Oscar Wilde fris en vlot
Prenten vertellen eigen geschiedenis
Gevoel en actie
combineren niet
Ontmoeting in de
supermarkt
Film
30 augustus t!m 5 september
VLISSIIMGECM
Cine city
(Belbios 0900-9363)
Frequency. Do. t/m di. 19 en 21.45 u.;
Romeo must die. Wo. 19 en 21.45 u., do. t/m di. 16.15,19en21.45u.,za.
ook om 23.45 u.;
Hollow Man. Do. t/m di. 13.45,16.15,19 en 21.45 u., za. ook 23.45 u.;
Keeping the Faith. Wo. 21.45 u., do., zo., ma. en di 19 en 21.45 u., vr. en
za. 21.45 u.;
Galaxy Quest. Wo. 13.45 en 16.15 u., do. t/m di. 16.15 u.;
Titan A.E. Wo. t/m di. 13.45 u.;
Gone in 60 Seconds. Wo. t/m di. 13.45,16.15,19 en 21.45 u.;
The Patriot. Wo. 18.45 en 22 u., do., zo., ma. en di. 21.15 u., vr. en za.
18.45 en 22 u.;
Scary Movie. Wo. 16.15,19 en 21.45 u.;
Stir of Echoes. Wo. t/m di. 22 u.;
Me, myself and Irene. Wo. t/m di. 16.15 en 19 u.;
De Flintstones (Ned.). Wo. t/m di. 13.45 u.;
Mission: Impossible 2. Wo. 16.15 en 19 u., do. t/m di. 13.45,16.15 en 19
Teigetjes Film. Wo. t/m di. 13.45 en 16.15 u.;
Kruimeltje. Wo. t/m di. 13.45 u.
MIDDELBURG
Schuttershoftheater
(0118613482)
The Insider. Wo. 20 u.
An Ideal Husband. Do. 20.30 u., vr. 19.30 u., za. 22 u., di. 20.30 u.;
Rien a Faire. Vr. 22 u., za. 19.30 u., zo. 20.30 u.;
Naked. Ma. 20.30 u.
HULST
De Koning
(0114 312 030)
Hollow Man. Wo.endo.20u.,vr. enza. 19.15en22u.,zo. 13.45,16.15 en
20 u., ma. en di. 20 u.;
Romeo must die. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 19.15 en 22 u., zo. 13.45,
16.15 en 20 u., ma. en di. 20 u.;
Keeping the Faith. Do. 20 u., vr. en za. 19.15u.,zo. 13.45en 16.15 u., di.
20 u.;
Gone in 60 seconds. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 19.15 en 22 u„ zo. 16.15
en 20 u., ma. en di. 20 u.;
Titan A.E. Wo. en za. 14 u., zo. 16.15 u.;
The Patriot. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 21.15 u., zo. t/m di. 20 u.,;
Scary Movie. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 19.15 en 22 u., zo. t/m di. 20 u.;
De Flintstones. Wo. en za. 14 u., zo. 13.45 u.;
Me, myself and Irene. Vr. en za. 19.15 u., zo. 13.45 en 16.15 u.;
Mission: Impossible 2. Wo. 20 u., vr. en za. 22 u., zo. en ma. 20 u.;
Teigetjes Film. Wo. en za. 14 u., zo. 13.45 u.
't Beest
(0113 228142)
Geen voorstelling.
GOES
TERNEUZEN
Porgy 8c Bess
(0115-613293)
Geen voorstelling.
Ledeltheater
(0117-452735/453377)
Geen voorstelling.
OOSTBURG
BERGENOP ZOOM
Cinemactueel
(0164 254 886)
Romeo must die. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 18.45 en 21.30 u., zo. 14,
18.45 en 21.30 u., ma. en di. 20 u.;
Titan A.E. Wo.en za. 14 u., zo. 16.15 u.;
Scary Movie. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 18.45 en 21.30 u., zo. 16.15,
18.45 en 21.30 u., ma. en di. 20 u.;
De Flintstones (Ned.). Wo., za. en zo. 14 u.;
Me, myself and Irene. Wo. 20 u.,vr. enza. 18.45 u.,zo. 16.15 en 18.45 u.;
Mission: Impossible 2. Vr. t/m zo. 21.30 u.;
Teigetjes Film (Ned.). Wo.,za. en zo. 14 u.;
Sneak preview. Do. 20 u.;
The Insider. Ma. en di. 20.30 u
BERGEN OP ZOOM
Roxy
(0164 233 434)
HollowMan. Wo. 14u.,do.envr. 18.45en21.30u.,za. 14,18.45en21.30
u., zo. 14,16.15 en 21.30 u., ma. en di. 20 u.;
Gone in 60 seconds. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 18.45 en 21.30 u., zo. 16
en 20 u., ma. en di. 20 u.;
The Patriot. Wo. 20 u.;
Teigetjes Film (Ned.). Wo.za. en zo, 14 u.
Scène uit de film Rien a Faire.
door Leo Bankersen
Zomaar een ontmoeting in de
supermarkt. Hij laat een paar
boodschappen staan, zij
brengt ze hem achterna. Nor
maal zou het bij 'dankjewel'
gebleven zijn, maar toevallig
zijn ze allebei werkloos en lo
pen ze een beetje met hun ziel
onder de arm. Nuchter en
nauwgezet doet Marion Ver-
noux (scenario en regie) in
Rien a Faire uit de doeken
hoe het verder gaat. Hun
druk werkende wederhelften
hebben weinig aandacht voor
onbestemde klachten over te
veel vrije tijd. Daarom is het
samen koffiedrinken na het
winkelen zo'n aangenaam
verzetje. Dat het uitgroeit tot
een echte relatie ligt voor de
hand.Met gepaste terughou
dendheid laat Vernoux de
eerste seks, als was het een
vergissing, nog even buiten
beeld. Daarna geeft het twee
tal zich ook aan dit plezier
schoorvoetend over.
De kracht van Rien Faire
schuilt in de ondramatische
wijze waaróp de regisseuse
dit hele proces registreert.
Het geheime overspel wordt
nooit onthuld, maar de ont
knoping is er niet minder
wrang door. Slordig, en zon
der mooi melodramatisch af
scheid gaan ze uit elkaar. Die
weigering van Vernoux om
deze bescheiden maar veel
zeggende geschiedenis in een
fraai afgeronde vorm te gie
ten past bij het waarachtige
karakter van Rien a Faire. Er
moet iets blijven knagen.
Rien a Faire: vr. t/m zo. in
Schuttershof Middelburg.
Jim Caviezel in een scène in de film Frequency.
Dennis Quaid speelt in Frequency een heroïsche brand
weerman, een beroep dat in de wereld van de speelfilm
verrassend weinig aan bod komt. Ook zeldzaam is het
door uitbarstingen van zonnewind veroorzaakte noorder
licht, een van de weinige natuurverschijnselen die de mo
derne mens nog met ontzag kunnen vervullen. Niet zo gek
dus dat Toby Emmerich zijn fantasie de vrije loop liet en
een scenario bedacht waarin die betoverende lichtgordij
nen een poort in de tijd kunnen openen.
Minnie Driver en Rupert Everett in An Ideal Husband.
'Van je zelf houden is het begin van een levenslange ro
mance.' Zo luidt een van de bekendste aforismen van Os
car Wilde, en de vanzelfsprekende arrogantie waarmee
Rupert Everett deze woorden in de verfilming van Wilde's
toneelstuk An Ideal Husband uitspreekt zou zeker de
goedkeuring van de Ierse schrijver kunnen wegdragen.
door Fritz de Jong
Voor een hedendaags publiek
is Parkers vlotte bewerking
een zegen, want hij slaagde er
in om Wilde's welluidende en
geestige dialogen helemaal
fris en nieuw te laten klinken
in een romantische komedie
die licht is als een zomerbries.
Rupert Everett speelt de rol
van de eeuwige vrijgezel Lord
Arthur Goring, een gevatte en
immer charmante dertiger die
graag gezien is in de hogere
kringen van het negentiende-
eeuwse Londen. Tot grote er
gernis van zijn vader, die vindt
dat zijn losbol van een zoon
eindelijk eens zou moeten
trouwen, neemt Lord Arthur
niets of niemand serieus. Hij
ziet zich echter gedwongen om
zijn laconieke houding enigs
zins te laten varen als zijn bes
te vriend, de alom gerespec
teerde politicus Sir Robert
Chiltern (Jeremy Northam)
wordt geconfronteerd met een
misstap uit het grijze verleden,
die als het bekend zou worden
in een klap een einde zou ma
ken aan diens carrière en hu
welijk. De brenger van de on
heilstijding is de vileine Mrs.
Cheveley, een eersteklas intri
gante die met zichtbaar genoe
gen wordt gespeeld door de
onvolprezen Julianne Moore.
Als goede vriend van alle be
trokkenen staat Lord Arthur,
die gewend is om vanaf de zij
lijn commentaar te leveren op
het sociale gestuntel van ande
ren, ineens zelf in het middel
punt van een aantal ingewik
kelde intriges.
Als de affaire uit de hand
dreigt te lopen, en misverstand
zich op misverstand stapelt,
neemt Lord Arthur eindelijk
zijn verantwoordelijkheid en
lost hij de affaire naar ieders
tevredenheid op.
De uitmuntend spelende Ever
ett weet zich gesteund door
een voorbeeldige cast. Naast
de i'eeds genoemde Moore en
Northam valt vooral Kate
Blanchet op als de integere
echtgenote van Sir Robert,
terwijl de rol van haar vrijge
vochten zus allercharmantst
wordt ingevuld door Minnie
Driver.
An Ideal Husband draait in
Schuttershof Middelburg.
door Leo Bankersen
Onze brandbestrijder is ie
mand die met jongensachtige
bravoure grote risico's neemt.
Thuis lacht hij de zorgen weg
en maakt op de heerlijke mu
ziek van de sixties met zijn
vrouw een dansje door de keu
ken.
Niemand weet op dat moment
dat hij een paar dagen later bij
een reddingsactie om het leven
zal komen. Dertig jaar later is
zijn zoon de klap nog steeds
niet te boven. Het ging eigen
lijk al mis toen het kwetsbare
knaapje fietsen leerde en zijn
vader hem te snel losliet. Niet
iedereen is voor macho in de
wieg gelegd. De jongen is in
middels opgegroeid tot een
tobberige politieman met een
huwelijks- en drankprobleem.
Nog altijd kwelt de vraag:
waarom moest zijn vader in
dat brandende gebouw nu net
de verkeerde uitweg kiezen?
Daar valt dus heel wat recht te
zetten.
Door de overspannen ope
ningsscène lijkt het even of we
in een actiefilm verzeild zijn
geraakt, maar al snel krijgt een
andere invalshoek de over
hand. Frequency ontwikkelt
zich als een nostalgisch ge
kleurd sprookje dat aanhaakt
bij het schrijnende gevoel van
wanhoop en onrechtvaardig
heid dat het noodlot met zich
mee kan brengen.
Dat sciencefiction-ideetje
raakt dus iets wat zeer herken
baar en menselijk is. Hoblit en
de acteurs hebben wel een
beetje moeite met echte emo
ties, en de stemmige pianomu
ziek is wat'voorspelbaar, maar
het komt sympathiek over en
de nostalgische plaatjes kijken
lekker weg.
Dat alles had stof genoeg moe
ten zijn voor een origineel en
innemend sprookje over toe
val, spijt, liefde en misver
stand. En de overdadige honk
balverwijzingen en een grapje
over het beurssucces van
Yahoo nemen we graag op de
koop toe. Maar kijk, daar*
duikt de onvermijdelijke se
riemoordenaar op. waardoor
Frequency alsnog verandert in
een thriller waarin de tijdma
nipulaties ten dienste staan
van ongebruikelijke plotwen
dingen.
Het oplossen en terugdraaien
van de moorden en de bijbeho
rende achtervolgingen leveren
op zich ook weer redelijk ge
nietbaar amusement op, maar
het past slecht bij het eerder
aangesneden onderwerp.
Frequency hinkt te veel op
twee of nog wel meer gedach
ten. Het moet gevoelig en ont
roerend zijn, maar ook span
nend met veel actie. Hij
stevent voortvarend af op een
gewelddadige en tegelijkertijd
lachwekkend sentimentele
ontknoping waarin alle doden
weer zijn opgestaan.
Frequency is te zien in Cine
City Vlissingen.
Wat is waar? staat er boven een vitrinekast op de tentoon
stelling 'Geschiedenis in beeld. De historische atlassen
van Frederik Muller' in het Amsterdamse Rijksmuseum.
In de vitrine liggen drie vrijwel identieke prenten. De eer
ste is een afbeelding van de Slag bij Seneffe in 1674. Dit
origineel is later hergebruikt om twee andere veldslagen
uit te beelden: de Slag bij Londen in 1693 en de Slag bij
Bergen in 1709.
doorSaskia Bonger
De makers van prenten namen
het niet altijd even nauw met
de waarheid. Tijdgebrek was
daarvoor de belangrijkste re
den. Men moest de concurren
tie voor blijven. Oude koper
platen werden hier en daar
bijgewerkt en voorzien van
een nieuw opschrift. Deze
prenten waren dan ook eerder
bedoeld ter meerdere eer en
glorie van de stadhouder dan
als waarheidsgetrouwe weer
gave van de werkelijkheid.
Verderop hangen verschillen
de prenten van overstromin
gen. Hier twee afbeeldingen
van dezelfde gebeurtenis: de
dijkdoorbraak van de Sint An-
toniesdijk in 1651. De eerste
prent toont op dramatische
wijze hoe woest kolkend water
bezit neemt van het land. De
tweede bestaat uit vier weinig
spectaculaire afbeeldingen
van de overstroming, een voor
Nederland veel realistischere
weergave van de werkelijk
heid.
De expositie in Amsterdam is
deel van een geheel van drie
tentoonstellingen van histori
sche atlassen. Dit zijn verza
melingen prenten, tekeningen
en foto's die betrekking heb
ben op de geschiedenis van
Nederland en de overzeese ge
biedsdelen. In het Dordrechts
Museum is een greep uit de at
las van Simon van Gijn te vin
den en in het Historisch Muse
um Rotterdam een deel van die
van Abraham van Stolk.
De collecties van de drie ver
zamelaars zijn aanzienlijk.
Muller verzamelde maar liefst
30,000 prenten. Van Gijn
kwam minder ver met 25.000
prenten, aquarellen, tekenin
gen en foto's. De atlas van Van
Stolk is met 100.000 prenten,
tekeningen en foto's de groot
ste. Deze collectie is overigens
nog steeds groeiende. Het is de
enige historische atlas die tot
deze tijd is bijgehouden.
Na Van Stolks dood in 1896
nam zijn zoon Jacobus de ver
zameling over. In het fraaie
boek 'Geschiedenis in beeld,
1550-2000' bij de expositie
blijkt dat prestige de reden
voor het verzamelen was. Hij
probeerde hun status te onder
strepen door een schutterij op
te richten, de koning thuis te
ontvangen en een indruk'wek
kende verzameling aan te leg
gen Het verzamelen werd zijn
kinderen met de paplepel in
gegoten.
De prenten geven een aardig
De Oranjerie van Willem V, getekend door James Gillray
beeld van het leven van vroe
ger. Spotprenten van politieke
figuren bestonden eeuwen ge
leden ook al. Willem V was bij
voorbeeld een geliefd onder
werp van hoon. Op een van de
prenten in Amsterdam wordt
hij voorgesteld als een naakte,
vadsige Cupido, die droomt
van alle vrouwen die hij zwan
ger heeft gemaaktOok afbeel
dingen van de misstanden in
de katholieke kerk benadruk
ken nog eens dat de verschil
lende godsdiensten niet altijd
in harmonie naast elkaar leef
den.
Toch zijn het vooral de prenten
van gewone mensen en alle
daagse dingen die tot de ver
beelding spreken en de ten
toonstelling zo leuk maken.
Hoe gingen mensen in de acht
tiende eeuw bijvoorbeeld om
met exotische dieren? Een
prent van de neushoorn Clara,
gemaakt ter gelegenheid van
het bezoek van het beest aan
Mannheim in 1747, toont ons
wat voor bezienswaardigheid
zij was.
Ook loterijen maakten vaak
gebruik van affiches. In het
Rijksmuseum is bijvoorbeeld
de loterij prent ten bate van het
Dolhuis in Amsterdam te zien.
Deze loterij moest geld opleve
ren voor de uitbreiding van het
tehuis, dat op het affiche is af
gebeeld.
Op een apart vel staan de prij
zen- van bokalen en bekers tot
lepels en geld. Dat is weer eens
wat anders dan auto's en verre
reizen.
Exposities: Geschiedenis
in beeld. De historische at
lassen van Frederik Muller,
Simon van Gijn en Abra
ham van Stolk - t/m 15 okt.
Rijksmuseum Amsterdam
en Dordrechts Museum,
t/m 1 okt. Historisch Muse
um Rotterdam.
Drie kunstenaars exposeren
hun werk in de Middelburgse
GalerieTaandeTurfkaai.Opde
parterre zijn schilderijen te zien
van Nini Huigen en beeldhouw
werk van Loek den Hollander. In
de kelder toont Jan Montyn
kleuretsen. Te zien t/m 10 sep
tember dagelijks van 10 -22 uur.
Op zondag 3 september, tijdens
de kunst- en cultuurroute in
Middelburg, zijn de exposanten
tussen 13 en 17 uur aanwezig.
Jan Montyn geeftdan om 15 uur
een lezing.
Kris DeWitte fotografeert inter
nationaal bekende filmsterren.
Hij exposeert deze portretten in
de Drukkery (Binnenplein) in
Middelburg in het kader van het
2e filmfestival Film by the Sea.
Te zien t/m 16septembertijdens
winkeltijden.
In Fort Rammekens bij Ritthem
is vanaf zondag de expositie
Odysseus, mens en mythe te
zien. De expositie is een verhaal
in keramiek, brons en schilderij
en van Rijn Schregardus. De ex
positie wordt om 14.00 uur ge
opend. Vanaf 14.15 uur draagt
Joop Keesmaat (acteur van het
R0-theater) verhalen voor uit de
Metamorfosen van Ovidius. De
tentoonstelling is te zien tot 31
oktober dagelijks van 13-17 uur,
ma gesloten.
In boerderijgalerie de Osse-
berg in Grijpskerke exposeren
Jetullah Haliti-Eti (schilderijen
in oost-indische inkt en olieverf)
en Jean-Pierre Roose (kerami
sche beelden en sieraden). De
expositie wordt zaterdag 2 sep
tember om 14.30 uur geopend
door Nico Out. Hij geeft dinsdag
5 september tevens een lezing
over de exposities Rembrandt
(in alle staten) in het Rijksmuse
um Amsterdam en Gerhard
Richter in De Pont in Tilburg
vanaf 20.00 uur. De tentoonstel
ling in de Ossenberg is te zien
t/m 30 september ma t/m zat 14-
17 uur en op afspraak.
In de expositieruimte van zorg
centrum het Gasthuis in Goes is
de expositie Bomen in het land
schap te zien. De tentoonstel
ling omvat foto's van Tonnie Ou-
termans. Te zien tot 15 oktober
dagelijks van 8-18 uur.
De Amerikaanse kunstenaar
David Lindberg exposeert na
een verblijf van drie weken in de
woon/werkruimte van de Min
het daar ontstane werk in de ex
positieruimte van de Plus in Re-
nesse. Lindberg maakt driedi
mensionale bouwsels hangend,
uit de muur stekende of staande
sculpturen van gestold transpa
rant plastic (epoxy) met daar
aan toegevoegd pigment. De
expositie wordt zondag 3 sep
tember geopend om 13 uur met
een toelichting van Henk Pij
nenburg op het werk van de ex
posant. Te zien t/m 1 oktober zat
en zon 12-17 uur en op afspraak.
In de bibliotheek in Vogelwaar
de is een expositie ingerichtmet
mozaïekschilderijen van me
vrouw De Vries De tentoonstel
ling is tot eind septemberte zien
tijdens openingsuren van de bi
bliotheek.
In de publiekruimte van ver
pleeghuis De Stelle in Oostburg
is de 29ste tentoonstelling van
Stellexpo te zien. Leden van de
Zwingroep tonen werk in ver
schillende technieken. Daar
naast exposeert Marga Tatti
tekeningen, pastels en acryl-
schilderijen. Dagelijks te zien tot
eind september van 10-20 uur.
In galerie Rattenfanger in Hulst
is een expositie ingericht met
aquarellen en olieverven van
Frangoise Duerinck. Te zien t/m
7 oktober zo 14-17 uur, ma 13.30-
16.30 uur, wo t/m zat 13.30-17
uur.
Anna Kegka exposeert aquarel
len, pentekeningen en kleurpot
loodschilderijen in het gemeen
tehuis in Kapelle De
exposante, afkomstig uit Polen,
vindthaarinspiratie in de natuur
en heeft daarbij een voorkeur
voor bloemen, bladeren en bo
men. Te zien t/m 22 september
ma, wo en do 9-16 uur, dien vri 9-
13 uur.
In Streekmuseum Het Land van
Axel is een expositie ingericht
met pasteltekeningen van Leen-
dertvan der Pool. De titel van de
tentoonstelling is Ellis Island,
behind the facade. Te zien t/m 28
oktober wo t/m zat van 13.30-17
uur.
In stuART Galerie in Bergen op
Zoom exposeren Joke Konijn
(schilderijen, aquarellen en gra
fiek) en Bart Stuarty (beelden).
Te zien t/m 30 september do 11-
17 uur, vri en zat 12-17 uur, 2e
zon v/d maand 14-17 uur en op
afsrpaak.
De tentoonstelling 150 jaar in
en uit de mode, de vrouwenmo
de van 1780 tot en met 1930 in
Het Markiezenhof in Bergen op
Zoom is verlengd t/m 1 januari.
Openingstijden di t/m zon 11-17
uur.