Stilstand en spektakel
Appel zoekt het Nederlandse
licht
Sjansen met een homofiele hartsvriend
Zwarte magie in
stijlvolle thriller
Film
M|DDELBURG
5 tlm 11 juli
VLISSINGEN
Cine city
(Belbios 0900-9363)
Mission Impossible. Do. t/m di. 13.45,16.15,19 en 21.45 u.;
The ninth gate. Do. t/m di. 19.15 en 22 u.;
Tarzan (Ned.). Do. t/m di. 13.45 u.;
Wrongfully accused. Wo. t/m di. 13.45,16.15,19 en 21.45 u.;
Next best thing. Wo. 19.15 en 22 u„ do. t/m di. 21.45 u.;
DeTeigetjesfilm. Wo. t/m di. 13.45en 16.15u.;
Shanghai Noon. Wo.13.45,16.15,19 en 21.45 u., do. t/m di. 16.15,19 en
21.45 u.;
Return to me. Wo. 19.15 u.;
Flawless. Wo. 16.15 u.;
Final Destination. Wo. t/m di. 19.15 en 22 u.;
Three To Tango. Wo. 19 en 21.45 u., do. t/m di. 13.45 en 19.15u.;
Air Bud 2. Wo. t/m di. 16.15 u.;
House on Haunted Hill. Wo. 22 u.;
The Gladiator. Wo. 13.45.18.45en 22 u., do.t/m di. 15.45,18.45en22u.;
Pokémon. (Ned.). Wo. 13.45 u.,do. t/m di. 16.15 u.;
Stuart Little (Ned.). Wo. 13.45 en 16.15 u., do. t/m di. 13.45 u.;
Kruimeltje. Wo.13.45 u., do. 13 u., vr. t/m di. 13.45 u.
Schuttershoftheater
(0118613482)
The Cup. Vr. 19.30 u., za. 22 u., di. 20.30 u.;
Fucking Amal/Show me love. Wo. en do. 20.30 u., vr. 22 u., za. 19.30 u.,
zo. 20.30 u.;
Jules et Jim. Ma. 20.30 u.
hulst
De Koning
(0114 312 030)
Mission Impossible. Do. 20 u., vr. en za. 19.15 en 22 u., zo. 13.45,16.15
en 20 u., ma. en di. 20 u.;
Wrongfully accused. Wo. en do. 20 u., vr. en za, 19.15 en 22 u., zo. 13.45,
16.15 en 20 u., ma. en di. 20 u.;
DeTeigetjesfilm. Wo. 14 u., vr. 19.15 u., za. 14en 19.15 u., zo. 13.45en
16.15 u., ma. en di. 14 u.;
Shanghai Noon. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 19.15 en 22 u., zo. t/m di. 20
u.;
Final Destination. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 19.15 en 22 u., zo. t/m di. 20
u.;
Air Bud 2. Wo. en za. 14 u., zo. 13.45 en 16.15 u., ma. en di. 14 u
The whole nine yards. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 22 u., zo. t/m di. 20 u.;
Deuce Bigalow. Wo. 20 u.;
The Gladiator. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 19 en 22 u., zo. 16.15 en 20 u.,
ma. en di. 20 u.;
Pokémon (Ned.). Wo. en za. 14 u., zo. 13.45 en 16.15 u., ma. en di. 14 u.;
Stuart Little (Ned.). Wo. 14 u.;
Tarzan.Za. 14 u„ zo. 13.45 u., ma. en di. 14u.
't Beest
(0113 228142)
Geen voorstellingen.
GOES
TERNEUZEN
Porgy Bess
(0115-613293)
Geen voorstelling.
Lecleltheater
(0117-452735/453377)
Geen voorstellingen.
OOSTBURG
BERGEN OP ZOOM
Cinemactueel
(0164 254 886)
Mission Impossible. Do. 14 en 20 u., vr. t/m zo. 14,18.45 en 21.30 u., ma.
en di. 14 en 20 u.;
Tarzan (Ned.). Do. t/m di. 14 u.;
DeTeigetjes Film (Ned.). Wo. t/m di. 14 u.;
Shanghai Noon. Wo. 14 en 20 u do. 20 u., vr. en za. 18.45 en 21.30 u., zo.
16.15,18.45 en 21.30 u, ma. 20 u.;
Three to tango. Wo. 20 u., vr. en za. 18.45 u., zo. 16.15 en 18.45 u.;
The Gladiator. Wo. 20 u., vr. t/m zo. 21 u., ma. en di. 20 u.;
Pokémon (Ned.). Zo. 16.15 u.;
Stuart Little (Ned.). Wo. 14 u.;
Sneak preview. Do. 20 u.;
Three Seasons. Di. 21 u
BERGEN OP ZOOM
Roxy
(0164 233 434)
Mission Impossible. Do. 14en20u.,vr. 14,18.45 en 21.30 u., za. 16,
18.45 en 21.30 u., zo. 14,16.30 en 20 u., ma. en di. 14 en 20 u.;
DeTeigetjesfilm (Ned.). Wo. t/m di. 14 u.;
Wrongfully accused. Wo. en do. 20 u.,vr. 18.45 en 21.30 u.,za. 14,18.45
en 21.30 u., zo. 16 en 20^., ma. en di. 20 u.;
Final Destination. Wo. 20 u.;
Air Bud 2. Wo. 14 u., za. 16 u.
woensdag 5 juli 2000
Tom Cruise is de grootste filmster van onze tijd. Zijn onge
naakbare status als kasmagneet bevestigde hij vier jaar
geleden nog eens met de spectaculaire en uiterst lucratie
ve actiefilm Mission: Impossible. De met veel marketing-
geweld omlijste opvolger M:I-2 zou het commerciële suc
ces van de voorganger nog wel eens met gemak kunnen
overtreffen, want alleen al in het openingsweekend haal
de de film het astronomische bedrag van honderd miljoen
dollar binnen.
door Frits de Jong
De grote weerklank die M.7-2
bij het Amerikaanse bioscoop
publiek vindt, zou volgens
sommigen genoeg moeten zijn
om bij voorbaat alle kritiek te
doen verstommen. Als de film
echter iets bewijst is het dat
commercieel succes en artis
tiek welslagen lang niet altijd
hoeven samen te gaan.
Oorspronkelijk was Mission:
Impossible een Amerikaanse
televisieserie uit de jaren '60,
waarin enkele supergeheime
agenten de meest onmogelijke
spionageklussen opknapten.
Tom Cruise was in zijn jeugd
een groot bewonderaar van de
serie, en hij zag dan ook een
(peperdure) jongensdroom in
vervulling gaan toen hij in de
huid mocht kruipen van de
briljante spion Ethan Hunt.
In de eerste Mission: Impossi
ble-film bediende de immer
virtuoze regisseur Brian De
Palma zich van een verhaallijn
die in zijn onnavolgbaarheid
en paranoia trouw bleef aan de
malle plots van de originele tv-
serie, maar De Palma wist de
soms volstrekt onbegrijpelijke
verwikkelingen te compense
ren met fraai filmisch spier
ballen vertoon.
Zwaartekracht
Voor de regie van M.7-2 werd
opnieuw gekozen voor een sti
listische krachtpatser, de uit
Hong Kong afkomstige John
Woo. Het verhaal dat de regis
seur mocht verfilmen is opzet
telijk een stuk simpeler gehou
den - kennelijk waren de
makers als de dood om hun pu
bliek nogmaals in verwarring
te brengen. Superagent Hunt
wordt in M.7-2 los gelaten op
een niets ontziende schurkdie
in het bezit is van een levens
gevaarlijk virus. Hunt moet
het virus vernietigen, en daar
bij heeft hij de hulp nodig van
de ex-vriendin van zijn tegen
stander, de mooie dievegge
Nyah Hall (Thandie Newton).
De uiterlijk ijskoude Hunt valt
als een blok voor de exotisch
ogende Hall, en een groot deel
van de film wordt gevuld met
romantisch geflikflooi dat
geenszins weet te overtuigen
omdat er nauwelijks een vonk
overspringt tussen Cruise en
de matig acterende Newton.
De handeling wordt opgehou
den door enkele quasi-weten-
schappelijke verhandelingen
over de werking van het dode
lijke virus, zodat de film vaker
stil lijkt te staan dan dat hij be
weegt, en dat was wel het laat
ste dat je bij John Woo zou ver
wachten. De regisseur maakte
internationaal furore als re
gisseur van een serie uiterst
spectaculaire actiefilms,
waarin hij een ongekend dy
namische stijl ontwikkelde. In
de handen van Woo verande
ren gewone vechtscènes in
complexe choreografieën,
waarbij de personages zich
met gemak lijken te onttrek
ken aan de zwaartekracht.
Ook in M.7-2 zitten enkele bij
zonder fraaie scènes waarin
Woo alle natuurwetten lijkt te
tarten, zoals in de adembene
mende motorrace aan het slot
van de film, maar vooral ook in
de magistrale beginscène
waarin de atletisch gebouwde
Cruise aan zijn vingertoppen
aan een rotswand hangt, ter
wijl hij de meest ijzingwek
kende capriolen uithaalt
Jammer genoeg sleept het ver
haal zich tussen deze hoogte
punten voort.
Mission: Impossible 2 is te
zien in Cine City Vlissin-
gen. De Koning Hulst, Ci
nemactueel en Roxy in Ber
gen op Zoom.
Scene uit de actiefilm Mission: Impossible 2.
door Pieter van Lierop
Three To Tango is een duide
lijk voorbeeld van een EK
Voetbal-film. Niet dat hij
over voetbal gaat. Juist niet.
Deze romantische komedie
van de bepaald niet beroemde
regisseur Damon Santostefa-
no wordt uitgebracht voor al
die dames die gillend gek
worden van elke avond EK
op de tv en die van de nood
een deugd maken door met
lotgenotes naar de bios te tij
gen in de hoop te genieten
van onvervalste romantiek,
waar die opgefokte oranje
pilsdrinkers thuis toch niets
van zouden begrijpen.
Zoals bij voorbeeld de unieke
weelde van een hechte
vriendschap met een heuse
homoseksuele flikkernicht
aan wie je al je hartsgehei
men kwijt kunt, mét wie je
vreselijk kunt lachen en die
altijd eerlijk zal zeggen of je
nieuwe kapsel gelukt is of
niet. Vriendinnen zullen al
tijd beamen dat je nieuwe
kapsel goed is gelukt, speci
aal als het juist helemaal niet
goed is gelukt. Want als jij
voor gek loopt, krijgen zij
eerder sjans. Zulke poetsen
zal een homofiele hartsvriend
jou nooit bakken, want jij
bent als meisje geen concur
rentie voor hem. Zo'n loyale
lieverd van de verkeerde kant
zal jou recht uit zijn hart zeg
gen: 'Schat, je ziet eruit of er
kortsluiting in de droogkap is
opgetreden. Misschien dat je
vanavond beter je mutsje op
kunt houden.' Aan zo'n ad
vies heb je tenminste iets.
Maar het allermooiste is om
het stiekem doodjammer te
gaan vinden dat je loyale su
permakker een poot is. En
dat dan vervolgens blijkt dat
hij niet echt homoseksueel is,
maar al die tijd ook hotelde-
botel was van jou, maar dat
niet kon toegeven omdat
jouw echte vriend - die eigen
lijk toch al niet deugde en
nou waarschijnlijk naar het
Johnny Depp en Emmanuelle Seigner in The Ninth Gate vanP;
lanski.
Polanski of Johnny Depp? De wat oudere filmliefhebbe:
zal 'The Ninth Gate' welkom heten als de nieuwste van
Roman Polanski, meester in het verbeelden van obsessi*
Het jonge publiek zal eerder geïnteresseerd zijn in Johnt
Depp, hier als nuchtere speurder die door de duivel wore
uitverkoren. Hooggespannen verwachtingen zijn altijd
gevaarlijk. Voor Polanski-kenners valt The Ninth Gate
misschien wat tegen, maar de onbevangen kijker kan ge
nieten van een stijlvolle thriller.
rx-«
voetballen zit te kijken - hem
had betrokken in een geheim
dat niemand mocht weten.
En bovendien omdat je ho
moseksuele hartsvriend op de
nominatie stond om gekozen
te worden tot 'Gay professio
nal man of the Year in Chica
go', een uitverkiezing die
voor hem als jonge architect
Sheel nuttig zou kunnen. En
dat dient allemaal op zijn
pootjes terecht te komen, wat
allicht ook gebeurt.
Three To Tango: Cine City
Vlissingen, Cinemactueel
Bergen op Zoom.
door Leo Bankersen
De rol van Depp ligt enigszins
in het verlengde van zijn op
treden in 'Sleepy Hollow',
waarin hij als ambitieuze jon
ge politieman de wetenschap
pelijke methode propageerde
en daarmee een bovennatuur
lijke tegenstander tegemoet
trad. In The Ninth Gate is hij
een even overtuigd rationalist,
maar cynischer.
Een gewiekste handelaar in
antieke boeken die in zijn
vuistje lacht als hij een zeld
zaam exemplaar van 'Don
Quichot' voor een schijntje
aan de onnozele eigenaar kan
ontfutselen. Klinkende munt
is de enige waarheid waar
hij in gelooft. En dus is het
voor een steenrijke liefhebber
van zwarte magie (Frank Lan-
gella) niet al te moeilijk om de
boekendetective op pad te stu
ren met een geheimzinnige op
dracht: het opsporen van de
enige nog overgebleven exem
plaren van een antieke hand
leiding om satan op te roepen.
De duivel is iets waar onze
speurder absoluut niet in ge
looft. Het aardige van 'The
Ninth Gate' (gebaseerd op de
roman 'El Club Dumas' van de
Spaanse schrijver Arturo
Pérez Reverie) is dat Polanski
ons uitnodigt om hem daarin
te volgen. Ondanks het duiste
re karakter van dit avontuur
en de raadselachtige verschij
ning een jonge vrouwelijke be
schermengel (Emmanuelle
Seigner) lijkt het allemaal
neer te komen op een bizarre
samenzwering van een stel
aristocratische gekken en
dwazen die voor hun occulte
hobby best een paar moorden
willen plegen. Pas in de opval
lend simpele ontknoping vat;
het kwartje.
Het is een zeer onderhoudem
en fraai uitgevoerde variatie
op een oude mythe. Depps
speelt hierin een Faustiaanse
figuur, met dit verschil datk
zich pas op het laatste momes
realiseert waar zijn obsessie
hem gebracht heeft. Het is«
mythe die tegenwoordig deg
daante aanneemt van de we
tenschapper als tovenaars
leerling. Zou het toeval zijn
dat het letterschema waan»
Depp het raadsel van de dui-
velsboeken ontcijfert doet
denken aan een DNA-code?
Als cineast steekt Polanski
nog altijd met kop en schou
ders boven de meeste van zij:
collega's uit. Hij vertelt zijn
verhaal strak en efficiënt,
kiest een zo realistische mog
lijke stijl met krachtige, mat
nooit opzichtige beelden en
daarmee een geheel eigen ut
versum te creëren waarin os
antiheld met zelfverzekerd!
vaart zijn noodlot (of is hete
verlichting?) tegemoet snel
Waar mindere goden in dei
kuil van allerlei bovennafr
lijke effecten zouden trap,
daar beperkt Polanski zie
de onheilspellende aanblik
van brandende boeken. Hij
weet ons te verleiden met in
trigerende en excentrieke pe
sonages en geeft de dreiging
een ondertoon van zwarteh
mor. Kostelijk hoe het mees-,
terbrein met een hartgrondij
'Boe!een verzameling sat
anaanbidders schrik aanjaag
Dit is een met duivels plezier
gemaakte film.
The Ninth Gate draait in G
ne City Vlissingen.
Bram van Hamburg exposeert in
het stadskantoor van Goes kalli
grafische stukken die ook door
hemzelf zijn voorzien van versie
ring. Hetgeheel is gebaseerd op
middeleeuwse technieken en
ontwerpen. Te zien t/m 1 sep
tember tijdens openingsuren
stadskantoor.
Bij de Bloedbank in Goes (kan
torengebouw De Tol) is een ex
positie te zien met werk van Rie
Baauw. De exposante toont een
serie schilderijen in olieverf en
gemengde techniek. Te zien t/m
2 september ma 12-20 uur, di. en
do. 08.00-20.00, vri. 12.00-15.30
uur.
Onder de titel Metahper 2000
exposeert de Zwitserse kunste
naar Franco Leemann in 't
Kunstuus in Heinkeszand. De
expositie omvat schilderijen uit
gevoerd in Tusche (inkt en pot
lood). Met deze techniek maakt
Leemann spontane en vloeien
de schilderijen. De vernissage is
vrijdag vanaf 19.30 uur. Te zien
t/m 29 juli wo en do 13-18 uur, vri
13018 en 19-21 uur, zat 10-12 en
13-16 uur.
Koppen uit de klei is de titel van
een expositie in Museum de
Schotse Huizen in Veere. De
tentoonstelling bestaat uit kop
pen van Veerenaren en passan
ten. De portretten in klei zijn ge
maakt door OlloKootstra. De ex
positie wordt zaterdag geopend
om 17.00 uur. Te zien t/m 12 au
gustus ma. t/m zat. 12-17 uur,
zon. 13-17 uur.
Jan Haas exposeert zijn werk in
de Zeeuwse Bibliotheek in
Middelburg. De expositie met
als titel Het leven moet geleefd
worden bestaat uit tekeningen,
schilderijen en beelden metver-
schillende thema's als uit
gangspunt. De expositie wordt
vrijdag geopend door drs. G. L.
C. M. de Kok, voorzitter van het
bestuur van de bibliotheek. Dan
wordt tevens de nieuwe ten
toonstellingsruimte in de bieb
geopend. Te zien tot 12 augus
tus ma 17.30-21.00 uur, di. t/m vri.
10-21 uur, zat. 10-13 uur.
In het ROC-gebouw in Vlissin
gen (Boulevard Blankert) is een
expositie te zien met werken
van Rien Verschuur. Daarnaast
is zijn werk te zien in verschil
lende horecabedrijven langs de
Vlissingse boulevards. De expo-
gener zijn. Het was voor het
eerst in vijftig jaar dat de be
roemde Amsterdammer in zijn
vaderland („een paar maan
den dag en nacht") aan olie
verfschilderijen werkte. Hij
trok naar eigen zeggen van
plek naar plek om in bijvoor
beeld een schuur („makkelijk
te regelen") een doek neer te
zetten en met weidse armbe
wegingen de verf aan te bren
gen. „Ik ben altijd op reis. Ik
heb geen vaste verblijfplaats",
aldus de kunstenaar die dan in
New York, dan in Italië en dan
weer elders vertoeft. „Ik heb
ook hier op diverse plaatsen
gewerkt. Niet in een vast ate
lier." Maar eigenlijk hebben
we de Nederlandse serie mede
te danken aan de lichamelijke
gebreken die ook met Appels
ouderdom komen. De kunste
naar werd in Nijmegen geope
reerd aan een heup en moest in
Nederland revalideren. „Je
kunt na zo'n ingreep natuur-
lijkniet zomaar weglopen. Het
heeft zes maanden geduurd."
De tentoonstelling is een op
warmertje voor een expositie
die het Stedelijk Museum vol
gend jaar ter" ere van de 80e
verjaardag van de kunstenaar
inricht. Daarin zal een over
zicht worden gegeven van het
werk dat Appel de laatste tien
jaar maakte.
Karei Appel in het Stedelijk
Museum in Amsterdam,
tot 10 september.
Directeur Rudi Fuchs van het Stedelijk Museum in Amsterdam en schilder Karei Appel voor een deel van de collectie van achttien
schilderijen, die Appel tot 10 september in het museum exposeert. foto Cor Mulder
sant toont schilderijen en pen
tekeningen uit de periode 1997-
2000. Te zien t/m 23 juli van 15-21
uur, ma. gesloten.
De beeldende kunstroute Ani
mal Farm in Zonnemaire loopt
dit jaar dwars door de koren- en
tarwevelden. Twintig kunste
naars hebben werk gemaakt
voor deze route. Voor het pu
bliek geopend zat 8 juli t/m 20 au
gustus.
In het Interium aan de Zuidzijde
Haven in Bergen op Zoom is een
expositie ingericht met werk
van Yolanda Philippens (schil
derijen in gemengdetechnieken
op linnen) en Wu Ching Ju
(bronzen beelden). Te zien tot 18
september ma t/m vri 9-17 uur,
galeriezondag 10 september 14-
17 uur.
De schilder moest er bij het signeren van zijn nieuwe werk
zelf aan wennen. Karei Appel 2000: „Normaal is het kom
ma en dan twee cijfers. Nunet even een stuk langer." In het
Stedelijk Museum hangen tot 10 september achttien kleu
rige, in Nederland gemaakte schilderijen van Appel (79).
door Ron de Groot
De doeken zijn alle twee meter
bij twee meter zestig en voor
zien van in dikke streken verf
geschilderde voorstellingen
op een witte achtergond. Op
vallend is de helderheid van de
expressieve voorstellingen
met titels als Betoverende oce
aan, Vredige ruimte, De leegte
komt o laaiende gloed en Mijn
buik is een eindeloze begeerte.
De tentoonstelling heeft van
de meester zelf een wat myste
rieuze titel meegekregen: De
machtswil van de planeten. Ik
ben de planeet. Wij zijn de pla
neten. „Ik heb licht, het Ne
derlandse diffuse licht voor de
doeken gebruikt", verklaart
de kunstenaar. „Dat speciale
licht dat ook de zestiende- en
zventiende eeuwse schilders
gebruikten voor hun beroem
de luchten met wolken. Het
wit in de doeken is de verbin
ding van deze serie. Je ziet hoe
helder het is geworden."
In enkele werken is Appels
verleden als lid van de kunst
stroming Cobrawaar de schil
der in de jaren vijftig promi
nent deel van uitmaakte,
duidelijk herkenbaar. Een
voorbeeld daarvan is Liggend
lichaam: dikke lijnen zwart en
primaire kleuren waaruit een
figuur is opgebouwd Of in de
twee doeken die Staand naakt
heten, hoewel deze wat ingeto-