Tijd dringt voor zeemanshuis Luxe overtocht met zweempje nostalgie Iris' affiche gaat naar Sydney Kabinet wil opvang schipperskinderen centraal regelen Molukse actiegroep steunt door onlusten verscheurde archipel 15 Subsidiegevers eisen snel ideeën voor behoud varenscentrum c <y tromen 's Zomers een prachtbaan zeeuwse almanak Homo stupides Human games PZC ZEEUWS-VLAANDEREN zeeland woensdag 19 juli 2000 Hoor Joost Bosman TERNEUZEN - Het bestuur van het Varenscentrum in Ter- neuzen heeft tot en met septem ber de tijd om suggesties te doen voor het voortbestaan van het zeemanshuis aan de Westkolk- straat. Daarna zullen de ge meenten Terneuzen en Sas van Gent en het havenschap Zee land Seaports bepalen of ze sub sidie blijven verstrekken aan de voorziening. Dat is de uitkomst van een ge sprek dat het bestuur van de stichting Varenscentrum Ka naalzone Zeeuws-Vlaanderen vorige week voerde met de drie bovengenoemde partijen. Zij geven op jaarbasis bij elkaar ruim zeventigduizend gulden aan het Varenscentrum, maar twijfelen aan het nut van de voorziening: omdat schepen te- genwoordig steeds luxueuzer zijn uitgerust en ze doorgaans nog maar kort in de haven lig gen, neemt de behoefte aan zee manshuizen af, zo stellen de drie geldschieters Daarnaast heeft de stichting te kampen met organisatorische problemen. Om die op te lossen, zal er meer geld beschikbaar moeten worden gesteld, en daar nebben de drie subsidiever strekkers" weinig trek in. Ze lie ten onlangs een rapportage op stellen over de behoefte aan een zeemanshuis, op basis waarvan vorige week het overleg heeft plaatsgevonden. ve. Naast de zeventig mille van Terneuzen, Sas van Gent en Zeeland Seaports, krijgt het zeemanshuis financiële steun van het ministerie en de stich ting Zeeuws Welzijn (bij elkaar 130.000 gulden) en genereert het nog eens zestigduizend gul den uit commerciële activitei ten. Sponsors dragen nog eens dertig tot veertig mille op jaar basis bij. Neve: „Alles bij elkaar is de subsidie van de twee ge meenten en het havenschap dus niet het grootste deel van de in komsten van het Varenscen trum." Voorzitter P. van Driel van het zeemanshuis ziet dat anders: „Het lukt ons nu zo'n twintig duizend gulden per jaar aan sponsorgelden binnen te krij gen, maar niet nog eens zeven tigduizend gulden extra." De organisatorische problemen bij de stichting vindt Van Driel geen geldig argument om moei lijk te doen over de subsidie. ,Dat is erbijgesleept door de ge meente. De problemen zullen onze uitgaven echter niet we zenlijk verhogen. Er zijn wat moeilijkheden met het vakan tiegeld van de medewerkers, maar dat zal ons niet meer dan drieduizend gulden kosten." Vandaag (dinsdag) vergadert het bestuur over de te nemen stappen. „We kunnen maar één ding doen en dat is een beroep op het gezonde verstand van de politiek. In september zullen we een brief naar de gemeente schrijven met onze reactie. Ik zie het somber in, tenzij ze bij de gemeente tot andere gedachten komen. Wellicht kan in dat ge val Terneuzen het havenschap en Sas van Gent ook over de streep trekken." door Lilian Dominicus Vraagtekens Volgens woordvoerder F. Neve van de gemeente Terneuzen hebben de gemeenten en het ha venschap vorige week aangege ven niet zomaar de geldkraan dicht te draaien, maar wel dat ze vraagtekens zetten bij de subsi dieverstrekking zoals die nu ge schiedt. „Daarom is het bestuur gewaagd een visie te geven, over hoe het de toekomst van het Varenscentrum ziet", aldus Ne- ZANDSTRAAT - Iris Compiet (21) uit Zandstraat straalt. Haar ontwerp voor een internationale affiche-wedstrijd over de Olympische Spelen en mensen rechten maakt deel uit van een expositie in het Cité des Sciences et de 1'Industrie in Parijs. Straks verhuist de hele ten toonstelling naar Sydney, op het moment dat daar het olympisch vuur officieel wordt ontstoken. Het werk van de vierdejaarsstudente aan de Sint Joost Academie in Breda hangt tussen affiches van- mede-studenten en andere (aspirant) grafisch ontwerpers uit wereldsteden als Barcelona, Harare, Parijs, Sydney en Moskou. „Het geeft een grote kick", zegt ze. Haar afbeelding van de klassieke discuswerper mag dan niet in de prijzen zijn gevallen, maar dat die van haar drie ontwerpen de tentoonstel ling heeft gehaald was genoeg reden om blij te zijn. „Het frappante is dat ik voor het eerst affiches maak." Ze koos het klassieke beeld van de dis cuswerper, omdat dat voor haar onlos makelijk met de Olympische Spelen is verbonden. De atleet heeft over zijn hele lichaam verspreid tatoeages met de lo go's van de officiële sponsors van de spe len. Rechtsboven de tekst van artikel vier uit de Universele Verklaring voor de Rechten van de Mens tegen de slavernij of onvrijwillige dienstbaarheid: 'No one shall be held in slavery or servitude'. Compiet: De sporter is eigenlijk slaaf van de commercie, want hij is afhanke lijk van zijn sponsors. Ik wil zo een dis cussie uitlokken." Of ze zelf naar Sydney gaat, weet ze nog niet. Iris voor haar drie ontwerpen. De linker, met de discuswerper, haalde de tentoonstelling in Parijs en Sydney, foto Charles Strijd Jeandré de Block Zijn naam is er meer één voor een ac teur of een zanger dan voor een sleepbootkapitein. En ook het pos tuur van Jeandré de Block is aller minst dat van een stoere zeebonk. Het zeemansbestaan zit niet in zijn genen, misschien is dat het. „Hoe ik in het vak ben gerold, snapt eigenlijk niemand." Jeandré groeide op in Vlissingen waar hij de vissers aan het werk zag in de haven. De vrijheid trok hem. Op zijn zestiende ging hij varen. Binnen vaart, zeevaart, hij leerde het alle maal kennen de afgelopen twaalf jaar. Twee jaar geleden kwam hij te recht bij Multraship. Hij vaart op de Patrol, een bootje voor 'het kleinere spul'. „Er is geen dag hetzelfde in dit werk. Deze boot wordt vooral ingezet bij wrakopruiming voor Rijkswater staat, we brengen de uitvoerders op locatie. En ook wel voor het vlot trek ken van kleinere scheepjes. Maar we bezorgen ook brieven en pakketjes en vervoeren scheepvaartinspec teurs vanuit Terneuzen naar zee. Laatst heb ik meegewerkt aan een re clamespotje voor KPN telecom. Er hing toen een cameraploeg in de mijn mast!", vertelt Jeandré. „Vooral 's zomers is het een pracht baan. Dan zit ik in mijn korte broek in de zon, muziekje erbij, perfect' Maar 's winters is het vaak afzien, kou, wind en regen." Hij klaagt niet. „De zomers maken de winters weer hele maal goed." Jeandré doet laconiek over de risi co's die hij loopt op het water. „Dat heb je zelf in de hand, hè. Ik bestuur die boot en ik beslis waar ik de grens trek. Maar ik ben nog nooit definitief naar binnen gegaan. Je blijft toch proberen." Hij heeft wel dezeemans- mentaliteit. pro me door Joost Bosman Overal in Zeeland keren de pontjes weer terug. Het is een paradox: hoe sterker de verscheidene delen van de provincie door Deltawerken, Zeeland- bruggen en Westerscheldetunnels met elkaar verbonden raken, hoe meer de veerdiensten opnieuw in ere worden hersteld. Kapitein Alexander de Vries van rondvaartbedrijf Denick in Tér- neuzen zag er brood in. Zijn 'Stad Ter neuzen' verzorgt nu voor het tweede jaar de zomerveerdienst tussen Terneu zen en Hoedekenskerke. 's Ochtends kan de passagier in de voor malige veerhaven van Terneuzen nog kiezen: stapt hij aan boord van de tjalk Scaldis, die avontuur belooft, of wil hij in de watten worden gelegd aan dek van de veel luxueuzere Stad Terneu zen. De boten liggen aan weerszijden van de steiger te dobberen, alsof ze te gen elkaar zeggen- „Wedstrijdje doen? Wie het eerst aan de overkant is!" De uitslag staat bij voorbaat al vast: als de Scaldis zich langzaam door het Wester- scheldewater heen worstelt, glijdt de Stad Terneuzen soepel en gniffelend langszij. „We zijn geen concurrenten van elkaar. Beide doelgroepen zijn zo verschillend", zegt De Vries. Halverwege de jaren negentig kwam hij op het idee om de oude veerlijn tus sen Terneuzen en Hoedekenskerke nieuw leven in te blazen. En paar ken nissen werkten op de oude Stoomtrein Goes-Borsele en het leek hen een goed idee een ouderwetse combinatie te smeden van veerdienst en trein. De Vries begon zijn onderneming met de Denick 1. Die pont liep zo goed, dat de kapitein al snel aan een groter model toe was, de Denick 2. Maar ook die moest na verloop van tijd worden ver vangen. Want er meldden zich toeristen aan de aanlegsteiger, die met hun fiets heel Zeeland wilden afcrossen. Sjieke bar De Vries kocht in Hamburg een oude veerpont, die jarenlang gevaren had tussen de Duitse havenstad en het Deense eiland Helgoland. Toen de plaatselijke veerdienst halverwege de jaren zeventig op grotere boten over ging, deed de huidige Stad Terneuzen nog dienst als veerpont binnen Ham burg en als partyboot. De Vries nam beide ideeën over. De rondvaart naar Hoedekenskerke levert hem niet ge noeg op, die loopt immers alleen in de zomermaanden, tijdens feestdagen in het voorjaar en op afroep. Daarom ver huurt De Vries zijn boot ook aan ieder een die maar wat te vieren heeft. De binnenruimte van de boot is daar ook op ingericht. Er is een sjieke bar, waar alle mogelijk denkbare drank voor Fietsers schepen in op de Stad Terneuzen. handen is, er staat een breedbeeldtele visie op het bovendek en er liggen kleedjes op de tafeltjes. Het creëren van nostalgie is niet echt de opzet geweest van De Vries. Maar als je zo'n oude veerdienst terughaalt uit het verleden (Terneuzen-Hoedekenskerke werd in 1972 uit de vaart genomen), ontkom je daar toch niet aan. De Vries: „Vooral voor de ouderen leeft het nog. Zij voeren vroeger vaak over. En dan hoor je de verhalen, daarom is het nooit saai aan boord." Altijd is er wel iemand die de stuurhut binnenstommelt en vertelt over vroe ger. Over hoe ze de markt in Goes be zochten en dan vast kwamen te zitten, omdat de pont wegens slecht weer niet meer terug kon. Over relaties en huwe lijken die ontstonden tussen reizigers die elkaar dagelijks op de pont tegen kwamen. Over het snoepwinkeltje van Wullempje in Hoedekenskerke en de kroeg van Burgel in de veerhaven, waar je niet alleen kon slempen, maar waar ze ook grote zakken patat mét voor je bakten. Maar nee, geen nostalgie, we leven in moderne tijden en de vooruitgang is niet te stuitenNiettemin heeft De Vries één consessie aan het verleden moeten doen: de erwtensoep van de vroegere veerdienst was beroemd in heel Zee land, en dat gegeven kon hij niet nege ren. „Hoewel we alleen in de zomer varen, kunnen passagiers een kop erw tensoep krijgen. We hebben het aan boord." De Vries wil zijn rondvaarten met de Stad Terneuzen in augustus of septem ber uitbreiden met dagtochtjes naar Antwerpen, 's Ochtends heen, aanleg gen in de stad of bij het scheepvaart museum en 's avonds weer terug. „Je kunt dan ook iets extra's doen voor de passagiers, omdat je wat langer de tijd hebt. Een wat uitgebreidere maaltijd voorzetten, bijvoorbeeld." Als straks de veerponten Kruiningen- Perkpolder en Vlissingen-Breskens wegvallen na het openen van de Wes- terscheldetunnel. heeft Denick als veerdienst - op het overblijvende fiets- veer vanuit Vlissingen na - het rijk al leen op de Westerschelde. De Vries zegt echter geen baat te hebben bij het ver- door Wout Bareman TERNEUZEN - De strijd om de schippersinternaten is, na an derhalf jaar, gestreden. Het ka binet streeft naar de oprichting van een centrale stichting, die de bestaande organisaties moet vervangen en voortaan moet zorgen voor de huisvesting, ver zorging en opvoeding van schipperskinderen. Ook de kinderen van kermisexploitan ten vallen onder de nieuwe rege ling. Met het kabinetsbesluit is een einde gekomen aan de onzeker heid, die anderhalf jaar voort sleepte en in december '98 werd ingezet door de mededeling van staatssecretaris A. Vliegenthart van Welzijn dat per 1 januari '99 fiks zou worden bezuinigd op de opvang van schipperskinderen. Het leidde tot een juridisch steekspel tussen de Vereniging van Internaatsbesturen voor Schippersjeugd en het Rijk, een regen van bezwaarschriften, de overhandiging van een petitie en een protestactie voor de deur van het ministerie. Tussen de bedrijven door wer den ook geheime besprekingen gevoerd tussen de staatssecre taris en de vertegenwoordigers van de internaten - waaronder het schippersinternaat Konin gin Juliana in Terneuzen - over het veiligstellen van de subsidie voor '99 en 2000. Er ging ook een adviescommis sie Schippersinternaten aan de slag, die uiteindelijk de basis aandroeg voor nieuwe afspra ken. Internaten Oud-Kamerlid en voorzitter G. de Jong van die commissie: „Het subsidiebedrag per kind plaats is door de commissie vastgesteld op het gemiddelde kostenniveau van de interna ten." Koningin Juliana in Ter neuzen, het enige in Zeeland, zit daar al op. De commissie advi seerde Vliegenthart - en dat nam ze over - de ouderbijdrage weer inkomensafhankelijk te maken. Lagere inkomens gaan er daar mee op vooruit. Het normbe drag per kind dat de internaten incasseren komt op 30.273 gul den, een kleine duizend gulden meer dan voorheen en 4000 gul den meer dan de aanvankelijk voorziene bezuiniging. De ver goeding voor een pleeggezin be draagt per 1 januari 2001 pre cies 3809 gulden per jaar per kind. De eigen bijdrage van de ouders wordt geïnd door de nieuwe centrale stichting, waarin alle organisaties die zich tot nu toe bezighielden met de begeleiding van de schipperskinderen ver smelten. De inkomensafhanke lijke ouderbijdrage wordt vast gesteld op 2720 gulden. Voor het tweede en volgende kind moet de helft van het be drag voor het eerste kind wor den neergeteld. Afname Peter Vlok van de Vereniging van Internaatsbesturen voor Schippersjeugd: „Het aantal kinderen dat gebruik maakt van de internaten neemt jaarlijks af. De oorzaken zijn duidelijk. Het aantal schippers daalt en de ge zinnen worden kleiner." Vlok wijst ook op het verdwij nen van routes. „En daar komt bij dat er ook sprake is van een geringere regionale spreiding van schippers. En op de nieuwe schepen, die vaak groter zijn, varen minder gezinnen. Gezins bedrijven kom je ook steeds minder tegen. De verwachting is dat deze trend zich de komende jaren zal doorzetten, zodat er sprake blijft van een krampsitu atie." Vorig jaar al werd voorspeld dat er in 2009 nog maar 1200 kinde- ren op de internaten zullen ver blijven, terwijl het er nu nog 1615 zijn. door Miriam van der Schot MIDDELBURG - Eén Volk, Eén Ziel. Dal is vertaald, de naam van de nieuwe werk- en actie groep waarin Molukkers uit Middelburg, Vlissingen, Oost- Souburg en Koudekerke zich verenigd hebben. De groep is opgericht naar aanleiding van de recente gebeurtenissen op Ambon. Met de werkgroep willen deze Zeeuwse Molukkers als één blok naar buiten treden en een bij drage leveren aan de bestaande en eventuele nieuwe initiatie ven die moeten leiden tot verbe tering van de situatie op de Mo- lukken. Centra Daarnaast heeft Satu Bangsa, Satu Djiwa, zoals de vereniging officieel heet, twee informatie centra opgericht in de Rijn straat in Middelburg en in ver enigingsgebouw Mae-Uku in Oost-Souburg. Daar kunnen mensen van de Molukse gemeenschap binnen lopen om de laatste stand van zaken uit hun land van afkomst te horen. Iets, wat sinds het uit roeping van de noodtoestand vorige maand heel moeilijk is geworden. „Als we van de twintig telefoon tjes, twee keer verbinding krij gen met onze familie daar, heb ben we geluk gehad", zegt J. Pentury van de werkgroep. „De ontwikkelingen van de laatste dagen geven aanleiding tot groeiende onrust en be zorgdheid binnen de gemeen schap in Zeeland"zegt de groep in een verklaring. Daarin roept ze de Nederlandse overheden op snel iets aan de oorlog te doen. „Er is geen enkele reden om aan te nemen dat de huidige situatie zal verbeteren. Met grote ver bijstering ontvingen wij het be richt dat het christendorp Waai nagenoeg totaal is vernietigd. Dat gebeurde kort nadat Wahid herhaaldelijk en met klem bui tenlandse interventie had afge wezen. Voor de Molukkers in Nederland is interventie de eni- .ge optie die tot beëindiging van het systematisch uitroeien van de landgenoten op de Molukken kan leiden", licht werkgroep woordvoerder Pentury toe. Risicoloos De steun van de Nederlandse re gering beperkt zich helaas, zo zegt de werkgroep, tot het poli tiek en economisch risicoloos uitspreken van bezorgdheid. „Minister van Buitenlandse Za ken Van Aartsen waarschuwt voor het gevaar van ondermij ning van de positie van Wahid als de Veiligheidsraad zich er mee gaat bemoeien. Maar voor de Molukkers hier is de vraag: wat weegt zwaarder. Is dat de positie van Wahid of de moord op onze mensen", aldus Pentury, foto Charles Strijd dwijnen van de beide verbindingen. „Of ik moet het hele jaar Terneuzen- Hoedekenskerke gaan varen, persoon lijk zou ik daar geen moeite mee heb ben. Aan de andere kant kun je reizi gers nu nog leuke combinaties tussen de verscheidene ponten bieden, wat mij betreft hadden ze dan ook gerust mo gen blijven." In Hoedekenskerke ligt de Stad Ter neuzen al geruime tijd te wachten als de Scaldis komt aandobberen. Broe derlijk worden de boten naast elkaar gelegd, vervolgens kunnen de reizigers nog even rondneuzen in het gehucht. De terugtocht met de tjalk bezorgt een Terneuzenaar nog een extra nostalgi sche buiHij tuurt door zijn verrekijker en mijmert: „Ach, wat is die sky-line van Terneuzen nou nog zonder de wa tertoren?" Vandaag (woensdag) vaart de Scaldis vanuit de voormalige veerhaven in Ter neuzen opnieuw een rondje Wester schelde. Voor meer informatie kunt u terecht bij de PZC in Vlissingen, tel. 0118-484260. De Middelburgse zakenman gaat er prat op een waar orni tholoog, oftewel vogelken ner, te zijn Met zijn collega was hij onlangs op weg naar een afspraak toen hij van pu re opwinding zowat de berm inschoot. „Daar!! Ongeloof lijk, daar op die paal zit een Buteo vulgaris, een bui zerd!!!" De rest van de reis dacht hij zijn collega te kunnen plezie ren door de hele levenscyclus van deze roofvogel uit de doe ken te doen. Zijn dag was goed. Enkele uren later, op de terugweg, ivas zijn verbazing nog veel groter toen hij zag dat de buizerd zich nog niet had verroerd. Dat moest hij van dichtbij bekijken, zo'n buitenkans laat een zichzelf respecterend ornitholoog zich natuurlijk niet ontgaan. De auto werd op strategische afstand geparkeerd en voor zichtig sloop hij - met verre kijker in de aanslag - dichter bij. Eenmaal terug in de auto werd de rest van de reis in op vallende stilte doorgebracht. Hij aanschouwt natuurlijk niet iedere dag een Gallus do- mesticus. Een kip. rights

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 45