Kwetsbare leerling staat op straat Tien miljard extra voor onderwijs is echt noodzakelijk in deze bijlage reportage zaterdag 26 augustus 2000 Het nieuwe schooljaar is begonnen. Dus klinken ook weer de noodkreten om meer geld voor het onderwijs. Veertig miljoen, honderd miljoen of tien miljard, de bedragen lijken er niet toe te doen. Minister Hermans heeft de dikste portemonnee van het kabinet, maar toch is het nooit genoeg. Hoe gaan scholen om met hun beperkte middelen en wat komen ze tekort? Vanuit zijn provisorisch ingerichte werkkamer kijkt afdelingsdirecteur Ben Neggers van het Stedelijk College Eindhoven naar buiten. De stroom opge wonden leerlingen die het nieuwe lesroos ter hebben ontvangen, lijkt hem te ont gaan. Zijn gedachten zijn bij de leerlinge die hij vanmorgen 'nee' heeft moeten ver kopen. „Het was een meisje met meervoudige leer- en gedragsproblemen, en ze kreeg geen plek in het speciaal onderwijs. Dom weg omdat dat vol zit. Wij worden nu ge acht zulke zorgleerlingen op te vangen, maar dat zou uitlopen op een rampZowel voor haar als voor ons. Nu staat ze dus let terlijk op straat. En zij is niet de enige, het worden er elk jaar meer." Het gaat goed met Nederland. Maar niet met het onderwijs. Tenminste, dat vindt vrijwel iedereen die zegt er verstand van te hebben. Vernieuwingen als het studie huis op de havo en het vwo, en de samen voeging van het lager beroepsonderwijs en mavo tot het vmbo (voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs), komen niet van de grond. Er zijn te weinig lera ren, te weinig computers, te slechte ge bouwen. Met Prinsjesdag voor de boeg vliegen de claims alweer over tafel. Oud-staatsse cretaris van onderwijs Roel in 't Veld is voorlopig recordhouder. Volgens de hoog leraar moet de onderwijsbegroting ge woon met tien miljard omhoog. Pas dan kun je stellen dat het in Nederland ook goed gaat met het onderwijs. „Tien miljard is veel, maar helaas is het echt niet overdreven, daar steek ik mijn handen voor in het vuur", zegt directeur Meine Stoker van het Stedelijk College Eindhoven. De school telt 2700 leerlingen en heeft een breed arsenaal aan onder wijssoorten in huis. Het varieert van indi vidueel voorbereidend beroepsonderwijs tot en met gymnasium. „Een simpel voor beeld: iedereen is het er ovet eens dat als je het studiehuis wilt laten slagen, docenten minder uren les moeten geven opdat ze meer tijd krijgen voor het ontwikkelen van studiemateriaal en het bijhouden van hun kennis. Stel, ik wil hier alle docenten drie lesuren voor vrijmaken. Dat kost - ruim 2,6 miljoen gulden! En wat is nou zo vervelend in onderwijsland: de minister kan niet alléén het Stedelijk College in Eindhoven geld geven. Elke gulden voor onderwijs wordt in duizenden stukjes ge hakt. Het is pappen en nathouden." Klappen Eigenlijk wil Stoker niet praten over het studiehuis. Hij vindt het een luxe discus sie. „Alles is gericht op het studiehuis, want mondige burgers, Kamerleden en vertegenwoordigers van de media hebben daar meestal zelf hun kinderen op zitten. Ik maak me vooral grote zorgen om de in voering van het voorbereidend middel- baar beroepsonderwijs. Daar gaan de echte klappen vallen. Een havo- of vwo-leerling kan een stootje hebben en redt zich zelf wel, ook in een nieuw onderwijssysteem. Leerlingen in het vmbo kunnen dat niet. Die vallen me teen uit de boot als de benodigde zorg en aandacht door personeelsgebrek of slech te gebouwen er niet zijn. Die leerlingen zijn we definitief kwijt met alle gevolgen van dien voor de samenleving." Ben Neggers is afdelingsdirecteur van het vmbo en ziet dagelijks waar zijn directeur het over heeft. „Een docent in het regulie re onderwijs weet echt niet hoe hij om Discussie over het studiehuis is prima, maar ondertussen vallen de leerlingen van het vmbo bij bosjes af. moet gaan met meervoudige leer- en ge dragsproblemen. Met beperkte middelen en zonder enige kennis zijn we met hen van start gegaan en moeten we maar zien hoe we deze kinderen aan een diploma helpen." De vmbo-leerlingen op de Eindhovense scholengemeenschap zijn verdeeld over drie gebouwtjes. „Dat moet, want die kin deren functioneren niet in grote massa's. Dat betekent voor ons: drie conciërges, drie kantines, drie afzonderlijke school pleinen. Gelukkig hebben we vorig jaar zes docenten uit het speciaal onderwijs kunnen aantrekken. Echte kanjers! Zij proberen hun kennis over te dragen op do centen die nog nooit met zulke leerlingen hebben gewerkt. Eigenlijk hebben we ook een psycholoog nodig. En een maatschap pelijk werker. Zelfs een verpleegster zou niet gek zijn. Het gaat hier om leerlingen die dagen en nachten spoorloos zijn Als ze zin hebben duiken ze weer op en staat de school in een paar seconden volledig op zijn kop. Collega's zitten geregeld op het politiebureau." De apparatuur in het beroepsonderwijs is overwegend oud en hard aan vervanging toe. „Zonder moderne apparatuur ga je hopeloos achterlopen bij het bedrijfsle ven", zegt directeur Stoker. „Met enige creativiteit hebben we nu met een Euro pese subsidie een computergestuurde zaagmachine kunnen kopen, het parade paardje van de school. Een bedrijf in Hel mond heeft ons voorzien van lasappara- tuur. In ruil daarvoor verzorgen wij een avondcursus voor hun personeel. Dit is voor ons de enige manier om niet te veel achterop te raken." Over het speciale potje van 73 miljoen dat staatssecretaris Adelmund voor het vmbo heeft bestemd, schampert Stoker: „Met alle respect: wat moeten wij daar mee? Dit komt per school neer op een bedragje waarvan je je leerlingen een keer kunt meenemen naar McDonald's. Dat is het dan.". Oogkleppen Walter Dresscher, bestuurder van de Al gemene Onderwijsbond (AOb), kent de verhalen. „We hebben jaren geleden met zijn allen bedacht dat het studiehuis, het vmbo en andere vernieuwingen heel goed zouden zijn. Om niet achter te blijven, is het allemaal ingevoerd hoewel er geen geld was. Nu de regering wel wat te beste den heeft, vinden wij dan ook dat onder wijs voorrang moet krijgen. De mensen in het onderwijs krijgen almaar meer taken zonder dat er iets extra's tegenover staat. Het is nu of nooit. Straks gaat het weer wat minder met de economie en dan komt onderwijs helemaal niet meer aan de bak." Dresscher bestrijdt dat de vakbondstij gers oogkleppen op hebben en ondanks extra investeringen in onderwijs almaar ongefundeerde kritiek blijven leveren. „Wij weten heus wel dat er naast de minis ter van onderwijs nog meer bewindslie den in het kabinet zitten die allemaal geld nodig hebben voor heel belangrijke za ken. Ook het terugdringen van het finan cieringstekort vinden wij geen onzin. Toch heeft de politiek, juist nu het zo goed gaat, de plicht extra te investeren in het onderwijs." Nederland geeft relatief weinig aan on derwijs uit, zegt Drescher. „Staat alle maal in rapporten van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling. Keer op keer blijkt dat Ne derland achterloopt. Wonder boven won der slagen we er nog steeds in om voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten; het onderwijs kan de toets der kritiek inter nationaal nog doorstaan. Maar niet lang meer als het zo doorgaat." Het CNV is het daar volmondig mee eens, maar bestuurder Frans van Looij waar schuwt voor een negatief imago. „Als je te vaak op dezelfde trommel slaat, gaat zich dat tegen je keren. Wij willen niet alleen vragen om meer geld, maar ook uitleggen wat er aan de hand is. En we denken dat we daar steeds beter in slagen. Ouders en andere betrokkenen zijn de laatste jaren wel degelijk gaan inzien dat het beroep van leraar zwaarder is dan vroeger. Er is in de samenleving absoluut draagvlak voor meer geld voor onderwijs." Zorgelijk Toch is het niet overal kommer en kwel. Wethouders van onderwijs, sinds enkele jaren opgezadeld met de taak voor de huisvesting van scholen te zorgen, zijn niet altijd zorgelijke types die met de han den in het haar zitten. Neem Ger van den Oetelaar van het Brabantse Boxtel. Lan ge wapperende krullen, klein brilletje, ge ruit shirt en vertegenwoordiger van de lokale partij Combinatie '95. Een gemoe delijke man die zijn betoog eens niet door spekt met verhalen over de financiële en materiële malaise of beschuldigingen af vuurt op het ministerie in Zoetermeer. „Wij hebben meteen voor een duurzame aanpak gekozen. Nieuwbouw voor zowel het studiehuis voor havo-vwo, als voor het vmbo. Daar hebben we 25 miljoen voor uitgetrokken Je doet het toch voor de kinderen van Boxtel. Het gaat om de toekomst van een brede groep. Iedere fa milie van het dorp heeft ermee te maken Van den Oetelaar is trots. Hij heeft in één begrotingsjaar meteen voor 40 jaar het middelbaar onderwijs in zijn gemeente veiliggesteld. Boxtel heeft dertigduizend inwoners en een budget van honderd mil joengulden, waarvan 3,9 miljoen vooron derwijs. Knelpunten? Niet te lang zeuren, maar de handen uit de mouwen en spij kers met koppen slaan. „De bestaande gebouwen waren nog niet afgeschreven, maar we vonden dat we de huisvesting beter meteen goed konden re gelen. Vooral voor het vmbo, dat er ook de leerlingen uit het speciaal onderwijs bij krijgt, een kwetsbare groep die je goed moet integreren. Daar zijn nieuwe, dure voorzieningen voor nodig." Met de nieu we gebouwen kan in een klap ook mooi de emancipatie en integratie van minderhe den worden geregeld. „Je zet de gebou wen vlak bij elkaar in een wijk zodat de locatie voor mensen geen argument meer kan zijn om hun kinderen perse naar een bepaalde school te sturen." Het poldermodel op dorpsniveau, met als doel de totale reorganisatie van het Box- telse onderwijs. Geld was nauwelijks een punt. Uit het gemeentefonds kwam 20 miljoen gulden, de gemeentekas was goed voor 5 miljoen en verder zorgden de scho len met een volgens Van den Oetelaar 'cre atieve financiering' voor nog een paar miljoen. De scholen zijn zich niet te buiten gegaan aan oneigenlijke lobbypraktijken om iets extra's van de wethouder los te peuteren. „Ja, de aannemers die de scholen wilden bouwen probeerden wel het een en ander onder tafel te regelen. Maar daar doe ik met aan mee, alles gebeurt hier met de handen boven tafel. Het spel is goed ge speeld, met goede spelers", zegt Van den Oetelaar. Dat een onderwijswethouder van bij voorbeeld Amsterdam meestal in een las tiger parket zit, kan de Brabantse be stuurder zich heel goed voorstellen. „Maar hier zit je als wethouder zelf bij al le besprekingen. Dat scheelt veel hoor. In een grote stad loopt alles via ambtena ren." Positief Scholen in Boxtel overvragen niet, maar tegelijkertijd geldt ook hier dat ze eigen lijk nooit tevreden zijn. Ook Van den Oe telaar kan er daarom niet onderuit om het ministerie te vragen meer geld in onder wijs te stoppen. De gemeente heeft daarover op 20 april een brief naar staats secretaris Adelmund gestuurd. Het ant woord laat nog altijd op zich wachten, maar de wethouder is positief gestemd. „Ik denk dat ze op rijksniveau inzien dat de eigentijdse eisen die aan onderwijs foto's Rob Keeris worden gesteld extra kosten voor ge meenten met zich meebrengen." Eisen die ook de positie van de onderwijswethou der van Boxtel hebben versterkt Van den Oetelaar: ,Ja. ik ben wel belangrijker ge worden, maar in goede zin. Ik beslis hier nu zelf over de toekomst van de Boxtelse kinderen." Voor de toekomst van alle schoolgaande kinderen in Nederland is de informatie- en communicatietechnologie onontbeer lijk, benadrukt Meine Stoker. Bang om opnieuw door het ministerie in de kou te worden gezet, neemt hij het heft in eigen hand. Samen met een collega reist de Eindhovense schooldirecteur binnenkort af naar het walhalla van de computer technologie, Silicon Valley in de Ameri kaanse staat Californië. „Je moet wel als directeur, anders telt je school over vijf jaar helemaal niet meer mee. Frans van den Houdt en Achille Prick Hoogleraar en oud-staatssecretaris van onderwijs Roel in 't Veld vindt dat het budget voor onderwijs met tien miljard omhoog moet om de kwaliteit te garanderen. DNA is nog altijd geen wondermiddel Fotorubriek: zandplaat Duiken op grote diepte kan, mits zorgvuldig voorbereid Bij de Voetbalclub Vlissingen kon echt alles Slaaptekort veroorzaakt ongelukken Minder toeristen, meer armoede op de Antillen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 25