Taxioorlog brandt opnieuw los Luxe overtocht met zweempje nostalgie Den Berg komt 1 oktober los van Arduin Kabinet wil opvang schipperskinderen centraal regelen Molukse actiegroep steunt door onlusten verscheurde archipel Chauffeurs gaan in Middelburg met elkaar op de vuist ^Zeeuwse \Cftromzn 's Zomers een prachtbaan zeeuwse almanak Homo stupides P2C zeeland •'Vfc??.*» woensdag 19 juli 2000 door Richard Hoving MIDDELBURG - De Walcherse taxioorlog laait weer op. Direc teur A. Vos van het Middelburg se taxibedrijf Livo is dinsdag op de vuist gegaan met een chauf feur van de Taxicentrale Vlis- singen. Beiden hebben aangifte gedaan van mishandeling. De vechtpartij vond rond half twaalf plaats voor het NS-sta- tion in Middelburg. Volgens een medewerker van Livo was di recteur Vos de eerste van drie taxi's die stonden te wachten op klanten. Een chauffeur van de Taxicentrale Vlissingen omzeil de de rij en zette zijn auto voor aan. Livo-directeur Vos pikte dat niet. Hij blokkeerde de auto van de concurrent. De chauffeur van de Taxicentrale Vlissingen stapte vervolgens uit en vroeg Vos om zijn auto achteruit te zetten. Hij weigerde en stompte de man op zijn arm en schouder. Beiden deden na de schermutse ling aangifte van mishandeling. Vos verklaarde tegenover de politie dat het verzoek om zijn auto te verplaatsen 'redelijk hardhandig' was gegaan. De medewerker van de Taxicentra le Vlissingen vond dat hij niets verkeerd had gedaan. Hij par keerde zijn auto naar eigen zeg gen op één van de twee plaatsen voor de treintaxi. De Taxicen trale Vlissingen heeft als enige een vergunning om treinreizi gers met een taxikaartje te ver voeren. Volgens directeur P. van den Wollenberg van de Taxicen trale Vlissingen valt zijn mede werker mets te verwijten. „Vos is door het lint gegaan. Mijn chauffeur reed in een treintaxi. Dan is het toch logisch dat hij op één van de twee plaatsen voor treintaxi's gaat staan?" De Li vo-directeur was niet bereik baar voor commentaar. Livo en de Taxicentrale Vlissin gen leven al sinds 1997 in onmin met elkaar. Vos verliet drie jaar geleden het Vlissingse taxibe drijf om voor zichzelf te begin nen. Hij nam verschillende chauffeurs met zich mee. Met de invoering van de nieuwe taxiwet begin dit jaar verslech terden de verhoudingen. Van den Wollenberg beschuldigde concurrent Livo een paar maan den geleden van het afpakken van ritten door de mobilofoon af te luisteren. „Ze vliegen ons voorbij om eerder bij een klant te zijn.De auto's van Livo zou den ook technisch niet in orde zijn. Het personeel wordt zwart betaald, aldus de directeur van de Taxicentrale Vlissingen. Vos beschuldigde zijn voormalige baas op zijn beurt van 'vuilspui terij'. Van den Wollenberg denkt dat de rust voorlopig niet terug keert in de Walcherse taxiwe reld. „De bedreigingen zullen de komende dagen wel weer bin nenkomen." Hij zegt onlangs ook een vervelende ervaring te hebben gehad met een andere nieuwkomer op de markt, de Zeeuwse Taxicentrale. „In Westkapelle is een taxi van ons klem gereden. De klanten zijn door chauffeurs van de Zeeuwse Taxicentrale uit de auto ge haald." Afgelopen vrijdag be zetten auto's van de Zeeuwse Taxicentrale en Livo tegen de regels in de treintaxiplaatsen voor het Middelburgse station, aldus Van den Wollenberg. Treintaxi's zoals die van de Taxicentrale Vlissingen hebben het volste recht om op de speciale treintaxiplaaten t -a staan, meent Taxi- centrale-directeur P. van den Wollenberg. foto Ruben Oreel door Michelle Koek GOES - De instelling voor verstandelijk gehandicapten Huize Den Berg in Goes wordt op 1 oktober door Arduin aan de Zuid-Hollandse stichting Zuidwester overgedragen. Tot die tijd zal een externe locatiemanager Den Berg besturen. De overname komt uit de koker van be middelaar A. de Geus, die in mei werd aangesteld om de vertrouwensbreuk tus sen Arduin en Den Berg te lijmen. Dins dag presenteerde hij zijn eindrapport aan de Raad van Toezicht van Arduin en de drie vakbonden AbvaKabo, CFO en NU'91. Alle partijen zegden al begin juli toe unaniem in te stemmen met de rap port dat concludeert dat verdere samen werking tussen Arduin en Den Berg, in 1998 gefuseerd, onmogelijk is. Op 13 juli werd het rapport onder leiding van de vakbonden voorgelegd aan mede werkers en de oudervereniging van Den Berg. Ook zij stemden vrijwel unaniem in met de overdracht aan Zuidwester. De vakbonden en de ouderenvereniging hebben inmiddels de eerste contacten gelegd met Zuidwester om ervoor te zor gen dat de belangen van cliënten en me dewerkers van Den Berg tot hun recht zullen komen in het nieuwe samenwer kingsverband. Het einde van de impasse is nabij. Een verziekte communicatie, gebrek aan res pect en argwanende sfeer tussen de beide instellingen waren de oorzaak van de vertrouwensbreuk die vrijwel direct na de fusie in 1998 ontstond. Kern van het conflict was de wijze waarop zorgver nieuwing moest worden ingevoerd. Bemiddelaar De Geus zal in overleg met Zuidwester een nieuwe locatiemanager voor Den Berg aandragen. Daarna zit zijn taak erop. Hij is tevreden over het behaalde resultaat. „Het gevoel over de overdracht is goed. Alle partijen kijken weer met vertrouwen naar de toekomst. Jeandré de Block Zijn naam is er meer eén voor een ac teur of een zanger dan voor een sleepbootkapitein. En ook het pos tuur van Jeandré de Block is aller minst dat van een stoere zeebonk. Het zeemansbestaan zit niet in zijn genen, misschien is dat het. „Hoe ik in het vak ben gerold, snapt eigenlijk niemand." Jeandré groeide op in Vlissingen waar hij de vissers aan het werk zag in de haven. De vrijheid trok hem. Op zijn zestiende ging hij varen. Binnen vaart, zeevaart, hij leerde het alle maal kennen de afgelopen twaalf jaar. Twee jaar geleden kwam hij te recht bij Multraship. Hij vaart op de Patrol, een bootje voor 'het kleinere spul'. „Er is geen dag hetzelfde in dit werk. Deze boot wordt vooral ingezet bij wrakopruiming voor Rijkswater staat, we brengen de uitvoerders op locatie. En ook wel voor het vlot trek ken van kleinere scheepjes. Maar we bezorgen ook brieven en pakketjes en vervoeren scheepvaartinspec teurs vanuit Terneuzen naar zee. Laatst heb ik meegewerkt aan een re clamespotje voor KPN telecom. Er hing toen een cameraploeg in de mijn mast!", vertelt Jeandré. „Vooral 's zomers is het een pracht baan. Dan zit ik in mijn korte broek in de zon, muziekje erbij, perfect! Maar 's winters is het vaak afzien, kou, wind en regen." Hij klaagt niet. „De zomers maken de winters weer hele maal goed." Jeandré doet laconiek over de risi co's die hij loopt op het water. „Dat heb je zelf in de hand, hè. Ik bestuur die boot en ik beslis waar ik de grens trek. Maar ik ben nog nooit definitief naar binnen gegaan. Je blijft toch proberen." Hij heeft wel dezeemans- mentaliteit. door Joost Bosman Overal in Zeeland keren de pontjes weer terug. Het is een paradox: hoe sterker de verscheidene delen van de provincie door Deltawerken, Zeeland- bruggen en Westerscheldetunnels met elkaar verbonden raken, hoe meer de veerdiensten opnieuw in ere worden hersteld. Kapitein Alexander de Vries van rondvaartbedrijf Deniek in Ter- neuzen zag er brood in. Zijn 'Stad Ter- neuzen' verzorgt nu voor het tweede jaar de zomerveerdienst tussen Terneu zen en Hoedekenskerke. 's Ochtends kan de passagier in de voor malige veerhaven van Terneuzen nog kiezen: stapt hij aan boord van de tjalk Scaldis, die avontuur belooft, of wil hij in de watten worden gelegd aan dek van de veel luxueuzere Stad Terneu zen. De boten liggen aan weerszijden van de steiger te dobberen, alsof ze te gen elkaar zeggen: „Wedstrijdje doen? Wie het eerst aan de overkant is!" De uitslag staat bij voorbaat al vast: als de Scaldis zich langzaam door het Wester- scheldewater heen worstelt, glijdt de Stad Terneuzen soepel en gniffelend langszij. „We zijn geen concurrenten van elkaar. Beide doelgroepen zijn zo verschillend", zegt De Vries. Halverwege de jaren negentig kwam hij op het idee om de oude veerlijn tus sen Terneuzen en Hoedekenskerke nieuw leven in te blazen. En paar ken nissen werkten op de oude Stoomtrein Goes-Borsele en het leek hen een goed idee een ouderwetse combinatie te smeden van veerdienst en trein. De Vries begon zijn onderneming met de Denick 1Die pont liep zo goed, dat de kapitein al snel aan een groter model toe was, de Denick 2. Maar ook die moest na verloop van tijd worden ver vangen. Want er meldden zich toeristen aan de aanlegsteiger, die met hun fiets heel Zeeland wilden afcrossen. Sjieke bar De Vries kocht in Hamburg een oude veerpont, die jarenlang gevaren had tussen de Duitse havenstad en het Deense eiland Helgoland. Toen de plaatselijke veerdienst halverwege de jaren zeventig op grotere boten over ging, deed de huidige Stad Terneuzen nog dienst als veerpont binnen Ham burg en als partyboot. De Vries nam beide ideeën over. De rondvaart naar Hoedekenskerke levert hem niet ge noeg op, die loopt immers alleen in de zomermaanden, tijdens feestdagen in het voorjaar en op afroep. Daarom ver huurt De Vries zijn boot ook aan ieder een die maar wat te vieren heeft. De binnenruimte van de boot is daar ook op ingericht. Er is een sjieke bar, waar alle mogelijk denkbare drank voor Fietsers schepen in op de Stad Terneuzen. handen is, er staat een breedbeeldtele visie op het bovendek en er liggen kleedjes op de tafeltjes. Het creëren van nostalgie is niet echt de opzet geweest van De Vries. Maar als je zo'n oude veerdienst terughaalt uit het verleden (Terneuzen-Hoedekenskerke werd in 1972 uit de vaart genomen), ontkom je daar toch niet aan. De Vries: „Vooral voor de ouderen leeft het nog. Zij voeren vroeger vaak over. En dan hoor je de verhalen, daarom is het nooit saai aan boord." Altijd is er wel iemand die de stuurhut binnenstommelt en vertelt over vroe ger. Over hoe ze de markt in Goes be zochten en dah vast kwamen te zitten, omdat de pont wegens slecht weer niet meer terugkon. Over relaties en huwe lijken die ontstonden tussen reizigers die elkaar dagelijks op de pont tegen kwamen. Over het snoepwinkeltje van Wullempje in Hoedekenskerke en de kroeg van Burgel in de veerhaven, waar je niet alleen kon slempen, maar waar ze ook grote zakken patat mét voor je bakten. Maar nee, geen nostalgie, we leven in moderne tijden en de vooruitgang is niet te stuiten. Niettemin heeft De Vries één consessie aan het verleden moeten doen: de erwtensoep van de vroegere veerdienst was beroemd in heel Zee land, en dat gegeven kon hij niet nege ren. „Hoewel we alleen in de zomer varen, kunnen passagiers een kop erw tensoep krijgen. We hebben het aan boord De Vries wil zijn rondvaarten met de Stad Terneuzen in augustus of septem ber uitbreiden met dagtochtjes naar Antwerpen, 's Ochtends heen, aanleg gen in de stad of bij het scheepvaart museum en 's avonds weer terug. „Je kunt dan ook iets extra's doen voor de passagiers, omdat je wat langer de tijd hebt. Een wat uitgebreidere maaltijd voorzetten, bijvoorbeeld." Als straks de veerponten Kruiningen- Perkpolder en Vlissingen-Breskens wegvallen na het openen van de Wes- terscheldetunnel, heeft Denick als veerdienst - op het overblijvende fiets- veer vanuit Vlissingen na - het rijk al leen op de Westerschelde. De Vries zegt echter geen baat te hebben bij het ver- door Wout Bareman TERNEUZEN - De strijd om de schippersinternaten is, na an derhalf jaar, gestreden. Het ka binet streeft naar de oprichting van een centrale stichting, die de bestaande organisaties moet vervangen en voortaan moet zorgen voor de huisvesting, ver zorging en opvoeding van schipperskinderen. Ook de kinderen van kermisexploitan ten vallen onder de nieuwe rege ling. Met het kabinetsbesluit is een einde gekomen aan de onzeker heid, die anderhalf jaar voort sleepte en in december '98 werd ingezet door de mededeling van staatssecretaris A. Vliegenthart van Welzijn dat per 1 januari '99 fiks zou worden bezuinigd op de opvang van schipperskinderen. Het leidde tot een juridisch steekspel tussen de Vereniging van Internaatsbesturen voor Schippersjeugd en het Rijk, een regen van bezwaarschriften, de overhandiging van een petitie en een protestactie voor de deur van het ministerie. Tussen de bedrijven door wer den ook geheime besprekingen gevoerd tussen de staatssecre taris en de vertegenwoordigers van de internaten - waaronder het schippersinternaat Konin gin Juliana in Terneuzen - over het veiligstellen van de subsidie voor '99 en 2000. Er ging ook een adviescommis sie Schippersinternaten aan de slag, die uiteindelijk de basis aandroeg voor nieuwe afspra ken. Internaten Oud-Kamerlid en voorzitter G. de Jong van die commissie: „Het subsidiebedrag per kind plaats is door de commissie vastgesteld op het gemiddelde kostenniveau van de interna ten." Koningin Juliana in Ter neuzen, het enige in Zeeland, zit daar al op. De commissie advi seerde Vliegenthart - en dat nam ze over - de ouderbijdrage weer inkomensafhankelijk te maken. Lagere inkomens gaan er daar mee op vooruit. Het normbe drag per kind dat de internaten incasseren komt op 30.273 gul den, een kleine duizend gulden meer dan voorheen en 4000 gul den meer dan de aanvankelijk voorziene bezuiniging. De ver goeding voor een pleeggezin be draagt per 1 januari 2001 pre cies 3809 gulden per jaar per kind. De eigen bijdrage van de ouders wordt geïnd door de nieuwe centrale stichting, waarin alle organisaties die zich tot nu toe bezighielden met de begeleid ing van de schipperskinderen ver smelten. De inkomensafhanke lijke ouderbijdrage wordt vast gesteld op 2720 gulden. Voor het tweede en volgende kind moet de helft van het be drag voor het eerste kind wor den neergeteld. Afname Peter Vlok van de Vereniging van Internaatsbesturen voor Schippersjeugd: „Het aantal kinderen dat gebruik maakt van de internaten neemt jaarlijks af. De oorzaken zijn duidelijk. Het aantal schippers daalt en de ge zinnen worden kleiner. Vlok wijst ook op het verdwij nen van routes. „En daar komt bij dat er ook sprake is van een geringere regionale spreiding van schippers. En op de nieuwe schepen, die vaak groter zijn, varen minder gezinnen. Gezins bedrijven kom je ook steeds minder tegen. De verwachting is dat deze trend zich de komende jaren zal doorzetten, zodat er sprake blijft van een krimpsitu- atie." Vorig jaar al werd voorspeld dat er in 2009 nog maar 1200 kinde ren op de internaten zullen ver blijven, terwijl het er nu nog 1615 zijn. door Miriam van der Schot MIDDELBURG - Eén Volk, Eén Ziel. Dat is vertaald, de naam van de nieuwe werk- en actie groep waarin Molukkers uit Middelburg, Vlissingen, Oost- Souburg en Koudekerke zich verenigd hebben. De groep is opgericht naar aanleiding van de recente gebeurtenissen op Ambon. Met de werkgroep willen deze Zeeuwse Molukkers als één blok naar buiten treden en een bij drage leveren aan de bestaande en eventuele nieuwe initiatie ven die moeten leiden tot verbe tering van de situatie op de Mo- lukken. Centra Daarnaast heeft Satu Bangsa, Satu Djiwa, zoals de vereniging officieel heet, twee informatie centra opgericht in de Rijn straat in Middelburg en in ver enigingsgebouw Mae-Uku in Oost-Souburg. Daar kunnen mensen van de Molukse gemeenschap binnen lopen om de laatste stand van zaken uit hun land van afkomst te horen. Iets, wat sinds het uit roeping van de noodtoestand vorige maand heel moeilijk is geworden. Als we van de twintig telefoon tjes. twee keer verbinding krij gen met onze familie daar, heb ben we geluk gehad", zegt J. Pentury van de werkgroep „De ontwikkelingen van de laatste dagen geven aanleiding tot groeiende onrust en be zorgdheid binnen de gemeen schap in Zeeland"zegt de groep in een verklaring. Daarin roept ze de Nederlandse overheden op snel iets aan de oorlog te doen. „Er is geen enkele reden om aan te nemen dat de huidige situatie zal verbéteren. Met grote ver bijstering ontvingen wij het be richt dat het christendorp Waai nagenoeg totaal is vernietigd. Dat gebeurde kort nadat Wahid herhaaldelijk en met klem bui tenlandse interventie had afge wezen. Voor de Molukkers in Nederland is interventie de eni ge optie die tot beëindiging van het systematisch uitroeien van de landgenoten op de Molukken kan leiden", licht werkgroep woordvoerder Pentury toe. Risicoloos De steun van de Nederlandse re gering beperkt zich helaas, zo zegt de werkgroep, tot het poli tiek en economisch risicoloos uitspreken van bezorgdheid. „Minister van Buitenlandse Za ken Van Aartsen waarschuwt voor het gevaar van ondermij ning van de positie van Wahid als de Veiligheidsraad zich er mee gaat bemoeien. Maar voor de Molukkers hier is de vraag: wat weegt zwaarder. Is dat de positie van Wahid of de moord op onze mensen", aldus Pentury. foto Charles Strijd dwijnen van de beide verbindingen. „Of ik moet het hele jaar Terneuzen- Hoedekenskerke gaan varen, persoon lijk zou ik daar geen moeite mee heb ben. Aan de andere kant kun je reizi gers nu nog leuke combinaties tussen de verscheidene ponten bieden, wat mij betreft hadden ze dan ook gerust mo gen blijven." In Hoedekenskerke ligt de Stad Ter neuzen al geruime tijd te wachten als de Scaldis komt aandobberen. Broe derlijk worden de boten naast elkaar gelegd, vervolgens kunnen de reizigers nog even rondneuzen in het gehucht. De terugtocht met de tjalk bezorgt een Terneuzenaar nog een extra nostalgi sche buiHij tuurt door zij n verrekij ker en mijmert: „Ach, wat is die sky-line van Terneuzen nou nog zonder de wa tertoren?" Vandaag (woensdag) vaart de Scaldis vanuit de voormalige veerhaven in Ter neuzen opnieuw een rondje Wester schelde. Voor meer informatie kunt u terecht bij de PZC in Vlissingen. tel. 0118-484260. De Middelburgse zakenman gaat er prat op een ivaar orni tholoog, oftewel vogelken ner, te zijn. Met zijn collega was hij onlangs op weg naar een afspraak toen hij van pu re opwinding zowat de berm inschoot. „Daar!! Ongeloof lijk, daar op die paal zit een Buteo vulgaris, een bui zerd!!!" De rest van de reis dacht hij zijn collega te kunnen plezie ren door de hele levenscyclus van deze roofvogel uit de doe ken te doen. Zijn dag was goed. Enkele uren later, op de terugweg, was zijn verbazing nog veel groter toen hij zag dat de buizerd zich nog niet had verroerd. Dat moest hij van dichtbij bekijken, zo'n buitenkans laat een zichzelf respecterend ornitholoog zich natuurlijk niet ontgaan. De auto werd op strategische afstand geparkeerd en voor zichtig sloop hij - met verre kijker in de aanslag - dichter bij. Eenmaal terug in de auto werd de rest van de reis in op vallende stilte doorgebracht. Hij aanschouwt natuurlijk niet iedere dag een Gallus do- mesticus. Een kip. AWLUV

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 15