Stunt valt in het water
Voor Van
Bon schijnt de zon
Van kilometer
tot kilometer
PZC
^(EcrUaDiigDtrDg
Regen houdt publiek thuis
McEwen en Knaven
zijn rond met Domo
Priem: nu of nooit
sport maandag 4 september 2000 24
EK
roeifietsen
PLUS
MIN
CONCLUSIE
Eten
Tweede
Excuses
Niemand kan Nederlands kampioen iets maken in verregende Delta Profronde
Profronde loopt
vertraging op
http://www.rowingbike.com
Wie meer wil weten over het
Europees kampioenschap
roeifietsen, dat komend
weekeinde op Neeltje Jans
wordt gehouden, en het op
de aankondigingsposter
vermelde internetadres op
zoekt, stuit in eerste instan
tie op de homepage van het
Middelburgse bedrijf Thijs
Industrial Designs. Daarop
geeft maker Derk Thijs aller
hande informatie over de
roeifiets, een model waarbij
de fietser liggend zowel ar
men als benen kan gebrui
ken. Een videofragment van
het rijden op de roeifiets
wordt afgewisseld met een
keur aan technische infor
matie, die soms zeer specia
listisch is, zeker wanneer
sprake is van 'de lineaire ge
leiding van de voetenslee
over de hardverchroomde
boegspriet'. In vergelijking
daarmee is de passage over
roeifietsers en dieren in het
verkeer gemakkelijker te be
grijpen: „Voor de rest heb
ben dieren geen last van
roeifietsers. Omgekeerd wil
nog wel eens voorkomen."
De site, die ook in het Engels
is te raadplegen, biedt ver
der de mogelijkheid om onli
ne fietsen en onderdelen te
bestellen. Online inschrij
ven voor het EK is eveneens
mogelijk.
De EK-site is alleen via een
omweg te bereiken, wat een
beetje misleidend is. Maar
een kijkje op de site van Derk
Thijs is voor de bezoeker wel
een aardige inleiding op de
site die aan het Europees
kampioenschap roeifietsen
is gewijd.
Zowel de site van Derk Thijs
over roeifietsen als die van
het Europees kampioen
schap is mooi vormgegeven
en bevat een schat aan infor
matie. Zeer professioneel
gedaan.
door Sven Remijnsen
De publiciteitsstunt viel in het wa
ter. Om de sponsor te bekoren
maakte de Delta Profronde zaterdag
vlak na het vertrek in Middelburg een
omweg door het Sloegebied. De bedoe
ling was om met de renners door een
nieuwe loods van Verbrugge Terminals
in de Scaldiahaven te rijden. Zover
kwam het echter niet.
Vanwege de hevige regenval van vrij
dagnacht en zaterdagochtend werd nog
voor de start besloten om niet door,
maar langs de immense opslagloods te
rijden. „Het is onverantwoord", ver-
In Hotel Middelburg zullen ze de Del
ta Profronde niet gauw vergeten. De
Italiaanse ploeg Vini Caldirola en de
Franse formatie La Franyaise des Jeux
logeerden in de nacht van vrijdag op za
terdag in het hotel, maar weigerden het
avondeten te betalen.
Lieuwe Rienstra, voorzitter van de or
ganisatie, sprak zaterdag van een be
treurenswaardig misverstand. „In het
contract stond duidelijk dat alleen de
overnachting en het ontbijt zouden
worden vergoed door de organisatie.
Maar die jongens kwamen uit Gronin
gen van de Henk Vos Memorial en had
den honger, dat snap ik ook wel. Er zijn
daar valse verwachtingen gewekt."
De oplossing van het probleem is simpel
als het aan Rienstra ligt. „Ze weten het
nog niet, maar we gaan proberen de
kosten te verrekenen met het prijzen
geld dat is verdiend." Overigens had
Rienstra vrijdag een drukke avond,
want hij werd te pas en te onpas gebeld
doorleden van beide teams. „Op een ge
geven moment werd er zelfs een extra
kamer geëist omdat iemand te hard
snurkte. Dat ging dus niet door."
De tweede plaats is de meest on
dankbare in de sport. Behalve voor
Nico Eeckhoul dan. „Ik word liever
tweede dan vijftiende."
De Belgische sprinter (29) uit de kleine
Palmans-ploeg verkeerde in de finale
van de Delta Profronde in kansrijke po
sitie. De demarrage van Leon van Bon
doorkruiste zijn plannen„Slim gedaan
van Van Bon", zei Eeckhoul. „In de
sprint is het altijd maar afwachten hoe
het afloopt."
Volgens Eeckhout zijn semi-klassie-
kers als de Delta Profronde zeer be
langrijk voor de renners van zijn ploeg
klaarde Lieuwe Rienstra, de voorzitter
van de organisatie. „De vloer is te glad
door de regen. Daardoor zou de veilig
heid van de renners in gevaar zijn geko
men."
De renners zelf vonden het uitstapje
naar Vlissingen-Oost maar niks.,Het is
belachelijk dat ze wielrenners gebrui
ken voor zulke acties"foeterde Servais
Knaven na afloop. „Daar zijn we niet
voor. Er hadden ongelukken kunnen
gebeuren. Nu moesten we twee keer
over dezelfde weg, van en naar die
loods. Alles reed door elkaar. In het pe
loton was het echt ontzettend gevaar
lijk."
Winnaar Leon van Bon viel Knaven bij
„Van mij had het niet gehoeven. Trou
wens, ook andere delen van het par
koers waren gevaarlijk. In het eerste
gedeelte reden we door die kleine dorp
jes. waar het heel smal was. Pas na de
Zeelandbrug werd het ook voor ons een
mooie koers."
GOES - Door de miserabele weersomstandigheden viel de
publieke belangstelling bij de Delta Profronde zaterdag le
gen. In Renesse (foto), waar de renners vorig jaar door een
haag van mensen reden, stonden ditmaal beduidend minder
mensen. Desondanks was Lieuwe Rienstra, voorzitter van de
Stichting Internationale Ronde van Midden-Zeeland, na af
loop een tevreden mens. „Een mooie koers, met wind en re
gen, en een perfecte winnaar. Op Walcheren en Schouwen-
üui vcland was het beduidend minder druk dan vorig jaar. Er
waren toen veel meer mensen, waarschijnlijk omdat onze
wedstrijd destijds in het pinksterweekeinde viel. Pas op Be
veland werd het beter, en bij de finish in Goes was het zelfs le
vendiger dan vorige keer." De overgang van mei naar sep
tember is Rienstra goed bevallen. „Dit is een goede datum.
Afzeggingen zijn er natuurlijk altijd, maar de laatste week
hebben nog veel ploegen zich aangemeld. Daar hoefden we
niets voor te doen, ze boden zichzelf aan." De volgende Delta
Profronde wordt gehouden op zaterdag 8 september 2001.
foto Peter Nicolai
om zich in de kijker te rijden. Eeckhout
slaagde daar al eerder dit seizoen in,
want hij verdiende een contract voor
volgend jaar bij Lotto.
De Zeeuwse gedeputeerde Toine
Poppelaars moet even iets recht
zetten. Hij heeft de ex-wielrenner Ben
nie Ceulen, die perschef is van de
Zeeuwse Tourorganisatie, ten onrechte
beschuldigd van een dubbelrol.
„Ik was met Pi eter Stoter in de Tour van
dit jaar, toen daar plotseling Bennie
Ceulen opdook met een delegatie van
Valkenburg. Dat vonden we heel merk
waardig, omdat we dachten dat Val
kenburg zich kwam aandienen als con
current van ons in een poging om een
Touretappe binnen te halen."
Volgens Bennie Ceulen was er geen
sprake van een dubbelrol. „Ik zit in de
organisatie van de Tbur. En als een Ne
derlandse stad zich wil aanmelden als
etappeplaats, is het mijn taak om het bij
de Tourdirectie aan te kondigen. Dat
was de reden dat ik met Valkenburg was
meegereisd. Ik heb niets andei's gedaan
dan mijn plicht als Nederlandse verte
genwoordiger bij de Tour.
Toine Poppelaars weet dat inmiddels
ook. „We hebben zijn positie ten on
rechte ter discussie gesteld. Daarvoor
heb ik hem mijn excuses aangeboden."
doorSven Remijnsen
GOES - Robbie McEwen en
Servais Knaven rijden komend
seizoen voor de nieuwe wieier-
formatie Domo-Farm Frites.
McEwen verbindt zich voor één
jaar aan de fusieploeg van ma
nager Patrick Lefevere. Knaven
heeft voor twee jaar getekend.
Beide renners waren het afgelo
pen seizoen actief bij Farm
Frites, de opvolger van TVM die
aan twist en muiterij ten onder
is gegaan. Nu Farm Frites de
steun van Domo heeft gezocht
en gevonden, roert Lefevere
zich op de transfermarkt. Eer
der werden onder anderen Jo-
han Museeuw, Axel Merckx en
Max van Heeswijk al vastge
legd. Mare Sergeant (nu nog
Mapei) en Hendrik Redant
(Farm Frites) gaan als ploeglei
der aan de slag bij Domo-Farm
Frites.
Opgelucht
McEwen was zaterdag voor de
start van de Delta Profronde in
Middelburg vooral opgelucht.
We hebben lang in onzekerheid
verkeerd", vertelde de Australi
sche sprinter, vorig jaar win
naar van de Touretappe op de
Champs Elysées. „Dat was niet
goed voor onze ploeg en ook nig
voor. mij. Met andere ploeger
heb ik niet gesproken, ik bei
netjes blijven wachten.
Veel hoop op een goede afloop
van de Delta Profronde hac
McEwen niet. „Het is slechi
weer. Ik ga proberen aan te
klampen." Dat lukte maar ten
dele. In een van de afsluitende
omlopen rond Goes stapte hij
af.
Zijn teamgenoot Servais Kna
ven, in 1999 winnaar van de
Zeeuwse ronde, deed het aan
merkelijk beter, maar miste de
beslissende slag. „Ik had nie
mand van de ploeg meer in de
buurt toen de finale begon.
Waar ze uithingen? Geen idee
Ik heb ze niet gezien, want ik
reed voor hen uit." Knaven werd
21e.
Ook Knaven gaf te kennen op
gelucht te zijn. „Domo wordt
een mooie uitdaging. Het lijkt
misschien alsof ik een beetje bi]
Farm Frites blijf, maar er zal
veel veranderen. Ik heb een
week of vier geleden voor het
eerst contact gehad met Patrick
Lefevere en ik ben blij dat het
rond is. Om eerlijk te zijn: ik
wacht al mijn hele carrière op
Lefevere. Het is altijd mijn
droom geweest om een keer voor
zijn ploeg te rijden."
door Frits Bakker
MIDDELBURG - Hij reisde
gisteren naar Spanje af, ver
trekt een dag later naar Mi
laan en daarna onmiddellijk
door naar Zweden. „Het
moet nu gebeuren", zei Cees
Priem zaterdag voor de start
van de Zeeuwse profronde.
„Ik heb moeten wachten op
de fusie tussen Farm Frites
en Domo, nu heb ik de vrije
hand."
De Zeeuw, die elf jaar de
TVM-ploeg heeft geleid,
denkt nog altijd dat hij vol
gend jaar terugkeert in het
peloton. „Ik verwacht over
twee weken duidelijkheid
over wat ik ga doen. Je moet
niet direct denken aan een
wereldteam, meer in de op
bouw. Ik ben al die tij d bezig-
geweest met sponsors, nu
wordt het concreet." Hoe of
wat (een eigen sponsor of een
combinatie) laat Priem nog
in het midden. Volgens insi
ders gaat Priem naar Milaan
om met Mapei in de slag te
gaan. De Zeeuw zou een co-
sponsor leveren en zich zelf
vooral gaan bezighouden
met gasten van die sponsor.
Een van de gegadigden is een
Zweedse firma, met een ves
tiging in het Belgische Tem-
se.
Priem gaat er ook nu nog
vanuit dat de Belg Peter van
Petegem een van de belang
rijkste renners kan worden
die met hem meegaat. „Dat
Lefevere hem tegen kan hou
den, geloof ik niet. Het kan
nooit zo zijn, dat ze van Do
mo en Farm Frites straks vijf
of tien renners op straat zet
ten en de rest aan een con
tract houden."
doorSven Remijnsen
MIDDELBURG - Op de Markt
in Middelburg vertrekken za
terdag om 12.45 uur 177 renners
voor de veertigste Internationa
le Delta Profronde. De start is
met een kwartier vertraagd om
dat veel ploegen vast hebben ge
zeten in een file op de A58. Het
weer is slecht: regen, wind en
onweer.
5 km: Door het noodweer regent
het lekke banden in het peloton.
Matthé Pronk is het eerste
slachtoffer.
7 km: Even na de officiële start
op de Schroeweg in Middelburg
is John den Braber de eerste
aanvaller van de dag. Zijn
vlucht is geen lang leven be
schoren.
10 km: Het peloton passeert de
loods van Verbrugge in Vlissin
gen-Oost. De koersradio meldt
dat één renner het waagt om
door de hal te rijden, de rest rijdt
eromheen. De omgeving biedt
een troosteloze aanblik.
20 km: Het peloton breekt bij
Oost-Souburg in drie stukken
door het slechte weer en het ho
ge tempo.
25 km: Petersen, Hopmans en
Van Schalen gaan op avontuur
in Vlissingen. Tevergeefs. Het
gebroken peloton is weer com
pleet.
40 km: Bert de Waele demar
reert bij Koudekerke.
47 km: In Zoutelande wordt De
Waele teruggepakt.
50 km: Olejnik en Shapley gaan
na Zoutelande in de aanval.
69 km: Bij Vrouwenpolder heeft
het peloton een achterstand van
2.40 minuten op de twee leiders.
75 km: Op de Oosterscheldeke-
ring rijden tien renners weg uit
het peloton. Onder hen Traksel,
Peers, Wuyts, Farenhout, Mi-
chaelsen en Vogels. Ze krijgen
geen ruimte. Na de kering heeft
de grote groep de achterstand
teruggebracht tot een minuut.
81 km: Even buiten Burgh-
Haamstede gaan Wuyts, Van
Dijk en Chouffe op jacht naar de
vluchters.
92 km: In Renesse vindt het ach
tervolgende drietal aansluiting
bij Olejnik en Shapley.
107 km: Bij het binnenrijden
van Zierikzee hebben de leiders
een voorsprong van 2.40 minu
ten.
112 km: Vlak voor de Zeeland-
brug breekt het peloton onder
impuls van de Rabobank-ploeg
in vijf stukken.
115 km: Op de Zeelandbrug,
waar het hard waait, moet
Shapley lossen uit de kopgroep.
123 km: Bij Kortgene vindt de
hergroepering plaats. In de eer
ste groep van dertig renners be
vinden zich onder anderen Kna
ven, Den Bakker, Van Bon,
Groenendaal, Sunderland,
Kemna, Guidi, Michaelsen en
Vogels. Vèreecke en Chauffe
worden al snel gelost uit de
groep.
137 km: Bij de eerste doorkomst
in Goes hebben de 28 koplopers
een voorsprong van dertig se
conden op de tweede groep.
141 km: Peers, Eeckhout en
Steen Nielsen voegen zich bij de
eerste groep.
147 km: Op de Vlakebrug slui
ten nog zes renners aan, onder
wie Pronk, Wuyts en Bo Larsen
160 km: Op de Kattendijksedijk
bij Wemeldinge breekt de kop
groep door de hai'de wind in drie
stukken. Vooraan blijven der
tien renners over, met Knaven,
Pronk, Van Bon, Peers, Kemna
en Vogels. Maximale voor
sprong bedraagt 25 seconden.
170 km: Even na de tweede
doorkomst in Goes vindt een
hergroepering plaats. De kop
groep bestaat nu uit dertig ren
ners.
179 km: Bij Langeweegje gaan
Den Bakker, Eeckhout, Smir-
nov en de broers Geert en Wim
Omloop ervandoor. Hun ont
snapping duurt maar kort.
181 km: Twee renners gaan in de
aanval: Hoj en Sayers.
186 km: De koplopers krijgen in
de buurt van Nisse gezelschap
van acht renners: Van Bon,
Peers, Van Dijk, Eeckhout, de
broers Omloop, Steen Nielsen
en Hauptman.
193 km: Bij de derde en laatste
doorkomst in Goes hebben de
leiders een voorsprong van vijf
tig seconden opgebouwd.
194 km: Van Bon gaat in de aan
val. Niemand reageert.
199 km: Van Bons voorsprong
bedraagt vijftien seconden.
204 km: In Goes komt Leon van
Bon als winnaar over de streep.
Op 33 seconden wint de Belg Ni
co Eeckhout de sprint van de
achtervolgende groep. De Slo-
veen Andrej Hauptman eindigt
als derde. Geert Omloop, Mi
chael Sayers, Frank Hoj, Stefan
van Dijk, Michael Steen Niel
sen, Chris Peers en Wim Omloop
completeren de toptien. In to
taal halen 44 van de 177 vertrek-
kers de finish.
Davy Dubbeldam uit Sluiskil
reed zijn laatste Delta Profron
de niet uit. Ook Jan van Velzen
haalde de finish niet. De acht
tienjarige Bobbie Traksel be
sloot zijn eerste profwedstrijd
op de 34e plaats.
door Sven Remijnsen
GOES - Voor Leon van Bon
scheen zaterdag de zon. 's Och
tends maakte hij zijn overgang
naar de Amerikaanse Mercury-
ploeg bekend, 's middags reed
hij onbedreigd naar de zege in
de veertigste Delta Profronde.
Terwijl zijn collega's een voor
een ten onder gingen in het
slechte weer, zag Van Bon zijn
wens werkelijkheid worden.
„Winnen in de achtertuin van
Jan Raas leek me het mooiste af
scheidscadeautje dat ik kon ge
ven."
De regerend Nederlands kampi
oen kwam na 204 kilometer al
leen over de finish in de Antho
ny Fokkerstraat in Goes. Op
tien kilometer voor de streep
was hij ontsnapt uit een tien
man sterke kopgroep die acht
kilometer eerder, bij Nisse, was
ontstaan. De Belg Nico Eeck
hout sprintte op 33 seconden
naar de tweede plaats. De Slo-
veen Andrej Hauptman werd
derde.
Hoewel Van Bon normaal ge
sproken zo goed als onklopbaar
is in de spurt van een kleine
groep, liet hij het ditmaal niet
zover komen.,Toen er twee ren
ners waren ontsnapt (Frank Hoj
en Michael Sayers) en ik in de
achtervolging ging, reed ik ie-
MIDDELBURG - De Delta
Profronde liep zaterdag nog
voor de start vertraging op.
Door wegwerkzaamheden bij
Rilland stond er aan het einde
van de ochtend een lange file op
de A58.
Diverse wielerploegen, die na
de Henk Vos Memorial van vrij
dag hadden overnacht in Made
en Moerdijk, reden zich vast in
de file. Toen om 12 uur duidelijk
werd dat nog niet de helft van de
22 deelnemende teams op de
Markt in Middelburg was aan
gekomen, werd de start uitge
steld met een kwartier. De nieu
we vertrektijd, 12.45 uur, werd
ternauwernood gehaald. De
Franse renners van Saint Quen-
tin arriveerden als laatsten in
Middelburg en konden gelijk
vertrekken.
dereen uit mijn wiel. Ik voelde
me zo goed, daar moest ik van
profiteren. Waarom zou ik dan
wachten op de sprint?"
Het was geen toeval dat vlak na
Van Bons zege de zon voor het
eerst voluit doorbrak. De vraag
of hij had afgezien in de stro
mende regen, deed hij als irrele
vant van de hand. „Daar ben ik
wielrenner voor."
Zijn zege in de Zeeuwse prof-
klassieker schreef hij vooral toe
aan zijn opgebloeide moraal.
„Ik rijd dit seizoen nog maar zes
koersen, dan is de moraal altijd
goed. Daar komt bij dat ik in
voorbereiding ben op de Olym
pische Spelen, en erin vliegen in
de koersen is de beste manier om
in topvorm te komen. Ik voel dat
ik veel macht heb. Maar belang
rijker is nog dat ik een nieuwe
ploeg heb gevonden. Al die on
derhandelingen hebben veel
energie gekost. Het is fijn dat die
druk van me af is gevallen.
Montere indruk
Voor de start op de Markt in
Middelburg had de 28-jarige
Van Bon, geboren in Apeldoorn
maar tegenwoordig woonachtig
in Hasselt, al een montere in
druk gemaakt. Zijn afscheid
van Rabobank, na zeven jaar
trouwe dienst bij manager Jan
Raas, had hij enkele dagen
daarvoor aangekondigd. Zater
dag maakte hij de naam van zijn
nieuwe ploeg bekend: Mercury,
een bescheiden Amerikaanse
profploeg die volgend seizoen in
Europa aan de weg wil timme
ren. Henk Vogels reed er al, vol
gend jaar maken ook Jans
Koerts en Leon van Bon de over
steek naar de Verenigde Staten.
Van Bon: „We zijn nog bezig met
de definitieve overeenkomst,
maar het voorcontract is inmid
dels getekend. Ik ga voor twee
jaar naar Mercury. Als voor
waarde heb ik gesteld dat ze ko
mend seizoen in de wereldbeker
rijden. Dat zal wel lukken, want
het is een mooie ploeg, die nog
veel mooier gaat worden. Mer
cury is ieder jaar gegroeid, dit is
de volgende stap. De Ameri
kaanse sportmentaliteit spreekt
me ook erg aan. Heeft Henk Vo
gels gezegd dat het budget
wordt verviervoudigd? Ze moe
ten wel met mij erbij, haha."
Het antwoord op de daaropvol
gende vraag was serieuzer van
aard. „Wat ik vandaag ga doen
Leon van Bon (rechts) voert het eerste deel van het peloton aan op de Zeelandbrug. foto Peter Nicolai
in de Delta Profronde? Winnen,
als het goed is." Dat het geen
grootspraak was, bleek enkele
uren later in Goes.
Van Bon reed zaterdag een at
tente wedstrijd, waarin zijn
ploeg Rabobank vlak voor de
Zeelandbrug de eerste schifting
doorvoerde. Op dat moment,
toen de koers halverwege was,
verdedigden vijf leiders een
voorsprong van 2.40 minuten,op
het peloton: de Belg Peter
Wuyts, de Nederlander Stefan
van Dijk, de Nieuw-Zeelander
Bryce Shapley, de Pool Michael
Olejnik en de Fransman
Alexandre Chouffe.
Onder impuls van Rabo brak de
grote groep in vijf stukken,
waardoor Farm Frites plotse
ling alleen Servais Knaven
vooraan overhield. Favorieten
als Van Petegem, Ivanov en
McEwen hielden het daarna al
snel voor gezien.
Op Noord-Beveland werden de
vluchters gegrepen. Een groep
van zo'n dertig renners ging de
laatste drie plaatselijke omlo
pen rond Goes in. Daarbij vier
Rabo-renners (Den Bakker, Van
Bon, Pronk en wereldkampioen
veldrijden Richard Groenen
daal), drie toppers van La Fran-
yaise des Jeux (Guidi, Hoj en
Michaelsen) en het rappe Bata-
vus-duo Wim "Omloop en Kem
na. Op de Kattendijksedijk bij
Wemeldinge werd de groep door
de stormachtige wind uiteenge
slagen, maar bij 's-Gravenpol
der, op een kleine dertig kilo
meter voor de finish, vond de
hergroepering plaats.
Even verderop viel de slag. Bij
Nisse kregen de Deen Frank Hoj
en de Amerikaan Michael Say
ers, die waren ontsnapt, gezel
schap van Leon van Bon, Chris
Peers, Stefan van Dijk, de
broers Geert en Wim Omloop,
Nico Eeckhout, Michael Steen
Nielsen en Andrej Hauptman.
Hun voorsprong liep gestaag op
Tien kilometer voor het einde
zag Van Bon zijn kans schoon.
Hij demarreerde in een bocht,
constateerde dat niemand hem
kon volgen, en soleerde naar de
overwinning. De tachtig UCI-
punten die Van Bon in Goes ver
diende, krijgt Mercury er vol
gend seizoen gratis bij.