Israël trekt hakken uit het zand
Arrestatie Molukkers uniek
feit in de rechtsgeschiedenis
PZC
PZC
Gelouterde regering
van Oostenrijk wijst
EU-lidstaten de weg
Kamerleden volgen hart over homohuwelijk
Stabiliteit in Turkije
nog altijd afhankelijk
van militaire leiders
feiten en meningen
Palestijns voorstel over beheer Tempelberg bespreekbaar
woensdag 13 september 2000
door Ad Bloemendaal
Israël is geïnteresseerd in een
Palestijns voorstel om de soe
vereiniteit over de Tempelberg
in Jeruzalem in handen te geven
van een internationaal lichaam,
bestaande uit permanente leden
van de Veiligheidsraad en verte
genwoordigers van de Jeruza
lem Commissie van de Islamiti
sche wereldorganisatie.
Dat meldde gisteren het Israëli
sche dagblad Ha'aretz. Het be
heer over de Tempelberg is het
felst omstreden onderdeel van
een toekomstige Israëlisch-Pa-
lestijnse vredesovereenkomst.
Beide partijen maken aan
spraak op soevereiniteit over
het plateau met het Aksa-mos-
keeëncomplex. Tweeduizend
jaar geleden stond daar de jood
se tempel.
Ha'aretz meldt dat de Palestijn
se president Jasser Arafat on
langs in New York aan president
Bill Clinton heeft laten weten
dat hij bereid is de Palestijnse
aanspraak op te geven, in ruil
voor internationaal beheer.
Volgens het Palestijnse plan zou
het internationale beheersli-
chaam Arafat aanstellen als be
heerder van de heilige plaatsen,
waarmee deze jurisdictie zou
krijgen over de Tempelberg. Is
raël zou soevereiniteit krijgen
over de Klaagmuur, in de on
middellijke omgeving van de
berg. Samen met de Palestijnen
en het internationale lichaam
zou het een regeling moeten uit
werken voor joodse toegang tot
het Tempelberg-plateau.
Een belangrijke diplomatieke
bron vertelde Ha'aretz dat Ara
fat nu voor het eerst bereidheid
toont te onderhandelen over een
regeling voor de Tempelberg.
Tot nu toe heeft hij vastgehou
den aan volledige Palestijnse
soevereiniteit over het gebied.
Clinton en de Israëlische pre
mier Ehud Barak zouden vorige
week in een gesprek in New
York tot de conclusie zijn geko
men dat het nieuwe voorstel in
ieder geval het onderhande
lingsproces gaande kan houden
Dat wil niet zeggen dat Barak
nu minder pessimistisch is. De
kans dat landen als Iran en Sy
rië - beide leden van de Islamiti
sche Wereldorganisatie - zullen
instemmen met minder dan vol
ledige Palestijnse soevereiniteit
over de Tempelberg, slaat hij
niet hoog aan. Tegelijkertijd
stelt hij vast dat Arafat niet be
reid lijkt tot enig compromis
over de heikele kwestie zonder
ruggensteun van de moslimwe
reld.
Israëliërs en Palestijnen blijven
elkaar ervan beschuldigen dat
ze compromisvoorstellen die ze
hebben gedaan tijdens de mis
lukte top van Camp David, heb
ben ingetrokken. Volgens Israël
geldt dat voor kwesties als de
toekomst van de Palestijnse
vluchtelingen, een blijvende Is
raëlische militaire aanwezig
heid in de Jordaan-vallei en de
status van de Israëlische neder
zettingen.
Nederzettingen
Maandag werd bekend dat Isra
el de bouw in zijn illegale neder
zettingen in bezet gebied in de
eerste zes maanden van dit jaar
heeft opgevoerd met 96 procent.
In die periode is begonnen met
de bouw van 1067 wooneenhe
den, tegen 545 in de eerste helft
van 1999. De kolonisten maken
zich ernstig zorgen over hun lot
als Barak een overeenkomst zou
bereiken met Arafat, Een groot
deel van de nederzettingen zou
ingesloten raken door Palestijns
gebied.
De kolonisten zijn bezig miljoe
nen dollars in te zamelen om
zich beter te kunnen bewape
nen. Ze vrezen een conflict,
mocht het vredesproces op een
mislukking uitlopen. Volgens
Yehudit Tayar, woordvoerster
van de Kolonistenraad, worden
de aankopen uitgevoerd in
overleg met het Israëlische le
ger. De kolonisten zouden in
middels het eerste materieel in
huis hebben. Het gaat daarbij
om wapens, gevechtsuitrustin
gen nachtki j kers en voertuigen
In het bezette gebied leven on
geveer 175.000 kolonisten.
Jongeren
Volgens de Jerusalem Post re-
cruteert 'Slachtoffers van Ara
bische Terreur Internationaal' -
een Israëlische rechtsextremis-
tische groep - Amerikaanse jon
geren om te helpen bij het verde
digen van de nederzettingen in
het geval er een gewapend con
flict uitbreekt met de Palestij
nen. De jongeren zouden daar
toe in de VS een soort militaire
opleiding krijgen. GPH
De extreemrechtse FPÖ-leider Haider trapte de afgelopen
tijd vrolijk om zich heen, ivant hij wist dat de Europese sanc
ties tegen de Oostenrijkse regering zouden verdwijnen. Deze
ven maanden durende diplomatieke strafexpeditie - het isole
ment van Wenen - is evenwel niet op een totaal debacle uitge
lopen. Eindelijk durven EU-landen elkaar op de vingers te
tikken.
door Mare Peeperkorn
Skiën in Oostenrijk mag de
komende winter weer. De
banvloek die veertien landen
van de EU een halfjaar geleden
uitspraken over de Weense coa
litieregering met de extreem
rechtse Freiheitliche Partei Ös-
terreich, wordt opgeheven. En
de FPÖ: die regeert nog steeds.
De Oostenrijkse kanselier
Schüssel (Volkspartij ÖVP) zei
het van meet af aan: „Het is een
illusie om te denken dat mijn re
gering opstapt onder Europese
druk." Onvermoeibaar benutte
hij afgelopen maanden elke ge
legenheid om te pleiten voor een
eerlijk oordeel over de coalitie
van ÓVP en FPÖ: op basis van
daden in plaats van kleur.
Schüssel heeft gelijk gekregen.
Of het nu gaat om het beharti
gen van de rechten van minder
heden, vluchtelingen en asiel
zoekers, of de actieve strijd te
gen racisme: Oostenrijk doet
niet onder voor de rest van de
EU. Op sommige punten kan
Wenen de Europese hoofdste
den zelfs tot voorbeeld dienen.
De rol van de FPÖ heeft daar
niets aan veranderd. Wat de ver
maledijde Freiheitliche Partei
van de Karintische Landes-
hauptmann Haider betreft: die
partij was fout, is fout, en zal
nog geruime tijd fout blijven.
Een rechtse populistische partij
met extremistische aanhangers
die erop uit zijn hun critici
monddood te maken, conclude
ren de 'wijzen'. Ook daar bracht
de regeringsdeelname geen ver
andering in. Wel blijken de
FPÖ-ministers zich merendeels
keurig te gedragen. De 'wijzen'
sluiten dan ook niet uit dat de
FPÖ als regeringspartij geleide
lijk haar extremisme en vreem
delingenhaat inruilt voor gema
tigder opvattingen.
Zijn de sancties - het verbreken
van de onderlinge contacten -
die de veertien EU-landen aan
lidstaat nummer vijftien Oos
tenrijk oplegden, dan volstrekt
misplaatst geweest? Lieten
Kok, Blair en Schroder zich ten
onrechte leiden door de Franse
president Chirac? Het waren
immers Frankrijk én België die
begin dit jaar het voortouw na
men bij de isolatie van Wenen.
Neen, luidt het oordeel van de
'wijzen'. De strafmaatregelen
waren wel degelijk nuttig. Ze
noopten de Weense regering in
woord en daad de positie van
minderheden te beschermen;
acties tegen racisme te onder
steunen; en een regeringsver
klaring op te stellen waarin vrij
heid, tolerantie en openheid de
trefwoorden zijn. De sancties
zwengelden binnen en buiten
Oostenrijk het debat aan over de
Europese politieke waarden.
Het diplomatieke isolement van
Wenen was dus gerechtvaardigd
en effectief. Maar volgens de
drie wijzen werkt voortzetting
van het straf regime contrapro
ductief, want, het drijft de Oos
tenrijkse bevolking in het FPÖ-
kamp Een prachtig excuus voor
EU-leiders als Kok, die aanvan
kelijk verklaarde dat de sanc
ties pas van tafel gaan als de
FPÖ uit de regering stapt.
Denen
Naast het gevaar van polarisa
tie in Oostenrijk zelf. zijn er nog
twee redenen om dat land weer
normaal te behandelen. Eind
deze maand spreken de Denen
zich per referendum uit over
deelname aan de euro. De stem
ming over de munt is in feite een
stemming over de mate waarin
de EU de nationale politiek de
wet mag voorschrijven. De eu
rosceptische Denen zullen eer
der 'ja' zeggen als de Oostenrijk
weer vriendschappelijk beje
gend wordt.
Voeg daarbij het rampscenario
dat een gefrustreerd Oostenrijk
eind dit jaar het nieuwe Europe
se Verdrag van Nice (inclusief de
uitbreiding van de EU) torpe
deert en iedere diplomaat weet
dat de sancties hun langste tijd
hebben gehad.
Toch heeft Haiders FPÖ de EU
een goede dienst bewezen. Er is
een eind gekomen aan de perio
de dat de Unie overal ter wereld
ondemocratische regimes de
maat nam, behalve in eigen
kring. GPD
Israëlische vredesactivisten hingen zondag een spandoek aan de muren van de oude stad. Met een Israëlische acceptatie van internationaal
beheer van de Tempelberg zou vervulling van hun wens dichterbij komen. foto Menahem Kahana/EPA
van onze redactie binnenland
Het homohuwelijk is 'door de Tweede
Kamer' zoals dat in Binnenhofjargon
heet. Maar wel pas na een bijzondere stem
ming. Drie CDA-Kamerleden hebben niet
het standpunt van hun fractie, maar hun ei
gen hart gevolgd en vóór een huwelijk tus
sen personen van hetzelfde geslacht ge
stemd.
De stemming was het officiële sluitstuk van
het drie dagen durende debat van vorige
week. Op verzoek van SGP-Kamerlid Van
der Staaij stemde de Kamer hoofdelijk over
het wetsontwerp. Elk Kamerlid moet een
persoonlijke afweging kunnen maken, al
dus de SGP'er die principieel tegen het
homohuwelijk is. Dus noemde de griffier
telkens een naam en antwoordden de aan
wezige Kamerleden 'voor' of 'tegen'. De
CDA'ers Danckers, Verburg en Wijn lieten
hun afwijkende geluid horen met medewe
ten van hun baas Jaap de Hoop Scheffer. Ze
hadden van tevoren even met hem gespro
ken over hun bezwaarde geweten. Het
PvdA-Kamerlid Apostolou stemde in te
genstelling tot zijn fractie juist tegen het
wetsvoorstel. Vanwege de zwakke juridi
sche onderbouwing, zo verklaarde hij na af
loop.
Voor de uitslag van de stemming maakte het
dissidente stemmen van de CDA-Kamerle-
den niets uit. Het homohuwelijk staat in het
regeerakkoord en de coalitie stemde voor.
Met 109 tegen 33 werd het voorstel ruim
aangenomen. Tegen waren behalve het
CDA de kleine christelijke partijen,
Verder nam een ruime Kamermeerderheid
twee amendementen van Dittrich (D66)
aan. Daarin wordt de termijn van één jaar
geschrapt, die een lesbische vrouw zou moe
ten wachten voordat zij het kind van haar
vriendin kan adopteren. Dat kan alleen als
het kind tijdens de relatie wordt geboren.
Tevens wordt het nieuwe criterium voor
adoptie 'dat niets meer te verwachten valt
van de ouder of ouders', iets veranderd. Dit
was volgens de Kamer in het wetsvoorstel
van staatssecretaris Cohen van Justitie nog
niet duidelijk.
Ook nam de Kamer een motie aan van WD-
'er Vos waarin de regering wordt opgeroe
pen onderzoek te doen naar de mogelijkheid
binnen een relatie van twee vrouwen bij
voorbeeld erkenning van het kind te laten
plaatsvinden.
De nieuwe regels moeten 1 januari 2001 in
gaan. De Eerste Kamer moet zich er nog
over uitspreken. GPD/ANP
door Gijs Schreuders
De twee gearresteerde voor
mannen van de Vrije Mo
lukse Jongeren zijn, raar maar
waar, officieel 'politieke gevan
genen'. Zij worden namelijk be
schuldigd van een misdrijf te
gen de veiligheid van de staat,
een uniek feit in de Nederlandse
rechtsgeschiedenis.
Het begrip politieke gevangene
is beladen Het doet denken aan
dictaturen, het roept om aan
dacht van Amnesty Internatio
nal. Toch kent Nederland, net
als iedere andere staat, de straf
baarstelling van uitgesproken
politieke misdaden.
Natuurlijk zijn er vaak genoeg
mensen veroordeeld wegens
strafbare feiten waarbij politie
ke motieven een rol speelden
Na de Tweede Wereldoorlog
werden collaborateurs vastge
zet als 'politieke delinquenten'.
Bij terroristische acties - zoals
de Molukse treinkaping in 1977
- zijn daders politiek gemoti
veerd. Geweldpleging bij beto
gingen, opruiing, lokaalvrede
breuk, verkeersblokkades,
racistische aanslagen - aan tal
loze delicten zitten politieke
kanten.
Maar de 'echte' politieke mis
drijven zijn aanslagen op de
staatsveiligheid, met name een
aanslag op het staatshoofd of op
de grondwettige regerings
vorm, een staatsgreep dus. Het
zijn de zwaarste misdaden die
de wet kent. Er staat dan ook le
venslang op. De bescherming
van de staat als hoeder van de
democratische rechtsorde heeft
altijd de hoogste prioriteit van
de wetgever gehad. Dat brengt
met zich mee dat degenen die
met staatsgezag zijn bekleed,
zoals ministers, speciale straf
rechtelijke bescherming genie
ten.
Levenslang
Ook de verdenking tegen de
twee Vrije Molukse Jongeren
heeft betrekking op dit type
misdrijf. Artikel 95a van het
Wetboek van Strafrecht stelt le
venslang op het met geweld uit
eenjagen van een vergadering
van de ministerraad of het ge
welddadig afdwingen van een
beslissing van de regering.
Vanouds staan misdaden tegen
de veiligheid van de staat apart
van alle andere misdaden. Het
onderscheid is vooral dat niet
alleen het plegen, maar ook het
beramen van staatsgevaarlijke
aanslagen (samenspanning)
strafbaar is. Wie een complot
smeedt tegen de staatsveilig
heid kan, ook als er niets ge
beurt, tien jaar krijgen. Deze
bepaling maakt preventief in
grijpen mogelijk.
Het karakter van het Neder
landse strafrecht is in beginsel
repressief. Dat betekent: pas
achteraf, als een strafbare daad
is gepleegd, kan justitie toe
slaan. Gedachten zijn vrij, zelfs
moordlustige gedachten. Plan
nen maken is doorgaans niet
strafbaar. Een mislukte poging
wel, maar dan moet er toch eerst
een begin van uitvoering van de
misdaad zijn geconstateerd en
bewezen. Van poging tot brand
stichting is bijvoorbeeld pas
sprake als een lucifer bij de ben
zine wordt gehouden.
Sinds 1994 zijn ook niet-staats-
gevaarlijke voorbereidingshan
delingen (bij alle delicten waar
acht jaar gevangenis of meer op
staat) strafbaar. Justitie wilde
en kreeg de bevoegdheid om cri
minelen aan te pakken vóórdat
Tijdens de demonstratie vrijdag in Eindhov
aan het adres van het landsbestuur geuit
ren werden door twee Molukse woordvoerders bedreigingen
foto Phil Nijhuis/GPD
een begin is gemaakt met de uit
voering van een misdaad. Een
voorbereidingshandeling is bij
voorbeeld het maken van molo
tovcocktails. Ook als nog geen
poging is gedaan daarmee te
gooien.
Deze uitbreiding van het straf
recht tot de voorfase van zware
delicten, was voornamelijk be
doeld voor de bestrijding van de
georganiseerde criminaliteit
met behulp van infiltranten en
anonieme tipgevers. Maar ook
de voorbereiding van terroristi
sche acties is sindsdien straf
baar. Zodoende kan door mid
del van preventieve arrestaties
groot onheil worden voorko
men.
Staatsveiligheid
In het geval van de Vrije Moluk
se Jongeren was het dus niet no
dig om de strafbepalingen over
de staatsveiligheid onder het
stof vandaan te halen. De ver
dachten hadden ook kunnen
worden opgepakt zodra zij zich
schuldig maakten aan voorbe
reidingshandelingen voor een
aanslag. Bovendien zijn er nog
andere, minder uitzonderlijke,
redenen voor hun aanhouding
opgegeven: deelname aan een
criminele organisatie, bedrei
ging met geweld en opruiing.
Het uitgangspunt van justitie is
begrijpelijk: tijdig ingrijpen
voordat er ongelukken gebeu
ren. Terecht heeft men de drei
gementen van de Vrije Molukse
Jongeren aan het adres van pre
mier Kok en minister Van
Aartsen niet lichtvaardig opge
vat. Maar of de veiligheid van de
staat in het geding is, valt toch
wel te betwijfelen. Een stel
heethoofden kan weliswaar re-
eel gevaar stichten, maar het is
een overspannen gedachte dat
zij bij machte zouden zijn de
grondslagen van de Nederland
se rechtsorde te vernietigen.
Aandacht
Als het de gearresteerde jonge
ren te doen is om aandacht voor
hun frustraties en woede over de
toestand op de Molukken, dan
hebben zij die aandacht inmid
dels ruimschoots gekregen. Wie
wegens gevaar voor de staats
veiligheid wordt gearresteerd
en zich politiek gevangene in
Nederland mag noemen, kan er
moeilijk over klagen niet seri
eus te worden genomen. GPD
Mr. G. Schreuders isjuridischmede-
werker van de PZC
pagina 3:
ook Molukse jongeren welkom
door Harmonie Toros
Het Turkse leger heeft al
tijd iets te melden, of het
nu over defensie gaat, de on
afhankelijkheid van de rech
terlijke macht of religie in
het onderwijs. En twee de
cennia na de laatste coup
luistert iedereen nog altijd.
Gisteren was het twintig jaar
geleden dat s lands militaire
leiders de premier en de op
positieleiders arresteerden
en bekendmaakten dat zij de
touwtjes in handen hadden
genomen. Na drie jaar her
stelden zij de democratie,
maar sindsdien is het altijd
de vraag gebleven hoeveel
macht zij feitelijk aan de
burgerregering hebben afge
staan.
Hoewel de generaals zich
niet langer met het dagelijk
se landsbestuur bemoeien,
lijken alle cruciale besluiten
hun goedkeuring te moeten
hebben. Critici zeggen dat de
generaals het grootste obsta
kel vormen voor de democra
tie in Turkije en de toetreding
tot de Europese Unie.
Zuiveren
Het leger beschouwt zichzelf
als de hoeder van de staat.
Vorige week nog drong de
stafchef van het leger, Kivri-
koglu, er in het openbaar op
aan het ambtelijk apparaat
te zuiveren van moslimfun
damentalisten. De regering
wil niets liever, maar presi
dent Sezer stelt zich op het
standpunt dat het parlement
goedkeuring moet geven aan
zo'nmaatregel.
„Het is de taak van het le
ger", zo hielp Kivrikoglu de
bevolking herinneren, „het
onveranderlijke karakter
van de republiek te bescher
men: het democratische, se
culiere en sociale staats
recht." In het verleden zag
het leger in extreem-rechts
en extreem-links zijn voor
naamste vijanden. Vandaag
de dag is het bezorgder over
het moslimfundamentalis
me.
Het leger heeft bovendien
een beslissende stem in het
beleid dat wordt gevoerd ten
aanzien van de twaalf mil
joen Koerden. De generaals
verzetten zich al lange tijd
met succes tegen de roep van
liberalen in de regering om
de Koerden taalrechten te
verlenen.
Het leger pleegde tussen
1960 en 1980 drie coups, de
laatste keer om een einde te
maken aan straatgevechten
tussen linkse en rechtse ex
tremisten. In de Koude Oor
log bestond er in het Westen
de neiging niet al te zwaar te
tillen aan de coups, omdat
Turkije een betrouwbare
bondgenoot van de NAVO
was en dat vooral moest blij
ven.
Interveniëren
,Het Turkse leger is geen cor
poratief lichaam dat zijn ei
gen belangen verdedigt zoals
een Zuid-Amerikaans le
ger", zegt Sencer Ayata,
hoogleraar sociologie in An
kara. „Het Turkse leger be
houdt zich het recht voor te
interveniëren, zoals het in de
afgelopen decennia herhaal
delijk heeft gedaan toen het
voelde dat het land zo slecht
werd bestuurd dat zijn toe
komst in gevaar werd ge
bracht", aldus Bulent Aliriza
van het in Washington geves
tigde Centrum voor Strate
gisch en Internationaal On
derzoek.
De generaals gebruiken de
Nationale Veiligheidsraad,
die in theorie alleen een ad
viesfunctie heeft, om het re
geringsbeleid vorm te geven.
Zo slaagden zij er in 1997 in
om via de raad de val te be
werkstelligen van de eerste
op islamitische leest ge
schoeide regering.
Pas op de plaats
De Europese Unie heeft vorig
jaar december de Turkse
kandidatuur voor het EU-
lidmaatschap geaccepteerd,
maar wil dat het land zijn
mensenrechtenbeleid verbe
tert en de oorlog met de Koer
dische rebellen beëindigt.
Als Turkije daadwerkelijk
tot de Europese Unie wil
worden toegelaten, dan zou
het leger wel eens geen ande
re keuze kunnen hebben dan
pas op de plaats te maken,
menen waarnemers. AP
13september 1950
Televisie
Philips heeft voor het eerst het
medium televisie getest buiten
de studio. Met twee camera's
zijn opnamen gemaakt van de
voetbalderby PSV-Eindho-
ven. In de bestuurskamer van
het PSV-stadion was het wed
strijd te zien op een standaard
televisiescherm. De proef was
een succes. Het beeld was zo
scherp, dat zelfs de motregen
goed te zien was.
Marshall
De Amerikaan George C.
Marshall, de architect van het
herstelprogramma voor het
naoorlogse West-Europa, is
benoemd tot minister van De
fensie. Hij volgt Louis Johnson
op, die'is afgetreden na zware
kritiek op zijn defensiepoli
tiek in Korea. Tijdens de Twee
de Wereldoorlog was Marshall
chef van de generale staf van
de Verenigde Staten.
Verpleeghuis
Stichting Rusthuizen Walche
ren wil een nieuwe vleugel
bouwen aan Der Boede in
Koudekerke, waar ouderen
kunnen worden verpleegd. De
nieuwe afdeling telt tachtig
bedden. Nog eens veertig bed
den komen beschikbaar door
het bestaande pand te verbou
wen. Zeeland heeft nog geen
verpleeginrichting. Volgens de
inspectie voor de Volksge
zondheid bestaat daaraan
grote behoefte.
Uitgever:
J C Boersema
Hoofdredactie:
A. L Oosthoek
D. Bosscher (adjunct)
A L Kroon (adjunct)
Centrale redactie:
Oostsouburgseweg 10
Postbus 18
4380 AA Vlissingen
Tel. (0118) 484000
Redactiefax. (0118) 470102
Vlissingen:
Postbus 18
4380 AA Vlissingen
Tel (0118)484000
Fax (0118)472404
Goes: Voorstad 22
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel. (0113) 273000
Fax (0113)273010
Terneuzen: Axelsestraat 16
Postbus 51
4530 AB Terneuzen
Tel. (0115) 686000
Fax. (0115) 686009
Hulst: 's Gravenhofplein 4
4561 AJ Hulst
Tel (0114)373839
Fax (0114)373840
Zierikzee: Grachtweg 23a
Postbus 80
4300 AB Zierikzee
Tel. (0111)454647
Fax (0111)454659
Opening kantoren:
Maandag t/m vrijdag
van 8.00 tot 17.00 uur
Zierikzee en Hulst
8.30-17 00 uur
Zaterdags in Vlissingen
van 8.00 tot 10.30 uur
Auteursrechten voorbehouden
Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV Wegener NV
Internet (http://www.pzc.nl):
Postbus 18
4380 AA Vlissingen
redactie redactie@pzc.nl
exploitatie: mternet@pzc nl
Bezorgklachten:
0800 - 0231231 of maandag
t/m vrijdag op de kantoren
gedurende de openingstijden.
zaterdags tot 13 30 uur
op de kantoren door de klacht in te
spreken op de band of de
verwijzing op te volgen
Overlijdensadvertenties:
tijdens kantooruren en
uitsluitend maandag-
t/m vrijdagavond van 20.30
tot 22 00 uur en zondagavond
van 20.00 tot 22.00 uur:
Tel (0118)484000
Fax(0118)470100
Abonnementsprijzen
bij automatische incasso:
(tussen haakjes prijs met acceptgiro)
per maand 36,70 (nvt) i
per kwartaal: 100,00 101.65) I
per jaar ƒ380,00 381.65)
Voor toezending per post geldl
een toeslag
Beëindiging van abonnementen i
uitsluitend schriftelijk. 1 maand voor
het einde van de betaalperiode
Losse nummers
maandag t/m vrijdag: 1,85 per stuk i
zaterdag 2,75 per stuk
Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW I
Bankrelaties
ABN AMRO 47 70 65 597
Postbank 35.93.00
Advertenties
Alle advertentieopdrachten worden
uitgevoerd onder toepassing van
de algemene voorwaarden van
Uitgevenj PZC BV alsmede de
regeien voor het advertentiewezen i
Tarieven kunnen tijdens kantooruren
worden opgevraagd
bij de advertentieorderafdeling.
Tel 0118-484321