China krijgt volksauto
Fiat Punto heeft een echt sportomaatje
Succes dwars stuur
Peking
wil eigen
productie
Custombike voor
ruige motorrijders
auto motorfiets zaterdag 24 juni 2000 45
kort autonieuws
Extra zijruit Kia-besteller
Tuning voor Mercedes
Mini internetsite
Voordeel op Vanette
Nieuwe motoren Mercedes
De uitvinders van het dwars te
plaatsen fietsstuur hebben suc
ces geboekt. Maarten Pronk uit
Leiden en Luc Meuwesen uit
Den Haag bedachten een jaar
geleden een apparaatje om een
fietsstuur in één beweging
dwars te zetten en weer recht.
De Nederlandse fabrikant voor
fietsartikelen AGU heeft be
sloten hun uitvinding X-fiX te
distribueren.
Een fietsstuur is een onding bij
het stallen in fietsenrek, smalle
gang of trappenhuis en op de
trekhaakdrager van een auto.
Het stuur kan altijd om, maar
daar is een ringsleutel voor no
dig en een hamer om de lange
bout van de stuurpen uit de
houder te tikken.
De X-fiX is een eenvoudige sta
len constructie die de lange
bout van stuurpen vervangt.
Zagen, boren of schroeven is
niet nodig. Boven op de pen zit
een knop om het stuur los te
maken en een kwartslag te
draaien. Rem- en versnellings
kabels draaien gewoon mee. Bij
het terugdraaien valt het stuur
precies weer in dezelfde stand
terug, dus heel precies afstellen
is niet nodig.
De X-fiX is bruikbaar op alle
soorten fietsen met een stuur
pen die aan de onderzijde
schuin is afgezaagd. Alleen op
een stuurpen met twee gleuven
aan de onderzijde past het ap
paraatje niet. Dan is een andere
stuurpen de oplossing. Te koop
in alle fietswinkels met AGU-
producten voor 49,50 gulden
Klassiekers
De Eenzame fietser, Veilig ach
terop en Tom Waits' Broken Bi
cycles, uitgevoerd door Mathil-
de Santink. Dit is een greep uit
het repertoire van klassiekers
over tweewielers dat de Fi ets-
bond speciaal voor haar 25-ja-
rige jubileum op een cd heeft
gezet. Fietsbonddirecteur B.
Ensink presenteerde de cd en
een boek vol fietsverhalen en -
gedichten vorig weekeinde tij
dens het Fietsfeest 2000 in het
Amsterdamse Vondelpark. Het
wereldberoemde Bicycle Race
van de Engelse rockgroep
Queen staat niet op de cd. Vol
gens een woordvoerder omdat
de rechten die op het lied rusten
te duur zijn.
Theo van der Kaaij
Met het stuur dwars is een fiets nauwelijks een sta-in-de-weg.
De bestelwagenversie van de Kia Carnival heeft voortaan gedeeltelijk
zijruiten in de schuif deux-en. Daarmee heeft de bestuurder beter zicht op
fietsers en voetgangers die zich rechts naast de auto bevinden. Kia speelt
hiermee in op de zorg die minister Netelenbos recent uitte over het ge
vaarlijk slechte zicht in en rondom gesloten bestelauto's, hetgeen overi
gens bij de meeste auto's door de wet zo wordt voorgeschreven.
De Kia Carnival, die al te koop is vanaf 34.990 gulden, is alleen in de ver
sie met verhoogd dak en laag tussenschot uitgerust met deels normale
zijruiten. Bij de andere versies is het niet toegestaan om ruiten te plaat
sen. De Kia Carnival is leverbaar met keuze uit een 2,5 liter V6-benzine-
motor met 165 pk of een 2,9 liter viercilinder turbodiesel met 136 pk.
Omdat de Carnival in besteluitvoering eigenlijk een omgebouwde per
sonenauto is, is de uitrusting luxueus met onder meer centrale portier
vergrendeling, elektrisch bedienbare ramen vóór en airbags voor de be
stuurder en de passagier.
Het Duitse tuningbedijf Lorinser biedt voor de CDI-dieselmotoren van
Mercedes-Benz een tuningset aan. Het gaat om de common rail-diesel
motoren van de A-, C-, E-, M-, S- en V-klasse, waarbij eenvoudig een
imit op het motoimanagement wordt aangesloten. Dat leidt bij de 2,2 li
ter CDI-motor bijvoorbeeld tot een vei'mogenswinst van circa twintig
procent. Dat komt neer op een vermogen van 150 pk, terwijl de maxima
le trekkracht naar 362 Nm stijgt. Het extra vermogen is overigens pas
beschikbaar als de temperatuur van de koelvloeistof boven de vijftig
graden komt. De Lorinser tuningset wordt door Interstate in Delft gele
verd met een garantiecertificaat.
Vooruitlopend op de introductie van de nieuwe Mini is er een Neder
landse internetsite geopend. Op het adres www.mini.nl kunnen fans van
deze nieuwe compacte auto op de hoogte blijven van de laatste ontwik
kelingen. Op de site is onder meer interactief vermaak en je kunt rond
kijken in een speciale Mini-shop. Verder kunnen bezoekers een speciaal
e-mail adres krijgen dat eindigt op @mini.nl.
In gezelschap wil niemand het nog
toegeven - de machtige centrale
partijleiding heeft het immers nog
niet officieel bekendgemaakt - maar
begin volgend jaar maken de
Chinezen een belangrijke primeur
mee. Dan gaat namelijk een aantal
gezinsauto's voor de gewone man in
productie. Je zou bijna zeggen:
volksauto's.
Dat klinkt door de westerse bril
bezien wellicht niet zo bij
zonder, maar het is zonder twijfel
het startschot van een industriële
ontwikkeling die zijn weerga niet
kent. In het immense China zijn in
het afgelopen jaar minder perso
nenwagens verkocht dan in ons -
in vergelijking - minuscule land.
Minder dan 500.000 stuks. Terwijl
de markt met 1,3 miljard inwoners
in feite een keer of tachtig zo groot
is. Zo makkelijk kun je de potenti
ële verkoopaantallen natuurlijk
niet omrekenen, maar zelfs heel
voorzichtige schattingen spreken
voor China over vele miljoenen
verkochte auto's per jaar. Meer
dan heel Europa bij elkaar wel
licht!
Met deze ontwikkeling neemt Chi
na een wel heel tastbare stap in de
omschakeling van de geheel door
de overheid geleide planeconomie
naar een markteconomie. Meer
naar westers voorbeeld dus. Ui
teraard speelt hun toetreden tot de
WTO, in de loop van volgend jaar,
een cruciale rol bij dergelijke in
dustriële ontwikkelingen.
Buick
Wat kunnen we verder destilleren
uit de verhalen rond het 'alom be
kende geheim' van de nieuwe ge
zinsauto's, zoals de Chinezen het
zelf glimlachend noemen. Bij
voorbeeld het feit dat een van de
auto's die volgend jaar worden ge
lanceerd, op basis van de Opel
Corsa-techniek zal worden ge
bouwd. Waarschijnlijk met de
merknaam Buick op de kofferklep
overigens, want grappig genoeg
heeft die naam uit een ver Chinees
koloniaal verleden nog steeds een
bekende klank. Daar komt bij dat
Buick sinds enkele jaren al (in de
Shanghai GM fabriek) actief is
met een tweetal luxe modellen, die
vanwege hun prijskaartje alleen
Automatische transmissies en
sportieve auto's waren ooit water en
vuur. Maar sinds de komst van de
nieuwste generatie continu variabele
transmissies is dat definitief anders.
Want deze traploze automaten kun je
langs elektronische weg laten werken als
een sequentiële versnellingsbak. Met
theoretisch zoveel versnellingen als je
maar wilt. Fiat doet het voor in de Punto
Sporting Speedgear, die sinds deze
maand voor 33.995 in ons land geleverd
wordt.
Het is eigenlijk een wonderlijk
systeem, zo'n continu varia
bele transmissie. Afgeleid van de
aloude, door Hub van Doorne be
dachte variomatic, maar dooront
wikkeld met de technische moge
lijkheden van vandaag de dag,
bereikt de transmissie een hoge
graad van perfectie. Je hoeft al
leen gas te geven en te remmen, de
rest gaat echt vanzelf. Tenzij je
toch nog even dat extra stukje
sportiviteit wenst en zelf de ver
snellingen wilt kiezen. Dan kun je
door het aantikken van de pook in
de speciale stand kiezen uit zeven
overbrengingen bij de Fiat Punto
Sporting Speedgear.
De werking van het geheel is ei
genlijk heel simpel. De continu
variabele transmissie bestaat uit
twee poelies met beweegbare helf
ten, waartussen een uit stalen
schakeltjes opgebouwde riem
loopt. Door de omvang van
de poelies te variëren worden
allerlei overbrengingen gecre-
eerd, in principe een oneindig aan
tal.
In de automatische stand zorgt de
elektronica voor de juiste over
brenging afhankelijk van de stand
van het gaspedaal en de snelheid.
Maar je kunt de elektronica ook
programmeren met een aantal
overbrengingen door vaste poelie-
standen te kiezen. In het geval van
de Punto Sporting Speedgear gaat
het om zeven vaste poeliestanden,
die je sequentieel kunt kiezen zo
als bij de huidige Formule 1-au-
to's.
Apart
Veel winst in snelheid kun je daar
bij de Punto Sporting niet mee
boeken, laat dat duidelijk zijn. Je
kunt moderne elektronica niet zo
maar te slim af zij nMaar het heeft
onder bepaalde omstandigheden
wel voordelen om zelf een versnel
ling te kiezen, bijvoorbeeld bij af-
remmen op de motor. Bovendien is
het een heel aparte gewaarwor
ding om zonder enige vertraging
van versnelling te kunnen wisse
len. Er hoeft immers niet ontkop
peld en weer gekoppeld te worden,
de poelies nemen gewoon direct
centen opgefleurd. De Punto
Sporting zit niet alleen goed in de
sportieve accessoires, de stan
daarduitrusting laat ook veel luxe
en functionaliteit zien. Zoals elek
trisch bedienbare ramen vóór,
centrale portiervergrendeling met
afstandsbediening en alarm, au-
diosysteem, airconditioning, air
bags voor de bestuurder en de pas
sagier en zijairbags. Heel handig
is de elektrische stuurbekrachti
ging die je met het knopje 'City'
extra kunt laten assisteren, bij
voorbeeld bij parkeren of ma
noeuvreren,
Compact
Dit soort goede vindingen maakt
van de Fiat Punto een heel prakti
sche compacte auto. De continu
variabele transmissie bewijst bo
vendien uitstekende diensten in
stadsverkeer en bij het file rijden,
zonder het sportievere werk te
schuwen. In de Sporting-versie is
het geheel gecombineerd met een
vrij stevige, sportief afgestemde
vering. Wie daar niet van houdt
maar toch het gemak van de CVT
wenst, doet met de ƒ3.600 goed
kopere Punto ELX Speedgear ook
nog een prima koop.
Mario Vos
Fiat Punto 1.2 16V Sporting Speedge
ar
L x B x H: 380 x 166 x 148 cm
Wielbasis: 246 cm
Leeg gewicht: 935 kg
Toelaatbaar gewicht: 1.470 kg
Trekgewicht geremd: 1.000 kg
,4-cilinder lijnmotor
1.242 cm3, 80 pk/59 kW
0-100 km/h: 12,3 sec
Topsnelheid: 165 km/h
Gemiddeld verbruik: 1 op 14,9
Prijs: f 33.995,-
Nissan biedt deze zomer op de Vanette bestelauto optiepakketten aan
voor de helft van de prijs. Het gaat om de optiepakketten Economy en
Luxury, waarbij het voordeel kan oplopen tot 1.400 gulden. Dat is bij
voorbeeld het geval bij het Luxury-pakket, met onder meer airconditio
ning, elektrisch bedienbare ramen, een bestuurdersairbag, centrale
portieivergrendeling en achterruitverwarming.
Het optiepakket Economy biedt volgens Nissan ook veel extra accessoi
res, zoals centrale deurvergrendeling, achtex-ruitverwarming en een air-
bag voor de bestuurder. Standaard heeft elke Vanette al stuurbekrachti-
ging, dubbele zijlaaddeuren en startblokkering.
van we binnen de muren van de
Shanghai GM fabriek een ont
werptekening ontdekten? Zover
gaat de informatie zéker niet. De
kans is minstens zo groot dat het
een meer alledaagse sedanversie
van de Corsa wordt, zoals we dieial
kennen uit Brazilië. Die zagen we
tijdens hetzelfde bezoek namelijk
schielijk om een hoek van de fa
briek verdwijnen.
Welke Corsa het ook wordt, er zit
opmerkelijk genoeg een Neder
lands tintje aan. Vlak achter de fa
briek in Pudong verrijst namelijk
een enorm opleidingscentrum
waar de nieuwe Chinese organisa
tie de bijbehorende technische
kennis gaat opdoen om de service
en aflevering van al die honderd
duizenden Buick Corsa's in goede
banen te leiden. Die afdeling zal
worden gerund door TTA China,
een tak van het Nedeiiandse be
drijf TTA uit Dordrecht. TTA is
overigens al in talloze andere lan
den actief voor de GM organisatie,
het grootste automobielconcern
ter wereld.
Directeur Alex Swagemakers: „Je
kunt niet volstaan met het bouwen
van auto's en verder bij wijze van
spreken je landingsgestel optrek
ken. In een land als China moet de
hele dealer- en verkooporganisa
tie bijna letterlijk worden opge
bouwd. Gezien het enorme for
maat en het onvoorstelbaar grote
aantal inwoners van dit land is dat
natuurlijk een geweldige opgave.
Niet in de laatste plaats omdat de
Chinese overheid er - terecht trou
wens - op staat meteen goed uit de
startblokken te komen. De nieuwe
generatie auto's moet ook de aller
modernste techniek meekrijgen,
vooral op milieugebied."
Kennis
„De auto's zullen dus op ons wes
terse niveau service moeten krij
gen. Daarvoor hebben de Chine
zen nog weinig of geen lokale
kennis in huis. Vergis je trouwens
niet: materieel, financiën en zeker
menskracht zijn beslist wél ruim
voorhanden. Alleen de kennis
moet volgen. Zo zie j e in de huidige
Buick-dealervestigingen dat er
prachtige apparaten staan waar
de originele stofhoes nog over zit.
Omdat niemand zo'n remschijf
slijpbank of elektronisch meetap
paraat echt goed kan bedienen.
Aan ons de opgave om die kennis
op de nieuwe generatie Chinese
dealers over te brengen."
„Dat is vaak makkelijker gezegd
dan gedaan trouwens, want uit
sommige hoeken van China is zo'n
leerling wel vier dagen per trein op
weg om bij ons in Shanghai te ko
men. Om aan dat bezwaar tege
moet te komen, ontwikkelt TTA
nu ook een compleet nieuw soort
technische training via het Inter
net. Ook in China komt het web
goed op gang. Op die manier kun
nen we de studenten alvast be
paalde basiskennis meegeven en
aan de hand van hun werk compu
tergestuurd bekij ken waar de pro
bleemgebieden liggen, voordat ze
naar Shanghai komen."
Rob Mosselman
zijn weggelegd voor overheidsdie
naren en gegoede zakenlieden.
Of de nieuwe Buick de vorm krijgt
van de Quilin-designstudie, waar-
Directeur Alex Swagemakers van
het Nederlandse opleidingscen
trum in Shanghai.
Fiat Punto Sportgear: lekker sportief.
hun voorgeprogrammeerde posi- b
tie in.Op papier is deze Speedge- n
ar-versie van de Fiat Punto E
Sporting (hij is er ook met een tra- le
ditionele handgeschakelde vijf- a
versnellingsbak) trager. De acce- g
leratievanO tot 100 km/h zou ruim d
een seconde langer duren dan bij d
de handgeschakelde versie. Maar e:
het valt doorgaans niet mee om v
met handgeschakelde auto's in de ir
buurt van zulke fabrieksopgaven v
te komen. Het vraagt om snel r<
schakelen en een beetje auto mis- ti
handelen, omdat je de koppeling ei
bij het wegrijden met een klap
moet laten opkomen.
Dat is bij de Speedgear-versie al
lemaal niet mogelijk, daar kun je
alleen maar vol op het gaspedaal
gaan staan. De toerenteller schiet
dan naar de vijfduizend toeren en
de auto versnelt heel gelijkmatig
en eigenlijk bijna ongemerkt op
vallend vlot. Het lukte steeds om
in minder dan twaalf seconden
vanuit stilstand de 100 km/h te be
reiken. En dat is een prima presta
tie voor een compacte auto met
een 80 pk sterke 1,2 liter motor.
Niet alleen daarmee weet de Pun
to Sporting zijn sportieve imago
waar te maken. De auto ziet er in
driedeurs uitvoering met een set
leuke wielen ookheel appetijtelijk
uit. Een subtiel spoilertje boven
aan de achterklep maakt het beeld
compleet. In het interieur wordt
het sportieve gevoel nog verder
aangewakkerd. Je zit in prettige
kuipstoeltjes met een smaakvolle
blauwzwarte bekleding. Het uit
een mooie kwaliteit kunststof op
getrokken dashboard is met alu
minium- en chroomkleurige ac
Mercedes-Benz heeft de CLK-serie in motorisch opzicht op hetzelfde
niveau gebracht als de SLK-reeks. De CLK Coupé en Cabriolet hebben
voortaan de tweeliter en de 23 liter co mpressormotor met repectievelij k
163 en 197 pk. Bovendien krijgen alle handgeschakelde CLK-modellen
een standaard een zes versnellingsbak. De prestaties zijn door deze in
grepen verbeterd. De CLK 200 Kompressor gaat bijvoorbeeld in 9,1 se
conden vanuit stilstand naar de 100 km/h en haalt nu een topsnelheid
van 223 km/h.
In het buitenland noemen ze hem
de 'Black Widow', in ons land
gewoon de Honda VT 750 DC.
Het is een motor waarmee Honda
wil aanhaken bij die groep motor
rijders die customs wel leuk vin
den maar zich toch liever op een
wat ruiger ogende variant willen
verplaatsen. Voor deze groep rij
ders zijn basale vormen en een flit
sende acceleratie volgens Honda
belangrijker dan met talloze ac
cessoires opgetuigde tweewielers.
De stoere indruk wordt bij de DC
versterkt door de kleurstelling, de
vormgeving van de uitlaten, een T-
bone stuurtje en ver naar voren ge
plaatste voetsteunen. Ook de lage
zithouding waarbij de bestuurder
als het ware in de motor zit, past in
dat beeld.
Het vloeistofgekoelde viertakt V-
twinblok voldoet aan de Euro 2
emissie-eisen en is identiek aan de
uitvoering die in Honda's VT 750
American Classic Edition (ACE) is
gemonteerd. Dit ACE-blok is goed
voor een vermogensafgifte van 45
pk en een maximaal koppel van 63
Nm bij 3.000 tpm. Het. De VT 750
DC komt begin juli op de markt en
gaat 19.995,- kosten. Gekozen
kan worden uit zwarte of een zil
verkleurige uitvoering.
Ruud Vos
Honda VT 750 DC
Volgend jaar rolt in China de eerste sedan-achtige versie van de Opel Corsa van de band.