Speedy J met klinkende kleuren Operazang in Teunn 's atelier is liefhebberij Zijdemuseum in Grijpskerke weer geopend 12 woensdag 30 augustus 2000 Oscar Wilde oogt fris en romantisch in An Ideal Husband 14 Historische prenten in drie musea 14 Vrijdagavond presenteren beeldend kunstenaar Geert Mul en geluidsontwerper Jochem Paap - die onder de naam Speedy J wereldfaam heeft verworven als DJ - een openluchtvariant van hun installatie Generating Live die op het ogenblik te zien is in de Vleeshal in Middelburg. Op de Markt verrijst een rond videoscherm van vijftien meter doorsnee waarop Mul beelden projecteert. Speedy J voegt daar geluid aan toe. „Wat we gaan doen heeft veel raak vlakken met het project in de Vleeshal", zegt Paap. „Door het hoge volume wordt het effect natuurlijk anders. En de set is op de gelegenheid afgestemd. Het begin zal wat ab stract zijn, met veel aandacht voor sfeer en gevoel. Daarna volgen meer afgetekende ritmes en zal de muziek flink dansbaar worden." Speedy J: „Anders dan een muzikant heb ik geen melodietjes in mijn hoofd, maar heel abstracte kleuren en vormen." foto Michel Linssen door Ernst Jan Rozendaal Speedy J is geen DJ in de oor spronkelijke betekenis van het woord (discjockev). Hij draait nooit platen. „In de loop der jaren is de term DJ op vele ma nieren gebruikt", legt hij uit. „Toen ik begon was ik DJ in een hiphop-bandje. Daarin zaten altijd een paar rappers en iemand die daar met ritmes en samples geluid aan toe voegde. Dat was de DJ. In die zin was ik een DJ, maar anders dan de meesten gebruikte ik geen platen, laat staan dat ik ooit als discjockey platen heb gedraaid op de radio. Ik koop geen platen, ik maak al mijn muziek zelf. Daarom be schouw ik mijzelf in de eerste plaats als muzikant. Maar ik ben ook geluidsontwerper, on der meer voor games en com mercials." Gabberhouse Met het beukende nummer 'Pullover' vestigde Speedy J in 1992 zijn naam in de alterna tieve danswereld. Zijn compo sitie markeerde min of meer het begin van de gabberhouse. Speedy J dacht er geen mo ment aan zijn succes uit te mel ken. Zijn hele carrière ver raadt een nieuwsgierigheid naar ongebaande paden. Met behulp van de nieuwste elek tronica zoek hij naar nooit ge hoorde geluidspatronen. Niet zelden blijkt hij daarmee een voorloper op muziekgebied, Eigenlijk was de succesvolle kunstschilder Teunn Nij- kamp liever musicus geworden, maar het ontbrak hem aan de muzikaliteit waarmee zijn moeder en zusje wel ge zegend waren. Ter compensatie organiseert hij sinds 1996 regelmatig concerten in zijn ruime atelier in Kats. Ko mende zaterdag is er een programma met liederen uit ope ra's. „Ik verdien er geen cent aan, het is zuiver hobby." door Frans Doeleman „De vleugel die nu in mijn ate lier staat, is van mijn moeder geweest. Als ik vroeger thuis kwam uit school, was zij er meestal op aan het studeren. Mijn moeder was een hele goe de amateur, heeft op het con servatorium in Lausanne ge zeten. Door haar huwelijk en het krijgen van kinderen is ze nooit beroeps geworden. Bo vendien kwam zij uit een nette familie waarin het eigenlijk geen pas had om artiest te wor den, ook al was het in de klas sieke muziek." „Ze speelde romantische wer ken, Mozart, Beethoven. Soms ging ik onder de piano liggen en dan overweldigde de mu ziek mij helemaal. Dat was heerlijk. Ik zat op een christe lijke school waar een jongens koor werd geformeerd om de Matthaus Passion te zingen. Dankzij het feit dat mijn moe der met mij de partijen instu deerde, kon ik daaraan mee doen. Dus als klein jongetje stond ik al op het podium van het Concertgebouw, een enor me belevenis Mijn zusje speel de viool, vaak samen met mijn moeder aan de piano. Toen ik op de kunstacademie zat, nam ik vriendjes mee naar huis om te luisteren. Aan dat gevoel van muziek maken heb ik ont zettend gelukkige herinnerin gen." Maar Teunn Nijkamp (57 werd kunstschilder. „Ik heb nooit iets anders gedaan. Ik kom uit de school van de ma- gisch-realisten. Al heel jong had ik behoorlijk veel succes en toen ik 21 was, leefde ik van het schilderen." Lang woonde Teunn in Amsterdam en werk te onder meer voor Vrij Neder land. Zijn bijdragen aan dit weekblad signeerde hij met Teun N. Toen de zetter op zeker moment de spatie wegliet, werd het Teunn. „Dat heb ik maar zo gehouden." In 1992 verhuisde hij naar Zeeland, waar hij in Kats een huis kocht vanwege het mooie atelier en de rust om er te wer ken. „Toen kreeg ik die piano, een Duitse Steinway, dus ei genlijk Steinweg. Gezien de goede akoestiek in het atelier wilde ik er iets mee doen. Doordat er nogal veel kunste naars in Kats wonen, gingen we culturele weekeinden hou den en vroeg ik mensen om op de piano te spelen." Dat was het begin van de Ateliercon- certen. Nietzsche Ook in Amsterdam was Teunn betrokken bij de organisatie van muziekavonden. „Mis schien ben ik wel een soort groupie of een snob, want ik vind het ontzettend leuk om met muzikanten om te gaan. Ik Amateurdansers tonen stijlen tijdens Maand van de Dans 13 Speedy J zorgde voor de muziek bij" de installatie van Geert Mul, die momenteel in de Middelburgse Vleeshal is te zien. Het 'beeldconcert' vrijdagavond op de Markt van Middelburg is opnieuw een samenwerkingsproject van beide kunstenaars, waarbij beeld en geluid op elkaar reageren. foto Ruben Oreel kunstenaars uit andere disci plines. Voor regisseur Michael Shamberg verzorgde hij de soundtrack van de film Souve nirhij maakte een voorstel ling met de Japanse videokunstenaar Daizaburo Harada en trad op met het Ne derlands Blazers Ensemble. Met mede-Rotterdammer Geert Mul creëerde hij het pro ject Harbour, Sound Vision in het Maritiem Museum in hun woonplaats. Nu hebben ze dus de krachten gebundeld in de Vleeshal. Gaat het in de monumentale expositieruimte om een instal latie van Mul die via een speci aal ontworpen computerpro gramma een eindeloze stroom 'speelfilms' van twintig minu ten produceert - hetzelfde stramien maar telkens andere combinaties van beeld, tekst en geluid - op de Markt werken Mul en Speedy J'samen als le den van één popgroep. „Geert reageert op mijn muziek met het creëren van beelden en an dersom reageer ik op wat Geert doet. Als we gaan spe len, spreken we een aantal din gen af, zoals de nummers en de volgorde, maar de arrange menten niet echt. Die hangen af van het moment. Het pu bliek speelt ook een rolAls we merken dat iets overkomt, rea geren we daarop. Elektronica of niet,-live spelen is een vorm van communicatie. Ik wil een gevoel neerzetten, of een reac tie trekken uit het publiek. Speedy J is niet als een elektro nische whizkid op de muzikale toer gegaan, de muziek is altijd zijn uitgangspunt geweest. „Dat was mijn fascinatie. Mensen denken vaak dat ik een soort computerprogram meur ben, maar mijn ideeën zijn toch echt muzikaal en niet technisch. Ik ben bezig met ex pressie. Ik ben wel van een ge neratie die op de lagere school met computers in aanraking kwam. Als wij gingen spelen pakten we de Commodore 64 en niet een hoepel. Als middel lag het dus voor de hand, ook voor muziek. Daarbij komt dat in de elektronica nog veel te ontdekken valt." Schaven Geavanceerde opnametech nieken hebben van de musicus een kunstenaar gemaakt die niet direct een uitvoering hoeft te geven maar zijn werk eindeloos kan perfectioneren, aldus Speedy J „Ik kan blijven schaven, net als een beeldhou wer of een schilder. Op een ge geven moment moet je een punt aanwijzen waarop je zegt: 'Dit is het Anders is het werk nooit af." Daar tegen over staat dat in de reproduc tie van een muziekstuk einde loos kan worden gevarieerd. „Dat is waar de installatie in de Vleeshal overgaat. Er is een set van regels, afspraken die wij als performer met elkaar maken of die we aan de com puter opdragen. Dan volgt een audiovisueel resultaat dat ie dere keer weer anders is. Daar bij kun je elk detail in de hand houden of het concept heel los hanteren. Geef je te veel ruim te, dan onstaat een gigantische chaos. Sommige mensen zijn ervan overtuigd dat dat goed is. omdat het concept dat aan draagt. Ik bl ij f liever aan de re gels schaven totdat het resul taat past binnen mijn smaak." Beeldend Ook zonder video als hulpmid del is de muziek van Speedy J zeer beeldend. Wie zijn laatste cd A shocking hobby beluis tert, zoekt in zijn hoofd van zelf naar voorstellingen bij de muziek. „Dat beschouw ik als een compliment", reageert hij. „Dat betekent dat mijn mu ziek aanzet tot processen in het hoofd van mensen. In die kwaliteit van muziek ben ik erg geïnteresseerd. Het beel dende sluipt waarschijnlijk automatisch in mijn muziek. Mijn ideeën in de studio zijn namelijk grafisch en niet mu zikaal. Ik denk niet in noten, maar meer in geluidsontwer- pen die zijn opgebouwd uit sfeer en contrasten. Een paar jaar geleden realiseerde ik me dat ik geen briljant muzikant ben. Ik heb te veel muziek ge hoord om te weten dat ik daar geen reet in beteken. Meer dan muziek is geluid daarom mijn medium geworden. Mijn idee- en zie ik voor me. Anders dan een muzikant heb ik geen me lodietjes in mijn hoofd, maar heel abstracte kleuren en vor men. In mijn muziek probeer ik die zo goed mogelijk weer te gevon. Ik kan in woorden niet uitleggen hoe het eruit ziet. Wie wil weten wat ik bedoel, moet naar mijn cd's luisteren of een concert bezoeken." Concert: Speedy J Geert Mul live - vrijdag 1 sept., Markt Middelburg, aan vang: 22 uur. maar op het moment dat an deren volgen, is Speedy J al weer een nieuwe straat inge slagen. De laatste jaren heeft hij zich op zijn cd's steeds verder van de dance-wereld losgemaakt. In zijn vaak trage stukken draait het om sfeer. Soms weet hij met repeterende klankpa tronen een hypnotiserend ef fect op te roepen, dan weer strijkt hij luisteraars tegen de haren in met detonerende of agressieve geluidsgolven. Behalve in Nederland treedt Speedy J regelmatig op in En geland, de Verenigde Staten, Australië en Japan. Meer en meer werkt hij samen met Kunstschilder Teunn Nijkamp: „Misschien ben ik wel een soort groupie of een snob, want ik vind het ontzettend leuk om met mu zikanten om te gaan." foto Dirk-Jan Gjeltema bewonder die mensen intens. Ik vind ook dat de muziek de moeder is van alle kunsten. De filosoof Nietzsche schrijft in zijn eerste boek Die Gebu rt der Tragödie aus dem Geiste der Musik dat de Griekse tragedie uit de geest van de muziek is ontstaan. Muziek is eigenlijk de hoogste kunstvorm." „Ik vertel wel het verhaal van de achttiende-eeuwse Frans man Ingres, die veel succes had als portretschilder. Maar vi oolspelen vond hij veel be langrijker. Hoewel hij een ma tig violist was, speelde hij vaak bij tentoonstellingen en de mensen luisterden uit een soort beleefdheid. Daar komt de uitdrukking un violon d'lngres vandaan, wat wil zeg gen dat je anderen lastig valt met een hobby die niet zo erg gewaardeerd wordt. Het lief ste zou ik de mensen lastig val len met mijn gebrekkige zang, maar dat vind ik toch te pijn lijk. Daarom neem ik maar he le goede artiesten." Zanger Onder de musici die in het ate lier, waar zo 'n 7 5 toeschou wers een plaatsje kunnen vin den, voor het voetlicht traden, bevond zich ook Teunn's zoon Gijs, die als zanger meewerkte aan My Fair Lady. In deze mu sical, met in de hoofdrol Paul van Vliet, zong ook James Hutchinson, die tweemaal naar Kats afreisde voor een concert. „Het zijn allemaal mensen die ik min of meer toe vallig ken. De Middelburgse sopraan Saskia Gerritsen heb ik ontmoet toen zij een hoofd rol speelde bij de Goese Ope rette Vereniging, waar mijn partner in het koor zong. Zij heeft de Argentijnse mezzoso praan Alexandra d'Espinoza, de tenor Sebastian Brouwer en de Zeeuwse pianist Rien Bal kenende overgehaald mee te werken aan het operaconcert van komende zaterdag." „Ik heb als puber de jazz om helsd, maar op een gegeven moment keer je toch terug naar waar je als kind mee bent opgegroeid. De klassieke mu ziek, vooral gezongen, heeft mijn hartstocht. Ik heb hon derden opera's gezien. Dat is een feest. Cosi fan tutte van Mozart bijvoorbeeld is een nogal immoreel verhaal over twee officieren die in vermom ming eikaars verloofden het hof maken om die vrouwen op de proef te stellen. Er worden verleidingsliederen gezongen. Die vind ik eigenlijk heel ero tisch, ze winden me zelfs fy siek op." „Nietzsche noemde muziek een heel dionysisch gebeuren en de schilderkunst een apol- lonische aangelegenheid. Ik denk dat ik dat met hem eens ben. Daarom was ik liever mu sicus geweest. Muziek pakt je gemakkelijker bij je ziel. Schilderen heeft een veel cere- braler karakter. Ja, het organi seren van deze concerten is een liefhebberij die ik met harts tocht bedrijf." Operaconcert in Teunn's atelier in Kats, zaterdag 2 sept. om 20.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 47