Primeurs verdringen elkaar Speeltje van de rijken Sportuitvoering Super Glide PZC Prototypes komen echt in productie auto motorfiets 45 Recordaantal automodellen Lamborghini Diablo kort autonieuws Winterhanden van Kléber Scenic RX4 als diesel Turbo voor Volvo S80 zaterdag 26 augustus 2000 De herfst is traditioneel het jaargetijde waarin veel autonieuws wordt gepresenteerd. De komende maanden mogen we een recordaantal nieuwe modellen tegemoet zien. In bijgaand overzicht een greep uit de belangrijkste nieuwtjes. De grootste bijdrage aan de enorme hoeveelheid nieuws mogen we verwachten uit Duits land, waar elke autofabrikant wel één of meer primeurs heeft. Audi krijgt het druk, want na de recente introductie van de vernieuwde A3 komt er voor het einde van het jaar een meuwe A4-serie. Kenmerkend voor deze concur rent van de BMW 3-serie en de Mercedes C-klasse is de vormge ving, die duidelijk is afgeleid van de A6. De A4 komt er eerst in een sedanversie, met als basismotori- sering een tweeliter viercilinder met 130 pk. In de loop der jaren mogen we modelvarianten ver wachten zoals een combi, een cou pé en een cabriolet. Er staat ook een extra zuinige ver sie van de A2 op het programma, die met drie liter brandstof per 100 kilometer toe kan. Bovendien komt er een nieuwe topversie voor de A8. Deze auto heeft een twaalf cilinder motor met een inhoud van zes liter en 450 pk. BMW houdt zich vooral bezig met kleine modelwijzigingen. De 5-se- rie is uiterlijk een beetje opgefrist en krijgt vernieuwde benzinemo toren. De drieliter zescilinder werd eerder dit jaar al voorge steld, maar ook de andere zescilin ders zijn aangepakt. De tweeliter machine uit de 520i werd vergroot tot 2,2 liter en de 2,5 liter kreeg meer trekkracht en vermogen. Sportief Liefhebbers van sportieve auto's kunnen dit najaar hun hart opha len aan de nieuwe BMW M3, we derom gebaseerd op de 3-serie Coupé, maar sterker. Onder de motorkap schuilt een 3,2 liter zes cilinder motor met 343 pk. De nieuwe 3-serie Compact laat nog even op zich wachten. Met leve ring zal pas medio 2000 worden begonnen. Bij Mercedes-Benz zijn de eerste foto's en technische gegevens van de korte driedeurs versie van de C- klasse al vrijgegeven. Mercedes noemt het de Sportcoupé en de au- De Alfa Romeo 147 komt nog dit najaar op de markt. De Renault Avantime komt direct na de jaarwisseling. to is volledig gebaseerd op het platform van de C. De auto is bijna twintig centimeter korter (4,34 meter) en twee centimeter lager. Toch biedt dit model volgens Mer cedes ruimte aan vier personen. De bagageruimte kan door het in delen neerklappen van de achter bank worden vergroot tot maxi maal 1.100 liter. Mercedes mikt met de C-klasse Sportcoupé op een ander, maar nauwelijks min der bemiddeld publiek. Het moto renprogramma begint met de C180 met 129 pk motor en omvat verder twee krachtige compres sormotoren en een diesel. In de Sportcoupé debuteert een nieuwe zesversnellingsbak, die als automaat of als sequentiële hand- bak kan worden gebruikt De leve ring van de Sportcoupé begint pas tegen de zomer van 2001. De nieuwe Ford Mondeo staat dan al bij de dealer, want daarvan be gint de verkoop in november. Deze nieuwe middenklasser heeft een minder extreem design dan we de laatste jaren gewend waren van Ford. Daar staan een fraaiere af werking van het interieur en op vallend veel binnenruimte tegen over. Het motorenprogramma begint bij een 1,8 liter benzinemotor, die naar keuze met 110 of 125 pk le verbaar is. Of een tweeliter met 145 pk en het topmodel heeft een 2,5 liter V6 met 170 pk. Bij de verkoopstart is een tweeli ter dieselmotor met 115 pk lever baar, volgend jaar komt daarop nog uitbreiding. Daarnaast mo gen we dit najaar van Ford de nieuwe Maverick verwachten. Deze is gebaseerd op de Ameri kaanse Escape en krijgt een tweeliter viercilinder motor en een drieliter V6. Bij Opel staat de opvolger van de Corsa voor de deur. Eerste foto's laten een weinig vernieuwend de sign zienzeker in vergel i j k i ng met concurrenten als de Fiat Punto en de Peugeot 206. Het enige in het oog springende is een nieuwe Easytronic gedoopte versnellings bak, die als automaat en handge- schakelde vijfversnellingsbak met automatische koppeling kan worden gebruikt. Zoiets als het Selespeed-systeem van Alfa Ro meo dus. Volkswagen houdt het nieuws van een topmodel boven de Passat vast tot 2001 Eerst staat een facelift voor de Passat op het programma. De auto krijgt een chiquer aanzien met meer chroomaccenten en een front dat meer op dat van de Bora lijkt. De motoren worden sterker, met uitzondering van de 1,6 liter basismotor. Begin volgend jaar komt er een topversie van de Pas sat met een 3,7 liter achtcilinder motor. Renault komt met twee nieuwe modellen: de Avantime, een soort ruimteauto-coupé komt in januari 2001 op de markt Daarvóór ver schijnt al de nieuwe Laguna. die iets groter en luxueuzer wordt dan zijn voorganger. Peugeot had oorspronkelijk de première van de 307 gepland in Parijs, maar die wordt uitgesteld tot voorjaar van 2001 Daarvoor in de plaats komt de definitieve ver sie van de open Peugeot 206. Na een lange stilte gaat er veel ge beuren bij Citroen. De opvolger van de Xantia mogen we nog dit najaar verwachten. Hij heet naar alle waarschijnlijkheid C5 en zal iets groter zijn dan de Xantia. Daarmee schept Citroën tegelijk ruimte voor een opgewaardeerde versie van de Xsara, die eveneens dit najaar in de showroom staat. Alfa Romeo Vanuit Italië mogen we dit najaar nog de prachtige Alfa Romeo 147 verwachten. De compacte mid denklasser heeft een in het oog springend front en ziet er ook van binnen veelbelovend uit. De auto komt met benzinemotoren vanaf 1,6 liter. Concerngenoot Fiat komt met een concurrent voor de Renault Kan- goo en de Citroën Berlingo. Deze Scudino is gebaseerd op het plat form van de Punto. De nieuwe eigenaar van Rover heeft besloten de door BMW in de ijskast gestopte 75 Estate te ont dooien. De auto komt in het voor jaarvan 2001 op de markt. Bij de Honda is de Civic aan de beurt voor vervanging, maar ook de Shuttle en de Prelude staan hiervoor op de nominatie. Verder komt Subaru met een vernieuwde Impreza op de markt en we mogen een luxe terreinauto verwachten van Lexus, de RX 300 Mario Vos Bij Italiaanse sportwagens denkt bijna iedereen aan het merk Ferrari. Toch komen de imposantste modellen van een andere Italiaanse stal. Lamborghini had al in de jaren zeventig de woest gestileerde Countach en die werd in 1990 opgevolgd door de Diablo. Een haast monstrueus gestileerde auto met onder de motorkap inmiddels een zesliter V12-motor met 550 pk. Lamborghini heeft al een roeri ge historie achter de rug. Na de oprichting van het merk door de tractorfabrikant Ferruccio Lamborghini in 1963 werden er mondjesmaat auto's gebouwd. Voor de ontwerpen tekenden be roemde Italiaanse designhuizen zoals Touring en Pininfarina. In de jaren zeventig kwamen de bizarre auto's zoals de Countach en de LM 002. De laatste is een enorme ter- reinauto met eenV12-motor voor voornamelijk rijke Arabieren. Lamborghini was toen al voor de eerste keer overgenomen door Zwitserse zakenlieden Deze ver kochten het merk aan de familie Mimram, die het in 1987 weer doorverkocht aan Chrysler. De Amerikanen verkochten het zes jaar later aan Megatech, een be drijf dat verbonden was met het Koreaanse merk Kia Sinds 1998 maakt Lamborghini deel uit van de Volkswagen-groep. Drie modellen Sinds 1974 zijn er maar drie mo dellen gemaakt. De Countach werd in 1990 opgevolgd door de Diablo en de LM 002 ging wegens gebrek aan belangstelling uit pro ductie. Op dit moment is dus al leen de Diablo nog over en daar van bouwt de Italiaanse fabriek er circa 250 per jaar. Aanvankelijk werd zelden een au to in ons land verkocht. Volgens de huidige importeur, Hessing in De Bilt komt dat doordat de auto in ons land niet was goedgekeurd. Je kon een Lamborghini alleen rij den op een Duits of Belgisch ken teken. Inmiddels heeft de auto wel een typegoedkeuring en loopt de De Lamborghini Diablo heeft deuren die naar boven toe opengaan. verkoop op rolletjes. In een half jaar zijn zeven exemplaren ver kocht. We hebben het h ier over een auto van een tonnetje of zes. Sinds de overname door de Volks wagen-groep is veel aan de auto veranderd. De 5,7 liter VI2-motor werd vergroot tot zes liter. In plaats van 530 pk komt er nu 550 pk uit. Belangrijker is dat de auto tegenwoordig makkelijker te rij den valt. Geen nerveuze motor, geen moeilijk te bedienen koppe ling, wel een stevig pedaal dat mooi geleidelijk aangrijpt. De ver snellingspook klikt makkelijk door de versnellingen heen en voordat je er erg in hebt zijn de maximumsnelheden fors overtre den. Acceleratieproeven laten we achterwege, het cijfer van 3,9 se conden voor de sprint van 0 tot 100 km/h zal wel ongeveer kloppen. De topsnelheid is niet te meten. Zelfs op een lege snelweg in Duits land kun je niet verifiëren of 330 km/h er echt in zit. Het potentieel van de Diablo is overduidelijk Het is voldoende om in de tweede versnelling even het gaspedaal diep in te trappen om als een pijl uit een boog te ver trekken. De motor wordt daarbij in het interieur knap rumoerig. Ei genlijk is dat het enige wat het al leszins redelijke comfort van de Diablo-inzittenden verstoort Weliswaar is de vering ook aan de harde kant, maar daar merk je eenmaal rijdend niet meer zo veel van. Het rijden in de Lamborghini Dia blo is opvallend gemakkelijk, maar het blijft wel een erg onprak tische sportauto. Het in- en uit stappen via de apart omhoog scharnierende deuren vraagt eni ge lenigheid omdat de dorpel erg hoog is. Achter het stuur heb je geen enkel overzicht over de auto In de binnenspiegel heb je goed zicht naar achteren, maar geen en kel idee hoe lang het stuk auto achter je is. In de buitenspiegels kijk je deels tegen de achterspat borden aan, die als twee meter brede heupen boven de achterwie len uitsteken Koffers Opbergruimte is er aan bord nau welijks, de voorin aangebrachte bagageruimte valt daarentegen weer mee. Bovendien krijg je een setje fraaie, op maat gemaakte koffers bij de auto. De inzittenden zitten ver voor in de auto en daarachter is het hart van deze Lamborghini te vinden: een prachtig gebouwde V12-mo- tor Als je de kleine motorkap opent, zie je hem in volle glorie in lengterichting voor de achteras liggen De motor krijgt zijn koel lucht van grote sleuven in de car rosserie en de spatborden. Als je stilstaat of niet hard genoeg rijdt, zuigen grote ventilatoren luid ruchtig de koelende wind naar binnen. De krachtbron weet aardig weg met de brandstof Zonder serieus de maximumsnelheid te overtre den of woeste acceleraties te on dernemen, verstoken we een liter benzine op elke 4,2 kilometer. Mario Vos Lamborghini Diablo 6.0 VT LxBxH: 447x204x111 cm Wielbasis: 265 cm Leeg gewicht: 1.625 kg Toelaatbaar gewicht: 1.940 kg Trekgewicht geremd: n v t 12-ciltnder V-motor 5.992 cm3, 550 pk/404 kW 0-100 km/h: 3,9 sec Topsnelheid: 330 km/h Gemiddeld verbruik 1 op 4,2 Prijs: 625.000 gulden. Je ziet het steeds vaker in de auto-industrie: concept cars worden bijna ongewijzigd in productie genomen. Chrysler begon er een aantal jaren gele den mee en liet de Plymouth Prowler werkelijkheid worden. Een recenter voorbeeld is de Chrysler PT Cruiser, die jaren eerder als proefballonnetje werd opgelaten op de Detroit Motor Show. En nu volgt Gene ral Motors het voorbeeld door de Cadillac Evoq en de Chevro let SSR in productie te nemen. De Chevrolet SSR werd op de autotentoonstelling in Detroit gepresenteerd en het ontwerp kon op veel bijval rekenen. De SSR (Super Sport Roadster) is een kruising tussen een pick-up en een roadster. In dichte vorm is het een pick-up, het autotype dat in Amerika het populairst is. Met een druk op de knop is het dak elektrohydraulisch weg te klappen, zodat een echte roadster ontstaat. Viertraps automaat Voor de aandrijving van de achterwielen heeft Chevrolet een dikke V8-motor gekoppeld aan een viertraps automaat in petto. De Chevy SSR is in re cordtijd ontworpen. Tien maanden geleden bestond de auto alleen maar als schets, maar in drie maanden tijd werd er een prototype gebouwd. Overigens is de Chew voor Eu ropa minder geschikt. Voor een pick-up met V8-motor is wei nig interesse en dat hij kan worden omgetoverd tot road ster zal de prijs met drukken. De Cadillac Evoq, die in 1999 al werd getoond op de Detroit Motor Show is het nieuwe, ach- terwielaangedreven vlaggen schip van Cadillac. De road ster, die wel Mercedes-trekjes vertoont, bestaat uit een stalen basis, een aluminium cock pitstructuur en een uit compo siet materiaal opgetrokken bo dem met een houten kern. Dit maakt deze tweezitter van Ca dillac tot een stijf, crashbesten- dig en lichtgewicht auto. Aandrijver De Cadillac Evoq wordt uitge rust met de 4,6 liter Northstar V8-motor, die in de roadster zijn debuut beleeft als achter wielaandrijver. De Northstar is gekoppeld aan een vijf traps automaat, die ook met de hand geschakeld kan worden. Standaard wordt de Cadillac voorzien van de actieve, elek tronisch gestuurde MagnaRide schokdempers, StabiliTrak (een soort elektronisch stabili teitsprogramma) en zoge naamde Michelin 'run-flat' banden, waarmee je kunt door rijden als ze lek zijn. Ook Night Vision, een technologie die door Cadillac als eerste werd ontwikkeld, zal in de tweezit ter worden geleverd. Per modeljaar 2003 zal Cadil lac starten met de productie van de Evoq. De tweezitter zal in een beperkte oplage worden gebouwd. De auto komt in de prijsklasse van de Mercedes- Benz SL 500 en de Jaguar XK8. Op een ton of drie moet u dus wel rekenen. Mario Vos De Chevrolet SSR zal begin 2002 in de showroom staan. Kléber heeft de derde generatie geïntroduceerd van de Krisalp-win terhanden. De Krisalp 3 heeft een richtinggebonden profiel, dat zo wel op natte, besneeuwde als bevroren wegen goed voldoet. Grote pro- fielblokken in de schouders van de band geven een goede grip op droge wegen. Het loopvlak van de Krisalp 3 bevat bovendien silica, dat voor een betere grip bij lage temperaturen zorgt De nieuwe Kléber-winterhand is er in de snelheidscategorieën S (tot 180 km/hT (tot 190 km/h) enH(tot210 km/h) en in 4 5 verschillende maten van 13 tot en met 16 inch. Mano Vos De Renault Scénic RX4, een soort kruising tussen een middenklasse ruimteauto en een terreinauto, is er voortaan ook met een dieselmo tor. De tweeliter benzinemotor, die sinds juni leverbaar is, krijgt gezel schap van een 1,9 liter viercilinder turbodieselmotor met common rail inspuiting Deze machine levert een vermogen van 105 pk en een maxi male trekkracht van 200 Nm bij 1500 toeren. Eerder was deze 1.9 liter turbodiesel al verkrijgbaar in de Renault Laguna en de gewone Scénic De Scénic RX4 19 dCi is leverbaar in de basisuitvoering voor 58.250 gulden en in de zogenaamde 'Pack'-uitvoering voor 61.450 gulden. Volvo breidt de S80-serie uit met een nieuwe uitvoering. Het is de S80 2.4T, uitgerust met een 2,4 liter vijfcilinder lagedruk turbomotor. Deze nieuwe versie vult de ruimte op tussen de S80 2.4 en de S80 2.9. De prijs van de Volvo S80 2.4T is vastgesteld op 87.102 gulden. De S80 2.4T is in het gamma opgenomen om tegemoet te komen aan de behoefte naar een iets sportiever getinte versie van Volvo's topmodel. De S80 2.4T heeft net als de S80 2.9 een vermogen van 200 pk. Maar de ken merkende roffel van de vijf cilinder motor en de iets grotere trekkracht bij lagere toerentallen geven de S80 een sportiever karakter dan de ver sie met 2,9 liter zescilinder lijnmotor, die van de S80 juist een comforta bele, prestigieuze limousine maakt. De Volvo S80 2.4T is in de acceleratie iets vlotter dan de S80 2.9. Vanuit stilstand naar 100 km/h optrekken kost bij de S80 2.4T 7,9 seconden, te gen 8,2 seconden bij de S80 2.9. Daarentegen heeft de S80 2.9 een iets langere adem, want deze versie haalt een topsnelheid van 235 km/h te genover 230 km/h bij deS80 2.4T, De Volvo S80 2.4T is leverbaar meteen handgeschakelde vijfversnellingsbak of een vijftraps automaat. FXDXT Dvna SuperGlide T-Sport. Harley-Davidson treedt dit jaar als eerste motorproducent met nieuws op de voorgrond dooreen FXDXT Dvna SuperGlide T-Sport op de markt te zetten. Het model is een doorontwikkelde Super Glide Sport, die vorig jaar het levenslicht zag. Tot de standaardvoorzieningen van de nieuwe T-Sport behoren onder meer een windscherm met getint venster. De hoogte en heliingshoek van dit scherm zijn aanpasbaar aan de wensen van de berijder. Standaard zijn ook de verstel bare zadeltassen, die dankzij een ritssysteem naar behoefte kunnen worden verbreed en des gewenst eenvoudig kunnen wor den aan- of afgekoppeld. Om de puntjes op de te zetten, werd de motor voorzien van een breed tourzadel, volledig verstelbare voor- en achtervering en kogel vormige richtingaanwijzers. De leeg 310 kilogram wegende T- Sport is voorzien van Harleys Twin Cam 88 blok Waarmee wordt bedoeld, dat de luchtge- koelde viertakt V-twin voorzien is van twee onderliggende nokken- assen en een cilinderinhoud van 1450 cc. De bijbehorende vermo- gensafgifte bedraagt 50 kW/68 pk bij 5 400 tpm, terwijl de maximale trekkracht in de buurt van de 106 Nm ligt bij 2.900 tpm In tegenstel ling tot andere 'big bores' is het model niet voorzien van balansas sen, maar is het motorblok in rub bers opgehangen om de trillingen binnen de perken te houden. De T-Sport is uitgerust met dub bele remschijven voor en een en kele schijf achter, die worden bediend door voerzuiger remklau wen. De Dyna SuperGlide T-Sport staat vanaf november bij de dealer te glanzen en kan voor 3 9.990 van eigenaar verwisselen. Harleys andere modellen onder gingen detailwijzigingen. Zo krij gen deFatBoy, Heritage Classic en Deuce vanaf volgend jaar een nieuw brandstofinjectiesysteem. Daarnaast worden alle zware mo dellen volgend jaar geleverd met startonderbrekingsalarm, dat aan een sirene kan worden gekoppeld. In de onderste regionen neemt het vermogen bij de 883-blokken toe van 50 naar 53 pk. Ruud Vos

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 45