Fruitbedrijf niet naar Sloehaven
Vissersbond
daagt EU uit
Mosselen dit jaar minder vet
Het is op Ambon
nu echt oorlog
Zuid-Afrikaans Capespan stelt komst naar Vlissingen-Oost jaren uit
Tunneiboor westelijke Basisscholen blij met verkeerslabel
buis kruipt vooruit
Schar endijke vreest
verstoring rust kerkhof
door loeiende sirenes
zeeuwse almanak
Hup Italië
PZC
dinsdag 27 juni 2000
door Harmen van der Werf
VLISSINGEN - De jaren gele
den met veel tamtam aangekon
digde vestiging van het Zuid-
Afrikaanse fruitbedrijf Cape
span op het haventerrein Vlis
singen-Oost gaat voorlopig niet
door. De invoer van Zuid-Afri
kaans fruit in Vlissingen-Oost is
ondertussen op 100.000 ton per
jaar blijven steken.
Gedeputeerde D. J. P. Bruinoo-
ge van economische zaken kon
digde in 1996 de komst van Ca
pespan naar Vlissingen-Oost
aan. De werkgelegenheid zou er
een flinke impuls door krijgen.
Het verpakkingscentrum dat
Capespan wilde vestigen, zou
250 directe en 150 indirecte ar
beidsplaatsen opleveren.
Om de schepen met Zuid-Afri
kaans fruit te kunnen ontvan
gen, werd de Westhofhaven in
een versneld tempo aangelegd.
Het aan de Bijleveldhaven ge
vestigde vrieshuis- en groot
handelsbedrijf Kloosterboer
ging een samenwerkingsver
band met Capespan aan. Samen
investeerden ze vele miljoenen
guldens in havenfaciliteiten.
De verwachtingen van destijds
zijn niet uitgekomen, moet di
recteur J. Kloosterboer anno
2000 erkennen. Hij heeft daar
een duidelijke verklaring voor.
Capespan had indertijd het al
leenrecht op de export van
Zuid-Afrikaanse fruitproduc
ten. Het concern heeft dat al
leenrecht in de tussentijd verlo
ren. Het moet keihard knokken
om boeren aan zich te binden en
om marktaandeel te behouden.
Niet alleen de komst van een
verpakkingscentrum naar Vlis-
singen is uitgesteld. Hetzelfde
geldt voor eenzelfde centrum in
Antwerpen ,,En", weet Kloos
terboer, „Capespan trekt zich
zelfs helemaal uit het Duitse
Bremerhaven terug." Capespan
had al een verpakkingscentrum
in Engeland. Dat blijft.
De aanvoer van Zuid-Afrikaans
fruit in Vlissingen-Oost zou
vanaf 1997 langzaam worden
opgevoerd van zo'n 100.000 ton
tot 250.000 ton omstreeks deze
tijd. Zover is het niet gekomen.
De aanvoer ligt nog steeds rond
de 100.000 ton.
Heksenketel
Het Zuid-Afrikaanse fruit dat
via Vlissingen wordt ingevoerd,
wordt wel in Zeeland verpakt.
Dat gebeurt bij de veiling in Ka-
pelle door Food Packing Zee
land, een initiatief van Kloos
terboer, veilinghuis The
Greenery International en
fruitverpakker Van Dijk Delft.
Daar wordt ook ander dan
Zuid-Afrikaans fruit verpakt,
Zeeuws fruit bijvoorbeeld. Er
werken gemiddeld tachtig tot
honderd mensen.
„Als wij daar uit ons jasje groei
en", zegt Kloosterboer, „komt
een verpakkingscentrum in
Vlissingen-Oost weer in beeld,
maar ik verwacht dat dit de
eerstkomende jaren niet zal ge
beuren. De fruitmarkt is zo in
beweging. Het is een ware hek
senketel. Zo zal het aantal
groothandelaren in fruit in Eu
ropa sterk afnemen. Nu zijn er
1.600. De verwachting is dat er
hooguit vijftien overblijven."
door Wout Bareman
TERNEUZEN - De bouwers
van de Westerscheldetunnel
verwachten eind deze week een
duidelijk beeld te hebben van de
wijze waarop de boormachine
in de westelijke tunnelbuis zich
gedraagt- De afgelopen weken
zijn wijzigingen aan het snijrad
aangebracht, waardoor extra
ruimte is ontstaan voor de boor.
De bouwers kregen vorige week
opnieuw te kampen met tegen
slag, toen zich een lekkage voor
deed in een bentonietleiding.
Die bentoniet is een verstevi
gingsvloeistof, die in het boor-
front wordt gebruikt. Volgens
woordvoerder I. de Moor van de
NV Westerscheldetunnel zorgde
het lek voor extra werk, waar
door het eigenlijke boren werd
vertraagd.
Boormachine Neeltje Suzanna
in de westbuis draait momen
teel erg langzaam: vorige week
werd acht meter geboord, deze
week komt daar waarschijnlijk
een meter of twaalf bij. De
Moor: „Er wordt nu heel lang
zaam geboord om precies te
kunnen zien hoe met name het
boorschild zich onder de veran
derde omstandigheden - na de
aanpassingen - houdt. Inmid
dels is wel al gebleken dat de
eerste diagnose dat het om elas
tische, dus tijdelijke vervormin
gen ging, juist is."
Tunnelbouwer KMW hoopt de
200 meter op het diepste punt
van de tunnel (ruim 50 meter
min NAP) zonder verdere aan
passingen aan de machine te
kunnen voltooien en volgende
week weer op volle snelheid
door te kunnen gaan.
De extra stalen ring, die het
boorschild van boormachine
Sara in de oostbuis moet verste
vigen wordt eind j uli door de le
verancier van de machines in
Temeuzen afgeleverd. Het in
stalleren van de ring en het her
starten van het boorproces
neemt vermoedelijk tot half au
gustus in beslag. De twee boor
machines werden op donderdag
11 mei stilgezet nadat aan beide
boorschilden vervormingen
waren vastgesteld. Die werden
hoofdzakelijk veroorzaakt door
de hoge druk (7 bar) op het diep
ste punt va/i de timnel.
door Harmen van der Werf
VLISSINGEN - De Nederland
se Vissersbond weigert viskot-
ters aan de kant te houden
omdat ze geen zeedagen meer
hebben. Als vissers met onvol
doende zeedagen kunnen
aantonen dat ze nog genoeg vis
quota hebben, verleent de Vis
sersbond hen gewoon extra da
gen. De visserijorganisatie laat
weten 'een keiharde confronta
tie' met de Europese Unie niet te
schuwen.
Vooral Eurokotters, vissers
schepen met een maximaal mo
torvermogen van 300 pk die met
name in de kustwateren actief
zijn, hebben te weinig zeedagen.
De eigenaren van die schepen,
onder meer uit Colijnsplaat en
Stellendam, zijn daardoor niet
meer in staat hun visquota op te
vissen. „Dat kan natuurlijk
niet", stelt secretaris
G. Hiemstra van de Vissers
bond. „Zeedagen zijn een mid
del om de vangstcapaciteit te
beperken. Het doel is dat vissers
zich aan hun visquota houden.
En dat gebeurt." Zeedagen zijn
het aantal dagen dat een vis
sersschip op zee mag zijn.
Wie te weinig dagen heeft om
zijn visquota op te vissen, kan
bij de Nederlandse Vissersbond
Verdachte moord
Zeelandbrug vrij
DEN HAAG De 25-jarige Rot
terdamse verdachte van de Zee-
landbrugmoord is maandag
door het gerechtshof in Den
Haag op vrije voeten gesteld.
De man was eerder door de
rechtbank in Middelbui-gtot zes
jaar gevangenisstraf veroor
deeld wegens zijn aandeel in de
gewelddadige dood van de 40-
jarige A. Yalcinkaya.
Yalcinkaya werd in de ochtend
van 27 maart 1998 gevonden in
het water van de Oosterschelde.
De rechtbank achtte bewezen
dat de Rotterdammer en zijn
zwager het slachtoffer van de
Zeelandbrug hadden gegooid.
De zwager echter was al eerder
door zowel de rechtbank als het
gerechtshof vrijgesproken.
Nu heeft het gerechtshof beslist
dat de Rotterdammer in vrijheid
kan worden gesteld, omdat er
geen gronden meer zijn voor de
voorlopige hechtenis. De zaak is
voor onbepaalde tijd aangehou
den.
een verzoek indienen om extra
dagen te krijgen. „Wij controle
ren uiteraard eerst of alles
klopt, of de visser nog over vol
doende quota beschikt", zegt
Hiemstra. „Als dat zo is, geven
wij meer zeedagen af. Wij wach
ten de reactie van Brussel wel
af."
Het probleem met de zeedagen
doet zich bij de grote viskotters
die Vlissingen, Amemuiden en
Breskens rijk zijn, niet voor,
weet J. A.Fenijn van de visserij
beheergroep Delta Zuid. De ei
genaren van de grote vissers
schepen hebben doelbewust de
laatste jaren veel visquota van
collega's gekocht. Dat vertaalt
zich in meer zeedagen.
Fenijn onderkent de moeilijke
positie waarin veel eigenaren
van Eurokotters verkeren. Zij
zijn jaar op jaar gekort op hun
zeedagen. „Het is voor die men
sen niet meer te doen om hun
quota op te vissen."
Het ministerie van Landbouw,
Natuurbeheer en Visserij (LNV)
maakt zich over de strijdlustige
instelling van de Nederlandse
Vissersbond geen zorgen. „Die
tonen ze vaker. Dat zijn we ge
wend" reageert een woordvoer
der van LNV.
Sanering
door Michelle Koek
SCHORE - Vier Zeeuwse basisscholen kre
gen maandag uit handen van J. I. Hennek-
eij, voorzitter van het Regionaal Orgaan
Verkeersveiligheid Zeeland, een verkeers
veiligheidslabel uitgereikt. De Moolhoek in
Kapelle, Wemeldinge in Wemeldinge, De
Tunnel in Schore en Moerschans in Hulst
verdienden het label omdat zij extra aan
dacht besteden aan theoretisch en praktisch
verkeersonderwijs.
Naast het label kregen de scholen ook een
certificaat en een cheque van 750 gulden
uitgereikt. Om voor het label in aanmerking
te komen, moesten de scholen aan drie crite
ria voldoen. Naast extra aandacht voor the
oretisch en praktisch verkeersonderwijs
moesten ook ouders bij het project betrok
ken worden. M. Lavrijssen uit Kapelle is
zo'n 'verkeersouder'. Het hele jaar door or
ganiseert en coördineert zij projecten op
drie Kapelse basisscholen. „Het label on
derschrijft het belang van verkeersonder
wijs", zegt zij. „Het is heel belangrijk om
kinderen bewust te maken van de gevaren in
het verkeer."
Met de woorden: „Het is niet flauw om je
aan de verkeersregels te houden maar juist
stoer om je in het verkeer veilig te gedra
gen", overhandigde Hennekeij het ver-
keersveiligheidslabel aan basisschool De
Tunnel in Schore. Voor de ingang van de
school stonden enkele tientallen leerlingen
met oranje ballonnen in hun handen. Bal
lonnen die werden opgelaten nadat Hen
nekeij het kwalititeitslabel, met daarop een
portret van 'Peter de slimme skater', aan de
voorgevel had bevestigd.
Het gaat er volgens hem vooral
om dat de Europese Commissie
erkent dat Nederland aan het
derde Europese saneringspro
gramma (officieel: meerjaren
oriëntatieprogramma, mop)
heeft voldaan. En dat het vierde,
lopende saneringsprogramma
wordt aangepast.
Wat betreft een aanpassing van
het vierde programma waarin
de Nederlandse visserij op
nieuw een flink aantal schepen
zou moeten opgeven, ziet het er
redelijk uit. Onlangs hebben
vrijwel alle Europese visserij-
vertegenwoordigers zich tegen
dit programma gekeerd, ook
staatssecretaris G. H. Faber van
LNV. Het saneringsprogramma
is naar haar mening afgegleden
tot een technische exercitie,
waar slechts enkele specialisten
nog iets van begrijpen.
Middel
Staatssecretaris Faber heeft
zich overigens ook altijd op het
standpunt gesteld dat visquota
boven zeedagen gaan. Met an
dere woorden, zij staat in prin
cipe op hetzelfde standpunt als
de Vissersbond, dat de zeeda
genregeling een middel is om
het doel (het vissen binnen de
Europees vastgestelde quota) te
bereiken.
De nieuwe oogst wordt gewogen, gemeten en gekookt.
door Ingrid Huibers
YERSEKE - De nieuwe aanvoer mosselen
heeft aan het begin van het seizoen iets min
der vlees dan vorig jaar. Dat is de voorlopige
uitkomst van de eerste monsterdag op de
Yersekse mosselveiling.
In het veilinggebouw leverden de mossel
kwekers maandag weer van elk perceel een
emmertje mosselen af. Aan de hand van die
monsters wordt het op handen zijnde mos
selseizoen in kaart gebracht.
,,'t Is niet slecht hoor, we zitten met vleesge
wicht een beetje onderin de twintig kilo",
zegt secretaris Hans van Geesbergen van de
Producenten Organisatie Mossel. „Maar
wel iets minder dan vorig jaar. Toen hadden
we soms wel 25 of 26 kilo."
De mossels worden geteld, met behulp van
door Miriam van der Schot
OOST-SOUBURG - Ge
meente Vlissingen moet in
Den Haag aandringen op het
sturen van internationale
waarnemers naar de Moluk-
ken. Dat zegt Josef Tahitu
van de Molukse welzijns-
stichting Mae-Uku in Oost-
Souburg. De stichting gaat
dat de gemeente dringend
verzoeken. Volgens Tahitu is
het snel sturen van interna
tionale waarnemers zeer be
langrijk nu een burgerlijke
noodtoestand op de Moluk-
ken is afgekondigd.
De laatste dagen is de bur
geroorlog geëscaleerd met
tientallen doden in Ambon
tot gevolg. De Molukse rege
ring in ballingschap RMS
heeft van de Nederlandse re
gering geëist dat zij diploma
tieke stappen onderneemt
om een internationale vre
desmacht naar de Molukken
te krijgen. Daarnaast hebben
de Molukse kerken de oproep
gedaan om aanstaande
woensdag in Den Haag een
stil protest te houden.
Tanks
„Ieder protest is een protest",
zegt Tahitu, al lijkt hij er zelf
steeds minder heil in te zien.
„Ik heb net nog een telefoon
tje vanuit Ambon gehad. Het
is daar echt oorlog. Er rijden
tanks Ambon binnen. Dat is
nog nooit vertoond. En nu de
burgerlijke noodtoestand is
afgeroepen worden de Mo
lukken afgesloten. Er kan
niemand meer in en niemand
meer uit. De moslims zijn
zwaar bewapend en de inwo
ners kunnen geen kant opDe
Molukse gemeenschap in Ne
derlands voelt zich machte
loos en is bang voor wat er
komen gaat. Door de burger
lijke noodtoestand krijgen
we ook geen duidelijk zicht
meer op wat er zich daar
afspeelt. Daarom is het
noodzakelijk dat er zo snel
mogelijk internationale
waarnemers naar toe gaan."
Een internationale vredes
macht sturen, neemt te veel
tijd in beslag zegt Tahitu.
„Waarnemers kunnen er bin
nen enkele weken zijn. Het
moeten dan wel mensen zijn
met een boeddhistische of
hindoestaanse achtergrond,
zoals bijvoorbeeld Ma-
leisiërs of waarnemers uit In
dia. Die zullen op de Moluk
ken als onpartijdig worden
aangezien. Dankzij zulke
waarnemers kan de wereld
zien wat voor erge dingen
daar gebeuren. Dat is beter
dan dat er een complete vol-
kenmoord plaatsvindt ach
ter gesloten deuren."
Acties
De stichting Mae-Uku ver
gadert vandaag (dinsdag)
over te ondernemen acties.
„In ieder geval moet de ge
meente contact zoeken met
Den Haag. Een stedenband
met Ambon is leuk, maar
Vlissingen moet ook haar
verantwoordelijkheden ne
men als er problemen zijn.
Van 'wel de lusten maar niet
de lasten' zijn we niet ge
diend. Daarnaast gaan we
waarschijnlijk organisaties
als Amnesty International
oproepen de Molukkers te
steunen."
Tijd over
Of Tahitu zich woensdag
naar het Binnenhof in Den
Haag zal begeven is nog de
vraag.
„Ik heb die dag al een af
spraak met iemand over Am-
bon, maar als er nog tijd over
is, zal ik zeker gaan. Ik ver
wacht dat er nog wel meer
mensen uit Souburg naar de
demonstratie zullen gaan."
De scholen die het label hebben gekregen
moeten drie jaar lang bewijzen dat ze het
ook waard zijn. Hennekeij: „Na drie jaar
mogen ze het label definitief houden. Scho
len zijn voor verkeersveiligheidsprojecten
een belangrijke doelgroep. Door kinderen al
jong verkeersregels en veilig gedrag aan te
leren kunnen veel ongelukken worden voor
komen."
Directeur C. de Jong van De Tunnel is blij
met het verkeersveiligheidslabel. „We zijn
één van de eerste scholen die dit label mogen
ontvangen en daar zijn we trots op. Om het
label te bemachtigen hebben we een ver-
keersveiligheidsproject gemaakt voor kin
deren van 4 tot en met 12 jaar. Het hele jaar
door houden wij ons bezig met het onder
wijzen in verkeersveilig gedrag en die weg
blijven we volgen."
door Marcel Modde
ZIERIKZEE - De bouw van een
nieuwe brandweerkazerne in
Scharendijke dreigt uit te lopen
op een langdurige procedure.
Een aantal dorpsbewoners is te
gen het plan, omdat het pand
pal tegen de begraafplaats komt
aan te staan.
Ze vrezen verstoring van de
'eerbare rust' voor nabestaan
den, die het kerkhof bezoeken.
Is de gemeente Schouwen-Dui-
veland niet bereid het plan in z'n
totaal driehonderd meter op te
schuiven, dan zet het bestuur
daarmee 'het laatste stukje
goodwill van de bevolking op
het spel', aldus T. Brouwer.
Brouwer ontvouwde zijn onge
noegen over het nieuwbouw-
plan maandag tijdens de verga
dering van de adviescommissie
algemene en interne zaken in
Zierikzee. Hij zei te spreken na
mens meerdere dorpsgenoten en
kondigde aan een handtekenin
genactie te zullen beginnen om
het gemeentebestuur op andere
gedachten te brengen. Verte
genwoordigers van dat bestuur
spraken zich gisteren namelijk
unaniem uit voor aankoop van
het perceel aan de Boutlaan.
Zwart-wit
Volgens het RPF-raadslid J. vaji
den Berge moet het mogelijk
zijn afspraken te maken over
het aanzetten van de sirenes bij
het uitrukkken van de brand
weerwagens in Scharendijke.
„Bijvoorbeeld pas na driehon
derd meter, wanneer men het
kerkhof is gepasseerd."
Van den Berge erkende dat de
betreffende locatie 'zeer onge
lukkig is', maar dat weegt wat
hem betreft niet op tegen de
meerdere minuten kortere aan-
rijtijd in geval van calamiteiten.
Dat afgezet tegen het jaarlijks
slechts geringe aantal ritten van
de Scharendijkse brandweer,
maakt de Boutlaan een 'optima
le plaats', aldus de RPF-fractie-
voorzitter. De andere fracties
steunden hem in die opvatting.
De Vries volgde daarmee de op
merkingen van burgemeester J.
Asselbei'gs. „Mijn inzet is en
blijft dat vestiging van een
brandweerpost in de directe na
bijheid van een begraafplaats,
niet in strijd is met het piëteits-
beginsel."
Raad van State
De burgemeester gaf aan gerust
te zijn op een eventuele proce
dure voor de Raad van State,
omdat een negatieve uitspraak
voor de gemeente Schouwen-
Duiveland volgens hem ook
consequenties zou hebben voor
vergelijkbare situaties in Ne
derland waar hulpdiensten in
het spel zijn.
Brouwer toonde zich na afloop
van de discussie niet verbaasd
over de geringe steun die hij had
ontvangen van de commissie.
„Ik denk dat bijna niemand van
het gemeentebestuur de situatie
ter plekke werkelijk kent. Wan
neer ze de nieuwe garage drie-,
vierhonderd meter verderop
zetten kraait er geen kip naar."
Brouwer wacht met zijn actie,
totdat er tekeningen zijn ge
maakt van de kazerne. „Ik zit er
bovenop. Dat kunstje wat ze
hebben uitgehaald met het
nieuwe gemeentehuis in Zierik
zee, flikken ze geen tweede
keer!"
foto Willem Mieras
een laser gemeten en vervolgens gewogen.
Daarna worden de mosselen gekookt om het
vleesgewicht te kunnen bepalen. Voor de
handelaren een moment om alvast te peilen
wat de nieuwe aanvoer straks brengt. Voor
de kwekers een goede gelegenheid om de
laatste nieuwtjes uit te wisselen.
De eerste aanvoer wordt woensdag ver
wacht. Twee weken erna, woensdag 12 juli,
wordt het seizoen officieel geopend.
Eén Vlissingse zat afgelopen
zondag flink te balen van de
oranje doelpuntenmachine.
Rijkaards mannen dompel
den haar in diepe droefenis.
Haar naam eindigt niet op -
vic en ze heeft geen Balkan
verleden, maar haar vrije
zondag hangt af van het feit
of Nederland de finale haalt.
Zo niet, dan is die immer zo
sympathieke collega bereid
haar dienst over te nemen.
Speelt Nederland echter om
de cup in de Kuip, dan zal hij
in goed gezelschap achter de
buis plaatsnemen om Oranje
aan te vuren. De Vlissingse,
een voetbalhaatster die het
spel met het leren monster
nooit een blik waardig acht
te, kijkt nu het hele toernooi
al zeer gespannen naar elke
wedstrijd van het Neder
lands elftal.
Met een humeur omgekeerd
evenredig aan de rest van het
land.
Basisschool De Tunnel in Schore kreeg ook een verkeersveiligheidslabel.
foto Willem Mieras