Koning en hofnar brengen
theater in klein-Walcheren
Folkfestival Dranouter
wordt opnieuw groter
Circus blijft de kern in totaaltheater
Kim van Zomeren als hofnar Wallie (links) en Reinier Wondergem als koning Willem Walcheren
zorgen in Miniatuur Walcheren voor interactie met het publiek.
De walvis als
bouwpakket in
Leids museum
10
woensdag 2 augustus 2000
Een kwartier
in het hoofd van
John Malkovich
11
Als het aan de directeuren Sven van Rijswijk (30) en Edgar
Angelini (35) van het Middelburgse pretpark Miniatuur
Walcheren ligt, worden Koning Willem Walcheren en zijn
hofnar Wallie een begrip in Zeeland en omstreken. Deze
sprookjesachtige figuren, die dagelijks in het park te vin
den zijn, worden tot leven gebracht door acteurs. Dit sei
zoen vertolken Reinier Wondergem (23) uit Oostkapelle en
Kim van Zomeren (22) uit Nijmegen die rollen.
door Frans Doeleman
,,We doen dit om het park een
beetje te verlevendigen", ver
klaart Sven van Rijswijk het
toevoegen van entertainment
aan de activiteiten van Minia
tuur Walcheren, ,,De basis is
een collectie van 350 model
len, maar er zijn inmiddels at
tracties bijgekomen als een
kinderboerderijtje, biotoop en
overdekt speelkasteel. Om wat
persoonlijke interactie te heb
ben met de bezoekers, is vorig
jaar besloten ook met theater
te werken. We hebben gekozen
voor twee vaste typetjes die te
vens in de folder terugkomen,
als poppen overal staan en in
het promotieteam meelopen:
Koning Willem Walcheren en
zijn hofnar Wallie. Als je dat
jaarlijks volhoudt, gaan die fi
guren leven voor de kinderen.
„Dit park was vroeger eigen
lijk meer een museum", meent
Kim, die dit jaar Wallie gestal
te geeft, „Op kleine schaal kon
je heel Walcheren bekijken.
Nu is het een pretpark aan het
worden, meer gericht op kin
deren. Dit is het land van de
koning die in het speelkasteel
woont en alle kinderen mogen
op bezoek komen."
„Mits zij hun voeten geveegd
hebben", waarschuwt Sven,
„Want dat is één van de acts.
Wanneer er een rij ontstaat
voor de kassa, gaan de koning
en de nar daar heen. De nar
laat de mensen zien hoe ze een
buiging moeten maken en de
koning vraagt de kinderen hun
schoenen te tonen. Die moeten
ze eerst vegen, want alleen
schoon mogen ze het konink
rijk van Willem betreden. Zo
maken de bezoekers meteen
kennis met de typetjes."
Het theaterteam, waartoe ook
zij gerekend worden die zorg
dragen voor de promotie el
ders in de provincie en voor het
schminken, telt in totaal negen
personen. De eerlijkheid ge
biedt te zeggen dat Reinier
Wondergem de rol van koning
afwisselend deelt met de Mid
delburger Krijn Schuil, terwijl
Kim zich twee dagen per week
laat vervangen door andere
meisjes.
Kim volgt de opleiding Cultu
rele en Maatschappelijke Vor
ming in Nijmegen, richting re
creatie en toerisme, met als
hoofdvak drama. Sinds haar
vijftiende is zij al actief op het
terrein van entertainment en
vertelt in Duitsland in musi
cals te hebben gestaan als Gre
ase, Cabaret en Rocky Horror
Show en in Frankrijk in Evita.
„Maar als entertainer kan ik
mij uitleven en net zo maf doen
als ik altijd als kind wilde en
kon. Bij het serieuze werk
kruip ik in de huid van een an
der en leef mij in situaties in
die ik in mijn leven misschien
nooit tegenkom. Een verlegen
iemand kan ik niet zijn, maar
wel op een podium."
Reinier rondde een jaar gele
den een soortgelijke studie als
Kim af in Breda, waar hij af-
Wanneer de koning blijft voorwenden dat hij slaapt, brengt de hofnar hem met een plens water
op andere gedachten. foto's Dirk-Jan Gjeltema
studeerde met de zelf geschre
ven, geregisseerde en geprodu
ceerde musical Roots in het
Chassé Theater. Momenteel is
hij werkzaam in de horeca,
maar zijn belangstelling gaat
uit naar de evenementenorga
nisatie. Zijn 'bijbaantje' in Mi
niatuur Walcheren ziet hij als
een 'hartstikke leuke erva
ring'.
Improvisatie
„We verzinnen ter plekke wat
we leuk vinden", verklaart
Kim hun werkwijze. Sven: „Er
zijn nauwelijks regels, alles
wat in hen opkomt mogen ze
doen. Het is een unieke vorm
van theater die zomaar ge
beurt en er onder meer voor
zorgt dat de mensen in de rij
voor de kassa niet chagrijnig
worden." Reinier: „En je pakt
de ouders via de kinderen. Als
een vader zegt: doe niet zo
flauw, laat je neus nou rood
schilderen, dan weet je dat hij
niet onder de schmink uit
komt. Persoonlijk vond ik erg
leuk dat een klein meisje pas
weg wilde gaan nadat ze de ko
ning een kusje had mogen ge
ven." Kim, met een plagend
lachje: „We vullen elkaar goed
aan: ik ben autoritair en hij
niet."
Reinier is tot de ontdekking
gekomen dat hij als twee drup
pels water lijkt op een Duitse
soapster: „Dan word ik ge
bombardeerd tot Gregor
Sandmann aus Unteruns."
Om die oneigenlijke roem wat
te ontwijken, heeft hij zijn
blonde haar zelfs zwart laten
verven. Maar echte roem? „Als
ik de kans krijg, grijp ik die
met beide handen aan, maar
als die kans nooit komt, zal ik
daar niet om rouwen."
Kim heeft de lat hoger liggen;
„Ik wil gewoon bij Koffietijd'.
uitgenodigd worden en van die
hele domme vragen beant
woorden. Of in één of andere
benefietshow komen, zodat de
mensen speciaal bellen om mij
aan de lijn te krijgen. Hoe ik
daar kom, zie ik wel. Ik blij f so
wie so dit werk doen waardoor
ik in de spotlights sta."
Miniatuur Walcheren aan
het Molenwater in Middel
burg is dagelijks geopend
van 9 tot 18 uur
v
Een van de fopbands in Dranouter: 16 Horsepower.
De 26e editie van het Folkfestival Dranouter is in vele op
zichten groter dan ooit. Het festivalterrein werd met 2
hectare uitgebreid tot een totaal oppervlakte van 11 hec
tare. In vier tenten en op buitenlocaties vinden de komen
de dagen bijna honderd voorstellingen plaats. Vanwege de
nog steeds toenemende belangstelling voor het evenement
werden die concertruimten aanzienlijk vergroot. Vorig
jaar nog passeerden in de vier aaneengesloten festivalda-
gen ruim 65.000 personen de toegangssluis. Die toeloop,
vooral veroorzaakt door een jong(er) publiek, noodzaakt
de organisatie bijna tot een vierentwintig uurs economie.
Circus Asiana biedt een keuze uit de beste numers, die de circussen van China, Noord-Korea en Inner-Mongolië te bieden hebben.
Het circus van vandaag is totaaltheater, vinden ze bij
Stardust, de producent die al jaren Aziatische circuspro
gramma's in Europa brengt. Want circus is tegenwoordig
meer dan een mooie sprong aan de trapeze. Het is theater
zonder woorden. Was de Yin Yang-voorstelling van vorig
jaar wat dat aan gaat een verrassing van vormgeving, de
nieuwe productie Asiana verlegt die grenzen deze maand
in Amsterdam nog verder.
door Marius Roeting
Het Westvlaamse grensdorp in
de Westhoek verandert in de
eerste week van augustus stee
vast in een alternatieve leefge
meenschap. Landerijen in de
wijde omtrek van het festival
terrein worden omgetoverd tot
campingweiden.
Het artistieke aanbod is met 95
voorstellingen nimmer zo
groot geweest. Om het spoor
niet geheel bijster te raken
heeft de organisatie een aantal
muzikale parcours samenge
steld, variërend van traditie,
new tradition tot doedelzak.
Als headliners op de affiche
prijken opvallend genoeg en
kele namen van rock en pop
muzikanten zoals Lou Reed
(zaterdag), Robert Plant (ex-
zanger van Led Zeppelin op
zondag), de Vlamingen Axelle
Red (popzangeres populair in
Frankrijk) en Tom Barman
(dEUS)op vrijdag.
Voorzitter Marnix Deswarte
legt wederom geduldig uit wat
de filosofie is van zijn happe
ning. „Dranouter heeft enkele
zeer grote en bekende popar
tiesten in de programmatie.
Die trekken veel publiek en
vooral jonge mensen. Maar
door die grote namen en de be
langstelling die ze teweeg
brengen, kunnen wij daar een
onevenredig aantal, misschien
minder bekende, maar even
goede folkgroepen en muzi
kanten neer zetten op de
verschillende podia van het
festival." De rest van het pro
gramma bestaat inderdaad
hoofdzakelijk uit formaties en
artiesten met een link naar
volksmuziek. Zo opent de
Britse folkrocklegende Fair-
port Convention donderdag (3
augustus) het festival.
Op vrijdag staat de Bretoense
evenknie Stivell in de grote
concerttent. Verder die avond
zijn nog negentien voorstellin
gen, onder andere Raymond
van het Groenewoud, Mon
goolse keelzang en muziek van
Egschilen, Balkanto Vera uit
de Balkan en een soloharpcon-
cert van Laoise Kelly uit Ier
land. De dag erna is het de
beurt aan een ex-1 i d van eerder
genoemde Fairport Conven
tion. Richard Thompson geeft
dan een solovoorstelling. Op
zaterdag passeren onder ande
re Serras als Deense versie van
de Britse folkrockgroep, de
Amerikaanse folkcountry van
16 Horsepower, Annbjorg
Lien met Noorse hardingfele
muziek en Bretoense festnoz
(dansmuziek) door Pennou
Skoulm. Uit Galici komen Ga-
licia Baila en Suzana Seivane.
Deze laatste is een jonge vrou
welijke gaitaspeler en wordt
bestempeld als opvolger van
Carlos Nunez.
Op de slotdag, zondag, bieden,
de podia plaats aan maar liefst
33 voorstellingen. Daaronder
de enige Nederlandse inbreng
Cadans der Getouwen. Dit
speciale project over spin- en
weversliederen wordt ge
bracht door onder anderen
Gerard van Maasakkers, sa
mensteller Guy Roelofs en Ru
dy Velghe en Raquel Gigot van
de groep Orion, die ook op het
festival aanwezig is. De
Vlaamse revelatie Ambrozijn,
onlangs nog in Nisse, stelt haar
nieuwe cd voor. Grote namen
op de slotdag zijn de Ameri
kaanse blueszanger Keb'Mo
en de Ierse Chieftains.
De Asturische doedelzakspe
ler Hevia verkocht van zijn cd
No man's land meer dan een
miljoen exemplaren en ver
diende daarmee een plaats in
de vernieuwde grote concert-
tent. Een revolutionair con
cept met een totaaloppervlak
te van 6500 m2 in de vorm van
een V. In de punt zijn podium
en uitbouw voorzien zodat ie
dereen een gegarandeerd zicht
op de Bühne heeft. Ook 's
nachts gaan concerten en dj-
party's door op Dranouter.
Dranouter: zesentwintig
ste folkfestival van donder
dag 3 tot en met zondag 6
augustus.
door Hans Visser
De voorstelling is opgebouwd
uit een keuze van het beste dat
de circussen van China,
Noord-Korea en Inner-Mon-
goli hebben te bieden. Asiana
moest een harmonisch, vloei
end geheel zijn, een 'symfonie'.
Bovendien moest worden ge
waakt voor een stijlbreuk.
Chinezen hebben nu eenmaal
de neiging om in hun voorstel
ling te citeren uit westerse ele
menten. Maar in Europa zou
zoiets de 'Aziatische droom'
verstoren. „Als je ze dat uit
legt, laten ze dat achterwege",
verklaart Stardust-directrice
Monica Strotmann.
„Ze leren daar graag en in de
nu jarenlange samenwerking
hebben ze gemerkt dat we ge
lijk hebben. Op die manier
worden ze zich ook weer be
wust van hun eigen cultuur en
het bijzondere daarvan."
Totaaltheater. Als voorbeeld
noemt ze het openingsnum
mer, ooit goed voor de Zilveren
Clown van Monte Carlo. Om
dat de artiesten daarin lijken
te zijn gekleed als de soldaten
uit het befaamde leger van ter
racotta beelden, dat werd op
gegraven bij de stad Xian, ont
stond het idee, om de hele
opening van Asiana daarop te
baseren.
Toch blijft het circus de kern
van de show. Ook in Asiana
gaat het in wezen om nummers
die lang geleden hun oor
sprong vonden op dorpsplein
tjes waar rondtrekkende
artiesten de omstanders ver
baasden door te spelen en te
stoeien met kopjes en schotel
tjes, waarbij het publiek de
zweetdruppels van de inspan
ning kon tellen. Grote bewon
dering hebben ze bij Stardust
voor 'hun' Koreanen, de cir
cusartiesten die in dienst van
het leger en dus in legerunifor
men 's ochtends al om acht uur
werken aan het vervolmaken
van hun acts. Keiharde disci
pline, met navenante presta
ties. Zo is ook het trapezenum
mer dat Asiana brengt dit jaar
nog onderscheiden met de
Gouden Clown.
Circus Asiana: t/m 27 au
gustus (beh. ma.), konink
lijk theater Carré, Amster
dam. Tel.020-6225225