Stunt valt in het water Voor Van Bon schijnt de zon Van kilometer tot kilometer PZC ^(EcrUaDiigDtrDg Regen houdt publiek thuis McEwen en Knaven zijn rond met Domo Priem: nu of nooit sport maandag 4 september 2000 24 EK roeifietsen PLUS MIN CONCLUSIE Eten Tweede Excuses Niemand kan Nederlands kampioen iets maken in verregende Delta Profronde Profronde loopt vertraging op http://www.rowingbike.com Wie meer wil weten over het Europees kampioenschap roeifietsen, dat komend weekeinde op Neeltje Jans wordt gehouden, en het op de aankondigingsposter vermelde internetadres op zoekt, stuit in eerste instan tie op de homepage van het Middelburgse bedrijf Thijs Industrial Designs. Daarop geeft maker Derk Thijs aller hande informatie over de roeifiets, een model waarbij de fietser liggend zowel ar men als benen kan gebrui ken. Een videofragment van het rijden op de roeifiets wordt afgewisseld met een keur aan technische infor matie, die soms zeer specia listisch is, zeker wanneer sprake is van 'de lineaire ge leiding van de voetenslee over de hardverchroomde boegspriet'. In vergelijking daarmee is de passage over roeifietsers en dieren in het verkeer gemakkelijker te be grijpen: „Voor de rest heb ben dieren geen last van roeifietsers. Omgekeerd wil nog wel eens voorkomen." De site, die ook in het Engels is te raadplegen, biedt ver der de mogelijkheid om onli ne fietsen en onderdelen te bestellen. Online inschrij ven voor het EK is eveneens mogelijk. De EK-site is alleen via een omweg te bereiken, wat een beetje misleidend is. Maar een kijkje op de site van Derk Thijs is voor de bezoeker wel een aardige inleiding op de site die aan het Europees kampioenschap roeifietsen is gewijd. Zowel de site van Derk Thijs over roeifietsen als die van het Europees kampioen schap is mooi vormgegeven en bevat een schat aan infor matie. Zeer professioneel gedaan. door Sven Remijnsen De publiciteitsstunt viel in het wa ter. Om de sponsor te bekoren maakte de Delta Profronde zaterdag vlak na het vertrek in Middelburg een omweg door het Sloegebied. De bedoe ling was om met de renners door een nieuwe loods van Verbrugge Terminals in de Scaldiahaven te rijden. Zover kwam het echter niet. Vanwege de hevige regenval van vrij dagnacht en zaterdagochtend werd nog voor de start besloten om niet door, maar langs de immense opslagloods te rijden. „Het is onverantwoord", ver- In Hotel Middelburg zullen ze de Del ta Profronde niet gauw vergeten. De Italiaanse ploeg Vini Caldirola en de Franse formatie La Franyaise des Jeux logeerden in de nacht van vrijdag op za terdag in het hotel, maar weigerden het avondeten te betalen. Lieuwe Rienstra, voorzitter van de or ganisatie, sprak zaterdag van een be treurenswaardig misverstand. „In het contract stond duidelijk dat alleen de overnachting en het ontbijt zouden worden vergoed door de organisatie. Maar die jongens kwamen uit Gronin gen van de Henk Vos Memorial en had den honger, dat snap ik ook wel. Er zijn daar valse verwachtingen gewekt." De oplossing van het probleem is simpel als het aan Rienstra ligt. „Ze weten het nog niet, maar we gaan proberen de kosten te verrekenen met het prijzen geld dat is verdiend." Overigens had Rienstra vrijdag een drukke avond, want hij werd te pas en te onpas gebeld doorleden van beide teams. „Op een ge geven moment werd er zelfs een extra kamer geëist omdat iemand te hard snurkte. Dat ging dus niet door." De tweede plaats is de meest on dankbare in de sport. Behalve voor Nico Eeckhoul dan. „Ik word liever tweede dan vijftiende." De Belgische sprinter (29) uit de kleine Palmans-ploeg verkeerde in de finale van de Delta Profronde in kansrijke po sitie. De demarrage van Leon van Bon doorkruiste zijn plannen„Slim gedaan van Van Bon", zei Eeckhoul. „In de sprint is het altijd maar afwachten hoe het afloopt." Volgens Eeckhout zijn semi-klassie- kers als de Delta Profronde zeer be langrijk voor de renners van zijn ploeg klaarde Lieuwe Rienstra, de voorzitter van de organisatie. „De vloer is te glad door de regen. Daardoor zou de veilig heid van de renners in gevaar zijn geko men." De renners zelf vonden het uitstapje naar Vlissingen-Oost maar niks.,Het is belachelijk dat ze wielrenners gebrui ken voor zulke acties"foeterde Servais Knaven na afloop. „Daar zijn we niet voor. Er hadden ongelukken kunnen gebeuren. Nu moesten we twee keer over dezelfde weg, van en naar die loods. Alles reed door elkaar. In het pe loton was het echt ontzettend gevaar lijk." Winnaar Leon van Bon viel Knaven bij „Van mij had het niet gehoeven. Trou wens, ook andere delen van het par koers waren gevaarlijk. In het eerste gedeelte reden we door die kleine dorp jes. waar het heel smal was. Pas na de Zeelandbrug werd het ook voor ons een mooie koers." GOES - Door de miserabele weersomstandigheden viel de publieke belangstelling bij de Delta Profronde zaterdag le gen. In Renesse (foto), waar de renners vorig jaar door een haag van mensen reden, stonden ditmaal beduidend minder mensen. Desondanks was Lieuwe Rienstra, voorzitter van de Stichting Internationale Ronde van Midden-Zeeland, na af loop een tevreden mens. „Een mooie koers, met wind en re gen, en een perfecte winnaar. Op Walcheren en Schouwen- üui vcland was het beduidend minder druk dan vorig jaar. Er waren toen veel meer mensen, waarschijnlijk omdat onze wedstrijd destijds in het pinksterweekeinde viel. Pas op Be veland werd het beter, en bij de finish in Goes was het zelfs le vendiger dan vorige keer." De overgang van mei naar sep tember is Rienstra goed bevallen. „Dit is een goede datum. Afzeggingen zijn er natuurlijk altijd, maar de laatste week hebben nog veel ploegen zich aangemeld. Daar hoefden we niets voor te doen, ze boden zichzelf aan." De volgende Delta Profronde wordt gehouden op zaterdag 8 september 2001. foto Peter Nicolai om zich in de kijker te rijden. Eeckhout slaagde daar al eerder dit seizoen in, want hij verdiende een contract voor volgend jaar bij Lotto. De Zeeuwse gedeputeerde Toine Poppelaars moet even iets recht zetten. Hij heeft de ex-wielrenner Ben nie Ceulen, die perschef is van de Zeeuwse Tourorganisatie, ten onrechte beschuldigd van een dubbelrol. „Ik was met Pi eter Stoter in de Tour van dit jaar, toen daar plotseling Bennie Ceulen opdook met een delegatie van Valkenburg. Dat vonden we heel merk waardig, omdat we dachten dat Val kenburg zich kwam aandienen als con current van ons in een poging om een Touretappe binnen te halen." Volgens Bennie Ceulen was er geen sprake van een dubbelrol. „Ik zit in de organisatie van de Tbur. En als een Ne derlandse stad zich wil aanmelden als etappeplaats, is het mijn taak om het bij de Tourdirectie aan te kondigen. Dat was de reden dat ik met Valkenburg was meegereisd. Ik heb niets andei's gedaan dan mijn plicht als Nederlandse verte genwoordiger bij de Tour. Toine Poppelaars weet dat inmiddels ook. „We hebben zijn positie ten on rechte ter discussie gesteld. Daarvoor heb ik hem mijn excuses aangeboden." doorSven Remijnsen GOES - Robbie McEwen en Servais Knaven rijden komend seizoen voor de nieuwe wieier- formatie Domo-Farm Frites. McEwen verbindt zich voor één jaar aan de fusieploeg van ma nager Patrick Lefevere. Knaven heeft voor twee jaar getekend. Beide renners waren het afgelo pen seizoen actief bij Farm Frites, de opvolger van TVM die aan twist en muiterij ten onder is gegaan. Nu Farm Frites de steun van Domo heeft gezocht en gevonden, roert Lefevere zich op de transfermarkt. Eer der werden onder anderen Jo- han Museeuw, Axel Merckx en Max van Heeswijk al vastge legd. Mare Sergeant (nu nog Mapei) en Hendrik Redant (Farm Frites) gaan als ploeglei der aan de slag bij Domo-Farm Frites. Opgelucht McEwen was zaterdag voor de start van de Delta Profronde in Middelburg vooral opgelucht. We hebben lang in onzekerheid verkeerd", vertelde de Australi sche sprinter, vorig jaar win naar van de Touretappe op de Champs Elysées. „Dat was niet goed voor onze ploeg en ook nig voor. mij. Met andere ploeger heb ik niet gesproken, ik bei netjes blijven wachten. Veel hoop op een goede afloop van de Delta Profronde hac McEwen niet. „Het is slechi weer. Ik ga proberen aan te klampen." Dat lukte maar ten dele. In een van de afsluitende omlopen rond Goes stapte hij af. Zijn teamgenoot Servais Kna ven, in 1999 winnaar van de Zeeuwse ronde, deed het aan merkelijk beter, maar miste de beslissende slag. „Ik had nie mand van de ploeg meer in de buurt toen de finale begon. Waar ze uithingen? Geen idee Ik heb ze niet gezien, want ik reed voor hen uit." Knaven werd 21e. Ook Knaven gaf te kennen op gelucht te zijn. „Domo wordt een mooie uitdaging. Het lijkt misschien alsof ik een beetje bi] Farm Frites blijf, maar er zal veel veranderen. Ik heb een week of vier geleden voor het eerst contact gehad met Patrick Lefevere en ik ben blij dat het rond is. Om eerlijk te zijn: ik wacht al mijn hele carrière op Lefevere. Het is altijd mijn droom geweest om een keer voor zijn ploeg te rijden." door Frits Bakker MIDDELBURG - Hij reisde gisteren naar Spanje af, ver trekt een dag later naar Mi laan en daarna onmiddellijk door naar Zweden. „Het moet nu gebeuren", zei Cees Priem zaterdag voor de start van de Zeeuwse profronde. „Ik heb moeten wachten op de fusie tussen Farm Frites en Domo, nu heb ik de vrije hand." De Zeeuw, die elf jaar de TVM-ploeg heeft geleid, denkt nog altijd dat hij vol gend jaar terugkeert in het peloton. „Ik verwacht over twee weken duidelijkheid over wat ik ga doen. Je moet niet direct denken aan een wereldteam, meer in de op bouw. Ik ben al die tij d bezig- geweest met sponsors, nu wordt het concreet." Hoe of wat (een eigen sponsor of een combinatie) laat Priem nog in het midden. Volgens insi ders gaat Priem naar Milaan om met Mapei in de slag te gaan. De Zeeuw zou een co- sponsor leveren en zich zelf vooral gaan bezighouden met gasten van die sponsor. Een van de gegadigden is een Zweedse firma, met een ves tiging in het Belgische Tem- se. Priem gaat er ook nu nog vanuit dat de Belg Peter van Petegem een van de belang rijkste renners kan worden die met hem meegaat. „Dat Lefevere hem tegen kan hou den, geloof ik niet. Het kan nooit zo zijn, dat ze van Do mo en Farm Frites straks vijf of tien renners op straat zet ten en de rest aan een con tract houden." doorSven Remijnsen MIDDELBURG - Op de Markt in Middelburg vertrekken za terdag om 12.45 uur 177 renners voor de veertigste Internationa le Delta Profronde. De start is met een kwartier vertraagd om dat veel ploegen vast hebben ge zeten in een file op de A58. Het weer is slecht: regen, wind en onweer. 5 km: Door het noodweer regent het lekke banden in het peloton. Matthé Pronk is het eerste slachtoffer. 7 km: Even na de officiële start op de Schroeweg in Middelburg is John den Braber de eerste aanvaller van de dag. Zijn vlucht is geen lang leven be schoren. 10 km: Het peloton passeert de loods van Verbrugge in Vlissin gen-Oost. De koersradio meldt dat één renner het waagt om door de hal te rijden, de rest rijdt eromheen. De omgeving biedt een troosteloze aanblik. 20 km: Het peloton breekt bij Oost-Souburg in drie stukken door het slechte weer en het ho ge tempo. 25 km: Petersen, Hopmans en Van Schalen gaan op avontuur in Vlissingen. Tevergeefs. Het gebroken peloton is weer com pleet. 40 km: Bert de Waele demar reert bij Koudekerke. 47 km: In Zoutelande wordt De Waele teruggepakt. 50 km: Olejnik en Shapley gaan na Zoutelande in de aanval. 69 km: Bij Vrouwenpolder heeft het peloton een achterstand van 2.40 minuten op de twee leiders. 75 km: Op de Oosterscheldeke- ring rijden tien renners weg uit het peloton. Onder hen Traksel, Peers, Wuyts, Farenhout, Mi- chaelsen en Vogels. Ze krijgen geen ruimte. Na de kering heeft de grote groep de achterstand teruggebracht tot een minuut. 81 km: Even buiten Burgh- Haamstede gaan Wuyts, Van Dijk en Chouffe op jacht naar de vluchters. 92 km: In Renesse vindt het ach tervolgende drietal aansluiting bij Olejnik en Shapley. 107 km: Bij het binnenrijden van Zierikzee hebben de leiders een voorsprong van 2.40 minu ten. 112 km: Vlak voor de Zeeland- brug breekt het peloton onder impuls van de Rabobank-ploeg in vijf stukken. 115 km: Op de Zeelandbrug, waar het hard waait, moet Shapley lossen uit de kopgroep. 123 km: Bij Kortgene vindt de hergroepering plaats. In de eer ste groep van dertig renners be vinden zich onder anderen Kna ven, Den Bakker, Van Bon, Groenendaal, Sunderland, Kemna, Guidi, Michaelsen en Vogels. Vèreecke en Chauffe worden al snel gelost uit de groep. 137 km: Bij de eerste doorkomst in Goes hebben de 28 koplopers een voorsprong van dertig se conden op de tweede groep. 141 km: Peers, Eeckhout en Steen Nielsen voegen zich bij de eerste groep. 147 km: Op de Vlakebrug slui ten nog zes renners aan, onder wie Pronk, Wuyts en Bo Larsen 160 km: Op de Kattendijksedijk bij Wemeldinge breekt de kop groep door de hai'de wind in drie stukken. Vooraan blijven der tien renners over, met Knaven, Pronk, Van Bon, Peers, Kemna en Vogels. Maximale voor sprong bedraagt 25 seconden. 170 km: Even na de tweede doorkomst in Goes vindt een hergroepering plaats. De kop groep bestaat nu uit dertig ren ners. 179 km: Bij Langeweegje gaan Den Bakker, Eeckhout, Smir- nov en de broers Geert en Wim Omloop ervandoor. Hun ont snapping duurt maar kort. 181 km: Twee renners gaan in de aanval: Hoj en Sayers. 186 km: De koplopers krijgen in de buurt van Nisse gezelschap van acht renners: Van Bon, Peers, Van Dijk, Eeckhout, de broers Omloop, Steen Nielsen en Hauptman. 193 km: Bij de derde en laatste doorkomst in Goes hebben de leiders een voorsprong van vijf tig seconden opgebouwd. 194 km: Van Bon gaat in de aan val. Niemand reageert. 199 km: Van Bons voorsprong bedraagt vijftien seconden. 204 km: In Goes komt Leon van Bon als winnaar over de streep. Op 33 seconden wint de Belg Ni co Eeckhout de sprint van de achtervolgende groep. De Slo- veen Andrej Hauptman eindigt als derde. Geert Omloop, Mi chael Sayers, Frank Hoj, Stefan van Dijk, Michael Steen Niel sen, Chris Peers en Wim Omloop completeren de toptien. In to taal halen 44 van de 177 vertrek- kers de finish. Davy Dubbeldam uit Sluiskil reed zijn laatste Delta Profron de niet uit. Ook Jan van Velzen haalde de finish niet. De acht tienjarige Bobbie Traksel be sloot zijn eerste profwedstrijd op de 34e plaats. door Sven Remijnsen GOES - Voor Leon van Bon scheen zaterdag de zon. 's Och tends maakte hij zijn overgang naar de Amerikaanse Mercury- ploeg bekend, 's middags reed hij onbedreigd naar de zege in de veertigste Delta Profronde. Terwijl zijn collega's een voor een ten onder gingen in het slechte weer, zag Van Bon zijn wens werkelijkheid worden. „Winnen in de achtertuin van Jan Raas leek me het mooiste af scheidscadeautje dat ik kon ge ven." De regerend Nederlands kampi oen kwam na 204 kilometer al leen over de finish in de Antho ny Fokkerstraat in Goes. Op tien kilometer voor de streep was hij ontsnapt uit een tien man sterke kopgroep die acht kilometer eerder, bij Nisse, was ontstaan. De Belg Nico Eeck hout sprintte op 33 seconden naar de tweede plaats. De Slo- veen Andrej Hauptman werd derde. Hoewel Van Bon normaal ge sproken zo goed als onklopbaar is in de spurt van een kleine groep, liet hij het ditmaal niet zover komen.,Toen er twee ren ners waren ontsnapt (Frank Hoj en Michael Sayers) en ik in de achtervolging ging, reed ik ie- MIDDELBURG - De Delta Profronde liep zaterdag nog voor de start vertraging op. Door wegwerkzaamheden bij Rilland stond er aan het einde van de ochtend een lange file op de A58. Diverse wielerploegen, die na de Henk Vos Memorial van vrij dag hadden overnacht in Made en Moerdijk, reden zich vast in de file. Toen om 12 uur duidelijk werd dat nog niet de helft van de 22 deelnemende teams op de Markt in Middelburg was aan gekomen, werd de start uitge steld met een kwartier. De nieu we vertrektijd, 12.45 uur, werd ternauwernood gehaald. De Franse renners van Saint Quen- tin arriveerden als laatsten in Middelburg en konden gelijk vertrekken. dereen uit mijn wiel. Ik voelde me zo goed, daar moest ik van profiteren. Waarom zou ik dan wachten op de sprint?" Het was geen toeval dat vlak na Van Bons zege de zon voor het eerst voluit doorbrak. De vraag of hij had afgezien in de stro mende regen, deed hij als irrele vant van de hand. „Daar ben ik wielrenner voor." Zijn zege in de Zeeuwse prof- klassieker schreef hij vooral toe aan zijn opgebloeide moraal. „Ik rijd dit seizoen nog maar zes koersen, dan is de moraal altijd goed. Daar komt bij dat ik in voorbereiding ben op de Olym pische Spelen, en erin vliegen in de koersen is de beste manier om in topvorm te komen. Ik voel dat ik veel macht heb. Maar belang rijker is nog dat ik een nieuwe ploeg heb gevonden. Al die on derhandelingen hebben veel energie gekost. Het is fijn dat die druk van me af is gevallen. Montere indruk Voor de start op de Markt in Middelburg had de 28-jarige Van Bon, geboren in Apeldoorn maar tegenwoordig woonachtig in Hasselt, al een montere in druk gemaakt. Zijn afscheid van Rabobank, na zeven jaar trouwe dienst bij manager Jan Raas, had hij enkele dagen daarvoor aangekondigd. Zater dag maakte hij de naam van zijn nieuwe ploeg bekend: Mercury, een bescheiden Amerikaanse profploeg die volgend seizoen in Europa aan de weg wil timme ren. Henk Vogels reed er al, vol gend jaar maken ook Jans Koerts en Leon van Bon de over steek naar de Verenigde Staten. Van Bon: „We zijn nog bezig met de definitieve overeenkomst, maar het voorcontract is inmid dels getekend. Ik ga voor twee jaar naar Mercury. Als voor waarde heb ik gesteld dat ze ko mend seizoen in de wereldbeker rijden. Dat zal wel lukken, want het is een mooie ploeg, die nog veel mooier gaat worden. Mer cury is ieder jaar gegroeid, dit is de volgende stap. De Ameri kaanse sportmentaliteit spreekt me ook erg aan. Heeft Henk Vo gels gezegd dat het budget wordt verviervoudigd? Ze moe ten wel met mij erbij, haha." Het antwoord op de daaropvol gende vraag was serieuzer van aard. „Wat ik vandaag ga doen Leon van Bon (rechts) voert het eerste deel van het peloton aan op de Zeelandbrug. foto Peter Nicolai in de Delta Profronde? Winnen, als het goed is." Dat het geen grootspraak was, bleek enkele uren later in Goes. Van Bon reed zaterdag een at tente wedstrijd, waarin zijn ploeg Rabobank vlak voor de Zeelandbrug de eerste schifting doorvoerde. Op dat moment, toen de koers halverwege was, verdedigden vijf leiders een voorsprong van 2.40 minuten,op het peloton: de Belg Peter Wuyts, de Nederlander Stefan van Dijk, de Nieuw-Zeelander Bryce Shapley, de Pool Michael Olejnik en de Fransman Alexandre Chouffe. Onder impuls van Rabo brak de grote groep in vijf stukken, waardoor Farm Frites plotse ling alleen Servais Knaven vooraan overhield. Favorieten als Van Petegem, Ivanov en McEwen hielden het daarna al snel voor gezien. Op Noord-Beveland werden de vluchters gegrepen. Een groep van zo'n dertig renners ging de laatste drie plaatselijke omlo pen rond Goes in. Daarbij vier Rabo-renners (Den Bakker, Van Bon, Pronk en wereldkampioen veldrijden Richard Groenen daal), drie toppers van La Fran- yaise des Jeux (Guidi, Hoj en Michaelsen) en het rappe Bata- vus-duo Wim "Omloop en Kem na. Op de Kattendijksedijk bij Wemeldinge werd de groep door de stormachtige wind uiteenge slagen, maar bij 's-Gravenpol der, op een kleine dertig kilo meter voor de finish, vond de hergroepering plaats. Even verderop viel de slag. Bij Nisse kregen de Deen Frank Hoj en de Amerikaan Michael Say ers, die waren ontsnapt, gezel schap van Leon van Bon, Chris Peers, Stefan van Dijk, de broers Geert en Wim Omloop, Nico Eeckhout, Michael Steen Nielsen en Andrej Hauptman. Hun voorsprong liep gestaag op Tien kilometer voor het einde zag Van Bon zijn kans schoon. Hij demarreerde in een bocht, constateerde dat niemand hem kon volgen, en soleerde naar de overwinning. De tachtig UCI- punten die Van Bon in Goes ver diende, krijgt Mercury er vol gend seizoen gratis bij.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 24