Auto's
waar je U tegen zegt
Weergids met regen, donder en bliksem
Aston Martin
opwindend
Exclusieve
klassiekers
bij Het Loo
Wat en waar
41
vrije tijd
zaterdag 26 augustus 2000 J
Alfa Romeo 8C300 Monza (voorgrond) en Lagona LG6 uit 1938.
dat gebied rijker dan we denken." Hij
schat dat Nederland vijftigduizend klas
sieke automobielen telt. „Maar de meeste
verzamelaars timmeren niet aan de weg.
Ik heb meegemaakt, dat er op een afstand
van vijftig kilometer vier privé-verzame-
lingen waren. Maar niemand wist het. Dat
heeft te maken met onze calvinistische
mentaliteit. Je mag niet pronken. Doe
maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.
Nederland wordt op dat punt wel wat
opener. Je mag tegenwoordig tonen waar
je voor gewerkt hebtHij voegt er onmid-
dellijk aan toe, dat je beslist niet steenrijk
hoeft te zijn om je een klassieker te kun
nen permitteren. ,,Het is een fabeltje dat
oude auto's vreselijk duur zijn. Je kunt al
iets ouds kopen voor de prijs van een Ja
pannertje."
Vroeger lag dat anders. „Alleen de heel
rijken konden zich een auto permitteren.
Een Benz kostte in 1896 net zoveel als der
tien arbeiderswoningen." Uit die begin
tijd stammen ook de eerste concoursen
d'Elégance. „Een dealernet bestond toen
nog niet. De concoursen werden gebruikt
als een soort rijdende RAI, waarop con
structeurs, designers en carosseriebou-
wers lieten zien wat ze kondenLater wer
den er zelfs speciale auto's voor gebouwd.
Daar liet men dan zijn vrouw of maitresse
in pronken. Liefst nog met een hond er
bij."
De komst van de massaproductie bete
kende het einde van die mobiele schoon
heidswedstrijden. Maar een halve eeuw
geleden volgde in Californië de wederop
standing. „Aanvankelijk werden die
shows gebruikt om Europese merken te
tonen. Die beschikten immers niet over
een eigen dealernet in Amerika. Tegen
woordig biedt een concours d'Elégance de
deelnemers de mogelijkheid om hun klas
sieke auto aan een groot publiek te laten
zien en te laten beoordelen door een speci
ale jury, die prijzen uitlooft voor de mooi
ste auto's. De juryleden letten scherp op
bijvoorbeeld authenticiteit, originaliteit,
zeldzaamheid en staat van het voertuig.
Zij geven daar punten voor."
Al vele jaren maakt Jan Bruijn zich sterk,
om ook in Nederland een restauratie
standaard te introduceren. „In ons land
zijn veel automobielen verkeerd geres
taureerd. Vooral in de jaren vijftig ge
bruikten veel verzamelaars de verkeerde
carrosserie, kozen ze de verkeerde kleur
en de verkeerde accessoires. Ze handel
den te goeder trouw, want informatie ont
brak. Maar er is wel heel veel verknald."
Oerauto
Gelukkig is er ook heel veel moois be
waard en met veel liefde, kennis en kunde
gerestaureerd. Van de 125 automobielen
die tegen het vorstelijke decor van paleis
Het Loo worden getoond, is het leeuwen
deel afkomstig uit Nederland. Er zijn
Het Concours d'Elégance op het
voorterrein van Paleis Het Loo in
Apeldoorn begint zondag 3 septem
ber om 10 uur en duurt tot ongeveer
17 uur. De internationale jury be
oordeelt 21 klassen. De winnaars
rijden om 15 uur in een glanzende
file langs het podium om de prijzen
in ontvangst te nemen. De toe
gangsprijs bedraagt 25,-. De cata
logus met foto's van de deelnemen
de auto's kost eveneens 25,-.
Bezoekers die met de auto komen
wordt aangeraden te parkeren op
speciaal ingerichte terreinen op be
drijvenpark Apeldoorn-Noord en
het Orderbos. De route naar deze
parkeerplaatsen wordt vanaf de
snelwegen A 1 en A 50 met borden
aangegeven. Tussen de parkeerter
reinen en het paleis pendelen gratis
bussen. Info: 036-538.40.09. Op In
ternet: www.concourspaleishet-
loo.nl.
veertig buitenlandse inzendingen. Een
van de toppers is een Panhard et le Levas-
soir Wagonette uit 1896. Het is de eerste
Boeken zijn er om te lezen, plaatjes
boeken en cd-roms niet. Een simpe
ler soort stellingen is er niet (en dat is er
ook weer één). Drie jaar geleden, bij het
honderdjarig bestaan van ons nationale
weerinstituut KNMI, verscheen er een
alleraardigst boek ('Weergaloos Neder
land') over alles wat met het weer te ma
ken heeft. Vooral ook over de invloed die
het weer heeft, op de natuur maar ook op
de menselijke samenleving. Toten met de
inspiratie die componisten en schilders
uit dat weer en de seizoenen plegen te
putten.
De auteurs, voorlichter Harry Geurts en
hoofdmeteoroloog Jacob Kuiper, heb
ben de materie uit hun boek nu ook digi
taal geopenbaard en bovendien op vele
plaatsen geactualiseerd. In De interac
tieve weergids op cd-rom.
Cd-roms zijn er, net als plaatjesboeken,
om te bekijken en dan vooral omdat ze
bewegende beelden kunnen bieden. En
natuurlijk om te beluisteren, want ze ge
ven ook geluid. Naast alle plaatjes uit het
boek (postzegels in de kantlijn die aan
geklikt kunnen worden) gaat het in deze
interactieve weergids om een aantal, niet
erg veel overigens, interessante 'docu
menten'. Met als (komisch) hoogtepunt
een amateurfilmpje van een krachtige
stofhoos, die zich op een warme meidag
in 1990 vertoonde op de gravelbaan van
een Utrechts voetbalstadion en dat ver
gezeld gaat van verbaasd commentaar in
onvervalst plaatselijke tongval. Indruk
wekkend zijn de satellietbeelden van de
zonsverduistering van vorig jaar augus
tus en van de orkaan Eline. zoals die in
februari van dit jaar Mozambique bin
nenkwam en daar rampzalige overstro
mingen veroorzaakte, evenals van de or
kaan Lenny die vorig jaar november de
Bovenwindse Eilanden teisterde. En wat
het geluid betreft' vergelijk de gedragen
toon van de nieuwslezer die op 31 januari
1953, de vooravond van de stormramp,
de weersverwachting geeft met de infor
mele manier, waarop zijn collega twintig
jaar later een voorjaarsstorm beschrijft.
'Die aan een inwoner van Moerkapelle
het leven kostte'.
De ruimte op een cd-rom is groot genoeg
voor nieuwe elementen. Zo is er de com
plete Wereldklimaatdatabank op te vin
den, met alle gegevens over tempera
tuur, zonuren en neerslag waar ook ter
wereld. Dat komt dan nog eens boven op
alle tekst uit het boek.
Op de cd-rom komt dat over als onlees
baar lange lappen. Misschien een sug
gestie voor de toekomst: tekst en foto's in
een boek en bijgeleverd op een cd-rom
het beeld en de geluiden. Gescheiden en
toch samen.
Jan Ottens
De interactieve weergids werd uitgegeven
door Kosmos-Z&K en kost 59,90.
Paleis Het Loo is zondag 3
september het vorstelijk decor
voor het Concours d'Elégance. Het
wordt voor de tweede keer
georganiseerd door het
Automuseum Deventer en brengt
125 unieke klassieke automobielen
naar Apeldoorn. De
museumdirecteuren Jan Bruijn en
Tonny Paalman verwachten
bovendien nog eens tweehonderd
bijzondere auto's die deelnemen
aan verschillende rally's en
toerritten. Ze veranderen het
voorterrein van het paleis in één
reusachtig automuseum. Twee
exposities omlijsten het stijlvolle
autospektakel. De organisatoren
rekenen op tienduizenden
bezoekers.
Jan Bruijn hanteert een simpele tweede
ling. Er zijn auto's en er bestaan auto
mobielen. Het verschil? „De bakjes van
tegenwoordig zijn auto's. Natuurlijk zit
ten er prachtige ontwerpen tussen. Een
Ferrari is nog steeds mooi. Maar aan die
moderne auto's zit voor mij nog geen be
waarfunctie. Ik voel mij meer aangetrok
ken tot klassieke wagens. Dat zijn auto
mobielen; auto's dus waar je U tegen
zegt."
Jan Bruijn kreeg de liefde voor mobiele
schoonheid met de paplepel ingegoten.
„Mijn vader begon in de jaren vijftig met
het verzamelen van klassieke auto's. Ik
werd er door aangestoken en die ziekte is
nooit meer overgegaan. In mijn leven is
nooit één moment zonder auto's geweest."
Ook het verzamelen zit hem in het bloed.
„In mijn jeugd had iedere jongen een
zeepkist. Ik had er vijf. De behoefte om
dingen te verzamelen, zat er dus al vroeg
in."
Juweeltjes
Het resultaat van die verzamelwoede
staat geparkeerd in het Automobielmuse
um Deventer. Jan Bruijn startte hét, nadat
hij zijn marketingbureau had verkocht.
In het museum schitteren juweeltjes, die
tot de mooiste en meest begerenswaardi
ge klassiekers ter wereld worden gere
kend. Bugatti. Ferrari. Rolls-Royce.
Hispano Suiza. Delaunaye Belleville.
Delaugere Clayette. Namen, die je als een
goddelijke topwijn door je mond moet la
ten rollen, denkend aan kunst en poëzie.
De museumdirecteur wordt lyrisch als hij
spreekt over wat hij noemt „de meest in
trigerende en ingrijpende uitvinding van
de mensheid." „Zonder de automobiel
zou de wereld er anders uit hebben gezien.
En dan is er natuurlijk ook nog het visuele
aspect. Een automobiel vertegenwoor
digt smaak. Een automobiel is kunst."
We zitten in zijn kantoor, samen met me
dedirecteur Tonny Paalman. Ook al zo'n
liefhebber. („Toen ik twaalf jaar was zag
ik een Bugatti voorbij rijden. Die liefde is
nooit meer over gegaanDe wanden van
het kantoor gaan schuil achter files auto-
boeken. Overal autotijdschriften, autofo
to's, autoposters en andere automobilia.
Het parfum van olie. De glazen deur biedt
uitzicht op glanzende automobielen die
glimmend van trots een schoonheidswed
strijd houden.
Idealisme
Bruijn: „In dit museum zit een stuk idea
lisme. Het Concours d'Elégance bij Paleis
Het Loo is het verlengde daarvan. Ik wil
laten zien welke mooie auto's er in de we
reld zijn; ook in Nederland. Ons land is op
James Bond maakte de Aston Martin DB5 wereldberoemd.
Nee, James Bond komt niet naar
Apeldoorn. Maar op het Concours
d'Elégance is wel de befaamde zilver
grijze bolide van de geheim agent 007
te zien, weliswaar zonder schietstoel,
mitrailleurs, raketten, rookgranaten
en andere dodelijke uitvindingen uit
de trukendoos van 'Q'. Het is de Aston
Martin DB5.
Niet alleen de flitsende bijrol in de
Bondfilms bracht het Britse merk we
reldfaam. Ook de succesvolle deelna
me aan races, de uitzonderlijke presta
ties, het opwindende koetswerk en de
wetenschap dat nog altijd grote delen
van de auto volledig met de hand wor
den gebouwd, bezorgden Aston Martin
een uniek imago. En dan is er natuur
lijk de exclusiviteit. Sinds 1914 zijn er
nog geen 14.000 Aston Martins ge
bouwd, waai-van nog altijd ruim drie
kwart geregeld rijdt.
Tijdens het Concours d'Elégance
brengt een tentoonstelling de roemrij
ke historie van Aston Martin in beeld.
Er is een tiental van de beroemdste mo
dellen te bewonderen, variërend van
de DBR1, de beroemde racewagen die
in de jaren vijftig onder meer het We
reldkampioenschap Sportwagens
won, via de fameuze DB4 GT Zagato,
tot de modellen van nu. Stuk voor stuk
hebben ze kwaliteiten die de ware au
toliefhebber in staat van opwinding
brengen, zoals een welgevormd koets
werk, de moderne hightech en een in
terieur waarin leder, notenhout en
wollen tapijt zijn verwerkt.
Maar ondanks alle exclusiviteit kwam
Aston Martin ook geregeld in zwaar
weer. Na ups en downs, die veelal een
gevolg waren van de wereldeconomie,
werd het bedrijf in 1987 overgenomen
door de Ford Motor Co. Deze multina
tional gaf Aston Martin weer een toe
komst en breidde het modellenpro-
gramma uit. Bijvoorbeeld met de DB7
Vantage 6.0 liter V12, die met zijn 420
pk momenteel een van de snelste en in
technisch opzicht ook meest geavan
ceerde sportwagens ter wereld is. „As
ton Martin is Power Poetry in optima
forma; de meest opwindende sportcars
ooit gemaakt", loftrompettert Kroy-
mans Hilversum. Maar dat is dan ook
de importeur.
Italiaans designhuis
Pininfarina is ook al zo'n naam die
kracht en poëzie uitstraalt. Ook aan dit
beroemde Italiaanse designhuis uit
Turijn wijdt het Concours d'Elégance
een tentoonstelling. Er zijn twaalf au
to's te zien, die een goed beeld geven
van de ontwikkelingen in de vormge
ving door de jaren heen. Tot de bijzon
derste exemplaren behoren een Mase-
rati A6 GCS uit 1954. een Ferrari Dino
Competizione uit 1967, een Lancia As-
tura Coupé, een Cisitalia uit 1951 en
een Ferrari 375 MM uit 1953.
Een groot aantal van de getoonde As
ton Martin- en Pininfarina-modellen
zijn nog niet eerder in Nederland te
zien geweest.
Een Alfa Romeo 159 uit 1951 is één van de toppers van het tweede Concours d'Elegance.
succesvolle auto die is gebouwd. De oer
auto dus.
Uniek is ook de Mercedes 300 SLR uit
1955. „Die racewagen was onoverwinne
lijk. Er zijn er tien van gemaakt: negen
open modellen en een coupé, die speciaal
werd ontwikkeld voor Rudolf Uhlenhaut.
hoofd van de raceafdeling van Mercedes.
Dit zeer exclusieve exemplaar komt uit
het Mercedes-Benz Museum in Stuttgart.
Maar de favorieten van Jan Bruijn zijn
toch de Bugatti Roland Garros 5.2 liter
Chain Drive, waarvan slechts één exem
plaar op de wereld rondrijdt, een Napier
Grand Prix wagen uit 1904 en bovenal de
BMW 328 MM coupé Touring, die geschie
denis schreef doordat de Duitse coureur
Huschke van Hanstein er in 1940 de Mille
Miglia mee won."
Als Jan Bruijn de naam van de auto en de
race met respect uitspreekt, gieren zijn
stembanden in de bocht. „Duizend mijl in
zo'n auto door Italië scheuren. Fantas
tisch!"
Aad Struijs
Languit in een
hangmat tussen
twee bomen
Namaak-rotan
is bestand tegen
elk weertype
Grote maten
voor in de
badkamer
Met een mini-
step heb je geen
parkeer
probleem
Kip heeft in Azië
een lange
traditie
Veel huisdieren
worden
doodgevoederd
I
Noord-
Californië
minder gevoelig
voor
aardschokken
Puzzel en
postzegels
Recordaantal
nieuwe
automodellen
Lamborghini
Diablo voor 6 ton
Sport uitvoering
Super Glide