Sluiskil behoudt kans op kassen Na de sluis komt een andere wereld Fietssluis is hinderpaal voor bolderkar Roep om meldpunt risicobedrijven na catastrofe Enschede Steunpunt Seksueel Geweld maakt spotje 15 Gedeputeerde laat deur voor Kanaalzone open na keuze Nieuwdorp s vse ^y tramen Ontzag voor het water Sail Vlissingen krijgt bijdrage Provincie beloont alleen vernieuwend milieu-idee zeeuwse almanak Zee PZC woensdag 5 juli 2000 door Maurits Sep MIDDELBURG - Sluiskil inaakt toch weer kans op een kassengebied van enkele hon derden hectares. Volgens gede puteerde T. Poppelaars (CDA, milieu) wil de keuze van het pro vinciebestuur voor Nieuwdorp niet zeggen dat 'dus in Zeeuws- 'Vlaanderen helemaal niks meer mogelijk is'. poppelaars reageerde daarmee iop een vurig pleidooi van direc teur J. Duerloo van Hydro Agri in Sluiskil voor een kassenge bied van ten minste 250 hectare jbij Sluiskil. De kunstmestfabri- ikant kan de restwarmte leveren [die de glastuinbouwers nodig Ihebben en zo tevens minder kooldioxide uitstoten. fDe provincie heeft onlangs de [voorkeur gegeven aan 500 tot frOO hectare kassen bij Nieuw- fiorp, aan de rand van het Sloe- jgebied, boven Rilland en West- jdorpe. Het milieu-effectrapport (glastuinbouw noemt Westdorpe fechter de beste keuze, omdat idaar de CO^-uitstoot het meest kan worden verminderd. „We [moeten elkaar als regio's niet beconcurreren", merkte Duer^ üoo op, „maar alle kansen met [beide handen aangrijpen. Er is f^uimte voor kassen op beide lo caties." Wisselgeld puerloo legde direct wisselgeld fop tafel: als het provinciebe stuur alsnog instemt met de 'bouw van kassen bij Sluiskil, ;zal Hydro Agri meebetalen om te zorgen dat die goed in het [landschap passen. „Want de iweerstand van omwonenden is [vooral gericht tegen de gevolgen [voor het landschap." [Gedeputeerde Poppelaars bleef in eerste instantie de keuze voor [Nieuwdorp verdedigen. Maar, (voegde hij daar later aan toe, „dat wil niet zeggen dat in [Zeeuws-Vlaanderen niks moge lijk is. Het besluit over de bouw van een kassengebied is nu in procedure gebracht. We gaan alle voor- en nadelen in beeld brengen. Ik heb goede notie ge nomen van uw pleidooi en zal het in het college van GS be spreken." Duerloo opende de aanval op Poppelaars bij de onderteke ning van een convenant door Hydro Agri voor een onderzoek naar het energieverbruik van het bedrijf ten opzichte van in omvang vergelijkbare onderne mingen, een zogenoemde benchmarking. Daaruit moet blijken of de kunstmestfabriek wei'eldwijd tot de top van ener giezuinige bedrijven behoort, of dat er nog veel verbeterd dan- wel bezuinigd kan worden. In 2012 moet die toppositie in ieder geval bereikt zijn, is de af spraak. Hydro Agri Sluiskil verbruikt per j aar 18 milj ard kubieke me ter aardgas. Dat is vijf procent van wat heel Nederland aan gas verstookt (40 miljard kuub). Prestaties Duerloo durfde geen voorspel ling aan over de prestaties van zijn bedrijf en of die nog veel be ter kunnen. In het algemeen gaf hij wel aan dat het hem niks zal verbazen als uit benchmark-on- derzoeken blijkt dat Neder landse bedrijven al tot de we reldtop behoren. „Omdat dit land voorop loopt in de milieu wetgeving", verklaarde hij. Duerloo bekende lang geaar zeld te hebben over deelname aan het onderzoek. „Onder meer omdat we allergisch zijn voor het uit handen geven van ons investeringsbeleid waar door we onrendabele investe ringen moeten doen. Dat is slecht voor onze concurrentie positie. Ik teken toch, omdat de overheid dan geen extra ener gieheffing zal opleggen." Op dat punt schuilt nog wel een gevaar: in Brussel denkt de Eu ropese Commissie wel degelijk na over extra belasting op ener gieverbruik. door Frank Gijsel RETRANCHEMENT - Het grensover schrijdende fietspad langs de Internatio nale dijk nabij het natuurreservaat Het Zwin voorziet in een duidelijke behoefte. Dagelijks maken vele fietsliefhebbers gebruik van het pad dat een verbinding vormt tussen de Nederlandse kust vanaf Retranchement en de Belgische bad plaats Knokke-Heist. Dinsdag openden burgemeester Graaf L. Lippens van Knokke-Heist en zijn colle ga C. van Liere van de gemeente Sluis- Aardenburg de fietsverbinding met het doorknippen van een lintje. Ze werden hiertoe op vrolijke wijze aangespoord door het 'bellemanduo' Jantje van Sluis en Jantje van Westkapelle. Miss Zwin verleende assistentie. Na de opening werd het pad ingereden en begaf het ge zelschap zich op de fiets naar Knokke, waar nog werd geklonken op de tot standkoming van de verbinding. De totale kosten bedragen om en nabij de 400.000 gulden. Het pad is, om het na tuurlijk aspect in dit beschermd gebied te behouden, uitgevoerd in een wegdek van kleischelpenzand. Het geeft verbin ding tussen de Graaf Leon Lippensdreef nabij het vogelpark en vormt nabij res taurant De Witte Koksmuts een aanslui ting op het Nederlandse fietspadennet. Om te voorkomen dat het pad bescha digd wordt, is besloten aan beide toegan gen een fietssluis te plaatsen, zodat rui ters geen gebruik kunnen maken van het pad. Overigens kon dinsdag ook een bolder- Direct na de opening van het fietspad blijkt de sluis een obstakel voor een fietsaanhangwagentje. foto Peter Nicolai kar er niet langs. Die moest er met veel toespraak aan dat de overheid de fiets frastructuur. De realisatie van dit pad moeite over heen worden getild. steeds meer ziet als een 'liefdesbaby', staat tevens symbool voor de goede sa- Burgemeester Van Liere gaf in een korte „Dat vraagt om investeringen in de in- menwerking tussen beide gemeenten." GuusSchwencke Een leven zonder varen kan politie man te water Guus Schwencke (53) uit Koudekerke zich niet voorstellen. Schwencke is werkzaam op de unit Noordzee. Daarnaast is hij projectlei der van het VN-project Maritieme vervuiling, dat alles in het werk stelt om verontreiniging van de Noordzee te voorkomen. In zijn vrije tijd vaart hij zo veel als mogelijk op zijn eigen zeilboot De Wolkentrapper. Schwencke werkt al 23 jaar bij de wa- terpolitie. Hij begon op het Veerse meer waar hij zich aan passerende zeilboten vergaapte. Vijftien jaar ge leden kocht hij zijn eerste bootje. De acht meter lange Wolkentrapper heeft hij al tien jaar. Door weer en wind vaart hij door de Zeeuwse stro men. „Als ik met windkracht 7 loei hard door het water snijd, krijg ik een kick en zit ik te egotrippen." Schwencke's liefde voor het water vertaalt zich in de ongrijpbaarheid, enorme diepte en kracht van het wa ter. „Water is nooit hetzelfde. Het verandert van kleur, is woest of stil en alles daar tussenin. Het laat niet met zich sollen. Voor water moet je wel ontzag hebben." Elk jaar onderneemt Schwencke sa men met een collega de Zeeuwse duotocht. Een hoogtepunt: „Het is een soort survival of the fittest onder zeilers. De tocht beslaat 250 mijl door Zeeuwse en Zuid-Hollandse wate ren, volgepropt met nautische pro blemen. Je wordt droogvallende ha ventjes ingestuurd en vaart over onverlichte smalle wateren." Een keer haalde Schwencke de twee de plaats in de duotocht. Zijn grote droom is ooit eerste te worden. „Het is de ultieme uitdaging. Ik moet het gewoon een keer meemaken." door Esme Soesman Met een slakkegangetje van zo'n vier kilometer per uur je dag be ginnen. Zachtjes tuffend met de drie entwintig meter lange tjalk Scaldis over het kanaal tussen Goes en Wilhel- minadorp. De veelzijdigheid van het bedrijven terrein aan Goese zijde - grote loodsen, opgestapelde materialen en hé, een achtertui ntj e met wit ondergoedaan de lijn - gaat over in de uniformiteit van de Goese Meer-bouwsels ter hoogte van Wilhelminadorp. Veel terrasdeuren, nog meer houten terrassets en kleurrijk kunststof kinderspeelgoed in minder in het oog springende hoeken van tuinen. Het einddoel is Kortgene en gezeild gaat er - hoe dan ook - worden. Er waait, volgens de voorspellingen weet schipper Tako van Dipte, een noord westenwindje van hooguit kracht drie. Er is nog een lange weg te gaan. Wakker worden lukt prima in de sluis van het Goese Sas, de dubbele deur die varende reizigers toegang verschaft tot de Oosterschelde. Het tempo van door vaart ligt daar hoog, zeker wanneer je het vergelijkt met de later nog te nemen Katse sluis. Het stressniveau aanmer kelijk lager. Maar de bedrijvigheid in dat kleine stukje voor landrotten on zichtbare niemandsland blijft de moei te van het kijken waard. Opmerkelijk genoeg zijn het steeds de wouwen op de in de sluis afgemeerde jachten die acro batische toeren verrichten met touwen op de voorplecht. Ter compensatie van de gebrekkige stuurmanskunsten van hun echtgenoten én van het in rap tem po dalende water zijn zij bijna twintig minuten lang driftig met tuig en bol ders in de weer. Heiig Het is heiig en dat maakt dat oneindige vergezichten, eenmaal beland pp de Oosterschelde, uitblijven. De schipper laat het Veerse Meer nog even links lig gen en zet koers richting Zeelandbrug. Die brug is echter pas laat - en dan slechts vaag- zichtbaar. Zierikzee, aan de overzijde van de brug gelegen, is een weetje. Bevestigd krijgen we het be staan van deze stad niet. Aan bak boordzijde zijn, als silhouet, wel de kranen van Kats zichtbaar. Het groot zeil en cle fok gaan op. De kluiver blijft in ruste, in afwachting van een wat manhaf tiger bemanning. Maar dat maakt niet uit. Bij na onmerk baar beweegt de Scaldis aan de wind voort, uitsluitend vriendelijk klossend water als geluid producerend. In de na bijheid wordt, valt lui vanaf de tjalk te constateren, druk gewerkt. Zwaar zwoegende mosselkotters varen af en aan. De knalrode YE 19 stampt voorbij De Scaldis in de sluis bij de Zandkreekdam. terwijl de zon sterker lijkt door te bre ken. De BRU27, de BRU9 en de ZZ3: het mosselseizoen komt er overduide lijk aan. Van afstand lijkt er op de Zeelandbrug nauwelijks iets gaande. Maar ook daar is het arbeid wat de klok slaat. Contou ren van vrachtwagens en kraantjes zijn vaag te onderscheiden, evenals het langzaam rijdende verkeer. Tegen de tij d dat er-koers wordt gezet richting dp sluis van Kats lijkt het zicht wat beter te worden. Bij het passeren van de Mos- selplaatboei, over tweeën, zijn niet al leen meer de Katse kranen, nu aan stuurboord, zichtbaar. Aan bakboord doemt in de verte, deels door bomen aan het oog onttrokken, de Goese tele visietoren op. Het wordt drukker. Jachtjes, getooid met vlaggen uit ver schillende landen, sluiten de bijna een eeuw oude tjalk van alle kanten in. Zandkreekdam Maar het is niets vergeleken bij het beeld dat in de verte opduikt; het druk ke verkeer dat over de Zandkreekdam raast. Deze dam betekende in mei 1960 het einde van het isolement van Noord- Beveland. Veertig jaar later een vol strekt onvoorstelbare sprong terug in de tijd. De plaats waar onlangs nog al ternatieve routes zijn aangelegd voor lijnbussen en zwaar landbouwverkeer, is doordrenkt van het woordje haast. Lichtbak De vrouwen van de zeiljachten kunnen hun mouwen opstropen. Voor zover de stress nog niet heeft toegeslagen, met wéér een sluis in het vooruitzicht, zorgt de brugwachter daar wel voor. 'Brug vlot passeren' waarschuwt een licht bak al bij voorbaat. De eerste de beste keer dat de brug geopend wordtmogen echter alleen de in de sluis gelegen schepen eruit. „Attentie recreatie- vaart", roept de brugwachter even la ter. „Over enkele ogenblikken gaat de brug open. Schepen moeten zover mo gelijk naar voren komen." Enkele jachtjes zetten zich meteen in beweging. Bemanning van de wat min der in deze contreien bekende schepen kijkt twijfelachtig om zich heen. „Ik herhaal nu voor de derde maal", pookt de brugwachter het vuur verder opHet is, hoewel nog altijd geen topdrukte, een sfeer van totale opwinding als de boten zich gehaast een weg banen en door Harmen van der Werf DEN HAAG - In elke provincie moet een meldpunt komen waar bewoners meldingen kwijt kun nen over gevaarlijke bedrijven. Vereniging Milieudefensie vindt dat nodig met het oog op de vuurwerkramp in Enschede. Milieudefensie heeft anderhal ve maand zelf een meldpunt ge vaarlijke bedrijven openge steld, na de ramp in Enschede op 13 mei. De resultaten zijn dins dag in Den Haag gepresenteerd. In totaal zijn er 224 meldingen binnengekomen, waarvan twee uit Zeeland. Die twee betreffen een land- bouwmachinebedrijf in de dorpskern van Cadzand en een landbouwchemicaliënhandel in Hulst. Bij de onderneming in Cadzand is drie jaar geleden brand geweest, waarbij toen grote hoeveelheden asbest zijn vrijgekomen, aldus de melder P. Jansma uit Cadzand. Een reactie van het Cadzandse bedrijf, Trako Techniek BV, ontbreekt in het dossier van Mi lieudefensie. De landbouwche micaliënhandel in Hulst, Wese- mael BV, heeft laten weten dat het bedrijf aan alle veiligheids voorschriften voldoet. Het heeft een goedgekeurd calamiteiten plan, bedrijfsnoodplan en aan valsplan. Er is permanente be waking door de aanwezigheid van een dienstwoning. Het be drijf meldt verder: „Wij kunnen u met stelligheid verzekeren dat veiligheid bij ons hoog in het vaandel staat." Voorrang De 224 landelijke meldingen vormen, volgens adjunct-direc teur W. Duijvendak van Vereni ging Milieudefensie, 'slechts het topje van de ijsberg'. Milieude fensie wil voor alles dat er meer duidelijkheid over bedrijfsacti viteiten in bewoonde gebieden komt en dat omwonenden met informatie en vragen bij een provinciaal meldpunt terecht kunnen. Bedrijfsactiviteiten die gevaarlijk zijn, en niet alleen vuurwerkopslagplaatsen, zou den met voorrang uit woonwij ken moeten worden gesaneerd, met overheidssteun. Hoofdinspecteur milieuhygiëne G. Wolters nam het dossier van Milieudefensie officieel in ont vangst. Hij onderschreef dat er meer openbare informatie moet komen over bedrijfsactivitei ten. Hij maakte daarbij de kant tekening dat dit in vergunnin gen vaak al is te vinden. Dat gaat Milieudefensie niet ver ge noeg. De informatie moet in kla re taal voorhanden zijn en niet in technisch-ambtelijke formu leringen. VLISSINGEN - Het Small Sail Festival Vlissingen, dat dit jaar voor de derde keer wordt gehou den, krijgt tienduizend gulden subsidie van de provincie. Volgens Gedeputeerde Staten is het maritieme evenement een publiekstrekker met grote promotionele waarde voor Zee land. Vorig jaar kreeg de organi satie nog vijftienduizend gul den. Het provinciebestuur merkt op dat deze incidentele subsidie voor het laatst wordt gegeven. Small Sail Vlissingen wil dat het festival, ook in fi nancieel opzicht, een structu reel karakter krijgt. De organi satie zal proberen aansluiting te zoeken bij vergelijkbare evene menten, zoals Sail Amsterdam. Voor dit j aar is dat al geluktSail Amsterdam 2000 heeft Vlissin gen gevraagd om aanloophaven te zijn voorschepen die Amster dam aandoen. Small Sail Vlis singen wordt gehouden vanaf vrijdag 18 tot en met zondag 20 augustus. Op de zaterdag wordt bovendien de visserijdag ge houden. door Roelf Reinders MIDDELBURG - Twee Zeeuw se hulpinstellingen gaan een te levisiespotje maken om het bestaan van het Steunpunt Re lationeel en Seksueel Geweld onder de aandacht te brengen. Het Steunpunt, dat hulp biedt na huiselijk geweld, bestaat sinds april 1999, maar is tot een paar weken geleden nog maar zes keer gebeld. Volgens G. Wol ters van de SOS Telefonische Hulpdienst (THD) Zeeland, dat het Steunpunt in samenwerking met Slachtofferhulp Zeeland runt, zijn al deze telefoontjes het directe gevolg geweest van publiciteit in de media. Tot nu toe hebben de twee in stellingen alleen affiches en vouwfolders verspreid om het steunpunt bekendheid te geven. Televisiespotjes waren te duur. Maar de THD en Slachtoffer hulp verwachten dat het steun punt meer mensen van dienst kan zijn als het door spotjes on der de Zeeuwen beter bekend woi'dt. De spotjes duren vijftien seconden en worden in septem ber en november in totaal bijna vierhonderd keer bij Omroep Zeeland uitgezonden. De pro vincie subsidieert het spotje met tienduizend gulden. foto's Dirk-Jan Gjeltema tegen elkaar afmeren in opnieuw dat stukje niemandsland. De Oosterschelde gaat over in het Veer se Meer en de sluisdeuren blijken een compleet andere wereld te openbaren. Weg zijn de mosselkotters met hun stampende motoren, maar weg is ook de openheid, de ruimte en de rust. Alsof een heuse vijfbaansweg de route aan geeft, bewegen op de motor voortge dreven jachten zich in rap tempo zij- aan-zij voort. Aan stuurboord cara vans en bungalows, in alle soorten en maten. De oever oogt als een fort. Aan bakboord de masten van de haven van Wolphaartsdijk. Op de voorgrond een wakeboarder, zich uitlevend in het met gele palen gemarkeerde snelvaarge- bied. Surfers nabij de havenmond van Kortgene. Pizza's, ook om mee te ne men, belooft een bord op het grondge bied van camping De Paardenkreek. De laatste meters van de Scaldis rich ting voormalige landbouwhaven wor den volgemaakt in de wereld van de re creant en toerist. De Scaldis vertrekt woensdag 5 juli vanuit Kortgene, voor een rondje Veer se Meer. De tocht eindigt in Kamper land. door Maurits Sep MIDDELBURG - Bedrijven moeten steeds vindingrijker worden om subsidie te krijgen voor ideeën om het milieu te sparen. Niet omdat de voor waarden zijn aangescherpt, maar omdat al zo veel onderne mers hen voor zijn gegaan. Iets dat al door anderen is gedaan, wordt door de provincie Zee land niet meer gehonoreerd met een bijdrage. „Het wordt erg lastig nog met iets te komen dat echt vernieu wend is", beaamt S. Bleyerveld van de directie ruimte, milieu en water van de provincie Zeeland. „We gaan natuurlijk geen pro jecten subsidiëren die tegen woordig door elk normaal be drijf al worden uitgevoerd. Er rijden bijvoorbeeld al veel spuitmachines rond die minder bestrijdingsmiddelen op de sloot lozen." Een boer die zo'n apparaat wil aanschaffen, krijgt geen subsi die, legt Bleyerveld uit. „Die krijgt hij wel als hij een be staand apparaat zo aanpast of gebruikt dat het eigenlijk weer een nieuw apparaat wordt. Want dan ben je echt innovatief bezig." Een voorbeeld is het plan van een fruitteler om regenwater dat op een bedrijventerrein valt op te vangen, naar zijn bedrijf te leiden en te gebruiken voor irri gatie. „Het hergebruik van re genwater is niet nieuw, de toe passing en de koppeling van een bedrijventerrein en een fruitbe- drijf weer wel", verklaart Bley erveld. Bedrijven die toch nog vernieu wende ideeën hebben, kunnen alsnog subsidie aanvragen. In het Milieufonds van de provin cie zit jaarlijks ongeveer 450.000 gulden. Dit jaar zijn in middels 36 van de 51 ingediende aanvragen gehonoreerd. In to taal werden die projecten met 358.000 gulden ondersteund. Bedrijven kunnen tot 1 septem ber voorstellen indienen. Uit een industriestad kwa men ze, die Brabantse fami lie. Dus de zee zagen ze niet zo vaak. Kleine Robbie (2 jaar) was zelfs voor het eerst aan de Zeeuwse kust. Moeder wees de peuter op het zo overvloe dig aanwezige natuur schoon: het zinderende zand, de krijsende meeuwen en de aanrollende golven van die enorme zilte waterplas. De blaag plofte op zijn zit- vlakje, keek alles eens goed aan en vatte zijn indrukken als volgt samen: „Bah, stink haring."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 45