Primeurs verdringen elkaar
Speeltje van de rijken
Sportuitvoering
Super Glide
PZC
Prototypes komen
echt in productie
auto motorfiets
45
Recordaantal
automodellen
Lamborghini
Diablo
kort autonieuws
Winterhanden van Kléber
Scenic RX4 als diesel
Turbo voor Volvo S80
zaterdag 26 augustus 2000
De herfst is traditioneel het
jaargetijde waarin veel
autonieuws wordt
gepresenteerd. De komende
maanden mogen we een
recordaantal nieuwe
modellen tegemoet zien. In
bijgaand overzicht een greep
uit de belangrijkste nieuwtjes.
De grootste bijdrage aan de
enorme hoeveelheid nieuws
mogen we verwachten uit Duits
land, waar elke autofabrikant wel
één of meer primeurs heeft. Audi
krijgt het druk, want na de recente
introductie van de vernieuwde A3
komt er voor het einde van het jaar
een meuwe A4-serie.
Kenmerkend voor deze concur
rent van de BMW 3-serie en de
Mercedes C-klasse is de vormge
ving, die duidelijk is afgeleid van
de A6. De A4 komt er eerst in een
sedanversie, met als basismotori-
sering een tweeliter viercilinder
met 130 pk. In de loop der jaren
mogen we modelvarianten ver
wachten zoals een combi, een cou
pé en een cabriolet.
Er staat ook een extra zuinige ver
sie van de A2 op het programma,
die met drie liter brandstof per 100
kilometer toe kan. Bovendien
komt er een nieuwe topversie voor
de A8. Deze auto heeft een twaalf
cilinder motor met een inhoud van
zes liter en 450 pk.
BMW houdt zich vooral bezig met
kleine modelwijzigingen. De 5-se-
rie is uiterlijk een beetje opgefrist
en krijgt vernieuwde benzinemo
toren. De drieliter zescilinder
werd eerder dit jaar al voorge
steld, maar ook de andere zescilin
ders zijn aangepakt. De tweeliter
machine uit de 520i werd vergroot
tot 2,2 liter en de 2,5 liter kreeg
meer trekkracht en vermogen.
Sportief
Liefhebbers van sportieve auto's
kunnen dit najaar hun hart opha
len aan de nieuwe BMW M3, we
derom gebaseerd op de 3-serie
Coupé, maar sterker. Onder de
motorkap schuilt een 3,2 liter zes
cilinder motor met 343 pk. De
nieuwe 3-serie Compact laat nog
even op zich wachten. Met leve
ring zal pas medio 2000 worden
begonnen.
Bij Mercedes-Benz zijn de eerste
foto's en technische gegevens van
de korte driedeurs versie van de C-
klasse al vrijgegeven. Mercedes
noemt het de Sportcoupé en de au-
De Alfa Romeo 147 komt nog dit najaar op de markt.
De Renault Avantime komt direct na de jaarwisseling.
to is volledig gebaseerd op het
platform van de C. De auto is bijna
twintig centimeter korter (4,34
meter) en twee centimeter lager.
Toch biedt dit model volgens Mer
cedes ruimte aan vier personen.
De bagageruimte kan door het in
delen neerklappen van de achter
bank worden vergroot tot maxi
maal 1.100 liter. Mercedes mikt
met de C-klasse Sportcoupé op
een ander, maar nauwelijks min
der bemiddeld publiek. Het moto
renprogramma begint met de
C180 met 129 pk motor en omvat
verder twee krachtige compres
sormotoren en een diesel.
In de Sportcoupé debuteert een
nieuwe zesversnellingsbak, die als
automaat of als sequentiële hand-
bak kan worden gebruikt De leve
ring van de Sportcoupé begint pas
tegen de zomer van 2001.
De nieuwe Ford Mondeo staat dan
al bij de dealer, want daarvan be
gint de verkoop in november. Deze
nieuwe middenklasser heeft een
minder extreem design dan we de
laatste jaren gewend waren van
Ford. Daar staan een fraaiere af
werking van het interieur en op
vallend veel binnenruimte tegen
over.
Het motorenprogramma begint
bij een 1,8 liter benzinemotor, die
naar keuze met 110 of 125 pk le
verbaar is. Of een tweeliter met
145 pk en het topmodel heeft een
2,5 liter V6 met 170 pk.
Bij de verkoopstart is een tweeli
ter dieselmotor met 115 pk lever
baar, volgend jaar komt daarop
nog uitbreiding. Daarnaast mo
gen we dit najaar van Ford de
nieuwe Maverick verwachten.
Deze is gebaseerd op de Ameri
kaanse Escape en krijgt een
tweeliter viercilinder motor en
een drieliter V6.
Bij Opel staat de opvolger van de
Corsa voor de deur. Eerste foto's
laten een weinig vernieuwend de
sign zienzeker in vergel i j k i ng met
concurrenten als de Fiat Punto en
de Peugeot 206. Het enige in het
oog springende is een nieuwe
Easytronic gedoopte versnellings
bak, die als automaat en handge-
schakelde vijfversnellingsbak
met automatische koppeling kan
worden gebruikt. Zoiets als het
Selespeed-systeem van Alfa Ro
meo dus.
Volkswagen houdt het nieuws van
een topmodel boven de Passat vast
tot 2001 Eerst staat een facelift
voor de Passat op het programma.
De auto krijgt een chiquer aanzien
met meer chroomaccenten en een
front dat meer op dat van de Bora
lijkt. De motoren worden sterker,
met uitzondering van de 1,6 liter
basismotor. Begin volgend jaar
komt er een topversie van de Pas
sat met een 3,7 liter achtcilinder
motor.
Renault komt met twee nieuwe
modellen: de Avantime, een soort
ruimteauto-coupé komt in januari
2001 op de markt Daarvóór ver
schijnt al de nieuwe Laguna. die
iets groter en luxueuzer wordt dan
zijn voorganger.
Peugeot had oorspronkelijk de
première van de 307 gepland in
Parijs, maar die wordt uitgesteld
tot voorjaar van 2001 Daarvoor in
de plaats komt de definitieve ver
sie van de open Peugeot 206.
Na een lange stilte gaat er veel ge
beuren bij Citroen. De opvolger
van de Xantia mogen we nog dit
najaar verwachten. Hij heet naar
alle waarschijnlijkheid C5 en zal
iets groter zijn dan de Xantia.
Daarmee schept Citroën tegelijk
ruimte voor een opgewaardeerde
versie van de Xsara, die eveneens
dit najaar in de showroom staat.
Alfa Romeo
Vanuit Italië mogen we dit najaar
nog de prachtige Alfa Romeo 147
verwachten. De compacte mid
denklasser heeft een in het oog
springend front en ziet er ook van
binnen veelbelovend uit. De auto
komt met benzinemotoren vanaf
1,6 liter.
Concerngenoot Fiat komt met een
concurrent voor de Renault Kan-
goo en de Citroën Berlingo. Deze
Scudino is gebaseerd op het plat
form van de Punto.
De nieuwe eigenaar van Rover
heeft besloten de door BMW in de
ijskast gestopte 75 Estate te ont
dooien. De auto komt in het voor
jaarvan 2001 op de markt.
Bij de Honda is de Civic aan de
beurt voor vervanging, maar ook
de Shuttle en de Prelude staan
hiervoor op de nominatie. Verder
komt Subaru met een vernieuwde
Impreza op de markt en we mogen
een luxe terreinauto verwachten
van Lexus, de RX 300
Mario Vos
Bij Italiaanse sportwagens denkt
bijna iedereen aan het merk
Ferrari. Toch komen de imposantste
modellen van een andere Italiaanse
stal. Lamborghini had al in de jaren
zeventig de woest gestileerde
Countach en die werd in 1990
opgevolgd door de Diablo. Een
haast monstrueus gestileerde auto
met onder de motorkap inmiddels
een zesliter V12-motor met 550 pk.
Lamborghini heeft al een roeri
ge historie achter de rug. Na
de oprichting van het merk door
de tractorfabrikant Ferruccio
Lamborghini in 1963 werden er
mondjesmaat auto's gebouwd.
Voor de ontwerpen tekenden be
roemde Italiaanse designhuizen
zoals Touring en Pininfarina. In de
jaren zeventig kwamen de bizarre
auto's zoals de Countach en de LM
002. De laatste is een enorme ter-
reinauto met eenV12-motor voor
voornamelijk rijke Arabieren.
Lamborghini was toen al voor de
eerste keer overgenomen door
Zwitserse zakenlieden Deze ver
kochten het merk aan de familie
Mimram, die het in 1987 weer
doorverkocht aan Chrysler. De
Amerikanen verkochten het zes
jaar later aan Megatech, een be
drijf dat verbonden was met het
Koreaanse merk Kia Sinds 1998
maakt Lamborghini deel uit van
de Volkswagen-groep.
Drie modellen
Sinds 1974 zijn er maar drie mo
dellen gemaakt. De Countach
werd in 1990 opgevolgd door de
Diablo en de LM 002 ging wegens
gebrek aan belangstelling uit pro
ductie. Op dit moment is dus al
leen de Diablo nog over en daar
van bouwt de Italiaanse fabriek er
circa 250 per jaar.
Aanvankelijk werd zelden een au
to in ons land verkocht. Volgens de
huidige importeur, Hessing in De
Bilt komt dat doordat de auto in
ons land niet was goedgekeurd. Je
kon een Lamborghini alleen rij
den op een Duits of Belgisch ken
teken. Inmiddels heeft de auto wel
een typegoedkeuring en loopt de
De Lamborghini Diablo heeft deuren die naar boven toe opengaan.
verkoop op rolletjes. In een half
jaar zijn zeven exemplaren ver
kocht. We hebben het h ier over een
auto van een tonnetje of zes.
Sinds de overname door de Volks
wagen-groep is veel aan de auto
veranderd. De 5,7 liter VI2-motor
werd vergroot tot zes liter. In
plaats van 530 pk komt er nu 550
pk uit. Belangrijker is dat de auto
tegenwoordig makkelijker te rij
den valt. Geen nerveuze motor,
geen moeilijk te bedienen koppe
ling, wel een stevig pedaal dat
mooi geleidelijk aangrijpt. De ver
snellingspook klikt makkelijk
door de versnellingen heen en
voordat je er erg in hebt zijn de
maximumsnelheden fors overtre
den. Acceleratieproeven laten we
achterwege, het cijfer van 3,9 se
conden voor de sprint van 0 tot 100
km/h zal wel ongeveer kloppen.
De topsnelheid is niet te meten.
Zelfs op een lege snelweg in Duits
land kun je niet verifiëren of 330
km/h er echt in zit.
Het potentieel van de Diablo is
overduidelijk Het is voldoende
om in de tweede versnelling even
het gaspedaal diep in te trappen
om als een pijl uit een boog te ver
trekken. De motor wordt daarbij
in het interieur knap rumoerig. Ei
genlijk is dat het enige wat het al
leszins redelijke comfort van de
Diablo-inzittenden verstoort
Weliswaar is de vering ook aan de
harde kant, maar daar merk je
eenmaal rijdend niet meer zo veel
van.
Het rijden in de Lamborghini Dia
blo is opvallend gemakkelijk,
maar het blijft wel een erg onprak
tische sportauto. Het in- en uit
stappen via de apart omhoog
scharnierende deuren vraagt eni
ge lenigheid omdat de dorpel erg
hoog is. Achter het stuur heb je
geen enkel overzicht over de auto
In de binnenspiegel heb je goed
zicht naar achteren, maar geen en
kel idee hoe lang het stuk auto
achter je is. In de buitenspiegels
kijk je deels tegen de achterspat
borden aan, die als twee meter
brede heupen boven de achterwie
len uitsteken
Koffers
Opbergruimte is er aan bord nau
welijks, de voorin aangebrachte
bagageruimte valt daarentegen
weer mee. Bovendien krijg je een
setje fraaie, op maat gemaakte
koffers bij de auto.
De inzittenden zitten ver voor in
de auto en daarachter is het hart
van deze Lamborghini te vinden:
een prachtig gebouwde V12-mo-
tor Als je de kleine motorkap
opent, zie je hem in volle glorie in
lengterichting voor de achteras
liggen De motor krijgt zijn koel
lucht van grote sleuven in de car
rosserie en de spatborden. Als je
stilstaat of niet hard genoeg rijdt,
zuigen grote ventilatoren luid
ruchtig de koelende wind naar
binnen.
De krachtbron weet aardig weg
met de brandstof Zonder serieus
de maximumsnelheid te overtre
den of woeste acceleraties te on
dernemen, verstoken we een liter
benzine op elke 4,2 kilometer.
Mario Vos
Lamborghini Diablo 6.0 VT
LxBxH: 447x204x111 cm
Wielbasis: 265 cm
Leeg gewicht: 1.625 kg
Toelaatbaar gewicht: 1.940 kg
Trekgewicht geremd: n v t
12-ciltnder V-motor
5.992 cm3, 550 pk/404 kW
0-100 km/h: 3,9 sec
Topsnelheid: 330 km/h
Gemiddeld verbruik 1 op 4,2
Prijs: 625.000 gulden.
Je ziet het steeds vaker in de
auto-industrie: concept cars
worden bijna ongewijzigd in
productie genomen. Chrysler
begon er een aantal jaren gele
den mee en liet de Plymouth
Prowler werkelijkheid worden.
Een recenter voorbeeld is de
Chrysler PT Cruiser, die jaren
eerder als proefballonnetje
werd opgelaten op de Detroit
Motor Show. En nu volgt Gene
ral Motors het voorbeeld door
de Cadillac Evoq en de Chevro
let SSR in productie te nemen.
De Chevrolet SSR werd op de
autotentoonstelling in Detroit
gepresenteerd en het ontwerp
kon op veel bijval rekenen. De
SSR (Super Sport Roadster) is
een kruising tussen een pick-up
en een roadster. In dichte vorm
is het een pick-up, het autotype
dat in Amerika het populairst
is. Met een druk op de knop is
het dak elektrohydraulisch
weg te klappen, zodat een echte
roadster ontstaat.
Viertraps automaat
Voor de aandrijving van de
achterwielen heeft Chevrolet
een dikke V8-motor gekoppeld
aan een viertraps automaat in
petto. De Chevy SSR is in re
cordtijd ontworpen. Tien
maanden geleden bestond de
auto alleen maar als schets,
maar in drie maanden tijd werd
er een prototype gebouwd.
Overigens is de Chew voor Eu
ropa minder geschikt. Voor een
pick-up met V8-motor is wei
nig interesse en dat hij kan
worden omgetoverd tot road
ster zal de prijs met drukken.
De Cadillac Evoq, die in 1999 al
werd getoond op de Detroit
Motor Show is het nieuwe, ach-
terwielaangedreven vlaggen
schip van Cadillac. De road
ster, die wel Mercedes-trekjes
vertoont, bestaat uit een stalen
basis, een aluminium cock
pitstructuur en een uit compo
siet materiaal opgetrokken bo
dem met een houten kern. Dit
maakt deze tweezitter van Ca
dillac tot een stijf, crashbesten-
dig en lichtgewicht auto.
Aandrijver
De Cadillac Evoq wordt uitge
rust met de 4,6 liter Northstar
V8-motor, die in de roadster
zijn debuut beleeft als achter
wielaandrijver. De Northstar is
gekoppeld aan een vijf traps
automaat, die ook met de hand
geschakeld kan worden.
Standaard wordt de Cadillac
voorzien van de actieve, elek
tronisch gestuurde MagnaRide
schokdempers, StabiliTrak
(een soort elektronisch stabili
teitsprogramma) en zoge
naamde Michelin 'run-flat'
banden, waarmee je kunt door
rijden als ze lek zijn. Ook Night
Vision, een technologie die
door Cadillac als eerste werd
ontwikkeld, zal in de tweezit
ter worden geleverd.
Per modeljaar 2003 zal Cadil
lac starten met de productie
van de Evoq. De tweezitter zal
in een beperkte oplage worden
gebouwd. De auto komt in de
prijsklasse van de Mercedes-
Benz SL 500 en de Jaguar XK8.
Op een ton of drie moet u dus
wel rekenen.
Mario Vos
De Chevrolet SSR zal begin 2002 in de showroom staan.
Kléber heeft de derde generatie geïntroduceerd van de Krisalp-win
terhanden. De Krisalp 3 heeft een richtinggebonden profiel, dat zo
wel op natte, besneeuwde als bevroren wegen goed voldoet. Grote pro-
fielblokken in de schouders van de band geven een goede grip op droge
wegen. Het loopvlak van de Krisalp 3 bevat bovendien silica, dat voor
een betere grip bij lage temperaturen zorgt
De nieuwe Kléber-winterhand is er in de snelheidscategorieën S (tot 180
km/hT (tot 190 km/h) enH(tot210 km/h) en in 4 5 verschillende maten
van 13 tot en met 16 inch.
Mano Vos
De Renault Scénic RX4, een soort kruising tussen een middenklasse
ruimteauto en een terreinauto, is er voortaan ook met een dieselmo
tor. De tweeliter benzinemotor, die sinds juni leverbaar is, krijgt gezel
schap van een 1,9 liter viercilinder turbodieselmotor met common rail
inspuiting Deze machine levert een vermogen van 105 pk en een maxi
male trekkracht van 200 Nm bij 1500 toeren. Eerder was deze 1.9 liter
turbodiesel al verkrijgbaar in de Renault Laguna en de gewone Scénic
De Scénic RX4 19 dCi is leverbaar in de basisuitvoering voor 58.250
gulden en in de zogenaamde 'Pack'-uitvoering voor 61.450 gulden.
Volvo breidt de S80-serie uit met een nieuwe uitvoering. Het is de S80
2.4T, uitgerust met een 2,4 liter vijfcilinder lagedruk turbomotor.
Deze nieuwe versie vult de ruimte op tussen de S80 2.4 en de S80 2.9. De
prijs van de Volvo S80 2.4T is vastgesteld op 87.102 gulden.
De S80 2.4T is in het gamma opgenomen om tegemoet te komen aan de
behoefte naar een iets sportiever getinte versie van Volvo's topmodel. De
S80 2.4T heeft net als de S80 2.9 een vermogen van 200 pk. Maar de ken
merkende roffel van de vijf cilinder motor en de iets grotere trekkracht
bij lagere toerentallen geven de S80 een sportiever karakter dan de ver
sie met 2,9 liter zescilinder lijnmotor, die van de S80 juist een comforta
bele, prestigieuze limousine maakt.
De Volvo S80 2.4T is in de acceleratie iets vlotter dan de S80 2.9. Vanuit
stilstand naar 100 km/h optrekken kost bij de S80 2.4T 7,9 seconden, te
gen 8,2 seconden bij de S80 2.9. Daarentegen heeft de S80 2.9 een iets
langere adem, want deze versie haalt een topsnelheid van 235 km/h te
genover 230 km/h bij deS80 2.4T, De Volvo S80 2.4T is leverbaar meteen
handgeschakelde vijfversnellingsbak of een vijftraps automaat.
FXDXT Dvna SuperGlide T-Sport.
Harley-Davidson treedt dit jaar als
eerste motorproducent met nieuws
op de voorgrond dooreen FXDXT Dvna
SuperGlide T-Sport op de markt te
zetten. Het model is een
doorontwikkelde Super Glide Sport, die
vorig jaar het levenslicht zag. Tot de
standaardvoorzieningen van de nieuwe
T-Sport behoren onder meer een
windscherm met getint venster. De
hoogte en heliingshoek van dit scherm
zijn aanpasbaar aan de wensen van de
berijder.
Standaard zijn ook de verstel
bare zadeltassen, die dankzij
een ritssysteem naar behoefte
kunnen worden verbreed en des
gewenst eenvoudig kunnen wor
den aan- of afgekoppeld. Om de
puntjes op de te zetten, werd de
motor voorzien van een breed
tourzadel, volledig verstelbare
voor- en achtervering en kogel
vormige richtingaanwijzers.
De leeg 310 kilogram wegende T-
Sport is voorzien van Harleys
Twin Cam 88 blok Waarmee
wordt bedoeld, dat de luchtge-
koelde viertakt V-twin voorzien is
van twee onderliggende nokken-
assen en een cilinderinhoud van
1450 cc. De bijbehorende vermo-
gensafgifte bedraagt 50 kW/68 pk
bij 5 400 tpm, terwijl de maximale
trekkracht in de buurt van de 106
Nm ligt bij 2.900 tpm In tegenstel
ling tot andere 'big bores' is het
model niet voorzien van balansas
sen, maar is het motorblok in rub
bers opgehangen om de trillingen
binnen de perken te houden.
De T-Sport is uitgerust met dub
bele remschijven voor en een en
kele schijf achter, die worden
bediend door voerzuiger remklau
wen. De Dyna SuperGlide T-Sport
staat vanaf november bij de dealer
te glanzen en kan voor 3 9.990 van
eigenaar verwisselen.
Harleys andere modellen onder
gingen detailwijzigingen. Zo krij
gen deFatBoy, Heritage Classic en
Deuce vanaf volgend jaar een
nieuw brandstofinjectiesysteem.
Daarnaast worden alle zware mo
dellen volgend jaar geleverd met
startonderbrekingsalarm, dat aan
een sirene kan worden gekoppeld.
In de onderste regionen neemt het
vermogen bij de 883-blokken toe
van 50 naar 53 pk.
Ruud Vos