Stilstand en spektakel Appel zoekt het Nederlandse licht Sjansen met een homofiele hartsvriend Zwarte magie in stijlvolle thriller Film M|DDELBURG 5 tlm 11 juli VLISSINGEN Cine city (Belbios 0900-9363) Mission Impossible. Do. t/m di. 13.45,16.15,19 en 21.45 u.; The ninth gate. Do. t/m di. 19.15 en 22 u.; Tarzan (Ned.). Do. t/m di. 13.45 u.; Wrongfully accused. Wo. t/m di. 13.45,16.15,19 en 21.45 u.; Next best thing. Wo. 19.15 en 22 u„ do. t/m di. 21.45 u.; DeTeigetjesfilm. Wo. t/m di. 13.45en 16.15u.; Shanghai Noon. Wo.13.45,16.15,19 en 21.45 u., do. t/m di. 16.15,19 en 21.45 u.; Return to me. Wo. 19.15 u.; Flawless. Wo. 16.15 u.; Final Destination. Wo. t/m di. 19.15 en 22 u.; Three To Tango. Wo. 19 en 21.45 u., do. t/m di. 13.45 en 19.15u.; Air Bud 2. Wo. t/m di. 16.15 u.; House on Haunted Hill. Wo. 22 u.; The Gladiator. Wo. 13.45.18.45en 22 u., do.t/m di. 15.45,18.45en22u.; Pokémon. (Ned.). Wo. 13.45 u.,do. t/m di. 16.15 u.; Stuart Little (Ned.). Wo. 13.45 en 16.15 u., do. t/m di. 13.45 u.; Kruimeltje. Wo.13.45 u., do. 13 u., vr. t/m di. 13.45 u. Schuttershoftheater (0118613482) The Cup. Vr. 19.30 u., za. 22 u., di. 20.30 u.; Fucking Amal/Show me love. Wo. en do. 20.30 u., vr. 22 u., za. 19.30 u., zo. 20.30 u.; Jules et Jim. Ma. 20.30 u. hulst De Koning (0114 312 030) Mission Impossible. Do. 20 u., vr. en za. 19.15 en 22 u., zo. 13.45,16.15 en 20 u., ma. en di. 20 u.; Wrongfully accused. Wo. en do. 20 u., vr. en za, 19.15 en 22 u., zo. 13.45, 16.15 en 20 u., ma. en di. 20 u.; DeTeigetjesfilm. Wo. 14 u., vr. 19.15 u., za. 14en 19.15 u., zo. 13.45en 16.15 u., ma. en di. 14 u.; Shanghai Noon. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 19.15 en 22 u., zo. t/m di. 20 u.; Final Destination. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 19.15 en 22 u., zo. t/m di. 20 u.; Air Bud 2. Wo. en za. 14 u., zo. 13.45 en 16.15 u., ma. en di. 14 u The whole nine yards. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 22 u., zo. t/m di. 20 u.; Deuce Bigalow. Wo. 20 u.; The Gladiator. Wo. en do. 20 u., vr. en za. 19 en 22 u., zo. 16.15 en 20 u., ma. en di. 20 u.; Pokémon (Ned.). Wo. en za. 14 u., zo. 13.45 en 16.15 u., ma. en di. 14 u.; Stuart Little (Ned.). Wo. 14 u.; Tarzan.Za. 14 u„ zo. 13.45 u., ma. en di. 14u. 't Beest (0113 228142) Geen voorstellingen. GOES TERNEUZEN Porgy Bess (0115-613293) Geen voorstelling. Lecleltheater (0117-452735/453377) Geen voorstellingen. OOSTBURG BERGEN OP ZOOM Cinemactueel (0164 254 886) Mission Impossible. Do. 14 en 20 u., vr. t/m zo. 14,18.45 en 21.30 u., ma. en di. 14 en 20 u.; Tarzan (Ned.). Do. t/m di. 14 u.; DeTeigetjes Film (Ned.). Wo. t/m di. 14 u.; Shanghai Noon. Wo. 14 en 20 u do. 20 u., vr. en za. 18.45 en 21.30 u., zo. 16.15,18.45 en 21.30 u, ma. 20 u.; Three to tango. Wo. 20 u., vr. en za. 18.45 u., zo. 16.15 en 18.45 u.; The Gladiator. Wo. 20 u., vr. t/m zo. 21 u., ma. en di. 20 u.; Pokémon (Ned.). Zo. 16.15 u.; Stuart Little (Ned.). Wo. 14 u.; Sneak preview. Do. 20 u.; Three Seasons. Di. 21 u BERGEN OP ZOOM Roxy (0164 233 434) Mission Impossible. Do. 14en20u.,vr. 14,18.45 en 21.30 u., za. 16, 18.45 en 21.30 u., zo. 14,16.30 en 20 u., ma. en di. 14 en 20 u.; DeTeigetjesfilm (Ned.). Wo. t/m di. 14 u.; Wrongfully accused. Wo. en do. 20 u.,vr. 18.45 en 21.30 u.,za. 14,18.45 en 21.30 u., zo. 16 en 20^., ma. en di. 20 u.; Final Destination. Wo. 20 u.; Air Bud 2. Wo. 14 u., za. 16 u. woensdag 5 juli 2000 Tom Cruise is de grootste filmster van onze tijd. Zijn onge naakbare status als kasmagneet bevestigde hij vier jaar geleden nog eens met de spectaculaire en uiterst lucratie ve actiefilm Mission: Impossible. De met veel marketing- geweld omlijste opvolger M:I-2 zou het commerciële suc ces van de voorganger nog wel eens met gemak kunnen overtreffen, want alleen al in het openingsweekend haal de de film het astronomische bedrag van honderd miljoen dollar binnen. door Frits de Jong De grote weerklank die M.7-2 bij het Amerikaanse bioscoop publiek vindt, zou volgens sommigen genoeg moeten zijn om bij voorbaat alle kritiek te doen verstommen. Als de film echter iets bewijst is het dat commercieel succes en artis tiek welslagen lang niet altijd hoeven samen te gaan. Oorspronkelijk was Mission: Impossible een Amerikaanse televisieserie uit de jaren '60, waarin enkele supergeheime agenten de meest onmogelijke spionageklussen opknapten. Tom Cruise was in zijn jeugd een groot bewonderaar van de serie, en hij zag dan ook een (peperdure) jongensdroom in vervulling gaan toen hij in de huid mocht kruipen van de briljante spion Ethan Hunt. In de eerste Mission: Impossi ble-film bediende de immer virtuoze regisseur Brian De Palma zich van een verhaallijn die in zijn onnavolgbaarheid en paranoia trouw bleef aan de malle plots van de originele tv- serie, maar De Palma wist de soms volstrekt onbegrijpelijke verwikkelingen te compense ren met fraai filmisch spier ballen vertoon. Zwaartekracht Voor de regie van M.7-2 werd opnieuw gekozen voor een sti listische krachtpatser, de uit Hong Kong afkomstige John Woo. Het verhaal dat de regis seur mocht verfilmen is opzet telijk een stuk simpeler gehou den - kennelijk waren de makers als de dood om hun pu bliek nogmaals in verwarring te brengen. Superagent Hunt wordt in M.7-2 los gelaten op een niets ontziende schurkdie in het bezit is van een levens gevaarlijk virus. Hunt moet het virus vernietigen, en daar bij heeft hij de hulp nodig van de ex-vriendin van zijn tegen stander, de mooie dievegge Nyah Hall (Thandie Newton). De uiterlijk ijskoude Hunt valt als een blok voor de exotisch ogende Hall, en een groot deel van de film wordt gevuld met romantisch geflikflooi dat geenszins weet te overtuigen omdat er nauwelijks een vonk overspringt tussen Cruise en de matig acterende Newton. De handeling wordt opgehou den door enkele quasi-weten- schappelijke verhandelingen over de werking van het dode lijke virus, zodat de film vaker stil lijkt te staan dan dat hij be weegt, en dat was wel het laat ste dat je bij John Woo zou ver wachten. De regisseur maakte internationaal furore als re gisseur van een serie uiterst spectaculaire actiefilms, waarin hij een ongekend dy namische stijl ontwikkelde. In de handen van Woo verande ren gewone vechtscènes in complexe choreografieën, waarbij de personages zich met gemak lijken te onttrek ken aan de zwaartekracht. Ook in M.7-2 zitten enkele bij zonder fraaie scènes waarin Woo alle natuurwetten lijkt te tarten, zoals in de adembene mende motorrace aan het slot van de film, maar vooral ook in de magistrale beginscène waarin de atletisch gebouwde Cruise aan zijn vingertoppen aan een rotswand hangt, ter wijl hij de meest ijzingwek kende capriolen uithaalt Jammer genoeg sleept het ver haal zich tussen deze hoogte punten voort. Mission: Impossible 2 is te zien in Cine City Vlissin- gen. De Koning Hulst, Ci nemactueel en Roxy in Ber gen op Zoom. Scene uit de actiefilm Mission: Impossible 2. door Pieter van Lierop Three To Tango is een duide lijk voorbeeld van een EK Voetbal-film. Niet dat hij over voetbal gaat. Juist niet. Deze romantische komedie van de bepaald niet beroemde regisseur Damon Santostefa- no wordt uitgebracht voor al die dames die gillend gek worden van elke avond EK op de tv en die van de nood een deugd maken door met lotgenotes naar de bios te tij gen in de hoop te genieten van onvervalste romantiek, waar die opgefokte oranje pilsdrinkers thuis toch niets van zouden begrijpen. Zoals bij voorbeeld de unieke weelde van een hechte vriendschap met een heuse homoseksuele flikkernicht aan wie je al je hartsgehei men kwijt kunt, mét wie je vreselijk kunt lachen en die altijd eerlijk zal zeggen of je nieuwe kapsel gelukt is of niet. Vriendinnen zullen al tijd beamen dat je nieuwe kapsel goed is gelukt, speci aal als het juist helemaal niet goed is gelukt. Want als jij voor gek loopt, krijgen zij eerder sjans. Zulke poetsen zal een homofiele hartsvriend jou nooit bakken, want jij bent als meisje geen concur rentie voor hem. Zo'n loyale lieverd van de verkeerde kant zal jou recht uit zijn hart zeg gen: 'Schat, je ziet eruit of er kortsluiting in de droogkap is opgetreden. Misschien dat je vanavond beter je mutsje op kunt houden.' Aan zo'n ad vies heb je tenminste iets. Maar het allermooiste is om het stiekem doodjammer te gaan vinden dat je loyale su permakker een poot is. En dat dan vervolgens blijkt dat hij niet echt homoseksueel is, maar al die tijd ook hotelde- botel was van jou, maar dat niet kon toegeven omdat jouw echte vriend - die eigen lijk toch al niet deugde en nou waarschijnlijk naar het Johnny Depp en Emmanuelle Seigner in The Ninth Gate vanP; lanski. Polanski of Johnny Depp? De wat oudere filmliefhebbe: zal 'The Ninth Gate' welkom heten als de nieuwste van Roman Polanski, meester in het verbeelden van obsessi* Het jonge publiek zal eerder geïnteresseerd zijn in Johnt Depp, hier als nuchtere speurder die door de duivel wore uitverkoren. Hooggespannen verwachtingen zijn altijd gevaarlijk. Voor Polanski-kenners valt The Ninth Gate misschien wat tegen, maar de onbevangen kijker kan ge nieten van een stijlvolle thriller. rx-« voetballen zit te kijken - hem had betrokken in een geheim dat niemand mocht weten. En bovendien omdat je ho moseksuele hartsvriend op de nominatie stond om gekozen te worden tot 'Gay professio nal man of the Year in Chica go', een uitverkiezing die voor hem als jonge architect Sheel nuttig zou kunnen. En dat dient allemaal op zijn pootjes terecht te komen, wat allicht ook gebeurt. Three To Tango: Cine City Vlissingen, Cinemactueel Bergen op Zoom. door Leo Bankersen De rol van Depp ligt enigszins in het verlengde van zijn op treden in 'Sleepy Hollow', waarin hij als ambitieuze jon ge politieman de wetenschap pelijke methode propageerde en daarmee een bovennatuur lijke tegenstander tegemoet trad. In The Ninth Gate is hij een even overtuigd rationalist, maar cynischer. Een gewiekste handelaar in antieke boeken die in zijn vuistje lacht als hij een zeld zaam exemplaar van 'Don Quichot' voor een schijntje aan de onnozele eigenaar kan ontfutselen. Klinkende munt is de enige waarheid waar hij in gelooft. En dus is het voor een steenrijke liefhebber van zwarte magie (Frank Lan- gella) niet al te moeilijk om de boekendetective op pad te stu ren met een geheimzinnige op dracht: het opsporen van de enige nog overgebleven exem plaren van een antieke hand leiding om satan op te roepen. De duivel is iets waar onze speurder absoluut niet in ge looft. Het aardige van 'The Ninth Gate' (gebaseerd op de roman 'El Club Dumas' van de Spaanse schrijver Arturo Pérez Reverie) is dat Polanski ons uitnodigt om hem daarin te volgen. Ondanks het duiste re karakter van dit avontuur en de raadselachtige verschij ning een jonge vrouwelijke be schermengel (Emmanuelle Seigner) lijkt het allemaal neer te komen op een bizarre samenzwering van een stel aristocratische gekken en dwazen die voor hun occulte hobby best een paar moorden willen plegen. Pas in de opval lend simpele ontknoping vat; het kwartje. Het is een zeer onderhoudem en fraai uitgevoerde variatie op een oude mythe. Depps speelt hierin een Faustiaanse figuur, met dit verschil datk zich pas op het laatste momes realiseert waar zijn obsessie hem gebracht heeft. Het is« mythe die tegenwoordig deg daante aanneemt van de we tenschapper als tovenaars leerling. Zou het toeval zijn dat het letterschema waan» Depp het raadsel van de dui- velsboeken ontcijfert doet denken aan een DNA-code? Als cineast steekt Polanski nog altijd met kop en schou ders boven de meeste van zij: collega's uit. Hij vertelt zijn verhaal strak en efficiënt, kiest een zo realistische mog lijke stijl met krachtige, mat nooit opzichtige beelden en daarmee een geheel eigen ut versum te creëren waarin os antiheld met zelfverzekerd! vaart zijn noodlot (of is hete verlichting?) tegemoet snel Waar mindere goden in dei kuil van allerlei bovennafr lijke effecten zouden trap, daar beperkt Polanski zie de onheilspellende aanblik van brandende boeken. Hij weet ons te verleiden met in trigerende en excentrieke pe sonages en geeft de dreiging een ondertoon van zwarteh mor. Kostelijk hoe het mees-, terbrein met een hartgrondij 'Boe!een verzameling sat anaanbidders schrik aanjaag Dit is een met duivels plezier gemaakte film. The Ninth Gate draait in G ne City Vlissingen. Bram van Hamburg exposeert in het stadskantoor van Goes kalli grafische stukken die ook door hemzelf zijn voorzien van versie ring. Hetgeheel is gebaseerd op middeleeuwse technieken en ontwerpen. Te zien t/m 1 sep tember tijdens openingsuren stadskantoor. Bij de Bloedbank in Goes (kan torengebouw De Tol) is een ex positie te zien met werk van Rie Baauw. De exposante toont een serie schilderijen in olieverf en gemengde techniek. Te zien t/m 2 september ma 12-20 uur, di. en do. 08.00-20.00, vri. 12.00-15.30 uur. Onder de titel Metahper 2000 exposeert de Zwitserse kunste naar Franco Leemann in 't Kunstuus in Heinkeszand. De expositie omvat schilderijen uit gevoerd in Tusche (inkt en pot lood). Met deze techniek maakt Leemann spontane en vloeien de schilderijen. De vernissage is vrijdag vanaf 19.30 uur. Te zien t/m 29 juli wo en do 13-18 uur, vri 13018 en 19-21 uur, zat 10-12 en 13-16 uur. Koppen uit de klei is de titel van een expositie in Museum de Schotse Huizen in Veere. De tentoonstelling bestaat uit kop pen van Veerenaren en passan ten. De portretten in klei zijn ge maakt door OlloKootstra. De ex positie wordt zaterdag geopend om 17.00 uur. Te zien t/m 12 au gustus ma. t/m zat. 12-17 uur, zon. 13-17 uur. Jan Haas exposeert zijn werk in de Zeeuwse Bibliotheek in Middelburg. De expositie met als titel Het leven moet geleefd worden bestaat uit tekeningen, schilderijen en beelden metver- schillende thema's als uit gangspunt. De expositie wordt vrijdag geopend door drs. G. L. C. M. de Kok, voorzitter van het bestuur van de bibliotheek. Dan wordt tevens de nieuwe ten toonstellingsruimte in de bieb geopend. Te zien tot 12 augus tus ma 17.30-21.00 uur, di. t/m vri. 10-21 uur, zat. 10-13 uur. In het ROC-gebouw in Vlissin gen (Boulevard Blankert) is een expositie te zien met werken van Rien Verschuur. Daarnaast is zijn werk te zien in verschil lende horecabedrijven langs de Vlissingse boulevards. De expo- gener zijn. Het was voor het eerst in vijftig jaar dat de be roemde Amsterdammer in zijn vaderland („een paar maan den dag en nacht") aan olie verfschilderijen werkte. Hij trok naar eigen zeggen van plek naar plek om in bijvoor beeld een schuur („makkelijk te regelen") een doek neer te zetten en met weidse armbe wegingen de verf aan te bren gen. „Ik ben altijd op reis. Ik heb geen vaste verblijfplaats", aldus de kunstenaar die dan in New York, dan in Italië en dan weer elders vertoeft. „Ik heb ook hier op diverse plaatsen gewerkt. Niet in een vast ate lier." Maar eigenlijk hebben we de Nederlandse serie mede te danken aan de lichamelijke gebreken die ook met Appels ouderdom komen. De kunste naar werd in Nijmegen geope reerd aan een heup en moest in Nederland revalideren. „Je kunt na zo'n ingreep natuur- lijkniet zomaar weglopen. Het heeft zes maanden geduurd." De tentoonstelling is een op warmertje voor een expositie die het Stedelijk Museum vol gend jaar ter" ere van de 80e verjaardag van de kunstenaar inricht. Daarin zal een over zicht worden gegeven van het werk dat Appel de laatste tien jaar maakte. Karei Appel in het Stedelijk Museum in Amsterdam, tot 10 september. Directeur Rudi Fuchs van het Stedelijk Museum in Amsterdam en schilder Karei Appel voor een deel van de collectie van achttien schilderijen, die Appel tot 10 september in het museum exposeert. foto Cor Mulder sant toont schilderijen en pen tekeningen uit de periode 1997- 2000. Te zien t/m 23 juli van 15-21 uur, ma. gesloten. De beeldende kunstroute Ani mal Farm in Zonnemaire loopt dit jaar dwars door de koren- en tarwevelden. Twintig kunste naars hebben werk gemaakt voor deze route. Voor het pu bliek geopend zat 8 juli t/m 20 au gustus. In het Interium aan de Zuidzijde Haven in Bergen op Zoom is een expositie ingericht met werk van Yolanda Philippens (schil derijen in gemengdetechnieken op linnen) en Wu Ching Ju (bronzen beelden). Te zien tot 18 september ma t/m vri 9-17 uur, galeriezondag 10 september 14- 17 uur. De schilder moest er bij het signeren van zijn nieuwe werk zelf aan wennen. Karei Appel 2000: „Normaal is het kom ma en dan twee cijfers. Nunet even een stuk langer." In het Stedelijk Museum hangen tot 10 september achttien kleu rige, in Nederland gemaakte schilderijen van Appel (79). door Ron de Groot De doeken zijn alle twee meter bij twee meter zestig en voor zien van in dikke streken verf geschilderde voorstellingen op een witte achtergond. Op vallend is de helderheid van de expressieve voorstellingen met titels als Betoverende oce aan, Vredige ruimte, De leegte komt o laaiende gloed en Mijn buik is een eindeloze begeerte. De tentoonstelling heeft van de meester zelf een wat myste rieuze titel meegekregen: De machtswil van de planeten. Ik ben de planeet. Wij zijn de pla neten. „Ik heb licht, het Ne derlandse diffuse licht voor de doeken gebruikt", verklaart de kunstenaar. „Dat speciale licht dat ook de zestiende- en zventiende eeuwse schilders gebruikten voor hun beroem de luchten met wolken. Het wit in de doeken is de verbin ding van deze serie. Je ziet hoe helder het is geworden." In enkele werken is Appels verleden als lid van de kunst stroming Cobrawaar de schil der in de jaren vijftig promi nent deel van uitmaakte, duidelijk herkenbaar. Een voorbeeld daarvan is Liggend lichaam: dikke lijnen zwart en primaire kleuren waaruit een figuur is opgebouwd Of in de twee doeken die Staand naakt heten, hoewel deze wat ingeto-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 12