Oscar Wilde fris en vlot Prenten vertellen eigen geschiedenis Gevoel en actie combineren niet Ontmoeting in de supermarkt Film 30 augustus t!m 5 september VLISSIIMGECM Cine city (Belbios 0900-9363) Frequency. Do. t/m di. 19 en 21.45 u.; Romeo must die. Wo. 19 en 21.45 u., do. t/m di. 16.15,19en21.45u.,za. ook om 23.45 u.; Hollow Man. Do. t/m di. 13.45,16.15,19 en 21.45 u., za. ook 23.45 u.; Keeping the Faith. Wo. 21.45 u., do., zo., ma. en di 19 en 21.45 u., vr. en za. 21.45 u.; Galaxy Quest. Wo. 13.45 en 16.15 u., do. t/m di. 16.15 u.; Titan A.E. Wo. t/m di. 13.45 u.; Gone in 60 Seconds. Wo. t/m di. 13.45,16.15,19 en 21.45 u.; The Patriot. Wo. 18.45 en 22 u., do., zo., ma. en di. 21.15 u., vr. en za. 18.45 en 22 u.; Scary Movie. Wo. 16.15,19 en 21.45 u.; Stir of Echoes. Wo. t/m di. 22 u.; Me, myself and Irene. Wo. t/m di. 16.15 en 19 u.; De Flintstones (Ned.). Wo. t/m di. 13.45 u.; Mission: Impossible 2. Wo. 16.15 en 19 u., do. t/m di. 13.45,16.15 en 19 Teigetjes Film. Wo. t/m di. 13.45 en 16.15 u.; Kruimeltje. Wo. t/m di. 13.45 u. MIDDELBURG Schuttershoftheater (0118613482) The Insider. Wo. 20 u. An Ideal Husband. Do. 20.30 u., vr. 19.30 u., za. 22 u., di. 20.30 u.; Rien a Faire. Vr. 22 u., za. 19.30 u., zo. 20.30 u.; Naked. Ma. 20.30 u. HULST De Koning (0114 312 030) Hollow Man. Wo.endo.20u.,vr. enza. 19.15en22u.,zo. 13.45,16.15 en 20 u., ma. en di. 20 u.; Romeo must die. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 19.15 en 22 u., zo. 13.45, 16.15 en 20 u., ma. en di. 20 u.; Keeping the Faith. Do. 20 u., vr. en za. 19.15u.,zo. 13.45en 16.15 u., di. 20 u.; Gone in 60 seconds. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 19.15 en 22 u„ zo. 16.15 en 20 u., ma. en di. 20 u.; Titan A.E. Wo. en za. 14 u., zo. 16.15 u.; The Patriot. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 21.15 u., zo. t/m di. 20 u.,; Scary Movie. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 19.15 en 22 u., zo. t/m di. 20 u.; De Flintstones. Wo. en za. 14 u., zo. 13.45 u.; Me, myself and Irene. Vr. en za. 19.15 u., zo. 13.45 en 16.15 u.; Mission: Impossible 2. Wo. 20 u., vr. en za. 22 u., zo. en ma. 20 u.; Teigetjes Film. Wo. en za. 14 u., zo. 13.45 u. 't Beest (0113 228142) Geen voorstelling. GOES TERNEUZEN Porgy 8c Bess (0115-613293) Geen voorstelling. Ledeltheater (0117-452735/453377) Geen voorstelling. OOSTBURG BERGENOP ZOOM Cinemactueel (0164 254 886) Romeo must die. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 18.45 en 21.30 u., zo. 14, 18.45 en 21.30 u., ma. en di. 20 u.; Titan A.E. Wo.en za. 14 u., zo. 16.15 u.; Scary Movie. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 18.45 en 21.30 u., zo. 16.15, 18.45 en 21.30 u., ma. en di. 20 u.; De Flintstones (Ned.). Wo., za. en zo. 14 u.; Me, myself and Irene. Wo. 20 u.,vr. enza. 18.45 u.,zo. 16.15 en 18.45 u.; Mission: Impossible 2. Vr. t/m zo. 21.30 u.; Teigetjes Film (Ned.). Wo.,za. en zo. 14 u.; Sneak preview. Do. 20 u.; The Insider. Ma. en di. 20.30 u BERGEN OP ZOOM Roxy (0164 233 434) HollowMan. Wo. 14u.,do.envr. 18.45en21.30u.,za. 14,18.45en21.30 u., zo. 14,16.15 en 21.30 u., ma. en di. 20 u.; Gone in 60 seconds. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 18.45 en 21.30 u., zo. 16 en 20 u., ma. en di. 20 u.; The Patriot. Wo. 20 u.; Teigetjes Film (Ned.). Wo.za. en zo, 14 u. Scène uit de film Rien a Faire. door Leo Bankersen Zomaar een ontmoeting in de supermarkt. Hij laat een paar boodschappen staan, zij brengt ze hem achterna. Nor maal zou het bij 'dankjewel' gebleven zijn, maar toevallig zijn ze allebei werkloos en lo pen ze een beetje met hun ziel onder de arm. Nuchter en nauwgezet doet Marion Ver- noux (scenario en regie) in Rien a Faire uit de doeken hoe het verder gaat. Hun druk werkende wederhelften hebben weinig aandacht voor onbestemde klachten over te veel vrije tijd. Daarom is het samen koffiedrinken na het winkelen zo'n aangenaam verzetje. Dat het uitgroeit tot een echte relatie ligt voor de hand.Met gepaste terughou dendheid laat Vernoux de eerste seks, als was het een vergissing, nog even buiten beeld. Daarna geeft het twee tal zich ook aan dit plezier schoorvoetend over. De kracht van Rien Faire schuilt in de ondramatische wijze waaróp de regisseuse dit hele proces registreert. Het geheime overspel wordt nooit onthuld, maar de ont knoping is er niet minder wrang door. Slordig, en zon der mooi melodramatisch af scheid gaan ze uit elkaar. Die weigering van Vernoux om deze bescheiden maar veel zeggende geschiedenis in een fraai afgeronde vorm te gie ten past bij het waarachtige karakter van Rien a Faire. Er moet iets blijven knagen. Rien a Faire: vr. t/m zo. in Schuttershof Middelburg. Jim Caviezel in een scène in de film Frequency. Dennis Quaid speelt in Frequency een heroïsche brand weerman, een beroep dat in de wereld van de speelfilm verrassend weinig aan bod komt. Ook zeldzaam is het door uitbarstingen van zonnewind veroorzaakte noorder licht, een van de weinige natuurverschijnselen die de mo derne mens nog met ontzag kunnen vervullen. Niet zo gek dus dat Toby Emmerich zijn fantasie de vrije loop liet en een scenario bedacht waarin die betoverende lichtgordij nen een poort in de tijd kunnen openen. Minnie Driver en Rupert Everett in An Ideal Husband. 'Van je zelf houden is het begin van een levenslange ro mance.' Zo luidt een van de bekendste aforismen van Os car Wilde, en de vanzelfsprekende arrogantie waarmee Rupert Everett deze woorden in de verfilming van Wilde's toneelstuk An Ideal Husband uitspreekt zou zeker de goedkeuring van de Ierse schrijver kunnen wegdragen. door Fritz de Jong Voor een hedendaags publiek is Parkers vlotte bewerking een zegen, want hij slaagde er in om Wilde's welluidende en geestige dialogen helemaal fris en nieuw te laten klinken in een romantische komedie die licht is als een zomerbries. Rupert Everett speelt de rol van de eeuwige vrijgezel Lord Arthur Goring, een gevatte en immer charmante dertiger die graag gezien is in de hogere kringen van het negentiende- eeuwse Londen. Tot grote er gernis van zijn vader, die vindt dat zijn losbol van een zoon eindelijk eens zou moeten trouwen, neemt Lord Arthur niets of niemand serieus. Hij ziet zich echter gedwongen om zijn laconieke houding enigs zins te laten varen als zijn bes te vriend, de alom gerespec teerde politicus Sir Robert Chiltern (Jeremy Northam) wordt geconfronteerd met een misstap uit het grijze verleden, die als het bekend zou worden in een klap een einde zou ma ken aan diens carrière en hu welijk. De brenger van de on heilstijding is de vileine Mrs. Cheveley, een eersteklas intri gante die met zichtbaar genoe gen wordt gespeeld door de onvolprezen Julianne Moore. Als goede vriend van alle be trokkenen staat Lord Arthur, die gewend is om vanaf de zij lijn commentaar te leveren op het sociale gestuntel van ande ren, ineens zelf in het middel punt van een aantal ingewik kelde intriges. Als de affaire uit de hand dreigt te lopen, en misverstand zich op misverstand stapelt, neemt Lord Arthur eindelijk zijn verantwoordelijkheid en lost hij de affaire naar ieders tevredenheid op. De uitmuntend spelende Ever ett weet zich gesteund door een voorbeeldige cast. Naast de i'eeds genoemde Moore en Northam valt vooral Kate Blanchet op als de integere echtgenote van Sir Robert, terwijl de rol van haar vrijge vochten zus allercharmantst wordt ingevuld door Minnie Driver. An Ideal Husband draait in Schuttershof Middelburg. door Leo Bankersen Onze brandbestrijder is ie mand die met jongensachtige bravoure grote risico's neemt. Thuis lacht hij de zorgen weg en maakt op de heerlijke mu ziek van de sixties met zijn vrouw een dansje door de keu ken. Niemand weet op dat moment dat hij een paar dagen later bij een reddingsactie om het leven zal komen. Dertig jaar later is zijn zoon de klap nog steeds niet te boven. Het ging eigen lijk al mis toen het kwetsbare knaapje fietsen leerde en zijn vader hem te snel losliet. Niet iedereen is voor macho in de wieg gelegd. De jongen is in middels opgegroeid tot een tobberige politieman met een huwelijks- en drankprobleem. Nog altijd kwelt de vraag: waarom moest zijn vader in dat brandende gebouw nu net de verkeerde uitweg kiezen? Daar valt dus heel wat recht te zetten. Door de overspannen ope ningsscène lijkt het even of we in een actiefilm verzeild zijn geraakt, maar al snel krijgt een andere invalshoek de over hand. Frequency ontwikkelt zich als een nostalgisch ge kleurd sprookje dat aanhaakt bij het schrijnende gevoel van wanhoop en onrechtvaardig heid dat het noodlot met zich mee kan brengen. Dat sciencefiction-ideetje raakt dus iets wat zeer herken baar en menselijk is. Hoblit en de acteurs hebben wel een beetje moeite met echte emo ties, en de stemmige pianomu ziek is wat'voorspelbaar, maar het komt sympathiek over en de nostalgische plaatjes kijken lekker weg. Dat alles had stof genoeg moe ten zijn voor een origineel en innemend sprookje over toe val, spijt, liefde en misver stand. En de overdadige honk balverwijzingen en een grapje over het beurssucces van Yahoo nemen we graag op de koop toe. Maar kijk, daar* duikt de onvermijdelijke se riemoordenaar op. waardoor Frequency alsnog verandert in een thriller waarin de tijdma nipulaties ten dienste staan van ongebruikelijke plotwen dingen. Het oplossen en terugdraaien van de moorden en de bijbeho rende achtervolgingen leveren op zich ook weer redelijk ge nietbaar amusement op, maar het past slecht bij het eerder aangesneden onderwerp. Frequency hinkt te veel op twee of nog wel meer gedach ten. Het moet gevoelig en ont roerend zijn, maar ook span nend met veel actie. Hij stevent voortvarend af op een gewelddadige en tegelijkertijd lachwekkend sentimentele ontknoping waarin alle doden weer zijn opgestaan. Frequency is te zien in Cine City Vlissingen. Wat is waar? staat er boven een vitrinekast op de tentoon stelling 'Geschiedenis in beeld. De historische atlassen van Frederik Muller' in het Amsterdamse Rijksmuseum. In de vitrine liggen drie vrijwel identieke prenten. De eer ste is een afbeelding van de Slag bij Seneffe in 1674. Dit origineel is later hergebruikt om twee andere veldslagen uit te beelden: de Slag bij Londen in 1693 en de Slag bij Bergen in 1709. doorSaskia Bonger De makers van prenten namen het niet altijd even nauw met de waarheid. Tijdgebrek was daarvoor de belangrijkste re den. Men moest de concurren tie voor blijven. Oude koper platen werden hier en daar bijgewerkt en voorzien van een nieuw opschrift. Deze prenten waren dan ook eerder bedoeld ter meerdere eer en glorie van de stadhouder dan als waarheidsgetrouwe weer gave van de werkelijkheid. Verderop hangen verschillen de prenten van overstromin gen. Hier twee afbeeldingen van dezelfde gebeurtenis: de dijkdoorbraak van de Sint An- toniesdijk in 1651. De eerste prent toont op dramatische wijze hoe woest kolkend water bezit neemt van het land. De tweede bestaat uit vier weinig spectaculaire afbeeldingen van de overstroming, een voor Nederland veel realistischere weergave van de werkelijk heid. De expositie in Amsterdam is deel van een geheel van drie tentoonstellingen van histori sche atlassen. Dit zijn verza melingen prenten, tekeningen en foto's die betrekking heb ben op de geschiedenis van Nederland en de overzeese ge biedsdelen. In het Dordrechts Museum is een greep uit de at las van Simon van Gijn te vin den en in het Historisch Muse um Rotterdam een deel van die van Abraham van Stolk. De collecties van de drie ver zamelaars zijn aanzienlijk. Muller verzamelde maar liefst 30,000 prenten. Van Gijn kwam minder ver met 25.000 prenten, aquarellen, tekenin gen en foto's. De atlas van Van Stolk is met 100.000 prenten, tekeningen en foto's de groot ste. Deze collectie is overigens nog steeds groeiende. Het is de enige historische atlas die tot deze tijd is bijgehouden. Na Van Stolks dood in 1896 nam zijn zoon Jacobus de ver zameling over. In het fraaie boek 'Geschiedenis in beeld, 1550-2000' bij de expositie blijkt dat prestige de reden voor het verzamelen was. Hij probeerde hun status te onder strepen door een schutterij op te richten, de koning thuis te ontvangen en een indruk'wek kende verzameling aan te leg gen Het verzamelen werd zijn kinderen met de paplepel in gegoten. De prenten geven een aardig De Oranjerie van Willem V, getekend door James Gillray beeld van het leven van vroe ger. Spotprenten van politieke figuren bestonden eeuwen ge leden ook al. Willem V was bij voorbeeld een geliefd onder werp van hoon. Op een van de prenten in Amsterdam wordt hij voorgesteld als een naakte, vadsige Cupido, die droomt van alle vrouwen die hij zwan ger heeft gemaaktOok afbeel dingen van de misstanden in de katholieke kerk benadruk ken nog eens dat de verschil lende godsdiensten niet altijd in harmonie naast elkaar leef den. Toch zijn het vooral de prenten van gewone mensen en alle daagse dingen die tot de ver beelding spreken en de ten toonstelling zo leuk maken. Hoe gingen mensen in de acht tiende eeuw bijvoorbeeld om met exotische dieren? Een prent van de neushoorn Clara, gemaakt ter gelegenheid van het bezoek van het beest aan Mannheim in 1747, toont ons wat voor bezienswaardigheid zij was. Ook loterijen maakten vaak gebruik van affiches. In het Rijksmuseum is bijvoorbeeld de loterij prent ten bate van het Dolhuis in Amsterdam te zien. Deze loterij moest geld opleve ren voor de uitbreiding van het tehuis, dat op het affiche is af gebeeld. Op een apart vel staan de prij zen- van bokalen en bekers tot lepels en geld. Dat is weer eens wat anders dan auto's en verre reizen. Exposities: Geschiedenis in beeld. De historische at lassen van Frederik Muller, Simon van Gijn en Abra ham van Stolk - t/m 15 okt. Rijksmuseum Amsterdam en Dordrechts Museum, t/m 1 okt. Historisch Muse um Rotterdam. Drie kunstenaars exposeren hun werk in de Middelburgse GalerieTaandeTurfkaai.Opde parterre zijn schilderijen te zien van Nini Huigen en beeldhouw werk van Loek den Hollander. In de kelder toont Jan Montyn kleuretsen. Te zien t/m 10 sep tember dagelijks van 10 -22 uur. Op zondag 3 september, tijdens de kunst- en cultuurroute in Middelburg, zijn de exposanten tussen 13 en 17 uur aanwezig. Jan Montyn geeftdan om 15 uur een lezing. Kris DeWitte fotografeert inter nationaal bekende filmsterren. Hij exposeert deze portretten in de Drukkery (Binnenplein) in Middelburg in het kader van het 2e filmfestival Film by the Sea. Te zien t/m 16septembertijdens winkeltijden. In Fort Rammekens bij Ritthem is vanaf zondag de expositie Odysseus, mens en mythe te zien. De expositie is een verhaal in keramiek, brons en schilderij en van Rijn Schregardus. De ex positie wordt om 14.00 uur ge opend. Vanaf 14.15 uur draagt Joop Keesmaat (acteur van het R0-theater) verhalen voor uit de Metamorfosen van Ovidius. De tentoonstelling is te zien tot 31 oktober dagelijks van 13-17 uur, ma gesloten. In boerderijgalerie de Osse- berg in Grijpskerke exposeren Jetullah Haliti-Eti (schilderijen in oost-indische inkt en olieverf) en Jean-Pierre Roose (kerami sche beelden en sieraden). De expositie wordt zaterdag 2 sep tember om 14.30 uur geopend door Nico Out. Hij geeft dinsdag 5 september tevens een lezing over de exposities Rembrandt (in alle staten) in het Rijksmuse um Amsterdam en Gerhard Richter in De Pont in Tilburg vanaf 20.00 uur. De tentoonstel ling in de Ossenberg is te zien t/m 30 september ma t/m zat 14- 17 uur en op afspraak. In de expositieruimte van zorg centrum het Gasthuis in Goes is de expositie Bomen in het land schap te zien. De tentoonstel ling omvat foto's van Tonnie Ou- termans. Te zien tot 15 oktober dagelijks van 8-18 uur. De Amerikaanse kunstenaar David Lindberg exposeert na een verblijf van drie weken in de woon/werkruimte van de Min het daar ontstane werk in de ex positieruimte van de Plus in Re- nesse. Lindberg maakt driedi mensionale bouwsels hangend, uit de muur stekende of staande sculpturen van gestold transpa rant plastic (epoxy) met daar aan toegevoegd pigment. De expositie wordt zondag 3 sep tember geopend om 13 uur met een toelichting van Henk Pij nenburg op het werk van de ex posant. Te zien t/m 1 oktober zat en zon 12-17 uur en op afspraak. In de bibliotheek in Vogelwaar de is een expositie ingerichtmet mozaïekschilderijen van me vrouw De Vries De tentoonstel ling is tot eind septemberte zien tijdens openingsuren van de bi bliotheek. In de publiekruimte van ver pleeghuis De Stelle in Oostburg is de 29ste tentoonstelling van Stellexpo te zien. Leden van de Zwingroep tonen werk in ver schillende technieken. Daar naast exposeert Marga Tatti tekeningen, pastels en acryl- schilderijen. Dagelijks te zien tot eind september van 10-20 uur. In galerie Rattenfanger in Hulst is een expositie ingericht met aquarellen en olieverven van Frangoise Duerinck. Te zien t/m 7 oktober zo 14-17 uur, ma 13.30- 16.30 uur, wo t/m zat 13.30-17 uur. Anna Kegka exposeert aquarel len, pentekeningen en kleurpot loodschilderijen in het gemeen tehuis in Kapelle De exposante, afkomstig uit Polen, vindthaarinspiratie in de natuur en heeft daarbij een voorkeur voor bloemen, bladeren en bo men. Te zien t/m 22 september ma, wo en do 9-16 uur, dien vri 9- 13 uur. In Streekmuseum Het Land van Axel is een expositie ingericht met pasteltekeningen van Leen- dertvan der Pool. De titel van de tentoonstelling is Ellis Island, behind the facade. Te zien t/m 28 oktober wo t/m zat van 13.30-17 uur. In stuART Galerie in Bergen op Zoom exposeren Joke Konijn (schilderijen, aquarellen en gra fiek) en Bart Stuarty (beelden). Te zien t/m 30 september do 11- 17 uur, vri en zat 12-17 uur, 2e zon v/d maand 14-17 uur en op afsrpaak. De tentoonstelling 150 jaar in en uit de mode, de vrouwenmo de van 1780 tot en met 1930 in Het Markiezenhof in Bergen op Zoom is verlengd t/m 1 januari. Openingstijden di t/m zon 11-17 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 14