Vervolg Camp David is ver weg PZC Ruimte voor dapperheid in Koersk ontbreekt feiten en meningen Palestijnen en Israëliërs werken omzichtig aan voorbereiding nieuwe top "'■ie - M T Toenemende macht OPEC-landen kan economie verstoren D l 17 augustus 1950 Trainen op extreme spanning is onmogelijk donderdag 17 augustus 2000 door Ad Bloemendaal Diplomaten in het Midden- Oosten worden met de dag actiever, maar een vervolg op de topconferentie van Camp David is nog niet in zicht. „Geen van de partijen kan zich nog eens een mislukte top ver oorloven", zei Israels nieuwe minister van Buitenlandse Za ken, Shlomo Ben-Ami gisteren. Alles is dan ook dan gericht op een goede voorbereiding van de volgende poging een definitieve regeling te ontwerpen voor het Israëlisch-Palestijnse conflict Gisteravond zijn voor het eerst sinds drie weken de officiële on derhandelingsteams weer bij eengeweest, terwijl premier Ba rak in Amman een gesprek had met de Jordaanse koning Abdallah. Vandaag arriveert de Amerikaanse speciale bemid delaar Dennis Ross in het Mid den-Oosten, drie dagen eerder dan werd verwacht, om te pro beren vaart achter de bespre kingen te zetten. Volgens optimisten is de klus, op de kwestie Jeruzalem na, zo goed als geklaard. Pessimisten klagen dat alles nog bijna even vast zit als voor Camp David. De waarheid ligt in het midden Over de contouren van een vre desovereenkomst zijn de partij en het aardig eens, maar met het uitwerken van de details is nog veel werk gemoeid. En dan gaat het niet alleen over Jeruzalem, maar ook over het vluchtelin genprobleem, de toekomstige veiligheidsregelingen en de grenzen van de Palestijnse staat. In Camp David toonde Israël zich bereid een betrekkelijk klein aantal (in ieder geval min der dan honderddu izend) van de 3,5 miljoen Palestijnse vluchte lingen op te nemen, in het kader van familiehereniging. De rest zou moeten worden opgevangen in de toekomstige Palestijnse staat en in andere Arabische landen. De Palestijnen houden vol dat alle vluchtelingen het recht hebben terug te keren naar hun land. Ze ontvouwden een plan voor een fasegewijze immi gratie, te beginnen met de 350.000 Palestijnen in Libanese kampen, de groep die er het slechtst aan toe is. Alles bij elkaar is er op dit punt -Hm Een Israëlische grensbewaakster kijkt uit over punt in de onderhandelingen tussen Isr jKi uii over ue /vraoiscne ;en tussen Israëliërs en Palestijnen de Arabische wijk Abu Dis in Oost-Jeruzalem. De toekomst van Jeruzalem is een heikel foto Lefteris Pitarakis/AP nog weinig reden voor optimis me. Misschien is er achter de schermen al meer vooruitgang geboekt, maar in ieder geval toonde president Clinton zich tegen het eind van de top in Camp David zeer teleurgesteld. Een bevredigende regeling van het vluchtelingenvraagstuk is voor Arafat van zeer groot be lang. Het zou hem heel moeilijk vallen zijn volk te moeten ver tellen dat niet iedereen kan te rugkeren naar het thuisland. Fi nanciële compensatie zal lang niet iedereen kunnen bevredi gen. Welke regeling ook wordt getroffen, het is van groot be lang dat iedere Palestijn in de diaspora die wil terugkeren, tenminste een sprankje hoop kan behouden. Grenzen Ook over de grenzen van een toekomstige Palestijnse staat en de veiligheidsregelingen zijn de partijen het ook nog niet eens. Israël wil de belangrijkste ne- derzettingenblokken op de Westelijke Jordaanoever, met tachtig procent van de kolonis ten, behouden. Het is in principe bereid daarvoor een beperkte mate van compensatie te bieden in de vorm van maximaal twee procent van zijn eigen grondge bied. Dat zou veel minder zijn dan de ongeveer acht procent van de Westoever die Israël wil inlijven. De Palestijnen hebben geen bezwaar meer tegen Israëls annexatie van nederzettingen- blokken, maar ze eisen wel vol ledige territoriale compensatie. Ook over de geografische afba kening van de blokken - waar door veel Palestijnen op 'eilan den' zouden komen te wonen - bestaat nog onenigheid. De Israëliërs hebben lang vast gehouden aan een blijvende be zetting van de Jordaanvallei als buffer tegen een bedreiging uit het oosten Ze zijn nu bereid ook dat gebied te ontruimen, maar eisen daarvoor in de plaats vei ligheidsregelingen waarvan de Palestijnen niet willen horen. Volgens Palestijnse bronnen wil Israël zijn leger in de Jordaan vallei laten patrouilleren. Het zou er ook drie waarnemings stations willen behouden en alle goederen die vanuit Jordanië naar Palestina gaan, willen in specteren. De Palestij nen willen in hun nieuwe staat geen Israë lische soldaten toelaten; wel zijn ze bereid een Amerikaanse of multinationale troepen macht te accepteren. In welke richting een oplossing moet worden gezocht voor de kwestie Jeruzalem is in grote lij nen duidelijk. Israël zal de Isra ëlische wijken van de moderne stad blijven besturen, de Pales tijnse staat krijgt de verant woordelijkheid over de Pales tijnse buurten. Voor de toekomst van de oude stad, met de belangrijkste heiligdommen, zal een creatieve regeling moe ten worden bedacht. Dat kan, zodra beide partijen hun soeve- reiniteitseisen opgeven. In Camp David bleek dat Barak op dat punt enige beweging toon de, terwijl Arafat zich star bleef opstellen. De Palestijnse leider beriep zich onder meer op de is lamitische wereld, die het hem nooit zou vergeven als hij 'het Palestijnse recht op soevereini teit over alle delen van bezet Je ruzalem' zo opgeven. Kritiek Na een uitgebreide reis langs Arabische en islamitische lan den is hem inmiddels duidelijk geworden dat er geen sprake is van een eenheidsfront. 'Doe wat je wilt, dan leveren we later wel kritiek', daar kwamen de mees te reacties op neer. Arafat zal dus zelf creativiteit moeten to nen. Het is duidelijk dat hij nooit zal kunnen instemmen met Israëlische soevereiniteit over de oude stad, maar dat hoeft ook nietVolgens de 'inter nationale legitimiteit' - de Pa lestijnen hebben er de laatste jaren de mond van vol - is Jeru zalem een 'corpus separatum'. Met andere woorden: Arafat noch Barak kunnen er formeel rechten doen gelden. Als de Amerikaanse bemiddelaars dat als uitgangspunt durven nemen en het complexe begrip 'soeve reiniteit' weten te omzeilen, moet er voor het alledaagse le ven in de oude stad een prakti sche regeling zijn te bedenken. GPD door Dick van der Peijl De prijs van de olie is to renhoog. De industriële samenleving draait op olie. Als de prijs niet daalt, dan kan de economie wel eens wat minder soepel gaan draaien. Hier en daar doemt al het schrikbeeld van een nieuwe crisis op. De olieprijs bereikte dinsdag het hoogste niveau, 32,80 dollar per vat, sinds tien jaar. Toen zorgde de Golfoorlog voor een druppelende olie kraan. Nu is het meer de eensgezindheid van de olie producerende landen, ver enigd in de OPEC, waardoor de kraan niet op volle kracht stroomt. Analisten verwach ten dat de olieprijs voorlopig niet naar beneden gaat, al zakte de prijs gisteren weer iets. De Amerikaanse analist Bruce Lanni profeteerde zelfs dat 'we op weg zijn naar een energiecrisis'. ..Dat is een groot probleem dat niet snel overgaat." Ook de huidige voorzitter van de OPEC, de Venezo laanse president Hugo Cha vez pookt dat vuurtje nog eens flink op. Tijdens zijn rondreis langs de olieprodu cerende landen bezocht hij niet alleen Irak, maar ver kondigde ook dat wat hem betreft de olieprijs op het huidige niveau moet blijven. „Dit is een eerlijke prijs", meent hij. In maart vorig jaar beperk ten de olieproducerende lan den de productie. De prijs is sindsdien verdrievoudigd. De Verenigde Staten - consu ment van een kwart van het totale aanbod - raakten in paniek. Missies van diverse ministers naar de landen in het Mid den-Oosten hadden niet tot gevolg dat de kraan verder werd open gedraaid. De Amerikaanse olievoorraad bereikte dan ook begin au gustus het laagste peil in 24 jaar. De winter komt er weer aan. De Amerikanen zien die met angst en beven tegemoet, hoewel zij nog steeds zeer voordelig hun tanks volgooi- In Nederland wrijft, minister Zalm van Fii^ zich vergenoegd m zijn! den. De staatskas Z steeds voller. De inker* uit BTW op benzine stif met een half miljard guit Er komen miljarden binnen door de stijgiW de aardgasprijzen (deaai gasprijs is gekoppeld a£I olieprijs). En derekej ter van het kabinet, he;" traal Plan Bureau'voo* dat de olieprijs nog wdêf tijd op het hoge niveau» De Nederlandse consul daarentegen zal de octi* kelingen met argusogen gen. De grondstoffen^ door een hoge oliepnjsèr. der, dus stijgen ook dei* ductprijzen. En wordt'^ salaris minder waard.Dek flatie laat immers een gende lijn zien. Oliecrisis Ook Wim Duisenberg.n dent van de Europese Cs- trale Bank (ECB), isniete] gelukkig met de toeneem macht van de OPECe. stijgende prijzen. Hij 3 economische recessie ten de van de oliecrisis niet vergeten. Als zeer ju en veelbelovend minister^ Financiën in het kabi» Den Uyl moest hij hetecoto mische tij proberen te kers Soberheid en bezuiniging® waren toen zijn devies. S zal hij waarschijnlijk eb veel anders kunnen das <1 rente te verhogen omdesi gende inflatie te beteugel» In het Eurogebied zijn i prijsstijgingen opgelopen boven het door de ECB ge hanteerde wenselijke p» fond van twee procent; juni bereikte de geld® waarding het niveau van li procent. Dat is flinkbovendt norm. Het trauma sterke OPEC en stijgende olieprijzen uit het beginvz zijn succesvolle carrière ad tervolgt Duisenberg dus at nieuw. Hij kan nu sleca proberen de economie ina rustiger vaarwater te te gen. Maar wellicht is het op de golven werpen, zote Chavez en zijn club de fez niet verder open zetten. G." Rampenplan De gepensioneerde marinekapitein Igor Koerdin heeft weinig hoop op de redding van de bemanning van de gezonken Koersk. Koerdin diende driejaar als officier op de Russische atoomonderzeeer K-219, diein 1986 voor de kust. van Bermu da verging. Vier van de 115 bemanningsleden van de K-219 kwamen toen om het leven. door Frank Hendrickx Igor Koerdin weet beter dan wie ook dat er vreemde dingen gebeuren op een onderzeeër. Bijna dertien jaar na het zinken van de K-219 publiceerde hij sa men met een Amerikaanse col lega het boek 'Hostile Waters'. Daarin wordt onthuld hoe de Amerikaanse oostkust op een haar na aan een nucleaire ramp ontsnapte. Koerdin voer jaren lang op de K-219 zonder te we ten dat de twee verouderde kernreactoren aan boord in 1970 al ernstig waren bescha digd- Vlak voordat de atoomon derzeeër aan zijn laatste missie begon, stapte Koerdin van boord. Een paar dagen later moest hij deelnemen aan een ac tie om zijn kameraden te redden van een wisse dood. Net als nu met de Koersk, was het einde van de K-12 9 omgeven met mysteries. De Russische au toriteiten hebben nooit willen toegeven dat in oktober 1986 het onmogelijke gebeurde: een kernreactor aan boord vatte vlam. „Toen was het de beman ning onmiddellijk duidelijk dat er een ramp dreigde waarbij niet alleen hun eigen levens op het spel stonden", zegt Koerdin die nog steeds veel contact heeft met collega's die de ramp over leefden. Door het vuur in de kernreactor dreigden de torpedo's aan boord van de K-129 te ontploffen. In dat geval zou een ramp van het kaliber Tsjernobyl ontstaan. De brandstof van de kernreactor Igor Koerdin aan boord bevatte tot negentig procent verrijkt uranium, ter wijl in Tsjernobyl sprake was van slechts vier procent verrijkt uranium. „De ramp met de K- 219 is niet vergelijkbaar met de huidige situatie", zegt Koerdin. „Destijds moest de onderzeeër juist naar beneden om een cata strofale explosie te voorkomen, terwijl de Koersk juist alleen ge red kon worden door naar het wateroppervlakte te gaan Paniek Koerdin beschrijft in zijn boek hoe de kapitein van de K-219 de paniek onder de jonge beman ningsleden binnen de perken wist te houden, hoewel hij zich realiseerde dat niet iedereen de tocht zou overleven. De matroos Preminin offerde uiteindelijk zelfs zijn leven op om de bran dende kernreactor uit te scha kelen. Hij staat sinds enkele ja ren bekend als 'de man die Amerika redde'. De kapitein dook met het schip steil naar be neden, zodat de explosie diep onder water plaats zou vinden. Hij liet eveneens het leven. Van de 113 bemanningsleden die via de torpedoschachten uit de zin kende onderzeeër wisten te ko men. overleden er later nog twee aan hun verwondingen. Elf bemanningsleden bleven voor de rest van hun leven kreu pel Aan boord van de Koersk is geen ruimte geweest voor heldhaf tigheid, vreest Koerdin. Deze ramp doet hem vooral denken aan een ongeluk in 1973 met de Russische atoomonderzeeër K- 56. „Die onderzeeër werd letter lijk doormidden gevaren door het patrouilleschip Academicus Berg. De K-56 zonk naar de bo dem van de Japanse zee en 27 bemanningsleden kwamen om het leven, maar de Berg had niets gemerkt. Ik denk dat ook nu een botsing de oorzaak is van de ramp, zeker gezien de enorme schade aan de boot. Bovendien staat de periscoop van de Koersk omhoog, wat alleen maar kan betekenen dat de boot aan het stijgen was. Op dat mo ment is de kans op een botsing het grootst. We moeten op zoek naar een schip dat ten tijde van het ongeluk op de bewuste loca tie voer." Koerdin is het niet eens met de kritiek op de Russische red dingsoperatie De gepensio neerde kapitein spreekt bijna ieder uur met bronnen binnen door Jurriaan Geldermans Selectiepsycholoog Lex Meijers van Defensie meent dat op een levensbedrei gende situatie zoals aan boord van de Koersk niet kan worden getraind. „Wat de onderzee- hootbemanningzal proberen is zoveel mogelijk terugvallen op dagelijkse bezigheden." „Ook moeten ze vertrouwen op de techniek, die mogelijk red ding kan bieden. En vergeet niet: zoals bij elke krijgsmacht, bestaat ook de Russische on derzeedienst uit elitetroepen. De opvarenden zullen minder gauw door het lint gaan dan een willekeurige andere groep mensen." Meijers werkt bij de dienst De fensie Werving en Selectie (DWS). waar hij verantwoor delijk is voor onder meer het testen van gegadigden voor de onderzeedienst. Dat wil zeg gen, voor de extra test die deze speciale groep moet ondergaan om uit te maken of de jongens (geen meisjes aan boord) ge schikt lijken „Belangrijkste kenmerken zijn stressbesten digheid. sociale vaardigheid en motivatie. Maar hoe goed kan didaten ook uit de test komen, het is geen garantie dat zij een psychische druk kunnen weer staan zoals die de achterlig gende dagen is opgelopen aan boord van de Koersk. Dat weet je van te voren domweg niet." Tijdsdruk De toetsing voor de onderzee dienst bestaat uit een interview en het invullen van een vragen lijst. De uitkomsten van die twee toetsen worden op elkaar gelegd en het beeld dat daaruit ontstaat bepaalt of iemand door gaat of niet. Meijers; „Het is van groot belang dat we een indicatie hebben van de psy chische belastbaarheid van de kandidaat. Een factor overi gens die in de praktijk wel wordt getraind door tijdens de oefeningen op zee de tijdsdruk almaar op te voeren. In het sociale profiel staat voorop dat jongens goed moe ten incasseren, maar ook weer niet over zich laten lopen Meijers: „De ruimte aan boord is zeer beperkt, je zit op eikaars lip. Dat betekent dat je tegen een stootje moet kunnen en een stootje moet kunnen uitdelen." Maar vooral niet te extreem, want extremiteiten doen het slecht aan boord. Anders ge zegd: softies vallen af, maar voor 'eenpitters' en macho's is evenmin plaats. Als de tests niet liegen, ont staat op deze manier een selec tie die meer dan gemiddeld stressbestendig is „Je zult mensen hebben die onder grote psychische druk afknappen en mensen die overeind blijven. Dat zie je binnen elke groep, maar de spanning kan bij de onderzeedienst in z'n geheel hoger worden opgevoerd." Hoe groot die druk is voor de Russische opvarenden is moei lijk te zeggen. „Het zal uitein delijk tot hen doorgedrongen zijn dat het kantjeboord zou worden Ofschoon je die ge dachte beter niet in je psyche kunnen toelaten. Klamp je vast aan je vertrouwen in elkaar en in het materiaal. Daar zijn alle trainingen op gericht." GPD Met de ervaringen van de oor log in het achterhoofd is Zee land begonnen met het opstel len van een rampenplan. Het doel is te zorgen dat de hulp verlening aan de bevolking in het geval van een calamiteit, met name een nieuwe oorlog, uitstekend georganiseerd is. Daarvoor is een commissie ge vormd met vertegenwoordi gers van onder meer brand weer, EHBO, PTT, PZEM en Rijkswaterstaat. Verstekeling Op Schiphol is een versteke linguiteen vliegtuig gevist. De man wilde gratis naar Austra lië emigreren, maar had niet goed opgelet: hij had zich ver stopt in een toestel raeti stemming Stockholm, j Orgel te klein Het orgel van de Grote! Goes is sinds de verbom het begin van de jaren denjl klein. In de veel groteren voor de eredienst kan h( niet meer genoeg gelui duceren om de samenzai ondersteunen. Boven! het orgel van niet al te bi kwaliteit. Kinderverlamming In Engeland dreigt eenepsd mie van kinderverlam ontstaan. Dit jaar hebb vijftienhonderd mensen ziekte gekregen; tweeho van hen zijn aan de 21 overleden. De LR5 mini-onderzeeër van de Britse marine, die wordt ingezet bij de pogingen de bemanning van de Koersk te redden. Oud-marinekapi tein Igor Koerdin verwacht weinig heil van de buitenlandse hulp. foto Ned Alley/EPA de Russische marine en zegt dat er geen alternatieven zijn. Bui tenlandse hulp zal volgens Koerdin weinig uithalen, omdat de Russische schepen grote ver schillen vertonen met die van de NAVO-landen. Het zal alleen maar tijdverlies betekenen. „Ik ken Vjatsjeslav Popov, die de reddingsoperatie leidt, zeer goed. Ik kan zeggen dat hij op dit moment al het mogelijke en onmogelijke doet. De realiteit is echter dat de bemanning waar schijnlijk al dood is." GPD Uitgever: J C Boersema Hoofdredactie: A L Oosthoek D Bosscher (adjunct) A L. Kroon (adjunct) Centrale redactie: Oostsouburgseweg 10 Postbus 18 4380 AA Vlissmgen Tel. (0118) 484000 Redactiefax. (0118) 470102 Vlissingen: Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel. (0118) 484000 Fax (0118)472404 Goes: Voorstad 22 Postbus 31 4460 AA Goes Tel (0113)273000 Fax. (0113) 273010 Terneuzen: Axelsestraat 16 Postbus 51 4530 AB Terneuzen Tel. (0115) 686000 Fax (0115)686009 Hulst: 's Gravenhofplein 4 4561 AJ Hulst Tel (0114)373839 Fax (0114)373840 Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel (0111)454647 Fax (0111)454659 Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur Zierikzee en Hulst 8 30-17,00 uur Zaterdags in Vlissingen van 8 00 tot 10.30 uur Internet (http://www.pzc.nl): Postbus 18 4380 AA Vlissingen redactie: redactie@pzc.nl exploitatie mternet@pzc.nl Bezorgklachten: 0800 - 0231231 of maandag t/m vrijdag, op de kantoren gedurende de openingstijden: zaterdags tot 13.30 uur; op de kantoren door de klacht t spreken op de band of de verwijzing op te volgen. Overlijdensadvertenties: tijdens kantooruren en uitsluitend maandag- t/m vrijdagavond van 20.30 tot 22.00 uur en zondagavond 1 van 20.00 tot 22 00 uur; Tel. (0118) 484000 Fax(0118)470100 Abonnementsprijzen bij automatische incasso. I (tussen haakjes prijs met accept?® per maand 36,70 (nvt) per kwartaal 100,00 M.® per jaar 380.00 (ƒ381.© Voor toezending per post geldt een toeslag. Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk, 1 maanovW het einde van de betaalperiode. Losse nummers, maandag t/m vrijdag, 1.85pers!-' zaterdag 2,75 per stuk Alle bedragen zijn inclusief 6%8TA Bankrelaties ABN AMRO 4 7 70 65.597 Postbank 35.93 00 Advertenties Alle advertentieopdrachten rt-? uitgevoerd onder toepassing v*1 de algemene voorwaarden van Uitgeverij PZC BV alsmede de 2 regelen voor het advertentie#®# Tarieven kunnen tijdens kantoon- worden opgevraagd bij de advertentieorderafdeling. Tel: 0118-484321 Auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV Wegener NV

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 2