Terminal wekt hoge verwachting PZC Romans laatste botersmokkeltje Politie wijst buitenlanders op intensieve snelheidscontroles Bedrijf heeft plan voor glastuinbouw in drijvende kas zeeland 17 Waarnemer Burgers al aan de slag in Middelburg Hoop op snelle groei containeroverslag Terneuzen Vechtpartij om bierflesje Grijpskerkse jeugd krijgt overdekt trefpunt ajjgeijjJKMb Ford Puma Hoofdletsel bij botsing Connexxion geeft meer informatie over ingaan beperkte dienstregeling Dief laat auto vol computers achter na wilde achtervolging zaterdag 8 juli 2000 door Richard Hoving MIDDELBURG - Het burge- meesterloze tijdperk in Mid delburg is voorbij. Twee dagen nadat L. H. B. Spar van der Hoek met onmiddellijke in gang met verlof ging, is vrij dagmiddag D. C. B. Burgers als waarnemend burgemeester ge- installeerd. De korte plechtig heid vond plaats in het provin ciehuis op de kamer van commissaris van de koningin VV. T. van Gelder. Na het afleg gen van de eed ('Zo waarlijk helpe mij God almachtig') kon Burgers aan de slag. En dat deed hij ook. Van het provin ciehuis spoedde hij zich naar het stadhuis voor overleg met loco-burgemeester P. M. Bruinooge. Van Gelder maakte de komst van Burgers begin deze week bekend. De 68-jarige was eer der burgemeester van Haaren, Rosmalen en 's-Hertogen- bosch. Van januari 1996 tot ju ni 1997 trad hij ook al eens op als waarnemer in Middelburg. Burgemeester Spar van der Hoek ging met verlof, nadat een meerderheid in de gemeen teraad ruim twee weken gele den het vertrouwen in hem had opgezegd. Voorafgaand aan de installatie had Van Gelder een onderhoud met Burgers. Volgens de com missaris was het een kort ge sprek. Burgers is een ervaren bestuurder. Die hoef je niet veel meer te vertellen. Ik heb hem veel wijsheid, sterkte en succes toegewenst." De verwachting is dat de waarnemer een half jaar aanblijft. door Wout Bareman TERNEUZEN - De Zeeland Container Terminal in de Braakmanhaven bij Terneuzen moet uitgroeien tot de Europese draaischijf in het containerver voer van de Antwerpse stuwa door Katoen Natie. In Terneu zen komen straks zowel de binnenvaart- als de shortsea- trafieken samen. De terminal is vrijdag geopend. Sinds enkele weken zijn er al lijndiensten op Antwerpen, Rotterdam en het Belgische en Duitse achterland. Katoen Na tie onderhandelt daarnaast met rederijen voor lijnen op Groot- Brittannië, Ierland, Scandina vië en Frankrijk. Nu nog werkt er slechts een handvol mensen; in de nabije toekomst loopt dat aantal snel op. VLISSINGEN - Het gooien met een bierflesje heeft in de nacht van donderdag op vrijdag tot een vechtpartij in de Vlissingse Walstraat geleid, waarbij tien personen betrokken waren. Een achttienjarige Vlissinger, in het gezelschap van een plaatsgenoot, gooide het flesje naar een groepje van acht. Een van de acht, een achttienjarige Middelburger, sprak hem hier op aan. De Vlissinger vloog de Middelburger aan. Toen een derde de twee vechtenden wilde scheiden, begon de hele groep te vechten. De twee Vlissingers werden later die nacht in een horecagelegenheid aangehou den. GRIJPSKERKE - De Grijps kerkse jeugd krijgt een overdek te ontmoetingsplek op een ge deelte van het voetbalveldje in Grijpskerke. Het college van burgemeester en wethouders heeft dat besloten, nadat door de jongeren zelf om zo'n voor ziening is gevraagd. In 1998 vroegen een paar jonge ren om een skatebaan in hun dorp. Een jaar later werd echter na overleg met deze jongeren en de gemeente besloten een ge deelte van het voetbalveldje in te richten als ontmoetingsplek in plaats van een skatebaan. In de punt tegen de Steengrachts- weg werd ruimte gecreëerd voor een ontmoetingsplaats en zijn een paar basketbalpalen ge plaatst. Eén van de jongeren die regel matig van het veldje gebruik maken, hebben begin dit jaar aangegeven een verdekte ont moetingsplaats te willen. „Als je ons dorp met andere dor pen vergelijkt, hebben we ei genlijk niets dan een klein bas ketbalpleintje", schreef C. Klootwijk aan het college. Ook de andere plek waar de groep van ongeveer acht jonge ren vaak hangt, is niet zo ge schikt. „Bij het dorpshuis staan we regelmatig onder het afdak je, maar telkens moeten er men sen bij het dorpshuis zijn." Wigwam Hoe de overdekte hangplek er uit komt te zien, is nog onbe kend. De gemeente denkt zelf aan een onderkomen in de vorm van een wigwam als alternatief voor de vaak gebruikte zeecon tainers. Als de jeugdige inwoners van Grijpskerke zelf een ander idee hebben, kunnen ze dat bij de ge meente melden. De kosten voor de ontmoetings plek bedragen ongeveer 5300 gulden. De terminal is nu, met een kade van 170 meter, één container kraan en 150 00 vierkante meter opslag, nog klein van opzet. Het begin is bescheiden met de behandeling van zo'n 10.000 containers van 'partner' Dow Benelux, maar ook andere marktpartijen zijn welkom. Ha ken de rederijen waarmee nu wordt onderhandeld in, dan zet de groei snel door, verwacht vi ce-president L. Lannoo van Ka toen Natie. De stuwadoor en Dow hebben samen 13 miljoen gulden geïnvesteerd in de eerste fase van de terminal. Het Rijk, de provincie en Zeeland Sea ports pasten nog eens een kleine zeven miljoen bij. In het ver- volgstadium wordt nog eens 15 miljoen uitgetrokken voor het verlengen van de kade tot 350 meter en een verdubbeling van de terreinen achter die kade. De topcapaciteit van de terminal ligt op 150.000 containers. Logipark In november wordt begonnen met de aanleg van een logistiek park van 33 hectare pal in de noordelijke Braakmanpolder, direct achter de terminal. Daar mee is 25 miljoen gulden ge moeid. Het park, dat bestaat uit loodsen voor opslag, voor ver- pakkingslijnen, terreinen voor buitenopslag en silo's, moet vol gend jaar zomer gereed zijn. Ha venschapsvoorzitter en gedepu teerde D. Bruinooge beloofde dat ook de spoorlijn tussen de huidige Dow-terreinen en het 'logipark' er dan ligt. Daar wordt nu nog over onderhan deld met NS Rail Infrabeheer. Lannoo noemde de Zeeland Container Terminal vrijdag bij de opening 'de terminal van de toekomst'. Het concept - een terminal bij de klant voor de deur - is nieuw. Het zal, volgens hem, snel worden overgenomen door de concurrentie. Bruinooge noemde de terminal vooral van belang met het oog op de concurrentiepositie van de chemische cluster rond Dow. Daarnaast stelde hij vast dat de havens in het Westerschelde- bekken steeds intensiever sa menwerken. „Dat versterkt hun positie ten opzichte van andere havennetwerken. De bedrijven nemen in die samenwerking het voortouw. Bedrijven trekken zich steeds minder aan van de landsgrenzen. De belangstel ling voor de Zeeuwse havens vanuit Antwerpen groeit de laatste tijd bijvoorbeeld ge staag. Belangrijkste voorbeeld is het Antwerpse Hessenatie, dat de Westerschelde Container Terminal bij Vlissingen ontwik kelt." Visitekaartje Do w-topman J. Cavanagh noemde de terminal een middel om 'de concurrentievoorsprong' vast te houden en vond het een prachtig visitekaart je voor kan didaten voor vestiging op de be lendende Mosselbanken, waar 110 hectare ligt te wachten op nieuwe bedrijven, die gebruik v V" v 'wil - ft I 5,1 1 v m sm mrnm - - lm O ---..*-; Roman Hemelsoet scheurt in zijn, met boter volgepakte, Ford Galaxy over de kraaienpoten, door Lilian Dominicus SAS VAN GENT - „Nu weet ik hoe die kraaienpoten elke keer mijn combines mollen", roept een geïrriteerde boer, terwijl oud-douanier Paul van Geldere scherpe ijzeren obstakels over de breedte van de weg, bij grenspaal 1318 tussen Sas van Gent en Assenede (B) legt. Niemand van de omstanders die eigen lijk op de agrariër let, want straks gaat de inmiddels 'gepensioneerde' smokke laar Roman Hemelsoet uit Zandstraat zijn kunstje van vroeger nog eens over doen. En nu en plein public. De smokkelprins van Zeeuws-Vlaan- deren, zoals Hemelsoet in de contreien ook wel bekend staat, mag de douane nog één keer te snel af zijn. In een oude Ford Galaxy 500 uit de jaren vijftig, volgepakt met dozen boter, scheurt hij over de messen op straat en hobbelt op kapotte banden verder over de Oude Molenstraat de Belgische grensplaats in. Een cameraploeg van de VRT regi streert het voor het programma Dui- foto's Charles Strijd tijd met een romantisch zweem omge ven - op te rakelen. Hoe de jongens 's nachts het vee over de grens voerden, wadend door de kreken. De kalveren om hun nek kregen zeep op him bekken gesmeerd, opdat ze niet zouden loeien. Mesjes Politieagenten spannen kraaienpoten over de weg om de smokkelaar te stoppen. zend Zonnen en Garnalen en steeds meer mensen komen een kijkje nemen. Een heel verschil met vroeger, toen zo veel mogelijk handelingen in het geniep gebeurden. „Wat een onzin", mompelt de landbou wer nog. „Die smokkeltijd is toch al twintig jaar voorbij7" De omstanders vinden het evenwel prachtig en begin nen de oude smokkeltijd - toch nog al- En altijd waren ze met alles een slag eerder dan de douane. Hadden de smokkelaars fietsen, dan holden de au toriteiten te voet er achteraan. Be schikten de douaniers door inbeslagna mes over twee wieiers, dan werden ze afgebluft met de eerste auto's van die tijd. Een kabel over de weg gespannen? Mesjes aan de voorkant van de vierwie lers werkten best effectief. Voor alles vonden ze een oplossing. Die tijden zijn niet meer, verzuchten de mannen langs de kant. De kroegen langs de grens zijn verdwenen, het geld is verdwenen. Nu is het alleen nog maar drugs en dat vinden ze toch echt te cri mineel. Het wachten is nu op de Belgische tele visie, die de in scène gezette smokkelac- tie van Hemelsoet waarschijnlijk vol gende week dinsdag uitzendt. door Jacques Cats MIDDELBURG - Directeur Ron de Reus van het Bureau voor Toerisme Zeeland heeft er met voldoening kennis van ge nomen dat de politie het inko mend buitenlands toeristenver keer met een vlugschrift gaat attenderen op de strenge snel heidscontroles in Zeeland. De Reus klaagde eerder over de gaston vriendelijke aanpak van de politie, die onwetende va kantiegangers zonder waar schuwing met een boete voor te snel rijden zou op zadelen. Medewerkster Daniëlle Lleng van het verkeersproject in Zee land meldt dat het de bedoeling was geweest om al met ingang van juli met de waarschuwings campagne te beginnen. Nu wordt in de derde week van deze maand begonnen met het ver spreiden van informatie in de Nederlandse en Duitse taal. Dat gebeurt via de tankstations langs de invalsroutes en de VW-kantoren. Later wordt de informatiestroom verbreed tot vlugschriften in het Engels. Dan zal de verspreiding ook via ho tels en campings plaatshebben. Klantvriendelijk De politie overweegt voorts meer klantvriendelijke borden te plaatsen langs de toevoerwe gen tot de provincie. Nu staan er strenge aanduidingen met de afbeelding van een camera en daaronder de kreet 'controle'. Ontbreken van een goede voor lichting over de strenge aanpak van de politie heeft volgens de directeur van het toeristisch bu reau een averechts effect op het streven om om de gasten met goede herinneringen naar huis te laten terugkeren. Aanleiding tot de campagne vormen statistische gevens. Daaruit blijkt dat buitenlandse weggebruikers een belangrijk aandeel hebben in het aantal overtredingen in Zeeland. Bo vendien is bij één van de tien on gevallen in de provincie een buitenlandse weggebruiker be trokken. Dat zijn eerder Belgen dan Duitsers. De zuiderburen hou den er een ander verkeersge drag op na, waardoor ze gemak kelijker terecht komen in de categorie van 15 tot 20 km te hard rijden. Daarin vallen de meeste klappen. Het landelijk bureau verkeers handhaving onderzoekt mo menteel in hoeveree het hand havingsbeleid in aangrenzende landen van elkaar verschilt, waardoor er eerder misverstan den kunnen optreden. België zit allereerst met het gegeven dat daar geen tachtig-kilometerwe gen bestaan. Voorts wordt er bij overschrij ding van de snelheidsgrens met andere marges gewerkt. In Ne derland bedraagt die vrije mar ge zeven kilometer. In België geldt een vrije marge van zes tien kilometer. Het komt veel voor dat Belgische automobilis ten in Nederland op een weg waar een snelheidsgrens van 120 kilometer per uur geldt in de veronderstelling leven dat ze met het aanhouden van een koers van 136 kilometer nog al tijd aan de regels voldoen. Volgens het bureau verkeers handhaving ontspringt maar een beperkt aantal buitenlan ders de dans, omdat de meeta- apparatuur de kentekens niet zou kunnen lezen. „De nieuwe Europese kentekenplaten zul len een verbetering geven. Die platen zijn er niet voor niets ge komen." Het invorderen van boetebedra gen van mensen uit Schengen- landen als België en Duitsland blijkt geen enkel probleem op te leveren. Het incasseren van boe tes van automobilisten uit an dere landen is wat lastiger, maar het betreft hier slechts marginale aantallen wegge bruikers. pag 25: strijd met de flitspaal kunnen maken van de voorzie ningen van de chemiereus. „Ze worden er geconfronteerd met een geweldige infrastructuur." Hij hamerde op de noodzaak van een verdere ontsluiting van Zeeuws-Vlaanderen. „We heb ben inmiddels prima waterver bindingen en een uitstekend pijpleidingennet, maar op het gebied van weg en spoor valt er nog het nodige te verbeteren." Cavanagh doelde daarmee op betere spoorverbindingen met het achterland, maar vooral op een goede ontsluiting van de Westerscheldetunnel richting België. „Ik kan niet genoeg be nadrukken dat dit een zaak is van de overheid en niet, zoals nogal eens wordt gesuggereerd, van het bedrijfsleven." door Maurits Sep VLISSINGEN - Drijvende kas sen op het water. Dat is volgens bouwbedrijf Dura Vermeer Groep in Zoetermeer de oplos sing voor het ruimtegebrek in de glastuinbouw. Het bedrijf stu deert op de technische en finan ciële haalbaarheid van het idee en zoekt tegelijk naar polders en waterbekkens voor de drijvende kassen. Kassen die op het water drijven lossen niet alleen het ruimte probleem op, maar hebben ook veel technische voordelen, be weert C. Zevenbergen van Dura Vermeer Groep. „Ze kunnen zich naar de zon draaien en ex tra zonlicht vangen. Vooral in het voor- en najaar bespaart dat veel energie. Ze kunnen zich ook van het zonlicht afkeren, waar door je in de zomer minder koe ling nodig hebt." Kunststof kussens De kassen kunnen drijven op grote matten, legt Zevenbergen uit. Ze stijgen of zakken mee met het waterpeil. Als polders of waterbekkens droogvallen, kunnen de kassen gewoon 'lan den' op de vaste grond. Lichte materialen als kunststoffen kunnen het gewicht van de kas beperken. Zevenbergen noemt Advertentie Te koop: (Company-Car) 1.7 16v dohc VCT Moondustsilver metallic Airconditioning Elektrische ramen Elektrische spiegels Voorruitverwarming ABSASR Audio 6000 CD 17.200 km, juli 1999 Nieuwprijs 50.378,- NU 33.950,- AUT0BEDRIJF J00SSE Gildeweg 20, Vlissingen Tel. 0118-419420 kunststof kussens als het lichte alternatief voor het zware glas. De studie inventariseert ook waar ruimte is voor drijvende kassen. Zevenbergen noemt vooral laag gelegen polders, tussenboezems en retentiebek kens als mogelijke locaties. „Gebieden die nu alleen voor waterberging worden gebruikt, kunnen meer doeleinden die nen. Bijvoorbeeld glastuin bouw. Gezien de hoeveelheid water in Zeeland zie ik daar ze ker ook mogelijkheden." Spannend Voorzitter Hans Meijer van de Zuidelijke Land- en Tuinbouw Organisatie (ZLTO) twijfelt echter ernstig aan de haalbaar heid van drijvende kassen in Zeeland. Hij vindt het allemaal heel spannend klinken, maar krijgt niet onmiddellijk warme gevoelens bij het idee. „Zeeland ligt voor een groot deel onder het Normaal Amsterdams Peil. Dus hebben we weinig zoge noemde retentiegebieden voor waterberging. Bovendien, de impact op het landschap blijft. En wat de zee-armen betreft, die worden gebruikt voor na tuur en verkeer. Dus daar kan het ook niet." De studie moet eind dit jaar klaar zijn. Dura Venneer Groep wil dan een schaalmodel bou wen, dat in 2002 op de Floriade wordt gepresenteerd. SCHARENDLJKE - Een 44-ja- rige automobilist uit de ge meente Goedereede is vrijdag ochtend met een hoofdwond naar het ziekenhuis gebracht, na een aanrijding in Scharen- dijke. De man reed iets voor half acht over de afrit van de N57, ko mend uit de richting Ouddorp Hij verleende op de kruising geen voorrang aan een 51-jarige bestuurder uit Schouwen-Dui- veland die van rechts kwam. Beide voertuigen waren zo zwaar beschadigd dat ze wegge- takeld moesten worden. door Maurits Sep TERNEUZEN - Connexxion gaat voortaan ook in de bussen aangeven wanneer diensten vervallen vanwege schoolva kanties. R. J. Oosting van de busmaatschappij belooft dat naar aanleiding van klachten van Zeeuws-Vlaamse reizigers die de Statenfractie van de PvdA heeft gekregen. De PvdA heeft Gedeputeerde Staten, die de dienstregeling moeten goed keuren, om opheldering ge vraagd. De PvdA kreeg vorige week klachten van reizigers in Zeeuws-Vlaanderen die hun reis niet konden vervolgen of helemaal niet met de bus mee konden, omdat de dienstrege ling al was aangepast aan de schoolvakantie. Die begon in Zeeland echter pas deze week. Omdat het collectief vraagaf hankelijk vervoer ook pas vanaf 1 juli in dienst is, bleven enkele mensen halverwege hun reis steken. Vervoerarchitect Oosting van Connexxion bevestigt dat de dienstregeling eerder overscha kelt op de zomerdienst dan dat de scholen aan hun vakanties beginnen. „Maar dat doen we al jaren zo. De scholen hebben ze ven weken vrij. Twee weken daarvoor zitten er al nauwelijks meer leerlingen in de bus. Wij verminderen dan onze dienst Connexxion past zich niet aan aan de schoolvakanties, maar aan het reizigersaanbod Vorig jaar duurde de zomer dienst negen weken. Vanwege de klachten van reizigers was die dit jaar al met een week ver kort. Tot nu toe bereikten Con nexxion nog geen klachten van gestrande reizigers, aldus Oos ting. „Ik vind het dus verras send dat de PvdA die wel heeft gekregen. Maar daar zullen we lering uit moeten trekken." Connexxion moet nog nauw keuriger vermelden wanneer de zomerperiode ingaat, vindt Oosting. „Dat doen we nu door stickers op de bushaltes te plak ken en het staat in de boekjes met de dienstregeling. Maar ik denk dat we ook in de bussen zelf moeten vermelden wanneer de dienstregeling wijzigt." Het is volgens Oosting niet mo gelijk om de zomerdienst volle dig gelijk te laten lopen met de schoolvakanties. Als Connex xion de diensten in de zomer een week langer zou volhouden, moeten op andere momenten in het jaar bussen uitvallen, ver klaart de vervoerarchitect. „We kunnen ons geld maar één keer uitgeven. Nu een rit erbij bete kent later een rit eraf." De dienstregeling van Connex xion moet worden goedgekeurd door het provinciebestuur. De PvdA heeft Gedeputeerde Sta ten daarom gevraagd waarom is ingestemd met een afwijking ten opzichte van de schoolva kanties. De fractie is daar niet gelukkig mee en vindt het klan tonvriendelijk. Busritten mo gen pas vervallen als de vakan ties ook echt zijn begonnen, stelt de PvdA. door Anita de Jong SEROOSKERKE (W) - Na een achtervolging heeft de politie heeft vrijdagochtend vroeg enkele computers te ruggevonden die 's nachts waren gestolen bij een be drijf in Haamstede. De goederen zaten in een ge stolen auto, die de dief ach terliet bij de Haringvliet brug. De auto was die nacht gestolen bij een garagebe drijf in Nieuwerkerk. In de auto lagen nog meer spullen die bij het bedrijf in Haam stede waren weggenomen. De politie kwam de inbreker op het spoor in Serooskerke (W). Een agent zag dat de au to van een tegenligger volge pakt was met computers en reed achter de personenwa gen aan. De bestuurder negeerde het stopteken, waarop de politie de achter volging inzette, vanaf de Stoofweg richting Haring vlietbrug. Toen de dief ging spookrij- den, haakte de politie af. La ter vonden zij de auto terug bij de brug, op de afrit van de N59.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 17