Meldpunt risicobedrijven nodig Na de sluis komt een andere wereld Iedereen schimpt, maar Ganseman redt het vege lijf Steunpunt Seksueel Geweld maakt spotje Kanaalzone maakt toch kans op kassen Automobilist zwaar gewond bij ongeval Geen verhaal op oud-secretaris Provincie beloont alleen vernieuwend milieu-idee zeeuwse almanak Zee Ontzag voor het water Milieudefensie wil in elke provincie registratieloket na ramp Enschede trOPiAtn MIDDEN PZC zeeland ÉlsÉÉÉ®/ woensdag 5 juli 2000 door Mieke van der Jagt KAPELLE - De Kapelse wet houder P. Ganseman (Gemeen tebelang) heeft dinsdagavond een crisis in de raad overleefd. Aangeschoten, dat wel, maar hij mag blijven zitten. De raad on dersteunde een motie van af keuring van de PvdA-fractie niet, hoewel alle fracties, behal ve Gemeentebelang, hem mis leiding van de raad en arrogant, eigengereid handelen verweten. Ganseman is verantwoordelijk voor een fiscale naheffing en een boete, omdat een pc-privépro- ject niet volgens de regels werd afgehandeld. In een rapport van de Belasting dienst wordt duidelijk dat Gan seman zich met opzet niet bij de regels van de dienst wilde neer leggen. Het rapport, de boete en de naheffing kwamen in de raad des te harder aan, omdat in 1998 het gevoel bestond dat het pc- pnvéproject de raad door de strot werd geduwd. De fracties van VVD, CDA, SGP en PvdA gingen morrend akkoord, om dat de wethouder had de com puters al had besteld en on danks het feit dat de raad even tevoren 'met bloedend hart' een belastingverhoging had door gevoerd. De fracties twijfelden aan de fiscale consequenties, maar Ganseman verzekerde hen dat die er niet waren. CDA, WD en SGP heten tot de laatste termijn in de lucht han gen of ze de motie van de PvdA zouden steunen. Het was voor zitter A. Verbree die Ganseman redde. Op een Rondom-Tien- toon verklaarde de burgemees ter dat er harde woorden over de kwestie zijn gesproken in het college, maar dat de wethouders toch weer voldoende vertrou wen in elkaar hadden om door te gaan. Over de indruk van het opzettelijk negeren van regels, bij de belastingdienst, zei de voorzitter dat het een telefoon gesprek betrof. „Dan mis je de non-verbale communicatie en dan kan een intentie weieens onduidelijk zijn." Verbree deed een beroep op de raad om Gan seman de kans te geven zijn ge zag te herwinnen. De verontschuldigingen van de wethouder zelf maakten aan zienlijk minder indruk. Een paar keer achter elkaar ver klaarde hij hoezeer het hem speet, dat het absoluut fout was gelopen en dat dat nooit meer mocht gebeuren. Alleen de PvdA-fractie bleef bij de motie. Volgens R. Lambeck is het bij lange na niet de eerste keer dat Ganseman misplaatste arrogantie tentoon spreidt. De andere fracties gaven hem het voordeel van de twijfel, maar lieten er geen onduidelijkheid over bestaan: de raad zal als een waakhond Ganseman in de ga ten houden. De wethouder moet een paar toontjes lager gaan zingen, anders raakt ook bij de andere fracties het geduld op. KAPELLE - Het Kapelse colle ge van B en W stopt alle acties om een fiscale naheffing voor een vaste onkostenvergoeding op voormalig gemeentesecreta ris J. de Pooter te verhalen. Dit op aandringen van de met name de SGP-fractie in de ge meenteraad. Die fractie was, met een meerderheid in de raad, gebelgd over de manier waarop de kwestie naar buiten is ge bracht en vervolgens becom mentarieerd door het college. Overigens was het zonneklaar dat de gemeente het juridisch nooit voor elkaar zou krijgen om het geld terug te vorderen. De SGP kreeg wat zij beoogde: publieke rehabilitatie van de voormalige gemeentesecretaris. door Roelf Reinders MIDDELBURG - Twee Zeeuw se hulpinstellingen gaan een te levisiespotje maken om het bestaan van het Steunpunt Re lationeel en Seksueel Geweld onder de aandacht te brengen. Het Steunpunt, dat hulp biedt na huiselijk geweld, bestaat sinds april 1999, maar is tot een paar weken geleden nog maar zes keer gebeld. Volgens G. Wol- ters van de SOS Telefonische Hulpdienst (THD) Zeeland, dat het Steunpunt in samenwerking met Slachtofferhulp Zeeland runt, zijn al deze telefoontjes het directe gevolg geweest van publiciteit in de media. Tot nu toe hebben de twee in stellingen alleen affiches en vouwfolders verspreid om het steunpunt bekendheid te geven. Televisiespotjes waren te duur. Maar de THD en Slachtoffer hulp verwachten dat het steun punt meer mensen van dienst kan zijn als het door spotjes on der de Zeeuwen beter bekend wordt. De spotjes duren vijftien seconden en worden in septem ber en november in totaal bijna vierhonderd keer bij Omroep Zeeland uitgezonden. De pro vincie subsidieert het spotje met tienduizend gulden. door Maurits Sep MIDDELBURG - Bedrijven moeten steeds vindingrijker worden om subsidie te krijgen voor ideeën om het milieu te sparen. Niet oindat de voor waarden zijn aangescherpt, maar omdat al zo veel onderne mers hen voor zijn gegaan. Iets dat al door anderen is gedaan, wordt door de provincie Zee land niet meer gehonoreerd met een bijdrage. „Het wordt erg lastig nog met iets te komen dat echt vernieu wend is", beaamt S. Bleyerveld van de directie ruimte, milieu en water van de provincie Zeeland. „We gaan natuurlijk geen pro jecten subsidiëren die tegen woordig door elk normaal be drijf al worden uitgevoerd. Er rijden bijvoorbeeld al veel spuitmachines rond die minder bestrijdingsmiddelen op de sloot lozen." Een boer die zo'n apparaat wil aanschaffen, krijgt geen subsi die, legt Bleyerveld uit. „Die krijgt hij wel als hij een be staand apparaat zo aanpast of gebruikt dat het eigenlijk weer een nieuw apparaat wordt. Want dan ben je echt innovatief bezig." Een voorbeeld is het plan van een fruitteler om regenwater dat op een bedrijventerrein valt op te vangen, naar zijn bedrijf te leiden en te gebruiken voor irri gatie. „Het hergebruik van re genwater is niet nieuw, de toe passing en de koppeling van een bedrijventerrein en een fruitbe- drijf weer wel", verklaart Bley erveld. Bedrijven die toch nog vernieu wende ideeën hebben, kunnen alsnog subsidie aanvragen. In het Milieufonds van de provin cie zit jaarlijks ongeveer 450.000 gulden. Dit jaar zijn in middels 36 van de 51 ingediende aanvragen gehonoreerd. In to taal werden die projecten met 358.000 gulden ondersteund. Bedrijven kunnen tot 1 septem ber voorstellen indienen. Uit een industriestad kwa men ze, die Brabantse fami lie. Dus de zee zagen ze niet zo vaak. Kleine Robbie (2 jaar) was zelfs voor het eerst aan de Zeeuwse kust. Moeder wees de peuter op het zo overvloe dig aanwezige natuur schoon: het zinderende zand, de krijsende meeuwen en de aanrollende golven van die enorme zilte waterplas. De blaag plofte op zijn zit- vlakje, keek alles eens goed aan en vatte zijn indrukken als volgt samen: „Bah, stink haring." Een leven zonder varen kan politie man te water Guus Schwencke (53) uit Koudekerke zich niet voorstellen. Schwencke is werkzaam op de unit Noordzee. Daarnaast is hij projectlei der van het VNl-project Maritieme vervuiling, dat alles in het werk stelt om verontreiniging van de Noordzee te voorkomen. In zijn vrije tijd vaart hij zo veel als mogelijk op zijn eigen zeilboot De Wolkentrapper. Schwencke werktal 23 jaar bij de wa- terpolitie. Hij begon op het Veerse meer waar hij zich aan passerende zeilboten vergaapte. Vijftien jaar ge leden kocht hij zijn eerste bootje. De acht meter lange Wolkentrapper heeft hij al tien jaar. Door weer en wind vaart hij door de Zeeuwse stro men. „Als ik met windkracht 7 loei hard doorhetwatersnijd, krijg ikeen kick en zit ik te egotrippen." Schwencke's liefde voor het water vertaalt zich in de ongrijpbaarheid, enorme diepte en kracht van het wa ter. „Water is nooit hetzelfde. Het verandert van kleur, is woest of stil en alles daar tussenin. Het laat niet met zich sollen. Voor water moet je wel ontzag hebben." Elk jaar onderneemt Schwencke sa men met een collega de Zeeuwse duotocht. Een hoogtepunt: „Het is een soort survival of the fittest onder zeilers. De tocht beslaat 250 mijl door Zeeuwse en Zuid-Hollandse wate ren, volgepropt met nautische pro blemen. Je wordt droogvallende ha ventjes ingestuurd en vaart over onverlichte smalle wateren." Een keer haalde Schwencke de twee de plaats in de duotocht. Zijn grote droom is ooit eerste te worden. „Het is de ultieme uitdaging. Ik moet het gewoon een keer meemaken." Guus Schwencke door Esme Soesman Met een slakkegangetje van zo'n vier kilometer per uur je dag be ginnen. Zachtjes tuffend met de drie entwintig meter lange tjalk Scaldis over het kanaal tussen Goes en Wilhel- minadorp. De veelzijdigheid van het bedrijven terrein aan Goese zijde - grote loodsen, opgestapelde materialen en hé, een achtertuintje met wit ondergoed aan de li] n - gaat over in de uniformiteit van de Goese Meer-bou wsels ter hoogte van Wilhelminadorp. Veel terrasdeuren, nog meer houten terrassets en kleurri j k kunststof kinderspeelgoed in minder in het oog springende hoeken van tuinen. Het einddoel is Kortgene en gezeild gaat er - hoe dan ook - worden. Er waait, volgens de voorspellingen weet schipper Tako van Dipte, een noord westenwindje van hooguit kracht drie. Er is nog een lange weg te gaan. Wakker worden lukt prima in de sluis van het Goese Sas, de dubbele deur die varende reizigers toegang verschaft tot de Oosterschelde. Het tempo van door vaart ligt daar hoog, zeker wanneer je het vergelijkt met de later nog te nemen Katse sluis. Het stressniveau aanmer kelijk lager. Maar de bedrijvigheid in dat kleine stukje voor landrotten on zichtbare niemandsland blijft de moei te van het kijken waard. Opmerkelijk genoeg zijn het steeds de vrouwen op de in de sluis afgemeerde jachten die acro batische toeren verrichten met touwen op de voorplecht. Ter compensatie van de gebrekkige stuurmanskunsten van hun echtgenoten én van het in rap tem po dalende water zijn zij bijna twintig minuten lang driftig met tuig en bol ders in de weer. Heiig Het is heiig en dat maakt dat oneindige vergezichten, eenmaal beland op de Oosterschelde, uitblijven. De schipper laat het Veerse Meer nog even links lig gen en ziet koers richting Zeelandbrug. Die brug is echter pas laat - en dan slechts vaag - zichtbaar. Zierikzee, aan de overzijde van de brug gelegen, is een weetje. Bevestigd krijgen we het be staan van deze stad niet. Aan bak boordzijde zijn, als silhouet, wel de kranen van Kats zichtbaar. Het groot zeil en de fok gaan op. De kluiver blijft in ruste, in afwachting van een wat manhaftiger bemanning. Maar dat maakt niet uit. Bijna onmerk baar beweegt de Scaldis aan de wind voort, uitsluitend vriendelijk klossend water als geluid producerend. In de na bijheid wordt, valt lui vanaf de tjalk te constateren, druk gewerkt. Zwaar zwoegende mosselkotters varen af en aan. De knalrode YE19 stampt voorbij, De Scaldis in de sluis bij de Zandkreekdam. foto's Dirk-Jan Gjeltema terwijl de zon sterker lijkt door te bre ken. De BRU27, de BRU9 en de ZZ3: het mosselseizoen komt er overduide lijk aan. Van afstand lijkt er op de Zeelandbrug nauwelijks iets gaande. Maar ook daar is het arbeid wat de klok slaat. Contou ren van vrachtwagens en kraantjes zijn vaag tè onderscheiden, evenals het langzaam rijdende verkeer. Tegen de tijd dat er koers wordt gezet richting de sluis van Kats lijkt het zicht wat beter te worden. Bij het passeren van de Mos- selplaatboei, over tweeën, zijn niet al leen meer de Katse kranen, nu aan stuurboord, zichtbaar. Aan bakboord doemt in de verte, deels door bomen aan het oog onttrokken, de Goese tele visietoren op. Het wordt drukker. Jachtjes, getooid met vlaggen uit ver schillende landen, sluiten de bijna een eeuw oude tjalk van alle kanten in. Zandkreekdam Maar het is niets vergeleken bij het beeld dat in de verte opduikt; het druk ke verkeer dat over de Zandkreekdam raast. Deze dam betekende in mei 1960 het einde van het isolement van Noord- Beveland. Veertig jaar later een vol strekt onvoorstelbare sprong terug in de tijd. De plaats waar onlangs nog al ternatieve routes zijn aangelegd voor lijnbussen en zwaar landbouwverkeer, is doordrenkt van het woordje haast. Lichtbak De vrouwen van de zeiljachten kunnen hun mouwen opstropen. Voor zover de stress nog niet heeft toegeslagen, met wéér een sluis in het vooruitzicht, zorgt de brugwachter daar wel voor. 'Brug vlot passeren' waarschuwt een licht bak al bij voorbaat. De eerste de beste keer dat de brug geopend wordt, mogen echter alleen de in de sluis gelegen schepen eruit. „Attentie recreatie- vaart", roept de brugwachter even la ter. „Over enkele ogenblikken gaat de brug open. Schepen moeten zover mo gelijk naar voren komen." Enkele jachtjes zetten zich meteen in beweging. Bemanning van de wat min der in deze contreien bekende schepen kijkt twijfelachtig om zich heen. „Ik herhaal nu voor de derde maal", pookt de brugwachter het vuur verder opHet is, hoewel nog altijd geen topdrukte, een sfeer van totale opwinding als de boten zich gehaast een weg banen en tegen elkaar afmeren in opnieuw dat stukje niemandsland. De Oosterschelde gaat over in het Veer se Meer en de sluisdeuren blijken een compleet andere wereld te openbaren. Weg zijn de mosselkotters met hun stampende motoren, maar weg is ook de openheid, de ruimte en de rust. Alsof een heuse vijfbaansweg de route aan geeft, bewegen op de motor voortge dreven jachten zich in rap tempo zij- aan-zij voort. Aan stuurboord cara vans en bungalows, in alle soorten en maten. De oever oogt als een fort. Aan bakboord de masten van de haven van Wolphaartsdijk. Op de voorgrond een wakeboarder, zich uitlevend in het met gele palen gemarkeerde snelvaarge- bied. Surfers nabij de havenmond van Kortgene. Pizza's, ook om mee te ne men, belooft een bord op het grondge bied van camping De Paardenkreek. De laatste meters van de Scaldis rich ting voormalige landbouwhaven wor den volgemaakt in de wereld van de re creant en toerist. De Scaldis vertrekt woensdag 5 juli vanuit Kortgene, voor een rondje Veer se Meer. De tocht eindigt in Kamper land. Hoor Harmen van der Werf DEN HAAG - In elke provincie moet een meldpunt komen waar Jjewoners meldingen kwijt kun nen over gevaarlijke bedrijven. jVereniging Milieudefensie vindt dat nodig met het oog op He vuurwerkramp in Enschede. Milieudefensie heeft anderhal ve maand zelf een meldpunt ge vaarlijke bedrijven openge steld, na de ramp in Enschede op 13 mei. De resultaten zijn dins dag in Den Haag gepresenteerd. j[n totaal zijn er 224 meldingen pinnengekomen, waarvan twee uit Zeeland. Die twee betreffen pen landbouwmachinebedrijf Sin de dorpskern van Cadzand en en landbouwchemicaliënhan- del in Hulst. Bij de onderneming in Cadzand is drie jaar geleden brand geweest, waarbij toen grote hoeveelheden asbest zijn vrijgekomen, aldus de melder P. Jansma uit Cadzand. Een reactie van het Cadzandse bedrijf, Trako Techniek BV, ontbreekt in het dossier van Mi lieudefensie. De landbouwche- micaliënhandel in Hulst, Wese- mael BV, heeft laten weten dat het bedrijf aan alle veiligheids voorschriften voldoet. Het heeft een goedgekeurd calamiteiten plan, bedrijfsnoodplan en aan valsplan. Er is permanente be waking door de aanwezigheid van een dienstwoning. Het be drijf meldt verder: „Wij kunnen u met stelligheid verzekeren dat veiligheid bij ons hoog in het vaandel staat." De 224 landelij ke meldingen vormen, volgens adjunct-directeur W. Duijven dak van Vereniging Milieude fensie, 'slechts het topje van de ijsberg'. Milieudefensie wil voor alles dat er meer duidelijkheid over bedrijfsactiviteiten in be woonde gebieden komt en dat omwonenden met informatie en vragen bij een provinciaal meldpunt terecht kunnen. Be drijfsactiviteiten die gevaarlijk zijn, en niet alleen vuurwerkop slagplaatsen, zouden met voor rang uit woonwijken moeten worden gesaneerd, met over heidssteun. Hoofdinspecteur milieuhygiëne G. Wolters nam het dossier van Milieudefensie officieel in ont vangst. Hij onderschreef dat er meer openbare informatie moet komen over bedrijfsactivitei ten. Hij maakte daarbij de kant tekening dat dit in vergunnin gen vaak al is te vinden. Dat gaat Milieudefensie niet ver ge noeg. De informatie moet in kla re taal voorhanden zijn en niet in technisch-ambtelijke formu leringen. jdoor Maurits Sep MIDDELBURG - Sluiskil 'maakt toch weer kans op een passengebied van enkele hon derden hectares. Volgens gede puteerde T. Poppelaars (CDA, milieu) wil de keuze van het pro vinciebestuur voor Nieuwdorp niet zeggen dat 'dus in Zeeuws- Vlaanderen helemaal niks meer mogelijk is'. Poppelaars reageerde daarmee pp een vurig pleidooi van direc teur J. Duerloo van Hydro Agri b Sluiskil voor een kassenge- bied van ten minste 250 hectare pij Sluiskil. De kunstmestfabri- kant kan de restwarmte leveren <lie de glastuinbouwers nodig hebben en zo tevens minder jsooldioxide uitstoten. De provincie heeft onlangs de Voorkeur gegeven aan 500 tot ffOO hectare kassen bij Nieuw- aorp, aan de rand van het Sloe- gebied, boven Rilland en West- dorpe. Het milieu-effectrapport glastuinbouw noemt Westdorpe echter de beste keuze, omdat daar de C02-uitstoot het meest kan worden verminderd. „We moeten elkaar als regio's niet beconcurreren", merkte Duer loo op, „maar alle kansen met beide handen aangrijpen. Er is ruimte voor kassen op beide lo caties." Duerloo legde direct wisselgeld op tafel: als het pro vinciebestuur alsnog instemt met de bouw van kassen bij Sluiskil, zal Hydro Agri meebe talen om te zorgen dat die goed in het landschap passen. „Want de weerstand van omwonenden is vooral gericht tegen de gevol gen voor het landschap." Gedeputeerde Poppelaars ver dedigde èerst de keuze voor Nieuwdorp. Maar: „dat wil niet zeggen dat in Zeeuws-Vlaande- ren niks mogelijk is." door Ingrid Huibers OUD-VOSSEMEER - Een 31-jarige be stuurder raakte dinsdagmiddag rond half drie op de Langeweg in Oud-Vossemeer ern stig gewond bij een ongeval. De man botste op een dam en belandde daarna met zijn au to in een sloot. De brandweer moest uitrukken om de be stuurder uit de auto te bevrijden. Dat gebeurde met knipscharen en ander hy draulisch materieel. De man is naar het zie kenhuis in Bergen op Zoom gebracht. Het is nog onduidelijk waar hij precies vandaan komt. De brandweer bevrijdde het slachtoffer met een knipschaar uit het wrak. foto Wi m va n Vossen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 29