Export naar Japan trekt aan Raymond Bongers mikt op titel mondiale waterbeddenkoning Mijlpaal voor luchthaven Schiphol Senioren geven gratis adviezen OESO komt met code voor multinational financiën en economie Rodamco in zee met Amvest Unilever krijgt toestemming Moulinex blijft rood schrijven Tegenslag telecomfusie Jupiter aast op aankoop Titus Handelsbetrekkingen beter na bezoek keizer Akihito Jan Baan overwoog zijn bedrijf terug te kopen jlüuJjt t www.touchnet.nl PARIJS - De ministers van de lidstaten van de Orga nisatie voor Economische Samenwerking en Ont wikkeling (OESO) hebben gisteren overeenstem ming bereikt over ge dragscodes voor multina tionals. Deze hebben ook grote gevolgen voor het Nederlandse bedrijfsle ven, zo verwacht staatsse cretaris Ybema van Eco nomische Zaken. De gedragscodes hebben betrekking op milieu, mensenrechten, arbeids relaties, consumentenbe scherming en bestrijding van corruptie. Ze zijn ge baseerd op al bestaande verdragen, zoals die van de internationale arbeids organisatie ILO en de mi lieuafspraken van Kyoto. Werkgeversorganisaties, vakbonden en non-gou- vemementele organisa ties (NGO's) hebben mee gewerkt aan het opstellen van de codes. De 29 OESO-lidstaten, die in Parijs bijeen zijn voor de jaarvergadering van hun organisatie, gaan de gedragscodes niet om zetten in wetgeving. De Nederlandse regering legt ze als aanbeveling voor aan het bedrijfsleven. Staatssecretaris Ybema gaat met werkgeversver eniging VNO-NCW wer ken aan een convenant waarin de codes zijn opge nomen. Mocht een onder neming zich niet aan de gedragscodes houden, dan dreigt publieke nage ling aan de schandpaal. Voor klachten en mogelij ke overtredingen wordt een zogeheten nationaal contactpunt ingericht. Dat moet de geschillen uitzoeken en oplossen. Een aanmeldingspunt be stond al sinds de opstel ling van de eerste OESO- gedragscodes in de jaren zeventig, maar dat heeft sinds 1984 een slapend be staan geleid. Economische Zaken is van plan de gedragscodes gebruiken als toetsings criteria voor het verstrek ken van subsidies aan be drijven. ANP woensdag 28 juni 2000 van onze redactie economie SCHIPHOL - Schiphol-directeur G. Cer- fontaine ontving gisteren de vijfhonderd miljoenste passagier op zijn luchthaven. Sinds Schiphol in 1920 een burgerlucht haven werd, zijn een half miljard reizigers vanaf het vliegveld vertrokken of geland op de luchthaven. De mijlpaalpassagier bleek Penny Koch uit Londen. Ze kwam naar Nederland om een groep Amerikaanse toeristen op te wachten om hen rond te leiden door Euro pa. Van Cerfontaine kreeg ze bloemen, champagne en een cheque om voor 2500 boodschappen te doen in het taxfree win kelcentrum op de luchthaven. Schiphol verwacht dat deze zomer 11,5 miljoen passagiers zullen reizen via de luchthaven, een half miljoen meer dan vo rig jaar. Door de toenemende groei lijkt Schiphol te klein te worden. De luchtha ven wordt momenteel uitgebreid met een vijfde baan. Deze moet in 2003 klaar zijn. Daarnaast wordt gesproken over de mo gelijkheid van een vliegveld in de Noord zee. Cerfontaine zei de toekomst van Schiphol als bedrij f met vertrouwen tege moet te zien. Wel is er in de afgelopen tachtig jaar veel veranderd. „Vroeger be paalde het aantal reizigers en de hoeveel heid vracht de groei van SchipholNu zijn de milieunormen bepalend", aldus Cer fontaine. Binnen die grenzen ziet de Schiphol-topman nog altijd kansen. ANP ROTTERDAM - Rodamco Continental Europe en Amvest gaan hun activiteiten in winkels en kantoren bundelen waar door een van de grootste beursgenoteerde vastgoedmaat schappijen van Europa ontstaat. De nieuwe combinatie, RCE, krijgt een beleggingsportefeuille van in totaal 4,8 mil jard euro. De fusie krijgt gestalte door het toekennen van aandelen aan de aandeelhouders van Amvest, de vastgoed maatschappij van verzekeringsmaatschappij Aegon en pen sioenfonds voor de gezondheidszorg PGGM. Voor Aegon en PGGM betekent de combinatie van Amvest- bezit en Rodamco CE een verschuiving van lokaal naar inter nationaal beleggen. De portefeuille van Amvest is Neder lands, Rodamco CE is Europees gericht. GPD/ANP ROTTERDAM - Na twee jaar wachten heeft Unilever deze week toestemming gekregen om een nieuwe soort 'gezonde' margariné op de markt te brengen. Door bepaalde toevoegin gen is het product cholesterolverlagend. Het Permanent Comité voor de Levensmiddelen van de Euro pese Unie heeft positief geoordeeld over het product. Eerder deed dat het Wetenschappelijk Comité voor de Menselijke Voeding. De toestemming die Unilever nu op zak heeft, komt vrij laat. Een concurrent, Johnson Johnson, brengt al langer een soortgelijk product op de markt onder de naam Benecol. Johnson Johnson hoefde destijds niet de lange procedure bij de Europese Commissie te doorlopen, omdat Benecol al bestond voordat de regeling voor 'novel foods' (voeding met een toevoeging) van kracht werd. ANP PARIJS - De Franse fabrikant van huishoudelijke appara tuur Moulinex heeft in het eind maart afgesloten boekjaar een nettoverlies opgelopen van 817 miljoen franc 270 miljoen). Het bedrijfsresultaat zakte met 64 procent tot 48 miljoen franc (zestien miljoen gulden). Het concern zit al enkele jaren in de problemen, onder meer vanwege het wegvallen van de consumentenmarkt in 1998 in Rusland. Het bedrijf heeft aangekondigd duizenden banen te schrappen en enkele fabrieken te sluiten. Eerder dit jaar werd bekend dat het Italiaanse Elettrofinanziaria het bedrijf tracht over te nemen. ANP NEW YORK - De Amerikaanse telecomreuzen MCI World- corn en Sprint overwegen hun fusieplannen op te geven. Zij vrezen dat de Europese Commissie geen toestemming zal ge ven voor de samengang. Maandag verklaarde EU-commissaris voor mededingingsza ken Mario Monti tegenstander te zijn van de fusie in haar hui dige vorm. Voor 12 juli wordt bekend of de samengang het groene licht krijgt. Brussel is bang dat MCI Worldcom samen met Sprint een te sterke positie krijgt op de Europese inter netmarkt. Ook in de Verenigde Staten stuiten de fusieplannen op bezwaren. Bridge WASHINGTON - De Amerikaanse reuzen Microsoft en AT&T zijn partijen in een grote overname in de Japanse kabelsector. Jupiter Telecommunications, voor de helft eigendom van AT&T-dochterconcern Liberty Media, neemt via een aande lenruil Titus Communications over. Laatstgenoemd bedrijf is voor tachtig procent in handen van Microsoft. Door de overname ontstaat de grootse kabelonderneming van Japan met aansluitingen in zeven miljoen huishoudens. Beide concerns voegen hun televisiestations samen en beginnen met hogesnelheidsinternet en digitale uitzendingen. AFP/Bridge Schiphol-directeur Cerfontaine bouwde gisteren een feestje rond de aankomst van mevrouw Koch (r) uit Londen. Zij was de vijfhon derdmiljoenste passagier op de nationale luchthaven. foto Paul Vreeker/ANP van onze redactie economie AMSTERDAM - De export van Nederland naar Japan is vorig jaar flink gegroeid. Er ging voor 4,4 miljard aan spullen naar Japan, een stijging van 23 pro cent ten opzichte van 1998. Ongeveer één procent van de to tale Nederlandse export gaat naar Japan. „Dat blijft heel ma ger", aldus voorzitter W. de Vlugt van de Nederlands-Ja panse Handelsfederatie (Dujat die gisteren in Amsterdam een bijeenkomst hield naar aanlei ding van het jaarverslag over 1999. „Met de dure yen liggen in dat land geweldige kansen voor ons." De Nederlandse export naar Ja pan is nog nooit zo groot ge weest. Deze positieve ontwik keling is geen incident, want de laatste jaren vertoont het Ne derlandse marktaandeel in de totale export uit Europa een stijgende trend. Andersom ging het ook goed. Japan exporteer de voor bijna 20 miljard naar Nederland, een stijging van on geveer elf procent. Het afgelopen jaar hebben de betrekkingen tussen Japan en Nederland een stevige impuls gekregen. Zo'n 54 bedrijven zijn op handelsmissie geweest om te vieren dat de twee landen al vierhonderd j aar relaties met el kaar hebben. In dat kader heeft de Japanse keizer een bezoek gebracht aan Nederland. „De Japans-Nederlandse betrek kingen zijn belangrijk verbe terd door het bezoek", aldus De Vlugt. „En dat was ook nodig." Bij Nederlandse bedrijven die zaken doen met Japan heerst optimisme. Zij verwachten een stijging van hun afzet in volu me. De meeste ondernemers zien eveneens een opleving van de economie, zij het een trage, zo blijkt uit de jaarlijkse enquête onder de Dujat-leden. Eén van de bedrijven met een groot belang in Japan is Philips. Het elektronicaconcern koopt voor 2,2 miljard in Japan in en verkoopt voor 1,7 miljard in het land. Dat het voor sommige bedrijven moeilijk is om binnen te komen, heeft volgens Philips- bestuurder J. Oosterveld, tevens voorzitter van het Industrieel Comité van Duj at, te maken met de hoge kwaliteitseisen die wor den gesteld. „Wij krijgen scheerapparaten terug als er een vingerafdruk op staat. Dat hoort niet. In Nederland geef je misschien korting, maar in Ja pan moet het gewoon goed zijn. Dan maakt de prijs niet uit." Die hoge kwaliteitseisen zorgen er volgens Oosterveld voor dat producten veel beter worden. Hij vindt ook dat bedrijven die wereldwijd opereren Japan niet kunnen overslaan. „Het is de tweede economie ter wereld. Veel Nederlandse bedrijven ver geten dat nog wel eens." ANP van onze redactie economie AMSTERDAM - Toponderne mer Jan Baan heeft de afgelo pen maand plannen gehad om het door hem opgerichte soft warehuis terug te kopen. Het bedrijf, dat hij en zijn broer op richtten, stond aan de rand van een faillissement. „Ik kon het niet langer aanzien", aldus Baan gisteren. De plannen gingen van tafel toen het Britse Invensys liet we ten dat het Baan wilde overne men. Jan Baan vond de prijs die Invensys bood fair en het voor stel goed. „De Britten zouden minder diep in de organisatie snijden dan wij." Vanenburg Groep, het investeringsvehikel van Baan, bood daarop haar resterende aandelen Baan aan Invensys aan. Jan Baan zegt dat grote klanten als Boeing en Oki hem bij zijn plannen om het kwakkelende softwarebedrijf te redden steunden. De divisie Business Systems van Vanenburg zou volgens het red dingsplan moeten fuseren met Baan. Via een financiële injectie van 820 miljoen van inves teerders en klanten zou Vanen burg een belang van 51 procent krijgen. Jan Baan zou terugke ren als bestuursvoorzitter. Volgens de laatste berichten zou Invensys ver zijn bij het verkrij gen van de aandelen bij Baan- beleggers. Baan verwacht niet dat een groep beleggers rond E. Zonneveldt, die zich tegen de overname heeft gekeerd, werke lijk genoeg invloed zal hebben om de transactie te blokkeren. ANP (Advertentie) Frisomel babyvoeding Voor baby's van 6-12 maanden. Blik 900 gram van 20.45 voor 60 Oirft <26 KQüMir door Janneke Wil lemse WINTERSWIJK - Een vreemde combinatie: een waterbedden fabrikant uit Winterswijk met een notering aan de Amerikaan se beurs. Maar er is goed over nagedacht. Directeur Raymond Bongers (27) wil wereldwijd de grootste worden op de water beddenmarkt. Of eigenlijk 'worldwide water bedleader', zoals de jonge top man van Royal Waterlily het zelf verwoordt. De grootste in Nederland is hij al. Dat was vol gens Bongers eigenlijk niet zo moeilijk. „De waterbedden markt (113 miljoen gulden) is sterk versnipperd. Met een marktaandeel van tien, elf pro cent ben je al de grootste." Bongers is een 'selfmade man'. Al jong begon hij met onderne men. Als jongetje van tien pro beerde hij op de camping van zijn vader stiekem wat te ver dienen aan de - veelal Duitse - kampeerders. Hij verkocht wa terlelies en viooltjes en organi seerde rondritjes met de pony. „Het geeft een kick als je ziet dat een idee werkt, geld oplevert." Op school vlotte het niet erg. Verder dan de brugklas is de on dernemer niet gekomen. „Mijn vader heeft alles geprobeerd om me op school te houden, maar het interesseerde me niet. Ik dacht alleen: 'Acht man in een ponykar levert acht Duitse mark op'." Zestien was hij toen hij van school ging en zijn eerste onder neminkje startte. Met een ge leende videocamera maakte hij vervolgens reclamefilmpjes voor winkels met. bruidsartike len. De videobanden liet hij zien aan stellen die in ondertrouw waren. Hun adressen ritselde hij via een ambtenaar op het stad huis. Het ging de onderneming voor de wind: in één jaar ver diende Bongers 85.000. Miljoenenclaims Na dat ene succesvolle jaar be landde Bongers door toeval in de waterbedden-business. „Mijn oom van veertig, die altijd rugklachten had, kwam op een dag fluitend binnen. Hij had een waterbed gekocht en was van zijn pijn af." Enthousiast ge worden door de ervaringen van zijn oom, besloot Bongers wa terbedden te verkopen. Van het geld dat hij met de reclamefilm pjes had verdiend, importeerde hij een container uit Canada. Bongers: „We zijn het enige waterbeddenbedrijf aan de Amerikaanse beurs." foto Wouter Borre/GPD In 1996 had Bongers zeven filia len waar zijn bedden verkocht werden. Maar hij wilde meer dan gewone winkels, hij wilde met zijn bedden naar mensen toe. Telefonisch verkopen, ver tegenwoordigers aan de deur. De franchisenemers zagen het niet zitten. Toen Bongers aanbood de win kel voor één gulden te verkopen, ging het fout. Twee winkeliers kwamen met miljoenenclaims wegens contractbreuk. De jonge ondernemer ging failliet. „Dat faillissement is het beste wat me ooit is overkomen", vindt Bon gers. „Ik had niets meer. Dan moet je wel en zit je niet meer te dubben." Het is het verhaal van de 'Ame rican Dream'maar dan in Ne derland. Vanuit het niets heeft Bongers een waterbeddenbe drijf opgebouwd waar nu 140 mensen werken. Een bedrijf dat zijn eigen bedden fabriceert en ze telefonisch en via vertegen woordigers verkoopt. Over een tijdje worden de bedden waar schijnlijk ook via Internet aan de man gebracht. De directeur houdt zijn omzet continu in de gaten. „In 1996 draaide ik in een half jaar 600.000 gulden, in 1999 was dat twintig keer zoveel." Als Bon gers op reis is, wil hij elke och tend zijn omzet weten. Mocht die tegenvallen, dan logt hij even in op Internet. Via een ca meraatje op zijn laptop spreekt hij zijn managers toe op een groot videoscherm in de verga derzaal. „Mijn speech komt al tijd op hetzelfde neer: omzet, omzet, omzet." Park Niet dat hij geld belangrijk vindt. „Het is alleen de prijzen- kast van de ondernemei;" Oké, zijn huis is dan groot en het ga zon heeft de grootte van een park, maar Bongers weet nog heel goed hoe hij begon. „Tien jaar geleden woonden mijn vrouw en ik in een zomerhuisje dat net zo groot was als de huis kamer nuEn toen waren we ook heel gelukkig." Niet alleen voor zijn werk, ook voor het contact met zijn vrouw, zoontje van twee en tien weken oude dochtertje gebruikt hij soms Internet. „Mijn vrouw en zoontje gaan zoveel mogelijk mee op reis. Anders krijg ik echt heimwee." Bongers barst van de energie. Hij werkt twaalf uur per etmaal en zorgt ervoor ook tijd door te brengen met zijn gezin. „Een dag bestaat uit 24 uur. Ik werk dus halve dagen." Waar hij die energie vandaan haalt? „Moet jij eens raden." Van een water bed natuurlijk. Ook al slaapt hij maar een uur of vijf per nacht, hij is altijd uitgerust. Met de vestiging in Winterswijk is hij erg tevreden. Natuurlijk, hij is er opgegroeid dus zo'n vreemde keus om juist daar zijn bedrijf te starten, is het niet. Maar de stad in de Achterhoek ligt ook maar 45 minuten rijden van het Ruhrgebied en het vlieg veld van Düsseldorf. „Winters wijk is een springplank naar Duitsland en Europa. Daarbij ben ik graag twee uur extra van mijn tijd kwijt zodat mijn vrouw en kinderen in een schone omgeving kunnen wonen." Het aankopen van een slapend beursfonds bezorgde hem een notering aan de Pinksheets beurs in Amerika. „We zijn het enige waterbeddenbedrijf aan de Amerikaanse beurs. De men taliteit daar past beter bij mij. Amerikanen vinden het juist goed als je een keer failliet bent gegaan. Ze zeggen daar: 'Every body has got to have a little blood on his nose.' Hier wordt je na een faillissement toch met argwaan bekeken." Binnenkort zal Royal Waterlily ook genoteerd zijn aan de be kendere Nasdaq. De aanvraag ligt er al. Het geld dat binnen komt via de beurs wil Bongers steken in overnames van andere waterbedbedrijven. Zo wil hij doorstoten en zijn droom ver wezenlijken: wereldwijd marktleider in waterbedden worden. GPD door Alex Boqers DEN HAAG - Hulp nodig? Bel een senior! Het vergrij zende Nederland telt steeds meer vijftigplussers die niet meer (volledig) werken. Alles bij elkaar zijn die ouderen goed voor een enorme schat aan kennis en ervaring. Dus waarom daar niet gebruik van maken bij het invullen van het belastingformulier, de aanschaf van verzekerin gen of de beoordeling van een offerte. Gratis hulpverlenen de senioren hebben zich ver zameld in gilden. Inmiddels zijn er in tachtig gemeenten in Nederland gil den actief. De gedachte dat senioren zich vooral verpo zen met g'olf, vakantie en kruiswoordraadsels is deze organisaties vreemd. Ze vin den dat ouderen beter actief kunnen blijven en mensen kunnen helpen. De gilden ontstonden vijf tien jaar geleden in Amster dam. Bij het vormingswerk voor ouderen bleek dat veel gepensioneerden er behoefte aan hadden af en toe bezig te zijn met hun oude vak. De organisaties werken min of meer hetzelfde. Particulie ren, beginnende onderne mers en non-profit-organi- saties melden zich via de telefoon of bij de balie. Deze organisatie gaat daarna op zoek naar de geschikte per soon. Telefoontje .Hoe de hulp uiteindelijk bij de aanvragers terecht komt, hangt vooral van de soort vraag af. Soms voldoet een telefoontje. Een andere keer begeleidt de oudere de hulp zoeker door op regelmatige basis te bellen. Soms is het nodig dat de senior op bezoek komt. En weer een andere keer spreken vragensteller(s) bij de senior thuis af of ergens in een zaaltje. De adviezen moeten in ieder geval altijd kosteloos zijn. De senior mag alleen een onkos tenvergoeding vragen. Hij of zij mag geen echt werk ver richten, zoals het repareren van een koelkast. Wel kan de oudere bijvoorbeeld een of ferte voor de bouw van een keuken nakijken en conclu deren dat dat minstens voor een kwart minder kan. De vorm van de adviezen verschilt. De ene keer geeft de kenner antwoord op een specifieke vraag als: 'Ik koop een huis, hoe regel ik dat met de belastingen?'. De andere keer komt de senior een le zing geven of houdt hij een dia-avond met commentaar over een land of bijvoorbeeld computers. En weer een an dere keer komt een aantal mensen bij de kenner bijeen om een taal te oefenen. Proeve Niet iedereen is zomaar een geschikte adviseur. De kan didaten moeten bij de meeste gilden een proeve geven van hun kennis. Daarbij is het ook van belang dat ze die kennis over kunnen dragen. De deelnemers moeten niet rood aanlopen, verlegen gaan stotteren of het geduld verliezen. Verder moeten gilde en ken ner afspraken maken over de inzetbaarheid van de advi seur. Ondanks de regionale inde ling van de gilden hoeft de hulpzoekende zich niet al leen te beperken tot zijn re gio. Niet alle kennis is overal aanwezig. De makkelijkste manier om toch een adviseur te vinden is het Internet. Via de pagina van Gilde Neder land (www.gilde-nedeiiand- .nl) kan iedereen op rubriek of trefwoord zoeken. En ei genlijk is het zo gek niet te verzinnen of iemand biedt kennis aan. GPD www.seniorweb.nl/gilde/de- fault2.asp (Advertentie) Website? Reclame? CD-Rom presentatie?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 7