Auto's waar je U tegen zegt Weergids met regen, donder en bliksem Aston Martin opwindend Exclusieve klassiekers bij Het Loo Wat en waar 41 vrije tijd zaterdag 26 augustus 2000 J Alfa Romeo 8C300 Monza (voorgrond) en Lagona LG6 uit 1938. dat gebied rijker dan we denken." Hij schat dat Nederland vijftigduizend klas sieke automobielen telt. „Maar de meeste verzamelaars timmeren niet aan de weg. Ik heb meegemaakt, dat er op een afstand van vijftig kilometer vier privé-verzame- lingen waren. Maar niemand wist het. Dat heeft te maken met onze calvinistische mentaliteit. Je mag niet pronken. Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. Nederland wordt op dat punt wel wat opener. Je mag tegenwoordig tonen waar je voor gewerkt hebtHij voegt er onmid- dellijk aan toe, dat je beslist niet steenrijk hoeft te zijn om je een klassieker te kun nen permitteren. ,,Het is een fabeltje dat oude auto's vreselijk duur zijn. Je kunt al iets ouds kopen voor de prijs van een Ja pannertje." Vroeger lag dat anders. „Alleen de heel rijken konden zich een auto permitteren. Een Benz kostte in 1896 net zoveel als der tien arbeiderswoningen." Uit die begin tijd stammen ook de eerste concoursen d'Elégance. „Een dealernet bestond toen nog niet. De concoursen werden gebruikt als een soort rijdende RAI, waarop con structeurs, designers en carosseriebou- wers lieten zien wat ze kondenLater wer den er zelfs speciale auto's voor gebouwd. Daar liet men dan zijn vrouw of maitresse in pronken. Liefst nog met een hond er bij." De komst van de massaproductie bete kende het einde van die mobiele schoon heidswedstrijden. Maar een halve eeuw geleden volgde in Californië de wederop standing. „Aanvankelijk werden die shows gebruikt om Europese merken te tonen. Die beschikten immers niet over een eigen dealernet in Amerika. Tegen woordig biedt een concours d'Elégance de deelnemers de mogelijkheid om hun klas sieke auto aan een groot publiek te laten zien en te laten beoordelen door een speci ale jury, die prijzen uitlooft voor de mooi ste auto's. De juryleden letten scherp op bijvoorbeeld authenticiteit, originaliteit, zeldzaamheid en staat van het voertuig. Zij geven daar punten voor." Al vele jaren maakt Jan Bruijn zich sterk, om ook in Nederland een restauratie standaard te introduceren. „In ons land zijn veel automobielen verkeerd geres taureerd. Vooral in de jaren vijftig ge bruikten veel verzamelaars de verkeerde carrosserie, kozen ze de verkeerde kleur en de verkeerde accessoires. Ze handel den te goeder trouw, want informatie ont brak. Maar er is wel heel veel verknald." Oerauto Gelukkig is er ook heel veel moois be waard en met veel liefde, kennis en kunde gerestaureerd. Van de 125 automobielen die tegen het vorstelijke decor van paleis Het Loo worden getoond, is het leeuwen deel afkomstig uit Nederland. Er zijn Het Concours d'Elégance op het voorterrein van Paleis Het Loo in Apeldoorn begint zondag 3 septem ber om 10 uur en duurt tot ongeveer 17 uur. De internationale jury be oordeelt 21 klassen. De winnaars rijden om 15 uur in een glanzende file langs het podium om de prijzen in ontvangst te nemen. De toe gangsprijs bedraagt 25,-. De cata logus met foto's van de deelnemen de auto's kost eveneens 25,-. Bezoekers die met de auto komen wordt aangeraden te parkeren op speciaal ingerichte terreinen op be drijvenpark Apeldoorn-Noord en het Orderbos. De route naar deze parkeerplaatsen wordt vanaf de snelwegen A 1 en A 50 met borden aangegeven. Tussen de parkeerter reinen en het paleis pendelen gratis bussen. Info: 036-538.40.09. Op In ternet: www.concourspaleishet- loo.nl. veertig buitenlandse inzendingen. Een van de toppers is een Panhard et le Levas- soir Wagonette uit 1896. Het is de eerste Boeken zijn er om te lezen, plaatjes boeken en cd-roms niet. Een simpe ler soort stellingen is er niet (en dat is er ook weer één). Drie jaar geleden, bij het honderdjarig bestaan van ons nationale weerinstituut KNMI, verscheen er een alleraardigst boek ('Weergaloos Neder land') over alles wat met het weer te ma ken heeft. Vooral ook over de invloed die het weer heeft, op de natuur maar ook op de menselijke samenleving. Toten met de inspiratie die componisten en schilders uit dat weer en de seizoenen plegen te putten. De auteurs, voorlichter Harry Geurts en hoofdmeteoroloog Jacob Kuiper, heb ben de materie uit hun boek nu ook digi taal geopenbaard en bovendien op vele plaatsen geactualiseerd. In De interac tieve weergids op cd-rom. Cd-roms zijn er, net als plaatjesboeken, om te bekijken en dan vooral omdat ze bewegende beelden kunnen bieden. En natuurlijk om te beluisteren, want ze ge ven ook geluid. Naast alle plaatjes uit het boek (postzegels in de kantlijn die aan geklikt kunnen worden) gaat het in deze interactieve weergids om een aantal, niet erg veel overigens, interessante 'docu menten'. Met als (komisch) hoogtepunt een amateurfilmpje van een krachtige stofhoos, die zich op een warme meidag in 1990 vertoonde op de gravelbaan van een Utrechts voetbalstadion en dat ver gezeld gaat van verbaasd commentaar in onvervalst plaatselijke tongval. Indruk wekkend zijn de satellietbeelden van de zonsverduistering van vorig jaar augus tus en van de orkaan Eline. zoals die in februari van dit jaar Mozambique bin nenkwam en daar rampzalige overstro mingen veroorzaakte, evenals van de or kaan Lenny die vorig jaar november de Bovenwindse Eilanden teisterde. En wat het geluid betreft' vergelijk de gedragen toon van de nieuwslezer die op 31 januari 1953, de vooravond van de stormramp, de weersverwachting geeft met de infor mele manier, waarop zijn collega twintig jaar later een voorjaarsstorm beschrijft. 'Die aan een inwoner van Moerkapelle het leven kostte'. De ruimte op een cd-rom is groot genoeg voor nieuwe elementen. Zo is er de com plete Wereldklimaatdatabank op te vin den, met alle gegevens over tempera tuur, zonuren en neerslag waar ook ter wereld. Dat komt dan nog eens boven op alle tekst uit het boek. Op de cd-rom komt dat over als onlees baar lange lappen. Misschien een sug gestie voor de toekomst: tekst en foto's in een boek en bijgeleverd op een cd-rom het beeld en de geluiden. Gescheiden en toch samen. Jan Ottens De interactieve weergids werd uitgegeven door Kosmos-Z&K en kost 59,90. Paleis Het Loo is zondag 3 september het vorstelijk decor voor het Concours d'Elégance. Het wordt voor de tweede keer georganiseerd door het Automuseum Deventer en brengt 125 unieke klassieke automobielen naar Apeldoorn. De museumdirecteuren Jan Bruijn en Tonny Paalman verwachten bovendien nog eens tweehonderd bijzondere auto's die deelnemen aan verschillende rally's en toerritten. Ze veranderen het voorterrein van het paleis in één reusachtig automuseum. Twee exposities omlijsten het stijlvolle autospektakel. De organisatoren rekenen op tienduizenden bezoekers. Jan Bruijn hanteert een simpele tweede ling. Er zijn auto's en er bestaan auto mobielen. Het verschil? „De bakjes van tegenwoordig zijn auto's. Natuurlijk zit ten er prachtige ontwerpen tussen. Een Ferrari is nog steeds mooi. Maar aan die moderne auto's zit voor mij nog geen be waarfunctie. Ik voel mij meer aangetrok ken tot klassieke wagens. Dat zijn auto mobielen; auto's dus waar je U tegen zegt." Jan Bruijn kreeg de liefde voor mobiele schoonheid met de paplepel ingegoten. „Mijn vader begon in de jaren vijftig met het verzamelen van klassieke auto's. Ik werd er door aangestoken en die ziekte is nooit meer overgegaan. In mijn leven is nooit één moment zonder auto's geweest." Ook het verzamelen zit hem in het bloed. „In mijn jeugd had iedere jongen een zeepkist. Ik had er vijf. De behoefte om dingen te verzamelen, zat er dus al vroeg in." Juweeltjes Het resultaat van die verzamelwoede staat geparkeerd in het Automobielmuse um Deventer. Jan Bruijn startte hét, nadat hij zijn marketingbureau had verkocht. In het museum schitteren juweeltjes, die tot de mooiste en meest begerenswaardi ge klassiekers ter wereld worden gere kend. Bugatti. Ferrari. Rolls-Royce. Hispano Suiza. Delaunaye Belleville. Delaugere Clayette. Namen, die je als een goddelijke topwijn door je mond moet la ten rollen, denkend aan kunst en poëzie. De museumdirecteur wordt lyrisch als hij spreekt over wat hij noemt „de meest in trigerende en ingrijpende uitvinding van de mensheid." „Zonder de automobiel zou de wereld er anders uit hebben gezien. En dan is er natuurlijk ook nog het visuele aspect. Een automobiel vertegenwoor digt smaak. Een automobiel is kunst." We zitten in zijn kantoor, samen met me dedirecteur Tonny Paalman. Ook al zo'n liefhebber. („Toen ik twaalf jaar was zag ik een Bugatti voorbij rijden. Die liefde is nooit meer over gegaanDe wanden van het kantoor gaan schuil achter files auto- boeken. Overal autotijdschriften, autofo to's, autoposters en andere automobilia. Het parfum van olie. De glazen deur biedt uitzicht op glanzende automobielen die glimmend van trots een schoonheidswed strijd houden. Idealisme Bruijn: „In dit museum zit een stuk idea lisme. Het Concours d'Elégance bij Paleis Het Loo is het verlengde daarvan. Ik wil laten zien welke mooie auto's er in de we reld zijn; ook in Nederland. Ons land is op James Bond maakte de Aston Martin DB5 wereldberoemd. Nee, James Bond komt niet naar Apeldoorn. Maar op het Concours d'Elégance is wel de befaamde zilver grijze bolide van de geheim agent 007 te zien, weliswaar zonder schietstoel, mitrailleurs, raketten, rookgranaten en andere dodelijke uitvindingen uit de trukendoos van 'Q'. Het is de Aston Martin DB5. Niet alleen de flitsende bijrol in de Bondfilms bracht het Britse merk we reldfaam. Ook de succesvolle deelna me aan races, de uitzonderlijke presta ties, het opwindende koetswerk en de wetenschap dat nog altijd grote delen van de auto volledig met de hand wor den gebouwd, bezorgden Aston Martin een uniek imago. En dan is er natuur lijk de exclusiviteit. Sinds 1914 zijn er nog geen 14.000 Aston Martins ge bouwd, waai-van nog altijd ruim drie kwart geregeld rijdt. Tijdens het Concours d'Elégance brengt een tentoonstelling de roemrij ke historie van Aston Martin in beeld. Er is een tiental van de beroemdste mo dellen te bewonderen, variërend van de DBR1, de beroemde racewagen die in de jaren vijftig onder meer het We reldkampioenschap Sportwagens won, via de fameuze DB4 GT Zagato, tot de modellen van nu. Stuk voor stuk hebben ze kwaliteiten die de ware au toliefhebber in staat van opwinding brengen, zoals een welgevormd koets werk, de moderne hightech en een in terieur waarin leder, notenhout en wollen tapijt zijn verwerkt. Maar ondanks alle exclusiviteit kwam Aston Martin ook geregeld in zwaar weer. Na ups en downs, die veelal een gevolg waren van de wereldeconomie, werd het bedrijf in 1987 overgenomen door de Ford Motor Co. Deze multina tional gaf Aston Martin weer een toe komst en breidde het modellenpro- gramma uit. Bijvoorbeeld met de DB7 Vantage 6.0 liter V12, die met zijn 420 pk momenteel een van de snelste en in technisch opzicht ook meest geavan ceerde sportwagens ter wereld is. „As ton Martin is Power Poetry in optima forma; de meest opwindende sportcars ooit gemaakt", loftrompettert Kroy- mans Hilversum. Maar dat is dan ook de importeur. Italiaans designhuis Pininfarina is ook al zo'n naam die kracht en poëzie uitstraalt. Ook aan dit beroemde Italiaanse designhuis uit Turijn wijdt het Concours d'Elégance een tentoonstelling. Er zijn twaalf au to's te zien, die een goed beeld geven van de ontwikkelingen in de vormge ving door de jaren heen. Tot de bijzon derste exemplaren behoren een Mase- rati A6 GCS uit 1954. een Ferrari Dino Competizione uit 1967, een Lancia As- tura Coupé, een Cisitalia uit 1951 en een Ferrari 375 MM uit 1953. Een groot aantal van de getoonde As ton Martin- en Pininfarina-modellen zijn nog niet eerder in Nederland te zien geweest. Een Alfa Romeo 159 uit 1951 is één van de toppers van het tweede Concours d'Elegance. succesvolle auto die is gebouwd. De oer auto dus. Uniek is ook de Mercedes 300 SLR uit 1955. „Die racewagen was onoverwinne lijk. Er zijn er tien van gemaakt: negen open modellen en een coupé, die speciaal werd ontwikkeld voor Rudolf Uhlenhaut. hoofd van de raceafdeling van Mercedes. Dit zeer exclusieve exemplaar komt uit het Mercedes-Benz Museum in Stuttgart. Maar de favorieten van Jan Bruijn zijn toch de Bugatti Roland Garros 5.2 liter Chain Drive, waarvan slechts één exem plaar op de wereld rondrijdt, een Napier Grand Prix wagen uit 1904 en bovenal de BMW 328 MM coupé Touring, die geschie denis schreef doordat de Duitse coureur Huschke van Hanstein er in 1940 de Mille Miglia mee won." Als Jan Bruijn de naam van de auto en de race met respect uitspreekt, gieren zijn stembanden in de bocht. „Duizend mijl in zo'n auto door Italië scheuren. Fantas tisch!" Aad Struijs Languit in een hangmat tussen twee bomen Namaak-rotan is bestand tegen elk weertype Grote maten voor in de badkamer Met een mini- step heb je geen parkeer probleem Kip heeft in Azië een lange traditie Veel huisdieren worden doodgevoederd I Noord- Californië minder gevoelig voor aardschokken Puzzel en postzegels Recordaantal nieuwe automodellen Lamborghini Diablo voor 6 ton Sport uitvoering Super Glide

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 39