Koning en hofnar brengen theater in klein-Walcheren Folkfestival Dranouter wordt opnieuw groter Circus blijft de kern in totaaltheater Kim van Zomeren als hofnar Wallie (links) en Reinier Wondergem als koning Willem Walcheren zorgen in Miniatuur Walcheren voor interactie met het publiek. De walvis als bouwpakket in Leids museum 10 woensdag 2 augustus 2000 Een kwartier in het hoofd van John Malkovich 11 Als het aan de directeuren Sven van Rijswijk (30) en Edgar Angelini (35) van het Middelburgse pretpark Miniatuur Walcheren ligt, worden Koning Willem Walcheren en zijn hofnar Wallie een begrip in Zeeland en omstreken. Deze sprookjesachtige figuren, die dagelijks in het park te vin den zijn, worden tot leven gebracht door acteurs. Dit sei zoen vertolken Reinier Wondergem (23) uit Oostkapelle en Kim van Zomeren (22) uit Nijmegen die rollen. door Frans Doeleman ,,We doen dit om het park een beetje te verlevendigen", ver klaart Sven van Rijswijk het toevoegen van entertainment aan de activiteiten van Minia tuur Walcheren, ,,De basis is een collectie van 350 model len, maar er zijn inmiddels at tracties bijgekomen als een kinderboerderijtje, biotoop en overdekt speelkasteel. Om wat persoonlijke interactie te heb ben met de bezoekers, is vorig jaar besloten ook met theater te werken. We hebben gekozen voor twee vaste typetjes die te vens in de folder terugkomen, als poppen overal staan en in het promotieteam meelopen: Koning Willem Walcheren en zijn hofnar Wallie. Als je dat jaarlijks volhoudt, gaan die fi guren leven voor de kinderen. „Dit park was vroeger eigen lijk meer een museum", meent Kim, die dit jaar Wallie gestal te geeft, „Op kleine schaal kon je heel Walcheren bekijken. Nu is het een pretpark aan het worden, meer gericht op kin deren. Dit is het land van de koning die in het speelkasteel woont en alle kinderen mogen op bezoek komen." „Mits zij hun voeten geveegd hebben", waarschuwt Sven, „Want dat is één van de acts. Wanneer er een rij ontstaat voor de kassa, gaan de koning en de nar daar heen. De nar laat de mensen zien hoe ze een buiging moeten maken en de koning vraagt de kinderen hun schoenen te tonen. Die moeten ze eerst vegen, want alleen schoon mogen ze het konink rijk van Willem betreden. Zo maken de bezoekers meteen kennis met de typetjes." Het theaterteam, waartoe ook zij gerekend worden die zorg dragen voor de promotie el ders in de provincie en voor het schminken, telt in totaal negen personen. De eerlijkheid ge biedt te zeggen dat Reinier Wondergem de rol van koning afwisselend deelt met de Mid delburger Krijn Schuil, terwijl Kim zich twee dagen per week laat vervangen door andere meisjes. Kim volgt de opleiding Cultu rele en Maatschappelijke Vor ming in Nijmegen, richting re creatie en toerisme, met als hoofdvak drama. Sinds haar vijftiende is zij al actief op het terrein van entertainment en vertelt in Duitsland in musi cals te hebben gestaan als Gre ase, Cabaret en Rocky Horror Show en in Frankrijk in Evita. „Maar als entertainer kan ik mij uitleven en net zo maf doen als ik altijd als kind wilde en kon. Bij het serieuze werk kruip ik in de huid van een an der en leef mij in situaties in die ik in mijn leven misschien nooit tegenkom. Een verlegen iemand kan ik niet zijn, maar wel op een podium." Reinier rondde een jaar gele den een soortgelijke studie als Kim af in Breda, waar hij af- Wanneer de koning blijft voorwenden dat hij slaapt, brengt de hofnar hem met een plens water op andere gedachten. foto's Dirk-Jan Gjeltema studeerde met de zelf geschre ven, geregisseerde en geprodu ceerde musical Roots in het Chassé Theater. Momenteel is hij werkzaam in de horeca, maar zijn belangstelling gaat uit naar de evenementenorga nisatie. Zijn 'bijbaantje' in Mi niatuur Walcheren ziet hij als een 'hartstikke leuke erva ring'. Improvisatie „We verzinnen ter plekke wat we leuk vinden", verklaart Kim hun werkwijze. Sven: „Er zijn nauwelijks regels, alles wat in hen opkomt mogen ze doen. Het is een unieke vorm van theater die zomaar ge beurt en er onder meer voor zorgt dat de mensen in de rij voor de kassa niet chagrijnig worden." Reinier: „En je pakt de ouders via de kinderen. Als een vader zegt: doe niet zo flauw, laat je neus nou rood schilderen, dan weet je dat hij niet onder de schmink uit komt. Persoonlijk vond ik erg leuk dat een klein meisje pas weg wilde gaan nadat ze de ko ning een kusje had mogen ge ven." Kim, met een plagend lachje: „We vullen elkaar goed aan: ik ben autoritair en hij niet." Reinier is tot de ontdekking gekomen dat hij als twee drup pels water lijkt op een Duitse soapster: „Dan word ik ge bombardeerd tot Gregor Sandmann aus Unteruns." Om die oneigenlijke roem wat te ontwijken, heeft hij zijn blonde haar zelfs zwart laten verven. Maar echte roem? „Als ik de kans krijg, grijp ik die met beide handen aan, maar als die kans nooit komt, zal ik daar niet om rouwen." Kim heeft de lat hoger liggen; „Ik wil gewoon bij Koffietijd'. uitgenodigd worden en van die hele domme vragen beant woorden. Of in één of andere benefietshow komen, zodat de mensen speciaal bellen om mij aan de lijn te krijgen. Hoe ik daar kom, zie ik wel. Ik blij f so wie so dit werk doen waardoor ik in de spotlights sta." Miniatuur Walcheren aan het Molenwater in Middel burg is dagelijks geopend van 9 tot 18 uur v Een van de fopbands in Dranouter: 16 Horsepower. De 26e editie van het Folkfestival Dranouter is in vele op zichten groter dan ooit. Het festivalterrein werd met 2 hectare uitgebreid tot een totaal oppervlakte van 11 hec tare. In vier tenten en op buitenlocaties vinden de komen de dagen bijna honderd voorstellingen plaats. Vanwege de nog steeds toenemende belangstelling voor het evenement werden die concertruimten aanzienlijk vergroot. Vorig jaar nog passeerden in de vier aaneengesloten festivalda- gen ruim 65.000 personen de toegangssluis. Die toeloop, vooral veroorzaakt door een jong(er) publiek, noodzaakt de organisatie bijna tot een vierentwintig uurs economie. Circus Asiana biedt een keuze uit de beste numers, die de circussen van China, Noord-Korea en Inner-Mongolië te bieden hebben. Het circus van vandaag is totaaltheater, vinden ze bij Stardust, de producent die al jaren Aziatische circuspro gramma's in Europa brengt. Want circus is tegenwoordig meer dan een mooie sprong aan de trapeze. Het is theater zonder woorden. Was de Yin Yang-voorstelling van vorig jaar wat dat aan gaat een verrassing van vormgeving, de nieuwe productie Asiana verlegt die grenzen deze maand in Amsterdam nog verder. door Marius Roeting Het Westvlaamse grensdorp in de Westhoek verandert in de eerste week van augustus stee vast in een alternatieve leefge meenschap. Landerijen in de wijde omtrek van het festival terrein worden omgetoverd tot campingweiden. Het artistieke aanbod is met 95 voorstellingen nimmer zo groot geweest. Om het spoor niet geheel bijster te raken heeft de organisatie een aantal muzikale parcours samenge steld, variërend van traditie, new tradition tot doedelzak. Als headliners op de affiche prijken opvallend genoeg en kele namen van rock en pop muzikanten zoals Lou Reed (zaterdag), Robert Plant (ex- zanger van Led Zeppelin op zondag), de Vlamingen Axelle Red (popzangeres populair in Frankrijk) en Tom Barman (dEUS)op vrijdag. Voorzitter Marnix Deswarte legt wederom geduldig uit wat de filosofie is van zijn happe ning. „Dranouter heeft enkele zeer grote en bekende popar tiesten in de programmatie. Die trekken veel publiek en vooral jonge mensen. Maar door die grote namen en de be langstelling die ze teweeg brengen, kunnen wij daar een onevenredig aantal, misschien minder bekende, maar even goede folkgroepen en muzi kanten neer zetten op de verschillende podia van het festival." De rest van het pro gramma bestaat inderdaad hoofdzakelijk uit formaties en artiesten met een link naar volksmuziek. Zo opent de Britse folkrocklegende Fair- port Convention donderdag (3 augustus) het festival. Op vrijdag staat de Bretoense evenknie Stivell in de grote concerttent. Verder die avond zijn nog negentien voorstellin gen, onder andere Raymond van het Groenewoud, Mon goolse keelzang en muziek van Egschilen, Balkanto Vera uit de Balkan en een soloharpcon- cert van Laoise Kelly uit Ier land. De dag erna is het de beurt aan een ex-1 i d van eerder genoemde Fairport Conven tion. Richard Thompson geeft dan een solovoorstelling. Op zaterdag passeren onder ande re Serras als Deense versie van de Britse folkrockgroep, de Amerikaanse folkcountry van 16 Horsepower, Annbjorg Lien met Noorse hardingfele muziek en Bretoense festnoz (dansmuziek) door Pennou Skoulm. Uit Galici komen Ga- licia Baila en Suzana Seivane. Deze laatste is een jonge vrou welijke gaitaspeler en wordt bestempeld als opvolger van Carlos Nunez. Op de slotdag, zondag, bieden, de podia plaats aan maar liefst 33 voorstellingen. Daaronder de enige Nederlandse inbreng Cadans der Getouwen. Dit speciale project over spin- en weversliederen wordt ge bracht door onder anderen Gerard van Maasakkers, sa mensteller Guy Roelofs en Ru dy Velghe en Raquel Gigot van de groep Orion, die ook op het festival aanwezig is. De Vlaamse revelatie Ambrozijn, onlangs nog in Nisse, stelt haar nieuwe cd voor. Grote namen op de slotdag zijn de Ameri kaanse blueszanger Keb'Mo en de Ierse Chieftains. De Asturische doedelzakspe ler Hevia verkocht van zijn cd No man's land meer dan een miljoen exemplaren en ver diende daarmee een plaats in de vernieuwde grote concert- tent. Een revolutionair con cept met een totaaloppervlak te van 6500 m2 in de vorm van een V. In de punt zijn podium en uitbouw voorzien zodat ie dereen een gegarandeerd zicht op de Bühne heeft. Ook 's nachts gaan concerten en dj- party's door op Dranouter. Dranouter: zesentwintig ste folkfestival van donder dag 3 tot en met zondag 6 augustus. door Hans Visser De voorstelling is opgebouwd uit een keuze van het beste dat de circussen van China, Noord-Korea en Inner-Mon- goli hebben te bieden. Asiana moest een harmonisch, vloei end geheel zijn, een 'symfonie'. Bovendien moest worden ge waakt voor een stijlbreuk. Chinezen hebben nu eenmaal de neiging om in hun voorstel ling te citeren uit westerse ele menten. Maar in Europa zou zoiets de 'Aziatische droom' verstoren. „Als je ze dat uit legt, laten ze dat achterwege", verklaart Stardust-directrice Monica Strotmann. „Ze leren daar graag en in de nu jarenlange samenwerking hebben ze gemerkt dat we ge lijk hebben. Op die manier worden ze zich ook weer be wust van hun eigen cultuur en het bijzondere daarvan." Totaaltheater. Als voorbeeld noemt ze het openingsnum mer, ooit goed voor de Zilveren Clown van Monte Carlo. Om dat de artiesten daarin lijken te zijn gekleed als de soldaten uit het befaamde leger van ter racotta beelden, dat werd op gegraven bij de stad Xian, ont stond het idee, om de hele opening van Asiana daarop te baseren. Toch blijft het circus de kern van de show. Ook in Asiana gaat het in wezen om nummers die lang geleden hun oor sprong vonden op dorpsplein tjes waar rondtrekkende artiesten de omstanders ver baasden door te spelen en te stoeien met kopjes en schotel tjes, waarbij het publiek de zweetdruppels van de inspan ning kon tellen. Grote bewon dering hebben ze bij Stardust voor 'hun' Koreanen, de cir cusartiesten die in dienst van het leger en dus in legerunifor men 's ochtends al om acht uur werken aan het vervolmaken van hun acts. Keiharde disci pline, met navenante presta ties. Zo is ook het trapezenum mer dat Asiana brengt dit jaar nog onderscheiden met de Gouden Clown. Circus Asiana: t/m 27 au gustus (beh. ma.), konink lijk theater Carré, Amster dam. Tel.020-6225225

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 9