gewerkt tus sen de Monnikendijk en de aan sluiting met de op- en afrit Kloetinge. MIDDELBURG - Een volley- j balteam van het asielzoekers centrum aan de Zuidsingel in Middelburg heeft het landelijke I AZC-volleybaltoernooi gewon- I nen. De organisatie was in handen van de landelijke bond, het Cen traal Orgaan opvang Asielzoe kers en de Stichting Fair Play. Tijdens het toernooi werd ge speeld met mannenteams en mix-teams. In de laatste teams waren minimaal twee vrouwen opgesteld. Het AZC in Middel burg was een gelegenheidsteam, samengesteld uit drie alleen staande minderjarige asielzoe kers en vier volwassen bewo ners. Docente Nederlands Lieneke Boeije was de aanvoerster. Plet Middelburgse team won de fi- nale van een ploeg uit Dokkum. I Het resultaat was een beker en een groepsfoto. De verdachte gooide 7 mei dit jaar in Terneuzen na een avond- I je stappen met een bierfles een I pit in bij Lichtland in de Noordstraat. De Terneuzenaar vertelde op de zitting kwaad te zijn op zijn broer. Toen hij de bierfles in zijn richting gooide, bukte zijn broer. tuarium verschuilt. Delwaide: „Natuurlijk is het een goede zaak dat een onderzoek wordt ingesteld naar milieu en veilig heid in Schelde en Westerschel de op de wat langere termijn. Maar het mag geen lange&aan- visie worden. Antwerpen zit om om die verdieping tot 15,75 me ter te spingen." Zijn beschuldiging is niet mals. „De Nederlandse ambtenaren die aan die langetermijnvisie werken, hebben maar één doel: de zaak zoveel mogelijk probe ren af te remmenDe tegenwer ping dat toch ook Vlaamse des kundigen betrokken zijn bij het onderzoek naar de bevaarbaar heid, natuurlijkheid en veilig heid van het Schelde-estuari- um, brengt hem niet van zijn stuk. „Die Vlamingen zijn te goeder trouw, te zeer te goeder trouw. Ze geloven te makkelijk dat die studie op een objectieve manier wordt uitgevoerd." Ook staatssecretaris M. de Vries van Verkeer en Waterstaat heeft het bij Delwaide verkorven. „Ze heeft in de Tweede Kamer ge zegd: als de uitkomst van de langetermijnvisie is dat een ver dere verdieping niet bezwaar lijk is, dan commiteert ons dat nog niet. Alsof we alleen maar een academische discussie voe ren. We hebben het wel over de levensader van de Belgische economie. Ik krijg steeds meer de indruk dat Nederland alleen maar aan de eigen belangen denkt. Over die containertermi- nal bij Vlissingen hoor je nie mand. Maar ik heb vernomen dat die een grotere invloed heeft op het gedrag van de rivier dan de verdieping die we wensen." De Vlamingen weten volgens Delwaide veel beter wat goed nabuurschap inhoudt. „Wij hebben voor de hogesnelheids lijn in noordelijke richting niet het traject gekozen dat ons goed uitkwam, maar we hebben ons geheel gericht naar de wensen van Nederland. Je hoort nu een maal begrip te hebben voor de desideraten van je buurman." Delwaide ontkent dat zijn felle bewoordingen van de laatste tijd iets te maken hebben met de verkiezingen op gemeentelijk niveau die in Vlaanderen voor de deur staan. „De haven van Antwerpen is geen verkiezings thema. Die gaat de partijpoli tiek ver te boven." door Rinus Antonisse DOORNIK - Een open, stinkend riool. Inktzwart, dood water. Verbijsterd staan Zeeuwse Sta tenleden - op werkexcursie langs de Schelde - bij de plaats waar het riviertje de Spiere uit mondt in de Schelde. Ze nemen voorzichtig afstand van de doordringende stank. De sta tenleden zijn het roerend eens: 'dit is heel erg'. De Zwarte Spie- rebeek voert het vuile water mee van steden als Roubaix en Moeskroen, goed voor zo'n één miljoen vervuilingseenheden. Al jarenlang stroomt het tussen Doornik en Oudenaarde in de Schelde. Het einde is nog lang niet in zicht. Een halve dag eerder verkennen de Statenleden de plaats waar de Schelde ontspringt, in de buurt van het Noord-Franse Saint-Quentin. Een simpele ste nen bak, waaruit een vriende lijk slootje loopt, aangekleed met wat kroos. Het water oogt helder, schoon. Schijn bedriegt. Een woordvoerder van Agence l'Eau en Artois Picardië, een soort waterschap dat een gebied van 20.000 vierkante kilometer met 4,7 miljoen inwoners be strijkt, legt uit dat het water al vanaf de bron besmet wordt door uitspoelend landbouwgif. Dat is een domper voor de Sta tenleden, die de zon ineens min der opgewekt doet schijnen. Als één ding duidelijk wordt tij dens de driedaagse Scheldetoer van provinciale staten, dan is het wel dat er in Frankrijk en België (Waals, Brussels en Vlaams Gewest) nog heel veel water door de Schelde moet stromen, voordat een niveau is bereikt als in de Zeeuwse Wes terschelde. Een achterstand van ongeveer vijftien jaar. Natuur lijk, er wordt gewerkt aan de bouw van zuiveringsinstallaties en aanpak van industriële lo zingen. Dat is in veel gevallen een zaak van lange adem. Nog altijd loost Brussel, zetel van de Europese Unie, ongezuiverd in de Zenne, die weer via de Dijle en de Rupel in de Schelde uit komt. Van maar 49 procent van de Vlamingen wordt het afval water gezuiverdNiet voor niets is Vlaanderen door de Europese Unie op de vingers getikt voor de niet-naleving van de Richt lijn Stedelijk Afvalwater. Grauwheid In Frankrijk lijkt het besef aar dig te zijn doorgedrongen datt een schone Schelde noodzaak is. Door de Agence l'Eau en Artois Picardië wordt met Nederlands aandoende bevlogenheid de strijd tegen de vervuiling einde lijk serieus aangepakt. In Wal lonië is dat veel minder het geval. De grauwheid die het ge bied uitstraalt, uit zich ook in de aarzelende benadering van het vervuilingsprobleem. Tussen de Franse grens en Gent is de Bo ven-Schelde zo dood als een pier. Geen vis te bekennen en zwemmen levert gevaar voor de gezondheid op. Brussel is een re gelrechte ramp; er wordt niet voldoende geld gefourneerd om aan de ongezuiverde lozingen snel een halt toe te roepen. In Vlaanderen wordt de zuive- ringstaak serieuzer benaderd, maar er moet nog heel veel ge beuren. Het gaat niet alleen om het schoonmaken van het opper vlaktewater, krijgen de Staten leden te zien en te horen tijdens een vaartocht tussen Gent en Antwerpen. De natuur in en om de Schelde behoeft een ingrij pend reddingsplan. In de loop van eeuwen zijn grote stukken van de rivier afgesneden ten pleziere van de scheepvaart. Veel van de a fgesneden stukken meanders genaamd, liggen er verloren bij. Met het Schelde- vallei-project probeert de pro vincie Oost-Vlaanderen de na tuur te herstellen, onder meer door verdroging tegen te gaan, de te intensieve landbouw te sa neren en de versnippering van het landschap te keren. „Hoe kunnen overheden dat voor hun verantwoordelijkheid nemen?", vraagt commissaris van de koningin Wim van Gel der zich af. „Het is een beetje het idee van: als het over de grens is, dan is het niet meer onze verant woordelijkheid. Op grotere schaal denken bij de overheden is nog moeilijk." Van Gelder ziet een lichtpunt in de Europese re gelgeving. „Daardoor wordt men gedwongen, goedschiks of kwaadschiks, wat te doen." De CdK troost zich met de aanwe zigheid van een eenzame aal scholver op een paaltje midden in de rivier. Dat is in elk geval een begin: de vogels hebben nog niet alle vertrouwen verloren, Wim Kolijn van de SGP wordt herinnerd aan situaties zoals die dertig jaar geleden in Zeeland nog voorkwamen. „De toestand wordt nog veel te breed geac cepteerd, er is teveel vrijblij vendheid. De erkenning dat een inhaalslag nodig is, ont breekt." Geschrokken „Ik ben geschrokken van wat ik in België gezien heb. Ik heb de indruk dat ze in Frankrijk op de goede weg zijn en dat water be hoorlijke aandacht krijgt", zegt ChristenUnie-voorman Jaap van Ginkel. Hij noemt het een 'vreemde zaak'dat in een West- Europees land nog vrijelijk af valwater geloosd wordt. Leintje Vermeulen van de PvdA sluit zich daarbij aan. „Je schrikt er van, het is een stroperig proces. We moeten ook in Europees ver band meer aandacht vragen voor de problemen. Ik ben er niet vrolijker van geworden. Het idee dat er al veel gebeurd is, wordt wel wat gerelativeerd." Marten Wiersma van Groen- Links/Delta Anders kent de Scheldeproblematiek goed, „Toch schrik je wel als je het in werkelijkheid ziet. Ze doen hun best, maar de rivier is nog altijd smerig. En Europa is nog geen Europa. Er zijn richtlijnen voor waterkwaliteit; het systeem van toezicht en sancties schiet volle dig tekort. Het is meer Europa van de markt dan van mensen en milieu." CDA-leider Lukkie Nederhoed is met de neus op de feiten ge drukt wat de vervuiling betreft. „Het is erger dan ik dacht. Het speelt al vanaf de bron. Ik heb een fles bronwater meegenomen en laat die onderzoeken." Ze hoopt dat de meanders weer tot de rivier toegelaten kunnen worden, als het water schoner is. De situatie sterkt Nederhoed in de overtuiging dat Zeeland heel zuinig moet zijn op de Wes terschelde: beslist geen derde verdieping. door Rinus Antonisse ANTWERPEN - Het haven schap Zeeland Seaports trekt 25 miljoen gulden uit voor herstel van natuurschade die ontstaat door aanleg van de Westerschel- de-containerterininal in het Sloegebied. De compensatie- werken worden zoveel mogelijk in de buurt van de nieuwe termi nal uitgevoerd. Zo wordt het bestaande Ram- mekensschor uitgebreid met een nat schorrengebied van zo'n vijftig hectare. Er komt per sal do méér natuur terug dan in de Westerschelde verloren gaat, verzekert gedeputeerde Daan Bruinooge (PvdA), honderdvijf tig tegen dertig hectare. „We doen dit op de koninkli j ke weg. De natuurcompensatie is een van de hobbels die genomen moet worden om het ambiteuze project te doen slagen: een con- tainerterminal op een gebied van 180 hectare, met een kade lengte van 2,6 kilometer. Aan de kade kunnen negen grote sche pen tegelijk liggen, die bediend worden door 16 grote kranen, die een rij van 22 containers te gelijk kunnen lossen of laden. Capaciteit: 1,5 miljoen contai ners per jaar. Eraaast een speci ale haven voor de binnenvaart. En de stellige verwachting dat zich bij de terminal diverse bedrijven vestigen die met de verdere behandeling van con tainers van doen hebben (de lo gistieke service-providers). Goed voor achthonderd ar beidsplaatsen en afgeleid nog eens zeker zevenhonderd Trots Het eerste schip moet in de loop van 2003 afgehandeld kunnen worden, weet directeur E. D'hondt van Hessenatie in Antwerpen heel zeker. Zijn be drijf gaat de terminal exploite ren Bedoeling is dat in stappen te doen. Eerst een stuk van zes honderd meter kade en dan uitbouwen, waarvoor op een pe riode van maximaal tien jaar gerekend wordt. „Dan zijn we de grootste container-behande laar in Europa", zegt D'hondt niet zonder trots, in een inlei ding voor Zeeuwse statenleden op werkexcursie langs de Schel door Maurits Sep MIDDELBURG - De zeventien Zeeuwse gemeenten moeten binnen drie jaar in kaart hebben gebracht waar windmolens ge bouwd kunnen worden. Het provinciebestuur kiest in het actieprogramma duurzame energie ondubbelzinnig voor wind als de meest rendabele vorm van alternatieve energie bron. In 2006, als het actiepro gramma afloopt, moet 180 me- gaWatt windenergie worden opgewekt. Het actieprogramma is erop ge richt de uitstoot van kooldioxi de, dat mede het broeikaseffect veroorzaakt, in 2006 te hebben verminderd met 2,5 miljoen ton. Met name de uitbreiding van windenergie moet helpen die doelstelling te bereiken. Als Zeeland erin slaagt over zes jaar 180 megaWatt windenergie op te wekken, levert dat een tiende van de CO:-reductie op: 215.000 ton. Inventarisatie Volgens het provinciebestuur is de belangstelling voor wind energie groot genoeg, zowel op industrieterreinen als bij agra riërs. Het is echter nog niet ge heel duidelijk waar windmolens kunnen komen, en waar niet. Daarom is per gemeente een in ventarisatie nodig, vindt het provinciebestuur. De geschikte locaties dienen in beleidsplan nen en bestemmingsplannen te worden opgenomen. Windenergie moet ook een toe ristische attractie worden. Ge deputeerde Staten denken aan een windpaviljoen: een wind turbine met een uitkijkplatform hoog op de mast net onder de gondel, en daarin mogelijk een restaurant. Tevens zou er een in formatiecentrum moeten ko men. De gedachte gaat uit naar een windpaviljoen bij Neeltje Jans, omdat daar ook een wa terpaviljoen is. Kooldioxide Het bedrijfsleven kan de groot ste bijdrage leveren in het te rugdringen van de uitstoot van kooldioxide, blijkt uit het actie programma. Liefst 63 procent van alle CO, die in Zeeland in de lucht komt, komt van de indu strie. Landelijk zijn de bedrij ven maar voor 29 procent debet aan de C02-uitstoot. Het bedrijfsleven doet al veel de. Hij is ervan overtuigd dat de Antwerpse haven samen met de nieuwe terminal in Vlissingen- Oost, de haven van Rotterdam; naar de kroon kan steken. „Ant- werpen/Vlissingen is een per fecte combinatie, die kan het opnemen tegen Rotterdam." Het gaat om een investering van zeker één miljard gulden, ver telt gedeputeerde Bruinooge. Hij gelooft heilig in het succes. „We kunnen er de grootste sche pen ontvangen. En er is een ten dens om nog veel meer dingen met containers te doen. Het wordt spectaculair. We kunnen de groei opvangen en een grote speler op de contalnermarkt worden." Directeur D'hondt voegt eraan toe dat Hessenatie nu al benaderd is door rederijen die een optie willen op een plaats aan de containerkade, iets wat het bedrijf in Antwer pen nog nooit is overkomen. Hij heeft voor de Statenleden maar een mededeling om de vreugde wat te temperen: het verdiept stapelen van de containers stuit op bezwaren. Kandidaten Bruinooge hoopt dat in het eer ste kwartaal van 2001 de plano logische besluiten genomen zijn. Intussen is Zeeland Sea ports al de aanbestedingsmarkt opgegaan. Uit de dertig geïnte resseerden wordt een aantal kandidaten geselecteerd, met wie verder gegaan wordt. Eind 2001 moet de aanleg beginnen. Bedoeling is de plannen van Hessenatie nu al aan de contai nerwereld te slijten, want het ombuigen van vervoersstromen kost geld. Bruinooge laat weten dat de containers voor de helft via water verder vervoerd wor den, voor 20 tot 25 procent per spoor en voor de rest over de weg. Met die verdeling scoort het Sloegebied beter dan andere havens. Of de aanleg van de kade een verdere verdieping van de Wes terschelde overbodig maakt? Gedeputeerde Bruinooge waagt zich niet op glad ijs, „Die wordt in elk geval veel minder urgent" zegt hij diplomatiek. Hij wijst erop dat de Zeeuwse Staten zich al tegen zo'n derde verdieping hebben uitgesproken. om zijn aandeel te verminderen, erkent het provinciebestuur. Als extra maatregel wordt daaraan toegevoegd de ontwikkeling van glastuinbouw. Die kan de restwarmte en kooldioxide van de industrie gebruiken voor het verwarmen van de kassen Verder wordt de aandacht ge richt op de recreatiesector. De provincie wil de komende zes jaar zeventig energiebesparen de projecten opzetten met deze sector. Daarbij wordt gedacht aan zonneboilers en het vervan gen van asbest daken (bijvoor beeld van schuren van kam- peerboeren) door daken met zonnecollectoren. Een resultaat van vijftig procent besparing en tien procent duurzame energie wordt haalbaar geacht. Nieuwe huizen Nieuwe huizen moeten nog duurzamer gebouwd worden, vinden GS. Derhalve wordt het convenant duurzaam bouwen aangescherpt. Om te laten zien hoe écht energiezuinig gebouwd kan worden, moet ergens in de provincie een voorbeeldwoon wijk verrijzen. Het gaat daarbij om een forse wijk van enkele honderden woningen, in ieder geval veel meer dan 200. De provincie draagt zelf ook haar steentje bij aan het actie programma, beloven GS. De kantoren maken al gebruik van groene stroom, maar voortaan zal ook de openbare verlichting met groene stroom worden ge voed. Bovendien zal de verlich ting van twintig van de tachtig bushaltes langs provinciale we gen komen uit zonne-energie. Volgens het actieprogramma wordt een energiefonds opge richt. Daaruit worden initiatie ven van derden, onderzoeken, voorlichtingscampagnes en personeelskosten voor het pro jectteam betaald. Voor de eerste drie jaar wordt dat gevuld met 2,6 miljoen gulden. (Advertentie) Ontdek in Veere het Venetië van Zeeland tijdens de opera I due Foscari zie advertentie in deze krant of bel (0118) 659 659

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 59