Gent wil af van basculebruggen ers Konmar Voordeel! Hé burtman, nog twee porties Ballonlanding op akker mag best iets kosten aan ze Kustgemeenten zien niks in opsporen van explosieven op strand 95 20 13 Walbruggen bieden schepen meer ruimte in Terneuzense zeesluis nu20/o EXTRA KASSAKORTING op de reeds 40 tot 70% afgeprijsde zomercollectie! Robben TouristSfiop 1*0118 - 674300 Brandstichting Roomschnitzels Dole bananen Met Klantenkaart 50% korting Kipdrumsticks en kipkoteletten }[c>uxLt u, derft SK) drtXd1 zeeuwse almanak Autoritje PZC ZEEUWS-VLAANDEREN zeeland donderdag 17 augustus 2000 ,tVT - De basculebruggen van i «sluis in Terneuzen moeten '„el mogelijk worden ver- L,„ door rolbruggen die als wnie over het water over het -jKrwordengesehoven. Dat is i, boodschap die het stadsbe- ,an Gent heeft gedepo- w„| bij de Vlaamse premier wick Dewael, met het drin- verzoek die zosnelmoge- door te spelen naar minister Lke Netelenbos van Verkeer Waterstaat. Het verzoek „rdl gesteund door autofa- briek Volvo en staalgigant Sid- ,1110 de Vlaamse Kanaalzone. BiMischepen D. Termont van Gent heeft er grote moeite mee til Rijkswaterstaat pas over sr. raar een onderzoek naar de «aanging van de bruggen af- -edl Dat moet volgens hem «el sneller kunnen. Volgend icorjaar zouden de rolbruggen, i e het gebruik van de zeesluis vergemakkelijken én vemn- oitn, er al moeten liggen, vindt Gent. Wout werpt zich op als pleit- orgervan Volvo, dat binnen ra en twee jaar de productie in te Gentse vestiging drastisch epvoerten ruim een miljard gui ten in uitbreiding van de auto- bbnek in de Kanaalzone geekt Volvo wil over twee jaar bi 000 auto's per j aar p roduce- ittinGent en dat heeft ingrij- lAdvertentie IS mooE WAISTRAAT 199 VLISSINGEN (Advertentie) Roompot Beach Resort/Hof Domburg, Kinderfeestje (frietmenu bowlen of zwemmen) 9,50" p.p. Zondag 3 september Noordzee Résidence De Banjaard, Kamperland Brunchbuffet 23,50* p.p Kinderen 5 t/m 12 jaar 13,-" p.p. Knderen t/m 4 jaar gratiS Zaterdag 9 september Roompot Beach Resort, Kamperland, Familiebuffet gratis oowlen 26,50* p.p. (Kinderen 5 t/m 12 jaar 16,-* p.p. Kinderen t/m 4 jaar gratis Voor feestachtig gnede ideeën: www.partyservicezeeland.nl Roompot Reach Resort. Kamperland*''*** ^—..'ld-Zwerf-P,lcj,rr>-t 8i| aankoop van een zwerfpaspoort (10overnachtingen ad. 250,-, 2 jaar geldig) profiteert u van een speaale 7 5 actie Komt u tussen 18/08 en 22/12 /nachten aaneensluitend kamperen dan hoeft u slechts 5 vouchers in te leveren. U betaalt dan geen 25,-, slechts 18,- per nacht voor 2 personen! WinterpLiats hdusief gratis horecacheque t.w.v. /1C0,- Vr05/10/'00 - zo 11/03/'01 (op veld 1800) voor slechts 899,- (comfortplaats, incl. elektra en toeristenbelasting). Vr 23/02 - di 05/06 voor slechts 995,- (standaardplaats) of 1(comfortplaats). RESERVEER SNEL, VOL VOL! VubÉSc, f331 LK Middelburg F* 0118 -674333 kufrjim gelden alleen alt u van !"m kovewtaand nummer meneert. pende gevolgen voor de aanvoer van auto-onderdelen per schip uit de hoofdvestiging in Göte- burg en de afvoer van het eind product per autocarrier via de sluis van Terneuzen. Nu worden de afgewerkte auto's nog voornamelijk via de havens van Zeebrugge en Antwerpen afgevoerd, maar er is een onder zoek gaande naar de mogelijk heid de afvoer direct vanuit Gent naar zee te regelen. Ter mont vreest dat de Volvo-direc- tie met de transporten zal uit wijken naar andere havens, indien het gebruik van de zee sluis niet snel wordt verbeterd. De huidige basculebruggen zijn Gent al sinds jaar en dag een doorn in het oog. Ze belemme ren een vlotte doorgang van met name autoboten van en naar de Vlaamse haven en van bulkcar riers met kolen en erts voor Sid- mar bij Zelzate. Rolbruggen - ze kosten onge veer vijftig miljoen gulden en Vlaanderen wil ze betalen - bie den de mogelijkheid om de windgevoelige autoboten en ook ro-ro-schepen te allen tijde te schuttenNu moeten die sche pen bij slecht weer en vooral he vige wind nog wachten voor de sluis. Bovendien moet bij het schutten aan alle mogelijke voorwaarden (sleepboten, een bufferbak, beloodsing) worden voldaan. Rijkswaterstaat meldde al in 1997 te werken aan vervanging van de huidige basculebruggen (klapbruggen). Het onderzoek werd later overgenomen door een Vlaams-Nederlandse tech nische werkgroep. De technici denken aan rolbruggen buiten de sluisdeuren. Dat zou de nut tige kolklengte van 310 op 350 meter brengen en voor de scheepvaart een belangrijke ca paciteitsvergroting (overigens zonder extra diepgang) opleve ren. De maximumlengte van schepen die tot de sluis worden toegelaten, is per 1 mei 1997 op geschroefd naar 265 meter. Ballonvaarders jagen vee vaak schrik aan als zij plotseling in de wei landen. foto Charles Strijd door Sheila van Doorsselaer HULST - Vice-voorzitter J. IJsebaert van de Zuidelijke Land- en Tuinbouworganisatie (ZLTO) Zeeland is voorstander van het in stellen van een landingsrecht van hete- luchtballonnen op landbouwgrond. Wie op een akker wil landen, moet daarvoor beta len, vindt hij. Landbouwers en veetelers ondervinden ge regeld schade van luchtballonnen die lan den op hun perceel. Door ballonvaarders te laten betalen voor een landing wordt de schade, variërend van deels verwoeste oogst of afrastering tot zelfs dode koeien die van schrik in het prikkeldraad lopen, zeker ver goed. Boeren uit het Waasland hebben onlangs de oorlog verklaard aan ballon vaarders die schade toebrengen aan hun ei gendommen. De laatste week zijn er vijf koeien gestorven, omdat ze uit angst voor overvliegende luchtballonnen op hol sloe gen en gewond raakten of spontaan een abortus kregen waarbij de kalveren stier ven. Dit laatste voorval deed zich een week geleden voor in De Klinge. In het verleden zijn er tussen de ballonvaar ders en vier gemeenten in het Waasland wel gedragsafspraken gemaakt, maar die zou den altijd weer met voeten worden getre den. Het Algemeen Boerensyndicaat (ABS) heeft zijn 13.000 leden in België nu opgeroe pen het recht in eigen hand te nemen als er een ballon is geland op him akker. „Vaak maken de ballonvaarders zich snel uit de voeten als ze zijn geland en schade hebben veroorzaakt. Dat kan natuurlijk niet", zegt A. van Goethem, gewestsecretaris van ABS Waasland-Noord. De meeste ongeregeldhe den doen zich voor in het geval van zoge naamde 'cowboys', ballonpiloten die geen vergunning hebben. In Zeeuws-Vlaanderen hebben zich in het verleden sporadisch schadegevallen voor gedaan, maar deze werden volgens IJse baert wel altijd netjes opgelost. De maatregel die zijn Belgische collega's willen nemen, gaat hem echter wel te ver Hij ziet meer in het invoeren van landings recht. door René Hoonhorst Sinds wandelaars en fietsers ook aan de zoute kant van de Westerscheldedijk kunnen lopen en fietsen, reserveren ze vaak een uurtje van tevoren een tafeltje. Lekker een frisse neus halen en tegelijk meer eetlust en dorst opwekken, weet uitbater C. Kop van café-petit restaurant Den Burtman in Kruispolderhaven. Den Burtman ligt op zo'n honderd meter van de nieuwe Scheldedijk. Een kwart eeuw geleden was het muurtje van het terras nog de afscheiding van de kaai van het haventje. De gasten van Scheldezicht, zoals het café toen heette, konden bijna aan boord springen van een vissersboot of een beurtschip. Het scheepswerfje van Klerk, uitgeweken naar het haventje van Walsoorden, zorgde voor enige bedrijvigheid naast het af- en aanvaren van scheepjes. Nu rest Kruispolderhaven slechts rust en landelijkheid. Op het terras van Den Burtman, hetzelfde als dat van het toenmalige Scheldezicht, kijken bezoekers anno 2000 naar op de dijk grazende schapen en in een weiland herkauwende koeien. Maar de Westerschelde blijft aanwezig. Veel vaste klanten en toevallige voorbijgangers klauteren even de dijktrap op om uit te kijken over de schorren en het daarachter liggende vaarwater. De Tilburgers Martha Meeuwsen en Piet van den Broek hebben net over het haventje van Paal uitgekeken. Plezierjachten en bootjes lagen daar bijna op het droge, constateerden ze verbaasd. Dat de Westerschelde in open verbinding staat met de Noordzee en de getijden ook werken aan de kust van Kruispolderhaven en Paal wisten ze bij nader inzien nog wel. Maar dat het twee keer per dag eb is, was de stadse Martha even ontschoten. De schoolse aardrijkskundelessen liggen ook al weer even achter haar. Wielerrondjes Het Vlaamse echtpaar Muylaert-van Haver is wat beter op de hoogte van de wonderen van het water. De Muylaerts fietsen dan ook regelmatig een rondje door Café Den Burtman in Kruispolderhaven. Oost-Zeeuws-Vlaanderen vanaf hun vakantiehuisje in grensplaats Stekene. Langer of korter langs de Westerschelde rijden om de wind nog wat feller door de haren te voelen strelen, hoort bij die ontspannende wielerrondjes. Den Burtman was tijdens zo'n tochtje een aangename ontdekking. „Plet is hier goed van eten en drinken en een wielrijder moet af en toe eens uitrusten." De naam van de horeca-oase doet bij Tilburgers en Vlamingen geen bellen rinkelen. Maar eigenaar Kop heeft de genealogische geschiedenis van zijn zaak eens uitgevogeld. Hij heeft papieren gezien die 75 jaar teruggaan. .Destijds werd de zaak door de ene eigenaar overgedaan aan de volgende. Er moet dus al langer een café op deze plek aan de Kruispolderkaai hebben gestaan." De naam Scheldezicht werd - in tegenstelling tot In 't zicht der Schelde anderhalve kilometer verderop in Paal - na aanleg van de Deltadijk aan de kant geschoven. De voorganger van Kop herdoopte het café in Den Burtman Beurtschip 'Burtman' verwijst niet naar een beurtschipper, maar naar een beurtschip. Het schip van de familie Broeckaert werd door de schipper altijd liefkozend 'd'n burtman' genoemd en juist dat binnenschip was het allerlaatste dat de haven van de buurtschap uitvoer. Behalve de naam en de inrichting (enkele schilderijen en een schéepsbel) van het horeca-etablissement herinnert een oude sluisdeur aan de zeevaartgeschiedenis van Kruispolderhaven. De ijzeren deur van vier meter breed en vier meter hoog was het slot voor de coupure in de dijk. Zandzakken voorkwamen dat het water onder de deur doorkwam en de woningen achter de kaai bereikte. Het ijzeren slot op Kruispolderhaven diende jaren als een soort stutijzer voor een vervallen schuur, maar werd aan het eind van de vorige eeuw weer teruggehangen in de oorspronkelijke hengsels. De meeste gasten van het petit- restaurant zijn niet op de hoogte van de rijke historie van het pand en de buurtschap. Kop vindt dat niet erg. Zijn gasten klauteren tenminste nog regelmatig de dijk op en proberen zich vanaf het hoge Deltapunt een voorstelling van de voormalige haven te maken. Zelf kijkt de restaurateur slechts zelden over de door Maurits Sep VLISSINGEN - Zeeuwse kust gemeenten hebben geen behoef te aan een grootscheepse veegactie om oude munitie en explosieven op te ruimen. Zij hebben geen aanwijzingen dat de stranden vol granaten liggen en vinden het daarom niet zin vol alles om te ploegen. „De vei ligheid is niet in het geding." De gemeente Zandvoort wil, na dat een groot stuk strand moest worden afgezet vanwege de vondst van explosieven uit de Tweede Wereldoorlog, dat het Rijk een landelijke actie opzet om munitie op te sporen en op te ruimen. De hele Nederlandse kust moet worden schoonge veegd. Door erosie komen steeds meer explosieven bloot te liggen en dat is onverantwoord. De kust is economisch zeer be langrijk en de veiligheid van de badgasten staat voorop. Alle explosieven moeten voor eens en altijd worden opgeruimd, meent Zandvoort. Per jaar wor den langs de kust ongeveer 2500 keer explosieven opgeruimd. Veelal draaien gemeenten voor een deel van de opruimingskos- ten op. Zij krijgen schadeclaims van kampeerverenigingen en strandpavil j oens Volgens de Explosieven Oprui mingsdienst (EOD) is een grote opruimactie technisch wel mo gelijk, maar niet zinvol. Het kost veel tijd en geld om elke vierkante meter met een detec tor te onderzoeken en vondsten onschadelijk te maken. Het is verstandiger in actie te komen op het moment dat daadwerke lijk munitie wordt gevonden. GROEDE - Drie containers met oud papier zijn in de nacht van dinsdag op woensdag uitge brand aan de Zeeweg in Groede. Het papier was aangestoken Duur of niet, de Zeeuwse kust gemeenten vinden zo'n oprui mingsactie helemaal niet nodig. Oostburg heeft daar nooit enige aanleiding toe gezien en ver wacht ook niet dat die er ooit komt, aldus een woordvoerster. Schouwen-Duiveland heeft al evenmin enige indicatie dat op de stranden van het eiland nog explosieven liggen. „De situatie is niet urgent", concludeert A. Schiettekatte, ambtenaar openbare orde en veiligheid. Zeemijn Dat is iets anders in Veere en Vlissingen. Voor het strand van Oostkapelle ontplofte bijna twee weken geleden een zee mijn. Bij Vlissingen werd vorig weekeinde fosfor aangetroffen dat vermoedelijk van oude mu nitie komt. Zelfs deze gemeen ten zien echter niks in een groot scheepse veegactie. „De EOD concludeerde immers dat het een incident was", ver klaart loco-burgemeester L. Wisse van Veere. „Dat dachten wij ook al, maar naar aanleiding van dat plofje zullen we de EOD wel verzoeken schriftelijk vast te leggen dat het inderdaad een eenmalig voorval was. Voor de veiligheid is zo'n ruimingsactie dus niet nodig." Burgemeester A. van Dok-Van Weele van Vlissingen wijst erop dat preventief een strand om ploegen geen zin heeft als je niet weet waar iets ligt en wat het is. „We weten dat er bombarde menten op Vlissingen zijn ge weest, maar zelfs historisch ma teriaal geeft geen uitsluitsel over waar nog iets ligt en of dat destijds is ontpoft of niet. En wat die fosfor betreft, die is niet zo levensbedreigend als explo sieven." Daar komt volgens de vier gemeenten bij dat hun kust lijnen en dus hun stranden in de loop der tientallen jaren veran derd zijn door afslag en opho ging. Explosieven zijn daardoor in zekere zin op andere plekken komen te liggen. r Advertentie) foto Peter Nicolai Westerschelde. „Het is dat mijn kleinzoon Michael van drie nog wel eens met bonpa over het water wil kijken, anders zou het er waarschijnlijk helemaal niet van komen." Aangenaam Dat hij door de heemkundig weinig onderlegden regelmatig met 'burtman' wordt aangesproken - als ze hem niet bij zijn voornaam Carel kennen - vindt Kop zelfs wel aangenaam. „Hé burtman, nog twee porties gamba's en twee trappist hier", klinkt het regelmatig. En Kop vliegt naar de keuken en de bar „Het is een goed in het gehoor liggende, vriendelijke aanspreektitel", vindt hijGelijk heeft hijAls zijn etablissement de naam al met had, zouden ze de term 'burtman' hebben moeten verzinnen. Per kilo van 16.90 voor Per kilo van 3.49 voor 9 1 12 per «rttfcei per Wane Naturel of gekruid. Per kilo. Met Klantenkaart van 12v4CT voor 6 .KOfflMarJ Met oma mee om boodschap pen te doen. Daar hoefde je bij Sjoerd uit Burgh-Haam- stede nooit op aan te dringen. Want oma heeft een auto. En daar reed hij heel graag in mee. Maar oma heeft nu afgedaan Want ome Kobus is om de hoek komen kijken Ook die heeft een automobiel. En sinds Sjoerd daarin een ritje heeft mogen maken, wil hij nergens anders meer m mee. Want het voertuig is uitge rust met een routeplanner. Vraag Sjoerd niet meer welke auto hij het leukst vindt. Want voor hem bestaat er nog maar één: „Die van ome Ko bus, want die kan tenminste alpraten."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 39