Meldpunt risicobedrijven nodig Na de sluis komt een andere wereld Uitkijktoren is aan opknapbeurt toe HflHHHHIHHflBHHHHflHHMHHilii Sloop Vroon weg is VVD en CDA nu nog een brug te ver Steunpunt Seksueel Geweld maakt spotje mmmrnmammmmmam* 15 Milieudefensie wil in elke provincie registratieloket na ramp Enschede ^Zeèniy&e ^tromen Ontzag voor het water Provincie beloont alleen vernieuwend milieu-idee zeeuwse almanak Zee PZC zeeland woensdag 5 juli 2000 doorHarmen van der Werf i DEN HAAG - In elke provincie moet een meldpunt komen waar bewoners meldingen kwijt kun nen over gevaarlijke bedrijven. Vereniging Milieudefensie vindt dat nodig met het oog op de vuurwerkramp in Enschede. Milieudefensie heeft anderhal ve maand zelf een meldpunt ge vaarlijke bedrijven openge steld, na de ramp in Enschede op 13 mei. De resultaten zijn dins dag in Den Haag gepresenteerd. In totaal zijn er 224 meldingen binnengekomen, waarvan twee uit Zeeland. Die twee betreffen een landbouwmachinebedrijf in de dorpskern van Cadzand en een landbouwchemicaliënhan- del in Hulst. Bij de onderneming in Cadzand is drie jaar geleden brand geweest, waarbij toen grote hoeveelheden asbest zijn vrijgekomen, aldus de melder P. Jansma uit Cadzand. Een reactie van het Cadzandse bedrijf, Trako Techniek BV, ontbreekt in het dossier van Mi lieudefensie. De landbouwche- micaliënhandel in Hulst, Wese- mael BV, heeft laten weten dat het bedrijf aan alle veiligheids voorschriften voldoet. Het heeft een goedgekeurd calamiteiten plan, bedrijfsnoodplan en aan valsplan. Er is permanente be waking door de aanwezigheid van een dienstwoning. Het be drijf meldt verder: „Wij kunnen met stelligheid verzekeren dat veiligheid bij ons hoog in het vaandel staat." Voorrang De 224 landelijke meldingen vormen, volgens adjunct-direc teur W. Duijvendak van Vereni ging Milieudefensie, 'slechts het topje van de ijsberg'. Milieude fensie wil voor alles dat er meer duidelijkheid over bedrijfsacti viteiten in bewoonde gebieden komt en dat omwonenden met informatie en vragen bij een provinciaal meldpunt terecht kunnen. Bedrijfsactiviteiten die gevaarlijk zijn, en niet alleen vuurwerkopslagplaatsen, zou den met voorrang uit woonwij ken moeten worden gesaneerd, met overheidssteun. Hoofdinspecteur milieuhygiëne G. Wolters nam het dossier van Milieudefensie officieel in ont vangst. Hij onderschreef dat er meer openbare informatie moet komen over bedrijfsactivitei ten. Hij maakte daarbij de kant tekening dat dit in vergunnin gen vaak al is te vinden. Dat gaat Milieudefensie niet ver ge noeg. De informatie moet in kla re taal voorhanden zijn en niet in technisch-ambtelijke formu leringen. door Piet Kleemans BURGH-HAAMSTEDE - In afwachting van een grondige restauratie in 2001 wordt deze week een begin gemaakt met het veiliger maken van de houten uit zichttoren in de Boswachterij Wester - schouwen. De balustrade wordt verste vigd en gedeeltelijk vernieuwd en slechte planken en spijlen worden vervangen. Het bouwwerk werd zo'n dertig jaar ge leden middenin Zeelands grootste naaldbos neergezet als brandtoren, van waar af brand in het bos snel gesigna leerd kon worden en de boswachter alarm kon slaan. Tegenwoordig wordt met terreinwagens gepatrouilleerd en is het de ervaring van Staatsbosbeheer, dat bezoekers bij onraad hun gsm hanteren om de bevoegde autoriteiten te waar schuwen. Anno 2000 heeft het houten bouwwerk tussen de Haringkop en het Konijnen- veld daarom de functie van toeristische attractie. Wie de toren beklimt, wordt beloond met een fraai uitzicht over de domaniale bossen. Maar klimfanaten gebruiken het bouw werk als oefenobject en vandalen schep pen er behagen in om de constructie te testen, waardoor soms planken sneuve len. Dat kan gevaarlijke situaties opleveren volgens districtshoofd van Staatsbosbe heer K. de Lange. „Daarom wordt de to ren elke dag gecontroleerd. Helaas kun je excessen als die vernielingen nooit hele maal uitsluiten, maar we doen er alles aan om de schade zoveel mogelijk te be perken." Hoe het karakteristieke torentje in de boswachterij er in de toekomst uit zal zien. is volgens De Lange nog niet te zeg gen. „We hebben een bureau in de arm genomen dat een ontwerp moet leveren en daarbij zijn verschillende opties. Het kan best weer een houten toren worden, De houten uitzichttoren is markant, maar tevens kwetsbaar. maar misschien wordt wel ander materi aal voorgesteld." Het is de bedoeling dat de gerestaureerde toren wordt voorzien van informatiepanelen. De restauratie kosten worden voorlopig geschat op een bedrag tussen de 40.000 en 60.000 gul den. Staatsbosbeheer hoopt voor het project subsidie te krij gen uit de Interregpot van Euregio Scheldemond. De Lange: „Maar we proberen meer bronnen aan te boren. We willen ook een balletje opgooien bij de Stichting Renesse." In die subsidie aanvraag wordt ook het plan meegeno men om een uitkijkplateau aan te leggen. De voorkeur van Staatsbosbeheer gaat mmmmmmmagmm m foto Janne Wolterbeek vooralsnog uit naar een dergelijke voor ziening in de Meeuwenduinen, maar de provincie heeft een uitkijkplateau in de buurt van het zweefvliegveld bij Haam stede als alternatief geopperd. „Daar zijn we nog niet helemaal uit", stelt De Lange. „Ik weet ook niet of dat volgend jaar al gaat lukken." Guus Schwencke Een leven zonder varen kan politie man te water Guus Schwencke (53) uit Koudekerke zich niet voorstellen. Schwencke is werkzaam op de unit Noordzee. Daarnaast is hij projectlei der van het VN-project Maritieme vervuiling, dat alles in het werk stelt om verontreiniging van de Noordzee te voorkomen. In zijn vrije tijd vaart hij zo veel als mogelijk op zijn eigen zeilboot De Wolkentrapper. Schwencke werkt al 23 jaar bij de wa- terpolitie. Hij begon op het Veerse meer waar hij zich aan passerende zeilboten vergaapte. Vijftien jaar ge leden kocht hij zijn eerste bootje. De acht meter lange Wolkentrapper heeft hij al tien jaar. Door weer en wind vaart hij door de Zeeuwse stro men. „Als ik met windkracht 7 loei hard door het water snijd, krijg ik een kick en zit ik te egotrippen." Schwencke's liefde voor het water vertaalt zich in de ongrijpbaarheid, enorme diepte en kracht van het wa ter. „Water is nooit hetzelfde. Het verandertvan kleur, is woest of stil en alles daar tussenin. Het laat niet met zich sollen. Voor water moet je wel ontzag hebben." Elk jaar onderneemt Schwencke sa men met een collega de Zeeuwse duotocht. Een hoogtepunt: „Het is een soort survival of the fittest onder zeilers. De tocht beslaat 250 mijl door Zeeuwse en Zuid-Hollandse wate ren, volgepropt met nautische pro blemen. Je wordt droogvallende ha ventjes ingestuurd en vaart over onverlichte smalle wateren." Een keer haalde Schwencke de twee de plaats in de duotocht. Zijn grote droom is ooit eerste te worden. „Het is de ultieme uitdaging. Ik moet het gewoon een keer meemaken." door Esme Soesman Met een slakkegangetje van zo'n vier kilometer per uur je dag be ginnen. Zachtjes tuffend met de drie entwintig meter lange tjalk Scaldis over het kanaal tussen Goes en Wilhel- minadorp. De veelzijdigheid van het bedrijven terrein aan Goese zijde - grote loodsen, opgestapelde materialen en hé, een achtertuintje met wit ondergoed adn de lijn - gaat over in de uniformiteit van de Goese Meer-bouwsels ter hoogte van Wilhelminadorp. Veel terrasdeuren, nog meer houten terrassets en kleurrijk kunststof kinderspeelgoed in minder in het oog springende hoeken van tuinen. Het einddoel is Kortgene en gezeild gaat er - hoe dan ook - worden. Er waait, volgens de voorspellingen weet schipper Tako van Dipte, een noord westenwindje van hooguit kracht drie. Er is nog een lange weg te gaan. Wakker worden lukt prima in de sluis van het Goese Sas, de dubbele deur die varende reizigers toegang verschaft tot de Oosterschelde. Het tempo van door vaart ligt daar hoog, zeker wanneer je het vergelijkt met de later nog te nemen Katse sluis. Het stressniveau aanmer kelijk lager. Maar de bedrijvigheid in dat kleine stukje voor landrotten on zichtbare niemandsland blijft de moei te van het kijken waard. Opmerkelijk genoeg zijn het steeds de vrouwen op de in de sluis afgemeerde jachten die acro batische toeren verrichten met touwen op de voorplecht. Ter compensatie van de gebrekkige stuurmanskunsten van hun echtgenoten én van het in rap tem po dalende water zijn zij bijna twintig minuten lang driftig met tuig en bol ders in de weer. Heiig Het is heiig en dat maakt dat oneindige vergezichten, eenmaal beland op de Oosterschelde, uitblijven. De schipper laat het Veerse Meer nog even links lig gen en zet. koers richting Zeelandbrug. Die brug is echter pas laat - en dan slechts vaag - zichtbaar. Zierikzee, aan de overzijde van de brug gelegen, is een weetje.Bevestigd krijgen we het be staan van deze stad niet. Aan bak boordzijde zijn, als silhouet, wel de kranen van Kats zichtbaar. Het groot zeil en de fok gaan op. De kluiver blijft in ruste, in afwachting van een wat manhaftiger bemanning. Maar dat maakt niet uit. Bijna onmerk baar beweegt de Scaldis aan de wind voort, uitsluitend vriendelijk klossend water als geluid producerend. In de na bijheid wordt, valt lui vanaf de tjalk te constateren, druk gewerkt. Zwaar zwoegende mosselkotters varen af en aan. De knalrode YE19 stampt voorbij, De Scaldis in de sluis bij de Zandkreekdam. terwijl de zon sterker lijkt door te bre ken. De BRU27, de BRU9 en de ZZ3: het mosselseizoen komt er overduide lijk aan. Van afstand lijkt er op de Zeelandbrug nauwelijks iets gaande. Maar ook daar is het arbeid wat de klok slaat. Contou ren van vrachtwagens en kraantjes zijn vaag te onderscheiden, evenals het langzaam rijdende verkeer. Tegen de tijd dat er koers wordt gezet richting de sluis van Kats lijkt het zicht wat beter te worden. Bij het passeren van de Mos- selplaatboei, over tweeën, zijn niet al leen meer de Katse kranen, nu aan stuurboord, zichtbaar. Aan bakboord doemt in de verte, deels door bomen aan het oog' onttrokken, de Goese tele visietoren op. Het wordt drukker. Jachtjes, getooid met vlaggen uit ver schillende landen, sluiten de bijna een eeuw oude tjalk van alle kanten in. Zandkreekdam Maar het is niets vergeleken bij het beeld dat in de verte opduikt; het druk ke verkeer dat over de Zandkreekdam raast. Deze dam betekende in mei 1960 het einde van het isolement van Noord- Beveland. Veertig jaar later een vol strekt onvoorstelbare sprong terug in de tijd. De plaats waar onlangs nog al ternatieve routes zijn aangelegd voor lijnbussen en zwaar landbouwverkeer, is doordrenkt van het woordje haast. Lichtbak De vrouwen van de zeiljachten kunnen hun mouwen opstropen. Voor zover de stress nog niet heeft toegeslagen, met wéér een sluis in het vooruitzicht, zorgt de brugwachter daar wel voor. 'Brug vlot passeren' waarschuwt een licht bak al bij voorbaat. De eerste de beste keer dat de brug geopend wordt, mogen echter alleen de in de sluis gelegen schepen eruit. „Attentie recreatie vaart", roept de brugwachter even la ter. „Over enkele ogenblikken gaat de brug open. Schepen moeten zover mo gelijk naar voren komen," Enkele jachtjes zetten zich meteen in beweging. Bemanning van de wat min der in deze contreien bekende schepen kijkt twijfelachtig om zich heen. „Ik herhaal nu voor de derde maal", pookt de brugwachter het vuur verder op. Het is, hoewel nog altijd geen topdrukte, een sfeer van totale opwinding als de boten zich gehaast een weg banen en foto's Dirk-Jan Gjeltema tegen elkaar afmeren in opnieuw dat stukje niemandsland. De Oosterschelde gaat over in het Veer se Meer en de sluisdeuren blijken een compleet andere wereld te openbaren. Weg zijn de mosselkotters met hun stampende motoren, maar weg is ook de openheid, de ruimte en de rust. Alsof een heuse vijfbaansweg de route aan geeft, bewegen op de motor voortge dreven jachten zich in rap tempo zij- aan-zij voort. Aan stuurboord cara vans en bungalows, in alle soorten en maten. De oever oogt als een fort. Aan bakboord de masten van de haven van Wolphaartsdijk. Op de voorgrond een wakebocirder, zich uitlevend in het met gele palen gemarkeerde snelvaarge- bied. Surfers nabij de havenmond van Kortgene. Pizza's, ook om mee te ne men, belooft een bord op het grondge bied van camping De Paardenkreek. De laatste meters van de Scaldis rich ting voormalige landbouwhaven wor den volgemaakt in de wereld van de re creant en toerist. De Scaldis vertrekt woensdag 5 juli vanuit Kortgene, voor een rondje Veer se Meer. De tocht eindigt in Kamper land. door Margreet van den Broek RENESSE - Vorige week gaf de provincie groen licht voor het noordelijke tracé van de nog aan te leggen Recreatieverdeelweg. Als deze weg er inderdaad komt, betekent dat automatisch het einde van de Vroonweg. Daar kijkt de Schouwse politiek nog steeds met gemengde gevoelens tegenaan. De vervanging van de Vroonweg tussen Burgh-Haamstede en Renesse door een gecombineerd fiets- en wandelpad, maakt deel uit van de landinrichtingsplan nen voor Schouwen-West. Deze voorzien tegelijkertijd in de aanleg van een recreatiever deelweg tussen Burgh-Haam stede en Scharendijke, die het doorgaand verkeer om de ker nen heen moet leiden. Het ge bied ten oosten van deze weg is aangewezen als agrarisch pol dergebied en het gebied ten westen is bestemd voor natuur ontwikkeling en beperkte recre atie. Met name de CDA- en WD- fractie spraken in februari van dit jaar hun aarzeling uit over het verdwijnen van de Vroon weg tussen Burgh-Haamstede en Renesse. Zij stelden toen dat de weg in elk geval niet gesloopt mag worden, voordat absoluut zeker is dat ook de noordelijke tak van de Recreatieverdeelweg wordt aangelegd. Scepsis Inmiddels heeft de provincie toestemming gegeven voor de route van het noordelijke, zoge heten waterlopentracé. Daar over is onlangs overleg geweest tussen een delegatie van het Schouwse college van B en W en Gedeputeerde Staten. De leden van de commissie ruimtelijke ordening en economische zaken moeten over deze bijeenkomst nog worden geïnformeerd. Des ondanks is de scepsis over de op heffing van Vroonweg bij de kritische fracties nog niet ver dwenen. De CDA-fractie is nooit voor stander geweest van de ophef fing van de Vroonweg. „Maar in het verleden zijn in de voormali ge gemeente Westerschouwen nu eenmaal afspraken gemaakt, waar we nu niet meer omheen kunnen." WoordevoerderR. van der Wekken vindt dat het recre atief medegebruik van de na tuurgebieden in de Westhoek te mager is, zeker als de Vroonweg verdwijnt..Alleen als je een hele groene pet op hebt, mag je er straks nog in. Wij vinden dat er voldoende recreatiemogelijk heden moeten blijven." Een ander punt voor het CDA is de aanleg van het fietspad dat de Vroonweg vervangt. „Dat wordt een schelpenpad, dat slecht begaanbaar is voor men sen die minder gezond zijn. Ook voor de VVD-fractié is een vervroegde opheffing van de Vroonweg niet aan de orde. Woordvoerder H. Coomans: „In het verleden zijn er raadsbeslui ten over deze kwestie genomen, en dat is voor mij niet zomaar iets. Ik wil straks niet in één of andere brochure lezen dat die weg gesloopt wordt. Dan zal eerst dat raadsbesluit herzien moeten worden." Volgens Coomans is het grootste gedeelte van de bevolking uit de Westhoek tegen sloop van de Vroonweg. „Wij zijn er echter als fractie mee akkoord gegaan, omdat het een onderdeel van een totaalplan is. Als er een na tuurgebied tegenover komt te staan waar we allemaal van kunnen profiteren, vinden we dat het kan." Wethouder C. Veerhoek liet dinsdag weten niet vooruit te willen lopen op de brief die nog naar de raadsleden moet. „Die had de deur al uit moeten zijn, maar totdat dat is gebeurd, houd ik mijn kaken stijf op el kaar." WÊÊÊWÊKÊÊÊÊKÊÊ door Roelf Reinders MIDDELBURG - Twee Zeeuw se hulpinstellingen gaan een te levisiespotje maken om het bestaan van het Steunpunt Re lationeel en Seksueel Geweld onder de aandacht te brengen. Het Steunpunt, dat hulp biedt na huiselijk geweld, bestaat sinds april 1999, maar is tot een paar weken geleden nog maar zes keer gebeld. Volgens G. Wol ters van de SOS Telefonische Hulpdienst (THD) Zeeland, dat het Steunpunt in samenwerking met Slachtofferhulp Zeeland runt, zijn al deze telefoontjes het directe gevolg geweest van publiciteit in de media. Tot nu toe hebben de twee in stellingen alleen affiches en vouwfolders verspreid om het steunpunt bekendheid te geven. Televisiespotjes waren te duur. Maar de THD en Slachtoffer hulp verwachten dat het steun punt meer mensen van dienst kan zijn als het door spotjes on der de Zeeuwen beter bekend wordt. De spotjes duren vijftien seconden en worden in septem ber en november in totaal bijna vierhonderd keer bij Omroep Zeeland uitgezonden. De pro vincie subsidieert het spotje met tienduizend gulden. door Maurits Sep MIDDELBURG - Bedrijven moeten steeds vindingrijker worden om subsidie te krijgen voor ideeën om het milieu te sparen. Niet omdat de voor waarden zijn aangescherpt, maar omdat al zo veel onderne mers hen voor zijn gegaan. Iets dat al door anderen is gedaan, wordt door de provincie Zee land niet meer gehonoreerd met een bijdrage. „Het wordt erg lastig nog met iets te komen dat echt vernieu wend is", beaamt S. Bleyerveld van de directie ruimte, milieu en water van de provincie Zeeland. „We gaan natuurlijk geen pro jecten subsidiëren die tegen woordig door elk normaal be drijf al worden uitgevoerd. Er rijden bijvoorbeeld al veel spuitmachines rond die minder bestrijdingsmiddelen op de sloot lozen." Een boer die zo'n apparaat wil aanschaffen, krijgt geen subsi die, legt Bleyerveld uit, „Die krijgt hij wel als hij een be staand apparaat zo aanpast of gebruikt dat het eigenlijk weer een nieuw apparaat wordt. Want dan ben je echt innovatief bezig." Een voorbeeld is het plan van een fruitteler om regenwater dat op een bedrijventerrein valt op te vangen, naar zijn bedrijf te leiden en te gebruiken voor irri gatie. „Het hergebruik van re genwater is niet nieuw, de toe passing en de koppeling van een bedrijventerrein en een fruitbe- drijf weer wel", verklaart Bley erveld. Bedrijven die toch nog vernieu wende ideeën hebben, kunnen alsnog subsidie aanvragen. In het Milieufonds van de provin cie zit jaarlijks ongeveer 450.000 gulden. Dit jaar zijn in middels 36 van de 51 ingediende aanvragen gehonoreerd. In to taal werden die projecten met 358.000 gulden ondersteund. Bedrijven kunnen tot 1 septem ber voorstellen indienen. Uit een industriestad kwa men ze, die Brabantse fami lie. Dus de zee zagen ze niet zo vaak. Kleine Robbie (2 jaar) was zelfs voor het eerst aan de Zeeuwse kust. Moeder wees de peuter op het zo overvloe dig aanwezige natuur schoon: het zinderende zand, de krijsende meeuwen en de aanrollende golven van die enorme zilte waterplas. De blaag plofte op zijn zit- vlakje, keek alles eens goed aan en vatte zijn indrukken als volgt samen: „Bah, stink haring."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 35